uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG") 1 oraz Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale") 2 , w szczególności część II art. 5 ust. 2 lit. b) porozumienia o nadzorze i Trybunale,
uwzględniając akt prawny przywołany w pkt 5czs załącznika XI do Porozumienia EOG, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej ("kodeks") 3 , dostosowany protokołem 1 do Porozumienia EOG oraz dostosowaniami sektorowymi zawartymi w załączniku XI do tego porozumienia, w szczególności art. 34 kodeksu,
uwzględniając zalecenie Urzędu z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie zgłoszeń, terminów i konsultacji przewidzianych w art. 7 aktu przywołanego w pkt 5 cl załącznika XI do Porozumienia EOG ("zalecenie Urzędu z 2009 r.") 4 ,
MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:
(1) W dniu 30 marca 2021 r. Komisja Europejska ("Komisja") wydała zalecenie (UE) 2021/554 z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie formy, treści, terminów i stopnia szczegółowości zgłoszeń dokonywanych zgodnie z procedurami określonymi w art. 32 kodeksu ("zalecenie (UE) 2021/554") 5 . Zgodnie z art. 34 kodeksu Komisja przeprowadziła konsultacje z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej ("BEREC"), który przedstawił opinię w dniu 12 lutego 2021 r.
(2) Celem Porozumienia EOG jest ustanowienie dynamicznego i jednolitego Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG") opartego na wspólnych zasadach i równej konkurencji 6 . W związku z tym celem oraz w świetle powyższych rozważań Urząd przyjmuje niniejsze zalecenie ("niniejsze zalecenie") dostosowane do zalecenia (UE) 2021/554, aby zapewnić jednolite stosowanie wspólnych ram prawnych i pewność prawa zainteresowanym podmiotom na rynkach łączności elektronicznej w EOG.
(3) Zgodnie z kodeksem krajowe organy regulacyjne mają przyczyniać się do rozwoju rynku wewnętrznego poprzez przejrzystą współpracę z krajowymi organami regulacyjnymi innych państw EOG, z Urzędem i BEREC zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 7 , tak aby zapewnić jednolite stosowanie kodeksu we wszystkich państwach EOG.
(4) W celu zapewnienia, aby decyzje podejmowane na szczeblu krajowym nie wywierały negatywnego wpływu na rynek wewnętrzny łączności elektronicznej ani na cele ram regulacyjnych, krajowe organy regulacyjne są zobowiązane do powiadamiania Urzędu, BEREC i krajowych organów regulacyjnych w innych państwach EOG o projektowanych środkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 kodeksu. Zgłoszenie to stanowi zatem zasadniczy wymóg proceduralny. W konsekwencji niespełnienie tego wymogu, również w przypadku projektów decyzji określających lub zmieniających uprzednio zgłoszone obowiązki regulacyjne, może prowadzić do unieważnienia środka zgodnie z prawem krajowym 8 .
(5) W art. 32 i 33 kodeksu ustanowiono pewne procedury i wiążące terminy rozpatrywania zgłoszeń.
(6) W celu zapewnienia skuteczności współpracy i mechanizmu konsultacji oraz przyczynienia się do zwiększenia pewności prawa w zaleceniu Urzędu Nadzoru EFTA z dnia 14 lipca 2004 r. (zalecenie Urzędu z 2004 r.) 9 wprowadzono zalecenia dotyczące głównych aspektów proceduralnych zgłoszeń dokonywanych na mocy odpowiednich przepisów. W późniejszym terminie zalecenie Urzędu z 2004 r. zastąpiono zaleceniem Urzędu z 2009 r. w celu dalszego uproszczenia i usprawnienia wytycznych dotyczących procedury notyfikacyjnej. W niniejszym zaleceniu zaktualizowano obowiązujące wytyczne w celu odzwierciedlenia najnowszych praktyk i uwzględnienia przepisów kodeksu.
