uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Traktat o handlu bronią (zwany dalej "ATT", ang.(Arms Trade Treaty) został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w dniu 2 kwietnia 2013 r. w drodze rezolucji 67/234 B. ATT został następnie otwarty do podpisu w dniu 3 czerwca 2013 r. i wszedł w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej są jego stronami.
(2) Celem ATT jest wprowadzenie jak najsurowszych wspólnych międzynarodowych norm regulujących legalny handel bronią konwencjonalną lub poprawiających regulacje dotyczące legalnego handlu bronią konwencjonalną, zapobieganie nielegalnemu handlowi bronią konwencjonalną i zlikwidowanie takiego handlu, jak również zapobieganie przenikaniu takiej broni. Kluczowe wyzwania dotyczą skutecznego wdrażania traktatu przez państwa strony oraz jego upowszechnianie, mając na uwadze fakt, że uregulowanie międzynarodowego handlu bronią jest z definicji przedsięwzięciem globalnym. Aby przyczynić się do sprostania tym wyzwaniom, Rada przyjęła decyzje 2013/768/WPZiB 1 , (WPZiB) 2017/915 2 i (WPZiB) 2021/2309 3 z dnia 22 grudnia 2021 r. Decyzje te dotyczą, między innymi, działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią, rozszerzając tym samym zakres pomocy Unii związanej z kontrolą wywozu o działania specyficzne dla tego traktatu.
(3) W ATT ustanowiono Sekretariat (zwany dalej "Sekretariatem"), którego zadaniem jest wspieranie państw stron w skutecznym wdrażaniu traktatu. Sekretariat jest odpowiedzialny za przyjmowanie, udostępnianie i rozpowszechnianie sprawozdań zgodnie z ATT; prowadzenie i udostępnianie państwom stronom wykazu krajowych punktów kontaktowych; ułatwianie dopasowywania ofert i wniosków o pomoc w związku z wdrożeniem ATT oraz wspieranie współpracy międzynarodowej w przypadku wystąpienia o nią; ułatwianie pracy konferencji państw stron, w tym dokonywanie uzgodnień i świadczenie niezbędnych usług na potrzeby posiedzeń na mocy ATT; oraz wykonywanie innych obowiązków zgodnie z decyzjami konferencji państw stron. Sekretariat zarządza również dobrowolnym funduszem powierniczym utworzonym przez państwa strony na mocy art. 16 ust. 3 ATT w celu wspierania państw stron w jego wdrażaniu, oraz programem sponsorowania ATT, ustanowionym w celu ułatwienia udziału przedstawicieli państw stron w posiedzeniach ATT.
(4) W globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r. oraz "Strategicznym
kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony" z 2022 r. Unia zobowiązuje się do propagowania opartego na zasadach porządku międzynarodowego, którego kluczową zasadą jest multilateralizm, a centralnym elementem - ONZ. Unia zdecydowanie wspiera rozszerzenie uczestnictwa państw w wielostronnych traktatach dotyczących rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń - w tym ATT - oraz ich upowszechnienie, pełne wdrożenie i egzekwowanie. W ramach tych nadrzędnych celów polityki wsparcie dla Sekretariatu przyczyniłoby się znacząco dla szczególnego celu, jakim jest wzmocnienie wielostronnego systemu stanowiącego podstawę odpowiedzialnego handlu bronią.
(5) Sekretariat jest odpowiednim forum nawiązywania kontaktów ze wszystkimi podmiotami wielostronnymi, regionalnymi i krajowymi oraz z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego realizującymi projekty wspierające upowszechnianie lub wdrażanie ATT. Unia przekazuje od wielu lat pomoc na rzecz kontroli wywozu w przypadku produktów podwójnego zastosowania, wspierając rozwijanie ram prawnych i zdolności instytucjonalnych w zakresie ustanawiania i egzekwowania skutecznej kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych. Sekretariat powinien zapewniać, by jego projekty stanowiły uzupełnienie istniejących unijnych programów pomocy w zakresie kontroli eksportu produktów podwójnego zastosowania i kontroli eksportu broni, takich jak programy przewidziane w decyzji (WPZiB) 2021/2309.
(6) Rada przyjęła decyzje (WPZiB) 2021/649 4 i (WPZiB) 2023/2296 5 , by zapewniać konkretne wsparcie dla budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. Traktatu o handlu bronią; utworzenie puli ekspertów w celu budowania zdolności lokalnych i regionalnych ekspertów ds. ATT z myślą o zapewnieniu doradztwa i szkoleń w zakresie wdrażania ATT; oraz utworzenie bazy danych w celu dopasowania potrzeb i zasobów przeznaczonych na pomoc we wdrażaniu Traktatu o handlu bronią.
(7) Decyzja (WPZiB) 2023/2296 wygasa w dniu 30 listopada 2025 r. Mając na uwadze utrzymującą się trudną sytuację finansową dotyczącą ATT, która wynika z faktu, że szereg państw stron nadal zalega z wpłatami należności, istotne jest dalsze wsparcie przewidziane w tej decyzji. Wsparcie takie powinno koncentrować się na szkoleniach dla ekspertów krajowych i regionalnych, którzy mogą zapewnić państwom stronom wysokiej jakości szkolenia i pomoc we wdrażaniu, również w odniesieniu do projektów w ramach dobrowolnego funduszu powierniczego; oraz na poprawie wypełniania przez państwa strony zobowiązań sprawozdawczych dotyczących ATT, także poprzez częstsze składanie sprawozdań rocznych i wstępnych. Oprócz tego wsparcie powinno być przewidziane dla utrzymania przez Sekretariat bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2367 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2367 w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią |
| Data aktu: | 20/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 20/11/2025 |