Rozporządzenie wykonawcze 2025/2303 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur oraz standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2303
z dnia 14 listopada 2025 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur oraz standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1624 2  określono procedurę i wprowadzono minimalny zestaw szablonów stosowanych do przekazywania informacji organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przez instytucje kredytowe lub firmy inwestycyjne do celów sporządzania i wdrażania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji. Od czasu przyjęcia tego rozporządzenia organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdobyły doświadczenie w dziedzinie planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a dyrektywa 2014/59/UE została zmieniona. W świetle zebranych doświadczeń oraz w celu uwzględnienia nowych przepisów tej dyrektywy konieczne jest zaktualizowanie minimalnego zestawu szablonów na potrzeby gromadzenia informacji do celów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(2) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/1624 ustanowiono procedurę oraz minimalny zestaw szablonów stosowanych do przekazywania przez instytucje informacji organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w taki sposób, aby umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji gromadzenie tych informacji w sposób spójny w całej Unii oraz aby ułatwić wymianę informacji między odpowiednimi organami. Z zebranych doświadczeń wynika jednak, że zharmonizowane podejście do gromadzenia tych informacji osiągnięto tylko częściowo. Konieczne jest zatem dokonanie przeglądu tego rozporządzenia wykonawczego w celu wspierania harmonizacji obowiązków sprawozdawczych w całej Unii na podstawie zmienionego zestawu szablonów, które lepiej i spójnie uwzględniają potrzeby organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Nie powinno to uniemożliwiać organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji gromadzenia wszelkich dodatkowych informacji, które uznają za niezbędne do sporządzenia i wdrożenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, lub do ustanawiania uproszczonych obowiązków informacyjnych zgodnie z art. 4 dyrektywy 2014/59/UE.

(3) W celu zapewnienia, aby grupowe plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji skutecznie obejmowały daną grupę, obowiązki sprawozdawcze nałożone na unijne jednostki dominujące nie powinny ograniczać się wyłącznie do podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ale powinny dotyczyć również innych istotnych podmiotów prawnych. Należy jednak we właściwy sposób określić istotność, aby wykluczyć sprawozdawczość w przypadku podmiotów, które nie są istotne dla danej grupy lub nie mają znaczenia systemowego. W tym celu należy ustanowić progi pozwalające zidentyfikować te podmioty prawne należące do grupy, na które należy nałożyć wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Ponadto dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1174 3  zmieniono

(4) Aby zapewnić skuteczne planowanie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przy jednoczesnym zachowaniu proporcjonalności, zakres wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może być różny od zakresu wymogów dotyczących sprawozdawczości ostrożnościowej, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia, aby organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dysponowały odpowiednimi i wiarygodnymi danymi do celów wykonywania swoich zadań. W tym kontekście konieczne jest zapewnienie, aby sprawozdawczości w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie utrudniały zwolnienia z wymogów ostrożnościowych lub grupy objęte planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji niepodlegające wymogom konsolidacji ostrożnościowej.

(5) W celu zapewnienia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji opierały się na minimalnym zestawie danych charakteryzujących się stałą wysoką jakością i dokładnością, należy przyjąć jednolity model punktów danych, tak jak ma to miejsce w przypadku sprawozdawczości nadzorczej. Jednolity model punktów danych powinien stanowić uporządkowane przedstawienie pozycji danych oraz identyfikować wszystkie koncepcje biznesowe mające znaczenie w odniesieniu do jednolitej sprawozdawczości do celów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a także powinien zawierać wszystkie odpowiednie specyfikacje konieczne do dalszego rozwoju jednolitych narzędzi informatycznych na potrzeby sprawozdawczości.

(6) W celu zapewnienia jakości, spójności i dokładności pozycji danych zgłaszanych przez instytucje pozycje te powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.

(7) Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Ze względu na długotrwałość obecnej procedury przyjmowania i publikacji szczegółowy jednolity model punktów danych i zasady walidacji nie mogą być zmieniane odpowiednio szybko i terminowo, tak aby zapewnić ciągłe przekazywanie jednolitych informacji dotyczących planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w Unii. Należy zatem ustanowić rygorystyczne kryteria jakościowe dotyczące jednolitego modelu punktów danych oraz szczegółowe wspólne zasady walidacji, które zostaną opublikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) na jego stronie internetowej. Powyższe nie wyklucza możliwości, by EUNB publikował również na swojej stronie internetowej instrukcje techniczne dotyczące wypełniania formularzy i szablonów określonych w niniejszym rozporządzeniu.

