uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 ustanowiono obowiązki organów celnych w zakresie przekazywania Komisji szczegółowych informacji na temat towarów zgłaszanych do przywozu.
(2) Informacje uzyskane przez organy celne mają być przechowywane w rejestrze CBAM ustanowionym zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/956 i wykorzystywane do celów kontroli krzyżowej informacji przekazywanych przez upoważnionych zgłaszających CBAM, importerów i pośrednich przedstawicieli celnych zgodnie z art. 25 tego rozporządzenia, w tym informacji dotyczących zgodności zakresu informacji określonego w art. 2 tego rozporządzenia i odnośnych procedur celnych zgodnie z art. 25 ust. 2 tego rozporządzenia, podobnie jak w przypadku procedury uszlachetniania czynnego, o której mowa w art. 256 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 .
(3) Aby zapewnić skuteczne wdrażanie rozporządzenia (UE) 2023/956, konieczne jest określenie informacji, które mają być przekazywane Komisji przez organy celne, które to informacje mają być uwzględniane przez upoważnionych zgłaszających CBAM, importerów i pośrednich przedstawicieli celnych przy składaniu zgłoszenia celnego na potrzeby weryfikacji informacji istotnych dla CBAM w odniesieniu do przywozu towarów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia. Informacje takie powinny obejmować wskazanie numeru rachunku CBAM lub innych informacji istotnych dla CBAM zawartych w zgłoszeniach celnych, zgłoszeniach do powrotnego wywozu, rozliczeniach zamknięcia, poświadczeniu odbioru lub wszelkich innych właściwych dokumentach przedkładanych organom celnym.
(4) Aby zapewnić prawidłowość danych i terminową weryfikację upoważnionych zgłaszających CBAM, należy ustanowić procedury dotyczące środków komunikacji i kontroli krzyżowej informacji między upoważnionymi zgłaszającymi CBAM, organami celnymi, właściwymi organami i Komisją, z wykorzystaniem istniejących systemów celnych i rejestru CBAM. W przypadku gdy istniejące systemy celne nie przewidują komunikacji zautomatyzowanej, należy stosować alternatywne środki komunikacji. W niniejszym rozporządzeniu należy uwzględnić ustanowione już procedury organów celnych, w związku z czym należy zezwolić organom celnym na wymianę informacji w formacie, jakim dysponują, oraz w zakresie, w jakim takie informacje są dostępne i organy celne mogą się z nimi zapoznać. Jeżeli informacje nie są dostępne, organy celne powinny niezwłocznie poinformować o tym Komisję.
(5) W celu zapewnienia szczegółowych informacji dotyczących przywozu towarów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/956 organy celne powinny przekazywać Komisji dane zawarte w zgłoszeniach celnych istotnych dla CBAM za pomocą mechanizmu nadzoru ustanowionego na podstawie art. 56 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(6) Wymagane informacje i dane celne powinny uwzględniać wszystkie odpowiednie kody procedur celnych związanych z CBAM użyte w zgłoszeniu celnym, w tym informacje dotyczące uszlachetniania czynnego zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/956 oraz uszlachetniania biernego zgodnie z art. 6 ust. 4 tego rozporządzenia.
(7) Do celów kontroli i do celów wykonywania zadań, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2023/956, właściwe organy lub Komisja powinny mieć możliwość zwrócenia się do organów celnych o zwalidowanie informacji udostępnionych przez upoważnionych zgłaszających CBAM, importerów, pośrednich przedstawicieli celnych lub przez organy celne.
(8) Właściwe organy lub Komisja mogą zwrócić się do organów celnych o wszelkie inne istotne dokumenty lub dane przedłożone organom celnym do celów konkretnego dochodzenia w sprawie zgodności.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno ograniczyć częstotliwość wniosku o udzielenie informacji, w przypadku gdy taki wniosek opiera się na ocenie ryzyka lub gdy jest to uzasadnione przez Komisję.
(10) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. W tym celu zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , a także, w stosownych przypadkach, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(11) Przepisy niniejszego rozporządzenia odnoszą się do informacji celnych dotyczących towarów przywożonych od dnia 1 stycznia 2026 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem być stosowane począwszy od tego dnia.
(12) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 20 listopada 2025 r.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2025 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2619 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2619 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do informacji przekazywanych przez organy celne |
| Data aktu: | 16/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 25/12/2025 |