Decyzja 2025/2654 w sprawie przedłużenia tymczasowej równoważności systemów wypłacalności obowiązujących w Brazylii, Japonii i Meksyku i mających zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tych państwach trzecich, z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2025/2654
z dnia 17 września 2025 r.
w sprawie przedłużenia tymczasowej równoważności systemów wypłacalności obowiązujących w Brazylii, Japonii i Meksyku i mających zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tych państwach trzecich, z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 227 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji delegowanej Komisji (UE) 2015/2290 2  oraz w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2016/310 3  stwierdzono, że systemy wypłacalności obowiązujące w Brazylii, Japonii i Meksyku i mające zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, których siedziba znajduje się w tych państwach trzecich, należy uznać za tymczasowo równoważne z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy 2009/138/WE. Tymczasową równoważność w przypadku tych systemów przyznano na okres 10 lat począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r. W art. 227 ust. 6 akapit drugi dyrektywy 2009/138/WE przewidziano możliwość przedłużenia tymczasowej równoważności na kolejny 10-letni okres, pod warunkiem że kryteria określone w art. 227 ust. 5 tej dyrektywy są nadal spełnione i z zastrzeżeniem przyjęcia w tym celu aktu delegowanego Komisji. Ponadto Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) ma wspierać Komisję w podejmowaniu takiej decyzji.

(2) W Brazylii dekret z mocą ustawy nr 73/1966 o ubezpieczeniach stanowi, że w celu zagwarantowania wszystkich swoich zobowiązań zakłady ubezpieczeń ustanawiają rezerwy technicznoubezpieczeniowe, fundusze specjalne i rezerwy zgodnie z kryteriami ustalonymi przez krajową radę ubezpieczeń prywatnych (CNSP). Zgodnie z rezolucją CNSP 3162/2014 minimalny wymóg kapitałowy (Minimum Capital Required, MCR) jest wyznaczany na poziomie wyższej spośród następujących dwóch wartości: wartość kapitału podstawowego i wartość kapitału obliczoną z uwzględnieniem ryzyka. Kapitał podstawowy jest stałą kwotą zależną od rodzaju podmiotu i obszaru, na którym posiada on zezwolenie na prowadzenie działalności, natomiast kapitał obliczony z uwzględnieniem ryzyka stanowi sumę wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka ubezpieczeniowego, kredytowego, operacyjnego i rynkowego. W przypadku większości zakładów ubezpieczeń kapitał obliczony z uwzględnieniem ryzyka jest wyższy niż kapitał podstawowy i tym samym stanowi MCR. Rezolucja CNSP 432/2021 ustanawia zasady stosowania modelu wewnętrznego jako alternatywy dla standardowej formuły obliczania MCR. Obowiązują minimalne wymogi dotyczące ładu korporacyjnego. Zakłady ubezpieczeń muszą posiadać mechanizmy kontroli wewnętrznej w odniesieniu do prowadzonej działalności, stosowanych systemów informatycznych i zapewnienia zgodności z wymogami prawnymi. Superintendencia de Seguros Privados (SUSEP) jest organem odpowiedzialnym za nadzór nad brazylijską branżą ubezpieczeniową. SUSEP podlega Ministerstwu Finansów i działa jako organ wykonawczy w odniesieniu do regulacji ustanawianych przez CNSP. Rada zarządzająca SUSEP jest uprawniona do niezależnego określania ogólnej polityki SUSEP w zakresie regulacji i zapewniania zgodności z rezolucjami CNSP w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji. Zakłady ubezpieczeń są zobowiązane do przedkładania SUSEP co miesiąc danych dotyczących kapitału, aktywów, zobowiązań, przychodów i wydatków, a także przedkładania co kwartał szczegółowych informacji dotyczących działalności, bilansu oraz rachunku zysków i strat Zakłady ubezpieczeń muszą również publikować swoje sprawozdania finansowe, które zawierają informacje ilościowe i jakościowe. SUSEP może zawierać umowy i wymieniać informacje z zagranicznymi organami nadzoru oraz od 2014 r. jest sygnatariuszem IAIS MMoU (wielostronnego protokołu ustaleń w sprawie współpracy i wymiany informacji Międzynarodowego Stowarzyszenia Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego). Otrzymane informacje mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów nadzoru w ramach wykonywanych przez SUSEP funkcji nadzorczych. Ponadto informacje uzyskane od innego organu są wykorzystywane wyłącznie do celów danego wniosku w sprawie udzielenia informacji. Pracownicy i byli pracownicy SUSEP są prawnie zobowiązani do zachowania poufności.

