Decyzja 2025/2165 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Radzie ds. Handlu ustanowionej na mocy Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady ds. Handlu i regulaminu wewnętrznego Komitetu ds. Handlu

DECYZJA RADY (UE) 2025/2165
z dnia 20 października 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Radzie ds. Handlu ustanowionej na mocy Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady ds. Handlu i regulaminu wewnętrznego Komitetu ds. Handlu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa przejściowa w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile (zwana dalej "umową") 1  została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2024/3016 2  i weszła w życie w dniu 1 lutego 2025 r.

(2) Art. 33. 1 ust. 1 umowy ustanawia Radę ds. Handlu, która, zgodnie z art. 33.1 ust. 5 umowy, ma przyjąć na pierwszym posiedzeniu swój regulamin wewnętrzny oraz regulamin wewnętrzny Komitetu ds. Handlu.

(3) Na swoim pierwszym posiedzeniu Rada ds. Handlu ma przyjąć decyzję w sprawie swojego regulaminu wewnętrznego oraz decyzję w sprawie regulaminu wewnętrznego Komitetu ds. Handlu.

(4) Należy określić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w Komitecie ds. Handlu, gdyż decyzja będzie wiążąca dla Unii.

(5) Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii powinno opierać się na projekcie decyzji Rady ds. Handlu dołączonym do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na pierwszym posiedzeniu Rady ds. Handlu, ustanowionej na mocy Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile, w odniesieniu do regulaminu wewnętrznego Rady ds. Handlu, opiera się na projekcie decyzji Rady ds. Handlu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na pierwszym posiedzeniu Rady ds. Handlu, ustanowionej na mocy Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile, w odniesieniu do regulaminu wewnętrznego Rady ds. Handlu, opiera się na projekcie decyzji Rady ds. Handlu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 października 2025 r.

PROJEKT

DECYZJA RADY DS. HANDLU USTANOWIONEJ NA MOCY UMOWY PRZEJŚCIOWEJ W SPRAWIE HANDLU MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A REPUBLIKĄ CHILE

w sprawie przyjęcia regulaminów wewnętrznych Rady ds. Handlu i Komitetu ds. Handlu

RADA DS. HANDLU,

uwzględniając Umowę przejściową w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile, w szczególności jej art. 33.1 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa przejściowa w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile (zwana dalej "umową") weszła w życie w dniu 1 lutego 2025 r.

(2) W art. 33.1 ust. 1 umowy ustanowiona została Rada ds. Handlu.

(3) W art. 33.2 ust. 1 umowy ustanowiony został Komitet ds. Handlu.

(4) Aby zapewnić funkcjonowanie Rady ds. Handlu i Komitetu ds. Handlu, należy ustanowić regulaminy wewnętrzne tych organów.

(5) Art. 33. 1. ust. 5 umowy przewiduje, że "[N]a swoim pierwszym posiedzeniu Rada ds. Handlu ustanawia swój własny regulamin wewnętrzny oraz regulamin wewnętrzny Komitetu ds. Handlu",

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się następujące akty prawne:

a)
regulamin wewnętrzny Rady ds. Handlu zawarty w załączniku 1 do niniejszej decyzji;
b)
regulamin wewnętrzny Komitetu ds. Handlu zawarty w załączniku 2 do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Niniejszą decyzję sporządzono w dwóch egzemplarzach w języku angielskim. Każda ze stron może przetłumaczyć tekst niniejszej decyzji na języki wymagane do celów jej procedur wewnętrznych lub w celu poinformowania opinii publicznej.
2. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

ZAŁĄCZNIK  1

REGULAMIN WEWNĘTRZNY RADY DS. HANDLU

Reguła 1

Rola Rady ds. Handlu

Rada ds. Handlu ustanowiona na podstawie art. 33.1 Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Chile (zwana dalej "umową") jest odpowiedzialna za wszystkie sprawy lub kwestie, o których mowa we wspomnianym artykule.

