Decyzja 2025/2367 w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/2367
z dnia 20 listopada 2025 r.
w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat o handlu bronią (zwany dalej "ATT", ang.(Arms Trade Treaty) został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w dniu 2 kwietnia 2013 r. w drodze rezolucji 67/234 B. ATT został następnie otwarty do podpisu w dniu 3 czerwca 2013 r. i wszedł w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej są jego stronami.

(2) Celem ATT jest wprowadzenie jak najsurowszych wspólnych międzynarodowych norm regulujących legalny handel bronią konwencjonalną lub poprawiających regulacje dotyczące legalnego handlu bronią konwencjonalną, zapobieganie nielegalnemu handlowi bronią konwencjonalną i zlikwidowanie takiego handlu, jak również zapobieganie przenikaniu takiej broni. Kluczowe wyzwania dotyczą skutecznego wdrażania traktatu przez państwa strony oraz jego upowszechnianie, mając na uwadze fakt, że uregulowanie międzynarodowego handlu bronią jest z definicji przedsięwzięciem globalnym. Aby przyczynić się do sprostania tym wyzwaniom, Rada przyjęła decyzje 2013/768/WPZiB 1 , (WPZiB) 2017/915 2  i (WPZiB) 2021/2309 3  z dnia 22 grudnia 2021 r. Decyzje te dotyczą, między innymi, działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią, rozszerzając tym samym zakres pomocy Unii związanej z kontrolą wywozu o działania specyficzne dla tego traktatu.

(3) W ATT ustanowiono Sekretariat (zwany dalej "Sekretariatem"), którego zadaniem jest wspieranie państw stron w skutecznym wdrażaniu traktatu. Sekretariat jest odpowiedzialny za przyjmowanie, udostępnianie i rozpowszechnianie sprawozdań zgodnie z ATT; prowadzenie i udostępnianie państwom stronom wykazu krajowych punktów kontaktowych; ułatwianie dopasowywania ofert i wniosków o pomoc w związku z wdrożeniem ATT oraz wspieranie współpracy międzynarodowej w przypadku wystąpienia o nią; ułatwianie pracy konferencji państw stron, w tym dokonywanie uzgodnień i świadczenie niezbędnych usług na potrzeby posiedzeń na mocy ATT; oraz wykonywanie innych obowiązków zgodnie z decyzjami konferencji państw stron. Sekretariat zarządza również dobrowolnym funduszem powierniczym utworzonym przez państwa strony na mocy art. 16 ust. 3 ATT w celu wspierania państw stron w jego wdrażaniu, oraz programem sponsorowania ATT, ustanowionym w celu ułatwienia udziału przedstawicieli państw stron w posiedzeniach ATT.

(4) W globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r. oraz "Strategicznym

kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony" z 2022 r. Unia zobowiązuje się do propagowania opartego na zasadach porządku międzynarodowego, którego kluczową zasadą jest multilateralizm, a centralnym elementem - ONZ. Unia zdecydowanie wspiera rozszerzenie uczestnictwa państw w wielostronnych traktatach dotyczących rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń - w tym ATT - oraz ich upowszechnienie, pełne wdrożenie i egzekwowanie. W ramach tych nadrzędnych celów polityki wsparcie dla Sekretariatu przyczyniłoby się znacząco dla szczególnego celu, jakim jest wzmocnienie wielostronnego systemu stanowiącego podstawę odpowiedzialnego handlu bronią.

(5) Sekretariat jest odpowiednim forum nawiązywania kontaktów ze wszystkimi podmiotami wielostronnymi, regionalnymi i krajowymi oraz z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego realizującymi projekty wspierające upowszechnianie lub wdrażanie ATT. Unia przekazuje od wielu lat pomoc na rzecz kontroli wywozu w przypadku produktów podwójnego zastosowania, wspierając rozwijanie ram prawnych i zdolności instytucjonalnych w zakresie ustanawiania i egzekwowania skutecznej kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych. Sekretariat powinien zapewniać, by jego projekty stanowiły uzupełnienie istniejących unijnych programów pomocy w zakresie kontroli eksportu produktów podwójnego zastosowania i kontroli eksportu broni, takich jak programy przewidziane w decyzji (WPZiB) 2021/2309.