(3) W Meksyku ustawa ustanawiająca zmienione ramy nadzoru ostrożnościowego nad sektorem ubezpieczeń (Ley de Instituciones de Seguros y de Fianzas, LISF) weszła w życie w dniu 4 kwietnia 2015 r. Zgodnie z LISF zastosowanie ma kapitałowy wymóg wypłacalności (SCR), obejmujący ryzyko ubezpieczeniowe oraz ryzyko finansowe i ryzyko kontrahenta. Testy warunków skrajnych są przeprowadzane co najmniej raz do roku (dynamiczny test wypłacalności). W celu obliczenia SCR meksykańskie ramy regulacyjne dopuszczają zastosowanie standardowej formuły albo modelu wewnętrznego. Organem odpowiedzialnym za nadzór nad zakładami ubezpieczeń na życie i zakładami ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie w Meksyku jest Comisión Nacional de Seguros y Fianzas (CNSF). Organ ten posiada niezależne uprawnienia do udzielania zezwoleń zakładom ubezpieczeń oraz do cofnięcia udzielonych zezwoleń. Zakłady ubezpieczeń muszą przekazywać CNSF dane dotyczące swojej organizacji, działalności, rachunkowości, inwestycji i kapitału co najmniej raz na kwartał. Muszą one również ujawniać swoje cele, polityki i praktyki w zakresie zatrzymania, przenoszenia i ograniczania ryzyka, a także muszą publikować ilościowe i jakościowe informacje na temat swojej działalności, sytuacji finansowej i sytuacji w zakresie rezerw technicznoubezpieczeniowych oraz na temat ryzyka. CNSF może współpracować i wymieniać informacje z zagranicznymi organami nadzoru, jeśli zawarta została umowa o wymianie informacji. Zawarto już szereg takich umów, a od 2010 r. CNSF jest również sygnatariuszem IAIS MMoU. Jeżeli została zawarta umowa o wymianie informacji między CNSF a zagranicznym organem nadzoru, przed ujawnieniem informacji uzyskanych od tego organu nadzoru CNSF musi zwrócić się do niego o wyrażenie zgody. Pracownicy i byli pracownicy CNSF nie mogą ujawniać informacji poufnych. W prawie krajowym określono wymogi dotyczące tajemnicy służbowej, przy czym wszelkie naruszenie tych wymogów prowadzi do nałożenia sankcji.

