uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2282 z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie oceny technologii medycznych i zmiany dyrektywy 2011/24/UE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1 lit. b) i c), art. 25 ust. 1 lit. b) oraz art. 26 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282 Komisja, po wystąpieniu o zalecenie do Grupy Koordynacyjnej Państw Członkowskich do spraw Oceny Technologii Medycznych ustanowionej na podstawie art. 3 tego rozporządzenia ("grupa koordynacyjna"), podejmuje decyzję w drodze aktu wykonawczego i nie rzadziej niż raz na dwa lata w sprawie wyboru wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro do wspólnej oceny klinicznej ("wyroby medyczne"). Komisja wybiera te wyroby z wyrobów medycznych, w odniesieniu do których odpowiednie panele ekspertów wyznaczone zgodnie z art. 106 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 2 ("panele ekspertów") przedstawiły opinię naukową lub swoje uwagi.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2699 3 Europejska Agencja Leków jest zobowiązana przekazywać Komisji działającej w charakterze sekretariatu grupy koordynacyjnej ("sekretariat ds. HTA"), nie później niż 15 dni po zakończeniu każdego kwartału, dotyczące do tego kwartału informacje na temat wszystkich wyrobów medycznych, w odniesieniu do których panele ekspertów przedstawiły opinię naukową lub swoje uwagi.
(3) Ze względu na konieczność zachowania poufności w związku z procesem certyfikacji wyrobów medycznych Komisja może uruchomić proces przyjęcia decyzji, o której mowa w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282, w sprawie wyboru wyrobów medycznych do wspólnej oceny klinicznej dopiero po zakończeniu procesu certyfikacji wyrobu medycznego.
(4) Jednocześnie, aby zapobiec powielaniu ocen tego samego wyrobu medycznego przez grupę koordynacyjną oraz organy i jednostki ds. oceny technologii medycznych państw członkowskich, jest kluczowe, by wspólna ocena kliniczna tych wyrobów rozpoczęła się, gdy tylko wyrób uzyska certyfikację na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/745 lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 4 , stosownie do przypadku. W związku z tym, po pierwsze, po przyjęciu zalecenia grupy koordynacyjnej sekretariat ds. HTA powinien poinformować o nim, wraz z uzasadnieniem, podmioty opracowujące technologie medyczne będące wyrobami medycznymi, których wybór grupa koordynacyjna zaleca do wspólnej oceny klinicznej. Umożliwi to również odpowiednie przygotowanie podmiotów opracowujących technologie medyczne do przyszłej wspólnej oceny klinicznej. Po drugie, jednostki notyfikowane wyznaczone zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/745 lub rozporządzeniem (UE) 2017/746 ("jednostki notyfikowane") powinny być zobowiązane do informowania sekretariatu ds. HTA o wynikach procesu certyfikacji wyrobów medycznych objętych zaleceniem grupy koordynacyjnej. Ponadto po wydaniu certyfikatu zgodności przez jednostkę notyfikowaną podmioty opracowujące technologie medyczne powinny zostać poproszone o przedłożenie sekretariatowi ds. HTA informacji niezbędnych do opracowania zakresu oceny przewidzianego w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2282 ("zakres oceny").
(5) Aby zapobiec powielaniu przekazywania informacji i zmniejszyć obciążenie administracyjne, jednostki notyfikowane nie powinny być zobowiązane do przekazywania sekretariatowi ds. HTA informacji, które są już należycie i w pełni dostępne w europejskiej bazie danych o wyrobach medycznych, o której mowa w art. 33 rozporządzenia (UE) 2017/745 i art. 30 rozporządzenia (UE) 2017/746. Podmioty opracowujące technologie medyczne mogą przekazywać sekretariatowi ds. HTA wymagane informacje, odnosząc się do ich rejestracji w tej bazie danych.
(6) Gdy w szczególnych, uzasadnionych przypadkach Komisja w swojej decyzji, o której mowa w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282, przyjętej zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 33 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, wybierze do wspólnej oceny klinicznej wyroby medyczne, których wyboru do wspólnej oceny klinicznej grupa koordynacyjna nie zaleciła, podmioty opracowujące technologie medyczne będące tymi wyrobami medycznymi powinny dostarczyć informacje niezbędne do opracowania zakresu oceny.
