Rozporządzenie 2025/2650 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do niektórych obowiązków podmiotów i podmiotów handlowych

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/2650
z dnia 19 grudnia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do niektórych obowiązków podmiotów i podmiotów handlowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 3  przyjęto, aby ograniczyć wylesianie i degradację lasów. Ustanowiono w nim przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu i udostępniania na rynku unijnym, a także wywozu z Unii odnośnych produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, które zawierają odnośne towary, a mianowicie bydło, kakao, kawę, palmę olejową, kauczuk, soję i drewno, które były nimi karmione lub które zostały wyprodukowane przy ich użyciu. W szczególności rozporządzenie to ma na celu zapewnienie, aby te towary i odnośne produkty wprowadzano do obrotu i udostępniano na rynku unijnym lub wywożono je z Unii tylko w przypadku, gdy nie powodują one wylesiania, zostały wyprodukowane zgodnie z odpowiednimi przepisami kraju produkcji oraz przedłożono w ich sprawie oświadczenie o należytej staranności.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1115 Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi oraz innymi zainteresowanymi stronami, opracowała system informacyjny służący do składania oświadczeń o należytej staranności (zwany dalej "systemem informacyjnym"). W proces opracowywania systemu zaangażowano zainteresowane strony w celu zapewnienia, aby system informacyjny był skuteczny i odpowiadał potrzebom podmiotów gospodarczych. System informacyjny uruchomiono w dniu 4 grudnia 2024 r., umożliwiając podmiotom, podmiotom handlowym niebędącym mikroprzedsiębiorstwami ani małymi lub średnimi przedsiębiorstwami (zwanym dalej "podmiotom handlowym niebędącym MŚP") oraz ich upoważnionym przedstawicielom składanie oświadczeń o należytej staranności. Najnowsze prognozy dotyczące oczekiwanej liczby operacji i interakcji w tym systemie informacyjnym doprowadziły jednak do poważnej rewizji obciążenia systemu, wskazującej na znacznie większy ruch w systemie informacyjnym, niż przewidywano.

(3) Jednocześnie z ustaleń ze sprawozdania z 2024 r. zatytułowanego "Przyszłość europejskiej konkurencyjności" wynika, że rosnąca liczba i złożoność przepisów ogranicza pole manewru dla unijnych przedsiębiorstw oraz uniemożliwia im utrzymanie konkurencyjności. Obawy dotyczące złożoności przepisów zgłaszane były także przez partnerów handlowych. W tym kontekście należy uprościć niektóre procedury i wymogi określone w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 oraz usunąć zbędne obciążenia regulacyjne dla przedsiębiorstw, przy jednoczesnym utrzymaniu celów tego rozporządzenia.

(4) Ponadto w ramach działań na rzecz uproszczenia należy zmniejszyć obciążenie administracyjne wynikające z obowiązków podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw, które nie są mikroprzedsiębiorstwami ani małymi lub średnimi przedsiębiorstwami oraz mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych produkujących i wprowadzających do obrotu swoje własne produkty.

(5) Aby zapewnić jasność prawa na dalszych etapach łańcucha dostaw oraz ograniczyć dalsze wymogi w zakresie sprawozdawczości i odpowiadające im obciążenie systemu informacyjnego, należy wprowadzić nową kategorię "podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw". Obowiązki takich podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw powinny być identyczne z obowiązkami mającymi zastosowanie do podmiotów handlowych. Ani podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw, ani podmioty handlowe nie powinny być zobowiązane do upewnienia się, że zachowano należytą staranność ani do składania oświadczeń o należytej staranności, co znacznie ogranicza wymogi w zakresie sprawozdawczości oraz liczbę niezbędnych interakcji z systemem informacyjnym.

(6) Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędące MŚP oraz podmioty handlowe niebędące MŚP mają znaczący wpływ na łańcuchy dostaw oraz odgrywają istotną rolę w zapewnianiu, aby łańcuchy dostaw nie powodowały wylesiania. W związku z tym powinny one być nadal zobowiązane do rejestracji w systemie informacyjnym. Jednocześnie pierwszy podmiot na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmiot handlowy, niezależnie od tego, czy jest małym lub średnim przedsiębiorstwem, powinien nadal zapewniać pełną identyfikowalność poprzez gromadzenie numerów referencyjnych oświadczeń o należytej staranności oraz identyfikatorów deklaracji przypisanych mikroproducentom lub małym producentom. Obowiązek gromadzenia i przechowywania numerów referencyjnych powinien mieć zastosowanie wyłącznie do pierwszego podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego oraz nie powinien mieć zastosowania do innych podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw ani podmiotów handlowych znajdujących się dalej w łańcuchu dostaw.

(7) Wszystkie podmioty, niezależnie od ich wielkości, wprowadzające odnośne produkty do obrotu lub dokonujące wywozu tych produktów są objęte zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115. Stanowi to obciążenie administracyjne dla mikroproducentów lub małych producentów, którzy wprowadzają do obrotu lub wywożą swoje własne produkty. Aby rozwiązać problemy związane z podmiotami będącymi mikroprzedsiębiorstwami lub małymi przedsiębiorstwami, które produkują i wprowadzają do obrotu własne produkty, oraz aby jeszcze bardziej ograniczyć obciążenie systemu informacyjnego, konieczne jest wprowadzenie nowej podkategorii podmiotów, do których nie powinien mieć zastosowania obowiązek złożenia oświadczenia o należytej staranności. Ta nowa podkategoria, zwana "mikropodmiotami pierwotnymi lub małymi podmiotami pierwotnymi", powinna obejmować osoby fizyczne lub mikroprzedsiębiorstwa lub małe przedsiębiorstwa mające siedzibę w państwie sklasyfikowanym jako państwo o niskim ryzyku zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1115 i wprowadzające do obrotu lub wywożące te produkty, które same produkują w tym państwie, co oznacza, że same uprawiają, zbierają, pozyskują lub hodują na odpowiednich działkach lub, w odniesieniu do bydła, w zakładach, odnośne towary zawarte w odnośnych produktach. Definicją mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych powinny być objęte zarówno podmioty mające siedzibę w Unii, jak i poza nią.

(8) Aby zapewnić skuteczną realizację celów rozporządzenia (UE) 2023/1115, a mianowicie możliwość zapewnienia identyfikowalności w całym łańcuchu dostaw w celu zapewnienia, aby produkty wprowadzane do obrotu nie powodowały wylesiania, mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne powinny być jednak zobowiązane do złożenia jednorazowej uproszczonej deklaracji w systemie informacyjnym. Po przedłożeniu uproszczonej deklaracji przez mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny system informacyjny powinien wydać identyfikator deklaracji. Ten identyfikator deklaracji powinien towarzyszyć odnośnym produktom wprowadzanym do obrotu lub wywożonym przez mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny. Aby utrzymać wymogi dotyczące identyfikowalności na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1115 oraz realizować jego cele, informacje zawarte w uproszczonej deklaracji powinny umożliwiać automatyczną ocenę ryzyka przez system informacyjny, ułatwiać kontrole przeprowadzane przez właściwe organy zgodnie z podejściem opartym na analizie ryzyka oraz być widoczne dla podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw w miarę możliwości zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych.

