uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu wyznacza cel, że przy ocenie bezpieczeństwa chemicznego w coraz większym stopniu należy stosować zasadę "jedna substancja, jedna ocena", i zaapelowała o bardziej przejrzyste i prostsze procesy oceny ryzyka, aby zmniejszyć obciążenia dla wszystkich zainteresowanych stron, przyspieszyć proces decyzyjny oraz zwiększyć spójność i przewidywalność decyzji i opinii naukowych. Komunikat z dnia 14 października 2020 r. zatytułowany "Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności" stwierdza, że aby osiągnąć ten cel, należy ponownie przydzielić najbardziej odpowiednim agencjom UE część prac naukowych i technicznych dotyczących chemikaliów prowadzonych na szczeblu Unii i wspierających prawo Unii. Uprościłoby to obecną strukturę, poprawiło jakość i spójność ocen bezpieczeństwa przeprowadzanych na podstawie prawa Unii oraz zapewniło bardziej efektywne wykorzystanie istniejących zasobów. Oczekuje się również, że podejście to będzie propagowało opłacalność i konkurencyjność dzięki uproszczeniu procedur regulacyjnych, zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i tym samym zapewnieniu, by przedsiębiorstwa mogły skutecznie dostosować się do ewoluujących ram regulacyjnych.
(2) Ponowne przydzielenie niektórych zadań naukowych i technicznych Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej "Agencją") jest konieczne, by dostosować procedury i poziomy kontroli naukowej i cyfryzacji do obecnych norm i procedur Agencji. Ponowne przydzielenie takich zadań jest również konieczne, aby zapewnić spójny standard jakości naukowej, przejrzystości, możliwości wyszukiwania danych i interoperacyjności, zgodnie z zasadą "jedna substancja, jedna ocena". Ponadto cyfryzacja i usprawnienie procedur ograniczą powielanie działań i opóźnienia administracyjne, dzięki czemu zarówno państwa członkowskie, jak i podmioty gospodarcze osiągną znaczne oszczędności kosztów i większą wydajność.
(3) Zmiana dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 3 ma na celu rozszerzenie zadań, zakresu prac i kompetencji komitetów naukowych Agencji. Aby zapewnić odpowiednią wiedzę ekspercką i wsparcie oraz szczegółowe oceny naukowe należy zagwarantować odpowiednie i stabilne zasoby i należyte zarządzanie komitetami naukowymi. W związku z tym należy przewidzieć klauzulę przeglądową w celu zapewnienia, że Komisja uwzględni przyszłe zmiany regulacyjne dotyczące zarządzania komitetami naukowymi Agencji, tak aby, w razie konieczności, odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE.
(4) Dyrektywa 2011/65/UE określa dwie procedury związane z oceną substancji chemicznych: ocenę wniosków podmiotów gospodarczych o przyznanie, przedłużenie lub odwołanie wyłączenia z ograniczeń dotyczących substancji oraz przegląd substancji, które mają zostać włączone do wykazu substancji objętych ograniczeniami. Należy zwiększyć przejrzystość w drodze określenia szczegółowych etapów proceduralnych przeglądu substancji przeprowadzonego na potrzeby ich ewentualnego włączenia do wykazu substancji objętych ograniczeniami.
(5) Dane i informacje, którymi Agencja dysponuje w związku z procedurami regulacyjnymi przewidzianymi w tytułach VII i VIII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , mogą być przydatne do oceny potencjalnych ograniczeń dotyczących substancji oraz do oceny wniosków o przyznanie wyłączenia składanych na podstawie dyrektywy 2011/65/UE. Ustanowione struktury i procedury mogą pomóc w korzystaniu istniejącej bazy wiedzy, zmaksymalizować synergie oraz jak najlepiej stosować dostępną wiedzę ekspercką i zasoby.
(6) Aby zapewnić spójność między oceną wniosków podmiotów gospodarczych o przyznanie, przedłużenie lub odwołanie wyłączenia na podstawie art. 5 dyrektywy 2011/65/UE, i aby jak najlepiej wykorzystać istniejącą wiedzę ekspercką związaną z chemikaliami, ocenę techniczną służącą stwierdzeniu zasadności takich wniosków o wyłączenie powinny przeprowadzać Agencja i jej komitety w ścisłej współpracy z Komisją.