(8) W art. 11 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE zobowiązano właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do współpracy w celu zminimalizowania powielania wymogów w zakresie informacji. W tym celu w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1624 wprowadzono procedurę współpracy pomiędzy właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, którą należy utrzymać, tak aby właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspólnie weryfikowały, czy dany właściwy organ ma już dostęp do części lub całości wymaganych informacji. Jeżeli informacje te są dostępne właściwemu organowi, powinien on przekazać je bezpośrednio organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(9) Uwzględniając zakres zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1624, w celu zapewnienia pewności i jasności prawa należy przyjąć nowe rozporządzenie wykonawcze i, w związku z tym, uchylić i zastąpić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1624.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.

(11) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "istotny podmiot prawny" oznacza podmiot powiązany zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 31 dyrektywy 2014/59/UE, inny niż podmiot objęty planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, mający siedzibę w Unii i spełniający jakikolwiek z następujących warunków:

a)
pełni funkcje krytyczne;
b)
jego indywidualna łączna kwota ekspozycji na ryzyko obliczona zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5  wynosi co najmniej 2 % skonsolidowanej łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko unijnej jednostki dominującej;
c)
jego indywidualna miara ekspozycji całkowitej, o której mowa w art. 429 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, wynosi co najmniej 2 % skonsolidowanej miary ekspozycji całkowitej unijnej jednostki dominującej;
d)
jego indywidualny przychód operacyjny wynosi co najmniej 2 % skonsolidowanego całkowitego przychodu operacyjnego grupy obliczonego na poziomie unijnej jednostki dominującej;
e)
indywidualna wartość jego aktywów ogółem przekracza 5 mld EUR;
f)
jest ważny dla stabilności finansowej w co najmniej jednym państwie członkowskim.

Do celów akapitu pierwszego lit. b) w przypadku grupy obejmującej więcej niż jeden podmiot objęty planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiot uznaje się za istotny podmiot prawny, jeżeli jego indywidualna łączna kwota ekspozycji na ryzyko wynosi co najmniej 2 % łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko podmiotu objętego planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanym grupy objętej planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Do celów akapitu pierwszego lit. c) w przypadku grupy obejmującej więcej niż jeden podmiot objęty planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiot uznaje się za istotny podmiot prawny, jeżeli jego indywidualna miara ekspozycji całkowitej wynosi co najmniej 2 % miary ekspozycji całkowitej podmiotu objętego planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanym grupy objętej planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Artykuł  2

Sprawozdawczość w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji prowadzona przez instytucje, które nie należą do grupy objętej nadzorem skonsolidowanym na podstawie art. 111 i 112 dyrektywy 2013/36/UE

1. 
Podmioty objęte planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które nie należą do grupy objętej nadzorem skonsolidowanym na podstawie art. 111 i 112 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 , przedkładają organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na zasadzie indywidualnej informacje określone we wszystkich szablonach zawartych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem informacji określonych w szablonach Z 01.01, Z 04.00, Z 07.02, Z 07.03 i Z 11.00.
2. 
Podmioty poddawane likwidacji, które nie podlegają uproszczonym obowiązkom, które nie należą do grupy objętej nadzorem skonsolidowanym na podstawie art. 111 i 112 dyrektywy 2013/36/UE i w odniesieniu do których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie ustalił wymogu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE zgodnie z art. 45c ust. 2a akapit drugi tej dyrektywy, przedkładają organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na zasadzie indywidualnej informacje określone w szablonach Z 01.02, Z 02.00, Z 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01.1-Z 07.01.5, Z 07.04 i Z 09.01 zawartych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Podmioty poddawane likwidacji, które nie podlegają uproszczonym obowiązkom, które nie należą do grupy objętej nadzorem skonsolidowanym na podstawie art. 111 i 112 dyrektywy 2013/36/UE i w odniesieniu do których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustalił wymóg, o którym mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE zgodnie z art. 45c ust. 2a akapit drugi tej dyrektywy, przedkładają organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na zasadzie indywidualnej informacje określone w szablonach Z 01.02, Z 02.00, Z 03.01, Z 03.02, Z 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01.1-Z 07.01.5, Z 07.04 i Z 09.01 zawartych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Sprawozdawczość w zakresie grupowej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - grupa objęta planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

1. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje określone w szablonach Z 01.01, Z 01.02 i Z 08.01-Z 09.04 zawartych w załączniku I w odniesieniu do wszystkich podmiotów powiązanych.
2. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje na temat wzajemnych powiązań finansowych między wszystkimi podmiotami powiązanymi, jak określono w szablonie Z 04.00 zawartym w załączniku I.
3. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje określone w szablonie Z 02.00 zawartym w załączniku I w następujący sposób:
a)
na zasadzie indywidualnej - w odniesieniu do wszystkich należących do grupy podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym unijnej jednostki dominującej, oraz wszystkich istotnych podmiotów prawnych będących instytucjami;
b)
na zasadzie skonsolidowanej lub, w stosownych przypadkach, na zasadzie subskonsolidowanej - w odniesieniu do wszystkich należących do grupy podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym unijnej jednostki dominującej, oraz wszystkich istotnych podmiotów prawnych, w odniesieniu do których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustalił wymóg, o którym mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, na zasadzie skonsolidowanej lub subskonsolidowanej, niezależnie od tego, czy podmioty te podlegają przepisom części pierwszej tytuł II rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
4. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje określone w szablonach Z 03.01 lub Z 03.02 zawartych w załączniku I w następujący sposób:
a)
na zasadzie indywidualnej - w odniesieniu do wszystkich należących do grupy podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji grupy, w tym unijnej jednostki dominującej, oraz wszystkich istotnych podmiotów prawnych będących instytucjami, w odniesieniu do których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustalił wymóg, o którym mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE;
b)
na zasadzie skonsolidowanej lub, w stosownych przypadkach, na zasadzie subskonsolidowanej - w odniesieniu do wszystkich należących do grupy podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym unijnej jednostki dominującej, oraz wszystkich istotnych podmiotów prawnych będących instytucjami, w odniesieniu do których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustalił wymóg, o którym mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, niezależnie od tego, czy podmioty te podlegają przepisom części pierwszej tytuł II rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
5. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje określone w szablonach Z 07.01.1, Z 07.01.2, Z 07.01.3, Z 07.01.4 i Z 07.01.5 zawartych w załączniku I na poziomie każdego państwa członkowskiego, w którym dana grupa prowadzi działalność.
6. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje określone w szablonach Z 07.02, Z 07.03 i Z 07.04 zawartych w załączniku I w odniesieniu do funkcji krytycznych i głównych linii biznesowych zapewnianych przez dowolny podmiot powiązany.
7. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na zasadzie indywidualnej, informacje określone w szablonach 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01.1-Z 07.01.5, Z 07.04 i Z 11.00 to Z 17.00 zawartych w załączniku I, w odniesieniu do wszystkich należących do grupy podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym unijnej jednostki dominującej.
8. 
Unijna jednostka dominująca przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na zasadzie indywidualnej, informacje określone w szablonach 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01.1-Z 07.01.5 i Z 07.04 zawartych w załączniku I, w odniesieniu do wszystkich istotnych podmiotów prawnych będących instytucjami.
9. 
Przepisy ust. 2, ust. 3 lit. a) oraz ust. 4, 5 i 6 niniejszego artykułu stosuje się niezależnie od wszelkich odstępstw od stosowania wymogów ostrożnościowych przyznanych zgodnie z art. 7 ust. 1 lub 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 7  lub wszelkich zwolnień od stosowania minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych przyznanych zgodnie z art. 45f dyrektywy 2014/59/UE.
Artykuł  4

Sprawozdawczość w zakresie grupowej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - grupy składające się wyłącznie z podmiotów poddawanych likwidacji