(7) Kontakty przedzgłoszeniowe, służące omówieniu kwestii formalnych i merytorycznych dotyczących planowanych środków przed ich formalnym zgłoszeniem, okazały się bardzo przydatne zarówno dla Urzędu, jak i dla krajowych organów regulacyjnych, które często o nie występowały. W ramach takich kontaktów krajowe organy regulacyjne mają możliwość przedstawienia planowanych środków i otwartego przedyskutowania z Urzędem proponowanych środków krajowych. Dlatego też należy zachęcać krajowe organy regulacyjne do jak najwcześniejszego występowania o kontakty przedzgłoszeniowe - przed konsultacjami krajowymi lub po nich - zwłaszcza w przypadku planowanych środków dotyczących analiz rynku.
(8) Kontakty pomiędzy Urzędem a krajowymi organami regulacyjnymi dokonującymi zgłoszenia przewiduje się na różnych etapach procesu zgłaszania, w tym gdy Urząd zwraca się do krajowego organu regulacyjnego o dodatkowe informacje lub niezwłocznie po przyjęciu przez Komisję pism z uwagami lub bez uwag lub decyzji otwierających szczegółowy etap dochodzenia.
(9) Kodeks zezwala krajowym organom regulacyjnym na wycofanie zgłoszonego planowanego środka w dowolnym momencie. Jeżeli zgłoszony planowany środek zostanie wycofany w pierwotnym terminie jednego miesiąca, zgłoszony środek zawsze usuwa się z rejestru w bezpiecznym interfejsie elektronicznym i z rejestru publicznego 10 . Jeżeli jednak zgłoszony planowany środek zostanie wycofany dopiero po wydaniu przez Urząd decyzji zobowiązującej krajowy organ regulacyjny do wycofania tego projektowanego środka na mocy art. 32 ust. 6 lit. a) kodeksu, pierwotnie zgłoszony środek pozostaje w rejestrze w bezpiecznym interfejsie elektronicznym i rejestrze publicznym dla celów przejrzystości. W obu przypadkach zawiadomienie o wycofaniu środka publikuje się w rejestrze publicznym.
(10) Aby zapewnić krajowym organom regulacyjnym dalsze wskazówki dotyczące treści planowanych środków, w niniejszym zaleceniu określono minimalny zakres informacji, które należy przedstawić na temat treści planowanych środków celem zapewnienia ich odpowiedniej oceny. Powinno to również zmniejszyć ilość informacji wymaganych później przez Urząd podczas oceny zgłoszenia.
(11) Z jednej strony należy uwzględnić potrzebę zapewnienia skutecznej oceny, a z drugiej - możliwie jak najdalej idącego uproszczenia procedur administracyjnych. W tym kontekście mechanizm zgłaszania nie powinien wiązać się z żadnymi zbędnymi obciążeniami administracyjnymi dla zainteresowanych stron. Aby uprościć i przyspieszyć proces analizy zgłoszonego planowanego środka przez Urząd, BEREC i krajowe organy regulacyjne innych państw EOG, te ostatnie powinny korzystać z zestawu formularzy zgłoszeniowych.
(12) W celu zwiększenia przejrzystości zgłoszonego planowanego środka oraz ułatwienia wymiany informacji o takich środkach pomiędzy krajowymi organami regulacyjnymi innych państw EOG, BEREC i Urzędem zarówno standardowe, jak i skrócone formularze zgłoszeniowe, które są podawane do wiadomości publicznej, powinny zawierać jasny, skrócony opis głównych elementów planowanego środka, który ma być zgłoszony. We wzorach tych formularzy zaznaczono, że informacje wymagane w poszczególnych sekcjach należy przedstawić w stosownych przypadkach, co oznacza, że nie wszystkie informacje mogą być istotne w każdym przypadku.
(13) W przypadku niektórych kategorii planowanych środków o charakterze powtarzalnym lub technicznym należy użyć skróconego formularza zgłoszeniowego celem zmniejszenia obciążenia administracyjnego wszystkich zainteresowanych stron. Krajowe organy regulacyjne często dokonują zmiany szczegółów technicznych wcześniej zastosowanych środków naprawczych celem uwzględnienia zmian odpowiednich wskaźników lub czynników gospodarczych (takich jak zmiany kosztów sprzętu, kosztów pracy, stopy inflacji lub stawek czynszu za wynajem nieruchomości) lub celem aktualizacji prognoz lub założeń. Za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać wyłącznie zmiany lub aktualizacje szczegółów, które nie zmieniają charakteru ani ogólnego zakresu wcześniej wprowadzonych środków naprawczych. Ocena tego rodzaju planowanych środków będzie prawdopodobnie mniej złożona; dlatego też, jak to już miało miejsce w przeszłości, Urząd może zakończyć ją w okresie krótszym niż jeden miesiąc. Podobnie dotychczasowa praktyka Urzędu pokazuje, że ocena tych rodzajów planowanych środków często nie dawała Urzędowi podstaw do zgłaszania uwag krajowemu organowi regulacyjnemu zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu. W związku z tym w zaleceniu wyjaśniono, w jakich sytuacjach można stosować skrócony formularz zgłoszeniowy.