(7) Informacje przekazane w poufnej wersji wniosku o wyłączenie powinny podlegać ocenie Agencji. Ich ocena powinna być zgodna z prawem Unii dotyczącym danych poufnych i ochrony danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów rozpowszechniania i poufności określonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(8) Oczekuje się, że większość wniosków o wyłączenie będzie wymagała wiedzy eksperckiej Komitetu ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych ustanowionego na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Przyjmując wytyczne dotyczące zaangażowania Komitetu ds. Oceny Ryzyka, Komisja powinna konsultować się z przedstawicielami państw członkowskich.
(9) Aby zapewnić spójność procedury ograniczania stosowania określonej w dyrektywie 2011/65/UE z procedurami wprowadzania ograniczeń na podstawie innych aktów prawnych dotyczących chemikaliów, a w szczególności z procedurą wprowadzania ograniczeń w odniesieniu do substancji, określoną w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, należy zmienić dyrektywę 2011/65/UE, aby formalnie przydzielić Agencji rolę w procedurze wprowadzania ograniczeń. W świetle doświadczeń zgromadzonych podczas przeglądów substancji zasadnicze znaczenie dla jakości powiązanej oceny technicznej oraz dla umożliwienia synergii ma wykorzystanie informacji i narzędzi stosowanych przy ocenie ograniczeń dotyczących substancji chemicznych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(10) Wykaz substancji objętych ograniczeniami, o którym mowa w dyrektywie 2011/65/UE, należy poddawać okresowym przeglądom, aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego, środowiska i bezpieczeństwa konsumentów. Takie przeglądy powinny się odbywać co najmniej co 4 lata, biorąc pod uwagę, że zmiany na rynku, postęp naukowo-techniczny, a także że państwa członkowskie mogą w dowolnym momencie złożyć dokumentację dotyczącą ograniczeń, oraz że horyzontalne środki ograniczające można wprowadzić i przyjąć na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 5 lub innych przepisów Unii dotyczących kryteriów zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do substancji niebezpiecznych i chemikaliów.
(11) Agencja może opracować wytyczne dotyczące załącznika do dyrektywy 2011/65/UE, który jest ustanowiony w niniejszej dyrektywie. Ponadto, w stosownych przypadkach można odnieść się do istniejących wytycznych dotyczących załącznika XV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w odniesieniu do szczególnego celu dyrektywy 2011/65/UE oraz kryteriów określonych w art. 6 ust. 1 tej dyrektywy.
(12) Obie procedury opisane w art. 5 i 6 dyrektywy 2011/65/UE mają zastosowanie na poziomie Unii. Przepisy krajowe nie powinny odbiegać od tych artykułów.
(13) Aby zapewnić spójność niniejszej dyrektywy z przyszłymi zmianami rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz innymi przyszłymi aktami prawnymi Unii dotyczącymi kryteriów zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do substancji niebezpiecznych i chemikaliów, Komisja powinna ocenić, czy konieczne są dalsze zmiany dyrektywy 2011/65/UE w celu zmiany zasad dotyczących dostosowania załączników do tej dyrektywy do postępu naukowo-technicznego, jak również zasad dotyczących zmiany wykazu substancji objętych ograniczeniem w załączniku II do tej dyrektywy. W stosownych przypadkach Komisja powinna zaproponować zmiany dyrektywy 2011/65/UE w przyszłych wnioskach dotyczących kryteriów zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do substancji niebezpiecznych i chemikaliów lub w innych przyszłych aktach prawnych Unii dotyczących kryteriów zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do substancji niebezpiecznych i chemikaliów.
(14) Przy zmianie przepisów proceduralnych ustanowionych w dyrektywie 2011/65/UE należy zapewnić okres przejściowy wynoszący dwadzieścia miesięcy, aby umożliwić przydzielenie Agencji odpowiednich zasobów i zadań. Okres ten uznaje się za wystarczający, aby umożliwić potencjalnym wnioskodawcom lub państwom członkowskim dostosowanie się do zmienionych etapów proceduralnych ustanowionych w tej dyrektywie.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2456 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2025/2456 w sprawie zmiany dyrektywy 2011/65/UE w zakresie ponownego przydzielenia Europejskiej Agencji Chemikaliów zadań naukowych i technicznych |
| Data aktu: | 26/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026 |