Reguła 2

Skład i przewodnictwo

1. Skład Rady ds. Handlu i przewodnictwo w niej określono w art. 33.1 ust. 3.

2. Przed pierwszym posiedzeniem Rady ds. Handlu każda ze Stron powiadamia drugą Stronę o nazwisku, stanowisku i danych kontaktowych wyznaczonego urzędnika odpowiedzialnego za współprzewodniczenie Radzie ds. Handlu w imieniu tej Strony. Uznaje się, że ten wyznaczony urzędnik posiada upoważnienie do reprezentowania tej Strony do dnia, w którym Strona ta powiadomi drugą Stronę o nowym wyznaczonym urzędniku.

Reguła 3

Koordynatorzy

Przed pierwszym posiedzeniem Rady ds. Handlu każda ze Stron powiadamia drugą Stronę o nazwisku, stanowisku i danych kontaktowych urzędnika wyznaczonego na koordynatora w imieniu tej Strony, zgodnie z art. 33.3 ust. 1 umowy. Uznaje się, że ten urzędnik pozostaje koordynatorem w imieniu danej Strony do dnia, w którym Strona ta powiadomi drugą Stronę o nowym urzędniku.

Reguła 4

Zwoływanie posiedzeń

Posiedzenia Rady ds. Handlu, zgodnie z artykułem 33.1 ust 2 umowy, zwołuje współprzewodniczący reprezentujący Stronę, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia.

Reguła 5

Delegacje

Co najmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem koordynatorzy informują się wzajemnie o planowanym składzie odpowiednio delegacji Unii Europejskiej i Chile, podając imię i nazwisko oraz funkcję każdego członka delegacji.

Reguła 6

Porządek posiedzenia

1. Co najmniej 21 dni przed posiedzeniem lub 14 dni w przypadku pilnych posiedzeń koordynator Strony, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia, przesyła drugiej Stronie propozycję wstępnego porządku posiedzenia, wyznaczając termin na przedstawienie uwag. Koordynatorzy sporządzają wstępny porządek posiedzenia z uwzględnieniem tych uwag co najmniej 14 dni przed posiedzeniem lub 10 dni - w przypadku pilnych posiedzeń.

2. Rada ds. Handlu przyjmuje porządek posiedzenia na początku każdego posiedzenia. Punkty, które nie znalazły się we wstępnym porządku posiedzenia, mogą zostać umieszczone w porządku posiedzenia za obopólną zgodą współprzewodniczących.

Reguła 7

Zaproszenie ekspertów

Współprzewodniczący Rady ds. Handlu mogą, za obopólną zgodą, zaprosić ekspertów (w szczególności osoby niebędące urzędnikami administracji rządowej) do udziału w posiedzeniach Rady ds. Handlu w celu przedstawienia informacji na konkretne tematy i tylko na te części posiedzenia, na których omawiane są te konkretne tematy.

Reguła 8

Protokół

1. Koordynator Strony, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia, opracowuje projekt protokołu każdego posiedzenia w terminie 15 dni od jego zakończenia, chyba że współprzewodniczący podejmą inną decyzję. Projekt protokołu przekazuje się w celu przedstawienia uwag koordynatorowi drugiej Strony.

2. Protokół zawiera co do zasady streszczenie każdego punktu ujętego w porządku posiedzenia, a w stosownych przypadkach - informacje o:

a) wszystkich dokumentach przedłożonych Radzie ds. Handlu;

b) wszelkich oświadczeniach, o których włączenie do protokołu posiedzenia wystąpił jeden ze współprzewodniczących Rady ds. Handlu; oraz

c) przyjętych decyzjach i zaleceniach, uzgodnionych oświadczeniach i przyjętych wnioskach dotyczących poszczególnych punktów porządku posiedzenia.