(6) Rada przyjęła decyzje (WPZiB) 2021/649 4  i (WPZiB) 2023/2296 5 , by zapewniać konkretne wsparcie dla budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. Traktatu o handlu bronią; utworzenie puli ekspertów w celu budowania zdolności lokalnych i regionalnych ekspertów ds. ATT z myślą o zapewnieniu doradztwa i szkoleń w zakresie wdrażania ATT; oraz utworzenie bazy danych w celu dopasowania potrzeb i zasobów przeznaczonych na pomoc we wdrażaniu Traktatu o handlu bronią.

(7) Decyzja (WPZiB) 2023/2296 wygasa w dniu 30 listopada 2025 r. Mając na uwadze utrzymującą się trudną sytuację finansową dotyczącą ATT, która wynika z faktu, że szereg państw stron nadal zalega z wpłatami należności, istotne jest dalsze wsparcie przewidziane w tej decyzji. Wsparcie takie powinno koncentrować się na szkoleniach dla ekspertów krajowych i regionalnych, którzy mogą zapewnić państwom stronom wysokiej jakości szkolenia i pomoc we wdrażaniu, również w odniesieniu do projektów w ramach dobrowolnego funduszu powierniczego; oraz na poprawie wypełniania przez państwa strony zobowiązań sprawozdawczych dotyczących ATT, także poprzez częstsze składanie sprawozdań rocznych i wstępnych. Oprócz tego wsparcie powinno być przewidziane dla utrzymania przez Sekretariat bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Z myślą o wsparciu skutecznego wdrożenia i upowszechnienia Traktatu o handlu bronią (zwanego dalej "ATT") Unia wspiera Sekretariat ustanowiony na mocy ATT (zwany dalej "Sekretariatem") w podejmowaniu działań mających następujące cele:
wspieranie państw stron ATT we wzmocnieniu ich systemów kontroli transferu broni, tak aby były w stanie skutecznie wdrożyć ATT,
wzmocnienie struktury instytucjonalnej Sekretariatu jako głównego organu wspierającego państwa-strony we wdrażaniu ATT.
2. 
Aby osiągnąć cele, o których mowa w ust. 1, Unia wspiera realizację następujących działań prowadzonych w ramach projektu:
a)
szkolenia dla krajowych i regionalnych ekspertów ds. ATT w celu zapewnienia wsparcia państwom stronom we wdrażaniu ATT na szczeblu krajowym;
b)
ulepszenie percepcji przez państwa strony obowiązków sprawozdawczych w ramach ATT oraz ich zdolności do wypełnienia tych obowiązków, m.in. poprzez opracowanie dokumentu z dobrowolnymi wskazówkami oraz materiałów szkoleniowych, warsztaty praktyczne oraz koordynację innej pomocy międzynarodowej;
c)
utrzymywanie bazy danych umożliwiającej dopasowywanie ofert i wniosków o pomoc dotyczących wdrażania ATT.

Szczegółowy opis działań prowadzonych w ramach projektu, o których mowa w akapicie pierwszym, przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Techniczną realizacją prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, zajmuje się Sekretariat.
3. 
Sekretariat wykonuje swoje zadania pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych uzgodnień z Sekretariatem.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 993 533 EUR (zwana dalej "wydatkami").
2. 
Wydatkami zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami. W tym celu Komisja zawiera niezbędną umowę z Sekretariatem (zwaną dalej "umową"). Umowa zobowiązuje Sekretariat do zapewnienia, by wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowę zawarto jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wdrażania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do przeprowadzenia oceny.
2. 
Komisja dostarcza informacji na temat aspektów finansowych realizacji działań prowadzonych w ramach projektu, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja traci moc po upływie 24 miesięcy od daty zawarcia umowy lub sześciu miesięcy od daty jej przyjęcia, jeżeli w tym czasie nie zawarto koniecznej umowy.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Wsparcie przez Unię działań Sekretariatu Traktatu o handlu bronią w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią

