Decyzja wykonawcza 2025/2612 stwierdzająca zadowalające spełnienie warunków częściowej płatności szóstej raty na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2025/2612
z dnia 11 grudnia 2025 r.
stwierdzająca zadowalające spełnienie warunków częściowej płatności szóstej raty na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach filaru I Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Instrumentem"), ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2024/792, udostępnia się Ukrainie wsparcie finansowe w wysokości do 38 337 000 000 EUR 2  na okres 2024-2027 w formie bezzwrotnego wsparcia i pożyczki. Finansowanie w ramach filaru I przydzielane jest głównie na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Planem"), zatwierdzonego decyzją wykonawczą Rady (UE) 2024/1447 3 , zmienioną decyzją wykonawczą Rady (UE) 2025/2157 4 . W Planie określony jest program reform i inwestycji Ukrainy oraz etapy jakościowe i ilościowe, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu.

(2) Harmonogram monitorowania i wdrażania Planu, w tym etapów jakościowych i ilościowych, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu, określono w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2024/1447, zmienionej decyzją wykonawczą (UE) 2025/2157.

(3) Łączna kwota zasobów finansowych udostępnionych na potrzeby Planu, wynosi 32 337 000 000 EUR, z czego 5 337 000 000 EUR ma formę bezzwrotnego wsparcia finansowego, a do 27 000 000 000 EUR - formę pożyczki.

(4) Zgodnie z art. 24 i 25 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono kwotę 6 000 000 000 EUR jako wyjątkowe finansowanie pomostowe oraz 1 890 000 000 EUR w formie płatności zaliczkowej stanowiącej płatność z wyprzedzeniem w wysokości 7 % wsparcia w formie pożyczki, przysługującego Ukrainie na podstawie Planu.

(5) Zgodnie z art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono w ramach Planu kwotę 16 576 146 834 EUR w pierwszych pięciu ratach, z czego kwotę 3 400 000 000 EUR wypłacono w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, a kwotę 13 176 146 834 EUR - w formie pożyczki. Zgodnie z umową pożyczki zawartą między Unią a Ukrainą na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) 2024/792 kwotę 991 752 987 EUR z pięciu pierwszych rat użyto w celu rozliczenia płatności zaliczkowych na poczet pożyczki.

(6) Zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/792 w dniu 31 października 2025 r. Ukraina złożyła należycie uzasadniony wniosek o częściową płatność szóstej raty wsparcia w formie pożyczki. W dniu 11 listopada 2025 r. Ukraina złożyła zaktualizowany wniosek o płatność, aby uwzględnić przyjęcie zaległego etapu w ramach czwartej raty. Zgodnie z art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792 wstrzymana płatność ma zostać wypłacona tylko wtedy, gdy Ukraina należycie uzasadniła, w kolejnym wniosku o płatność, że podjęła wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia zadowalającej realizacji etapów jakościowych i ilościowych. Do wniosku dołączono szereg dokumentów stanowiących dowód na zadowalającą realizację jednego etapu w ramach czwartej raty i ośmiu etapów w ramach szóstej raty. Ukraina złożyła również wszystkie dokumenty wymagane na podstawie art. 12 umowy ramowej, art. 5 umowy w sprawie finansowania oraz art. 6 umowy pożyczki zawartych między Unią a Ukrainą na podstawie, odpowiednio, art. 9, 10 i 22 rozporządzenia (UE) 2024/792.

(7) Etapy objęte ostatnim wnioskiem Ukrainy odnoszą się do różnych reform określonych w Planie w rozdziałach dotyczących zarządzania finansami publicznymi, sądownictwa, rynków finansowych, kapitału ludzkiego, otoczenia biznesowego, decentralizacji i polityki regionalnej, zarządzania surowcami krytycznymi, zielonej transformacji oraz ochrony środowiska. Opracowano i wdrożono cyfrowe narzędzie zarządzania na potrzeby odbudowy Ukrainy. Weszły w życie przepisy ustanawiające nowy sąd zajmujący się sprawami administracyjnymi, przepisy dotyczące sprzedaży banków państwowych, przepisy dotyczące reformy organizacji terytorialnej władz wykonawczych w Ukrainie oraz przepisy dotyczące wsparcia publicznego dla rolnictwa w Ukrainie. Przyjęto normy zharmonizowane dla trzech grup produktów przemysłowych, a także drugi ustalony na poziomie krajowym wkład Ukrainy do porozumienia paryskiego przyjętego w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oraz krajowy plan gospodarki odpadami do 2033 r. Opublikowano sprawozdanie w sprawie weryfikacji rezerw surowców krytycznych Ukrainy.

(8) Zgodnie z art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/792 Komisja szczegółowo oceniła wniosek Ukrainy oraz pozytywnie oceniła jako zadowalającą realizację jednego z dwóch zaległych etapów wymaganego do płatności czwartej raty oraz ośmiu spośród dziesięciu etapów wymaganych do płatności szóstej raty, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji. Dokonano pozytywnej oceny w kontekście wdrażania Planu. Dalszym dostosowaniom do unijnego dorobku prawnego będzie sprzyjać proces akcesyjny do Unii.

(9) W swoim wniosku o płatność Ukraina nie wycofała żadnych środków związanych z etapami, które wcześniej zadowalająco zrealizowała.

(10) Komisja stwierdziła również, że Ukraina nadal spełnia warunek wstępny przyznania wsparcia unijnego określony w art. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792. W szczególności Ukraina nadal podtrzymuje i przestrzega skutecznych mechanizmów demokratycznych, w tym wielopartyjnego systemu parlamentarnego i praworządności, a także gwarantuje poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości.

(11) W związku z tym w niniejszej decyzji należy stwierdzić, że odpowiednie warunki płatności czwartej raty w odniesieniu do jednego z dwóch zaległych etapów i szóstej raty w odniesieniu do ośmiu spośród dziesięciu etapów w ramach Planu zostały w zadowalający sposób spełnione.

(12) Mając na uwadze trudną sytuację finansową Ukrainy, niezwykle ważne jest jak najszybsze wypłacenie środków finansowych. Ze względu na pilną sytuację oraz w celu przyspieszenia procesu, niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz powinna być stosowana od dnia jej przyjęcia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Niniejszym stwierdza się, zgodnie z oceną przedstawioną przez Komisję na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/792, załączoną do niniejszej decyzji, zadowalające spełnienie odpowiednich warunków częściowej płatności czwartej i szóstej raty bezzwrotnego wsparcia finansowego oraz wsparcia w formie pożyczki w wysokości 2 456 365 209 EUR, przed rozliczeniem płatności zaliczkowych, z czego 597 494 240 EUR odpowiada czwartej racie, a 1 858 870 969 EUR odpowiada szóstej racie.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

STRESZCZENIE

Zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy w dniu 31 października 2025 r. Ukraina złożyła wniosek o częściową płatność szóstej raty w ramach Planu Ukrainy 5 . W dniu 11 listopada 2025 r. Ukraina przedłożyła zaktualizowany wniosek o płatność, w którym zadeklarowała zadowalającą realizację jednego etapu dotychczas niezrealizowanego w ramach czwartej raty. Na poparcie wniosku o płatność Ukraina przedstawiła uzasadnienie zadowalającej realizacji jednego etapu w ramach czwartej raty oraz ośmiu etapów w ramach szóstej raty, określonych w załączniku do decyzji wykonawczej Rady (UE) 2024/1447 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy 6 , zmienionej decyzją wykonawczą Rady (UE) 2025/2157 ("załącznik do decyzji wykonawczej Rady") 7 .

