Rozporządzenie 2025/2005 w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2015/1017, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695 i (UE) 2021/1153 w odniesieniu do zwiększenia efektywności gwarancji UE ustanowionej w rozporządzeniu (UE) 2021/523 oraz uproszczenia wymogów sprawozdawczych

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/2005
z dnia 16 grudnia 2025 r.
w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2015/1017, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695 i (UE) 2021/1153 w odniesieniu do zwiększenia efektywności gwarancji UE ustanowionej w rozporządzeniu (UE) 2021/523 oraz uproszczenia wymogów sprawozdawczych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 172 i 173, art. 175 akapit trzeci, art. 182 ust. 1, art. 183, art. 188 akapit drugi i art. 194,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia stoi w obliczu ogromnych potrzeb w zakresie finansowania potrzebnego do osiągnięcia jej celów w obszarach innowacji, zielonej i cyfrowej transformacji oraz inwestycji społecznych i umiejętności, na co nakłada się konieczność zmierzenia się ze złożonym kontekstem wpływającym na konkurencyjność i bazę przemysłową Unii, charakteryzującym się zmieniającą się globalną dynamiką, powolnym wzrostem gospodarczym, przyspieszeniem zmiany klimatu i degradacji środowiska, konkurencją technologiczną i rosnącymi napięciami geopolitycznymi. W tym kontekście zwiększenie autonomii Unii, w szczególności w obszarze energii, poprzez wspieranie inwestycji, które wzmacniają system i technologie czystej energii oparte na źródłach odnawialnych, ma zasadnicze znaczenie dla zmniejszenia zależności oraz ochrony stabilności gospodarczej i politycznej.

(2) Charakter dodatkowy i efekt dźwigni gwarancji UE stanowią podstawę zarówno Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 3  (EFIS), jak i Programu InvestEU, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 4 , dzięki czemu możliwe jest w szczególności zwiększenie skali nowych i innowacyjnych technologii i przedsiębiorstw oraz zmniejszenie ryzyka inwestycyjnego dla inwestorów prywatnych. Nadzór ze strony Parlamentu Europejskiego i Rady pomaga zapewnić, aby gwarancję UE wykorzystywano zgodnie z celami Programu InvestEU.

(3) W raporcie zatytułowanym "Przyszłość europejskiej konkurencyjności" (zwanym dalej "raportem Draghiego") oszacowano, że łączne dodatkowe potrzeby inwestycyjne w Europie wynoszą 750-800 mld EUR rocznie do 2030 r., z czego na samą transformację energetyczną potrzeba 450 mld EUR. Kwota ta obejmuje znaczne nakłady na zieloną i cyfrową transformację. Zapewnienie wystarczających inwestycji publicznych i prywatnych ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia wzrostu wydajności i osiągnięcia celów Unii, wykorzystania inwestycji prywatnych w celu dekarbonizacji przemysłu, przyspieszenia w zakresie produkcji, magazynowania i wdrażania czystej energii oraz elektryfikacji, wzmocnienia połączeń międzysystemowych i sieci, rozwoju zrównoważonych modeli biznesowych opartych na obiegu zamkniętym, wspierania zrównoważonej renowacji budynków, rozwoju produkcji czystych technologii i technologii cyfrowych oraz ich rozpowszechniania we wszystkich sektorach gospodarki.

(4) Unia zmaga się z kryzysem w mieszkalnictwie, na który składają się dwie niedoskonałości rynkowe, a mianowicie niedobór przystępnych cenowo mieszkań socjalnych oraz utrzymywanie się deficytu efektywności energetycznej. Dzięki zwiększeniu gwarancji UE dostępnej w ramach segmentu polityki dotyczącego inwestycji społecznych i umiejętności w ramach Funduszu InvestEU oraz większej widoczności i dostępności wsparcia finansowego dla mieszkalnictwa Unia i partnerzy wykonawczy InvestEU mogą zapewnić znaczne wsparcie dla kluczowego priorytetu, jakim są inwestycje społeczne i umiejętności, w tym dla przystępnego cenowo mieszkalnictwa socjalnego, a jednocześnie przyczynić się do wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych.

(5) W związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie Unia stoi w obliczu pilnej potrzeby znaczącego podniesienia bezpieczeństwa, rozbudowy bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego oraz zwiększenia mobilności wojskowej. Dzięki zwiększeniu gwarancji UE dostępnej w ramach odpowiednich segmentów polityki Funduszu InvestEU oraz widoczności i dostępności wsparcia finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), spółek o średniej kapitalizacji i przedsiębiorstw typu startup w łańcuchu dostaw w sektorze obronnym Unia i partnerzy wykonawczy InvestEU mogą zapewnić istotne wsparcie w realizacji tego kluczowego priorytetu.

(6) Takie inicjatywy jak mechanizm gwarancji kredytów eksportowych w ramach InvestEU odgrywają ważną rolę we wspieraniu ukraińskiej gospodarki. Kluczowe znaczenie dla skuteczności tego mechanizmu ma szeroki udział europejskich agencji kredytów eksportowych.

(7) Przy przechodzeniu na zieloną gospodarkę przy jednoczesnym wzmocnieniu konkurencyjności Unii istotne są sprawnie funkcjonujące sieci i usługi transportowe. W tym względzie tam, gdzie istnieją poważne luki w finansowaniu publicznym i prywatnym, potrzebne są inwestycje w transeuropejskie sieci transportowe, aby uzupełnić brakujące połączenia oraz zmodernizować infrastrukturę transportową.

(8) Głównym narzędziem na poziomie Unii służącym do pozyskiwania finansowania publicznego i prywatnego w celu wspierania szerokiego zakresu priorytetów polityki Unii jest Fundusz InvestEU. Dzięki zdolności podziału ryzyka Fundusz InvestEU zapewnia bardzo potrzebne finansowanie za pośrednictwem kompleksowej sieci partnerów wykonawczych, obejmującej Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI), inne międzynarodowe instytucje finansowe oraz krajowe banki i instytucje prorozwojowe. W przeprowadzonej w 2024 r. ocenie śródokresowej InvestEU podkreślono, że gwarancje budżetowe są z natury efektywne z punktu widzenia budżetu Unii, oraz potwierdzono, że Program InvestEU skutecznie przyczyniał się do realizacji zakładanego celu, jakim jest uruchomienie inwestycji, i ma wywrzeć znaczący wpływ na gospodarkę realną. Zatwierdzanie operacji z zakresu finansowania i inwestycji w ramach Programu InvestEU w dużym stopniu skoncentrowano jednak na początku programu, więc jeżeli nie zostaną podjęte żadne działania w celu rozwiązania tego problemu, po 2025 r. może nie być możliwości dalszego zatwierdzania niektórych produktów finansowych.