1.
Kontekst

Sekretariat Traktatu o handlu bronią (ATT) został utworzony na mocy art. 18 ATT w celu wspomagania państw stron w skutecznym wdrażaniu traktatu. Sekretariat ATT działa "w minimalnej strukturze organizacyjnej", jak przewiduje art. 18 traktatu, oraz w ramach ustalonego budżetu zatwierdzanego na corocznym posiedzeniu konferencji państw stron. Możliwości Sekretariatu ATT są zatem ograniczone, jeśli chodzi o udzielanie wsparcia lub pomocy we wdrażaniu traktatu poza podstawowymi zadaniami określonymi przez traktat. Niemniej jednak Sekretariat ATT - w ramach wypełniania swojego mandatu i wspierania procesu ATT oraz z racji jego bliskości z ATT i udziału w wysiłkach wdrożeniowych - jest jedynym podmiotem, który może określać obszary lub luki, w których potrzebne jest wsparcie we wdrażaniu.

Przedmiotowy projekt uwzględnia postępy osiągnięte na poprzednich etapach wspierania przez UE Sekretariatu ATT i ma objąć trzy kluczowe i wzajemnie powiązane obszary wdrażania ATT: zapobieganie przenikaniu broni konwencjonalnej, udzielanie odpowiednio dostosowanej pomocy w celu wzmocnienia systemów krajowych oraz zwiększanie przejrzystości i wymiany informacji.

Przenikanie broni to nadal jedna z poważniejszych przeszkód w odpowiedzialnym handlu bronią. Mimo obowiązków określonych w art. 11 ATT wiele państw stron wciąż boryka się z dużymi problemami w zakresie zdolności do zapobiegania przenikaniu broni, wykrywania tego zjawiska i reagowania na nie. Wśród najważniejszych przeszkód są: ograniczona koordynacja międzyagencyjna i ograniczona wymiana informacji między zainteresowanymi podmiotami krajowymi i międzynarodowymi, niedostateczne zasoby techniczne i kadrowe oraz brak solidnej oceny ryzyka i narzędzi do przeprowadzania weryfikacji po dostawie. Ponadto ze względu na to, że kwestia ta jest wrażliwa pod kątem politycznym i operacyjnym, jedynie niewielka liczba delegacji jest skłonna przedstawiać konkretne przypadki przenikania broni na forum wymiany informacji o przekierowywaniu broni (DIEF). Ta niechętna postawa ogranicza potencjał forum w zakresie ułatwiania praktycznej współpracy, budowania zaufania między państwami stronami i wskazywania konkretnych środków w celu wyeliminowania istniejących luk w łańcuchach transferu broni. Przedstawiciele regionów, których problem przenikania broni dotyczy najbardziej, wyrazili jednak chęć dzielenia się informacjami na ten temat z państwami leżącymi w tych samych regionach. W dokumencie roboczym przedstawionym przez Francję i Brazylię na 11. posiedzeniu konferencji państw stron (CSP11) podkreślono znaczenie spotkań regionalnych i subregionalnych dla zwiększania rozumienia wyzwań związanych z przenikaniem broni i dla promowania skutecznych środków zapobiegania temu zjawisku, wykrywania go i eliminowania. Jest to zatem niewykorzystana możliwość, którą Sekretariat mógłby promować.