Na podstawie informacji przekazanych przez Ukrainę dziewięć etapów uznaje się za zrealizowane w zadowalający sposób.

W ramach rozdziału 2 dotyczącego zarządzania finansami publicznymi opracowano i wdrożono cyfrowe narzędzie zarządzania na potrzeby odbudowy Ukrainy.

W ramach rozdziału 3 dotyczącego systemu sądowego weszła w życie ustawa ustanawiająca nowy sąd zajmujący się rozpoznawaniem spraw administracyjnych.

W ramach rozdziału 5 dotyczącego rynków finansowych weszły w życie zaktualizowane przepisy dotyczące sprzedaży banków państwowych.

W ramach rozdziału 8 dotyczącego otoczenia biznesowego przyjęto normy zharmonizowane dla trzech grup produktów przemysłowych.

W ramach rozdziału 9 dotyczącego decentralizacji i polityki regionalnej weszły w życie przepisy dotyczące reformy organizacji terytorialnej organów wykonawczych w Ukrainie.

W ramach rozdziału 12 dotyczącego sektora rolno-spożywczego weszły w życie przepisy dotyczące wsparcia publicznego dla rolnictwa Ukrainy.

W ramach rozdziału 13 dotyczącego gospodarki surowcami krytycznymi opublikowano sprawozdanie w sprawie weryfikacji rezerw surowców krytycznych Ukrainy.

W ramach rozdziału 15 dotyczącego zielonej transformacji i ochrony środowiska przyjęto drugi ustalony na poziomie krajowym wkład Ukrainy do porozumienia paryskiego i krajowy plan gospodarki odpadami do 2033 r.

Etap 2.8

Nazwa etapu: Opracowanie i wdrożenie cyfrowego narzędzia zarządzania na potrzeby odbudowy Ukrainy
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 4. Poprawa zarządzania inwestycjami publicznymi
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 2.8 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"Opracowanie i wdrożenie cyfrowego narzędzia zarządzania na potrzeby odbudowy Ukrainy, które zapewnia publiczny dostęp do danych na temat projektów odbudowy na wszystkich etapach, w tym planowania, finansowania, udzielania zamówień publicznych, budowy i oddania do eksploatacji, aby umożliwić publiczne i przejrzyste monitorowanie realizacji projektów oraz lepszą międzysektorową koordynację działań na rzecz odbudowy".

Etap 2.8 jest drugim z dwóch etapów wdrażania reformy 4 przewidzianejw rozdziale 2 (Zarządzanie finansami publicznymi). Poprzedzał go etap 2.7 (II kw. 2024 r.) dotyczący przyjęcia planu działania na rzecz realizacji harmonogramu reformy zarządzania inwestycjami publicznymi.

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) link do strony internetowej cyfrowego narzędzia do zarządzania inwestycjami publicznymi: DREAM;

3) kopia uchwały Rady Ministrów nr 527 z dnia 28 lutego 2025 r. w sprawie niektórych kwestii związanych z zarządzaniem inwestycjami publicznymi, zmienionej w dniu 26 sierpnia 2025 r.;

4) kopia ukraińskiej ustawy nr 4225-IX z dnia 5 marca 2025 r. o zmianach ukraińskiego kodeksu budżetowego dotyczących aktualizacji i poprawy niektórych przepisów;

5) kopia rozporządzenia Ministerstwa Rozwoju Wspólnot i Terytoriów Ukrainy nr 1289 z dnia 20 sierpnia 2025 r. w sprawie uruchomienia oprogramowania Ujednoliconego Zintegrowanego Cyfrowego Systemu Informacyjno-Analitycznego do Zarządzania Procesem Odbudowy Nieruchomości, Budowli i Infrastruktury;

6) kopia poświadczenia odbioru prac.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 2.8.

Celem reformy 4 jest poprawa zarządzania inwestycjami publicznymi. W tym celu władze Ukrainy opracowały i wdrożyły cyfrowe narzędzie na potrzeby zarządzania projektami odbudowy, zgodnie z harmonogramem reformy zarządzania inwestycjami publicznymi.

Cyfrowy ekosystem odbudowy na potrzeby odpowiedzialnego zarządzania (DREAM) opracowano w ramach Partnerstwa na rzecz Otwartych Zamówień we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Wspólnot i Terytoriów Ukrainy. DREAM stanowi ujednoliconą platformę cyfrową służącą do zarządzania projektami inwestycji publicznych na wszystkich szczeblach sprawowania rządów. Umożliwia ona publiczny dostęp do informacji w czasie rzeczywistym na każdym etapie cyklu życia projektu, zapewniając przejrzystość i rozliczalność. Dzięki zebraniu wszystkich danych dotyczących projektów w jednym systemie DREAM umożliwia opinii publicznej i darczyńcom ciągłe monitorowanie całego cyklu inwestycji publicznych - od przygotowania projektu do jego realizacji - oraz pozwala na lepszą koordynację wysiłków na rzecz odbudowy między poszczególnymi szczeblami administracji rządowej.

DREAM umożliwia właściwym ministerstwom przedkładanie proponowanych rocznych projektów inwestycji publicznych w celu uzyskania finansowania, zgodnie ze średniookresowym planem priorytetowych inwestycji publicznych, który podlega corocznej aktualizacji i określa priorytetowe sektory, cele polityki oraz orientacyjny pułap inwestycji publicznych wyznaczony przez Ministerstwo Finansów. DREAM wspiera tworzenie portfeli projektów sektorowych i jednolitego wykazu projektów - tj. portfela projektów priorytetowych zatwierdzonych przez Radę ds. Inwestycji Strategicznych. Dzięki narzędziu DREAM procesy realizowane na szczeblu centralnym mogą być również odzwierciedlane na poziomie regionalnym i lokalnym, gdzie każdy region i każda gmina są zobowiązane do utworzenia własnego jednolitego wykazu projektów określającego regionalne i lokalne projekty inwestycji publicznych.