(9) Ważne jest, aby zwiększyć i jeszcze skuteczniej wykorzystywać zdolność finansową Funduszu InvestEU w połączeniu z zasobami, które zostaną udostępnione w ramach EFIS oraz innych wcześniejszych instrumentów wdrażanych przez grupę EBI, takich jak instrument dłużny CEF ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 5  oraz instrument dłużny InnovFin ustanowiony na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 6  i (UE) nr 1291/2013 7 . Takie połączenia mogą zmniejszyć dochody budżetowe z tych wcześniejszych instrumentów. Takie połączenia mogą jednak również umożliwić zwiększenie kwoty gwarancji dla inwestycji strategicznych w kluczowych obszarach priorytetowych Unii, które mogą doprowadzić do mobilizacji dodatkowych inwestycji w wysokości około 25 mld EUR oraz do większej dywersyfikacji ryzyka, nie zwiększając znacznie ryzyka dla budżetu Unii.

(10) Dzięki zwiększeniu gwarancji UE o 2,9 mld EUR za pomocą dodatkowych środków powracających w wysokości 1,16 mld EUR oraz środków w zakresie efektywności wdrożonych poprzez połączenie zdolności wcześniejszych instrumentów z Funduszem InvestEU, oczekuje się, że możliwe będzie uruchomienie dodatkowych inwestycji w wysokości około 55 mld EUR. Konieczne jest proporcjonalne dostosowanie wkładu finansowego grupy EBI do przydzielonego jej udziału w zwiększonej gwarancji UE. Orientacyjny podział gwarancji UE między cztery segmenty polityki Funduszu InvestEU powinien zwiększać się proporcjonalnie do wzrostu gwarancji UE. Wykorzystanie środków powracających z wcześniejszych instrumentów na potrzeby Funduszu InvestEU pozostaje bez uszczerbku dla negocjacji w sprawie wieloletnich ram finansowych na okres po 2027 r.

(11) Ważną rolę w opracowywaniu listy przyszłych projektów odgrywają usługi doradcze InvestEU. Takie usługi doradcze są szczególnie przydatne w obszarach złożonych, takich jak przystępne cenowo mieszkalnictwo socjalne i obronność. Właściwe byłoby zatem wykorzystanie 40 mln EUR środków powracających na zwiększenie kwoty udostępnionej na takie usługi. Ponadto konieczne jest wzmocnienie interakcji między różnymi komponentami Programu InvestEU, w szczególności między Centrum Doradztwa InvestEU a portalem InvestEU.

(12) Komisja szacuje kwotę rezerw wymaganą do pokrycia przyszłych strat w całym okresie życia z tytułu operacji wspieranych z Funduszu InvestEU przy poziomie ufności wynoszącym 95 % wartości narażonej na ryzyko. W ramach bieżących wysiłków na rzecz harmonizacji ram zarządzania ryzykiem w odniesieniu do gwarancji budżetowych Komisja planuje przeprowadzić przegląd metod stosowanych zarówno w polityce wewnętrznej, jak i zewnętrznej.

(13) Aby zwiększyć atrakcyjność modułu państw członkowskich w ramach Funduszu InvestEU, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wnoszenia wkładu również w sposób w pełni finansowany, z funduszy objętych zarządzaniem dzielonym, z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 8 , lub z zasobów państwa członkowskiego, za pośrednictwem instrumentu finansowego InvestEU, w uzupełnieniu do istniejącej możliwości wniesienia wkładu na rzecz gwarancji UE. Wsparcie z instrumentu finansowego InvestEU powinno być w miarę możliwości wdrażane zgodnie z tymi samymi zasadami, które stosuje się do gwarancji UE. Dzięki instrumentowi finansowemu InvestEU państwa członkowskie spoza strefy euro mogłyby skuteczniej czerpać korzyści finansowe z Programu InvestEU w ich własnej walucie. Instrument finansowy InvestEU powinien również stanowić dodatkową zachętę do odpowiedzialnego zwiększania gotowości partnerów wykonawczych do podejmowania ryzyka, przyczyniając się tym samym do przyciągania kapitału prywatnego.

(14) Aby wykorzystać moduły w sposób komplementarny do wsparcia danej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, możliwe jest połączenie kwot przydzielonych do modułu państw członkowskich z zasobami w ramach modułu UE w strukturze warstwowej, z transzą pierwszej straty pokrywaną ze środków krajowych. Aby zapewnić spójność z celami Programu InvestEU, takie połączenia powinny być zgodne z zasadami unijnej wartości dodanej, uczciwej konkurencji i integralności rynku wewnętrznego oraz powinny wspierać współpracę transgraniczną w stosownych przypadkach.

(15) Zgodnie z ogólnym celem, jakim jest uproszczenie z myślą o zmniejszeniu obciążenia administracyjnego dla odbiorców końcowych, pośredników finansowych i partnerów wykonawczych, należy w odpowiednich przypadkach złagodzić wymogi sprawozdawcze, w tym wymogi dotyczące kluczowych wskaźników efektywności i monitorowania, w szczególności wymogi mające wpływ na małe przedsiębiorstwa i operacje realizowane na małą skalę. Uproszczenie to nie powinno negatywnie oddziaływać na jakość danych otrzymywanych od odbiorców końcowych, w przypadku gdy dane te nie są objęte proponowanym ograniczeniem wymogów sprawozdawczych. Bez uszczerbku dla definicji małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) do celów innych aktów Unii oraz przyszłych programów i funduszy zakres stosowania definicji MŚP do celów Programu InvestEU należy zmienić w taki sposób, aby w miarę możliwości wyeliminować jej złożoność. Szczególną uwagę należy zwrócić na przedsiębiorstwa gospodarki społecznej i instytucje mikrofinansowe. Należy przypomnieć, że zasady rachunkowości ustanowione w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 9 , w tym zasady dotyczące konsolidacji, mają zastosowanie, tym samym przyczyniając się do ochrony integralności definicji MŚP i do zapewnienia, że wsparcie unijne dociera do zamierzonych beneficjentów tego wsparcia. W przypadku gdy jest to konieczne do celów wdrożenia, bez uszczerbku dla rozporządzenia (UE) 2021/523, kryteria zawarte w uproszczonej definicji należy interpretować zgodnie z zasadami ustanowionymi w odpowiednich przepisach załącznika I do zalecenia Komisji 2003/361/WE 10 . W celu zapobieżenia obchodzeniu przepisów poprzez holdingi lub podobne struktury, konieczne jest, aby partnerzy wykonawczy lub, w przypadku produktów finansowych będących przedmiotem pośrednictwa, pośrednicy finansowi zapewniali pełną zgodność z warunkami kwalifikowalności dla MŚP, w tym poprzez weryfikację, czy odbiorcy końcowi mają status MŚP, w szczególności w drodze dokładnego obliczenia liczby pracowników i obrotów w odpowiednim obszarze działalności przedsiębiorstw, a w stosownych przypadkach w drodze właściwego stosowania zasad konsolidacji.

(16) Aby zmniejszyć obciążenie pracą partnerów wykonawczych, pośredników finansowych i odbiorców końcowych bez zmiany istotnych elementów rozporządzenia (UE) 2021/523 Komisja powinna rozważyć podjęcie dalszych nieustawodawczych środków upraszczających w celu uzupełnienia niniejszego rozporządzenia zmieniającego, takich jak zmniejszenie częstotliwości składania sprawozdań z postępów przez partnerów wykonawczych.