Jednocześnie powszechnym i utrzymującym się wyzwaniem jest potrzeba udzielania odpowiednio dostosowanej pomocy w celu wzmocnienia krajowych systemów w szeregu państw stron. Wpisy zgłaszane do bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów ATT są odzwierciedleniem wniosków o wsparcie w tworzeniu lub aktualizowaniu list kontrolnych, ale także o wsparcie w powiązanych obszarach, takich jak ustanowienie solidnych ram regulujących transfery broni czy usprawnienie systemów archiwizacyjnych. Chociaż dobrowolny fundusz powierniczy (VTF) odgrywa kluczową rolę w reagowaniu na takie potrzeby, wiele państw nadal ma trudności z identyfikacją dokładnego rodzaju wymaganego wsparcia. W tym kontekście dalsze prace nad ulepszaniem działania wspomnianej bazy danych, w tym w drodze wskazywania ewentualnych podmiotów świadczących pomoc, dopasowywania ich do państw stron potrzebujących pomocy oraz ułatwiania działań wynikających z tego dopasowywania, mogłyby stanowić uzupełnienie mechanizmów finansowania, takich jak VTF, i zwiększyć ich oddziaływanie.

Ponadto stałej uwagi wymaga kwestia przejrzystości, zapewnianej nie tylko dzięki składaniu wstępnych i rocznych raportów, ale także dzięki szerszej wymianie informacji na temat spraw będących przedmiotem wspólnego zainteresowania państw oraz dzięki powiązanym dyskusjom grup roboczych ATT. Bazując na postępach osiągniętych na poprzednim etapie projektu i w odpowiedzi na zalecenia przedstawione na CSP 11 przez przewodniczącego Grupy Roboczej ds. Przejrzystości i Sprawozdawczości, Sekretariat uważa, że wzmocnienie jego infrastruktury informatycznej jest dużym krokiem naprzód: zoptymalizuje ono składanie raportów, zwiększy dostępność i użyteczność narzędzi sprawozdawczych oraz wzmocni wymianę informacji, a tym samym przybliży do realizacji ogólnych celów traktatu w zakresie przejrzystości.

Niniejszy dokument koncepcyjny przedstawia obszary priorytetowe, w których ukierunkowane wsparcie może stanowić istotne wzmocnienie wdrażania traktatu. Sekretariat ATT to jedyny podmiot, który jest w stanie przewodzić tym wysiłkom; wymaga jednak dodatkowych zasobów, aby zaspokoić te potrzeby wdrożeniowe.

2.
Cel ogólny

Przyczynić się do pokoju, bezpieczeństwa i stabilności na świecie i w regionach oraz zmniejszyć ludzkie cierpienie poprzez wspieranie skutecznego wdrażania ATT w drodze wzmocnionej współpracy regionalnej, odpowiednio dostosowanej pomocy technicznej oraz zwiększania przejrzystości i wymiany informacji.

3.
Oczekiwane wyniki
a)
Zwiększone zdolności krajowe i regionalne do identyfikowania ryzyka i tendencji w zakresie przenikania broni, a także praktyk ograniczających to zjawisko.
b)
Zwiększona skuteczność współpracy międzynarodowej na rzecz zapobiegania przenikaniu broni i przeprowadzania kontroli transferów w drodze wspólnych inicjatyw, partnerstw i terminowej wymiany informacji.
c)
Usprawnione przekazywanie - za pośrednictwem DIEF i innych platform informacyjnych ATT - informacji mających znaczenie operacyjne w przeciwdziałaniu przenikaniu broni.
d)
Szersze i konsekwentne wykorzystywanie bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów ATT, prowadzące do konkretnego dopasowywania stwierdzonych potrzeb państw i dostępnych zasobów do celów wdrażania ATT.
e)
Zwiększona zdolność instytucjonalna, prawna i techniczna na potrzeby wdrażania postanowień ATT.
f)
Silniejsze wyeksponowanie wysiłków na rzecz wdrażania ATT podejmowanych na szczeblu krajowym i regionalnym.
g)
Większa dostępność i użyteczność narzędzi sprawozdawczych i zasobów, skutkujące bardziej terminowymi, pełniejszymi, porównywalnymi wstępnymi i rocznymi raportami dotyczącymi ATT.
h)
Szersza i bardziej merytoryczna wymiana informacji na temat spraw będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w odniesieniu do wdrażania ATT, a także szersze i bardziej merytoryczne dyskusje na powiązane tematy prowadzone przez grupy robocze ATT.
3.1.
Wymierne wyniki pośrednie

