uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 i art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnych fenbukonazol i penkonazol określono w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył odpowiednio w latach 2017 i 2018 uzasadnione opinie 2 (3 dotyczące przeglądu NDP fenbukonazolu i penkonazolu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Urząd stwierdził, że w przypadku niektórych produktów pewne informacje są niedostępne. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP, które są bezpieczne dla konsumentów.
(3) W 2019 r. Komisja ustaliła nowe NDP fenbukonazolu i penkonazolu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, utrzymując je na dotychczasowym poziomie albo ustalając je na poziomie określonym przez Urząd. W załączniku II do tego rozporządzenia wskazano luki w danych oraz wyznaczono datę, do której wnioskodawca ma przedłożyć Urzędowi te brakujące informacje na poparcie proponowanych NDP.
(4) Ponieważ fenbukonazol nie jest już zatwierdzony w Unii, wnioskodawca przedłożył dodatkowe informacje z badań dotyczące luk w danych odnoszących się do metabolitów pochodnych triazolu (TDM) wskazanych przez Urząd 4 , które to informacje zostały również ocenione na wspólnym posiedzeniu ekspertów WHO/FAO dotyczącym pozostałości pestycydów ku poparciu obecnych kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ("CXL") 5 . Nie uzupełniono luki w danych w przypadku badań pierwotnie przedłożonych w celu ustanowienia obecnych tymczasowych NDP, wyższych niż CXL, w odniesieniu do niektórych upraw. Uzupełniono lukę w danych dotyczących TDM w odniesieniu do badań w przypadku grejpfrutów, pomarańczy, cytryn, lim/ limonek, owoców ziarnkowych, czereśni, brzoskwiń i borówek amerykańskich dzięki badaniom przedłożonym na poparcie CXL. Luka w danych dotyczących TDM w przypadku mandarynek została uzupełniona poprzez ekstrapolację z danych dotyczących pozostałości w odniesieniu do cytryn.
(5) Obecne NDP należy zatem obniżyć do poziomu CXL dla grejpfrutów, pomarańczy i brzoskwiń oraz utrzymać na poziomie aktualnych NDP (które już są na poziomie CXL) dla cytryn, lim/limonek, mandarynek, owoców ziarnkowych, czereśni i borówek amerykańskich.
(6) Luka w danych dotyczących występowania TDM nie została uzupełniona w odniesieniu do fenbukonazolu w przypadku orzechów z drzew orzechowych, winogron stołowych i winogron do produkcji wina, żurawin, bananów, papryki rocznej, ziaren słonecznika, orzeszków ziemnych/orzechów arachidowych, ziaren rzepaku, jęczmienia, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do tych produktów należy zatem obniżyć do granicy oznaczalności, z wyjątkiem orzechów z drzew orzechowych, których NDP już jest na granicy oznaczalności.
(7) Nie przedłożono danych dotyczących zarówno badań, jak i występowania TDM w przypadku fenbukonazolu w odniesieniu do moreli, śliwek i dyniowatych z jadalną i niejadalną skórką. NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do tych produktów należy zatem obniżyć do granicy oznaczalności.
(8) W odniesieniu do fenbukonazolu, w przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego, obliczone narażenie z dietą u zwierząt gospodarskich wykazało, że próg nie został przekroczony, biorąc pod uwagę pozostałości TDM w miazdze jabłkowej i suszonej pulpie z cytrusów. Urząd ocenił nowe dostarczone informacje i nie stwierdził żadnych obaw związanych ze spożyciem przez konsumentów. Należy zatem utrzymać NDP dla wątroby, nerki i podrobów jadalnych ze świń, z bydła, owiec, kóz, koniowatych i pozostałych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych. W odniesieniu do mleka, na podstawie oceny przeprowadzonej przez laboratorium referencyjne Unii Europejskiej, granicę oznaczalności wynoszącą 0,05 mg/kg określoną w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy obniżyć do 0,01 mg/kg.
(9) W przypadku penkonazolu przedłożono brakujące informacje dotyczące reprezentatywnego badania metabolizmu upraw podstawowych, dodatkowych badań pozostałości oraz stabilności istotnych metabolitów przy przechowywaniu w odniesieniu do jeżyn i malin. Uzupełniono te luki w danych, a nowe badania pozostałości wskazują na potrzebę ustalenia wyższego NDP. Urząd potwierdził 6 , że wyższy NDP jest bezpieczny dla konsumentów, a zatem należy podnieść obecny NDP.
(10) Uzupełniono również luki w danych dotyczących penkonazolu w odniesieniu do dyń olbrzymich i arbuzów, potwierdzając obecny NDP, który należy utrzymać.
(11) W odniesieniu do owoców ziarnkowych i śliwek przedłożono dane z badań nad penkonazolem, z których zasadniczo można było wyprowadzić wyższe NDP. Mimo że nie dostarczono brakujących danych dotyczących badań pozostałości analizujących jednocześnie definicje pozostałości do celów monitorowania i oceny ryzyka, Urząd był w stanie zastosować współczynnik przeliczeniowy, aby uwzględnić różnice w definicjach pozostałości. Ponieważ Urząd nie wskazał ryzyka dla konsumentów, NDP należy podnieść w oparciu o nowe dane.
(12) W przypadku penkonazolu przedłożono wystarczające dane z badań w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, winogron stołowych i winogron do produkcji wina, z których można wyprowadzić niższe NDP, oraz w odniesieniu do czereśni, agrestu, pomidorów i oberżyn/bakłażanów - na poparcie obecnych NDP. Mimo że nie dostarczono brakujących danych dotyczących badań pozostałości analizujących jednocześnie definicje pozostałości do celów monitorowania i oceny ryzyka, Urząd był w stanie zastosować współczynnik przeliczeniowy, aby uwzględnić różnice w definicjach pozostałości. Ponieważ Urząd nie wskazał ryzyka dla konsumentów, NDP należy obniżyć do poziomów określonych przez Urząd w odniesieniu do moreli, brzoskwiń oraz winogron stołowych i winogron do produkcji wina, a istniejące NDP w odniesieniu do czereśni, agrestu, pomidorów i oberżyn/bakłażanów należy utrzymać.
(13) W odniesieniu do fenbukonazolu i penkonazolu wszystkie przypisy wymagające przedłożenia dodatkowych informacji należy skreślić z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Ponadto 6 lutego 2023 r. 7 Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowy CXL fenbukonazolu w zielonej i czarnej herbacie (fermentowanej i suszonej).
(15) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego, sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(16) Urząd ocenił ryzyko, jakie ten CXL stwarza dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 9 . W przypadkach, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia 10 Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów, CXL można uznać za bezpieczne. Dotyczy to CXL fenbukonazolu w zielonej i czarnej herbacie (fermentowanej i suszonej), dlatego należy go włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(17) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych granic oznaczalności.
(18) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(20) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu w Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(21) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.195 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/195 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fenbukonazolu i penkonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 03/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/08/2025, 24/02/2025 |