(4) W Japonii system wypłacalności określono w ustawie o działalności ubezpieczeniowej i w rozporządzeniu o działalności ubezpieczeniowej. W Japonii istnieje niezależny organ nadzoru ubezpieczeń (JFSA, Japanese Financial Services Agency - Japońska Agencja ds. Usług Finansowych), który posiada uprawnienia i zasoby niezbędne do wykonywania powierzonych mu zadań. JFSA przygotowuje wprowadzenie nowego systemu wypłacalności, którego podstawę stanowi wskaźnik wypłacalności oparty na wartości ekonomicznej (ESR, Economic Value-based Solvency Ratio), przy czym obliczanie wypłacalności w oparciu o nowy system rozpocznie się w roku budżetowym kończącym się w dniu 31 marca 2026 r. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji muszą przekazywać JFSA obszerne dane sprawozdawcze, a JFSA dysponuje szeroko zakrojonymi uprawnieniami w zakresie restrukturyzacji lub likwidacji zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji znajdujących się w trudnej sytuacji. Zarówno w przypadku zakładów ubezpieczeń na życie, jak i zakładów ubezpieczeń innych niż na życie interwencję nadzorczą może spowodować przekroczenie trzech różnych progów, określonych jako różne "współczynniki marginesu wypłacalności" (SRM), wyrażone jako stosunek dwukrotności środków własnych do wymogu kapitałowego o nazwie "ryzyko całkowite". Wskaźnik "ryzyko całkowite" obejmuje ryzyko ubezpieczeniowe, ryzyko stopy procentowej i ryzyko rynkowe, ryzyko operacyjne oraz ryzyko katastroficzne. W odniesieniu do ryzyka katastroficznego i ryzyka z tytułu minimalnej gwarancji dopuszcza się modele wewnętrzne. JFSA ma prawo nakładać określone środki zaradcze również w przypadku, gdy nie został przekroczony najwyższy próg powodujący interwencję nadzorczą, w tym przez zobowiązanie zakładów ubezpieczeń do wprowadzenia środków służących poprawie rentowności lub stabilności oraz ograniczeniu ryzyka kredytowego lub ryzyka płynności. Jeżeli SRM wynosi mniej niż 0 %, JFSA może zarządzić całkowite lub częściowe zawieszenie działalności. Od czerwca 2011 r. JFSA jest również sygnatariuszem IAIS MMoU. W dniu 30 stycznia 2023 r. EIOPA podpisał dokument ustanawiający ramy współpracy z JFSA w odniesieniu do współpracy w dziedzinie nadzoru ubezpieczeniowego. Pracownicy JFSA podlegają rygorystycznym wymogom tajemnicy służbowej. Zasady i praktyki stosowane przez JFSA zapewniają odpowiednią ochronę informacji poufnych przekazanych przez zagraniczne organy nadzoru. Wszyscy obecni i byli pracownicy JFSA są zobowiązani do zachowania poufności wszelkich informacji, które uzyskali w trakcie wykonywania swych obowiązków. Nieuprawnione ujawnienie informacji może prowadzić do nałożenia sankcji dyscyplinarnych, wszczęcia dochodzenia i ukarania. Informacje otrzymane od zagranicznych organów nadzoru i określone jako poufne są odpowiednio traktowane i wykorzystywane jedynie do celów uzgodnionych z zagranicznym organem nadzoru.

(5) Na podstawie opinii otrzymanej od EIOPA oraz w świetle wymogów dotyczących wypłacalności mających zastosowanie w Brazylii, Japonii i Meksyku można jednoznacznie stwierdzić, że kryteria określone w art. 227 ust. 5 dyrektywy 2009/138/WE są nadal spełniane przez obowiązujące w Brazylii, Japonii i Meksyku systemy wypłacalności mające zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tych państwach trzecich. Należy zatem przedłużyć stwierdzoną w decyzji delegowanej (UE) 2015/2290 i decyzji delegowanej (UE) 2016/310 tymczasową równoważność tych systemów wypłacalności z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy 2009/138/WE. Komisja może jednak w dowolnym momencie dokonać szczegółowego przeglądu, jeżeli rozwój sytuacji - w tym sytuacji międzynarodowej - spowoduje konieczność ponownejoceny równoważności stwierdzonej w niniejszej decyzji. Takie regularne lub nadzwyczajne przeglądy mogą prowadzić do zmiany lub uchylenia niniejszej decyzji. W związku z tym Komisja powinna w dalszym ciągu monitorować, przy wsparciu EIOPA, ewolucję systemów wypłacalności obowiązujących w Brazylii, Japonii i Meksyku oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Systemy wypłacalności obowiązujące w Brazylii, Japonii i Meksyku i mające zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, których siedziba znajduje się w tych państwach trzecich, nadal uznaje się za tymczasowo równoważne z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy 2009/138/WE.

Artykuł  2

Przedłużenie tymczasowej równoważności przyznaje się na okres od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2035 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2025 r.
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/138/oj.
2 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2015/2290 z dnia 5 czerwca 2015 r. w sprawie tymczasowej równoważności systemów wypłacalności obowiązujących w Australii, Brazylii, Kanadzie, Meksyku i Stanach Zjednoczonych i mających zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, których siedziba znajduje się w tych państwach (Dz.U. L 323 z 9.12.2015, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_del/2015/2290/oj).
3 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2016/310 z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie równoważności systemu wypłacalności dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji obowiązującego w Japonii z systemem ustanowionym w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE (Dz.U. L 58 z 4.3.2016, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_del/2016/310/oj).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2654

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2654 w sprawie przedłużenia tymczasowej równoważności systemów wypłacalności obowiązujących w Brazylii, Japonii i Meksyku i mających zastosowanie do zakładów, których siedziba znajduje się w tych państwach trzecich, z systemem ustanowionym w tytule I rozdział VI dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
Data aktu: 17/09/2025
Data ogłoszenia: 23/12/2025