(17) Ważne jest, aby procedury dotyczące pomocy państwa mające zastosowanie do operacji wspieranych w ramach Funduszu InvestEU były proporcjonalne, przewidywalne i zoptymalizowane. Ważne jest, aby Komisja w stosownych przypadkach kontynuowała analizę dostępnych środków służących uproszczeniu i przyspieszeniu ocen pomocy państwa. Ponadto zmianą rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 11  należy doprecyzować i uprościć stosowanie zasad pomocy państwa w kontekście Programu InvestEU.

(18) Należy również ograniczyć częstotliwość i zakres sprawozdań w Programie InvestEU i jego poprzedniku - EFIS.

(19) Należy zmienić rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017, (UE) 2021/695 12  i (UE)

2021/1153 13 , aby umożliwić łączenie wsparcia na podstawie tych rozporządzeń z gwarancją UE na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/523 zmienionego niniejszym rozporządzeniem.

(20) Jeżeli chodzi o rachunkowość Komisji, partnerzy wykonawczy - w odniesieniu do łączenia wsparcia - powinni być zobowiązani do przedstawienia sprawozdań finansowych poddanych badaniu zgodnie z art. 212 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 14 , z wyraźnym określeniem kwot związanych z poszczególnymi podstawami prawnymi.

(21) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zaradzenie niedoskonałościom rynkowym mających zasięg ogólnounijny i dotyczących poszczególnych państw członkowskich oraz lukom inwestycyjnym w Unii, przyspieszenie zielonej i cyfrowej transformacji Unii, zwiększenie jej konkurencyjności i wzmocnienie bazy przemysłowej, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(22) Aby wesprzeć Parlament Europejski i Radę w wypełnianiu ich ról instytucjonalnych, niezależne końcowe sprawozdanie z oceny Programu InvestEU powinno zawierać ocenę porównawczą wyników Programu InvestEU przed wejściem i po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia zmieniającego, w tym odstępstw od niego i dostosowań regulacyjnych do niego,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2021/523

W rozporządzeniu (UE) 2021/523 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie ustanawia Fundusz InvestEU, który ma zapewniać gwarancję UE i instrument finansowy InvestEU wspierające operacje z zakresu finansowania i inwestycji przeprowadzane przez partnerów wykonawczych, przyczyniające się do realizacji polityki wewnętrznej Unii.";

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 3, 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"3) »segment polityki« oznacza docelowy obszar, który ma być wspierany przez gwarancję UE lub instrument finansowy InvestEU zgodnie z art. 8 ust. 1;

4) »moduł« oznacza część wsparcia udzielanego w ramach Funduszu InvestEU określoną pod względem pochodzenia zasobów, które ją finansują;

5) »działanie łączone« oznacza, w ramach modułu unijnego, działanie wspierane z budżetu Unii, łączące bezzwrotne lub zwrotne formy wsparcia z budżetu Unii ze zwrotnymi formami wsparcia zapewnianymi przez instytucje finansowania rozwoju lub inne publiczne instytucje finansowe, lub komercyjne instytucje finansowe i inwestorów; do celów niniejszej definicji unijne programy finansowane ze źródeł innych niż budżet Unii, takich jak fundusz innowacyjny EU ETS, można traktować jako unijne programy finansowane z budżetu Unii;";

b)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) »umowa o przyznanie wkładu« oznacza instrument prawny, za pomocą którego Komisja i co najmniej jedno państwo członkowskie określają warunki realizacji wkładu w ramach modułu państw członkowskich zgodnie z art. 10 i 10a;";

c)
pkt 10 i 11 otrzymują brzmienie:

"10) »operacje z zakresu finansowania i inwestycji« lub »operacje z zakresu finansowania lub inwestycji« oznaczają operacje w celu bezpośredniego lub pośredniego zapewnienia odbiorcom końcowym finansowania poprzez produkty finansowe, przeprowadzane przez:

a) w kontekście gwarancji UE - partnera wykonawczego w jego własnym imieniu, zapewniane przez partnera wykonawczego zgodnie z jego wewnętrznymi zasadami, politykami i procedurami oraz ujmowane w jego sprawozdaniach finansowych lub, w stosownych przypadkach, ujawniane w informacjach dodatkowych do tych sprawozdań finansowych;

b) w kontekście instrumentu finansowego InvestEU - partnera wykonawczego w jego własnym imieniu lub, w stosownych przypadkach, w jego własnym imieniu, ale na rzecz Komisji;

11) »fundusze objęte zarządzaniem dzielonym« oznaczają fundusze, które przewidują możliwość przydzielenia pewnej części tych funduszy w celu tworzenia rezerw na gwarancję budżetową lub instrument finansowy w module państw członkowskich w ramach Funduszu InvestEU, a mianowicie: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Fundusz Spójności ustanowione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 * , Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 * (zwanym dalej »rozporządzeniem w sprawie EFS+ na lata 20212027«), Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury (EFMRA) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 * oraz Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 * (zwanym dalej »rozporządzeniem w sprawie planów strategicznych WPR«);

d)
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) »umowa w sprawie gwarancji« oznacza instrument prawny, za pomocą którego Komisja i partner wykonawczy określają warunki umożliwiające zaproponowanie operacji z zakresu finansowania i inwestycji w celu objęcia ich gwarancją UE lub instrumentem finansowym InvestEU, warunki udzielania gwarancji UE lub wsparcia za pośrednictwem instrumentu finansowego InvestEU dla tych operacji oraz warunki ich realizacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;";

e)
pkt 21 otrzymuje brzmienie:

"21) »małe i średnie przedsiębiorstwo« lub »MŚP« oznacza:

a) przedsiębiorstwo, które zgodnie z ostatnim rocznym lub skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym zatrudnia średnio mniej niż 250 pracowników w ciągu roku finansowego, oraz którego roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR, lub

b) w przypadku produktów finansowych, gdy mające zastosowanie zasady pomocy państwa wymagają użycia definicji MŚP z załącznika I do zalecenia Komisji 2003/361/We * - mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu tego załącznika;

f)
dodaje się punkt w brzmieniu:

"24) »instrument finansowy InvestEU« oznacza instrument finansowy zdefiniowany w art. 2 pkt 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 * , który będzie wdrażany w ramach modułu państw członkowskich Funduszu InvestEU.

3)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 akapity pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"1. Gwarancja UE do celów modułu unijnego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), wynosi 29 052 310 073 EUR w cenach bieżących. Na jej potrzeby tworzy się rezerwę ze wskaźnikiem zasilenia na poziomie 40 %. Kwotę, o której mowa w art. 35 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), również uwzględnia się jako wkład na poczet rezerwy wynikającej z tego wskaźnika zasilenia rezerw.