(9) W ramach działań na rzecz uproszczenia należy zmniejszyć obciążenie administracyjne wynikające z obowiązków mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych w zakresie składania jednorazowego zgłoszenia uproszczonego na podstawie art. 4a rozporządzenia (UE) 2023/1115 zmienionego niniejszym rozporządzeniem oraz gromadzenia informacji na podstawie art. 9 ust. 1 tego rozporządzenia poprzez umożliwienie im zastąpienia geolokalizacji działek adresem pocztowym działek lub zakładu, z którego wyprodukowano odnośne towary, które odnośny produkt zawiera lub z których został wytworzony, pod warunkiem że ten adres pocztowy w oczywisty sposób pokrywa się z położeniem geograficznym danej działki lub danego zakładu. Daje to mikroprzedsiębior- stwom pierwotnym lub małym podmiotom pierwotnym swobodę wyboru geolokalizacji działek lub adresu pocztowego działek lub odpowiedniego zakładu.

(10) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 4  nałożono już na producentów pierwotnych bydła mających siedzibę w Unii wymogi dotyczące identyfikowalności i sprawozdawczości równoważne wymogom ustanowionym na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1115. Odpowiednie dane są przechowywane w krajowych bazach danych państw członkowskich. Należy zatem zwolnić mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne z obowiązku składania uproszczonej deklaracji, jeżeli wymagane informacje są już dostępne w takich bazach danych, a państwa członkowskie udostępniają odpowiednie dane w systemie informacyjnym. Zwolnienie to powinno mieć również zastosowanie do mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych w innych sektorach, w których przepisy unijne lub przepisy krajowe państw członkowskich przewidują równoważne obowiązki w zakresie identyfikowalności lub sprawozdawczości, o ile spełnione są te same warunki.

(11) Jak wskazano w wytycznych dotyczących rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania 5 , w przypadkach, w których działalność jest znikoma, oraz przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności, należy przestrzegać zasady proporcjonalności. Sporadycznie ekstensywnego lub sporadycznie małoskalowego wypasu w lasach nie powinno się uznawać za przeważające użytkowanie rolnicze, o ile produkcja i związane z nią działania nie mają szkodliwego wpływu na siedlisko lasu.

(12) W celu zapewnienia jasności prawa, tak aby wszystkie mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, niezależnie od ich formy prawnej, mogły korzystać z uproszczonych przepisów dotyczących mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, zawartych w rozporządzeniu (UE) 2023/1115, należy zmienić definicję mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w celu doprecyzowania, że forma prawna nie powinna mieć znaczenia w celu stwierdzenia, czy osoba fizyczna lub prawna objęta jest tą definicją. To samo należy doprecyzować w odniesieniu do mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych. Ponadto definicja mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych powinna obejmować podmioty, które przekraczają limity w przypadku co najmniej dwóch z trzech kryteriów określonych w art. 3 ust. 1 i 2 akapit pierwszy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 6 , ale które mogą wykazać, że części ich sumy bilansowej, przychodów netto ze sprzedaży i średniej liczby pracowników w roku obrotowym, które dotyczą odnośnych towarów i odnośnych produktów, nie przekraczają limitów w przypadku co najmniej dwóch z trzech tych kryteriów.

(13) W rozporządzeniu (UE) 2023/1115 ustanowiono przepisy dotyczące przeglądu tego rozporządzenia oraz upoważniono Komisję do przedstawienia szeregu ocen skutków, w stosownych przypadkach wraz z wnioskami ustawodawczymi. Biorąc pod uwagę, że data rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115 została odroczona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3234 7 , potencjalnego rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115 nie można ocenić bez dowodów dotyczących jego stosowania, skutków dla wylesiania i degradacji lasów, wpływu na podmioty i podmioty handlowe, w szczególności MŚP, oraz na przepływy handlowe. Z tych powodów należy znieść przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 obowiązki związane z ocenami skutków, które ma przeprowadzić Komisja. Te oceny skutków powinny być objęte ogólnym przeglądem rozporządzenia (UE) 2023/1115. Termin ogólnego przeglądu, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2023/1115, należy zmienić na dzień 30 czerwca 2030 r., tak aby w przeglądzie można było uwzględnić doświadczenia związane z egzekwowaniem tego rozporządzenia. Aby odzwierciedlić zmienione obowiązki podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych, w ramach ogólnego przeglądu należy również ocenić wpływ tych zmian na realizację ogólnych celów rozporządzenia (UE) 2023/1115.

(14) Przed ogólnym przeglądem rozporządzenia (UE) 2023/1115, który ma zostać przeprowadzony do dnia 30 czerwca 2030 r., w celu wprowadzenia uproszczeń dla podmiotów i podmiotów handlowych, Komisja powinna przeprowadzić przegląd pod kątem uproszczenia tego rozporządzenia oraz przedstawić sprawozdanie do dnia 30 kwietnia 2026 r. Sprawozdanie to powinno zawierać ocenę obciążenia administracyjnego oraz wpływu tego rozporządzenia, w szczególności na mikroprzedsiębiorstwa lub małe podmioty. Ponadto w sprawozdaniu tym Komisja powinna wskazać możliwe sposoby rozwiązania zidentyfikowanych problemów, w tym za pomocą wytycznych technicznych, ulepszeń systemu informatycznego, a także aktów delegowanych lub wykonawczych zgodnie z przekazaniem uprawnień przewidzianym w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 oraz, w stosownych przypadkach, powinna dołączyć do sprawozdania wniosek ustawodawczy.

(15) Datę rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1115 określających obowiązki podmiotów, podmiotów handlowych i właściwych organów, tj. przepisów zawartych w art. 38 ust. 2 tego rozporządzenia, należy odroczyć o 12 miesięcy. Jest to konieczne, aby państwa trzecie, państwa członkowskie, podmioty i podmioty handlowe mogły być w pełni przygotowane, w szczególności aby te podmioty i podmioty handlowe były w stanie należycie wypełniać swoje obowiązki.

(16) W związku z odroczeniem o 12 miesięcy daty rozpoczęcia stosowania określonej w art. 38 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1115, należy odpowiednio dostosować daty określone w innych powiązanych przepisach, a mianowicie w przepisach dotyczących uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 8  oraz w przepisach dotyczących odroczenia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do osób fizycznych, mikroprzedsiębiorstw lub małych przedsiębiorstw. Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie rozwoju technicznego interfejsu elektronicznego w oparciu o unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł do wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1115, zmienionego niniejszym rozporządzeniem, należy odpowiednio dostosować datę wprowadzenia interfejsu elektronicznego.

(17) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie uproszczenie niektórych obowiązków sprawozdawczych oraz usprawnienie harmonogramów, przy jednoczesnym utrzymaniu celów rozporządzenia (UE) 2023/1115, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary lub skutki działania możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/1115.

