uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 1 lit. a),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2018/1139 ustanowiono zasadnicze wymogi dotyczące bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej oraz organizacji świadczących te usługi na lotniskach Unii objętych zakresem tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 2 ustanowiono wymogi i procedury administracyjne dotyczące lotnisk, w tym niektórych operacji i zaplecza, które są bezpośrednio związane z usługami obsługi naziemnej oraz organizacjami świadczącymi te usługi.
(3) Wszystkie organizacje objęte zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1139 są odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz za dążenie do ciągłej poprawy bezpieczeństwa, w tym za wzajemną wymianę informacji istotnych dla bezpieczeństwa. Celem niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie wspólnego podejścia do ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa związanego z interakcjami przy obsłudze naziemnej, wykraczającego poza obowiązki w zakresie zgłaszania zdarzeń. Podejście to uzupełni obowiązki w zakresie zgłaszania zdarzeń właściwym organom i zapewni bardziej bezpośredni przepływ informacji dotyczących bezpieczeństwa między zainteresowanymi stronami. W związku z tym należy zmienić wymogi dotyczące lotnisk, aby umożliwić operatorom lotnisk wymianę istotnych informacji dotyczących bezpieczeństwa wynikających ze zgłoszeń zdarzeń lub inspekcji i audytów nadzorczych z innymi organizacjami w celu wsparcia ich w utrzymaniu bezpieczeństwa ich własnych operacji.
(4) Aby zapewnić równe warunki działania wszystkim organizacjom świadczącym usługi obsługi naziemnej na lotniskach Unii objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz podstawowy poziom bezpieczeństwa działań w zakresie obsługi naziemnej, operatorzy lotnisk powinni również spełniać wymogi w zakresie obsługi naziemnej przy świadczeniu usług obsługi naziemnej. Ponieważ jednak operatorzy lotnisk dysponują już systemem zarządzania, wymogi dotyczące obsługi naziemnej powinny być łatwe do zintegrowania, aby zakłócenia w funkcjonowaniu systemu ustanowionego przez operatora lotniska były minimalne. W związku z tym nowe wymogi dotyczące działań w zakresie obsługi naziemnej powinny obejmować jedynie różnice i brakujące elementy systemu zarządzania operatora lotniska, co pozwoli uniknąć sprzeczności lub powielania istniejących wymogów.
(5) Materiały niebezpieczne znajdujące się w ładunku lub poczcie mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa, środowiska lub mienia, jeżeli nie są prawidłowo przechowywane. Jeżeli są one przechowywane w magazynach lotniskowych, należy zapewnić odpowiednie warunki przechowywania, aby zapobiec uszkodzeniu tych opakowań. W związku z tym należy zmienić wymogi dotyczące lotnisk, aby zapewnić zgodność z minimalnymi warunkami bezpieczeństwa tych magazynów.
(6) W przypadku gdy do przewozu bagażu i ładunku używane są jednostki załadunkowe, muszą one być przechowywane w dobrych warunkach, gdy nie są używane. W związku z tym ważne jest, aby w przypadku gdy operator lotniska udostępnia magazyny do przechowywania jednostek załadunkowych, magazyny te były odpowiednie i pozwalały zapobiec uszkodzeniu, zniszczeniu lub przechowywaniu na ziemi jednostek załadunkowych. W celu doprecyzowania tej kwestii należy zmienić wymogi dotyczące lotnisk.
(7) Aby uniknąć niepotrzebnego powielania dokumentacji, operatorzy lotnisk, którzy sami świadczą usługi obsługi naziemnej, mogą albo włączyć elementy obsługi naziemnej do swojej istniejącej instrukcji operacyjnej lotniska, jeżeli uznają to za skuteczniejsze niż stworzenie dodatkowego podręcznika obsługi naziemnej, albo dodać je do oddzielnej instrukcji obsługi naziemnej. W każdym przypadku podręcznik obsługi naziemnej oraz wszelkie wprowadzone w nim później poprawki i zmiany nie powinny wymagać zatwierdzenia przez właściwy organ. Należy to odzwierciedlić przez stosowną zmianę odpowiedniego wymogu w rozporządzeniu (UE) nr 139/2014.