3. Protokół zawiera w załączniku:

a) wykaz wszystkich decyzji Rady ds. Handlu przyjętych od jej ostatniego posiedzenia w drodze procedury pisemnej na podstawie reguły 9 ust. 2, w stosownych przypadkach;

b) wykaz imion i nazwisk oraz funkcji wszystkich osób uczestniczących w posiedzeniu Rady ds. Handlu; oraz

c) wykaz wszystkich decyzji Rady ds. Handlu przyjętych na danym posiedzeniu.

4. Koordynatorzy dostosowują projekt protokołu na podstawie otrzymanych uwag. Projekt protokołu ze zmianami jest zatwierdzany za zgodą współprzewodniczących w terminie 30 dni od dnia posiedzenia lub w dowolnym innym terminie uzgodnionym przez współprzewodniczących. Po zatwierdzeniu koordynator Strony będącej gospodarzem posiedzenia wydaje dwa oryginały protokołu i przekazuje po jednym egzemplarzu każdej ze Stron.

Reguła 9

Decyzje i zalecenia

1. Rada ds. Handlu może przyjmować decyzje i zalecenia w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa tak stanowi.

2. W okresie między posiedzeniami Rada ds. Handlu może przyjmować decyzje lub zalecenia w drodze procedury pisemnej. W takich przypadkach współprzewodniczący Rady ds. Handlu przesyła drugiemu współprzewodniczącemu proponowany tekst projektu decyzji lub zalecenia w języku roboczym Rady ds. Handlu, z terminem co najmniej jednego miesiąca na ustosunkowanie się do niego. Jeżeli drugi współprzewodniczący nie wyrazi zgody lub nie zareaguje, proponowana decyzja lub zalecenie są poddawane pod dyskusję i mogą zostać przyjęte na następnym posiedzeniu Rady ds. Handlu. Projekt decyzji lub zalecenia uznaje się za przyjęty w dniu, w którym współprzewodniczący drugiej Strony wyrazi zgodę, i zapisuje się go w protokole posiedzenia Rady zgodnie z regułą 8 ust. 4.

3. W przypadku gdy Rada ds. Handlu jest upoważniona na podstawie umowy do przyjmowania decyzji lub zaleceń, akty takie noszą odpowiednio tytuł "decyzja" lub "zalecenie". Koordynatorzy nadają każdej decyzji lub zaleceniu kolejną sygnaturę i podają datę ich przyjęcia. W każdej decyzji i każdym zaleceniu określa się datę wejścia w życie.

4. Decyzje i zalecenia przyjęte przez Radę ds. Handlu sporządzane są w dwóch egzemplarzach poświadczonych przez współprzewodniczących i przekazywanych po jednym dla każdej ze Stron.

Reguła 10

Przejrzystość

1. Posiedzenia Rady ds. Handlu mogą być jawne, jeżeli współprzewodniczący wyrażą na to zgodę.

2. Każda ze Stron może postanowić o opublikowaniu decyzji i zaleceń Rady ds. Handlu w swoim dzienniku urzędowym lub w internecie.

3. Do celów przedkładania dokumentów Radzie ds. Handlu zastosowanie ma art. 32.4 ust. 2.

4. Koordynatorzy podają do wiadomości publicznej:

a) wstępny porządek posiedzenia Rady ds. Handlu przed odbyciem posiedzenia oraz

b) protokoły posiedzeń Rady ds. Handlu po ich zatwierdzeniu zgodnie z regułą 8.

5. Publikowanie dokumentów zgodnie z ust. 2-4 pozostaje bez uszczerbku dla mających zastosowanie zasad każdej ze Stron dotyczących ochrony danych i przejrzystości.

Reguła 11

Języki

1. Językiem roboczym Rady ds. Handlu jest język angielski.

2. Rada ds. Handlu przyjmuje decyzje dotyczące zmiany lub interpretacji umowy zgodnie z art. 33.1 ust. 6 lit. a) i b) umowy w językach, w których tekst umowy jest autentyczny. Wszystkie inne decyzje i zalecenia Rady ds. Handlu przyjmuje się w języku roboczym.

