uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 3 przyjęto, aby ograniczyć wylesianie i degradację lasów. Ustanowiono w nim przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku unijnym, a także wywozu z Unii odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, które zawierają odnośne towary, a mianowicie bydło, kakao, kawę, palmę olejową, kauczuk, soję i drewno, które były nimi karmione lub które zostały wyprodukowane przy ich użyciu. W szczególności rozporządzenie to ma na celu zapewnienie, aby te towary i odnośne produkty wprowadzano do obrotu i udostępniano na rynku unijnym lub wywożono je z Unii tylko w przypadku, gdy nie powodują one wylesiania, zostały wyprodukowane zgodnie z odpowiednimi przepisami kraju produkcji oraz przedłożono w ich sprawie oświadczenie o należytej staranności.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1115 Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi oraz innymi zainteresowanymi stronami, opracowała system informacyjny służący do składania oświadczeń o należytej staranności (zwany dalej "systemem informacyjnym"). W proces opracowywania systemu zaangażowano zainteresowane strony w celu zapewnienia, aby system informacyjny był skuteczny i odpowiadał potrzebom podmiotów gospodarczych. System informacyjny uruchomiono w dniu 4 grudnia 2024 r., umożliwiając podmiotom, podmiotom handlowym niebędącym mikroprzedsiębiorstwami ani małymi lub średnimi przedsiębiorstwami (zwanym dalej "podmiotom handlowym niebędącym MŚP") oraz ich upoważnionym przedstawicielom składanie oświadczeń o należytej staranności. Najnowsze prognozy dotyczące oczekiwanej liczby operacji i interakcji w tym systemie informacyjnym doprowadziły jednak do poważnej rewizji obciążenia systemu, wskazującej na znacznie większy ruch w systemie informacyjnym, niż przewidywano.
(3) Jednocześnie z ustaleń ze sprawozdania z 2024 r. zatytułowanego "Przyszłość europejskiej konkurencyjności" wynika, że rosnąca liczba i złożoność przepisów ogranicza pole manewru dla unijnych przedsiębiorstw oraz uniemożliwia im utrzymanie konkurencyjności. Obawy dotyczące złożoności przepisów zgłaszane były także przez partnerów handlowych. W tym kontekście należy uprościć niektóre procedury i wymogi określone w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 oraz usunąć zbędne obciążenia regulacyjne dla przedsiębiorstw, przy jednoczesnym utrzymaniu celów tego rozporządzenia.
(4) Ponadto w ramach działań na rzecz uproszczenia należy zmniejszyć obciążenie administracyjne wynikające z obowiązków podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw, które nie są mikroprzedsiębiorstwami ani małymi lub średnimi przedsiębiorstwami oraz mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych produkujących i wprowadzających do obrotu swoje własne produkty.
(5) Aby zapewnić jasność prawa na dalszych etapach łańcucha dostaw oraz ograniczyć dalsze wymogi w zakresie sprawozdawczości i odpowiadające im obciążenie systemu informacyjnego, należy wprowadzić nową kategorię "podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw". Obowiązki takich podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw powinny być identyczne z obowiązkami mającymi zastosowanie do podmiotów handlowych. Ani podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw, ani podmioty handlowe nie powinny być zobowiązane do upewnienia się, że zachowano należytą staranność ani do składania oświadczeń o należytej staranności, co znacznie ogranicza wymogi w zakresie sprawozdawczości oraz liczbę niezbędnych interakcji z systemem informacyjnym.
(6) Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędące MŚP oraz podmioty handlowe niebędące MŚP mają znaczący wpływ na łańcuchy dostaw oraz odgrywają istotną rolę w zapewnianiu, aby łańcuchy dostaw nie powodowały wylesiania. W związku z tym powinny one być nadal zobowiązane do rejestracji w systemie informacyjnym. Jednocześnie pierwszy podmiot na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmiot handlowy, niezależnie od tego, czy jest małym lub średnim przedsiębiorstwem, powinien nadal zapewniać pełną identyfikowalność poprzez gromadzenie numerów referencyjnych oświadczeń o należytej staranności oraz identyfikatorów deklaracji przypisanych mikroproducentom lub małym producentom. Obowiązek gromadzenia i przechowywania numerów referencyjnych powinien mieć zastosowanie wyłącznie do pierwszego podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego oraz nie powinien mieć zastosowania do innych podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw ani podmiotów handlowych znajdujących się dalej w łańcuchu dostaw.
