Decyzja wykonawcza 2025/2628 w sprawie unijnego planu przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2025/2628
z dnia 18 grudnia 2025 r.
w sprawie unijnego planu przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych (2026-2027)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1350 z dnia 14 maja 2024 r. ustanawiające unijne ramy przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1147 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1350 Rada ma przyjąć, na podstawie wniosku Komisji, dwuletni unijny plan przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych (zwany dalej "unijnym planem") w roku poprzedzającym dwuletni okres, w którym ma być on zrealizowany. Należy zatem ustanowić unijny plan na lata 2026 i 2027 w celu przyczynienia się do zaspokojenia globalnych potrzeb z zakresu przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych.

(2) Unijny plan powinien należycie uwzględniać prognozę globalnych potrzeb w zakresie przesiedleń opracowaną przez Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR). Według szacunków UNHCR, w 2026 r. przesiedlenia będzie potrzebowało około 2,5 mln uchodźców na całym świecie. W unijnym planie należy również uwzględnić priorytety określone przez UNHCR oraz jego prognozy dotyczące regionów i państw trzecich, z których przede wszystkim spodziewane są przesiedlenia i przyjmowanie ze względów humanitarnych.

(3) W unijnym planie należy określić łączną liczbę przyjęć, które państwa członkowskie zamierzają przeprowadzić w okresie wdrażania. Liczba ta należycie uwzględnia wyniki posiedzeń Komitetu Wysokiego Szczebla ds. Przesiedleń i Przyjmowania ze Względów Humanitarnych (zwanego dalej "Komitetem Wysokiego Szczebla") odbytych w dniach 7 listopada 2024 r. i 17 marca 2025 r., a także orientacyjne wskazania przekazane na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie na posiedzeniach Komitetu Wysokiego Szczebla oraz późniejsze konkretne wskazania tych państw członkowskich odnoszące się do ich zobowiązań, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1350.

(4) Dobrowolne wkłady państw członkowskich należy uznać za uzależnione od faktycznej zdolności operacyjnej państw członkowskich do realizacji swoich programów, zdolności ich krajowych systemów przyjmowania oraz dostępnego wsparcia ze strony Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu (zwanej dalej "Agencją"), organizacji międzynarodowych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz innych partnerów, jak od również innych istotnych krajowych względów politycznych i finansowych.

(5) Aby określić, z których regionów i państw powinny nastąpić przyjęcia, w unijnym planie bierze się pod uwagę dyskusje przeprowadzone na posiedzeniach Komitetu Wysokiego Szczebla. Na podstawie tych dyskusji w unijnym planie uwzględniono wiedzę fachową zdobytą przez państwa członkowskie i inne zaangażowane podmioty wdrażające sześć doraźnych programów przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych, które Unia wspierała finansowo od 2015 r. Uwzględniono w nim również istniejącą infrastrukturę operacyjną, w tym kryzysowy mechanizm tranzytowy, otwarty przez Agencję w Turcji ośrodek wsparcia przesiedleń oraz inne podobne inicjatywy, które mogą być realizowane pilotażowo w okresie wdrażania, oraz ośrodek przejściowy w Rumunii; wszystkie one odgrywają kluczową rolę we wspieraniu prowadzonych przez państwa członkowskie operacji przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych.

(6) W unijnym planie skoncentrowano się na regionach i państwach położonych wzdłuż głównych szlaków migracji do Unii w celu zwiększenia obszarów objętych ochroną wzdłuż tych szlaków. Jest to również zgodne z podejściem opartym na szlakach, promowanym wspólnie przez UNHCR i Międzynarodową Organizację ds. Migracji (IOM).

(7) W unijnym planie uznano również rolę udowodnionych powiązań społecznych lub innych czynników, które mogą ułatwić integrację migrantów w państwie członkowskim, w tym odpowiednich umiejętności językowych lub poprzedniego miejsca pobytu w tym państwie członkowskim. Zatem państwa członkowskie nadal są w stanie decydować o przyznaniu pierwszeństwa kandydatom wykazującym takie powiązania społeczne lub inne cechy.

(8) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1350 unijne ramy przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych mają przyczyniać się do wzmocnienia partnerstw Unii z państwami trzecimi w regionach, do których wysiedlono dużą liczbę osób potrzebujących ochrony międzynarodowej. Komitet Wysokiego Szczebla podkreślił również, że przesiedlenia i przyjmowanie ze względów humanitarnych mają przyczynić się do dalszego wzmacniania dostosowanych do potrzeb i wzajemnie korzystnych partnerstw z odpowiednimi państwami trzecimi na szczeblach dwustronnym, regionalnym, wielostronnym i międzynarodowym. W związku z tym unijny plan ma na celu wspieranie państw przyjmujących, wraz z którymi Unia lub jej państwa członkowskie czynią postępy w osiąganiu szeroko zakrojonych celów z zakresu zarządzania migracją, zgodnie z kompleksowym podejściem określonym w pakcie o migracji i azylu, w szczególności w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 2 , oraz zgodnie z prawem międzynarodowym i unijnym i przy pełnym poszanowaniu praw człowieka.

(9) Jeżeli wymagają tego nowe okoliczności, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1350 niniejsza decyzja ma zostać zmieniona w celu uwzględnienia w niej nowych wkładów bądź wkładów na rzecz nowych regionów lub państw trzecich, z pełnym poszanowaniem orientacyjnych informacji zgłoszonych na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie na forum Komitetu Wysokiego Szczebla; dokonuje się tego w drodze realokacji istniejących wkładów.