DREAM składa się z portalu użytkownika (e-gabinet), portalu publicznego i portalu analitycznego. Portal użytkownika umożliwia organom lokalnym, regionalnym i centralnym składanie wniosków dotyczących projektów w celu uzyskania finansowania. Portal publiczny - dostępny tutaj - zapewnia dostęp do wszystkich zatwierdzonych priorytetowych projektów inwestycji publicznych w portfelach sektorowych oraz do jednolitych wykazów projektów na wszystkich szczeblach administracji rządowej. W odniesieniu do każdego projektu do wiadomości publicznejpodane są wyczerpujące informacje, w tym: opis projektu i jego cele strategiczne, szczegółowy podział budżetu i źródła finansowania, harmonogram planowania i realizacji oraz status; proces udzielenia zamówień i zawarcia umów; szczegóły dotyczące budowy i oddania do eksploatacji. Publikowana jest również cała odpowiednia dokumentacja projektowa - prawna i techniczna. Portal analityczny umożliwia sporządzanie tabel sprawozdawczych i wizualizacji przy użyciu filtrów opartych na szczegółowych danych projektowych. Zawiera on również interaktywną mapę, która umożliwia analizę wszystkich projektów pod względem położenia geograficznego, aż do poziomu lokalnego.

Narzędzie DREAM jest zintegrowane z innymi kluczowymi systemami cyfrowymi, w tym z systemem Prozorro (cyfrowym systemem zamówień publicznych) i systemem Open Budget (zawierającym dane dotyczące transakcji skarbu państwa). W ciągu najbliższych sześciu miesięcy ma nastąpić integracja z systemem LOGICA Ministerstwa Finansów (zawierającym lokalne dane budżetowe).

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 3.2

Nazwa etapu: Wejście w życie ustawy ustanawiającej nowy sąd zajmujący się rozpoznawaniem spraw administracyjnych
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 1. Zwiększenie odpowiedzialności, uczciwości i profesjonalizmu sądownictwa
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 3.2 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"W życie weszła ustawa ustanawiająca wyspecjalizowany okręgowy sąd administracyjny oraz wyspecjalizowany administracyjny sąd apelacyjny; rozpoczęto przejrzysty proces wyboru sędziów zgodnie z przyjętymi przepisami".

Etap 3.2 jest drugim z sześciu etapów wdrażania reformy 1 przewidzianej w rozdziale 3 (System sądowy). Jest on wdrażany równolegle z etapem 3.1 dotyczącym obsadzenia co najmniej 20 % wolnych stanowisk sędziowskich. Poprzedzał go etap 3.5 dotyczący wejścia w życie przepisów zmieniających oświadczenia o uczciwości sędziów i proces ich weryfikacji, który pozostaje niezrealizowany od II kwartału 2025 r. Następuje po nim etap 3.3 dotyczący zakończenia 20 % dawnych spraw dyscyplinarnych (wydania w tych sprawach orzeczeń) nierozstrzygniętych do końca 2023 r., etap 3.4 dotyczący zakończenia oceny kwalifikacji (weryfikacji) w odniesieniu do 50 % sędziów, którzy nadal podlegali takiej ocenie zgodnie ze stanem na dzień 30 września 2016 r., który to etap ma zostać zrealizowany w IV kwartale 2025 r., oraz etap 3.15, który wymaga rozpoczęcia działalności nowego sądu rozpatrującego sprawy administracyjne w IV kwartale 2026 r.

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia ukraińskiej ustawy nr 4264-IX z dnia 26 lutego 2025 r. o zmianach ukraińskiej ustawy o sądownictwie i statusie sędziów oraz niektórych innych aktów ustawodawczych Ukrainy dotyczących podstawy prawnejutworzenia i funkcjonowania Wyspecjalizowanego Okręgowego Sądu Administracyjnego w Kijowie i Wyspecjalizowanego Administracyjnego Sądu Apelacyjnego w Kijowie;

3) kopia ukraińskiej ustawy nr 4602-IX z dnia 16 września 2025 r. o utworzeniu Wyspecjalizowanego Okręgowego Sądu Administracyjnego, Wyspecjalizowanego Administracyjnego Sądu Apelacyjnego;

4) kopia ogłoszenia o konkursie w celu obsadzenia 17 stanowisk sędziów Wyspecjalizowanego Okręgowego Sądu Administracyjnego;

5) kopia ogłoszenia o konkursie w celu obsadzenia 10 stanowisk sędziów Wyspecjalizowanego Administracyjnego Sądu Apelacyjnego.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 3.2.

Celem reformy 1 jest zwiększenie odpowiedzialności, uczciwości i profesjonalizmu sądownictwa oraz budowanie zaufania publicznego do sądownictwa poprzez przywrócenie przejrzystości i merytokratyczności w procesie selekcji sędziów, usprawnienie oceny kwalifikacji sędziów zasiadających w składzie orzekającym, wzmocnienie systemu odpowiedzialności dyscyplinarnej, wzmocnienie istniejących narzędzi uczciwości sądowej oraz ustanowienie nowego sądu do rozpoznawania spraw administracyjnych z udziałem agencji państwowych. W tym celu ukraiński parlament przyjął ustawę nr 4264-lX, która weszła w życie 26 marca 2025 r., oraz ustawę nr 4602-IX, która weszła w życie 2 października 2025 r. Ustawy te ustanawiają Wyspecjalizowany Okręgowy Sąd Administracyjny i Wyspecjalizowany Administracyjny Sąd Apelacyjny.

Ustawa nr 4264-IX ustanawia podstawę prawną dla Wyspecjalizowanego Okręgowego Sądu Administracyjnego w Kijowie (Wyspecjalizowany Sąd Okręgowy) oraz Wyspecjalizowanego Administracyjnego Sądu Apelacyjnego w Kijowie (Wyspecjalizowany Sąd Apelacyjny) jako dwóch odrębnych wyspecjalizowanych sądów wyższych instancji. Ustawa określa właściwość nowych sądów, wskazując, że Wyspecjalizowany Sąd Okręgowy rozpatruje odwołania administracyjne od decyzji, działań lub braku działania Rady Ministrów Ukrainy, ministerstwa lub innego centralnego organu władzy wykonawczej, Narodowego Banku Ukrainy lub innego organu mającego ogólnokrajowe uprawnienia. Jest on również właściwy np. do rozpatrywania odwołań od decyzji komisji selekcyjnych odpowiedzialnych za nominacje na stanowiska wysokiego szczebla w szeregu agencji państwowych. Wyspecjalizowany Sąd Apelacyjny jest instancją odwoławczą wyłącznie wobec Wyspecjalizowanego Sądu Okręgowego i nie będzie rozpoznawał spraw innych okręgowych sądów administracyjnych.

Ustawa nr 4264-IX wprowadza wymogi kwalifikowalności dla sędziów nowych sądów i przewiduje przejrzystą procedurę wyboru sędziów. Przewidziano w niej udział specjalnego organu, tj. Rady Ekspertów, w weryfikacji kandydatów na stanowiska sędziowskie. Rada Ekspertów składa się z sześciu członków, z których trzech proponuje Rada Sędziów Ukrainy, a pozostałych trzech proponują organizacje międzynarodowe i zagraniczne udzielające Ukrainie międzynarodowej pomocy technicznej w dziedzinie reformy sądownictwa lub zapobiegania korupcji i jej zwalczania. Rada Ekspertów ocenia uczciwość i kompetencje zawodowe kandydatów, w szczególności korzystając z prawa do przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami.