(7) Wszystkie podmioty, niezależnie od ich wielkości, wprowadzające odnośne produkty do obrotu lub dokonujące wywozu tych produktów są objęte zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115. Stanowi to obciążenie administracyjne dla mikroproducentów lub małych producentów, którzy wprowadzają do obrotu lub wywożą swoje własne produkty. Aby rozwiązać problemy związane z podmiotami będącymi mikroprzedsiębiorstwami lub małymi przedsiębiorstwami, które produkują i wprowadzają do obrotu własne produkty, oraz aby jeszcze bardziej ograniczyć obciążenie systemu informacyjnego, konieczne jest wprowadzenie nowej podkategorii podmiotów, do których nie powinien mieć zastosowania obowiązek złożenia oświadczenia o należytej staranności. Ta nowa podkategoria, zwana "mikropodmiotami pierwotnymi lub małymi podmiotami pierwotnymi", powinna obejmować osoby fizyczne lub mikroprzedsiębiorstwa lub małe przedsiębiorstwa mające siedzibę w państwie sklasyfikowanym jako państwo o niskim ryzyku zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1115 i wprowadzające do obrotu lub wywożące te produkty, które same produkują w tym państwie, co oznacza, że same uprawiają, zbierają, pozyskują lub hodują na odpowiednich działkach lub, w odniesieniu do bydła, w zakładach, odnośne towary zawarte w odnośnych produktach. Definicją mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych powinny być objęte zarówno podmioty mające siedzibę w Unii, jak i poza nią.
(8) Aby zapewnić skuteczną realizację celów rozporządzenia (UE) 2023/1115, a mianowicie możliwość zapewnienia identyfikowalności w całym łańcuchu dostaw w celu zapewnienia, aby produkty wprowadzane do obrotu nie powodowały wylesiania, mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne powinny być jednak zobowiązane do złożenia jednorazowej uproszczonej deklaracji w systemie informacyjnym. Po przedłożeniu uproszczonej deklaracji przez mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny system informacyjny powinien wydać identyfikator deklaracji. Ten identyfikator deklaracji powinien towarzyszyć odnośnym produktom wprowadzanym do obrotu lub wywożonym przez mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny. Aby utrzymać wymogi dotyczące identyfikowalności na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1115 oraz realizować jego cele, informacje zawarte w uproszczonej deklaracji powinny umożliwiać automatyczną ocenę ryzyka przez system informacyjny, ułatwiać kontrole przeprowadzane przez właściwe organy zgodnie z podejściem opartym na analizie ryzyka oraz być widoczne dla podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw w miarę możliwości zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych.
(9) W ramach działań na rzecz uproszczenia należy zmniejszyć obciążenie administracyjne wynikające z obowiązków mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych w zakresie składania jednorazowego zgłoszenia uproszczonego na podstawie art. 4a rozporządzenia (UE) 2023/1115 zmienionego niniejszym rozporządzeniem oraz gromadzenia informacji na podstawie art. 9 ust. 1 tego rozporządzenia poprzez umożliwienie im zastąpienia geolokalizacji działek adresem pocztowym działek lub zakładu, z którego wyprodukowano odnośne towary, które odnośny produkt zawiera lub z których został wytworzony, pod warunkiem że ten adres pocztowy w oczywisty sposób pokrywa się z położeniem geograficznym danej działki lub danego zakładu. Daje to mikroprzedsiębior- stwom pierwotnym lub małym podmiotom pierwotnym swobodę wyboru geolokalizacji działek lub adresu pocztowego działek lub odpowiedniego zakładu.
(10) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 4 nałożono już na producentów pierwotnych bydła mających siedzibę w Unii wymogi dotyczące identyfikowalności i sprawozdawczości równoważne wymogom ustanowionym na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1115. Odpowiednie dane są przechowywane w krajowych bazach danych państw członkowskich. Należy zatem zwolnić mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne z obowiązku składania uproszczonej deklaracji, jeżeli wymagane informacje są już dostępne w takich bazach danych, a państwa członkowskie udostępniają odpowiednie dane w systemie informacyjnym. Zwolnienie to powinno mieć również zastosowanie do mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych w innych sektorach, w których przepisy unijne lub przepisy krajowe państw członkowskich przewidują równoważne obowiązki w zakresie identyfikowalności lub sprawozdawczości, o ile spełnione są te same warunki.
(11) Jak wskazano w wytycznych dotyczących rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania 5 , w przypadkach, w których działalność jest znikoma, oraz przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności, należy przestrzegać zasady proporcjonalności. Sporadycznie ekstensywnego lub sporadycznie małoskalowego wypasu w lasach nie powinno się uznawać za przeważające użytkowanie rolnicze, o ile produkcja i związane z nią działania nie mają szkodliwego wpływu na siedlisko lasu.