Dodatkowa kwota gwarancji UE może zostać przekazana do celów modułu państw członkowskich, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem alokacji odpowiednich kwot przez państwa członkowskie, zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 * (zwanym dalej »rozporządzeniem w sprawie wspólnych przepisów na lata 2021-2027«) i art. 81 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR.

b)
ust. 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Kwotę w wysokości 14 227 310 073 EUR w cenach bieżących z kwoty, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy niniejszego artykułu, przydziela się na cele, o których mowa w art. 3 ust. 2.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pula środków finansowych na realizację działań przewidzianych w rozdziałach VI i VII wynosi 470 000 000 EUR w cenach bieżących.";

4)
art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Gwarancja UE i instrument finansowy InvestEU realizowane są w ramach zarządzania pośredniego z udziałem podmiotów, o których mowa w art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (ii), (iii), (v) i (vi) rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509. Inne formy finansowania unijnego na podstawie niniejszego rozporządzenia realizowane są w ramach zarządzania bezpośredniego lub pośredniego zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2024/2509, łącznie z dotacjami realizowanymi zgodnie z tytułem VIII rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 i działaniami łączonymi realizowanymi zgodnie z niniejszym artykułem możliwie jak najsprawniej oraz w sposób zapewniający skuteczne i spójne wsparcie na rzecz polityk Unii.";

5)
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Połączenia";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wsparcie w oparciu o gwarancję UE na podstawie niniejszego rozporządzenia, wsparcie Unii udzielone za pośrednictwem instrumentów finansowych utworzonych w ramach programów w okresie programowania 20142020 oraz wsparcie Unii w oparciu o gwarancję UE ustanowioną rozporządzeniem (UE) 2015/1017 może być łączone w celu wsparcia produktów finansowych lub portfeli, które są wdrażane lub mają zostać wdrożone przez EBI lub EFI na podstawie niniejszego rozporządzenia.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wsparcie w oparciu o gwarancję UE na podstawie niniejszego rozporządzenia, wsparcie Unii udzielone za pośrednictwem gwarancji w ramach instrumentów finansowych utworzonych w ramach programów w okresie programowania 2014-2020 i odblokowanej z operacji zatwierdzonych w ramach tych instrumentów oraz wsparcie Unii udzielone za pośrednictwem gwarancji UE ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2015/1017 i odblokowanej z operacji zatwierdzonych w ramach tej gwarancji UE może być łączone w celu wsparcia produktów finansowych lub portfeli obejmujących operacje z zakresu finansowania i inwestycji kwalifikujące się na podstawie niniejszego rozporządzenia, które są wdrażane lub mają zostać wdrożone przez EBI lub EFI na podstawie niniejszego rozporządzenia.";

d)
dodaje się ustępy w brzmieniu:

"5. Na zasadzie odstępstwa od art. 212 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509, odblokowaną gwarancję wspieraną z budżetu Unii w ramach instrumentów finansowych utworzonych w programach w okresie programowania 2014-2020 można wykorzystać na pokrycie operacji z zakresu finansowania i inwestycji kwalifikujących się na podstawie niniejszego rozporządzenia do celów połączenia, o którym mowa w ust. 4 niniejszego artykułu.

6. Na zasadzie odstępstwa od art. 216 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 powinna istnieć możliwość nieuwzględniania rezerwy odpowiadającej odblokowanej gwarancji w ramach wsparcia Unii z gwarancji UE ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2015/1017 do celów operacji, o której mowa w art. 216 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509, a rezerwa ta może zostać wykorzystana na pokrycie operacji z zakresu finansowania i inwestycji kwalifikujących się na podstawie niniejszego rozporządzenia do celów połączenia, o którym mowa w ust. 4 niniejszego artykułu.

7. Odblokowanie gwarancji wspieranej z budżetu Unii w ramach instrumentów finansowych ustanowionych w ramach programów w okresie programowania 2014-2020, przeniesienie odpowiednich aktywów z rachunków powierniczych do wspólnego funduszu rezerw, o którym mowa w art. 215 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509, oraz odblokowanie gwarancji w ramach wsparcia Unii z gwarancji UE ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2015/1017, o którym mowa w ust. 4 niniejszego artykułu, następuje w drodze zmiany odpowiednich umów między Komisją a EBI lub EFI.

Warunki wykorzystania odblokowanych gwarancji, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, do pokrycia operacji z zakresu finansowania i inwestycji kwalifikujących się na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz, w stosownych przypadkach, przeniesienia odpowiednich aktywów z rachunków powierniczych do wspólnego funduszu rezerw, o którym mowa w art. 215 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509, określa się w umowie w sprawie gwarancji, o której mowa w art. 17 niniejszego rozporządzenia.

Zasady i warunki dotyczące produktów finansowych, o których mowa w ust. 1 i 4 niniejszego artykułu, oraz powiązanych portfeli, w tym odpowiednie proporcjonalne udziały w stratach, dochodach, spłatach i kwotach odzyskanych lub odpowiednie udziały nieproporcjonalne zgodnie z ust. 3 akapit drugi niniejszego artykułu, określa się w umowie w sprawie gwarancji, o której mowa w art. 17.";

6)
art. 8 ust. 8 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Komisja wraz z partnerami wykonawczymi dąży do zapewnienia, aby część gwarancji UE w ramach modułu unijnego wykorzystywanej na segment polityki dotyczący zrównoważonej infrastruktury rozdzielano w taki sposób, aby zachować równowagę między poszczególnymi obszarami, o których mowa w ust. 1 lit. a).";

7)
art. 9 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) moduł państw członkowskich służy korygowaniu konkretnych niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji na rynku w jednym lub większej liczbie regionów lub państw członkowskich w celu realizacji celów politycznych funduszy objętych zarządzaniem dzielonym, z których wnoszony jest wkład, lub celów politycznych dodatkowej kwoty przekazanej przez państwo członkowskie na podstawie art. 4 ust. 1 akapit trzeci lub na podstawie art. 10a ust. 1 akapit drugi, w szczególności w celu wzmocnienia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii poprzez skorygowanie nierówności między jej regionami.";

8)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Przepisy szczególne mające zastosowanie do gwarancji UE wdrażanej w ramach modułu państw członkowskich";

b)
ust. 2 akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

"Dane państwo członkowskie i Komisja zawierają umowę o przyznanie wkładu lub umowę o zmianie tej umowy po przyjęciu decyzji Komisji w sprawie zatwierdzenia umowy partnerstwa na podstawie art. 12 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na lata 2021-2027 lub planu strategicznego WPR zgodnie z art. 118 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR lub równocześnie z decyzją Komisji zmieniającą dany program zgodnie z art. 24 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na lata 2021-2027 lub plan strategiczny WPR zgodnie z art. 119 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR.";

c)
ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) strategię państwa członkowskiego obejmującą rodzaj finansowania, docelową dźwignię finansową, zasięg geograficzny, w tym w razie potrzeby zasięg regionalny, typy projektów, okres inwestycji oraz, w stosownych przypadkach, kategorie odbiorców końcowych i kwalifikujących się pośredników;";

9)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 10a

Przepisy szczególne mające zastosowanie do instrumentu finansowego InvestEU wdrażanego w ramach modułu państw członkowskich

1. Państwo członkowskie może wnieść kwoty z funduszy objętych zarządzaniem dzielonym do modułu państw członkowskich Funduszu InvestEU w celu ich wykorzystania za pośrednictwem instrumentu finansowego InvestEU.