Zgodnie z ukraińskim prawem w odrębnej ustawie specjalnej nr 4602-IX przedłożonej parlamentowi ukraińskiemu przez prezydenta formalnie ustanowiono oba sądy. Ustawa stanowi, że miejscem siedziby tych sądów jest miasto Kijów, a ich właściwość miejscowa obejmuje całe terytorium Ukrainy.

Po wejściu w życie ustawy nr 4602-IX, które miało miejsce 29 października 2025 r., Wysoka Komisja Kwalifikacyjna Sędziów wszczęła procedurę wyboru 17 sędziów sądu pierwszej instancji i 10 sędziów instancji odwoławczej.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 5.2

Nazwa etapu: Wejście w życie przepisów dotyczących zasad sprzedaży banków państwowych
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 2. Ograniczenie własności państwa w sektorze bankowym
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 5.2 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"Wejście w życie zaktualizowanych przepisów dotyczących sprzedaży banków państwowych, mianowicie ukraińskiej ustawy nr 4524-VI z 2012 r o zbyciu udziałów państwowych w kapitale zapisanym w statucie banków, które zostały dokapitalizowanie przez państwo. Zmienione przepisy powinny ułatwić sprzedaż różnych udziałów własnościowych w bankach państwowych, a jednocześnie zapewnić elastyczność w zakresie całkowitego nabycia. Podstawowe zasady, na których opiera się sprzedaż banków państwowych, zostaną opracowane w drodze wspólnych dyskusji i w porozumieniu z międzynarodowymi darczyńcami".

Etap 5.2 jest pierwszym z dwóch etapów wdrażania reformy 2 przewidzianej w rozdziale 5 (Rynki finansowe). Następuje po nim etap 5.3 dotyczący przyjęcia strategii stopniowego ograniczania własności państwa w sektorze bankowym, którego termin realizacji przewidziano na II kwartał 2026 r.

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia ukraińskiej ustawy nr 3983-IX z dnia 19 września 2024 r. o szczególnych warunkach sprzedaży udziałów będących własnością państwa w kapitale statutowym banków;

3) kopia rozporządzenia Rady Ministrów Ukrainy nr 1061-r z dnia 1 października 2025 r. w sprawie przygotowania do sprzedaży pakietów udziałów będących własnością państwa w kapitale statutowym banków.

Analiza

Uzasadnienie i dowody przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 5.2.

Celem reformy 2 jest określenie zasad sprzedaży banków państwowych oraz strategii stopniowego ograniczania własności państwa w sektorze bankowym. W tym celu ukraiński parlament przyjął w dniu 19 września 2024 r. ukraińską ustawę nr 3983-IX o szczególnych warunkach sprzedaży udziałów będących własnością państwa w kapitale statutowym banków. Ustawa ta weszła w życie 19 października 2024 r.

Ustawa ułatwia sprzedaż różnych udziałów własnościowych w bankach państwowych poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych i proceduralnych dotyczących zbycia udziałów będących własnością państwa. Określono w nich kluczowe terminy, cele i mechanizmy regulujące takie transakcje. Ramy te regulują przygotowanie, zatwierdzenie i realizację sprzedaży w drodze procesów konkurencyjnych, przy wsparciu ze strony zaangażowanych w tym celu doradców ds. sprzedaży i pod nadzorem specjalnej komisji ds. sprzedaży. Przewidziano w nich procedury określania kwalifikowalności, przeprowadzania przetargów i zawierania umów sprzedaży, a także ustanowiono zasady dotyczące przejęć po dokonaniu sprzedaży oraz wyceny pakietów kontrolnych. Łącznie przepisy te umożliwiają ograniczenie udziału państwa w sektorze bankowym w sposób ustrukturyzowany i zorientowany na rynek.

Ustawa przewiduje również elastyczność w zakresie pełnego przejęcia, umożliwiając rządowi Ukrainy dostosowanie każdej transakcji do warunków rynkowych. Upoważnia ona Radę Ministrów Ukrainy do dostosowania wielkości pakietów udziałów, wyboru najwłaściwszej procedury sprzedaży i zmiany warunków przed złożeniem ofert. Ramy umożliwiają powtarzanie przetargów i korekty cen w celu ukończenia sprzedaży, natomiast zaangażowanie profesjonalnych doradców ds. sprzedaży wprowadza zdolność adaptacji w procesach strukturyzacji i wyceny. Ponadto istnieje możliwość dostosowania postanowień umownych, w tym klauzul dotyczących mającego zastosowanie prawa obcego i klauzul arbitrażowych, do oczekiwań inwestorów, zapewniając tym samym zarówno spójność regulacyjną, jak i elastyczność z gospodarczego punktu widzenia w procesie prywatyzacji.

Podstawowe zasady regulujące sprzedaż banków państwowych określa się w drodze wspólnych dyskusji i w porozumieniu z międzynarodowymi darczyńcami. W szczególności przedstawiciele międzynarodowych instytucji finansowych, instytucji Ue i państw członkowskich UE, a także innych organizacji międzynarodowych i zagranicznych udzielających pomocy technicznej Ukrainie mogą uczestniczyć w pracach komisji ds. sprzedaży za ich zgodą. Mają oni prawo do wyrażania swoich stanowisk, żądania i otrzymywania informacji od komisji ds. sprzedaży oraz przedstawiania zaleceń dotyczących przygotowania i przeprowadzenia procedury konkurencyjnej.

Komisja ds. sprzedaży jest uprawniona do podejmowania decyzji w sprawie zatwierdzenia profilu ryzyka uczestnika zgodnie z wymogami Narodowego Banku Ukrainy dotyczącymi reputacji przedsiębiorstwa i struktury własności; procedur konkurencyjnych i ich przeprowadzania; dopuszczenia, odmowy lub zakończenia uczestnictwa kandydatów z przyczyn przewidzianych w obowiązującym prawie; zatwierdzania projektów umów kupna i sprzedaży udziałów banku, powiązanych dokumentów lub głównych warunków takich umów, w tym początkowejceny transakcyjnej zaleconej przez doradcę ds. sprzedaży; zmiany liczby udziałów będących przedmiotem sprzedaży; wyznaczenia nowych rund procedury przetargowej lub zakończenia przetargu w przypadkach określonych prawem na podstawie zalecenia doradcy; zatwierdzenia zwycięzcy przetargu oraz ostatecznej umowy kupna i sprzedaży pakietu udziałów banku, wraz ze wszystkimi powiązanymi dokumentami oraz ostateczną ceną sprzedaży określoną na podstawie wyników przetargu; uznania, czy licytacja odbyła się na warunkach określonych w przepisach prawa; oraz innych kwestii przewidzianych w regulacjach komisji ds. sprzedaży, rozporządzeniach Rady Ministrów Ukrainy lub w inny sposób wymaganych do wdrożenia ustawy.