(7) Ze względu na specyfikę wyrobów medycznych niektóre wymagane dowody, takie jak dowody dotyczące niektórych kwestii badawczych dotyczących zakresu oceny, mogą stać się dostępne dopiero po wprowadzeniu wyrobu medycznego do obrotu. W takich przypadkach, gdy wspólną ocenę kliniczną wyrobu medycznego rozpoczęto wkrótce po jego certyfikacji na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/745 lub rozporządzenia (UE) 2017/746, grupa koordynacyjna powinna mieć możliwość oceny dodatkowych dowodów poprzez inicjowanie odpowiednich aktualizacji wspólnej oceny klinicznej. Wspólne konsultacje naukowe mogą również ułatwić proces przygotowywania odpowiednich aktualizacji wspólnej oceny klinicznej dotyczącej wyrobów medycznych, w przypadku gdy wnioski o przeprowadzenie wspólnych konsultacji naukowych spełniają kryteria kwalifikowalności i wyboru.
(8) Podmiotom opracowującym technologie medyczne będące wyrobami medycznymi, które grupa koordynacyjna lub jej odpowiednia podgrupa wzięła pod uwagę podczas przygotowywania swojego zalecenia, ale których wyboru do wspólnej oceny klinicznej nie zaleciła, należy zapewnić pewność prawa. W związku z tym sekretariat ds. HTA powinien również poinformować podmioty opracowujące technologie medyczne będące wyrobami medycznymi, że grupa koordynacyjna nie zaleciła wyboru tych wyrobów do wspólnej oceny klinicznej. Te wyroby medyczne mogą jednak nadal zostać wybrane do wspólnej oceny klinicznej w późniejszym terminie, na przykład gdy nowe informacje dotyczące ich zgodności z kryteriami selekcji określonymi w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282 staną się dostępne po ich wprowadzeniu do obrotu.
(9) Aby zapewnić współpracę grupy koordynacyjnej z panelami ekspertów, w szczególności poprzez wymianę informacji, w zakresie przygotowywania i aktualizacji wspólnych ocen klinicznych wyrobów medycznych, zwłaszcza w odniesieniu do stosowania kryteriów wyboru wymienionych w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282, sekretariat ds. HTA powinien poinformować panele ekspertów o zaleceniu grupy koordynacyjnej. Na podstawie art. 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/123 5 Europejska Agencja Leków pełni funkcję sekretariatu tych paneli ekspertów. W związku z tym wymiana informacji między grupą koordynacyjną a panelami ekspertów powinna odbywać się za pośrednictwem sekretariatu ds. HTA i Europejskiej Agencji Leków.
(10) W świetle zadań sekretariatu ds. HTA określonych w rozporządzeniu (UE) 2021/2282 wymiana informacji z podmiotami opracowującymi technologie medyczne, jednostkami notyfikowanymi, pacjentami, ekspertami klinicznymi i innymi odpowiednimi ekspertami ("eksperci indywidualni") oraz państwami członkowskimi na temat przygotowywania i aktualizacji wspólnych ocen klinicznych powinna odbywać się za pośrednictwem sekretariatu ds. HTA. Sekretariat ds. HTA powinien zapewnić, aby wszystkie otrzymane informacje były po ich otrzymaniu przekazywane grupie koordynacyjnej, podgrupie grupy koordynacyjnej ds. wspólnych ocen klinicznych ("podgrupa ds. JCA") oraz wyznaczonej na podstawie art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282 osobie oceniającej i osobie współoceniającej w ramach wspólnej oceny klinicznej ("osoba oceniająca i osoba współoceniająca"), stosownie do przypadku.
(11) Aby zapewnić realizację prawa do dobrej administracji, podmiot opracowujący technologię medyczną należy poinformować o rozpoczęciu procesu ustalania zakresu wspólnej oceny klinicznej, jej etapach i aktualizacji, a także o jej wznowieniu zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2021/2282. Podmiot opracowujący technologię medyczną należy także poinformować o decyzji grupy koordynacyjnej o włączeniu aktualizacji wspólnej oceny klinicznej do jej rocznego programu prac zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/2282.