Aby zmierzyć postępy w osiąganiu wyżej wymienionych wyników, oczekuje się, że pod koniec przedmiotowego działania odnotowane zostaną następujące wymierne wyniki pośrednie:

a)
organizacja pięciu regionalnych/subregionalnych warsztatów dotyczących zapobiegania przenikaniu broni;
b)
przeszkolenie 50 funkcjonariuszy krajowych w zakresie środków zapobiegania przenikaniu broni i środków ograniczających to zjawisko;
c)
opracowanie nieformalnych wytycznych i materiałów informacyjnych do wykorzystania przez podmioty techniczne i partnerów wykonawczych;
d)
dopasowanie maksymalnie dziesięciu wniosków wpisanych do bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów ATT do podmiotów świadczących pomoc i ułatwienie wynikających z tego działań;
e)
rozpatrzenie przez Sekretariat maksymalnie pięciu wniosków z bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów ATT;
f)
zwiększona liczba przedłożeń terminowych i pełniejszych wstępnych i rocznych raportów dotyczących ATT dzięki ułatwionemu dostępowi do narzędzi sprawozdawczych i zasobów oraz dzięki ich uproszczonemu wykorzystywaniu;
g)
intensywniejsze kontakty i wymiana informacji na platformie ATT.
4.
Oczekiwane wyniki oraz działania
4.1.
Regionalne warsztaty dotyczące przenikania broni

Budowanie zdolności funkcjonariuszy krajowych mające na celu szerzenie wiedzy i pogłębianie zaufania w celu wymiany informacji na temat zapobiegania przenikaniu broni, z myślą o większej aktywności na forum wymiany informacji o przekierowywaniu broni (DIEF), w tym w drodze przedstawiania spraw i doświadczeń zarówno na szczeblu regionalnym, jak i w Genewie.

Proponuje się następujące działania:

a)
organizacja, przeprowadzenie i obsługa pięciu regionalnych/subregionalnych warsztatów dotyczących zapobiegania przenikaniu broni, które posłużą jako poufne platformy ustrukturyzowanego dialogu między państwami;
b)
sporządzenie najważniejszych wniosków z regionalnych/subregionalnych warsztatów - m.in. na temat ryzyka przenikania broni, strategii ograniczania tego zjawiska i wyzwań specyficznych dla danego regionu - w celu kształtowania szerszych dyskusji w ramach DIEF, wnoszenia w nie wkładu, a także sprzyjania międzyregionalnemu uczeniu się i ciągłości tematycznej;
c)
wspieranie uczestników DIEF w dobrowolnej i anonimowej wymianie informacji poprzez przekazywanie im odpowiednich dobrych praktyk, przykładów i doświadczeń nabytych podczas warsztatów regionalnych - będzie to zachęta do aktywnych i poufnych kontaktów podczas sesji DIEF.
4.2.
Udzielanie dostosowanej pomocy we wdrażaniu ATT

Bazę danych służącą dopasowywaniu potrzeb i zasobów ATT opracowano na etapie I i udoskonalono na etapie II po konsultacjach z najważniejszymi zainteresowanymi podmiotami. Aby dalej usprawniać jej funkcjonowanie, Sekretariat ATT wskaże potencjalne podmioty świadczące pomoc i ułatwi dopasowywanie, a także wynikające z niego działania. Sekretariat będzie także korzystał z istniejących wytycznych, aby przygotowywać odpowiednie materiały dla podmiotów świadczących pomoc, i sam będzie odpowiadał na wnioski o pomoc, przekazując krótkie, ukierunkowane informacje techniczne. Wszystkie działania będą ściśle koordynowane z państwem wnioskującym, z unijnym projektem działań informacyjnych dotyczących ATT i z VTF, co zaowocuje zwiększoną zdolnością do skutecznego wdrażania postanowień traktatu.