Ponadto przedstawiciele międzynarodowych instytucji finansowych, instytucji UE i państw członkowskich oraz innych organizacji międzynarodowych i zagranicznych udzielających pomocy technicznejUkrainie mogą uczestniczyć w wyborze doradcy ds. sprzedaży, w którym to zakresie przysługuje im prawo do wyrażania opinii, zwracania się o informacje i ich otrzymywania oraz przedstawiania zaleceń.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 8.8

Nazwa etapu: Przyjęcie norm zharmonizowanych dla trzech grup produktów przemysłowych
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 5. Harmonizacja prawodawstwa i norm z prawodawstwem i normami UE
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 8.8 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"Normy zharmonizowane dla trzech grup produktów przemysłowych (maszyny, kompatybilność elektromagnetyczna urządzeń, sprzęt elektryczny niskiego napięcia) przyjęto jako normy krajowe metodą tłumaczenia".

Etap 8.8 jest drugim etapem wdrażania reformy 5 przewidzianej w rozdziale 8 (Otoczenie biznesowe). Następuje po etapie 8.7 dotyczącym wznowienia środków nadzoru rynku i kontroli produktów niespożywczych, w tym bezpieczeństwa produktów. Realizacja etapu 8.7 miała nastąpić w IV kwartale 2024 r. i została pozytywnie oceniona w ramach trzeciej raty.

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia tabeli wyjaśniającej zawierającej wykaz 71 norm, które zostały nabyte, przetłumaczone i przyjęte;

3) kopia zarządzeń przedsiębiorstwa państwowego "UkrNDNC" (ukraiński krajowy organ normalizacyjny) nr 310-334 z dnia 26 grudnia 2024 r.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 8.8.

Celem reformy 5 jest wznowienie stosowania środków nadzoru rynku i ułatwienie przyjęcia norm i standardów UE w Ukrainie, zwłaszcza w dziedzinie produktów przemysłowych. W tym celu Ukraina przyjęła normy zharmonizowane dla trzech priorytetowych grup produktów - maszyn, sprzętu spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetyczneji sprzętu elektrycznego niskiego napięcia - jako normy państwowe Ukrainy (DSTU) poprzez zastosowanie metody tłumaczenia. W drodze szeregu otwartych przetargów w 2024 r. krajowy organ normalizacyjny udzielił zamówień w zakresie 71 norm DSTU EN/DSTU EN IEC/DSTU EN ISO, uzyskał ich tłumaczenia i dokonał ich formalnego zatwierdzenia. Każda z tych norm została uchwalona rozporządzeniami Ministerstwa Gospodarki nr 310334 z dnia 26 grudnia 2024 r. i powiązana z odpowiednimi dyrektywami UE: 2006/42/WE (maszyny), 2014/30/UE (kompatybilność elektromagnetyczna) i 2014/35/UE (dyrektywa o niskim napięciu).

- Maszyny: 43 tłumaczenia, w szczególności DSTU EN ISO 13849-1:2024 (ogólne zasady dotyczące systemów kontroli bezpieczeństwa maszyn) i DSTU EN 474-1:2022 (maszyny do robót ziemnych - bezpieczeństwo ogólne).

- Sprzęt spełniający wymogi kompatybilności elektromagnetycznej: 4 tłumaczenia, np. DSTU EN 60947-8:2015 (urządzenia z wbudowanym zabezpieczeniem termicznym na potrzeby maszyn wirujących) i DSTU EN 62196-1:2015 (złącza do przewodowego ładowania pojazdów elektrycznych).

- Niskonapięciowy sprzęt elektryczny: 24 tłumaczenia, w tym DSTU EN IEC 62477-1:2024 (przekształtniki energoelektroniczne) i DSTU EN IEC 62052-11:2024 (liczniki energii elektrycznej), wraz z 16 normami dotyczącymi urządzeń gospodarstwa domowego w ramach serii EN 60335-2-xx.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 9.1

Nazwa etapu: Wejście w życie przepisów dotyczących reformy organizacji terytorialnej władz wykonawczych w Ukrainie z odroczeniem daty rozpoczęcia stosowania tych przepisów
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 1. Wspieranie decentralizacji
Źródło finansowania: pożyczka/bezzwrotne wsparcie
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 9.1 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"Wejście w życie ukraińskiej ustawy o zmianach ustawy o lokalnej administracji państwowej oraz niektórych innych aktów ustawodawczych Ukrainy dotyczących reformy organizacji terytorialnej organów wykonawczych w Ukrainie, której stosowanie rozpocznie się w ciągu 12 miesięcy od daty zakończenia lub zniesienia stanu wojennego w Ukrainie. Akty prawne niższego rzędu na potrzeby wykonania ustawy zostaną przyjęte po jej wejściu w życie. Ustawa koncentruje się na następujących głównych obszarach:

- przekształcenie lokalnej administracji państwowej w organy typu prefektury w celu stworzenia zrównoważonego systemu zapewniającego prawny charakter działań podejmowanych przez samorządy lokalne;

- zapewnienie koordynacji organów terytorialnych centralnych organów wykonawczych przy wdrażaniu polityki państwa na szczeblu regionalnym i lokalnym".

Etap 9.1 jest pierwszym z trzech etapów wdrażania reformy 1 przewidzianej w rozdziale 9 (Decentralizacja i polityka regionalna).

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia ukraińskiejustawy nr 4677-IX z dnia 5 listopada 2025 r. o zmianach niektórych ukraińskich aktów ustawodawczych w celu zapewnienia zgodności z prawem i przejrzystości działań lokalnych organów samorządu terytorialnego.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 9.1.

Celem reformy 1 jest wprowadzenie struktury przekształcenia lokalnejadministracji państwowej w organy typu prefektury oraz zapewnienie lepszego podziału uprawnień między instytucjami samorządowymi na szczeblu lokalnym a organami wykonawczymi. W tym celu 5 listopada Rada Najwyższa Ukrainy przyjęła ustawę o zmianach niektórych ukraińskich aktów ustawodawczych w celu zapewnienia zgodności z prawem i przejrzystości działań lokalnych organów samorządu terytorialnego, która weszła w życie 12 listopada 2025 r., przy czym jej stosowanie opóźniono o 12 miesięcy od daty zakończenia lub odwołania stanu wojennego w Ukrainie.

Ustawa ta inicjuje proces przekształcenia lokalnych administracji państwowych w organy typu prefektury poprzez ustanowienie systemu nadzoru nad legalnością działań samorządu lokalnego. Ustawa określa zakres, obowiązki i procedury w celu zagwarantowania zgodności z prawem działań organów samorządu terytorialnego. Ustawa wprowadza środki mające na celu zapobieganie naruszaniu legalności działań organów samorządu terytorialnego; w tym mechanizm zapewniający informowanie organów samorządu lokalnego o zmianach w przepisach dotyczących samorządu lokalnego oraz, w przypadku sporów, możliwość odwołania się do sądu.