3. Każda ze Stron odpowiedzialna jest za tłumaczenie decyzji i innych dokumentów na swoje własne języki urzędowe, w stosownych przypadkach, oraz ponosi wydatki związane z takimi tłumaczeniami.

Reguła 12

Wydatki

1. Każda ze Stron pokrywa wszelkie wydatki poniesione przez siebie, wynikające z uczestnictwa w posiedzeniach Rady ds. Handlu, w szczególności jeśli chodzi o koszty personelu, koszty podróży i diety, a także koszty wideo- i telekonferencji oraz opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.

2. Strona pełniąca funkcję gospodarza posiedzenia ponosi wszelkie wydatki związane z organizacją posiedzeń, powielaniem dokumentów i tłumaczeniem ustnym z języków roboczych i na języki robocze Rady ds. Handlu.

ZAŁĄCZNIK  2

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU DS. HANDLU

Reguła 1

Rola Komitetu ds. Handlu

Komitet ds. Handlu ustanowiony na podstawie art. 33.2 Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Chile (zwaną dalej "umową") jest odpowiedzialny za wszystkie sprawy lub kwestie, o których mowa we wspomnianym artykule.

Reguła 2

Skład i przewodnictwo

1. Skład Komitetu ds. Handlu i przewodnictwo w nim określono w art. 33.2 ust. 4.

2. Przed pierwszym posiedzeniem Komitetu ds. Handlu każda ze Stron powiadamia drugą Stronę o imieniu i nazwisku, stanowisku i danych kontaktowych wyznaczonego urzędnika odpowiedzialnego za współprzewodniczenie Komitetowi ds. Handlu w imieniu tej Strony. Uznaje się, że ten wyznaczony urzędnik posiada upoważnienie do reprezentowania tej Strony do dnia, w którym Strona ta powiadomi drugą Stronę o nowym wyznaczonym urzędniku.

Reguła 3

Koordynatorzy

Przed pierwszym posiedzeniem Komitetu ds. Handlu każda ze Stron powiadamia drugą Stronę o imieniu i nazwisku, stanowisku i danych kontaktowych urzędnika wyznaczonego na koordynatora w imieniu tej Strony, zgodnie z art. 33.3 ust. 1 umowy. Uznaje się, że ten urzędnik pełni obowiązki koordynatora w imieniu danej Strony do dnia, w którym Strona ta powiadomi drugą Stronę o nowym urzędniku.

Reguła 4

Zwoływanie posiedzeń

Posiedzenia Komitetu ds. Handlu, zgodnie z artykułem 33.2 ust. 3 umowy, zwołuje współprzewodniczący reprezentujący Stronę, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia.

Reguła 5

Delegacje

Co najmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem koordynatorzy informują się wzajemnie o planowanym składzie odpowiednio delegacji Unii Europejskiej i Chile, podając imię i nazwisko oraz funkcję każdego członka delegacji.

Reguła 6

Porządek posiedzenia

1. Co najmniej 21 dni przed posiedzeniem lub 14 dni w przypadku pilnych posiedzeń koordynator Strony, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia, przesyła drugiej Stronie propozycję wstępnego porządku posiedzenia, wyznaczając termin na przedstawienie uwag. Koordynatorzy sporządzają wstępny porządek posiedzenia z uwzględnieniem tych uwag co najmniej 14 dni przed posiedzeniem lub 10 dni - w przypadku pilnych posiedzeń.

2. Komitet ds. Handlu przyjmuje porządek posiedzenia na początku każdego posiedzenia. Punkty, które nie znalazły się we wstępnym porządku posiedzenia, mogą zostać umieszczone w porządku posiedzenia za obopólną zgodą współprzewodniczących.

Reguła 7

Zaproszenie ekspertów

Współprzewodniczący Komitetu ds. Handlu mogą, za obopólną zgodą, zaprosić ekspertów (w szczególności osoby niebędące urzędnikami administracji rządowej) do udziału w posiedzeniach Rady ds. Handlu w celu przedstawienia informacji na konkretne tematy i tylko na te części posiedzenia, na których omawiane są te konkretne tematy.