Państwa członkowskie mogą również zapewnić dodatkowe kwoty na potrzeby instrumentu finansowego InvestEU. Kwoty te stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 zdanie drugie rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.

Kwoty przydzielone dobrowolnie przez państwo członkowskie zgodnie z akapitem pierwszym i drugim wykorzystuje się do wspierania operacji z zakresu finansowania i inwestycji w danym państwie członkowskim. Kwoty te wykorzystuje się w taki sposób, aby przyczyniały się do osiągnięcia celów polityki określonych w umowie partnerstwa, o którejmowa w art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na lata 2021-2027, w programach lub w planie strategicznym WPR, które wnoszą wkład do Programu InvestEU, w celu realizacji odpowiednich działań określonych w planie odbudowy i zwiększania odporności ustanowionym na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/241 lub, w innych przypadkach, do celów określonych w umowie o przyznanie wkładu, w zależności od pochodzenia kwoty wkładu.

2. Wkład do instrumentu finansowego InvestEU uzależniony jest od zawarcia umowy o przyznanie wkładu między państwem członkowskim a Komisją, którą w przypadku wkładów z funduszy objętych zarządzaniem dzielonym zawiera się zgodnie z art. 10 ust. 2 akapit czwarty.

Co najmniej dwa państwa członkowskie mogą zawrzeć z Komisją wspólną umowę o przyznanie wkładu.

3. Umowa o przyznanie wkładu musi zawierać co najmniej kwotę wkładu państwa członkowskiego i walutę operacji z zakresu finansowania i inwestycji, postanowienia dotyczące wynagrodzenia należnego Unii z tytułu instrumentu finansowego InvestEU, elementy określone w art. 10 ust. 3 lit. b)-e) i lit. g) oraz sposób postępowania z zasobami, które zostały wygenerowane przez kwoty wniesione do instrumentu finansowego InvestEU lub które można przypisać tym kwotom.

4. Umowy o przyznanie wkładu wdraża się w drodze umów w sprawie gwarancji zawieranych zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit pierwszy.

W przypadku gdy umowa w sprawie gwarancji nie zostanie zawarta w terminie 12 miesięcy od zawarcia umowy o przyznanie wkładu, umowa o przyznanie wkładu wygasa lub przedłuża się ją za porozumieniem stron. W przypadku gdy w terminie 12 miesięcy od zawarcia umowy o przyznanie wkładu kwota umowy o przyznanie wkładu nie została w pełni pokryta zobowiązaniem na podstawie co najmniej jednej umowy w sprawie gwarancji, kwota ta jest odpowiednio zmieniana. Niewykorzystana kwota wkładu z funduszy objętych zarządzaniem dzielonym przekazanego za pośrednictwem Programu InvestEU jest ponownie wykorzystywana zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym dany fundusz. Niewykorzystana kwota wkładu państwa członkowskiego na podstawie ust. 1 akapit drugi niniejszego artykułu jest zwracana danemu państwu członkowskiemu.

W przypadku gdy umowa w sprawie gwarancji nie została należycie wdrożona w terminie określonym w art. 14 ust. 6 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na lata 2021-2027 lub art. 81 ust. 6 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR lub, w przypadku umowy w sprawie gwarancji dotyczącej kwot przekazanych zgodnie z ust. 1 akapit drugi niniejszego artykułu, w odpowiedniej umowie o przyznanie wkładu, umowa o przyznanie wkładu zostaje zmieniona. Niewykorzystane kwoty przydzielone przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami dotyczącymi wykorzystania funduszy objętych zarządzaniem dzielonym przekazywanych za pośrednictwem Programu InvestEU są ponownie wykorzystywane zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym dany fundusz. Niewykorzystana kwota instrumentu finansowego InvestEU, którą można przypisać do wkładu państwa członkowskiego wniesionego na podstawie ust. 1 akapit drugi niniejszego artykułu, jest zwracana danemu państwu członkowskiemu.

Zasoby, które zostały wygenerowane przez kwoty wniesione do instrumentu finansowego InvestEU zgodnie z przepisami dotyczącymi wykorzystania funduszy objętych zarządzaniem dzielonym przekazywanych za pośrednictwem Programu InvestEU lub które można przypisać tym kwotom, są ponownie wykorzystywane zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym dany fundusz. Zasoby, które zostały wygenerowane przez kwoty wniesione do instrumentu finansowego InvestEU na podstawie ust. 1 akapit drugi niniejszego artykułu lub które można przypisać tym kwotom, są zwracane danemu państwu członkowskiemu.

5. Wsparcia w ramach instrumentu finansowego InvestEU można udzielić w odniesieniu do operacji z zakresu finansowania i inwestycji objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia na okres inwestycyjny kończący się w dniu 31 grudnia 2027 r. Umowy wdrażające instrument finansowy InvestEU między partnerem wykonawczym a odbiorcą końcowym lub pośrednikiem finansowym, lub innym podmiotem, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit. a), podpisuje się do dnia 31 grudnia 2028 r.";

10)
art. 11 ust. 1 lit. d) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) otrzymuje kwotę do 330 000 000 EUR z puli środków finansowych, o której mowa w art. 4 ust. 3, na inicjatywy doradcze, o których mowa w art. 25, i zadania operacyjne, o których mowa w ppkt (ii) niniejszej litery;";

11)
tytuł rozdziału IV otrzymuje brzmienie:

"Gwarancja UE oraz instrument finansowy InvestEU";

12)
art. 13 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. 75 % gwarancji UE w ramach modułu unijnego, o której mowa w art. 4 ust. 1 akapit pierwszy, co stanowi kwotę

w wysokości 21 789 232 555 EUR, udziela się Grupie EBI. Grupa EBI zapewnia łączny wkład finansowy w wysokości 5 447 308 139 EUR. Wkład ten jest wnoszony w sposób i w formie, które ułatwiają realizację Funduszu InvestEU oraz osiąganie celów określonych w art. 15 ust. 2.";

13)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Instrument finansowy InvestEU może być wykorzystywany do zapewnienia partnerom wykonawczym finansowania na potrzeby rodzajów finansowania, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a), które są zapewniane przez partnerów wykonawczych.