(12) Aby zapewnić skuteczne zaangażowanie ekspertów indywidualnych we wspólną ocenę kliniczną wyrobów medycznych, podgrupa ds. JCA powinna jak najszybciej określić informacje niezbędne do ich zidentyfikowania, gdy tylko grupa koordynacyjna zaleci wybór wyrobu medycznego do wspólnej oceny klinicznej. Na podstawie tych informacji sekretariat ds. HTA powinien wskazać ekspertów indywidualnych.
(13) Aby zidentyfikować ekspertów indywidualnych z odpowiednią dogłębną specjalistyczną wiedzą ekspercką, sekretariat ds. HTA powinien być w stanie skorzystać z pomocy sieci zainteresowanych stron, ustanowionej na podstawie art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/2282, europejskich sieci referencyjnych ds. chorób rzadkich i złożonych oraz innych odpowiednich źródeł, agencji i organizacji. Aby zapewnić najwyższą jakość naukową wspólnej oceny klinicznej, dokonując ostatecznego wyboru, podgrupa ds. JCA powinna przyznać pierwszeństwo ekspertom indywidualnym, którzy posiadają wiedzę ekspercką w odniesieniu do kilku państw członkowskich na temat schorzenia, które będzie leczone, obszaru terapeutycznego, rodzaju technologii medycznej będącej przedmiotem wspólnej oceny klinicznej lub innego obszaru wiedzy fachowej. Podczas wspólnej oceny klinicznej należy prowadzić konsultacje z tymi ekspertami.
(14) W celu zapewnienia, aby eksperci indywidualni uczestniczyli we wspólnych ocenach klinicznych w sposób niezależny i przejrzysty oraz wolny od konfliktu interesów, powinni oni być wybierani i uczestniczyć we wspólnych ocenach klinicznych dopiero po dokonaniu przez Komisję oceny ich zadeklarowanych interesów, zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2282 i art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2745 6 .
(15) Aby zapewnić przejrzystość i odpowiednie zaangażowanie organizacji zainteresowanych stron w swoje prace, podgrupa ds. JCA może umożliwić organizacjom pacjentów, organizacjom pracowników służby zdrowia oraz stowarzyszeniom klinicznym i naukowym wnoszenie wkładu we wspólne oceny kliniczne.
(16) Aby osiągnąć cel, zgodnie z którym podczas ustalania zakresu oceny potrzeby państw członkowskich przekłada się na jak najmniejszą liczbę zestawów parametrów wspólnej oceny klinicznej pod względem populacji pacjentów, interwencji, komparatorów i efektów zdrowotnych, osoba oceniająca powinna, z pomocą osoby współoceniającej, przygotować proponowany zakres oceny, który posłuży państwom członkowskim za podstawę do sformułowania ich potrzeb.
(17) Proponowany zakres oceny, przygotowany przez osobę oceniającą z pomocą osoby współoceniającej, należy udostępnić członkom podgrupy ds. JCA w celu zapewnienia inkluzywnego zakresu oceny, który odzwierciedla potrzeby państw członkowskich.
(18) Należy zapewnić ustalanie zakresu oceny z poszanowaniem prawa do dobrej administracji, z uwzględnieniem informacji przekazanych przez podmiot opracowujący technologię medyczną oraz informacji otrzymanych od ekspertów indywidualnych.
(19) Należy ustalić terminy finalizacji zakresu oceny i ukończenia projektów raportów ze wspólnej oceny klinicznej przez podgrupę ds. JCA, aby zapewnić dostępność raportów ze wspólnej oceny klinicznej wyrobów medycznych w odpowiednim czasie. Aby zmaksymalizować dostępne zasoby, podgrupa ds. JCA powinna sfinalizować zakres oceny dopiero po przyjęciu przez Komisję decyzji, o której mowa w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282, w sprawie wyboru wyrobu medycznego do wspólnej oceny klinicznej.
(20) Aby przyczynić się do kompletności i wysokiej jakości dokumentacji oraz sprawnego przeprowadzenia wspólnej oceny klinicznej, podmiot opracowujący technologię medyczną powinien móc zwrócić się o wyjaśnienie zakresu oceny na spotkaniu z podgrupą ds. JCA.
