uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie są uprawnione do przyjmowania na swoich wodach środków ochronnych rybołówstwa, które są niezbędne do wypełnienia ich obowiązków wynikających z art. 6 dyrektywy Rady 92/43/EWG ("dyrektywa siedliskowa") 2 , art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE ("dyrektywa ptasia") 3 i art. 13 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE ("dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej") 4 .
(2) Art. 6 dyrektywy siedliskowej zobowiązuje państwa członkowskie do ustanawiania koniecznych środków ochronnych w odniesieniu do specjalnych obszarów ochrony, odpowiadających ekologicznym wymaganiom typów siedlisk przyrodniczych i gatunków chronionych na tych obszarach. Ponadto zgodnie z tym artykułem państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary.
(3) Art. 4 dyrektywy ptasiej zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia specjalnych środków ochronnych dotyczących siedlisk gatunków wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy. Zobowiązuje on również państwa członkowskie do wprowadzenia podobnych środków ochronnych w odniesieniu do regularnie występujących gatunków wędrownych niewymienionych w załączniku I do tej dyrektywy.
(4) Zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia programów środków na rzecz osiągnięcia lub utrzymania dobrego stanu środowiska, w tym środków ochrony przestrzennej przyczyniających się do powstawania spójnych i reprezentatywnych sieci chronionych obszarów morskich, odpowiednio obejmujących różnorodność tworzonych przez nie ekosystemów, takich jak specjalne obszary ochrony zgodnie z dyrektywą siedliskową, obszary specjalnej ochrony zgodnie z dyrektywą ptasią oraz chronione obszary morskie zgodnie z ustaleniami Unii lub zainteresowanych państw członkowskich w ramach umów międzynarodowych lub regionalnych, których są stronami.
(5) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że należy przyjąć środki, aby mogło wypełnić swoje obowiązki wynikające z unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, a inne państwa członkowskie mają bezpośredni interes w zarządzaniu łowiskiem, którego mają dotyczyć te środki, Komisja jest uprawniona do przyjmowania takich środków w drodze aktów delegowanych po otrzymaniu wspólnej rekomendacji przedstawionej przez te państwa członkowskie.
(6) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/118 5 ustanowiono środki ochronne w celu ochrony środowiska morskiego w niektórych morskich obszarach chronionych Morza Północnego.
(7) 19 października 2023 r. Niemcy i Niderlandy (inicjujące państwa członkowskie), wraz z Belgią, Danią, Francją i Szwecją, przedłożyły Komisji wspólną rekomendację dotyczącą środków ochronnych na niemieckich i niderlandzkich obszarach Dogger Bank, na obszarach Natura 2000 "Doggerbank" (DE1003301) i "Doggersbank" (NL2008001).
(8) We wspólnej rekomendacji zaproponowano środki ochronne w celu ochrony piaszczystych brzegów (typ siedliska H1110) przed oddziaływaniem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem poprzez wprowadzenie zakazu stosowania ruchomych włoków dennych i niewodów na określonych obszarach Natura 2000.
(9) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację na sesji plenarnej w dniach 11-15 marca 2024 r. 6 .
(10) STECF stwierdził, że proponowane środki ochronne na obszarze Dogger Bank mogą przyczynić się do zapewnienia utrzymania i odtworzenia siedlisk i gatunków, o których mowa we wspólnej rekomendacji, we właściwym stanie ochrony oraz stanowić pozytywny krok na rzecz: (i) zminimalizowania negatywnego wpływu działalności połowowej na niektóre siedliska i ich zbiorowiska biologiczne oraz (ii) zapewnienia, aby działalność połowowa nie powodowała degradacji środowiska morskiego, jak określono w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(11) We wspólnej rekomendacji zakaz stosowania rozszerzono również na sejnery na obszarach zarządzania zarówno w Niemczech, jak i w Niderlandach. STECF podkreślił, że włączenie wszystkich grup narzędzi do środków zarządzania jest konieczne, aby zminimalizować negatywne skutki połowów i uniknąć degradacji środowiska morskiego spowodowanej połowami.
