uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W ramach filaru I Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Instrumentem"), ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2024/792, udostępnia się Ukrainie wsparcie finansowe w wysokości do 38 337 000 000 EUR 2 na okres 2024-2027 w formie bezzwrotnego wsparcia i pożyczki. Finansowanie w ramach filaru I przydzielane jest głównie na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Planem"), zatwierdzonego decyzją wykonawczą Rady (UE) 2024/1447 3 , zmienioną decyzją wykonawczą Rady (UE) 2025/2157 4 . W Planie określony jest program reform i inwestycji Ukrainy oraz etapy jakościowe i ilościowe, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu.
(2) Harmonogram monitorowania i wdrażania Planu, w tym etapów jakościowych i ilościowych, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu, określono w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2024/1447, zmienionej decyzją wykonawczą (UE) 2025/2157.
(3) Łączna kwota zasobów finansowych udostępnionych na potrzeby Planu, wynosi 32 337 000 000 EUR, z czego 5 337 000 000 EUR ma formę bezzwrotnego wsparcia finansowego, a do 27 000 000 000 EUR - formę pożyczki.
(4) Zgodnie z art. 24 i 25 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono kwotę 6 000 000 000 EUR jako wyjątkowe finansowanie pomostowe oraz 1 890 000 000 EUR w formie płatności zaliczkowej stanowiącej płatność z wyprzedzeniem w wysokości 7 % wsparcia w formie pożyczki, przysługującego Ukrainie na podstawie Planu.
(5) Zgodnie z art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono w ramach Planu kwotę 16 576 146 834 EUR w pierwszych pięciu ratach, z czego kwotę 3 400 000 000 EUR wypłacono w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, a kwotę 13 176 146 834 EUR - w formie pożyczki. Zgodnie z umową pożyczki zawartą między Unią a Ukrainą na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) 2024/792 kwotę 991 752 987 EUR z pięciu pierwszych rat użyto w celu rozliczenia płatności zaliczkowych na poczet pożyczki.
(6) Zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/792 w dniu 31 października 2025 r. Ukraina złożyła należycie uzasadniony wniosek o częściową płatność szóstej raty wsparcia w formie pożyczki. W dniu 11 listopada 2025 r. Ukraina złożyła zaktualizowany wniosek o płatność, aby uwzględnić przyjęcie zaległego etapu w ramach czwartej raty. Zgodnie z art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792 wstrzymana płatność ma zostać wypłacona tylko wtedy, gdy Ukraina należycie uzasadniła, w kolejnym wniosku o płatność, że podjęła wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia zadowalającej realizacji etapów jakościowych i ilościowych. Do wniosku dołączono szereg dokumentów stanowiących dowód na zadowalającą realizację jednego etapu w ramach czwartej raty i ośmiu etapów w ramach szóstej raty. Ukraina złożyła również wszystkie dokumenty wymagane na podstawie art. 12 umowy ramowej, art. 5 umowy w sprawie finansowania oraz art. 6 umowy pożyczki zawartych między Unią a Ukrainą na podstawie, odpowiednio, art. 9, 10 i 22 rozporządzenia (UE) 2024/792.
(7) Etapy objęte ostatnim wnioskiem Ukrainy odnoszą się do różnych reform określonych w Planie w rozdziałach dotyczących zarządzania finansami publicznymi, sądownictwa, rynków finansowych, kapitału ludzkiego, otoczenia biznesowego, decentralizacji i polityki regionalnej, zarządzania surowcami krytycznymi, zielonej transformacji oraz ochrony środowiska. Opracowano i wdrożono cyfrowe narzędzie zarządzania na potrzeby odbudowy Ukrainy. Weszły w życie przepisy ustanawiające nowy sąd zajmujący się sprawami administracyjnymi, przepisy dotyczące sprzedaży banków państwowych, przepisy dotyczące reformy organizacji terytorialnej władz wykonawczych w Ukrainie oraz przepisy dotyczące wsparcia publicznego dla rolnictwa w Ukrainie. Przyjęto normy zharmonizowane dla trzech grup produktów przemysłowych, a także drugi ustalony na poziomie krajowym wkład Ukrainy do porozumienia paryskiego przyjętego w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oraz krajowy plan gospodarki odpadami do 2033 r. Opublikowano sprawozdanie w sprawie weryfikacji rezerw surowców krytycznych Ukrainy.
(8) Zgodnie z art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/792 Komisja szczegółowo oceniła wniosek Ukrainy oraz pozytywnie oceniła jako zadowalającą realizację jednego z dwóch zaległych etapów wymaganego do płatności czwartej raty oraz ośmiu spośród dziesięciu etapów wymaganych do płatności szóstej raty, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji. Dokonano pozytywnej oceny w kontekście wdrażania Planu. Dalszym dostosowaniom do unijnego dorobku prawnego będzie sprzyjać proces akcesyjny do Unii.
(9) W swoim wniosku o płatność Ukraina nie wycofała żadnych środków związanych z etapami, które wcześniej zadowalająco zrealizowała.
(10) Komisja stwierdziła również, że Ukraina nadal spełnia warunek wstępny przyznania wsparcia unijnego określony w art. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792. W szczególności Ukraina nadal podtrzymuje i przestrzega skutecznych mechanizmów demokratycznych, w tym wielopartyjnego systemu parlamentarnego i praworządności, a także gwarantuje poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości.
(11) W związku z tym w niniejszej decyzji należy stwierdzić, że odpowiednie warunki płatności czwartej raty w odniesieniu do jednego z dwóch zaległych etapów i szóstej raty w odniesieniu do ośmiu spośród dziesięciu etapów w ramach Planu zostały w zadowalający sposób spełnione.
(12) Mając na uwadze trudną sytuację finansową Ukrainy, niezwykle ważne jest jak najszybsze wypłacenie środków finansowych. Ze względu na pilną sytuację oraz w celu przyspieszenia procesu, niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz powinna być stosowana od dnia jej przyjęcia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2612 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2612 stwierdzająca zadowalające spełnienie warunków częściowej płatności szóstej raty na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy |
| Data aktu: | 11/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 18/12/2025 |