(8) Jeżeli operatorzy lotnisk lub instytucje zapewniające służby zarządzania płytą postojową świadczą również usługi obsługi naziemnej, muszą opracować i wdrożyć system zarządzania zgodny z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/20 3 . Aby uniknąć powielania tych samych elementów systemu zarządzania tych organizacji w celu zapewnienia zgodności ze wszystkimi mającymi do nich zastosowanie przepisami, organizacje te powinny mieć możliwość dysponowania zintegrowanym systemem zarządzania do celów zapewnienia efektywności. Należy zatem zmienić wymogi dotyczące lotnisk i wymogi dotyczące służby zarządzania płytą postojową, aby umożliwić tym organizacjom ustanowienie i stosowanie zintegrowanego systemu zarządzania.
(9) Dziedzina obsługi naziemnej sama w sobie wiąże się z interakcjami, gdy na lotnisku świadczone są usługi na rzecz statku powietrznego. Utrudnia to czasami wyraźne rozróżnienie obowiązków poszczególnych zainteresowanych stron zaangażowanych w te same działania lub powoduje, że obowiązki te mogą się pokrywać na niektórych etapach. Jedna z tych czynności jest związana z kontrolą pieszych w polu ruchu naziemnego i w otoczeniu statku powietrznego. Podczas gdy operator lotniska jest odpowiedzialny za zapewnienie procedur dotyczących bezpieczeństwa pieszych w polu ruchu naziemnego, przy czym to niekoniecznie on jest podmiotem, który wdraża te procedury, organizacją, która wdraża te procedury, jest zazwyczaj organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną, która wykonuje więcej działań na płycie postojowej i w otoczeniu statku powietrznego podczas wchodzenia na pokład i opuszczania pokładu przez pasażerów. W takim przypadku operator lotniska zajmuje się raczej koordynacją i monitorowaniem. Aby wyraźnie rozróżnić poszczególne role operatora lotniska i organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną, gdy organizacja ta nie jest operatorem lotniska, oraz biorąc pod uwagę obecny sposób, w jaki takie procedury są faktycznie wdrażane, należy dostosować brzmienie odpowiedniego wymogu, aby zapewnić większą jasność co do zakresu odpowiedzialności każdej zaangażowanej strony.
(10) Tankowanie statków powietrznych jest działaniem angażującym kilka zainteresowanych stron - operatora lotniska, operatora statku powietrznego i podmiot świadczący usługi obsługi naziemnej - mających różne obowiązki w tym procesie, przy czym wszyscy oni dążą do zapewnienia bezpieczeństwa operacji, statku powietrznego i lotniska. W celu lepszego określenia odpowiedzialności operatora lotniska za zapewnienie bezpieczeństwa lotniska i właściwe zarządzanie płytą postojową podczas tankowania statku powietrznego należy nieznacznie dostosować wymóg dotyczący tankowania statków powietrznych. Powinno to również zapobiec niewłaściwej interpretacji, że to operator lotniska odpowiada za procedurę związaną z tankowaniem statku powietrznego, podczas gdy faktycznie odpowiada za nią operator statku powietrznego, gdyż odbywa się ona w ramach obsługi naziemnej jego statku powietrznego.
(11) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 139/2014.
(12) Należy zapewnić sektorowi obsługi naziemnej i właściwym organom wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nowych ram regulacyjnych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, w związku z czym w rozporządzeniu należy przewidzieć trzyletni okres przejściowy.
(13) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2024 4 wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(14) Zgodnie z art. 128 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139 Komisja skonsultowała się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.21 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/21 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do wymogów dla operatorów lotnisk odnoszących się do działań w zakresie obsługi naziemnej |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 07/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/03/2028, 27/03/2025 |