Aby finansowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym i drugim niniejszego ustępu, mogło być objęte gwarancją UE lub instrumentem finansowym InvestEU, musi ono zostać udzielone, nabyte lub wyemitowane na rzecz operacji z zakresu finansowania i inwestycji, o których mowa w art. 14 ust. 1, w przypadku gdy finansowanie zapewniane przez partnera wykonawczego zostało udzielone w ramach umowy w sprawie finansowania podpisanej przez partnera wykonawczego lub transakcji zawartej przez niego po podpisaniu umowy w sprawie gwarancji, która to umowa lub transakcja nie wygasła ani nie została anulowana.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Operacje z zakresu finansowania i inwestycji przeprowadzane za pośrednictwem funduszy lub innych struktur pośrednich wspiera się gwarancją UE lub instrumentem finansowym InvestEU zgodnie z przepisami określonymi w wytycznych inwestycyjnych, stosownie do przypadku, nawet wówczas, gdy takie struktury inwestują mniejszą część inwestowanych przez siebie kwot poza Unią i w państwach trzecich, o których mowa w art. 14 ust. 2, lub gdy inwestują mniejszą część inwestowanych przez siebie kwot w aktywa inne niż aktywa kwalifikujące się na podstawie niniejszego rozporządzenia.";

14)
w art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Komisja zawiera z każdym partnerem wykonawczym umowę w sprawie gwarancji, której przedmiotem jest udzielenie gwarancji UE na maksymalną kwotę określoną przez Komisję lub zapewnienie wsparcia w ramach instrumentu finansowego InvestEU.";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) szczegółowe zasady dotyczące zapewniania gwarancji UE lub udzielania wsparcia w ramach instrumentu finansowego InvestEU zgodnie z art. 19, w tym dotyczące pokrycia operacji z zakresu finansowania i inwestycji lub portfeli zawierających konkretne rodzaje instrumentów oraz dotyczące odpowiednich zdarzeń powodujących ewentualne uruchomienie gwarancji UE lub dotyczące wykorzystania instrumentu finansowego InvestEU;";

(ii)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) zobowiązanie partnera wykonawczego do akceptowania decyzji Komisji i Komitetu Inwestycyjnego dotyczących korzystania z gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU do celów proponowanej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, bez uszczerbku dla swobody podejmowania przez partnera wykonawczego decyzji w sprawie proponowanej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji nieobjętej gwarancją UE lub instrumentem finansowym InvestEU;";

(iii)
lit. h) oraz i) otrzymują brzmienie:

"h) sprawozdawczość finansową i operacyjną oraz monitorowanie operacji z zakresu finansowania i inwestycji objętych gwarancją UE i instrumentem finansowym InvestEU;

(i) kluczowe wskaźniki efektywności, w szczególności w odniesieniu do wykorzystania gwarancji UE i instrumentu finansowego InvestEU, realizacji celów i kryteriów określonych w art. 3, 8 i 14 oraz uruchomienia kapitału prywatnego;";

c)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"6. Komisja przekazuje Parlamentowi Europejskiemu i Radzie informacje wymagane na podstawie art. 41 ust. 5 i art. 158 ust. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.";

15)
art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 18

Wymogi dotyczące korzystania z gwarancji UE oraz instrumentu finansowego InvestEU

1. Udzielenie gwarancji UE oraz zapewnienie wsparcia w ramach instrumentu finansowego InvestEU uzależnione jest od wejścia w życie umowy w sprawie gwarancji zawartej z odpowiednim partnerem wykonawczym.

2. Operacje z zakresu finansowania i inwestycji obejmuje się gwarancją UE lub wspiera się w ramach instrumentu finansowego InvestEU tylko wówczas, gdy spełniają kryteria określone w niniejszym rozporządzeniu oraz, stosownie do przypadku, w odpowiednich wytycznych inwestycyjnych oraz gdy Komitet Inwestycyjny stwierdził, że operacje te spełniają wymogi dotyczące możliwości skorzystania z gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU. Partnerzy wykonawczy pozostają odpowiedzialni za zapewnienie zgodności operacji z zakresu finansowania i inwestycji z niniejszym rozporządzeniem oraz odpowiednimi wytycznymi inwestycyjnymi.

3. Komisja nie pokrywa żadnych kosztów administracyjnych ani opłat ponoszonych przez partnera wykonawczego w związku z realizacją operacji z zakresu finansowania i inwestycji w ramach gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU, chyba że cele polityki, jakie ma osiągnąć wdrażany produkt finansowy, oraz przystępność cenowa dla docelowych odbiorców końcowych lub rodzaj oferowanego finansowania mają taki charakter, że partner wykonawczy jest w stanie należycie uzasadnić Komisji konieczność zastosowania wyjątku. Pokrywanie takich kosztów z budżetu Unii ogranicza się do kwoty ściśle wymaganej do realizacji odpowiednich operacji z zakresu finansowania i inwestycji oraz jest zapewniane wyłącznie w zakresie, w jakim kosztów tych nie pokrywają przychody uzyskane przez partnerów wykonawczych z odpowiednich operacji z zakresu finansowania i inwestycji. Uzgodnienia dotyczące opłat określa się w umowie w sprawie gwarancji, przy czym muszą być one zgodne z art. 17 ust. 4 niniejszego rozporządzenia oraz art. 212 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.

Niezależnie od akapitu pierwszego partnerom wykonawczym przysługują odpowiednie opłaty z tytułu zarządzania rachunkami powierniczymi związanymi z instrumentem finansowym InvestEU.

4. Ponadto partner wykonawczy może skorzystać z gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU w celu pokrycia stosownej części kosztów poniesionych w celu odzyskania środków zgodnie z art. 17 ust. 4, chyba że koszty te odliczono od kwoty odzyskanych środków.";

16)
w art. 19 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Zakres i warunki gwarancji UE i instrumentu finansowego InvestEU";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wynagrodzenie z tytułu podejmowania ryzyka jest rozdzielane między Unię a partnera wykonawczego w sposób proporcjonalny do udziału każdego z nich w podejmowaniu ryzyka w odniesieniu do portfela operacji z zakresu finansowania i inwestycji lub, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do poszczególnych operacji z zakresu finansowania i inwestycji. Wynagrodzenie z tytułu gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU można zmniejszyć w należycie uzasadnionych przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2.

Partner wykonawczy ponosi odpowiednią część ryzyka związanego z operacjami z zakresu finansowania i inwestycji wspieranymi w ramach gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU, poza wyjątkowymi okolicznościami, gdy cele polityki, jakie ma osiągnąć wdrażany produkt finansowy, mają taki charakter, że od partnera wykonawczego nie można racjonalnie oczekiwać, że jego wkład ma obejmować udział w ponoszonym ryzyku.";

c)
w ust. 2 akapit pierwszy lit. a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"w przypadku produktów dłużnych, o których mowa w art. 16 ust. 1 akapit pierwszy lit. a):";

d)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. Instrument finansowy InvestEU obejmuje:

a) w przypadku produktów dłużnych obejmujących gwarancje i kontrgwarancje, o których mowa w art. 16 ust. 1 akapit pierwszy lit. a):

(i) kwotę główną oraz wszystkie odsetki i kwoty należne partnerowi wykonawczemu, lecz przez niego nieotrzymane zgodnie z warunkami operacji z zakresu finansowania przed wystąpieniem zdarzenia niewykonania zobowiązania;

(ii) straty związane z restrukturyzacją;

(iii) straty wynikające z wahań kursów walut innych niż euro na rynkach, na których możliwości długoterminowego zabezpieczenia są ograniczone;

b) w przypadku innych kwalifikujących się rodzajów finansowania, o których mowa w art. 16 ust. 1 akapit pierwszy lit. a): kwoty zainwestowane lub pożyczone przez partnera wykonawczego.