(14) Z kolei za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać istotne zmiany charakteru lub zakresu środków naprawczych, które mają znaczący wpływ na rynek, takie jak zmiany metodyki stosowanej przy obliczaniu kosztów lub cen 11 lub przy określaniu ścieżek stopniowego obniżania cen lub zmiany w poziomach cen (z wyjątkiem aktualizacji cen, które po prostu odzwierciedlają zmiany w odpowiednich wskaźnikach lub czynnikach gospodarczych opisanych powyżej).
(15) Zestaw formularzy zgłoszeniowych powinien również zawierać, w stosownych przypadkach, wskazówki dotyczące treści zgłoszeń związanych z nowymi przepisami wprowadzonymi na mocy kodeksu. Obejmuje to w szczególności zgłoszenia wchodzące w zakres stosowania art. 61 i 76 kodeksu (symetryczny obowiązek zapewnienia dostępu i oferty dotyczące współinwestycji) oraz w zakres stosowania art. 78-81 kodeksu (dobrowolny podział, zobowiązania, przedsiębiorstwa wyłącznie hurtowe i migracja z dotychczasowej infrastruktury).
(16) Mechanizm umożliwiający Urzędowi wymaganie od krajowych organów regulacyjnych wycofania planowanych środków dotyczących definicji rynku i wyznaczenia przedsiębiorstw jako posiadające znaczącą pozycję rynkową, w przypadku gdy takie środki stworzyłyby barierę dla rynku wewnętrznego lub byłyby niezgodne z prawem EOG, przyczynił się w znacznym stopniu do wypracowania spójnego podejścia regulacyjnego w państwach EOG. Mechanizm ten okazał się skuteczny w wyjaśnianiu okoliczności, w których należy stosować regulację ex ante.
(17) Doświadczenia związane z procedurą dotyczącą rynku wewnętrznego na mocy art. 7 i 7a dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 pokazały, że niespójności w stosowaniu przez krajowe organy regulacyjne środków naprawczych w podobnych warunkach rynkowych mogą osłabić rynek wewnętrzny łączności elektronicznej.
(18) Na mocy kodeksu Urząd zyskał nowe uprawnienia, w przypadku gdy BEREC podziela jego obawy, do żądania od krajowego organu regulacyjnego wycofania planowanych środków dotyczących (i) rozszerzenia obowiązków poza pierwszy punkt koncentracji lub dystrybucji w celu usunięcia wysokich i stałych przeszkód ekonomicznych lub fizycznych dla powielania (art. 61 ust. 3 kodeksu) lub (ii) traktowania nowych elementów sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN) w ujęciu regulacyjnym (art. 76 kodeksu).
(19) Aby zrealizować ogólne cele określone w art. 3 kodeksu, w szczególności cele polegające na usunięciu istniejących przeszkód na rynku wewnętrznym i promowaniu przewidywalności regulacyjnej, niezbędna jest pełna zgodność z mechanizmem zgłaszania określonym w art. 32 kodeksu.
(20) W celu zwiększenia przejrzystości i skuteczności mechanizmu konsultacji ustanowionego w art. 32 Urząd, krajowe organy regulacyjne innych państw EOG i BEREC powinny mieć możliwość łatwego sprawdzenia, czy i w jaki sposób krajowy organ regulacyjny dokonujący zgłoszenia uwzględnił uwagi przekazane w odniesieniu do zgłoszonego planowanego środka. W tym celu, jeżeli krajowy organ regulacyjny powiadomi Urząd, BEREC lub krajowe organy regulacyjne innych państw EOG o przyjętym środku po otrzymaniu od nich uwag, wówczas powinien on określić sposób, w jaki należycie uwzględnił przekazane uwagi.
