uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE 1 , w szczególności jego art. 93 ust. 2,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/6 weterynaryjne produkty lecznicze wytwarzane w Unii, w tym weterynaryjne produkty lecznicze przeznaczone na wywóz, a także weterynaryjne produkty lecznicze przywożone do Unii, mają być wytwarzane zgodnie z dobrą praktyką wytwarzania i zawierać jako materiały wyjściowe wyłącznie substancje czynne, które wytworzono zgodnie z dobrą praktyką wytwarzania substancji czynnych.
(2) Komisja ma przyjąć dobrą praktykę wytwarzania substancji czynnych stosowanych jako materiały wyjściowe w weterynaryjnych produktach leczniczych ("substancje czynne") mającą zastosowanie w Unii. Dobre praktyki wytwarzania mające zastosowanie w Unii powinny być stale dostosowywane do odpowiednich norm międzynarodowych.
(3) Producenci substancji czynnych ("producenci") powinni zapewnić zgodność z wymogami dobrej praktyki wytwarzania substancji czynnych mającymi zastosowanie w Unii. Aby uniknąć jakichkolwiek ograniczeń w opracowywaniu nowych koncepcji lub technologii, producentom substancji czynnych należy zezwolić na stosowanie podejść alternatywnych do tych określonych w niniejszym rozporządzeniu, o ile są oni w stanie wykazać, że alternatywne podejście pozwala osiągnąć te same cele oraz że zapewniona jest jakość i czystość substancji czynnych.
(4) Wytwarzanie sterylnych substancji czynnych stwarza szczególne ryzyko, któremu należy przeciwdziałać w celu zapewnienia jakości takich substancji czynnych. W tym celu sterylizację i przetwarzanie aseptyczne sterylnych substancji czynnych należy przeprowadzać zgodnie z wymogami określonymi w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/2091 2 w sprawie dobrej praktyki wytwarzania weterynaryjnych produktów leczniczych.
(5) Wytwarzanie substancji czynnych pochodzenia biologicznego charakteryzuje się szczególnymi cechami, które należy uwzględnić w celu zapewnienia jakości takich substancji czynnych. W tym celu w stosownych przypadkach należy stosować wymogi określone w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2091 w sprawie dobrej praktyki wytwarzania weterynaryjnych produktów leczniczych.
(6) Wytwarzanie substancji czynnych pochodzenia roślinnego charakteryzuje się szczególnymi cechami, które należy uwzględnić w celu zapewnienia jakości takich substancji czynnych. W tym celu w stosownych przypadkach należy stosować wymogi określone w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2091 w sprawie dobrej praktyki wytwarzania weterynaryjnych produktów leczniczych.
(7) Substancje czynne stosowane w przeciwpasożytniczych weterynaryjnych produktach leczniczych przeznaczonych dla docelowych gatunków pszczół oraz substancje czynne stosowane w weterynaryjnych produktach leczniczych przeciwko pasożytom zewnętrznym przeznaczonych do zewnętrznego stosowania są często produkowane do stosowania w innych rodzajach produktów, a ilość potrzebna do produkcji weterynaryjnych produktów leczniczych jest zbyt mała, aby była opłacalna z ekonomicznego punktu widzenia. W celu zapewnienia dostępności przeciwpaso- żytniczych weterynaryjnych produktów leczniczych dla pszczół i weterynaryjnych produktów leczniczych przeciwko pasożytom zewnętrznym niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do wytwarzania tych substancji czynnych. Proces ich wytwarzania powinien jednak gwarantować odpowiednią jakość i czystość substancji czynnych. Należy również przestrzegać specyfikacji przewidzianych przez producenta weterynaryjnego produktu leczniczego.
(8) W przypadku gdy cały proces - od pozyskiwania lub izolacji substancji czynnej ze źródła biologicznego aż do wytwarzania produktu gotowego - jest procesem ciągłym, na przykład w odniesieniu do weterynaryjnych produktów leczniczych zawierających komórki, szczepionki wirusowe lub fagi, cały proces wytwarzania podlega rozporządzeniu wykonawczemu (UE) 2025/2091 w sprawie dobrej praktyki wytwarzania weterynaryjnych produktów leczniczych i w związku z tym niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania.
(9) W przypadku gdy cały proces - od wytwarzania substancji czynnej gazu do wytwarzania produktu gotowego - jest procesem ciągłym, proces wytwarzania podlega rozporządzeniu wykonawczemu (UE) 2025/2091 w sprawie dobrej praktyki wytwarzania weterynaryjnych produktów leczniczych i w związku z tym niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania.