(21) Aby zapewnić wysoką jakość dokumentacji do celów wspólnej oceny klinicznej i raportu ze wspólnej oceny klinicznej, a także aby zapewnić ochronę danych poufnych ze względów handlowych, należy ustalić terminy dające podmiotowi opracowującemu technologię medyczną wystarczająco dużo czasu na przygotowanie i przedłożenie tej dokumentacji oraz podjęcie następujących działań:
a) dostarczenie brakujących informacji, danych, analiz i innych dowodów wskazanych w drugim wezwaniu Komisji, o którym mowa w art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2282;
b) dostarczenie dalszych specyfikacji lub dodatkowych informacji, danych, analiz lub innych dowodów przewidzianych w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2282;
c) przedłożenie aktualizacji wcześniej przekazanych informacji, o których to aktualizacjach mowa w art. 10 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/2282;
d) sygnalizowanie technicznych lub faktycznych nieścisłości w projekcie raportu ze wspólnej oceny klinicznej i projekcie raportu podsumowującego, a także wszelkich informacji uważanych za poufne.
(22) Aby zapewnić dobre administrowanie i dostępność raportów ze wspólnej oceny klinicznej wyrobów medycznych w odpowiednim czasie, należy ustalić terminy dokonania przez Komisję oceny, czy dokumentacja przedłożona przez podmiot opracowujący technologię medyczną na potrzeby wspólnej oceny klinicznej wyrobu medycznego spełnia wymogi określone w art. 9 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282. Aby zapewnić sprawne przeprowadzenie wspólnej oceny klinicznej, Komisja powinna w stosownych przypadkach konsultować się z osobą oceniającą i osobą współoceniającą podczas jej przeprowadzania.
(23) W celu zapewnienia najwyższej jakości naukowej wspólnej oceny klinicznej eksperci indywidualni powinni być zaangażowani w proces wspólnej oceny klinicznej poprzez możliwość wniesienia wkładu w projekt raportu ze wspólnej oceny klinicznej i projekt raportu podsumowującego.
(24) Art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2282 zawiera wymóg, by podmiot opracowujący technologię medyczną proaktywnie informował grupę koordynacyjną, jeżeli w procesie wspólnej oceny klinicznej staną się dostępne nowe dane kliniczne. Aby zapewnić, z jednej strony, sprawne przeprowadzenie wspólnej oceny klinicznej i przestrzeganie terminów finalizacji raportu ze wspólnej oceny klinicznej, a z drugiej strony pewność prawa dla podmiotu opracowującego technologię medyczną, należy ustalić termin, w którym podgrupa ds. JCA ma zapewnić uwzględnienie otrzymanych w tym terminie nowych danych klinicznych w projekcie raportu ze wspólnej oceny klinicznej i raportu podsumowującego.
(25) Aby zapewnić dostarczanie w terminie raportów ze wspólnej oceny klinicznej, należy ustalić terminy sfinalizowania poprawionego projektu raportu ze wspólnej oceny klinicznej i poprawionego projektu raportu podsumowującego przez podgrupę ds. JCA oraz zatwierdzenia poprawionego projektu raportu ze wspólnej oceny klinicznej i poprawionego projektu raportu podsumowującego przez grupę koordynacyjną.
(26) Art. 10 ust. 7 i art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/2282 przewidują odpowiednio wznowienie i aktualizację wspólnej oceny klinicznej. W celu zapewnienia skutecznego stosowania tych przepisów należy przyjąć określone szczegółowe przepisy proceduralne i określić terminy, które powinny mieć w takich przypadkach zastosowanie.
(27) Aby zapewnić przejrzystość oraz identyfikowalność i dochować wymogu zachowania tajemnicy zawodowej, a także przyczynić się do zachowania zgodności proceduralnej raportów ze wspólnej oceny klinicznej, wymiany wszelkiej dokumentacji, o której mowa w rozporządzeniu (UE) 2021/2282 i niniejszym rozporządzeniu, z grupą koordynacyjną, podgrupą ds. JCA, sekretariatem ds. HTA, podmiotem opracowującym technologię medyczną i ekspertami indywidualnymi oraz między nimi podczas wspólnych ocen klinicznych wyrobów medycznych należy dokonywać, przesyłając ją w formacie cyfrowym za pośrednictwem platformy informatycznej, o której mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2021/2282 ("platforma informatyczna HTA").