(19) W celu zapewnienia, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie przed obecną datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(20) Z uwagi na pilną potrzebę przyjęcia ukierunkowanych uproszczeń oraz opóźnienia wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2023/1115, należy zastosować wyjątek od terminu ośmiu tygodni przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2023/1115

W rozporządzeniu (UE) 2023/1115 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) »podmiot« oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która w ramach działalności handlowej wprowadza odnośne produkty do obrotu lub je wywozi, z wyłączeniem podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw;";

b)
dodaje się punkty w brzmieniu:

"15a) »mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny« oznacza podmiot będący osobą fizyczną lub mikroprzedsiębiorstwem lub małym przedsiębiorstwem w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE * , niezależnie od jego formy prawnej, który ma siedzibę w państwie sklasyfikowanym jako kraj o niskim ryzyku zgodnie z art. 29 niniejszego rozporządzenia i który w ramach działalności handlowej wprowadza do obrotu lub wywozi odnośne produkty, które ten podmiot sam uprawiał, zbierał, uzyskał lub wyhodował na odpowiednich działkach lub, w odniesieniu do bydła, w zakładach znajdujących się w tym państwie; obejmuje to podmioty, które przekraczają limity w przypadku co najmniej dwóch z trzech kryteriów określonych w art. 3 ust. 1 i 2 akapit pierwszy dyrektywy 2013/34/UE, ale które mogą wykazać, że części ich sumy bilansowej, przychodów netto ze sprzedaży i średniej liczby pracowników w roku obrotowym, które dotyczą odnośnych towarów lub odnośnych produktów, nie przekraczają limitów w przypadku co najmniej dwóch z trzech tych kryteriów;

15b) »podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw« oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która w ramach działalności handlowej wprowadza do obrotu lub wywozi odnośne produkty wytworzone przy użyciu odnośnych produktów, z których wszystkie są objęte oświadczeniem o należytej staranności lub uproszczoną deklaracją;

c)
pkt 17 otrzymuje brzmienie:

"17) »podmiot handlowy« oznacza każdą osobę w łańcuchu dostaw inną niż podmiot lub podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw, która w ramach działalności handlowej udostępnia odnośne produkty na rynku;";

d)
pkt 19 otrzymuje brzmienie:

"19) »w ramach działalności handlowej« oznacza do celów przetwarzania, dystrybucji wśród konsumentów komercyjnych lub niekomercyjnych, lub do wykorzystania w działalności samego podmiotu, podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego;";

e)
pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) »upoważniony przedstawiciel« oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma siedzibę w Unii i która zgodnie z art. 6 otrzymała od podmiotu pisemne upoważnienie do występowania w jego imieniu w zakresie określonych zadań w odniesieniu do obowiązków podmiotu wynikających z niniejszego rozporządzenia;";

f)
pkt 30 otrzymuje brzmienie:

"30) »mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa« lub »MŚP« oznaczają mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, niezależnie od ich formy prawnej, w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2 akapit pierwszy i art. 3 ust. 3 dyrektywy 2013/34/UE;";

2)
art. 3 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) przedłożono w ich sprawie oświadczenie o należytej staranności lub uproszczoną deklarację, zgodnie z wymogami odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia.";

3)
tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ 2

OBOWIĄZKI PODMIOTÓW, PODMIOTÓW NA DALSZYCH ETAPACH ŁAŃCUCHA DOSTAW ORAZ PODMIOTÓW HANDLOWYCH";

4)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Udostępniając właściwym organom oświadczenie o należytej staranności lub, w przypadku mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych, składając uproszczoną deklarację, o której mowa w art. 4a, podmiot przyjmuje odpowiedzialność za zgodność odnośnego produktu z art. 3. Podmioty przechowują oświadczenia o należytej staranności przez okres pięciu lat od dnia złożenia oświadczeń za pośrednictwem systemu informacyjnego, o którym mowa w art. 33.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Podmioty, które uzyskają nowe, istotne informacje, w tym uzasadnione zastrzeżenia - lub zostaną o nich powiadomione - sugerujące, że zachodzi ryzyko, iż wprowadzony przez nie do obrotu odnośny produkt nie jest zgodny z wymogami niniejszego rozporządzenia, niezwłocznie informują o tym właściwe organy państw członkowskich, w których wprowadziły odnośny produkt do obrotu, a także podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe, którym dostarczyły odnośny produkt. W przypadku wywozu podmioty informują właściwy organ państwa członkowskiego będącego krajem produkcji.";

c)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Podmioty przekazują podmiotom na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotom handlowym znajdującym się dalej w łańcuchu dostaw odnośnych produktów, które wprowadziły do obrotu lub wywiozły, numery referencyjne oświadczeń o należytej staranności lub, w stosownych przypadkach, identyfikatory deklaracji związanych z tymi produktami.";

d)
uchyla się ust. 8, 9 i 10;
5)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 4a

Uproszczony system dla mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych

1. Obowiązki określone w art. 4 ust. 2, art. 4 ust. 3 zdanie drugie i art. 4 ust. 4 lit. c) nie mają zastosowania do mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych.

2. Mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne składają jednorazową uproszczoną deklarację w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33, przed wprowadzeniem do obrotu odnośnych produktów lub ich wywozem. Po złożeniu jednorazowej uproszczonej deklaracji podmiotom tym przypisuje się identyfikator deklaracji.

3. Mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne przy składaniu uproszczonej deklaracji w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33, przekazują informacje określone w załączniku III. W przypadku jakichkolwiek istotnych zmian w przekazanych przez nie informacjach, podmioty te mogą zaktualizować informacje zawarte w złożonej przez nich uproszczonej deklaracji.

4. W przypadku gdy wszystkie informacje wymienione w załączniku III są dostępne w systemie lub bazie danych, które istnieją na mocy prawa Unii lub państw członkowskich, innych niż system informacyjny, o którym mowa w art. 33, mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne nie są zobowiązane do złożenia jednorazowej uproszczonej deklaracji zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu. Państwa członkowskie udostępniają te informacje w podziale na podmioty w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33. Mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny wprowadza odnośne produkty do obrotu w Unii lub wywozi je dopiero po tym, jak zostanie przypisany mu identyfikator deklaracji.

5. W przypadku mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych geolokalizację, o której mowa w art. 9 ust. 1 lit. d), można zastąpić adresami pocztowymi wszystkich działek lub adresem pocztowym zakładu, z którego wyprodukowano odnośne towary, które zawiera odnośny produkt lub z użyciem których został on wytworzony.";

6)
art. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 5

Obowiązki podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych

1. Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe wprowadzają do obrotu lub udostępniają na rynku odnośne produkty lub dokonują wywozu odnośnych produktów tylko jeżeli posiadają informacje wymagane na podstawie ust. 3.

2. Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw, które nie są MŚP (zwane dalej »podmiotami na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędącymi MŚP«) i podmioty handlowe, które nie są MŚP (zwane dalej »podmiotami handlowymi niebędącymi MŚP«) rejestrują się w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33, przed wprowadzeniem do obrotu odnośnych produktów, udostępnieniem ich na rynku lub ich wywozem.

3. Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe gromadzą i przechowują następujące informacje dotyczące odnośnych produktów, które zamierzają wprowadzać do obrotu, udostępniać na rynku lub wywozić:

a) nazwę, zarejestrowaną nazwę handlowa lub zarejestrowany znak towarowy, adres pocztowy, adres e-mail oraz, jeżeli jest dostępny, adres strony internetowej podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmiotów handlowych, które dostarczyły im odnośne produkty, a także, wyłącznie w przypadku, gdy ich dostawca jest podmiotem, numery referencyjne oświadczeń o należytej staranności lub identyfikatory deklaracji dotyczących tych produktów;

b) nazwę, zarejestrowaną nazwę handlowa lub zarejestrowany znak towarowy, adres pocztowy, adres e-mail oraz, jeżeli jest dostępny, adres strony internetowej podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmiotów handlowych, którym dostarczyły one odnośne produkty.

4. Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe przechowują informacje, o których mowa w ust. 3, przez co najmniej pięć lat od dnia wprowadzenia do obrotu, udostępnienia na rynku lub wywiezienia oraz przekazują te informacje właściwym organom na ich żądanie.

5. Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe, które uzyskają nowe, istotne informacje, w tym uzasadnione zastrzeżenia - lub zostaną o nich poinformowane - sugerujące, że zachodzi ryzyko, że wprowadzony przez nie do obrotu lub udostępniony na rynku odnośny produkt nie jest zgodny z wymogami niniejszego rozporządzenia, natychmiast informują o tym właściwe organy państw członkowskich, w których wprowadziły odnośny produkt do obrotu lub udostępniły go na rynku, a także podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe, którym dostarczyły odnośny produkt. W przypadku wywozu, podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw informują właściwy organ państwa członkowskiego będącego krajem produkcji.

6. Jeżeli podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędące MŚP i podmioty handlowe niebędące MŚP uzyskają istotne informacje wskazujące, że odnośny produkt nie spełnia wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, lub zostaną o tym poinformowane przed wprowadzeniem do obrotu, udostępnieniem na rynku lub wywozem odnośnych produktów, natychmiast informują o tym właściwe organy państw członkowskich, w których zamierzają wprowadzić te produkty do obrotu lub udostępnić je na rynku lub z których zamierzają je wywieźć. W przypadku uzasadnionych zastrzeżeń sprawdzają, czy zachowano należytą staranność i czy nie stwierdzono żadnego ryzyka lub stwierdzono jedynie znikome ryzyko. Nie mogą wprowadzać odnośnych produktów do obrotu, udostępniać ich na rynku ani ich wywozić, chyba że weryfikacja wykaże brak ryzyka lub jedynie znikome ryzyko niezgodności.

7. Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe udzielają wszelkiej pomocy niezbędnej do ułatwienia właściwym organom przeprowadzenia kontroli na podstawie art. 19, w tym w zakresie dostępu do budynków i udostępniania dokumentacji i zapisów.

Artykuł 6

Upoważnieni przedstawiciele

1. Podmioty mogą wyznaczyć upoważnionego przedstawiciela do złożenia w ich imieniu oświadczenia o należytej staranności zgodnie z art. 4 ust. 2 lub uproszczonej deklaracji zgodnie z art. 4a ust. 2. W takich przypadkach podmiot zachowuje odpowiedzialność za zgodność odnośnego produktu z art. 3.

2. Upoważniony przedstawiciel, na żądanie właściwego organu, przedstawia mu kopię swojego upoważnienia w jednym z języków urzędowych Unii oraz kopię w jednym z języków urzędowych państwa członkowskiego, w którym składane jest oświadczenie o należytej staranności lub uproszczona deklaracja, lub, w przypadku braku takiej możliwości, w języku angielskim.

3. Podmiot będący osobą fizyczną lub mikroprzedsiębiorstwem może upoważnić kolejny - niebędący osobą fizyczną ani mikroprzedsiębiorstwem - podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy znajdujący się dalej w łańcuchu dostaw do występowania w charakterze upoważnionego przedstawiciela. Taki kolejny podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy znajdujący się dalej w łańcuchu dostaw nie może wprowadzać do obrotu ani udostępniać odnośnych produktów na rynku ani wywozić ich bez przedłożenia oświadczenia o należytej staranności zgodnie z art. 4 ust. 2 w imieniu tego podmiotu lub, w przypadku mikropodmiotu pierwotnego lub małego podmiotu pierwotnego, bez złożenia uproszczonej deklaracji w imieniu podmiotu pierwotnego będącego mikroprzedsiębiorstwem lub małym przedsiębiorstwem w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33. W takim przypadku podmiot będący osobą fizyczną lub mikroprzedsiębiorstwem zachowuje odpowiedzialność za zgodność odnośnego produktu z art. 3.";

7)
art. 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przed wprowadzeniem odnośnych produktów do obrotu lub ich wywozem podmioty zachowują należytą staranność w odniesieniu do wszystkich odnośnych produktów.";

8)
w art. 9 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) ilość odnośnych produktów; dla odnośnych produktów wprowadzanych na rynek lub opuszczających rynek ilość ma być wyrażona jako masa netto w kilogramach oraz, w stosownych przypadkach, w uzupełniających jednostkach miary określonych w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 * dla wskazanego kodu systemu zharmonizowanego, lub - we wszystkich innych przypadkach - ilość ma być wyrażona jako masa netto lub, w stosownych przypadkach, jako objętość lub liczba jednostek; uzupełniająca jednostka miary ma zastosowanie w przypadku, gdy jest ona konsekwentnie podana dla wszystkich możliwych podpozycji danego kodu systemu zharmonizowanego, o którym mowa w oświadczeniu o należytej staranności, lub w przypadku gdy podano ją w uproszczonej deklaracji;

b)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) nazwę, adres pocztowy i adres e-mail każdego przedsiębiorstwa, podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego, którym dostarczał odnośne produkty;";

9)
art. 15 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Komisja może ułatwiać zharmonizowane wykonywanie niniejszego rozporządzenia, wydając odpowiednie wytyczne, zapewniając stałą wymianę z ekspertami, zainteresowanymi podmiotami oraz wszystkimi odnośnymi podmiotami, w tym mikropodmiotami pierwotnymi lub małymi podmiotami pierwotnymi, podmiotami na dalszym etapie łańcucha dostaw i podmiotami handlowymi, opracowując najlepsze praktyki i zbierając techniczne informacje zwrotne od działającej Grupy Ekspertów Komisji/Wielostronnej Platformy ds. Ochrony i Odbudowy Naturalnych Lasów, a także wspierając odpowiednią wymianę informacji, koordynację i współpracę między właściwymi organami, między właściwymi organami a organami celnymi oraz między właściwymi organami a Komisją.";