(10) Producenci powinni zapewnić tożsamość, integralność, identyfikowalność i spójną jakość substancji czynnych na etapie ich produkcji. Aby osiągnąć ten cel, producenci powinni wdrożyć kompleksowy system zarządzania jakością.
(11) Poprzez przeglądy jakości produktu producenci powinni weryfikować spójność istniejących procesów, adekwatność obowiązujących specyfikacji, identyfikować trendy oraz możliwości ulepszenia produktów i procesów. W stosownych przypadkach wyniki takich przeglądów powinny prowadzić do wdrożenia środków naprawczych lub zapobiegawczych.
(12) W celu zapewnienia, aby substancje czynne spełniały wymagane normy jakości oraz były zgodne z warunkami pozwolenia na dopuszczenie do obrotu i z dobrą praktyką wytwarzania, producenci powinni przeprowadzać regularne inspekcje wewnętrzne.
(13) W celu zapewnienia jakości substancji czynnych producenci powinni dysponować odpowiednią liczbą kompetentnych pracowników posiadających jasno określone obowiązki. Personelowi należy zapewnić wstępne i ustawiczne szkolenie związane z powierzonymi zadaniami.
(14) Przez cały czas trwania procesu wytwarzania należy utrzymywać odpowiednie normy higieny.
(15) W celu zapewnienia jakości substancji czynnych producenci powinni dysponować odpowiednimi pomieszczeniami i sprzętem do ich wytwarzania i kontroli, a także odpowiednimi pomieszczeniami do przechowywania materiałów i produktów. Takie pomieszczenia i sprzęt powinny być odpowiednio utrzymywane i konserwowane. Kwalifikację i walidację pomieszczeń i sprzętu, w tym instalacji wspomagających i systemów stosowanych podczas wytwarzania substancji czynnych, należy traktować jako podstawowy wymóg dobrej praktyki wytwarzania.
(16) W celu zapewnienia, by stosowanie systemów skomputeryzowanych nie zwiększało ryzyka dla jakości substancji czynnych, należy ustanowić określone wymogi dotyczące stosowania takich systemów.
(17) Należy określić kompleksowy system dokumentacji jako kluczowy element systemu zarządzania jakością. System dokumentacji powinien zapewniać ustanowienie odpowiednich instrukcji i specyfikacji, w tym odpowiednich kontroli i procedur monitorowania, w celu zapewnienia jakości substancji czynnych. System dokumentacji powinien również zapewniać, aby wszystkie działania mogące mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na jakość substancji czynnych były należycie rejestrowane, a spójność danych była utrzymywana przez cały odpowiedni okres przechowywania.
(18) Należy określić wymogi dotyczące postępowania z materiałami i produktami, kwalifikacji dostawców, zapobiegania zanieczyszczeniu krzyżowemu i działań związanych z pakowaniem.
(19) Produkcję oraz kontrole wewnątrzprocesowe należy przeprowadzać w celu zapewnienia jakości substancji czynnej i jej produktów pośrednich.
(20) Należy wdrożyć procedury kontroli laboratoryjnej w celu zapewnienia, by materiały nie były zwalniane do użytku, a produkty do obrotu, dopóki ich jakość nie zostanie sprawdzona. W związku z tym kontrola laboratoryjna powinna obejmować pobieranie próbek, specyfikacje i badania, a także środki organizacyjne, dokumentację i procedury zwalniania.
(21) Prawidłowe pobieranie próbek ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia jakości wytwarzanych produktów. Próbki referencyjne powinny być przechowywane jako zapis serii substancji czynnej oraz w celu umożliwienia oceny w przypadku postępowań wyjaśniających dotyczących jakości.
(22) Aby zapewnić szybkie wykrywanie i rozwiązywanie problemów związanych z jakością, producenci powinni wprowadzić system rejestrowania i badania przypadków podejrzenia występowania wad jakościowych oraz skarg dotyczących jakości. Ponadto należy ustanowić procedury postępowania w przypadku wycofania z używania.
(23) W celu zapewnienia, by zlecanie na zewnątrz działań związanych z wytwarzaniem i kontrolą substancji czynnych nie zwiększało ryzyka dla ich jakości, należy ustanowić określone wymogi. W szczególności należy sporządzić pisemną umowę dotyczącą zleconych na zewnątrz działań, która jasno określa obowiązki każdej ze stron.
(24) Wytwarzanie niektórych rodzajów substancji czynnych wymaga szczególnej uwagi. Należy wprowadzić dodatkowe wymogi w zakresie wytwarzania substancji czynnych lub ich produktów pośrednich wytwarzanych przy zastosowaniu kultury komórkowej lub w drodze fermentacji oraz w zakresie wytwarzania substancji czynnych gazu. Konieczne jest zatem określenie odpowiednich dostosowań wymogów dobrej praktyki wytwarzania lub, w stosownych przypadkach, ustanowienie dodatkowych wymogów dotyczących tych produktów.