(10) Aby wspierać realizację unijnego planu, zachęca się Komisję i państwa członkowskie do korzystania z pomocy istniejących strategicznych i koordynujących organów doradczych, w tym Grupy Roboczej Rady ds. Zewnętrznych Aspektów Azylu i Migracji. Te organy doradcze powinny uzupełniać dyskusje prowadzone na posiedzeniach Komitetu Wysokiego Szczebla i wnosić w nie wkład. Zachęca się państwa członkowskie do korzystania z wszystkich dostępnych forów, takich jak konsultacje w sprawie przesiedleń i uzupełniających dróg migracji, w celu koordynacji wysiłków z innymi międzynarodowymi partnerami strategicznymi, w tym z państwami stowarzyszonymi w ramach Schengen.

(11) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1350, aby zapewnić odpowiednie monitorowanie wdrażania niniejszej decyzji, państwa członkowskie mają przekazywać Komisji i Agencji odpowiednie i terminowe informacje i dane, w szczególności na regularnych forach (np. na forum Komitetu Wysokiego Szczebla, grupy ekspertów ds. przesiedleń lub działającej w ramach Agencji sieci ds. przesiedlenia i przyjęcia ze względów humanitarnych), w tym na temat liczby obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców przyjętych na terytorium państw członkowskich, rodzaju przyjęcia (przesiedlenie, przyjmowanie ze względów humanitarnych lub przyjmowanie w sytuacji kryzysowej) oraz państwa, z którego nastąpiło przyjęcie.

(12) Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Irlandia powiadomiła pismem z dnia 27 czerwca 2024 r. o chęci przyjęcia rozporządzenia (UE) 2024/1350 oraz związania się jego przepisami. Uczestnictwo to potwierdzono w decyzji Komisji (UE) 2024/2093 3 . W związku z powyższym Irlandia uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji.

(13) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wkład Unii na rzecz zaspokojenia globalnych potrzeb w zakresie przesiedleń (2026-2027)

1. 
Łączna liczba obywateli państw trzecich i bezpaństwowców, którzy mają zostać przyjęci na terytorium państw członkowskich w ramach unijnego planu przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych (zwanego dalej "unijnym planem") w okresie 2026-2027 wyniesie maksymalnie 10 430 osób.
2. 
Udział państw członkowskich i ich wkład w ramach całkowitej liczby osób, które mają zostać przyjęte, oraz odsetek osób, które mają zostać objęte przesiedleniem, przyjmowaniem ze względów humanitarnych lub przyjmowaniem w sytuacji kryzysowej, określono w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Określenie regionów, z których ma odbywać się przesiedlanie i przyjmowanie ze względów humanitarnych

Przyjmowanie na terytorium państw członkowskich w ramach unijnego planu następuje z:

a)
państw położonych wzdłuż głównych szlaków migracyjnych prowadzących do Unii przez Morze Śródziemne i Atlantyk, z myślą o zapewnieniu dostępu do bezpiecznych i legalnych dróg migracji w kluczowych regionach tranzytowych osobom potrzebującym ochrony, wspieraniu wdrażania podejścia uwzględniającego całe szlaki migracyjne oraz przyczynianiu się do zwiększenia zdolności tych państw, w tym poprzez poprawę warunków przyjmowania i ochrony międzynarodowej migrantów;
b)
państw Ameryki, ze szczególnym uwzględnieniem Ameryki Środkowej i Łacińskiej, w szczególności w świetle więzi społecznokulturowych, które mogą sprzyjać integracji osób przyjętych do Unii zgodnie z unijnym planem;
c)
państw, z którymi Unia lub jej państwa członkowskie nawiązały dialog oparty na współpracy lub wraz z którymi czynią postępy w osiąganiu szerszych celów z zakresu zarządzania migracją i ochrony międzynarodowej.
Artykuł  3

Monitorowanie i gromadzenie danych

1. 
Aby ułatwić monitorowanie wdrażania dobrowolnych wkładów państw członkowskich, przy przekazywaniu Komisji i Agencji niezbędnych informacji na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/1350 na potrzeby sporządzenia przez Komisję sprawozdania ze stosowania tego rozporządzenia, państwa członkowskie określają w szczególności:
a)
liczbę obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców, którzy zgodnie z unijnym planem zostali przyjęci przez państwa członkowskie w okresie odniesienia;
b)
rodzaj przyjęcia (przesiedlenie, przyjmowanie ze względów humanitarnych lub przyjmowanie w sytuacji kryzysowej);
c)
wskazanie państwa trzeciego, z którego nastąpiło przyjęcie.
2. 
Dane i informacje regularnie gromadzone przez Komisję i przez Agencję oparte są na wspólnych ramach i wskaźnikach.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Wkłady państw członkowskich w unijny plan przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych (20262027)

Przesiedlenia Przyjmowanie ze względów humanitarnych Przyjmowanie w sytuacji kryzysowej (*) Ogółem
Bułgaria 120 do 20 120
Francja 1 200 1 200
Irlandia 1 200 100 1 300
Włochy 800 2 000 2 800
Malta 10 10
Niderlandy 1 400 do 40 1 400
Rumunia 300 300
Hiszpania 2 400 2 400
Szwecja 900 900
Ogółem 8 330 2 100 10 430
(*) Wliczane do wkładów w realizację działań związanych z przesiedleniem
1 Dz.U. L, 2024/1350, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1350/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zarządzania azylem i migracją, zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1147 i (UE) 2021/1060 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 604/2013 (Dz.U. L, 2024/1351, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1351/oj).
3 Decyzja Komisji (UE) 2024/2093 z dnia 31 lipca 2024 r. potwierdzająca uczestnictwo Irlandii w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1350 ustanawiającym unijne ramy przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych (Dz. U. L, 2024/2093, 2.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2093/oj).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2628

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/2628 w sprawie unijnego planu przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych
Data aktu: 18/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025
Data wejścia w życie: 11/01/2026