10)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Właściwe organy przeprowadzają na swoim terytorium kontrole, aby ustalić, czy podmioty, podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe mające siedzibę w Unii przestrzegają przepisów niniejszego rozporządzenia. Właściwe organy przeprowadzają na swoim terytorium kontrole, aby ustalić czy odnośne produkty, które podmiot, podmiot na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmiot handlowy wprowadził do obrotu lub zamierza wprowadzić do obrotu, które udostępnił na rynku lub zamierza udostępnić na tym rynku lub które wywiózł lub zamierza wywieźć, są zgodne z niniejszym rozporządzeniem.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Właściwe organy korzystają z podejścia opartego na ryzyku, aby dokonać identyfikacji kontroli, które należy przeprowadzić. Kryteria ryzyka określa się na podstawie analizy ryzyka nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia, biorąc pod uwagę w szczególności odnośne towary, złożoność i długość łańcuchów dostaw, w tym to, czy następuje w nich mieszanie odnośnych produktów, oraz etap przetwarzania odnośnego produktu, czy dane działki przylegają do lasów, przypisanie ryzyka krajom lub ich częściom zgodnie z art. 29, ze zwróceniem szczególnej uwagi na sytuację krajów lub ich części sklasyfikowanych jako o wysokim ryzyku, historię nieprzestrzegania przez podmioty, podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmioty handlowe przepisów niniejszego rozporządzenia, ryzyko obchodzenia przepisów i wszelkie inne istotne informacje. Analiza ryzyka opiera się na informacjach, o których mowa w art. 9 i 10, oraz może opierać się na informacjach zawartych w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33, a pomocniczo także na innych odnośnych źródłach, takich jak dane z monitorowania, profile ryzyka uzyskane od organizacji międzynarodowych, uzasadnione zastrzeżenia przedłożone na podstawie art. 31 lub wnioski z posiedzeń grup ekspertów Komisji.";

c)
ust. 5 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) wybór podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych, które mają zostać poddane kontroli; wyboru tego dokonuje się na podstawie krajowych kryteriów ryzyka, o których mowa w lit. a), z wykorzystaniem między innymi informacji zawartych w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33, oraz technik elektronicznego przetwarzania danych; w przypadku każdego podmiotu, podmiotu na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego, który ma zostać poddany kontroli, właściwe organy mogą określić konkretne oświadczenia o należytej staranności, które mają zostać poddane kontroli.";

d)
ust. 8-11 otrzymują brzmienie:

"8. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby coroczne kontrole przeprowadzane zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu przez jego właściwe organy obejmowały co najmniej 3 % podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędących MŚP i podmiotów handlowych niebędących MŚP wprowadzających do obrotu lub udostępniających na rynku lub wywożących z niego odnośne produkty, które zawierają odnośne towary wyprodukowane w kraju produkcji lub jego częściach sklasyfikowanego jako kraju o standardowym ryzyku zgodnie z art. 29 lub które zostały wytworzone przy użyciu takich odnośnych towarów.

9. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby coroczne kontrole przeprowadzane zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu przez jego właściwe organy obejmowały co najmniej 9 % podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędących MŚP i podmiotów handlowych niebędących MŚP wprowadzających do obrotu lub udostępniających na rynku lub wywożących z niego odnośne produkty, które zawierają odnośne towary lub które zostały wytworzone przy użyciu takich odnośnych towarów, a także 9 % ilości każdego z odnośnych produktów, które zawierają odnośne towary, wyprodukowane w kraju lub jego częściach sklasyfikowanego jako kraj o wysokim ryzyku zgodnie z art. 29, lub które zostały wytworzone przy użyciu takich odnośnych towarów.

10. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby coroczne kontrole przeprowadzane przez jego właściwe organy zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu obejmowały co najmniej 1 % podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędących MŚP i podmiotów handlowych niebędących MŚP wprowadzających do obrotu lub udostępniających na rynku lub wywożących z niego odnośne produkty, które zawierają odnośne towary wyprodukowane w kraju lub jego częściach sklasyfikowanego jako kraj o niskim ryzyku zgodnie z art. 29, lub które zostały wytworzone przy użyciu takich odnośnych towarów.

11. Określone ilościowo cele kontroli, które mają zostać przeprowadzone przez właściwe organy, należy realizować oddzielnie dla każdego z odnośnych towarów. Określone ilościowo cele oblicza się w odniesieniu do całkowitej liczby podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędących MŚP i podmiotów handlowych niebędących MŚP, które w poprzednim roku wprowadziły odnośne produkty do obrotu lub udostępniły je na rynku lub je z niego wywiozły, oraz w odniesieniu do objętości, w stosownych przypadkach. Podmioty uznaje się za skontrolowane, w przypadku gdy właściwy organ poddał kontroli elementy, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. a) i b). Podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe uznaje się za skontrolowane, w przypadku gdy właściwy organ poddał kontroli elementy, o których mowa w art. 19 ust. 1.";

e)
ust. 13 otrzymuje brzmienie:

"13. Kontrole przeprowadza się bez wcześniejszego uprzedzenia podmiotu, podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego, z wyjątkiem sytuacji, gdy wcześniejsze powiadomienie podmiotu, podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego jest konieczne do zapewnienia skuteczności kontroli.";

11)
art. 18 i 19 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 18

Kontrole podmiotów

1. Kontrole podmiotów obejmują:

a) analizę ich systemu należytej staranności, w tym ocenę ryzyka i procedury zmniejszania ryzyka, oraz analizę dokumentacji i zapisów wykazujących właściwe funkcjonowanie systemu zasad należytej staranności;

b) badanie dokumentacji i zapisów wykazujących, zgodność konkretnego odnośnego produktu, który podmiot wprowadził lub zamierza wprowadzić do obrotu lub zamierza wywieźć, z przepisami niniejszego rozporządzenia, w tym, w stosownych przypadkach, poprzez zastosowanie środków zmniejszających ryzyko, a także kontrolę odpowiednich oświadczeń o należytej staranności lub, w przypadku mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych, kontrolę odpowiedniej uproszczonej deklaracji lub informacji udostępnionych przez państwa członkowskie w podziale na podmioty w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33.

2. W stosownych przypadkach, w szczególności gdy analizy, o których mowa w ust. 1, wzbudziły wątpliwości, kontrole podmiotów mogą również obejmować:

a) kontrolę na miejscu odnośnych towarów lub odnośnych produktów w celu stwierdzenia ich zgodności z dokumentacją stosowaną do celów zachowania należytej staranności;

b) analizę środków naprawczych podjętych na podstawie art. 24;

c) wszelkie środki techniczne i naukowe odpowiednie do określenia gatunku lub dokładnego miejsca, w którym wyprodukowano odnośny towar lub odnośny produkt, w tym analizę anatomiczną i chemiczną lub analizę DNA;

d) wszelkie środki techniczne i naukowe odpowiednie do ustalenia, czy odnośne produkty nie powodują wylesiania, w tym dane z obserwacji Ziemi, takie jak dane z programu i narzędzi Copernicus, lub z innych dostępnych odnośnych źródeł publicznych lub prywatnych; oraz

e) kontrole wyrywkowe, w tym kontrole w terenie, także, w stosownych przypadkach, w państwach trzecich, pod warunkiem że te państwa trzecie wyrażą na to zgodę, w drodze współpracy z organami administracyjnymi tych państw trzecich.

Artykuł 19

Kontrole podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych

1. Kontrole podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych obejmują analizę dokumentacji i zapisów wykazujących zgodność z art. 5 ust. 1, 2, 3 i 4.

2. W stosownych przypadkach, w szczególności gdy analizy, o których mowa w ust. 1, wzbudziły wątpliwości, kontrole podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych mogą również obejmować kontrole wyrywkowe, w tym kontrole w terenie.";

12)
art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie mogą upoważnić swoje właściwe organy do odzyskiwania od podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmiotów handlowych całości kosztów działań tych organów podejmowanych w związku z przypadkami niezgodności.";

13)
w art. 21 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Właściwe organy dokonują z Komisją uzgodnień administracyjnych dotyczących przekazywania informacji o dochodzeniach i prowadzenia dochodzeń. Właściwe organy przekazują również Komisji wszelkie istotne udokumentowane błędy techniczne lub istotne zakłócenia wynikające z systemu informacyjnego, o którym mowa w art. 33.