Reguła 8

Protokół

1. Koordynator Strony, która pełni funkcję gospodarza posiedzenia, opracowuje projekt protokołu każdego posiedzenia w terminie 15 dni od jego zakończenia, chyba że współprzewodniczący podejmą inną decyzję. Projekt protokołu przekazuje się w celu przedstawienia uwag koordynatorowi drugiej Strony.

2. Protokół zawiera co do zasady streszczenie każdego punktu ujętego w porządku posiedzenia, a w stosownych przypadkach - informacje o:

a) wszystkich dokumentach przedłożonych Komitetowi ds. Handlu;

b) wszelkich oświadczeniach, o których włączenie do protokołu z posiedzenia wystąpił jeden ze współprzewodniczących Komitetu ds. Handlu; oraz

c) przyjętych decyzjach i zaleceniach, uzgodnionych oświadczeniach i przyjętych wnioskach dotyczących poszczególnych punktów porządku posiedzenia.

3. Protokół zawiera w załączniku:

a) w stosownych przypadkach, wykaz wszystkich decyzji Komitetu ds. Handlu przyjętych od jego ostatniego posiedzenia w drodze procedury pisemnej na podstawie reguły 9 ust. 2;

b) wykaz imion i nazwisk oraz funkcji wszystkich osób uczestniczących w posiedzeniu Komitetu ds. Handlu; oraz

c) wykaz wszystkich decyzji Komitetu ds. Handlu przyjętych na danym posiedzeniu.

4. Koordynatorzy dostosowują projekt protokołu na podstawie otrzymanych uwag. Projekt protokołu ze zmianami jest zatwierdzany za zgodą współprzewodniczących w terminie 30 dni od dnia posiedzenia lub w dowolnym innym terminie uzgodnionym przez współprzewodniczących. Po zatwierdzeniu koordynator Strony będącej gospodarzem posiedzenia wydaje dwa oryginały protokołu i przekazuje po jednym egzemplarzu każdej ze Stron.

5. W przypadku gdy niniejsze reguły stosuje się odpowiednio do posiedzeń podkomitetów, protokoły posiedzenia podkomitetów są udostępniane na wszelkie kolejne posiedzenia Komitetu ds. Handlu.

Reguła 9

Decyzje i zalecenia

1. Komitet ds. Handlu może przyjmować decyzje w przypadkach określonych w umowie, a także zalecenia, również gdy takie uprawnienia zostały mu przekazane przez Radę ds. Handlu.

2. W okresie między posiedzeniami Komitet ds. Handlu może przyjmować decyzje oraz zalecenia w drodze procedury pisemnej. W takich przypadkach współprzewodniczący Komitetu ds. Handlu przesyła drugiemu współprzewodniczącemu proponowany tekst projektu decyzji lub zalecenia w języku roboczym Komitetu ds. Handlu, z terminem co najmniej jednego miesiąca na ustosunkowanie się do niego. Jeżeli drugi współprzewodniczący nie wyrazi zgody lub nie zareaguje, proponowana decyzja lub zalecenie są poddawane pod dyskusję i mogą zostać przyjęte na następnym posiedzeniu Komitetu ds. Handlu. Projekt decyzji lub zalecenia uznaje się za przyjęty w dniu, w którym współprzewodniczący drugiej Strony wyrazi zgodę, i zapisuje się go w protokole posiedzenia komitetu zgodnie z regułą 8 ust. 4.

3. W przypadku gdy Komitet ds. Handlu jest upoważniony na mocy umowy do przyjmowania decyzji lub zaleceń, akty takie noszą odpowiednio tytuł "decyzja" lub "zalecenie". Koordynatorzy nadają każdej decyzji lub zaleceniu kolejną sygnaturę i podają datę ich przyjęcia. W każdej decyzji i każdym zaleceniu określa się datę wejścia w życie.