(12) W celu zapewnienia jasności prawa, tak aby wszystkie mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, niezależnie od ich formy prawnej, mogły korzystać z uproszczonych przepisów dotyczących mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, zawartych w rozporządzeniu (UE) 2023/1115, należy zmienić definicję mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w celu doprecyzowania, że forma prawna nie powinna mieć znaczenia w celu stwierdzenia, czy osoba fizyczna lub prawna objęta jest tą definicją. To samo należy doprecyzować w odniesieniu do mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych. Ponadto definicja mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych powinna obejmować podmioty, które przekraczają limity w przypadku co najmniej dwóch z trzech kryteriów określonych w art. 3 ust. 1 i 2 akapit pierwszy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 6 , ale które mogą wykazać, że części ich sumy bilansowej, przychodów netto ze sprzedaży i średniej liczby pracowników w roku obrotowym, które dotyczą odnośnych towarów i odnośnych produktów, nie przekraczają limitów w przypadku co najmniej dwóch z trzech tych kryteriów.
(13) W rozporządzeniu (UE) 2023/1115 ustanowiono przepisy dotyczące przeglądu tego rozporządzenia oraz upoważniono Komisję do przedstawienia szeregu ocen skutków, w stosownych przypadkach wraz z wnioskami ustawodawczymi. Biorąc pod uwagę, że data rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115 została odroczona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3234 7 , potencjalnego rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115 nie można ocenić bez dowodów dotyczących jego stosowania, skutków dla wylesiania i degradacji lasów, wpływu na podmioty i podmioty handlowe, w szczególności MŚP, oraz na przepływy handlowe. Z tych powodów należy znieść przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 obowiązki związane z ocenami skutków, które ma przeprowadzić Komisja. Te oceny skutków powinny być objęte ogólnym przeglądem rozporządzenia (UE) 2023/1115. Termin ogólnego przeglądu, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2023/1115, należy zmienić na dzień 30 czerwca 2030 r., tak aby w przeglądzie można było uwzględnić doświadczenia związane z egzekwowaniem tego rozporządzenia. Aby odzwierciedlić zmienione obowiązki podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych, w ramach ogólnego przeglądu należy również ocenić wpływ tych zmian na realizację ogólnych celów rozporządzenia (UE) 2023/1115.
(14) Przed ogólnym przeglądem rozporządzenia (UE) 2023/1115, który ma zostać przeprowadzony do dnia 30 czerwca 2030 r., w celu wprowadzenia uproszczeń dla podmiotów i podmiotów handlowych, Komisja powinna przeprowadzić przegląd pod kątem uproszczenia tego rozporządzenia oraz przedstawić sprawozdanie do dnia 30 kwietnia 2026 r. Sprawozdanie to powinno zawierać ocenę obciążenia administracyjnego oraz wpływu tego rozporządzenia, w szczególności na mikroprzedsiębiorstwa lub małe podmioty. Ponadto w sprawozdaniu tym Komisja powinna wskazać możliwe sposoby rozwiązania zidentyfikowanych problemów, w tym za pomocą wytycznych technicznych, ulepszeń systemu informatycznego, a także aktów delegowanych lub wykonawczych zgodnie z przekazaniem uprawnień przewidzianym w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 oraz, w stosownych przypadkach, powinna dołączyć do sprawozdania wniosek ustawodawczy.
(15) Datę rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1115 określających obowiązki podmiotów, podmiotów handlowych i właściwych organów, tj. przepisów zawartych w art. 38 ust. 2 tego rozporządzenia, należy odroczyć o 12 miesięcy. Jest to konieczne, aby państwa trzecie, państwa członkowskie, podmioty i podmioty handlowe mogły być w pełni przygotowane, w szczególności aby te podmioty i podmioty handlowe były w stanie należycie wypełniać swoje obowiązki.
(16) W związku z odroczeniem o 12 miesięcy daty rozpoczęcia stosowania określonej w art. 38 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1115, należy odpowiednio dostosować daty określone w innych powiązanych przepisach, a mianowicie w przepisach dotyczących uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 8 oraz w przepisach dotyczących odroczenia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do osób fizycznych, mikroprzedsiębiorstw lub małych przedsiębiorstw. Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie rozwoju technicznego interfejsu elektronicznego w oparciu o unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł do wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1115, zmienionego niniejszym rozporządzeniem, należy odpowiednio dostosować datę wprowadzenia interfejsu elektronicznego.
(17) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie uproszczenie niektórych obowiązków sprawozdawczych oraz usprawnienie harmonogramów, przy jednoczesnym utrzymaniu celów rozporządzenia (UE) 2023/1115, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary lub skutki działania możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/1115.
(19) W celu zapewnienia, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie przed obecną datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(20) Z uwagi na pilną potrzebę przyjęcia ukierunkowanych uproszczeń oraz opóźnienia wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2023/1115, należy zastosować wyjątek od terminu ośmiu tygodni przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2025 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2650 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/2650 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do niektórych obowiązków podmiotów i podmiotów handlowych |
| Data aktu: | 19/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2025 |