Proponuje się następujące działania:

a)
zapewnienie możliwości dopasowywania odpowiednich darczyńców, podmiotów technicznych lub partnerów wykonawczych (państw, organizacji międzynarodowych i regionalnych, społeczeństwa obywatelskiego, przemysłu) oraz maksymalnie dziesięciu wynikających z tego działań pomocowych, w tym wsparcia finansowego i materialnego;
b)
przygotowanie - na podstawie materiałów szkoleniowych i wytycznych opracowanych na poprzednich etapach projektu i przez grupy robocze ATT - nieformalnych wytycznych i materiałów informacyjnych do wykorzystania przez podmioty techniczne i partnerów wykonawczych odpowiadających na wnioski o pomoc;
c)
zapewnienie odpowiednio dostosowanego wsparcia w odpowiedzi na pięć wniosków wpisanych do bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów ATT dotyczących kluczowych obszarów traktatu, w szczególności art. 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 i 13. Odpowiednio dostosowane wsparcie będzie polegało na udzieleniu wsparcia techniczno-doradczego w ograniczonym czasie (zdalnie lub w danym kraju), będzie ukierunkowane na krajowe potrzeby i wyzwania oraz dostosowane do roli i potencjału Sekretariatu.
4.3.
Usprawnienie krajowej sprawozdawczości i wymiany informacji

Bazując na postępach osiągniętych na poprzednich etapach projektu, Sekretariat ATT ułatwi składanie wstępnych i rocznych raportów dotyczących ATT i wzmocni wymianę informacji między państwami stronami, państwami sygnatariuszami i innymi zainteresowanymi podmiotami ATT.

Proponuje się następujące działania:

a)
kontynuacja budowania zdolności w zakresie składania raportów krajowych dzięki ulepszeniu i upowszechnianiu istniejących materiałów szkoleniowych, tak by pomóc funkcjonariuszom krajowym lepiej zrozumieć wymogi i procesy sprawozdawcze ATT. Obejmie to moduł zdalnego uczenia się oraz interaktywne zasoby przyjazne dla użytkownika;
b)
dalsze ulepszanie formatu wzorów wstępnych i rocznych raportów dotyczących ATT w celu zwiększenia jasności, użyteczności i dostępności;
c)
usprawnianie infrastruktury informatycznej ATT w celu ułatwienia merytorycznej wymiany informacji na temat spraw będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz w celu ułatwienia prowadzenia dyskusji w grupach roboczych ATT.
5.
Beneficjenci

Projekt przyniesie bezpośrednie korzyści wymienionym niżej podmiotom zaangażowanym we wdrażanie ATT, ponieważ wzmocni ich zdolności techniczne, usprawni mechanizmy koordynacji i ułatwi dostęp do narzędzi praktycznych:

a)
organy krajowe, w tym funkcjonariusze udzielający licencji, funkcjonariusze celni funkcjonariusze organów ścigania;
b)
wyznaczone krajowe punkty kontaktowe ds. wdrażania ATT;
c)
organizacje regionalne i międzynarodowe zajmujące się kontrolą zbrojeń;
d)
państwa strony i sygnatariusze wnioskujący o pomoc.
6.
Koordynacja z innymi właściwymi działaniami pomocowymi

Sekretariat ATT posiada wiedzę na temat innych mechanizmów finansowania wspierających projekty związane z wdrażaniem ATT, takich jak instrument powierniczy ONZ na rzecz wspierania współpracy w zakresie regulowania handlu bronią (UNSCAR) oraz unijny projekt działań informacyjnych UE dotyczących ATT. Sekretariat ATT ściśle współpracował z kierownikami i wykonawcami obu funduszy, czyli z niemieckim Federalnym Urzędem Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA) oraz z Expertise France, aby uniknąć powielania finansowania. Współpraca ta wiązała się z regularną wymianą informacji poufnych na temat otrzymanych wniosków oraz projektów zatwierdzonych przez różne fundusze.