4. Decyzje i zalecenia przyjęte przez Komitet ds. Handlu sporządzane są w dwóch egzemplarzach poświadczonych przez współprzewodniczących i przekazywanych po jednym dla każdej ze Stron.

Reguła 10

Przejrzystość

1. Posiedzenia Komitetu ds. Handlu mogą być jawne, jeżeli współprzewodniczący wyrażą na to zgodę.

2. Każda ze Stron może postanowić o opublikowaniu decyzji i zaleceń Komitetu ds. Handlu w swoim dzienniku urzędowym lub w internecie.

3. Do celów przedkładania dokumentów Komitetowi ds. Handlu zastosowanie ma art. 32.4 ust. 2.

4. Koordynatorzy podają do wiadomości publicznej:

a) wstępny porządek posiedzenia Komitetu ds. Handlu przed odbyciem posiedzenia; oraz

b) protokoły posiedzeń Komitetu ds. Handlu po ich zatwierdzeniu zgodnie z regułą 8.

5. Publikowanie dokumentów zgodnie z ust. 2-4 pozostaje bez uszczerbku dla mających zastosowanie zasad każdej ze Stron dotyczących ochrony danych i przejrzystości.

Reguła 11

Języki

1. Językiem roboczym Komitetu ds. Handlu jest język angielski.

2. Komitet ds. Handlu przyjmuje decyzje dotyczące zmiany lub interpretacji umowy zgodnie z art. 33.2 ust. 7 lit. b) umowy w językach, w których tekst umowy jest autentyczny. Wszystkie inne decyzje i zalecenia Komitetu ds. Handlu przyjmuje się w języku roboczym.

3. Każda ze Stron odpowiedzialna jest za tłumaczenie decyzji i innych dokumentów na swoje własne języki urzędowe, w stosownych przypadkach, oraz ponosi wydatki związane z takimi tłumaczeniami.

Reguła 12

Wydatki

1. Każda ze Stron pokrywa wszelkie wydatki poniesione przez siebie, wynikające z uczestnictwa w posiedzeniach Komitetu ds. Handlu, w szczególności jeśli chodzi o koszty personelu, koszty podróży i diety, a także koszty wideo- i telekonferencji oraz opłaty pocztowe i telekomunikacyjne.

2. Strona pełniąca funkcję gospodarza posiedzenia ponosi wszelkie wydatki związane z organizacją posiedzeń, powielaniem dokumentów i tłumaczeniem ustnym z języków roboczych i na języki robocze Komitetu ds. Handlu.

Reguła 13

Specjalne komitety i inne organy

1. Zgodnie z art. 33.2 ust. 6 lit. d) umowy Komitet ds. Handlu nadzoruje i koordynuje prace wszystkich specjalnych komitetów i innych organów ustanowionych lub które mogą zostać ustanowione na mocy umowy, i kieruje tymi pracami.

2. Komitet ds. Handlu jest informowany na piśmie o ewentualnych punktach kontaktowych wyznaczonych przez specjalne komitety lub inne organy powołane na mocy umowy. Wszelką odnośną korespondencję, dokumenty i wiadomości przesyłane przez punkty kontaktowe każdego specjalnego komitetu dotyczące wykonania umowy przekazuje się równocześnie koordynatorom.

1 Dz.U. L, 2024/2953, 20.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/2953/oj.
2 Decyzja Rady (UE) 2024/3016 z dnia 18 marca 2024 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile (Dz.U. L, 2024/3016, 20.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2024/3016/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2165

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2165 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Radzie ds. Handlu ustanowionej na mocy Umowy przejściowej w sprawie handlu między Unią Europejską a Republiką Chile, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady ds. Handlu i regulaminu wewnętrznego Komitetu ds. Handlu
Data aktu: 20/10/2025
Data ogłoszenia: 27/10/2025