Ustawa ustanawia mechanizm służący usprawnieniu koordynacji. W ustawie określono, że odpowiedzialność za koordynację i zapewnienie zgodności z prawem działań organów terytorialnych ministerstw i innych centralnych organów wykonawczych spoczywa na szefach lokalnych administracji państwowych.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 12.4

Nazwa etapu: Wejście w życie przepisów dotyczących wsparcia publicznego dla rolnictwa Ukrainy
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 3. Poprawa instytucjonalnej i administracyjnej struktury zarządzania programami inwestycyjnymi
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 12.4 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"Wejście w życie ustawy o zmianie ukraińskiej ustawy o wsparciu ze strony państwa dla rolnictwa Ukrainy. Ustawa koncentruje się na następujących głównych obszarach:

- opracowanie przyszłych środków wsparcia publicznego zgodnie z zasadami dorobku prawnego UE w tym obszarze. Wybór przyszłych środków wsparcia publicznego będzie obejmował analizę mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń (SWOT),

- opracowanie środków wsparcia produkcji rolnej dla małych gospodarstw rolnych w celu podejmowania inwestycji prywatnych (aktywa fizyczne producentów będących gospodarstwami rolnymi, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu),

- opracowanie przyszłych instrumentów finansowych (w tym instrumentów gwarancji kredytowych) dla wszystkich kategorii gospodarstw rolnych we współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi,

- cyfryzacja za pomocą elektronicznych systemów zarządzania dokumentami,

- wsparcie ze strony państwa kierowane wyłącznie do beneficjentów wpisanych do państwowego rejestru rolnego (SAR)".

Etap 12.4 jest jedynym etapem wdrażania reformy 3 przewidzianej w rozdziale 12 (Sektor rolno-spożywczy).

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia ukraińskiejustawy nr 4619-IX z dnia 8 października 2025 r. o zmianie niektórych ukraińskich ustaw dotyczących organizacyjnych zasad wsparcia w sektorze rolnym.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 12.4.

Celem reformy 3 jest poprawa struktury zarządzania publicznymi systemami wsparcia finansowego sektora rolno-spożywczego. 8 października 2025 r. parlament przyjął ukraińską ustawę nr 4619-IX o zmianie niektórych ukraińskich ustaw dotyczących organizacyjnych zasad wsparcia w sektorze rolnym. Ustawa weszła w życie w dniu 4 listopada 2025 r.

W ustawie tej określono przyszłe środki wsparcia publicznego zgodnie z zasadami dorobku prawnego UE w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. Określono w niej przepisy zgodne z zasadami obecnej wspólnej polityki rolnej (WPR). Wskazano w niej ogólny cel, założenia polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz środki służące realizacji tej polityki. Na podstawie ogólnego celu i założeń opracowana zostanie wieloletnia strategia rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, a wybór krajowych środków wsparcia i rodzajów wsparcia zostanie dokonany na podstawie kompleksowej analizy mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń (SWOT).

Ustawa określa struktury finansowania, zarządzania i monitorowania wsparcia państwa na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. Przewidziano w niej ustanowienie odpowiedzialnych organów wraz z określeniem ich zadań - takich jak agencja płatnicza, jednostki certyfikujące i Centralny Organ Wykonawczy, zapewniający kształtowanie i wdrażanie krajowej polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich.

Ustawa wprowadza przepisy dotyczące m.in. rozdziału funkcji kształtowania polityki i funkcji płatniczych, niezależności instytucjonalnej agencji płatniczej oraz szczegółowych zadań agencji płatniczejw zakresie zarządzania krajowym wsparciem dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie przejrzystości i rozliczalności, weryfikacji i zatwierdzania płatności, przeprowadzania kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu w celu kontroli kwalifikowalności do otrzymania wsparcia.

Pomoc państwa kierowana jest w pierwszejkolejności do drobnych producentów rolnych. Kryteria klasyfikacji producentów rolnych jako drobnych producentów zostaną określone dla każdego rodzaju wsparcia. Ustawa określa również środki wdrażania krajowego wsparcia na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w tym inwestycje w środki trwałe producentów rolnych w celu poprawy wydajności, konkurencyjności i zrównoważonej produkcji rolnej. Stowarzyszenia producentów rolnych mogą również otrzymywać wsparcie przy wprowadzaniu do obrotu produktów rolnych.

Ustawa zezwala na opracowanie przyszłych instrumentów finansowych (w tym instrumentów gwarancji kredytowych) dla wszystkich kategorii gospodarstw rolnych we współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi w celu wdrażania polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich.

Ustawa ma na celu promowanie cyfryzacji za pomocą elektronicznych systemów zarządzania dokumentami. Ustawa stanowi podstawę prawną dla rozwoju zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (ZSZiK), który będzie funkcjonował wraz z innymi dotychczasowymi systemami jako elektroniczne systemy zarządzania dokumentami do celów zarządzania krajowym wsparciem dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.

Ustawa wymaga kierowania wsparcia ze strony państwa wyłącznie do beneficjentów wpisanych do państwowego rejestru rolnego (SAR). Podmioty, które nie są zarejestrowane w Państwowym Rejestrze Rolnym, są wykluczone z otrzymywania pomocy państwa.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 13.2

Nazwa etapu: Publikacja sprawozdania w sprawie weryfikacji rezerw surowców krytycznych Ukrainy
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 1. Wzmocnienie planowania strategicznego i zapewnienie optymalnych ram dla inwestorów strategicznych
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 13.2 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"Publikacja sprawozdania z weryfikacji rezerw surowców krytycznych Ukrainy z wykorzystaniem systemu klasyfikacji międzynarodowej oraz udostępnienie wyników inwestorom".

Etap 13.2 jest drugim etapem wdrażania reformy 1 przewidzianej w rozdziale 13 (Gospodarka surowcami krytycznymi). Poprzedzał go etap 13.1 dotyczący wejścia w życie przepisów dotyczących zmiany krajowego programu rozwoju surowców mineralnych Ukrainy do 2030 r., którego realizacja została pozytywnie oceniona w IV kwartale 2024 r. w ramach trzeciej raty.

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia "Sprawozdania z weryfikacji rezerw surowców krytycznych Ukrainy z wykorzystaniem systemu klasyfikacji międzynarodowej", opublikowanego na stronie internetowej Ukraińskiego Instytutu Geologicznego: sprawozdanie z weryfikacji rezerw krytycznych/strategicznych surowców mineralnych Ukrainy.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 13.2.

Celem reformy 1 jest przyciągnięcie inwestycji w wydobycie i przetwarzanie surowców krytycznych.