(28) Raport ze wspólnej oceny klinicznej i raport podsumowujący wraz z dokumentacją, o której mowa w art. 30 ust. 3 lit. d) oraz i) rozporządzenia (UE) 2021/2282, powinny zostać opublikowane po uwzględnieniu opinii podgrupy ds. JCA co do charakteru szczególnie chronionych informacji handlowych zawartych w tej dokumentacji, których traktowania jako poufnych zażądał podmiot opracowujący technologię medyczną, aby z jednej strony zapewnić przejrzystość, a z drugiej strony chronić dane poufne o znaczeniu handlowym.
(29) Niniejsze rozporządzenie określa, zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 , zasady przetwarzania danych osobowych do celów przeprowadzania wspólnych ocen klinicznych wyrobów medycznych i ich aktualizacji. W niniejszym rozporządzeniu wskazano w szczególności dane osobowe, które mogą być przetwarzane, a mianowicie niektóre dane osobowe ekspertów indywidualnych zaangażowanych w przeprowadzanie wspólnych ocen klinicznych i ich aktualizacje, a także niektóre dane osobowe przedstawicieli wyznaczonych do grupy koordynacyjnej i podgrupy ds. JCA, przedstawicieli podmiotów opracowujących technologie medyczne oraz przedstawicieli członków sieci zainteresowanych stron ustanowionej na podstawie art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/2282.
(30) Aby zapewnić przetwarzanie danych osobowych do celów przeprowadzania i aktualizacji wspólnych ocen klinicznych wyrobów medycznych za administratora tego przetwarzania w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy uznać Komisję. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez członków grupy koordynacyjnej i podgrupy ds. JCA oraz ich przedstawicieli poza platformą informatyczną ds. HTA musi odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .
(31) Tożsamość pacjenta należy uznać za szczególną kategorię danych osobowych zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/1725, ponieważ może ujawniać stan zdrowia pacjenta w odniesieniu do przedmiotu wspólnej oceny klinicznej. Takie dane powinny być przetwarzane wyłącznie pod warunkiem, że spełnione zostały kryteria określone w art. 10 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia. Należy przewidzieć odpowiednie i konkretne środki ochrony praw i wolności pacjenta. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej żadnych danych osobowych pacjentów. Ponadto zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2282 przedstawiciele wyznaczeni do grupy koordynacyjnej i podgrupy ds. JCA oraz eksperci indywidualni uczestniczący we wspólnych ocenach klinicznych i ich aktualizacjach podlegają, nawet po zaprzestaniu pełnienia swoich obowiązków, wymogowi zachowania tajemnicy zawodowej. W celu zapewnienia ochrony danych osobowych i informacji poufnych należy przewidzieć, że w przeprowadzanie wspólnych ocen klinicznych i ich aktualizacje mogą być zaangażowani jedynie eksperci indywidualni, którzy podpisali umowy o zachowaniu poufności.
(32) Aby zapewnić możliwość weryfikacji, czy wspólne oceny kliniczne przeprowadzono w sposób zgodny z procedurami, w szczególności w przypadku skarg lub sporów, należy przewidzieć okres zatrzymania danych osobowych i ich przegląd w regularnych odstępach czasu. Aby zapewnić odpowiednią dogłębną specjalistyczną wiedzę ekspercką w czasie wspólnej oceny klinicznej, na przykład w przypadku, gdy wybrani eksperci indywidualni rezygnują ze swoich ról i obowiązków, należy przewidzieć okres zatrzymania danych osobowych ekspertów indywidualnych, którzy nie zostali wybrani do udziału we wspólnej ocenie klinicznej.
(33) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 15 lipca 2025 r.
(34) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2282,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2086 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2086 ustanawiające, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2282 w sprawie oceny technologii medycznych, przepisy proceduralne dotyczące interakcji podczas przygotowywania i aktualizacji wspólnych ocen klinicznych, wymiany informacji na temat przygotowywania i aktualizacji wspólnych ocen klinicznych oraz udziału w przygotowaniu i aktualizacji na szczeblu Unii wspólnych ocen klinicznych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, a także ustanawiające szablony dokumentów na potrzeby tych wspólnych ocen klinicznych |
| Data aktu: | 17/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 09/11/2025 |