Wraz z rozpoczęciem etapu IV unijnego projektu działań informacyjnych UE dotyczących ATT Sekretariat ATT będzie nadal wykorzystywał i wzmacniał stosunki wypracowane z BAFA i Expertise France, by zapewnić komplementarność między finansowanym przez UE projektem Sekretariatu ATT a ewoluującymi pracami w ramach unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących ATT.

Sekretariat ATT będzie również nadal zasięgał opinii partnerów wykonawczych unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących ATT, kiedy będzie wskazywał przedstawicieli państw i inne osoby, które mają uczestniczyć w proponowanych przez niego działaniach. W celu wzmocnienia koordynacji z unijnym projektem działań informacyjnych dotyczących ATT Sekretariat będzie badać możliwości wzajemnego dostosowywania planów prac i harmonogramów, a także, w stosownych przypadkach, ewentualnego organizowania wspólnych wydarzeń.

Podsumowując, Sekretariat ATT dostrzega istotne możliwości kontynuacji dialogu i partnerstwa z unijnym projektem działań informacyjnych dotyczących ATT, w szczególności na etapie III, w celu zapewnienia komplementarności i realizacji wspólnego celu, jakim jest skuteczne wdrażanie ATT.

7.
Narzędzia eksponowania
a)
Zamieszczanie informacji dotyczących projektu finansowanego przez UE w rocznych raportach Sekretariatu ATT przeznaczonych na konferencje państw stron.
b)
Przekazywanie przez Sekretariat ATT aktualnych informacji na temat projektu finansowanego przez UE na jednym z nieformalnych posiedzeń przygotowawczych w każdym cyklu konferencji państw stron.
c)
Ułatwianie udziału delegacji UE we wszystkich wydarzeniach, misjach i warsztatach prowadzonych przez Sekretariat ATT zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym.
d)
Zapewnianie, aby w materiałach wytwarzanych w ramach projektu finansowanego przez UE wyraźnie wskazywano, że materiały te zostały sfinansowane przez UE.
e)
Zapewnianie, aby podczas wszystkich wydarzeń, szkoleń i warsztatów organizowanych w ramach projektu wyraźnie zaznaczano, że zostały one sfinansowane przez UE.
8.
Ocena skutków

System monitorowania oparty na wynikach będzie obserwował rezultaty i oceni skutki warsztatów regionalnych i misji krajowych, umożliwiając dostosowywanie zarządzania w trakcie wdrażania.

9.
Sprawozdawczość

Ustalenia dotyczące sprawozdawczości odnoszącej się do przedmiotowego projektu zostaną wprowadzone zgodnie z postanowieniami umowy między Sekretariatem ATT a Unią Europejską.

10.
Czas trwania

Projekt będzie trwał 24 miesiące.

1 Decyzja Rady 2013/768/WPZiB z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie działań UE wspierających wdrożenie traktatu o handlu bronią w ramach europejskiej strategii bezpieczeństwa (Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/768/oj).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/915/oj).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2309 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 78, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2309/oj).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/649 z dnia 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 133 z 20.4.2021, s. 59, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/649/oj).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/2296z dnia 23 października 2023 r. w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu Traktatu o handlu bronią w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L, 2023/2296, 24.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/ eli/dec/2023/2296/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2367

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2367 w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią
Data aktu: 20/11/2025
Data ogłoszenia: 21/11/2025
Data wejścia w życie: 20/11/2025