(21) Wnioski krajowych organów regulacyjnych o przedłużenie terminu zgłoszenia nowej analizy rynku zgodnie z art. 67 ust. 5 kodeksu muszą zawierać wystarczające i uzasadnione informacje, które pozwolą Urzędowi ocenić, czy należy udzielić zgody na wnioskowane przedłużenie.
(22) Niniejsze zalecenie było przedmiotem konsultacji z krajowymi organami regulacyjnymi w państwach EFTA oraz z Komisją 13 .
NINIEJSZYM ZALECA:
Kanały komunikacji
1. Zachęca się krajowe organy regulacyjne do skorzystania z możliwości nieformalnego omówienia z Urzędem wszelkich wstępnych ustaleń lub kwestii związanych z przyszłymi planowanymi środkami na spotkaniu przedzgło- szeniowym (w tym, jeśli jest to wygodniejsze, podczas rozmowy telefonicznej lub wideokonferencji). Do takich kontaktów przedzgłoszeniowych należy zachęcać przed konsultacjami krajowymi przewidzianymi w art. 23 ust. 1 kodeksu lub po takich konsultacjach. Takie kontakty przedzgłoszeniowe mają szczególne znaczenie w przypadku planowanych środków składających się z przeglądów rynku, ale są one również istotne w przypadku środków naprawczych. W tych przypadkach, w szczególności gdy do planowanego środka wprowadza się istotne zmiany w wyniku konsultacji publicznych, zachęca się do dodatkowych kontaktów przedzgłoszeniowych przed dokonaniem formalnego zgłoszenia takich środków zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu.
2. Krajowe organy regulacyjne powinny dokonać zgłoszenia za pośrednictwem bezpiecznego interfejsu elektronicznego wskazanego przez Urząd.
3. Jeżeli z przyczyn technicznych lub z innych względów dokumenty związane ze zgłoszeniem nie mogą zostać przesłane na bezpieczny interfejs elektroniczny, krajowy organ regulacyjny może przesłać je Urzędowi pocztą elektroniczną. Krajowy organ regulacyjny powinien tak szybko, jak to technicznie możliwe, przesłać na bezpieczny interfejs elektroniczny wszelkie dokumenty wysłane w drodze wyjątku pocztą elektroniczną.
4. Po przesłaniu zgłoszenia na bezpieczny interfejs elektroniczny (rejestracji) Urząd może wysłać do krajowego organu regulacyjnego wniosek o informacje lub wyjaśnienia, zgodnie z art. 20 ust. 2 kodeksu. Zaleca się, by krajowe organy regulacyjne przekazywały wymagane informacje, jeżeli są one łatwo dostępne, w ciągu trzech dni roboczych 14 . Krajowe organy regulacyjne powinny poinformować Urząd o wszelkich problemach, które mogą uniemożliwić im dotrzymanie tego terminu.
5. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny innego państwa EOG lub BEREC zgłasza uwagi dotyczące zgłoszenia, może je zgłosić w dowolnym wybranym przez siebie języku urzędowym, najlepiej wraz z tłumaczeniem na język angielski, co może ułatwić ich skonsultowanie z wszystkimi krajowymi organami regulacyjnymi pozostałych państw EOG. Te uwagi powinny zostać przekazane Urzędowi, BEREC i krajowym organom regulacyjnym innych państw EOG drogą elektroniczną.
6. Krajowe organy regulacyjne powinny zidentyfikować i utajnić wszelkie informacje poufne oraz zażądać skorygowania wszelkich błędów zawartych w pismach Urzędu z uwagami lub bez uwag w ciągu trzech dni roboczych, zanim te ostatnie zostaną opublikowane w rejestrze publicznym.
7. Krajowy organ regulacyjny może w dowolnym momencie podjąć decyzję o wycofaniu zgłoszonego planowanego środka. W takim przypadku krajowy organ regulacyjny powinien przesłać zawiadomienie o wycofaniu środka na bezpieczny interfejs elektroniczny.
8. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny przyjmuje planowany środek, uprzednio zgłoszony zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu, po otrzymaniu uwag od Urzędu, BEREC lub krajowego organu regulacyjnego innego państwa EOG, powinien on poinformować Urząd, BEREC i krajowe organy regulacyjne innych państw EOG zarówno o przyjętym środku, jak i o sposobie, w jaki należycie uwzględnił przekazane uwagi. Aby zwiększyć przejrzystość i ułatwić procedury informowania o przyjętych środkach, krajowe organy regulacyjne powinny powiadomić Urząd o przyjętych środkach poprzez wypełnienie i przedłożenie formularza przedstawionego w załączniku IV wraz z przyjętym środkiem.
Stopień szczegółowości zgłoszeń
9. Zgłoszeń należy dokonywać w dowolnym języku urzędowym państw EFTA wraz z przekładem na język angielski. Standardowy formularz zgłoszeniowy (załączniki I i II) lub skrócony formularz zgłoszeniowy (załącznik III), zwane łącznie "zestawem formularzy zgłoszeniowych", oraz zawiadomienie o przyjętych środkach (załącznik IV) mogą być wypełnione w dowolnym języku urzędowym państw EFTA wraz z tłumaczeniem na język angielski, co może ułatwić wymianę informacji między krajowymi organami regulacyjnymi państw EOG a BEREC.
10. Planowane środki zgłoszone przez krajowy organ regulacyjny powinny być należycie uzasadnione i należy do nich dołączyć wszelkie inne dokumenty niezbędne do oceny środka. Wszystkie informacje przedłożone przez krajowe organy regulacyjne powinny być kompletne i streszczone w formularzu zgłoszeniowym.
11. W celu poprawy skuteczności mechanizmu zgłaszania, zwiększenia pewności prawa dla krajowych organów regulacyjnych i uczestników rynku, a także zapewnienia terminowego wdrożenia środków regulacyjnych pożądane jest, by zgłoszenie dokonane przez krajowy organ regulacyjny zawierające analizę rynku obejmowało również środki naprawcze zaproponowane przez krajowy organ regulacyjny w celu usunięcia stwierdzonych niedoskonałości rynku, jeżeli to możliwe. Jeżeli planowany środek odnosi się do rynku, który uznano za konkurencyjny i w odniesieniu do którego stosowane są już środki naprawcze, zgłoszenie powinno także zawierać wniosek w sprawie uchylenia takich obowiązków.
12. Zestaw formularzy zgłoszeniowych nie ma na celu zastąpienia zgłoszonego planowanego środka, ale ich prawidłowe użycie powinno umożliwić Urzędowi, BEREC i krajowym organom regulacyjnym innych państw EOG sprawdzenie, czy zgłoszony planowany środek rzeczywiście zawiera wszystkie informacje, które są niezbędne do wykonania ich zadań zgodnie z art. 32 i 33 kodeksu w terminie w nim określonym.
13. Krajowy organ regulacyjny powinien przekazać wymagane informacje w odpowiednich sekcjach formularza zgłoszeniowego, podając odniesienia do tej części zgłoszonego planowanego środka, która zawiera omawiane informacje.
14. Zachęca się krajowe organy regulacyjne do wcześniejszego omówienia z Urzędem, zwłaszcza podczas nieformalnych kontaktów przedzgłoszeniowych, wszelkich kwestii dotyczących tego, czy dany środek krajowy byłby objęty zakresem stosowania art. 32 ust. 3 kodeksu, oraz formy lub treści planowanych zgłoszeń. W związku z powyższym zachęca się krajowe organy regulacyjne do konsultowania z Urzędem wszelkich aspektów lub kwestii dotyczących zestawu formularzy zgłoszeniowych, a w szczególności rodzaju informacji, jakie zobowiązane są przekazać.
Zgłoszenie za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego
15. Planowane środki powinny być udostępniane Urzędowi, BEREC i krajowym organom regulacyjnym innych państw EOG, wraz z należycie wypełnionym standardowym formularzem zgłoszeniowym określonym w załącznikach I i II, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w pkt 18 niniejszego zalecenia.