Do celów akapitu pierwszego lit. a) ppkt (i) w odniesieniu do długu podporządkowanego za zdarzenie niewykonania zobowiązania uznaje się odroczenie, redukcję lub wymagane umorzenie.

Instrument finansowy InvestEU obejmuje całą ekspozycję Unii w odniesieniu do odpowiednich operacji z zakresu finansowania i inwestycji.";

17)
art. 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ustanawia się tabelę wskaźników (zwaną dalej »tabelą wskaźników«), aby zapewnić Komitetowi Inwestycyjnemu możliwość prowadzenia niezależnej, przejrzystej i zharmonizowanej oceny wniosków o wykorzystanie gwarancji UE lub, stosownie do przypadku, instrumentu finansowego InvestEU na potrzeby operacji z zakresu finansowania i inwestycji proponowanych przez partnerów wykonawczych.";

18)
art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Operacji EBI z zakresu finansowania i inwestycji objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia nie obejmuje się gwarancją UE lub wsparciem w ramach instrumentu finansowego InvestEU, w przypadku gdy Komisja wyda negatywną opinię w ramach procedury przewidzianej w art. 19 statutu EBI.";

19)
w art. 24 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) rozpatruje propozycje operacji z zakresu finansowania i inwestycji przedłożone przez partnerów wykonawczych celem objęcia ich gwarancją UE lub udzielenia im wsparcia w ramach instrumentu finansowego InvestEU, które pomyślnie przeszły kontrolę zgodności z polityką, o której mowa w art. 23 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, lub uzyskały pozytywną opinię w ramach procedury przewidzianej w art. 19 statutu EBI;";

(ii)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) sprawdza, czy operacje z zakresu finansowania i inwestycji, które miałyby zostać objęte wsparciem w ramach gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU, są zgodne ze wszystkimi odpowiednimi wymogami.";

b)
ust. 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Dokumentacja, którą mają dostarczyć partnerzy wykonawczy, obejmuje standardowy formularz wniosku, tabelę wskaźników, o której mowa w art. 22, oraz wszelkie inne dokumenty, które Komitet Inwestycyjny uzna za stosowne, w szczególności opis charakteru niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji na rynku oraz sposobu, w jaki zostaną one złagodzone dzięki operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, a także rzetelną ocenę operacji, która pozwala wykazać dodatkowość danej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji. Sekretariat sprawdza kompletność dokumentacji dostarczonej przez partnerów wykonawczych innych niż Grupa EBI. Komitet Inwestycyjny może zwrócić się do danego partnera wykonawczego o wyjaśnienia dotyczące proponowanej operacji z zakresu inwestycji lub finansowania, w tym może zwrócić się o to, aby przedstawiciel danego partnera wykonawczego był bezpośrednio obecny w trakcie dyskusji na temat wspomnianej operacji. Oceny projektów przeprowadzone przez partnera wykonawczego nie są wiążące dla Komitetu Inwestycyjnego do celów objęcia operacji z zakresu finansowania lub inwestycji gwarancją UE lub wsparciem w ramach instrumentu finansowego InvestEU.";

c)
w ust. 5 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Stanowiska Komitetu Inwestycyjnego zatwierdzające objęcie operacji z zakresu finansowania lub inwestycji gwarancją UE lub wsparciem w ramach instrumentu finansowego InvestEU udostępnia się do publicznej wiadomości i zawiera się w nich uzasadnienie decyzji o zatwierdzeniu i informacje o operacji, w szczególności jej opis, tożsamość promotorów lub pośredników finansowych oraz cele operacji. W stanowiskach zawiera się również odniesienie do globalnej oceny wynikającej z tabeli wskaźników.";

(ii)
akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"Dwa razy w roku Komitet Inwestycyjny przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wykaz wszystkich stanowisk Komitetu Inwestycyjnego za poprzednie sześć miesięcy oraz opublikowane tabele wskaźników, które ich dotyczą. W przedłożonym wykazie uwzględnia się wszelkie decyzje w sprawie odmowy wykorzystania gwarancji UE lub wsparcia z instrumentu finansowego InvestEU. Decyzje te podlegają wymogom ścisłej poufności.";

d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W przypadku gdy do Komitetu Inwestycyjnego zwrócono się o zatwierdzenie wykorzystania gwarancji UE lub wsparcia w ramach instrumentu finansowego InvestEU w odniesieniu do operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, która to operacja jest instrumentem, programem lub strukturą, na które składają się podprojekty, zatwierdzenie to obejmuje te podprojekty, chyba że Komitet Inwestycyjny zdecyduje się zastrzec sobie prawo do ich odrębnego zatwierdzania. Komitet Inwestycyjny nie ma prawa odrębnego zatwierdzania podprojektów o wartości poniżej 3 000 000 EUR";

20)
art. 25 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w stosownych przypadkach wspiera promotorów projektów w opracowywaniu ich projektów, tak aby spełniały one cele określone w art. 3 i 8 oraz kryteria kwalifikowalności określone w art. 14, a także ułatwia opracowywanie między innymi ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania i agregatorów dla małych projektów, w tym za pośrednictwem platform inwestycyjnych, o których mowa w lit. f) niniejszego ustępu, pod warunkiem że taka pomoc nie przesądza o stanowisku, jakie Komitet Inwestycyjny zajmie w sprawie objęcia takich projektów gwarancją UE lub instrumentem finansowym InvestEU;";

21)
w art. 28 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Partnerzy wykonawczy są zwolnieni z obowiązku składania sprawozdań dotyczących kluczowych wskaźników efektywności i monitorowania określonych w załączniku III, z wyjątkiem wskaźników określonych w pkt 1, 2, 3.1, 3.2, 5.2, 6.3 i 7.2 tego załącznika, w zakresie, w jakim dotyczą operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, z których korzystają odbiorcy końcowi otrzymujący finansowanie lub inwestycje wspierane z gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU od partnera wykonawczego lub pośrednika finansowego o wartości nieprzekraczającej 300 000 EUR";

b)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Komisja składa sprawozdanie z realizacji Programu InvestEU zgodnie z art. 247 i 256 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509. Zgodnie z art. 41 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 w rocznym sprawozdaniu zawiera się informacje na temat stopnia realizacji Programu w stosunku do jego celów i wskaźników efektywności. W tym celu każdy z partnerów wykonawczych przekazuje co roku informacje niezbędne, aby umożliwić Komisji wypełnienie jej obowiązków sprawozdawczych, w tym informacje na temat funkcjonowania gwarancji UE lub instrumentu finansowego InvestEU.

