uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 354/83 z dnia 1 lutego 1983 r. dotyczące udostępnienia do wglądu publicznego historycznych materiałów archiwalnych Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 1 , zmienione rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1700/2003 2 oraz rozporządzeniem Rady (UE) 2015/496 3 , w szczególności jego art. 1, 2, 8 i art. 9 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 4 , w szczególności jego art. 13 i art. 25 ust. 4,
mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (EWG, Euratom) nr 354/83, zmienionym rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1700/2003 i rozporządzeniem (UE) 2015/496 instytucje Unii są zobowiązane do określenia swoich historycznych materiałów archiwalnych, udostępnienia ich do wglądu publicznego po upływie trzydziestu lat oraz przyjęcia wewnętrznych przepisów dotyczących stosowania rozporządzenia. W przepisach tych znajdują się zasady zachowywania historycznych materiałów archiwalnych i udostępniania ich do wglądu publicznego oraz ochrony danych osobowych w nich zawartych.
(2) W swojej opinii z dnia 10 października 2012 r. w sprawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (EWG, Euratom) nr 354/83 Europejski Inspektor Ochrony Danych ("EIOD") podkreślił potrzebę przyjęcia odpowiednich przepisów wykonawczych, aby skutecznie rozwiązać problemy związane z ochroną danych w kontekście zgodnego z prawem przechowywania zapisów do celów prawnych, finansowych, administracyjnych i archiwizacyjnych, zgodnie z przepisami o ochronie danych mającymi zastosowanie do instytucji i organów Unii.
(3) Zapisy przechowywane przez EIOD stanowią podstawę jego działalności i codziennej pracy. Należą one do zasobów organizacyjnych EIOD i są ważnymi źródłami informacji administracyjnych, dowodowych i historycznych. Mają zasadnicze znaczenie dla organizacji, w jej obecnych i przyszłych działaniach, w odniesieniu do rozliczalności i przejrzystości oraz poznania i zrozumienia jej historii i procedur. W związku z tym należy nimi zarządzać na podstawie skutecznych przepisów mających zastosowanie do wszystkich służb i pracowników.
(4) Przepisy wewnętrzne dotyczące zarządzania zapisami i materiałami archiwalnymi powinny uwzględniać odpowiednie obowiązki w zakresie bezpieczeństwa informacji określone w szczególności w decyzji EIOD z dnia 9 marca 2020 r. (dostosowanej w dniu 11 listopada 2022 r.) w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE, a także działań EIOD związanych z transformacją cyfrową. W przepisach wewnętrznych należy wykorzystać istniejące rozwiązania w zakresie cyfrowego zarządzania dokumentami oraz uwzględnić najnowsze osiągnięcia w obszarach integralności elektronicznej i archiwizacji, jak również międzynarodowe standardy i najlepsze praktyki.
(5) Zachęca się instytucje, organy, urzędy i agencje Unii do uznawania identyfikacji elektronicznej i usług zaufania objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5 do celów współpracy administracyjnej korzystającej, w szczególności, z istniejących dobrych praktyk i wyników bieżących projektów w obszarach objętych tym rozporządzeniem.
(6) Rejestry EIOD powinny być domyślnie elektroniczne, choć możliwe są wyjątki. EIOD przechowuje zapisy, które są tworzone, otrzymywane i zarządzane w ramach jego działalności. Wszystkie zapisy, niezależnie od formatu i środowiska technicznego, w którym są gromadzone, tworzone lub otrzymywane, utrwala się i przechowuje w oficjalnym elektronicznym repozytorium zapisów.
(7) Przepisy wewnętrzne dotyczące zarządzania dokumentacją i materiałami archiwalnymi powinny obejmować cały cykl życia zapisów oraz zapewniać autentyczność, wiarygodność, integralność i wartość użytkową zapisów oraz ich metadanych w czasie.
(8) Skuteczne i właściwe zarządzanie zapisami i materiałami archiwalnymi pozwala EIOD na: świadome i skuteczne podejmowanie decyzji, wdrożenie zasady rozliczalności działań publicznych, wypełnianie obowiązków w zakresie przejrzystości i wywiązywanie się z obowiązków prawnych; zarządzanie ryzykiem prowadzenia działalności gospodarczej, ochronę praw i obowiązków EIOD, zapewnianie wsparcia dowodowego w postępowaniach sądowych oraz zachowanie pamięci instytucjonalnej.
(9) Przepisy wewnętrzne dotyczące zarządzania zapisami i materiałów archiwalnych powinny być dostosowane do obowiązku zapewnienia dostępu do dokumentów przechowywanych przez EIOD zgodnie z zasadami, ustaleniami i ograniczeniami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 6 .
(10) Przepisy wewnętrzne dotyczące zarządzania zapisami i materiałów archiwalnych powinny być również zgodne z obowiązkami ochrony danych określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/1725. Zgodnie z tym ostatnim rozporządzeniem EIOD ma obowiązek udzielać osobom, których dane dotyczą, informacji na temat przetwarzania ich danych osobowych oraz ułatwiać im wykonanie praw przysługujących im na mocy art. 17-24 tego rozporządzenia. Prawa te należy zrównoważyć z celami archiwalnymi w interesie publicznym.
(11) Wszyscy członkowie personelu powinni odpowiadać za tworzenie zapisów dotyczących polityk, procesów, procedur i działań, za które są odpowiedzialni zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami i procedurami, oraz powinni odpowiadać za prawidłowe zarządzanie tymi zapisami.
(12) Dane i informacje w strukturach EIOD powinny być dostępne i wymieniane w możliwie najszerszym zakresie, aby ułatwić współpracę między jego pracownikami, usprawnić wyszukiwanie i ponowne wykorzystywanie danych i informacji oraz sprzyjać synergii zasobów w celu poprawy ogólnej skuteczności.
(13) Dostęp do danych i informacji może być ograniczony w przypadku, gdy informacje szczególnie chronione lub zobowiązania prawne wymagają ograniczenia dostępu. W szczególności środki ochrony związane z poziomem poufności informacji, danymi osobowymi lub innymi jasno określonymi powodami mogą wymagać bardziej ograniczonego i ukierunkowanego dostępu zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu.
(14) W sprawie środków przyjętych w niniejszej decyzji zasięgnięto opinii niezależnych jednostek EIOD: inspektora ochrony danych i służby prawnej.
(15) Z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, jako organem nadzorczym instytucji, organów i agencji UE, skonsultowano się zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i wydał on opinię 3 października 2025 r. 7 .
(16) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa uprzednią politykę EIOD w zakresie zarządzania zapisami i materiałów archiwalnych należy uchylić i zastąpić ją niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2608 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja w sprawie zarządzania zapisami i materiałami archiwalnymi |
| Data aktu: | 25/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2025 |