16. Zgłoszone planowane środki powinny zawierać, w stosownych przypadkach, każdy z poniższych elementów:
a) informacje wymagane w przypadku wszystkich zgłoszeń za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego
(1) daty i wyniki wcześniejszych konsultacji publicznych przeprowadzonych przez krajowy organ regulacyjny;
(2) opinia wydana przez krajowy organ ochrony konkurencji, jeśli jest dostępna;
b) dodatkowe informacje wymagane przy zgłaszaniu planowanych środków związanych z analizą rynku i wprowadzaniem środków naprawczych (art. 64, 67 i 68 kodeksu)
(1) właściwy rynek produktów lub usług 15 , w szczególności opis produktów i usług, które mają zostać uwzględnione
we właściwym rynku lub z niego wykluczone na podstawie substytucyjności po stronie popytu i po stronie podaży; jeżeli, do celów analizy rynku, planowany środek definiuje właściwy rynek, który różni się od tych wymienionych w zaleceniu Urzędu w sprawie rynków właściwych z dnia 9 kwietnia 2025 r. 16 , krajowe organy regulacyjne powinny wykazać, że kryteria określone w art. 67 ust. 1 kodeksu są spełnione;
(2) właściwy rynek geograficzny, w tym uzasadniona analiza warunków konkurencji na podstawie substytucyjności po stronie popytu i po stronie podaży, jak również informacje i dane wykorzystane w analizie geograficznej, dotyczące wyboru podstawowej jednostki geograficznej, stosowanych wskaźników strukturalnych i behawioralnych (tj., w stosownych przypadkach, liczba konkurujących sieci, udziały w rynku i tendencje w zakresie tych udziałów, analiza polityki cenowej lub różnych cen na poziomie regionalnym oraz wzorce zachowań) 17 ;
(3) główne przedsiębiorstwa działające na właściwym rynku;
(4) wyniki analizy właściwego rynku, w szczególności ustalenia dotyczące istnienia skutecznej konkurencji na właściwym rynku hurtowym lub jej braku oraz analizy odnośnego rynku detalicznego, w tym powody istnienia lub braku konkurencji, tj. zgłoszony planowany środek powinien zawierać udziały w rynku (najlepiej pod względem zarówno wartości, jak i wielkości) poszczególnych przedsiębiorstw oraz tendencje w zakresie tych udziałów, a także odniesienie do innych odpowiednich kryteriów, stosownie do przypadku, takich jak bariery wejścia, korzyści skali i zakresu, integracja pionowa, kontrola infrastruktury, której nie da się łatwo powielić, korzyści technologiczne lub przewaga technologiczna, niska wyrównawcza siła nabywcza lub jej brak, ułatwiony lub uprzywilejowany dostęp do rynków kapitałowych/zasobów finansowych, ogólna wielkość przedsiębiorstwa, zróżnicowanie produktów/usług, wysoko rozwinięta sieć dystrybucji i sprzedaży, brak potencjalnej konkurencji i bariery dla rozwoju;
(5) w stosownych przypadkach - przedsiębiorstwa, które zostaną wyznaczone jako posiadające, samodzielnie lub wspólnie z innymi, znaczącą pozycję rynkową, oraz uzasadnienie, dowody i wszelkie inne istotne informacje faktyczne na poparcie takiego wyznaczenia;
(6) w przypadku zgłaszania planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 68 kodeksu - szczegółowe obowiązki regulacyjne proponowane w celu rozwiązania problemu braku skutecznej konkurencji na danym właściwym rynku lub, w przypadku gdy właściwy rynek zostanie uznany za skutecznie konkurencyjny, a takie obowiązki zostały już nałożone na tym rynku, planowane środki proponowane w celu uchylenia tych obowiązków;
(7) w przypadku planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 76 ust. 2 kodeksu zgłoszenie powinno zawierać w szczególności: szczegółowy opis zobowiązania zaproponowanego przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej i jego zgodności z warunkami określonymi w art. 76 ust. 1 kodeksu, opis traktowania w ujęciu regulacyjnym nowych elementów sieci o bardzo dużej przepustowości będących przedmiotem zobowiązania, podmiotów współinwestujących, stopnia ich współinwestowania i ich prawdopodobnej konkurencyjnej roli na rynku oraz, w stosownych przypadkach, opis środków naprawczych nałożonych na podstawie art. 76 ust. 2 akapit trzeci kodeksu i uzasadnienie nałożenia, utrzymania lub dostosowania takich środków;