3. Właściwe organy prowadzą między sobą wymianę informacji niezbędnych do egzekwowania niniejszego rozporządzenia, w tym za pośrednictwem systemu informacyjnego, o którym mowa w art. 33. Obejmuje to udostępnianie informacji dotyczących podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych, w tym oświadczeń o należytej staranności i uproszczonej deklaracji w przypadku mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych, oraz charakteru przeprowadzonych kontroli i ich wyników, właściwym organom innych państw członkowskich oraz wymianę z nimi tych danych w celu ułatwienia egzekwowania niniejszego rozporządzenia.";

14)
w art. 22 ust. 1 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

"b) liczbę i wyniki kontroli przeprowadzonych u podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych oraz łączną liczbę podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędących MŚP i podmiotów handlowych niebędących MŚP, w tym rodzaje stwierdzonych niezgodności;

c) ilość odnośnych produktów poddanych kontroli względem całkowitej ilości odnośnych produktów wprowadzonych do obrotu lub wywożonych, objętych oświadczeniem o należytej staranności w systemie informacyjnym, o którym mowa w art. 33 niniejszego rozporządzenia; kraje produkcji; dla odnośnych produktów wprowadzanych na rynek lub go opuszczających ilość ma być wyrażona jako masa netto w kilogramach oraz, w stosownych przypadkach, w uzupełniających jednostkach miary określonych w załączniku I do rozporządzenia Rady (eWG) nr 2658/87 dla wskazanego kodu systemu zharmonizowanego, lub - we wszystkich innych przypadkach - ilość ma być wyrażona jako masa netto lub, w stosownych przypadkach jako objętość lub liczba jednostek; uzupełniająca jednostka miary ma zastosowanie, jeżeli jest ona konsekwentnie podana dla wszystkich możliwych podpozycji danego kodu systemu zharmonizowanego, o którym mowa w oświadczeniu o należytej staranności;";

15)
art. 24 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 24

Działania naprawcze podejmowane w przypadku niezgodności

1. Bez uszczerbku dla art. 25, w przypadku gdy właściwe organy ustalą, że podmiot, podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy nie wypełnił swoich obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia lub że odnośny produkt wprowadzony do obrotu lub udostępniony na rynku lub z niego wywieziony jest niezgodny z niniejszym rozporządzeniem, niezwłocznie żądają od danego podmiotu, podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego podjęcia właściwych i proporcjonalnych działań naprawczych w celu usunięcia niezgodności w określonym i rozsądnym terminie.

2. Do celów ust. 1 działania naprawcze, których podjęcia wymaga się od podmiotu, podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego, obejmują co najmniej jeden z następujących elementów, stosownie do przypadku:

a) usunięcie wszelkich niezgodności formalnych, w szczególności z wymogami rozdziału 2;

b) uniemożliwienie wprowadzenia do obrotu lub udostępnienia na rynku lub wywozu odnośnego produktu;

c) natychmiastowe wycofanie lub odzyskanie odnośnego produktu;

d) przekazanie odnośnego produktu na cele charytatywne lub cele pożytku publicznego lub, jeżeli nie jest to możliwe, jego utylizację zgodnie z prawem Unii dotyczącym gospodarowania odpadami.

3. Niezależnie od działań naprawczych podjętych na podstawie ust. 2 podmiot, podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy eliminuje wszelkie niedociągnięcia w systemie należytej staranności, w celu zapobieżenia ryzyku dalszych niezgodności z niniejszym rozporządzeniem.

4. Jeżeli podmiot, podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy nie podejmie działań naprawczych, o których mowa w ust. 2, w terminie określonym przez właściwy organ na podstawie ust. 1 lub gdy niezgodność, o której mowa w ust. 1, nadal się utrzymuje, po tym terminie właściwe organy wszelkimi środkami dostępnymi im na podstawie prawa danego państwa członkowskiego zapewniają zastosowanie wymaganych działań naprawczych, o których mowa w ust. 2.";

16)
w art. 25 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bez uszczerbku dla obowiązków państw członkowskich na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE * państwa członkowskie określają zasady dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia przez podmioty, podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmioty handlowe oraz wprowadzają wszelkie środki niezbędne do ich wdrożenia. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych zasadach i środkach oraz niezwłocznie przekazują informacje o wszelkich późniejszych zmianach ich dotyczących.

b)
w ust. 2 lit. a), b) oraz c) otrzymują brzmienie:

"a) grzywny proporcjonalne do szkód dla środowiska, do wartości odnośnych towarów lub odnośnych produktów, których to dotyczy; poziom takich grzywien wylicza się w taki sposób, aby skutecznie pozbawiały one podmioty, które są odpowiedzialne za naruszenia, korzyści ekonomicznych uzyskanych w wyniku dopuszczenia się przez nich naruszeń, oraz stopniowo zwiększa się poziom takich grzywien w przypadku powtarzających się naruszeń; w przypadku osoby prawnej maksymalna kwota takiej grzywny wynosi co najmniej 4 % łącznego rocznego obrotu osiągniętego przez podmiot, podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy w całej Unii w roku obrotowym poprzedzającym decyzję o nałożeniu grzywny, obliczonego zgodnie z wyliczeniem łącznego obrotu dla przedsiębiorstw zdefiniowanego w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 * , oraz zostaje, w razie potrzeby, podwyższona, aby przekraczała potencjalnie uzyskaną korzyść ekonomiczną;

b) konfiskatę odnośnych produktów, których to dotyczy, od podmiotu, podmiotu na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiotu handlowego;

c) konfiskatę dochodów uzyskanych przez podmiot, podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy z transakcji obejmujących odnośne produkty, których to dotyczy;

17)
w art. 26 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Numer referencyjny oświadczenia o należytej staranności lub identyfikator deklaracji w przypadku mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych udostępnia się organom celnym przed dopuszczeniem do obrotu lub wywozem odnośnego produktu wprowadzanego na rynek lub go opuszczającego. W tym celu, z wyjątkiem przypadków, w których oświadczenie o należytej staranności udostępnia się za pośrednictwem elektronicznego interfejsu, o którym mowa w art. 28 ust. 2, osoba składająca zgłoszenie celne dotyczące dopuszczenia do obrotu lub wywozu tego odnośnego produktu udostępnia organom celnym numer referencyjny oświadczenia o należytej staranności lub identyfikator deklaracji w przypadku mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych dla takiego odnośnego produktu. Niniejszy ustęp nie ma zastosowania do wywozu odnośnego produktu przez podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw.";

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. W przypadku gdy status, o którym mowa w ust. 6 niniejszego artykułu, wskazuje, że odnośny produkt wprowadzany na rynek lub opuszczający rynek został zgodnie z art. 17 ust. 2 uznany za wymagający kontroli przed wprowadzeniem go do obrotu lub jego wywozem, organy celne zawieszają dopuszczenie do obrotu lub wywóz tego odnośnego produktu.";

18)
art. 27 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Organy celne mogą przekazać właściwemu organowi państwa członkowskiego, w którym siedzibę ma podmiot, podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy, lub upoważniony przedstawiciel, zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, informacje poufne uzyskane przez organy celne podczas wykonywania przez nie swoich obowiązków lub dostarczone na zasadzie poufności organom celnym.";