Unijna jednostka dominująca grupy składającej się wyłącznie z podmiotów poddawanych likwidacji, które nie podlegają uproszczonym obowiązkom, przedkłada grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji następujące informacje:

a)
informacje określone w szablonach Z 01.01, Z 01.02, Z 07.01.1-Z 07.01.5 i Z 09.01 zawartych w załączniku I w odniesieniu do wszystkich podmiotów powiązanych, w szablonie Z 02.00 na zasadzie skonsolidowanej oraz w szablonie Z 04.00 w odniesieniu do wzajemnych powiązań finansowych między wszystkimi podmiotami należącymi do danej grupy;
b)
na zasadzie indywidualnej - w odniesieniu do siebie samej i każdego istotnego podmiotu prawnego, w odniesieniu do którego organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie ustalił wymogu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, zgodnie z art. 45c ust. 2a akapit drugi tej dyrektywy - informacje określone w szablonach Z 02.00, Z 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01.1-Z 07.01.5 i Z 07.04 zawartych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
c)
na zasadzie indywidualnej - w odniesieniu do siebie samej i każdego istotnego podmiotu prawnego, w odniesieniu do którego organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustalił wymóg, o którym mowa w art. 45 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE, zgodnie z art. 45c ust. 2a akapit drugi tej dyrektywy - informacje określone w szablonach Z 02.00, Z 03.01, Z 03.02, Z 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01.1-Z 07.01.5 i Z 07.04 zawartych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  5

Dostosowania sprawozdawczości w zakresie grupowej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

1. 
W przypadku grupy, której unijna jednostka dominująca jest podmiotem poddawanym likwidacji i w której skład wchodzą podmioty objęte planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, unijna jednostka dominująca przedkłada następujące informacje:
a)
w przypadku podmiotów powiązanych należących do grup objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - informacje, o których mowa w art. 3;
b)
w przypadku podmiotów poddawanych likwidacji, które nie podlegają uproszczonym obowiązkom i nie należą do żadnej grupy objętej planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - informacje, o których mowa w art. 4.
2. 
W przypadku grupy objętej planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 83b lit. b) dyrektywy 2014/59/UE, informacje, o których mowa w art. 3 niniejszego rozporządzenia, są przedkładane przez co najmniej jeden z należących do grupy podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Informacje te muszą faktycznie obejmować wszystkie instytucje kredytowe trwale powiązane z organem centralnym tej grupy objętej planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, sam organ centralny oraz ich odpowiednie jednostki zależne, w stosownych przypadkach na zasadzie indywidualnej, subskonsolidowanej lub skonsolidowanej.
Artykuł  6

Częstotliwość, dni odniesienia i dni przedkładania szablonów

1. 
Instytucje lub - w przypadku grup - unijne jednostki dominujące przedkładają informacje, o których mowa w art. 2-5, w następujący sposób:
a)
szablony Z 01.01, Z 01.02, Z 02.00, Z 03.01, Z 03.02, Z 04.00, Z 05.01, Z 05.02, Z 06.00 i Z 11.00-Z 17.00 - najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku w odniesieniu do ostatniego dnia poprzedniego roku kalendarzowego;
b)
szablony Z 07.01.1-Z 07.04, Z 08.01-Z 08.05 i Z 09.01-Z 09.04 - najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku w odniesieniu do ostatniego dnia poprzedniego roku kalendarzowego.

Do celów akapitu pierwszego lit. a), jeżeli dzień 31 marca nie jest dniem roboczym, informacje przedkładane są w kolejnym dniu roboczym.

Do celów akapitu pierwszego lit. b), jeżeli dzień 30 kwietnia nie jest dniem roboczym, informacje przedkładane są w kolejnym dniu roboczym.

2. 
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określają, czy informacje przedkłada się bezpośrednio organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji czy też, w stosownych przypadkach, przedkłada się je właściwemu organowi.
3. 
Instytucje lub, w przypadku grup, unijne jednostki dominujące mogą przedkładać dane niezweryfikowane. Jeżeli dane zweryfikowane różnią się od przedłożonych danych niezweryfikowanych, wówczas zmienione, zweryfikowane dane przedkłada się bez zbędnej zwłoki.
4. 
Do celów ust. 3 dane niezweryfikowane są to dane, w odniesieniu do których nie została wydana opinia audytora zewnętrznego, natomiast dane zweryfikowane oznaczają dane poddane badaniu audytora zewnętrznego, który wydał opinię.
5. 
Korekty do przedłożonych szablonów przekazuje się bez zbędnej zwłoki.
Artykuł  7