Sprawozdanie z weryfikacji rezerw surowców krytycznych Ukrainy zostało opublikowane na oficjalnejstronie internetowej Instytutu Geologicznego i jest dostępne pod hiperłączem: sprawozdanie z weryfikacji rezerw krytycznych/ strategicznych surowców mineralnych Ukrainy.

W sprawozdaniu wykorzystano system klasyfikacji międzynarodowej UNFC - Ramowa klasyfikacja zasobów ONZ, zatwierdzony przez Radę Gospodarczą i Społeczną ONZ w 2004 r., który pozostaje ważnym narzędziem służącym analizie dostępności i trwałości zasobów krytycznych.

Wersja UNFC z 2019 r. to system klasyfikacji projektów związanych z wydobyciem zasobów oparty na następujących zasadach:

- efektywność środowiskowa i społeczno-gospodarcza,

- techniczna wykonalność,

- potencjał handlowy projektów dotyczących surowców.

Wyniki są udostępniane inwestorom poprzez ich publikację na stronie internetowej.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 15.4

Nazwa etapu: Przyjęcie drugiego ustalonego na poziomie krajowym wkładu Ukrainy do porozumienia paryskiego
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 2. Polityka klimatyczna
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst

Wymóg dotyczący etapu 15.4 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:

"Przyjęcie rozporządzenia Rady Ministrów Ukrainy w sprawie zatwierdzenia drugiego ustalonego na poziomie krajowym wkładu Ukrainy do porozumienia paryskiego. Wkład ustalony na poziomie krajowym koncentruje się na następujących głównych obszarach:

- wyższy cel redukcji emisji niż obecny ustalony na poziomie krajowym wkład Ukrainy,

- ustalenie roku bazowego dla obliczania emisji ze źródeł i pochłaniaczy gazów cieplarnianych,

- czas trwania wdrażania lub okresy obowiązywania proponowanych środków,

- zakres i zasięg sektorów gospodarki i gazów cieplarnianych,

- planowanie procesów, założenia i zastosowane podejścia metodologiczne, w tym w zakresie szacowania i rozliczania antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i usuwania przez pochłaniacze gazów cieplarnianych,

- uzasadnienie słuszności i ambicji ustalonego na poziomie krajowym wkładu w świetle uwarunkowań krajowych,

- przyczynianie się do osiągnięcia celu Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oraz ograniczenie emisji/powiększenia pochłaniaczy gazów cieplarnianych, zgodnie z celem określonym w art. 2 Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu.

Drugi ustalony na poziomie krajowym wkład Ukrainy do porozumienia paryskiego będzie ambitniejszy niż obecny zaktualizowany wkład ustalony na poziomie krajowym".

Etap 15.4 jest drugim etapem wdrażania reformy 2 przewidzianej w rozdziale 15 (Zielona transformacja i ochrona środowiska). Realizacja etapu 15.2 dotyczącego wejścia w życie przepisów w sprawie państwowej polityki klimatycznej została pozytywnie oceniona w I kwartale 2025 r. w ramach czwartej raty. Po etapie 15.4 nastąpi realizacja etapu 15.3 dotyczącego przyjęcia uchwały w sprawie Rady Naukowej i Eksperckiejds. Zmiany Klimatu i Ochrony Warstwy Ozonowej w IV kwartale 2025 r.

Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia rozporządzenia Rady Ministrów Ukrainy nr 1172-r z dnia 29 października 2025 r. w sprawie zatwierdzenia drugiego ustalonego na poziomie krajowym wkładu Ukrainy do porozumienia paryskiego;

3) kopia załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów Ukrainy nr 1172-r z dnia 29 października 2025 r. w sprawie drugiego ustalonego na poziomie krajowym wkładu Ukrainy do porozumienia paryskiego.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 15.4.

Celem reformy 2 dotyczącej polityki klimatycznej jest stworzenie struktury zarządzania w dziedzinie klimatu, a także odpowiedniego mechanizmu rozwoju i wdrażania polityki państwa w dziedzinie zmiany klimatu w Ukrainie.

Rozporządzenie Rady Ministrów Ukrainy w sprawie zatwierdzenia drugiego ustalonego na poziomie krajowym wkładu Ukrainy do porozumienia paryskiego przyjęto 29 października 2025 r. Określono w nim cel dotyczący ograniczenia emisji (w tym cel dotyczący absorpcji) "wynoszący ponad 65 %" w 2035 r. w stosunku do poziomu z 1990 r. Poprzedni zaktualizowany ustalony na poziomie krajowym wkład zakładał redukcję emisji o 65 % do 2030 r. Rokiem bazowym przyjętym do obliczeń jest 1990 r., przy czym wskaźnikiem referencyjnym są emisje za ten rok ocenione w krajowym sprawozdaniu w sprawie wykazu antropogenicznych emisji ze źródeł emisji gazów cieplarnianych i ich pochłaniania.

Drugi ustalony na poziomie krajowym wkład Ukrainy wyjaśnia, że ze względu na rosyjską wojnę napastniczą "planowanie ambitniejszych celów redukcji emisji jest obiektywnie ograniczone ze względu na niezwykle wysoki poziom niepewności co do skali odbudowy, dynamiki wzrostu gospodarczego, przyszłej struktury bilansu energetycznego i tempa dekarbonizacji".

Wdrażanie drugiego ustalonego na poziomie krajowym wkładu ma nastąpić od dnia 1 stycznia 2031 r. do dnia 31 grudnia 2035 r., a wskazany cel ma zostać osiągnięty w 2035 r. Sektory objęte drugim ustalonym na poziomie krajowym wkładem obejmują energię, procesy przemysłowe i wykorzystanie produktów; użytkowanie gruntów, zmianę użytkowania gruntów i leśnictwo; oraz odpady. Obejmuje on wszystkie gazy cieplarniane nieobjęte protokołem montrealskim.

Planowanie tego procesu koordynuje właściwe ministerstwo, a zarządzanie na szczeblu krajowym opiera się na ukraińskiejustawie nr 3991-IX w sprawie podstawowych zasad krajowej polityki klimatycznej. Przy szacowaniu i rozliczaniu stosuje się podejście polegające na porównaniu całkowitych emisji w roku docelowym z całkowitymi emisjami w roku bazowym i wykorzystuje się wytyczne IPCC z 2006 r. oraz modele matematyczne do opracowania trzech scenariuszy prognostycznych do 2050 r.