19)
w art. 28 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Komisja opracowuje elektroniczny interfejs w oparciu o unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł, ustanowione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 * , aby umożliwić przekazywanie danych, w szczególności powiadomień i wniosków, o których mowa w art. 26 ust. 6-9 niniejszego rozporządzenia, między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym, o którym mowa w art. 33. Ten elektroniczny interfejs zostanie wdrożony do dnia 1 grudnia 2029 r.

b)
ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) podmiotom spełnienie obowiązku przedstawienia oświadczeń o należytej staranności w odniesieniu do odnośnego towaru lub odnośnego produktu na podstawie art. 4 niniejszego rozporządzenia, udostępniając go za pośrednictwem krajowego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, o którym mowa w art. 8 (UE) 2022/2399, oraz otrzymanie informacji zwrotnej na ten temat od właściwych organów; oraz";

20)
w art. 31 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Osoby fizyczne lub prawne mogą zgłosić właściwym organom uzasadnione zastrzeżenia, gdy uznają, że co najmniej jeden podmiot, podmiot na dalszym etapie łańcucha dostaw lub podmiot handlowy nie przestrzega przepisów niniejszego rozporządzenia.

2. Właściwe organy, bez zbędnej zwłoki, z należytą starannością i bezstronnie oceniają uzasadnione zastrzeżenia, w tym to, czy twierdzenia są oparte na solidnych podstawach, oraz podejmują niezbędne kroki, w tym przeprowadzanie kontroli i przesłuchań podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych, w celu wykrycia potencjalnych przypadków nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia oraz, w stosownych przypadkach, wprowadzają środki tymczasowe na podstawie art. 23, aby zapobiec wprowadzaniu do obrotu lub udostępnianiu na rynku i wywozowi odnośnych produktów objętych dochodzeniem.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Bez uszczerbku dla obowiązków wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 * państwa członkowskie przewidują środki mające na celu ochronę tożsamości osób fizycznych lub prawnych, które zgłaszają uzasadnione zastrzeżenia lub które prowadzą dochodzenia w celu sprawdzenia przestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia przez podmioty, podmioty na dalszych etapach łańcucha dostaw lub podmioty handlowe.

21)
w art. 33 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
po lit. a) dodaje się literę w brzmieniu:

"aa) rejestrację podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw niebędących MŚP i podmiotów handlowych niebędących MŚP zgodnie z art. 5 ust. 2;";

(ii)
lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

"b) rejestrację oświadczeń o należytej staranności, w tym zakomunikowanie danemu podmiotowi numeru referencyjnego dla każdego oświadczenia o należytej staranności przedłożonego za pomocą systemu informacyjnego;

c) rejestrację uproszczonych deklaracji składanych przez mikropodmioty pierwotne lub małe podmioty pierwotne oraz przypisanie identyfikatora deklaracji danemu podmiotowi;";

(iii)
lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) przekazywanie istotnych informacji - w tym wyników kontroli - wspomagających tworzenie profili ryzyka do celów planu kontroli, o którym mowa w art. 16 ust. 5, tworzenie profili ryzyka podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych oraz odnośnych towarów i odnośnych produktów w celu identyfikacji - w oparciu o techniki elektronicznego przetwarzania danych - podmiotów, podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych, które mają zostać poddane kontroli, o której mowa w art. 16 ust. 5, oraz odnośnych produktów, które mają zostać poddane kontroli przez właściwe organy;";

(iv)
lit. i) otrzymuje brzmienie:

"i) wspieranie komunikacji między właściwymi organami a podmiotami, podmiotami na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotami handlowymi do celów wykonywania niniejszego rozporządzenia, w tym, w stosownych przypadkach, poprzez wykorzystanie cyfrowych narzędzi zarządzania dostawami.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Komisja ustanawia, w drodze aktów wykonawczych, przepisy dotyczące funkcjonowania systemu informacyjnego na podstawie niniejszego artykułu, w tym:

a) przepisy dotyczące ochrony danych osobowych i wymiany danych z innymi systemami informatycznymi;

b) rozwiązania awaryjne w przypadku niedostępności funkcji systemu informacyjnego.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 36 ust. 2.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Komisja zapewnia dostęp do tego systemu informacyjnego organom celnym, właściwym organom, podmiotom, podmiotom na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotom handlowym oraz, w stosownych przypadkach, ich upoważnionym przedstawicielom, zgodnie z ich odpowiednimi obowiązkami wynikającymi z niniejszego rozporządzenia.";

22)
art. 34 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 34

Przegląd

1. Komisja może przyjmować akty delegowane zgodnie z art. 35 w celu zmiany załącznika I w odniesieniu do kodów CN odnośnych produktów, które zawierają odnośne towary, były nimi karmione lub zostały wytworzone przy ich użyciu.

1a. Do dnia 30 kwietnia 2026 r. Komisja przeprowadzi przegląd niniejszego rozporządzenia mający na celu uproszczenie i na podstawie tego przeglądu przedstawi sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w stosownych przypadkach wraz z wnioskiem ustawodawczym.

2. Do dnia 30 czerwca 2030 r., a następnie nie rzadziej niż co pięć lat, Komisja przeprowadzi ogólny przegląd niniejszego rozporządzenia i przedstawi sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w stosownych przypadkach wraz z wnioskiem ustawodawczym. Pierwsze ze sprawozdań będzie zawierało w szczególności opartą na szczegółowych badaniach ocenę:

a) potrzeby i wykonalności dodatkowych ułatwień w handlu - a w szczególności w przypadku krajów najsłabiej rozwiniętych, na które niniejsze rozporządzenie ma duży wpływ, oraz krajów lub ich części sklasyfikowanych jako kraje o standardowym lub wysokim ryzyku - aby wspierać osiąganie celów niniejszego rozporządzenia;

b) wpływu niniejszego rozporządzenia na rolników, w szczególności drobnych producentów rolnych, ludność rdzenną i społeczności lokalne oraz ewentualnej potrzeby dodatkowego wsparcia w celu przejścia na zrównoważone łańcuchy dostaw oraz ułatwienia drobnym producentom rolnym wypełniania wymogów niniejszego rozporządzenia;

c) kwestii dalszego rozszerzenia definicji »degradacji lasów« na podstawie dogłębnej analizy i z uwzględnieniem postępów poczynionych w międzynarodowych dyskusjach na ten temat;

d) progu obowiązkowego używania wieloboków, o których mowa w art. 2 pkt 28, z uwzględnieniem jego wpływu na przeciwdziałanie wylesianiu i degradacji lasów;

e) zmian w strukturze handlu odnośnymi towarami i odnośnymi produktami objętymi zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, gdy zmiany te mogłyby wskazywać na praktykę obchodzenia przepisów;

f) oceny skuteczności przeprowadzonych kontroli w celu zapewnienia zgodności odnośnych towarów i odnośnych produktów udostępnianych na rynku lub z niego wywożonych z art. 3;

g) ewentualnego rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na inne grunty zalesione oraz daty granicznej, o której mowa w art. 2 pkt 13, w celu zminimalizowania wkładu Unii w przekształcanie i degradację ekosystemów naturalnych;