Formaty wymiany danych oraz informacje towarzyszące przedkładanym danym

1. 
Instytucje lub - w przypadku grup - unijne jednostki dominujące przedkładają informacje, o których mowa w art. 2-5, w szablonach zawartych w załączniku I i w formatach wymiany i przedstawiania danych określonych przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przestrzegają definicji punktów danych ujętych w jednolitym modelu punktów danych, o którym mowa w załączniku II, i zasad walidacji, o których mowa w załączniku III.
2. 
Oprócz obowiązku, o którym mowa w ust. 1, instytucje lub, w przypadku grup, unijne jednostki dominujące zapewniają spełnianie następujących warunków:
a)
wartości numeryczne przedstawia się w następujący sposób:
(i)
punkty danych obejmujące rodzaj danych "kwota pieniężna" przedstawia się z zastosowaniem minimalnej dokładności odpowiadającej dziesięciu tysiącom jednostek;
(ii)
punkty danych obejmujące rodzaj danych "wartość procentowa" wyraża się zgodnie z jednostką, z zastosowaniem minimalnej dokładności odpowiadającej czterem miejscom po przecinku;
(iii)
punkty danych obejmujące rodzaj danych "liczba całkowita" przedstawia się bez miejsc po przecinku oraz z dokładnością odpowiadającą jednostkom;
b)
instytucje i zakłady ubezpieczeń identyfikuje się wyłącznie na podstawie ich identyfikatora podmiotu prawnego;
c)
osoby prawne i kontrahentów innych niż instytucje i zakłady ubezpieczeń identyfikuje się na podstawie ich

identyfikatora podmiotu prawnego, jeżeli im go nadano;

d)
w przedłożonych danych nie uwzględnia się danych, które nie są wymagane ani nie mają zastosowania.
3. 
Do przedłożonych danych instytucje lub, w przypadku grup, unijne jednostki dominujące dołączają następujące informacje dotyczące:
a)
dnia odniesienia;
b)
waluty sprawozdawczej;
c)
standardu rachunkowości;
d)
identyfikatora podmiotu prawnego jednostki sprawozdawczej;
e)
poziomu stosowania określonego w art. 2, 3 i 4.
Artykuł  8

Przekazywanie dodatkowych informacji do celów indywidualnych lub grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

1. 
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zwraca się do odpowiedniej instytucji lub unijnej jednostki dominującej z wnioskiem o dodatkowe informacje lub informacje w nowym formacie, jeżeli spełniony jest jakikolwiek z poniższych warunków:
a)
organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uważa, że takie informacje nie są ujęte w żadnym szablonie zawartym w załączniku I i są niezbędne do sporządzenia i wdrożenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uważa, że otrzymanie takich informacji od podmiotów podlegających uproszczonym obowiązkom jest niezbędne do sporządzenia i wdrożenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
c)
format, w jakim właściwy organ przekazuje informacje zgodnie z art. 9 ust. 2, nie jest odpowiedni do sporządzenia lub wdrożenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. 
Do celów wniosku, o którym mowa w ust. 1, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji:
a)
identyfikuje dodatkowe informacje, jakie należy przekazać;
b)
określa odpowiednie ramy czasowe, w których instytucja lub - w przypadku grup - unijna jednostka dominująca przekazuje informacje organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z uwzględnieniem ilości i złożoności wymaganych informacji;
c)
określa format, który instytucja lub - w przypadku grup - unijna jednostka dominująca stosuje, aby przekazać informacje organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
d)
określa, czy informacje należy przekazać na zasadzie indywidualnej, subskonsolidowanej lub skonsolidowanej oraz czy ich zakres jest lokalny, ogólnounijny czy globalny;
e)
określa konkretnego odbiorcę, formaty wymiany danych oraz informacje, które należy dołączyć do przedłożonych informacji w przypadku przekazania dodatkowych informacji.
Artykuł  9

Współpraca między właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

1. 
Właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspólnie weryfikują, czy właściwy organ ma już dostęp do części lub całości informacji, które należy przekazać organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 2-5 oraz art. 7 i 8.
2. 
Jeżeli część lub całość informacji jest już dostępna właściwemu organowi, organ ten w sposób terminowy przekazuje te informacje organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. 
Do celów ust. 2 organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informują instytucje lub - w przypadku grup - unijne jednostki dominujące na temat tego, które informacje należy zawrzeć w przedkładanych informacjach zgodnie z niniejszym rozporządzeniem Organy identyfikują te informacje, odnosząc się do szablonów zawartych w załączniku I.
Artykuł  10