(25) Chociaż wymogi dobrej praktyki wytwarzania określone w niniejszym rozporządzeniu pozostają zgodne z wymogami mającymi zastosowanie na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/82/WE 3 , należy zapewnić właściwym organom i zainteresowanym stronom czas na zapoznanie się z przepisami niniejszego rozporządzenia. W związku z tym należy odroczyć jego stosowanie.
(26) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot i zakres stosowania
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Punkt wyjścia dla wytwarzania substancji czynnych
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Wdrożenie systemu zarządzania jakością
Wymogi dotyczące systemu zarządzania jakością
Obowiązki jednostki ds. jakości
Obowiązki jednostki produkcyjnej
Obowiązki związane z działalnością produkcyjną są dokumentowane na piśmie i obejmują co najmniej następujące elementy:
Przeglądy jakości produktu
Inspekcja wewnętrzna
PERSONEL
Ogólne wymogi dotyczące personelu
Szkolenia
Higiena
POMIESZCZENIA
Ogólne wymogi dotyczące pomieszczeń
Woda
Izolacja od otaczającego środowiska - ochrona
Sanityzacja i konserwacja
SPRZĘT
Projekt i konstrukcja
Konserwacja i czyszczenie
Kalibracja
Systemy skomputeryzowane
DOKUMENTACJA
System dokumentacji
Specyfikacje
Zapisy dotyczące czyszczenia, konserwacji i użytkowania sprzętu
Zapisy dotyczące surowców, produktów pośrednich, oznakowania opakowania i materiałów opakowaniowych substancji czynnych
Wzorcowe instrukcje produkcji
Zapisy produkcji i kontroli serii
jakichkolwiek powtórnie przetworzonych materiałów używanych podczas wytwarzania;
Zapisy kontroli laboratoryjnej
Przegląd zapisów produkcji serii i zapisów kontroli laboratoryjnej
ZARZĄDZANIE MATERIAŁAMI
Postępowanie z materiałami
Odbiór i kwarantanna przychodzących materiałów
Badanie przychodzących materiałów
Pobieranie próbek przychodzących materiałów
Ponowna ocena materiałów
Wszystkie materiały poddaje się ponownej ocenie w celu określenia ich przydatności do użytku (np. po dłuższym okresie przechowywania lub ekspozycji na działanie ciepła lub wilgoci).
PRODUKCJA I KONTROLE WEWNĄTRZPROCESOWE
Operacje produkcyjne
Terminy
Jeśli we wzorcowych instrukcjach produkcji określono terminy, to należy ich dotrzymywać w celu zapewnienia jakości substancji czynnych i ich produktów pośrednich. Odchylenia terminów podlegają udokumentowaniu i ocenie.
Kontrole wewnątrzprocesowe i pobieranie próbek w trakcie procesu
Mieszanie serii produktów pośrednich lub substancji czynnych
Kontrola zanieczyszczenia
PAKOWANIE I OZNAKOWANIE
Ogólne wymogi dotyczące pakowania i oznakowania
Pojemniki
Wydawanie i kontrola oznakowań
Działania związane z pakowaniem i oznakowaniem
PRZECHOWYWANIE I DYSTRYBUCJA
Warunki przechowywania i procedury magazynowania
Procedury dystrybucji
KONTROLE LABORATORYJNE
Kontrole ogólne
Badania
Certyfikaty analityczne
Program ciągłego monitorowania stabilności
Data ważności i termin ponownego badania
Przechowywanie próbek
WALIDACJA
Polityka i metodyka walidacji
Dokumentacja dotycząca walidacji
Kwalifikacja
Walidacja procesu
Program walidacji procesu
Okresowy przegląd zwalidowanych systemów
Walidacja czyszczenia
Walidacja metod analitycznych
SYSTEM KONTROLI ZMIAN
Wymogi ogólne dotyczące systemu kontroli zmian
ODRZUCENIE I PONOWNE WYKORZYSTANIE MATERIAŁÓW
Odrzucenie
Substancje czynne i ich produkty pośrednie niespełniające ustalonych specyfikacji należy zidentyfikować jako takie i poddać kwarantannie. Rejestruje się ostateczne usunięcie odrzuconych materiałów.