(12) We wspólnej rekomendacji zaproponowano również środki kontroli i egzekwowania przepisów. STECF zauważył, że we wspólnej rekomendacji uwzględniono poprzednie zalecenia STECF, i stwierdził, że te środki kontroli i egzekwowania wydają się odpowiednie i wystarczające do zapewnienia właściwego egzekwowania zaproponowanych środków dotyczących obszarów zarządzania. Niektóre z proponowanych środków kontroli stanowią już jednak obowiązek prawny i w związku z tym nie zostały uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu delegowanym.
(13) Stan ochrony obszaru jest nadal oceniany jako niewłaściwy, a zgodnie z danymi przekazanymi przez państwa członkowskie działalność połowowa zmienia skład gatunkowy, który obejmuje teraz mniejsze i krótko żyjące gatunki.
(14) Komisja uważa zatem, że środki zaproponowane we wspólnej rekomendacji przyczynią się do zminimalizowania negatywnego wpływu działalności połowowej na wodach UE obszarów Natura 2000 Dogger Bank.
(15) W art. 3 ust. 3 lit. d) rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/118 ustanowiono odstępstwo od zakazu połowów w obszarach ograniczonych połowów Stora Middelgrund och Rode bank (SE0510186), Fladen (SE0510127), Lilla Middelgrund (SE0510126) i Morups bank (SE0510187) w obszarze cieśniny Kattegat w przypadku sieci skrzelowych i drygawic, pod warunkiem że statki rybackie uczestniczą w krajowym programie monitorowania i oceny prowadzonym przez organy krajowe lub w ich imieniu w celu oceny przyłowu morświna zwyczajnego i ptaków morskich za pomocą zdalnego monitorowania elektronicznego ("REM"), w tym z wykorzystaniem na pokładzie kamer telewizji przemysłowej (CCTV) oraz danych o pozycji. W art. 3 ust. 3 lit. d) zobowiązano również Szwecję do corocznego przeglądu danych dotyczących przypadkowych połowów morświna zwyczajnego i ptaków morskich w celu dokonania ostatecznej oceny do dnia 31 grudnia 2024 r.
(16) Odstępstwo to ustanowiono w związku z oceną dokonaną przez STECF na posiedzeniu plenarnym w dniach 2226 marca 2021 r. 7 Chociaż STECF zakwestionował stosowność odstępstwa, zwrócił uwagę na możliwość jego przeglądu po trzech latach stosowania. Odstępstwo było częścią szerszej wspólnej rekomendacji przedłożonej w 2021 r., która obejmowała szereg środków, w odniesieniu do których STECF stwierdził, że ogólnie rzecz biorąc, stanowią one pozytywny krok w kierunku zminimalizowania negatywnego wpływu działalności połowowej na przedmiotowe siedliska.
(17) W dniu 11 lipca 2024 r. państwa członkowskie leżące nad Morzem Północnym, w tym Szwecja jako inicjujące państwo członkowskie, przedłożyły Komisji wspólną rekomendację, w której zaproponowano zniesienie tego odstępstwa, ponieważ w ramach programu monitorowania nie prowadzono żadnych połowów oraz ponieważ z nowych danych wynika, że stan populacji Morza Bełtów jest zły.
(18) Komisja uważa, że z powodów określonych w motywie 17 powyżej należy usunąć odstępstwo dotyczące sieci skrzelowych i drygawic.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/118.
(20) Niniejsze rozporządzenie delegowane pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby wprowadzenia dodatkowych środków ochronnych niezbędnych do zapewnienia zgodności z dyrektywą ptasią, dyrektywą siedliskową i dyrektywą ramową w sprawie strategii morskiej oraz stanowiskiem Komisji w odniesieniu do wypełniania przez zainteresowane państwa członkowskie ich obowiązków wynikających z odpowiedniego unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2191 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/2191 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/118 w odniesieniu do środków ochronnych dotyczących w Dogger Bank i niektórych obszarów cieśniny Kattegat |
| Data aktu: | 16/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 18/11/2025 |