Uchylenie

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1624 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia wykonawczego traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK  II

Jednolity model punktów danych

Wszystkie pozycje danych określone w załączniku I są przekształcane w jednolity model punktów danych, który stanowi podstawę jednolitych systemów informatycznych instytucji oraz organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Jednolity model punktów danych spełnia następujące kryteria:

a)
stanowi uporządkowane przedstawienie wszystkich pozycji danych określonych w załączniku I;
b)
identyfikuje wszystkie koncepcje biznesowe określone w załączniku I;
c)
zawiera słownik danych określający nazwy tabel, nazwy rzędnych, nazwy osi, nazwy domen, nazwy wymiarów i nazwy członków;
d)
zawiera metryki określające właściwość lub ilość punktów danych;
e)
zawiera definicje punktów danych wyrażone jako kombinacje charakterystycznych cech, które jednoznacznie identyfikują dany koncept finansowy;
f)
zawiera wszystkie odpowiednie specyfikacje techniczne konieczne do opracowania sprawozdawczych narzędzi informatycznych zapewniających jednolite dane dotyczące planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

ZAŁĄCZNIK  III

Zasady walidacji

Pozycje danych określone w załączniku I podlegają zasadom walidacji zapewniającym jakość i spójność danych. Zasady walidacji spełniają następujące kryteria:
a)
ustanawiają związki logiczne pomiędzy odpowiednimi punktami danych;
b)
zawierają filtry i warunki wstępne określające zbiór danych, do którego ma zastosowanie zasada walidacji;
c)
umożliwiają sprawdzenie spójności zgłaszanych danych;
d)
umożliwiają sprawdzenie dokładności zgłaszanych danych;
e)
określają wartości domyślne, które są stosowane w przypadku niezgłoszenia odpowiedniej informacji.
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/59/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz.U. L 277 z 7.11.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/1624/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1174 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniająca dyrektywę 2014/59/UE i rozporządzenie (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do niektórych aspektów minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz.U. L, 2024/1174, 22.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1174/oj). dyrektywę 2014/59/UE, wprowadzając między innymi definicję "podmiotu poddawanego likwidacji". Aby uwzględnić tę nową definicję, konieczne jest rozróżnienie między wymogami dotyczącymi sprawozdawczości w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do podmiotów poddawanych likwidacji, podmiotów objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz podmiotów należących do grup objętych planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W szczególności konieczne jest określenie obowiązków sprawozdawczych z uwzględnieniem tego, czy dane podmioty są jednostkami samodzielnymi lub czy też należą do grup oraz czy dane podmioty lub grupy zostały zidentyfikowane jako podmioty poddawane likwidacji lub obejmują podmioty, które zostały zidentyfikowane jako podmioty poddawane likwidacji. Te obowiązki sprawozdawcze należy określić na poziomie indywidualnym, subskonsolidowanym lub skonsolidowanym w sposób zapewniający proporcjonalność, niezagrażający skutecznemu planowaniu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zwalniający podmioty z równoległego gromadzenia danych pochodzących od różnych organów oraz usuwający punkty danych pokrywające się z ramami sprawozdawczości nadzorczej. Należy to osiągnąć poprzez wdrożenie podejścia, które dostosowuje liczbę szablonów w zależności od rodzaju danej jednostki sprawozdawczej. Szczególną uwagę należy również zwrócić na grupy objęte planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji składające się z instytucji kredytowych trwale powiązanych z organem centralnym oraz na sam ten organ centralny, aby zapewnić, by sprawozdawczość w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji skutecznie obejmowała wszystkie instytucje kredytowe trwale powiązane z organem centralnym tej grupy objętej planem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, sam ten organ centralny oraz ich odnośne jednostki zależne, na poziomie indywidualnym, subskonsolidowanym i skonsolidowanym.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/ 36/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2033/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2303

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2303 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur oraz standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624
Data aktu: 14/11/2025
Data ogłoszenia: 10/12/2025
Data wejścia w życie: 30/12/2025