(8) w przypadku planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 79 kodeksu zgłoszenie powinno zawierać decyzję w sprawie zobowiązań (jeżeli różni się od planowanego środka), szczegółowy opis warunków zaakceptowanych przez krajowy organ regulacyjny oraz charakter i wyniki przeprowadzonego badania rynku;
(9) w przypadku planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 80 kodeksu zgłoszenie powinno zawierać odpowiednie informacje wskazujące szczegółowo, że spełnione są warunki usunięcia niektórych obowiązków związanych ze znaczącą pozycją rynkową, zgodnie z art. 80 ust. 1 kodeksu;
(10) zgłoszenia dokonywane zgodnie z art. 68 ust. 3 akapit drugi kodeksu powinny również zawierać odpowiednie uzasadnienie wniosku skierowanego do Urzędu dotyczącego konieczności nałożenia na operatorów o znaczącej pozycji rynkowej obowiązków w zakresie dostępu lub wzajemnych połączeń innych niż wymienione w art. 69-74 i art. 76 i 80 kodeksu;
(11) zgłoszenia objęte zakresem stosowania art. 68 ust. 5 kodeksu powinny także zawierać odpowiednie uzasadnienie, dlaczego zamierzone planowane środki są wymagane w celu przestrzegania zobowiązań międzynarodowych;
c) dodatkowe informacje wymagane przy zgłaszaniu innych rodzajów planowanych środków (art. 61 kodeksu)
(1) w przypadku zgłoszenia planowanych środków objętych zakresem art. 61 ust. 1-4 kodeksu planowany środek powinien obejmować przedsiębiorstwa, których dotyczy, uzasadnienie planowanego środka w oparciu o zastosowaną podstawę prawną, opis obowiązków, które mają zostać nałożone, oraz odniesienie do wszelkich powiązanych wcześniej zgłoszonych planowanych środków, w tym wyniki analizy właściwego rynku, którego mogą one dotyczyć, jak opisano w pkt 4 powyżej;
(2) w szczególności planowane środki objęte zakresem stosowania art. 61 ust. 3 kodeksu powinny zawierać opis sposobu, w jaki krajowy organ regulacyjny określił pierwszy punkt koncentracji i dystrybucji (FCDP) lub punkt znajdujący się poza pierwszym punktem koncentracji i dystrybucji, który jest zdolny do zapewnienia obsługi takiej liczby użytkowników końcowych, która umożliwi efektywnemu przedsiębiorstwu pokonanie stwierdzonych istotnych barier dla powielenia, oraz informacje i uzasadnienie potwierdzające wniosek, że dane elementy sieci nie są możliwe do powielenia, a zatem obowiązki są uzasadnione; w szczególności, w odniesieniu do obowiązków proponowanych na mocy art. 61 ust. 3 akapit drugi kodeksu, krajowe organy regulacyjne powinny opisać, jakie ekonomiczne lub fizyczne przeszkody dla powielania uważają za wysokie i stałe, oraz opisać problemy w zakresie konkurencji i niedoskonałości rynku na poziomie detalicznym, którym proponowane obowiązki mają zaradzić, a także uzasadnić wszelkie wyjątki, które miałyby zastosowanie, takie jak określenie, które realizowane sieci można uznać za nowe, a które projekty za małe.
Zgłoszenie za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego
17. Następujące planowane środki należy udostępnić poprzez należyte wypełnienie skróconego formularza zgłoszeniowego znajdującego się w załączniku III:
a) planowane środki o charakterze czysto technicznym, które uaktualniają szczegóły poprzednio zastosowanych regulacyjnych środków naprawczych i nie mają znaczącego wpływu na rynek; takimi planowanymi środkami mogą być zmiany ofert ramowych, które obejmują nieznaczne dostosowania już zdefiniowanych obowiązków, oraz ponowne zgłoszenia 18 , w przypadku gdy nie wprowadzono żadnych zmian lub mają one charakter techniczny;
b) aktualizacje decyzji dotyczących testu ekonomicznej odtwarzalności 19 , w których nie zmieniono leżącej u podstaw metodyki (np. badanie nowych cen/ofert);
c) późniejsze zgłoszenia dotyczące obowiązków innych operatorów, w ramach których zastosowano to samo podejście lub tę samą metodykę, które były już wcześniej stosowane (takie jak aktualizacja obowiązków na rynkach usługi zakańczania połączeń), jeżeli zmiany te są ograniczone do środków naprawczych i nie dotyczą definicji rynku ani wyznaczenia znaczącej pozycji rynkowej;
d) planowane środki objęte zakresem stosowania art. 76 ust. 2 kodeksu, jedynie w zakresie, w jakim ograniczają się one do kolejnych indywidualnych projektów decyzji w ramach uprzednio zgłoszonego i ocenionego systemu współinwestycji, oraz pod warunkiem, że nie nastąpiła istotna zmiana okoliczności od czasu oceny systemu współinwestycji 20 .