4. Raz w roku każdy z partnerów wykonawczych przedkłada Komisji sprawozdanie na temat operacji z zakresu finansowania i inwestycji objętych niniejszym rozporządzeniem, w podziale na, stosownie do przypadku, moduł unijny i moduł państw członkowskich. Informacje o module państw członkowskich każdy partner wykonawczy przedkłada również państwu członkowskiemu, którego moduł realizuje. Sprawozdanie to musi zawierać ocenę zgodności z wymogami dotyczącymi wykorzystania gwarancji UE i instrumentu finansowego InvestEU oraz z kluczowymi wskaźnikami efektywności określonymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. Sprawozdanie musi również zawierać dane operacyjne, statystyczne, finansowe i księgowe dotyczące poszczególnych operacji z zakresu finansowania lub inwestycji oraz oszacowanie oczekiwanych przepływów pieniężnych na poziomie modułu, segmentu polityki i całego Funduszu InvestEU. Sprawozdanie może również zawierać informacje na temat barier dla inwestycji napotkanych podczas realizacji operacji z zakresu finansowania i inwestycji objętych niniejszym rozporządzeniem. Sprawozdania muszą zawierać informacje, które partnerzy wykonawczy mają obowiązek przekazywać zgodnie z art. 158 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.";

22)
w art. 35 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Przepisy przejściowe i inne przepisy";

b)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Na zasadzie odstępstwa od art. 212 ust. 3 akapity pierwszy i czwarty rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 wszelkie dochody, spłaty i kwoty odzyskane z tytułu instrumentów finansowych utworzonych w ramach programów, o których mowa w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia, mogą być wykorzystywane do tworzenia rezerw na gwarancję UE na podstawie niniejszego rozporządzenia lub wdrożenia środków przewidzianych w rozdziałach VI i VII niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów dotyczących budżetu ustanowionych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1229 * .

2. Na zasadzie odstępstwa od art. 216 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 wszelkie nadwyżki rezerw na gwarancję UE ustanowioną na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/1017 mogą być wykorzystywane do tworzenia rezerw na gwarancję UE na podstawie niniejszego rozporządzenia lub wdrożenia środków przewidzianych w rozdziałach VI i VII niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów dotyczących budżetu ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2021/1229.

Na zasadzie odstępstwa od art. 214 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 wszelkie dochody z gwarancji UE ustanowionej na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/1017 otrzymane w 2027 r. mogą zostać wykorzystane do tworzenia rezerw na gwarancję UE na podstawie niniejszego rozporządzenia.

23)
załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

KWOTY GWARANCJI UE W ROZBICIU NA CELE SZCZEGÓŁOWE

Orientacyjny podział, o którym mowa w art. 4 ust. 2 akapit czwarty, pomiędzy operacje z zakresu finansowania i inwestycji jest następujący:

a) do 10 984 116 831 EUR na cele, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. a);

b) do 7 304 820 214 EUR na cele, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. b);

c) do 7 672 612 166 EUR na cele, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. c);

d) do 3 090 760 862 EUR na cele, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. d).";

24)
w załączniku III w pkt 1 poniżej ppkt 1.4 dodaje się dwa akapity w brzmieniu:

"Niezależnie od art. 2 pkt 40 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509, przy określaniu efektu dźwigni i efektu mnożnikowego w odniesieniu do operacji z zakresu finansowania i inwestycji zapewniających gwarancje należytego wykonania umowy, kwota pokrycia ryzyka musi odpowiadać kwocie finansowania podlegającego zwrotowi.

Na zasadzie odstępstwa od art. 222 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 operacje z zakresu finansowania i inwestycji zapewniające gwarancje należytego wykonania umowy nie są wymagane do osiągnięcia efektu mnożnikowego.";

25)
w załączniku V dodaje się akapit w brzmieniu:

"Niniejszy załącznik stosuje się odpowiednio także do instrumentu finansowego InvestEU.".

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2015/1017

W rozporządzeniu (UE) 2015/1017 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 11a wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Połączenia";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"Gwarancja UE może zostać udzielona na pokrycie operacji z zakresu finansowania i inwestycji kwalifikujących się na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/523 do celów połączeń, o których mowa w art. 7 ust. 4 tego rozporządzenia, oraz może pokrywać straty związane z operacjami z zakresu finansowania i inwestycji objętymi połączonym wsparciem.";

2)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. EBI, w stosownych przypadkach we współpracy z EFI, raz do roku przedkłada Komisji sprawozdanie z działań EBI w zakresie finansowania i inwestycji objętych niniejszym rozporządzeniem. Sprawozdanie to zawiera ocenę zgodności z wymogami dotyczącymi wykorzystania gwarancji UE oraz kluczowymi wskaźnikami skuteczności działania, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. f) ppkt (iv). Sprawozdanie to zawiera również dane statystyczne, finansowe i rachunkowe na temat poszczególnych działań EBI w zakresie finansowania i inwestycji oraz te same dane w ujęciu zbiorczym.";

b)
uchyla się ust. 2;
c)
w ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W odniesieniu do połączeń, o których mowa w art. 11a, odpowiednio EBI i EFI, co roku przekazują Komisji sprawozdania finansowe zgodnie z art. 212 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 * . Takie sprawozdania finansowe zawierają dane księgowe dotyczące wsparcia udzielonego w ramach gwarancji UE na podstawie niniejszego rozporządzenia, które są wyraźnie oddzielone od wsparcia udzielonego w ramach gwarancji UE na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/523.

3)
w art. 22 ust. 1 uchyla się akapit piąty.
Artykuł  3

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2021/695

W art. 57 rozporządzenia (UE) 2021/695 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Gwarancja wspierana z budżetu Unii i udzielana przez EBI za pośrednictwem instrumentu dłużnego InnovFin ustanowionego na podstawie rozporządzeń (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 może zostać udzielona na pokrycie działań w zakresie finansowania i inwestycji kwalifikujących się na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 * do celów połączeń, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2021/523, i może obejmować straty związane z produktem finansowym obejmującym działania w zakresie finansowania i inwestycji i objętym połączonym wsparciem.

Artykuł 4

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2021/1153

W art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/1153 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. Gwarancja wspierana z budżetu Unii i udzielana przez EBI za pośrednictwem instrumentu dłużnego CEF ustanowionego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 może zostać udzielona na pokrycie operacji z zakresu finansowania i inwestycji kwalifikujących się na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/523 do celów połączeń, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2021/523, i może obejmować straty związane z operacjami z zakresu finansowania i inwestycji objętymi połączonym wsparciem.".

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 16 grudnia 2025 r.

1 Dz.U. C, C/2025/3199, 2.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3199/oj.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 26 listopada 2025 r. ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 11 grudnia 2025 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/1017/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/523/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę", zmieniające rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. U. L 348 z 20.12.2013, s. 129, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1316/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 81, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 1290/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1291/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/241/oj).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
10 Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/651/ oj).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa", zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2021/695/oj).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2021/1153/oj).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2024/2509/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1058/oj).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1057/oj).
***) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. U. L 247 z 13.7.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1139/oj).
****) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).";
* Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1060/oj)";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1229 z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego w ramach mechanizmu sprawiedliwej transformacji (Dz.U. L 274 z 30.7.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1229/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2021/523/oj).".

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2005

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2025/2005 w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2015/1017, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695 i (UE) 2021/1153 w odniesieniu do zwiększenia efektywności gwarancji UE ustanowionej w rozporządzeniu (UE) 2021/523 oraz uproszczenia wymogów sprawozdawczych
Data aktu: 16/12/2025
Data ogłoszenia: 23/12/2025