uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1624 2 określono procedurę i wprowadzono minimalny zestaw szablonów stosowanych do przekazywania informacji organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przez instytucje kredytowe lub firmy inwestycyjne do celów sporządzania i wdrażania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji. Od czasu przyjęcia tego rozporządzenia organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdobyły doświadczenie w dziedzinie planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a dyrektywa 2014/59/UE została zmieniona. W świetle zebranych doświadczeń oraz w celu uwzględnienia nowych przepisów tej dyrektywy konieczne jest zaktualizowanie minimalnego zestawu szablonów na potrzeby gromadzenia informacji do celów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/1624 ustanowiono procedurę oraz minimalny zestaw szablonów stosowanych do przekazywania przez instytucje informacji organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w taki sposób, aby umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji gromadzenie tych informacji w sposób spójny w całej Unii oraz aby ułatwić wymianę informacji między odpowiednimi organami. Z zebranych doświadczeń wynika jednak, że zharmonizowane podejście do gromadzenia tych informacji osiągnięto tylko częściowo. Konieczne jest zatem dokonanie przeglądu tego rozporządzenia wykonawczego w celu wspierania harmonizacji obowiązków sprawozdawczych w całej Unii na podstawie zmienionego zestawu szablonów, które lepiej i spójnie uwzględniają potrzeby organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Nie powinno to uniemożliwiać organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji gromadzenia wszelkich dodatkowych informacji, które uznają za niezbędne do sporządzenia i wdrożenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, lub do ustanawiania uproszczonych obowiązków informacyjnych zgodnie z art. 4 dyrektywy 2014/59/UE.
(3) W celu zapewnienia, aby grupowe plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji skutecznie obejmowały daną grupę, obowiązki sprawozdawcze nałożone na unijne jednostki dominujące nie powinny ograniczać się wyłącznie do podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ale powinny dotyczyć również innych istotnych podmiotów prawnych. Należy jednak we właściwy sposób określić istotność, aby wykluczyć sprawozdawczość w przypadku podmiotów, które nie są istotne dla danej grupy lub nie mają znaczenia systemowego. W tym celu należy ustanowić progi pozwalające zidentyfikować te podmioty prawne należące do grupy, na które należy nałożyć wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Ponadto dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1174 3 zmieniono
(4) Aby zapewnić skuteczne planowanie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przy jednoczesnym zachowaniu proporcjonalności, zakres wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może być różny od zakresu wymogów dotyczących sprawozdawczości ostrożnościowej, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia, aby organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dysponowały odpowiednimi i wiarygodnymi danymi do celów wykonywania swoich zadań. W tym kontekście konieczne jest zapewnienie, aby sprawozdawczości w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie utrudniały zwolnienia z wymogów ostrożnościowych lub grupy objęte planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji niepodlegające wymogom konsolidacji ostrożnościowej.
(5) W celu zapewnienia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji opierały się na minimalnym zestawie danych charakteryzujących się stałą wysoką jakością i dokładnością, należy przyjąć jednolity model punktów danych, tak jak ma to miejsce w przypadku sprawozdawczości nadzorczej. Jednolity model punktów danych powinien stanowić uporządkowane przedstawienie pozycji danych oraz identyfikować wszystkie koncepcje biznesowe mające znaczenie w odniesieniu do jednolitej sprawozdawczości do celów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a także powinien zawierać wszystkie odpowiednie specyfikacje konieczne do dalszego rozwoju jednolitych narzędzi informatycznych na potrzeby sprawozdawczości.
(6) W celu zapewnienia jakości, spójności i dokładności pozycji danych zgłaszanych przez instytucje pozycje te powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.
(7) Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Ze względu na długotrwałość obecnej procedury przyjmowania i publikacji szczegółowy jednolity model punktów danych i zasady walidacji nie mogą być zmieniane odpowiednio szybko i terminowo, tak aby zapewnić ciągłe przekazywanie jednolitych informacji dotyczących planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w Unii. Należy zatem ustanowić rygorystyczne kryteria jakościowe dotyczące jednolitego modelu punktów danych oraz szczegółowe wspólne zasady walidacji, które zostaną opublikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) na jego stronie internetowej. Powyższe nie wyklucza możliwości, by EUNB publikował również na swojej stronie internetowej instrukcje techniczne dotyczące wypełniania formularzy i szablonów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(8) W art. 11 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE zobowiązano właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do współpracy w celu zminimalizowania powielania wymogów w zakresie informacji. W tym celu w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1624 wprowadzono procedurę współpracy pomiędzy właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, którą należy utrzymać, tak aby właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspólnie weryfikowały, czy dany właściwy organ ma już dostęp do części lub całości wymaganych informacji. Jeżeli informacje te są dostępne właściwemu organowi, powinien on przekazać je bezpośrednio organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(9) Uwzględniając zakres zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1624, w celu zapewnienia pewności i jasności prawa należy przyjąć nowe rozporządzenie wykonawcze i, w związku z tym, uchylić i zastąpić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1624.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(11) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2303 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2303 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur oraz standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 |
| Data aktu: | 14/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/12/2025 |