Powyższa ocena jest ważna wyłącznie w kontekście wdrażania Planu Ukrainy. Poziom ambicji klimatycznych Ukrainy w kontekście przystąpienia do UE jest rozpatrywany oddzielnie.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający

Etap 15.9

Nazwa etapu: Przyjęcie krajowego planu gospodarki odpadami do 2033 r.
Powiązana reforma/inwestycja: Reforma 5. Zwiększona gospodarka o obiegu zamkniętym
Źródło finansowania: pożyczka
Kontekst
Wymóg dotyczący etapu 15.9 opisany w załączniku do decyzji wykonawczej Rady:
"Przyjęcie rozporządzenia Rady Ministrów Ukrainy w sprawie zatwierdzenia krajowego planu gospodarki odpadami
do 2033 r. Krajowy plan gospodarki odpadami obejmuje następujące główne obszary:
- gospodarka odpadami z gospodarstw domowych,
- gospodarka odpadami niebezpiecznymi,
- potrzeby w zakresie infrastruktury,
- analizy stabilności gospodarczej i finansowej planu działania,
- wdrożenie instrumentów ekonomicznych w celu poprawy gospodarki odpadami,
- monitorowanie i kontrola gospodarki odpadami,
- planowanie strategiczne gospodarki odpadami w Ukrainie,
- wdrażanie gospodarki odpadami na szczeblu regionalnym".
Etap 15.9 jest pierwszym etapem wdrażania reformy 5 przewidzianej w rozdziale 15 (Zielona transformacja i ochrona
środowiska). Po etapie 15.9 następuje realizacja etapu 15.8 dotyczącego przyjęcia strategii wdrażania zasad gospodarki
o obiegu zamkniętym i planu działania na rzecz jej wdrożenia w I kwartale 2026 r.
Przedstawione dowody

1) Dokument podsumowujący, który należycie uzasadnia, że etap został zrealizowany w zadowalający sposób zgodnie z wymogami określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Rady;

2) kopia rozporządzenia Rady Ministrów Ukrainy nr 1353-r z dnia 27 grudnia 2024 r. w sprawie zatwierdzenia krajowego planu gospodarki odpadami do 2033 r.;

3) kopia załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów nr 1353-r z dnia 27 grudnia 2024 r. w sprawie krajowego planu gospodarki odpadami do 2033 r.

Analiza

Uzasadnienie i dowody merytoryczne przedstawione przez władze ukraińskie obejmują wszystkie elementy składowe etapu 15.9.

Celem reformy 5 jest wdrożenie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym i gospodarki odpadami. W tym celu 27 grudnia 2024 r. Rada Ministrów przyjęła krajowy plan gospodarki odpadami do 2033 r. (plan krajowy).

W planie krajowym odpady z gospodarstw domowych zdefiniowano kompleksowo w celu uwzględnienia odpadów zmieszanych i selektywnie zbieranych z gospodarstw domowych, uwzględniając również zawarte w nich niebezpieczne elementy składowe. Obecny system gospodarowania odpadami w Ukrainie w dużej mierze opiera się na technologiach niskiego poziomu, co prowadzi do bezpośredniego unieszkodliwiania odpadów głównie na składowiskach i wysypiskach. Pomimo dotychczasowych wysiłków odsetek ludności objętej programami selektywnej zbiórki odpadów pozostaje niski i wynosi zaledwie około 30 %.

Odpady niebezpieczne pochodzą głównie z przedsiębiorstw przemysłowych, rolniczych i transportowych, a także z placówek opieki zdrowotneji gospodarstw domowych. Chociaż roczna ilość odpadów niebezpiecznych znacznie zmalała w okresie powojennym w latach 2010-2022, skuteczność gospodarowania nimi jest nadal niewystarczająca.

Jeżeli chodzi o potrzeby w zakresie infrastruktury, plan krajowy służy jako dokument ramowy, a zatem konkretne obiekty i technologie infrastruktury oraz obliczenia ekonomiczne należy szczegółowo opisać w regionalnych i lokalnych planach gospodarki odpadami. Oczekuje się, że pomyślna realizacja planu stworzy warunki niezbędne do przyciągnięcia zarówno finansowania, jak i inwestycji do przedmiotowego sektora. W planach regionalnych i lokalnych, opracowanych na gruncie planu krajowego, wyraźnie wymaga się uwzględnienia obliczeń ekonomicznych i oceny zdolności wdrożeniowych w ramach planów. W krajowym planie nakazuje się wdrożenie podstawowych instrumentów ekonomicznych, w tym zasady "zanieczyszczający płaci" i rozszerzonejodpowiedzialności producenta. W dokumencie podkreślono również potrzebę osiągnięcia wysokiego poziomu recyklingu w celu ponownego wprowadzenia surowców wtórnych do obiegu gospodarczego.

Kluczowym oczekiwanym wynikiem wdrożenia krajowego planu jest ogólna poprawa systemu monitorowania i kontroli wszystkich działań związanych z gospodarowaniem odpadami. Krajowy plan stanowi podstawowy dokument ramowy określający główne strategiczne kierunki polityki państwa w sektorze gospodarki odpadami do 2033 r. W związku z tym stanowi on podstawę strategicznego planowania i opracowywania konkretnych środków na szczeblu regionalnym, lokalnym, instytucjonalnym oraz na poziomie przedsiębiorstw. Prognozy dotyczące przyszłych ilości wytwarzanych odpadów strategicznie opierają się na prognozach dotyczących liczby ludności oraz oczekiwanego rozwoju krajowego potencjału produkcyjnego i infrastruktury. Zgodnie z ustawą jednostki samorządu terytorialnego są odpowiedzialne za zapewnienie gospodarowania odpadami z gospodarstw domowych i zagwarantowanie świadczenia usług każdemu wytwórcy odpadów na ich terytorium. W celu poprawy efektywności wspólnoty terytorialne zachęca się do współpracy, w tym poprzez wspólne finansowanie budowy, przebudowy i utrzymania zakładów przetwarzania odpadów z gospodarstw domowych. Wszystkie plany regionalne i lokalne opracowane na podstawie krajowego planu muszą uwzględniać szczególne warunki lokalne i wymagane obliczenia ekonomiczne.

Ocena Komisji: zrealizowano w sposób zadowalający
1 Dz.U. L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
2 Zgodnie z decyzją wykonawczą Rady (UE) 2025/2157 Szwecja przekaże 750 000 000 SEK, co stanowi równowartość około 67 000 000 EUR, jako dodatkowy wkład finansowy do filaru I Instrumentu w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, w następstwie wejścia w życie umowy o przekazaniu między Szwecją a Komisją oraz przekazania wkładu finansowego.
3 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2024/1447 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy (Dz.U. L, 2024/1447, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1447/oj).
4 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2025/2157 z dnia 17 października 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/1447 w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy (Dz.U. L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L, 2024/792, 29.2.2024, http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
6 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2024/1447 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy (Dz.U. L, 2024/1447, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1447/oj). Załącznik do decyzji wykonawczej Rady https://eur- lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CONSIL%3AST_9492_2024_ADD_1&qid=1716536456361.
7 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2025/2157 z dnia 17 października 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/1447 w sprawie zatwierdzenia oceny Planu Ukrainy (Dz.U. L, 2025/2157, 27.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/2157/oj).

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2612

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/2612 stwierdzająca zadowalające spełnienie warunków częściowej płatności szóstej raty na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy
Data aktu: 11/12/2025
Data ogłoszenia: 18/12/2025
Data wejścia w życie: 18/12/2025