h) ewentualnego rozszerzenia zakresu niniejszego rozporządzenia na inne ekosystemy naturalne, w tym na inne tereny zasobne w węgiel pierwiastkowy i o wysokiej wartości bioróżnorodności, takie jak użytki zielone, torfowiska i tereny podmokłe;

i) wpływu odnośnych towarów na wylesianie i degradację lasów, na podstawie dowodów naukowych, i uwzględnienia zmiany w konsumpcji, w tym potrzeby i wykonalności rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na dalsze towary, w tym kukurydzę, oraz zmiany lub rozszerzenia wykazu odnośnych produktów, w tym potencjalnego włączenia biopaliw (kod HS 382600) do załącznika I;

j) roli instytucji finansowych w zapobieganiu przepływom finansowym przyczyniającym się bezpośrednio lub pośrednio do wylesiania i degradacji lasów oraz potrzeby ustanowienia w aktach prawnych Unii wszelkich szczególnych obowiązków instytucji finansowych;

k) roli podmiotów na dalszych etapach łańcucha dostaw i podmiotów handlowych w zapewnianiu, aby łańcuchy dostaw nie powodowały wylesiania i aby osiągnięto cele niniejszego rozporządzenia;

l) roli mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych w zapewnianiu, aby produkcja nie powodowała wylesiania oraz aby osiągnięto cele niniejszego rozporządzenia, a także ewentualnego ryzyka obchodzenia przepisów.";

23)
art. 35 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 35

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.

2. Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 34 ust. 1, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 29 czerwca 2023 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż sześć miesięcy przed końcem tego pięcioletniego okresu. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.

3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 34 ust. 1, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.

4. Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami ustanowionymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.

5. Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

6. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 34 ust. 1 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.";

24)
art. 37 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 37

Uchylenie

1. Rozporządzenie (UE) nr 995/2010 traci moc ze skutkiem od dnia 30 grudnia 2026 r.

2. Rozporządzenie (UE) nr 995/2010 ma jednak nadal zastosowanie do dnia 31 grudnia 2029 r. w odniesieniu do drewna i produktów z drewna zdefiniowanych w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, które wyprodukowano przed dniem 29 czerwca 2023 r. i wprowadzono do obrotu od dnia 30 grudnia 2026 r.

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia drewno i produkty z drewna zdefiniowane w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 995/2010, które zostały wyprodukowane przed dniem 29 czerwca 2023 r. i wprowadzone do obrotu od dnia 31 grudnia 2029 r., muszą być zgodne z art. 3 niniejszego rozporządzenia.";

25)
art. 38 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 38

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

1. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

2. Z zastrzeżeniem ust. 3 niniejszego artykułu, art. 3-13, art. 16-24 oraz art. 26, 31 i 32 stosuje się od dnia 30 grudnia 2026 r.

3. Z wyjątkiem produktów objętych załącznikiem do rozporządzenia (UE) nr 995/2010, w przypadku podmiotów, niezależnie od tego, czy są to osoby fizyczne, mikroprzedsiębiorstwa lub małe przedsiębiorstwa w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 1 lub art. 3 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2013/34/UE, niezależnie od ich formy prawnej, które zostały ustanowione jako takie do dnia 31 grudnia 2024 r., artykuły, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, stosuje się od dnia 30 czerwca 2027 r.";

26)
w załączniku I, w tabeli skreśla się wiersz "ex 49 Książki, gazety, obrazki i pozostałe drukowane wyroby przemysłu poligraficznego, manuskrypty, maszynopisy i plany, z papieru";
27)
w załączniku II wprowadza się zmiany określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
28)
tekst zawarty w załączniku II do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik III.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku II uchyla się pkt 4.

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK III

Uproszczona deklaracja dla mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych

Informacje, które należy zawrzeć w jednorazowej uproszczonej deklaracji dla mikropodmiotów pierwotnych lub małych podmiotów pierwotnych zgodnie z art. 4a ust. 3:

1. Nazwa mikropodmiotu pierwotnego lub małego podmiotu pierwotnego, jego adres oraz, w przypadku odnośnych towarów i odnośnych produktów wprowadzanych na rynek lub opuszczających rynek, numer rejestracyjny i identyfikacyjny przedsiębiorcy (numer EORI) zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

2. Kod systemu zharmonizowanego i opis tekstowy odnośnych produktów, w tym nazwa handlowa, oraz jednorazowa szacowana roczna ilość odnośnych produktów, przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu lub wywozu, wyrażona jako masa netto z określeniem szacowanej wartości procentowej lub odchylenia, lub, w stosownych przypadkach, jako objętość lub liczba jednostek. Dla odnośnych produktów wprowadzanych na rynek lub opuszczających rynek szacowana ilość ma być wyrażona jako masa netto w kilogramach oraz, w stosownych przypadkach, w uzupełniających jednostkach miary określonych w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 dla wskazanego kodu systemu zharmonizowanego, lub we wszystkich innych przypadkach ilość ma być wyrażona jako masa netto, z określeniem szacowanej wartości procentowej lub odchylenia, lub, w stosownych przypadkach, jako objętość lub liczba jednostek. Uzupełniająca jednostka miary ma zastosowanie w przypadku, gdy jest ona konsekwentnie podana dla wszystkich możliwych podpozycji danego kodu systemu zharmonizowanego, o którym mowa w oświadczeniu o należytej staranności.

3. Kraj produkcji oraz geolokalizacja wszystkich działek, lub adres pocztowy zakładu lub wszystkich działek, na których mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny produkuje odnośne towary. W przypadku odnośnych produktów zawierających bydło lub wytworzonych przy wykorzystaniu bydła oraz w przypadku takich odnośnych produktów, które były karmione odnośnymi produktami, adres pocztowy lub geolokalizacja odnoszą się do wszystkich zakładów, w których trzymano to bydło. W przypadku gdy odnośne produkty są wyprodukowane na różnych działkach, zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. d) podaje się adres pocztowy lub geolokalizację wszystkich działek.

4. Tekst: »Przedstawiając niniejszą deklarację, mikropodmiot pierwotny lub mały podmiot pierwotny potwierdza, że zachowa należytą staranność zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1115 w przypadku odnośnych produktów, które wprowadza do obrotu lub wywozi, oraz że wprowadzi je do obrotu lub wywiezie tylko wtedy, gdy nie zostanie stwierdzone żadne ryzyko lub zostanie stwierdzone jedynie znikome ryzyko, że odnośne produkty nie są zgodne z art. 3 lit. a) lub b) tego rozporządzenia.«.".

1 Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 18 grudnia 2025 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 206, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1115/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj).
5 Dz.U. C, C/2025/4524, 12.8.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/4524/oj.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3234 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (Dz.U. L, 2024/3234, 23.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/3234/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2010/995/oj).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/ dir/2013/34/oj).";
* Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg/1987/2658/oj).";
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2008/99/ oj).";
* Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/139/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (Dz. U. L 317, 9.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2399/oj).";
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17, ELI: http://data.europa. eu/eli/dir/2019/1937/oj).";

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2650

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2025/2650 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do niektórych obowiązków podmiotów i podmiotów handlowych
Data aktu: 19/12/2025
Data ogłoszenia: 23/12/2025