18. W przypadku planowanych środków wymienionych w pkt 17 wystarczające powinno być wypełnienie i przesłanie przez krajowy organ regulacyjny skróconego formularza zgłoszeniowego na bezpieczny interfejs elektroniczny Urzędu, tak aby był on publicznie dostępny. Jeżeli podczas oceny zgłoszonego środka Urząd uzna, że potrzebna jest dodatkowa dokumentacja, może zwrócić się o nią na każdym etapie postępowania.
19. Jeżeli jednak Urząd uzna, po sprawdzeniu w ciągu pięciu dni roboczych warunków zakwalifikowania skróconego formularza zgłoszeniowego do kategorii wymienionych w pkt 17, że warunki te nie zostały spełnione, krajowy organ regulacyjny dokonujący zgłoszenia powinien niezwłocznie przedłożyć planowany środek przy użyciu standardowego formularza zgłoszeniowego. W takich przypadkach bieg jednomiesięcznego okresu przeglądu nie ulega wstrzymaniu.
20. Planując zgłoszenia dokonywane zgodnie z art. 68 ust. 3 akapity od drugiego do czwartego kodeksu, krajowe organy regulacyjne powinny przewidzieć, że Urząd będzie potrzebował co najmniej pięciu miesięcy na przyjęcie decyzji zatwierdzającej.
Rejestracja zgłoszeń
21. Zgłoszenia dokonywane za pomocą zestawu formularzy zgłoszeniowych wymienione w pkt 16 i 17 rejestruje się w kolejności, w jakiej są one zgłaszane. Krajowe organy regulacyjne powinny pamiętać, że bieg jednomiesięcznego okresu przeglądu rozpoczyna się z chwilą otrzymania zgłoszenia planowanego środka.
22. Potwierdzenie i przydzielenie numeru zgłoszenia powinno zostać zarejestrowane, a krajowe organy regulacyjne, BEREC i Komisja powinny otrzymać od Urzędu powiadomienie drogą elektroniczną. Takie powiadomienie o rejestracji powinno zawierać następujące informacje:
a) datę rejestracji zgłoszenia;
b) przedmiot zgłoszenia;
c) formularz powiadomienia:
d) wszelką otrzymaną dokumentację uzupełniającą.
Przetwarzanie informacji poufnych
23. Jeżeli krajowy organ regulacyjny uzna, że informacje związane ze zgłoszeniem są poufne zgodnie z przepisami EOG i krajowymi przepisami dotyczącymi tajemnicy handlowej, autor informacji powinien wyraźnie oznaczyć je jako "poufne" przed przesłaniem ich na bezpieczny interfejs elektroniczny Urzędu lub, w stosownych przypadkach, przed wysłaniem ich drogą elektroniczną.
24. Aby zapewnić przejrzystość zgłoszeń, wszelkie zgłoszenia składane jako "poufne" powinny być również przekazywane w zredagowanej lub dostosowanej wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, która zostanie podana do wiadomości publicznej.
25. Wypełniając formularze zgłoszeniowe, o których mowa w pkt 9, krajowe organy regulacyjne nie powinny zamieszczać w nich informacji poufnych.
26. Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw EFTA.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2407 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 102/25/COL Zalecenie Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie formy, treści, terminów i stopnia szczegółowości zgłoszeń dokonywanych zgodnie z procedurami określonymi w art. 32 aktu przywołanego w pkt 5czs załącznika XI do Porozumienia EOG (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej), wraz z dostosowaniami wprowadzonymi w protokole 1 do Porozumienia EOG oraz dostosowaniami sektorowymi zawartymi w załączniku XI do tego porozumienia |
| Data aktu: | 02/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/11/2025 |