Powtórne przetwarzanie
Przerabianie
Odzysk materiałów i rozpuszczalników
Zwroty
SKARGI I WYCOFANIE Z UŻYWANIA
Procedury przetwarzania skarg i wycofywania z używania przez producentów
DZIAŁANIA ZLECANE NA ZEWNĄTRZ
Wymogi dotyczące działań zlecanych na zewnątrz
PODMIOTY ZAANGAŻOWANE W PRZEPAKOWYWANIE I PONOWNE OZNAKOWANIE
Identyfikowalność substancji czynnych i produktów pośrednich
Podmioty zaangażowane w przepakowywanie lub ponowne oznakowanie substancji czynnych i ich produktów pośrednich zapewniają pełną identyfikowalność substancji czynnych i produktów pośrednich poprzez prowadzenie ewidencji zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1280 w sprawie dobrej praktyki dystrybucyjnej dotyczącej substancji czynnych stosowanych jako materiały wyjściowe w weterynaryjnych produktach leczniczych.
Zarządzanie jakością
Badania stabilności
Jeżeli substancja czynna lub produkt pośredni są przepakowywane do innego rodzaju pojemnika niż pojemnik pierwotnie użyty przez producenta danej substancji czynnej lub produktu pośredniego, przeprowadza się badania stabilności w celu uzasadnienia wyznaczonych dat ważności lub terminów ponownego badania.
Przekazywanie informacji
Podmioty zajmujące się przepakowywaniem lub ponownym oznakowaniem:
SZCZEGÓŁOWE WYMOGI DOTYCZĄCE SUBSTANCJI CZYNNYCH WYTWARZANYCH PRZY ZASTOSOWANIU KULTURY KOMÓRKOWEJ LUB W DRODZE FERMENTACJI
Zasady ogólne
Prowadzenie banku komórek i zapisów
Kultura komórkowa lub fermentacja
Pozyskiwanie, izolacja i oczyszczanie
Etapy usuwania i inaktywacji wirusów
SZCZEGÓŁOWE WYMOGI DOTYCZĄCE SUBSTANCJI CZYNNYCH GAZU
Substancje czynne gazu
PRZEPISY KOŃCOWE
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 lipca 2026 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2025 r.
Rozpoczęcie wytwarzania substancji czynnych
| Rodzaj wytwarzania | Etapy wytwarzania substancji czynnych | ||||
| Wytwarzanie na drodze syntezy chemicznej | Wytwarzanie materiału wyjściowego do produkcji substancji czynnej | Wprowadzenie materiału wyjściowego do produkcji substancji czynnej do procesu | Wytwarzanie produktów pośrednich | Izolacja i oczyszczanie | Przetwarzanie fizyczne i pakowanie |
| Substancja czynna pochodząca ze źródeł zwierzęcych | Pobieranie narządów, płynów lub tkanek | Cięcie, mieszanie lub przetwarzanie wstępne | Wprowadzenie materiału wyjściowego do produkcji substancji czynnej do procesu | Izolacja i oczyszczanie | Przetwarzanie fizyczne i pakowanie |
| Substancja czynna ekstrahowana z roślin | Zbieranie roślin | Cięcie i wstępne ekstrakcje | Wprowadzenie materiału wyjściowego do produkcji substancji czynnej do procesu | Izolacja i oczyszczanie | Przetwarzanie fizyczne i pakowanie |
| Wyciągi roślinne stosowane jako substancja czynna | Zbieranie roślin | Cięcie i wstępne ekstrakcje | Dalsza ekstrakcja | Przetwarzanie fizyczne i pakowanie | |
| Substancja czynna składająca się z rozdrobnionych lub sproszkowanych ziół | Zbieranie roślin lub uprawa i zbiory | Cięcie/rozdrabnianie | Przetwarzanie fizyczne i pakowanie | ||
| Biotechnologia: fermentacja/kultura komórkowa | Ustanowienie macierzystego banku komórek i roboczego banku komórek | Prowadzenie roboczego banku komórek | Kultura komórkowa lub fermentacja | Izolacja i oczyszczanie | Przetwarzanie fizyczne i pakowanie |
| Fermentacja "klasyczna" w celu wytworzenia substancji czynnej | Ustanowienie banku komórek | Prowadzenie banku komórek | Wprowadzenie komórek do procesu fermentacji | Izolacja i oczyszczanie | Przetwarzanie fizyczne i pakowanie |
| Etapy wytwarzania substancji czynnych, do których stosuje się niniejsze rozporządzenie, zaznaczono na szaro. | |||||
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2154 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2154 ustanawiające dobrą praktykę wytwarzania substancji czynnych stosowanych jako materiały wyjściowe w weterynaryjnych produktach leczniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 |
| Data aktu: | 17/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 16/07/2026, 16/11/2025 |








