uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze i czwarte,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 oraz art. 17, 18 i 22,
(1) W dniu 18 lipca 2024 r. Rada Prezesów zatwierdziła politykę Eurosystemu w zakresie dostępu niebankowych dostawców usług płatniczych do systemów płatności prowadzonych przez bank centralny i do rachunków w banku centralnym. Zgodnie z tą polityką co do zasady taki dostęp przyznaje się niebankowym dostawcom usług płatniczych, pod warunkiem że spełniają oni wszystkie niezbędne wymogi w zakresie ograniczania ryzyka. W oparciu o tę politykę w dniu 27 stycznia 2025 r. Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2025/222 (EBC/2025/2) 1 .
(2) Zgodnie z polityką Eurosystemu, o której mowa powyżej, niebankowi dostawcy usług płatniczych mogą zostać dopuszczeni do uczestnictwa w transeuropejskim zautomatyzowanym błyskawicznym systemie rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) na podobnych, choć nie równoważnych zasadach, co instytucje kredytowe. Dostęp do TARGET, na podstawie złożonego wniosku, jest ograniczony do podmiotów, które mają możliwy do wykazania związek z głównym celem Eurosystemu wynikającym z art. 127 ust. 1 Traktatu, którego realizacja opiera się na sprawnych systemach płatności. Zadanie Eurosystemu w zakresie wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych zgodnie z art. 127 ust. 2 tiret czwarte Traktatu jest ściśle powiązane z jego głównym celem, ponieważ skuteczna realizacja polityki pieniężnej opiera się na sprawnych systemach płatności. O ile w związku z tym niezbędne jest udzielenie dostępu do TARGET, na podstawie złożonego wniosku, tym instytucjom kredytowym, które zarówno są uprawnione do ubiegania się o uczestnictwo w TARGET, jak i stosują się do obowiązującej procedury ubiegania się o uczestnictwo, o tyle nie zawsze ma to miejsce w przypadku kontrahentów niezwiązanych z polityką pieniężną, takich jak niebankowi dostawcy usług płatniczych. W związku z powyższym dostęp do TARGET ma być przyznawany niebankowym dostawcom usług płatniczych na zasadzie uznaniowej.
(3) Aby zharmonizować podejście przyjęte przez Eurosystem w odniesieniu do dopuszczania niebankowych dostawców usług płatniczych do uczestnictwa w TARGET, należy określić zakres swobody banków centralnych Eurosystemu w zakresie odrzucania wniosków niebankowych dostawców usług płatniczych o uczestnictwo w TARGET, tak aby banki centralne Eurosystemu mogły odrzucić wniosek o uczestnictwo w TARGET złożony przez niebankowego dostawcę usług płatniczych tylko wtedy, gdy nie spełnia on mających zastosowanie wymogów wynikających z decyzji (UE) 2025/222 (EBC/2025/2) lub wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) 2 .
(4) Posiadanie rachunku w banku centralnym przez niebankowego dostawcę usług płatniczych skutkuje koniecznością ulokowania na nim środków niezbędnych do wypełniania zobowiązań rozrachunkowych. W związku z tym oraz w celu zmniejszenia obaw o stabilność finansową i stabilność cen Eurosystem powinien nałożyć limit maksymalnej kwoty na rachunkach posiadanych przez niebankowych dostawców usług płatniczych. Saldo na takich rachunkach nie powinno przekraczać kwoty koniecznej do wypełnienia takich zobowiązań. W celu ograniczenia utrzymującej się tendencji wzrostowej w odniesieniu do tych kwot EBC powinien w określonych odstępach czasu dokonywać przeglądu zastosowanej metody obliczeniowej i rachunków uwzględnionych w obliczeniach.
(5) Zgodnie z wytycznymi (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC strefy euro"), mogą udzielać partnerom centralnym kredytu overnight w postaci dedykowanego instrumentu kryzysowego pod warunkiem że do Rady Prezesów złożono wniosek o taki kredyt, który został przez nią zatwierdzony. W celu zapewnienia w razie potrzeby szybkiego dostępu do kredytu overnight konieczne i właściwe jest ustanowienie dedykowanego instrumentu kredytowego (zwanego dalej "instrumentem kredytowym CCP"), który umożliwi KBC strefy euro udzielanie dostępu do instrumentu kredytowego CCP partnerom centralnym, którzy spełniają określone wymogi, bez konieczności zwracania się o uprzednią zgodę Rady Prezesów. W związku z tym uprawnieni CCP, którzy nie posiadają licencji bankowej ani dostępu do kredytu w banku centralnym, nie spłacili kredytu w ciągu dnia na koniec dnia, mogą uzyskać dostęp do instrumentu kredytowego CCP poprzez automatyczne przekształcenie pozostającego do spłaty kredytu w ciągu dnia.
(6) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2025/1734 (EBC/2025/29) 3 określa wymogi dotyczące zabezpieczeń w zakresie dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności, które muszą być spełniane przez uprawnionych CCP. Należy zatem zapewnić, aby w celu uzyskania dostępu do instrumentu kredytowego CCP partnerzy centralni ze strefy euro spełniali również wymogi określone w decyzji (UE) 2025/1734 (EBC/2025/29).
(7) W celu zapewnienia zgodności z wymogami operacyjnymi związanymi z dostępem do instrumentu kredytowego CCP konieczne jest określenie kar mających zastosowanie w przypadkach, gdy CCP nie spłaca kredytu overnight. Jednocześnie, ponieważ operatorzy systemów będących komponentami TARGET nie mają kompetencji do oceny zgodności uprawnionych CCP z wymogami dotyczącymi zabezpieczeń w zakresie dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności, przepisy dotyczące tych wymogów, jak również mające zastosowanie kary związane z tymi zabezpieczeniami, zostały określone w decyzji (UE) 2025/1734 (EBC/2025/29). Powinna jednak istnieć odpowiednia komunikacja pomiędzy operatorami systemów będących komponentami TARGET a funkcją emisyjną banków centralnych Eurosystemu w celu zapewnienia zgodności z zasadą ne bis in idem.
(8) W dniu 11 czerwca 2021 r. Rada Prezesów zdecydowała, że funkcja rozrachunku międzywalutowego w ramach usługi rozrachunku płatności natychmiastowej w systemie TARGET (TIPS) mieści się w zakresie strategicznych celów Eurosystemu. W związku z tym wprowadzono dedykowany instrument polecenia przelewu znany jako "one-leg out" (OLO), aby umożliwić wysyłanie płatności do innych systemów i odbieranie płatności z innych systemów.
(9) Od dnia 5 października 2025 r. usługa TIPS będzie również mogła działać na zasadzie międzywalutowej, tak aby zlecenia płatnicze dotyczące płatności natychmiastowych inicjowane w jednej z walut dostępnych na platformie TIPS do rozrachunku mogły być uznawane na rachunku denominowanym w innej walucie dostępnej do rozrachunku na platformie TIPS.
(10) Aby zapewnić pewność prawa, należy dostosować datę rozpoczęcia stosowania zmian wprowadzonych niniejszymi wytycznymi do daty rozpoczęcia stosowania decyzji (UE) 2025/1734 (EBC/2025/29).
(11) Konieczne jest również wprowadzenie pewnych zmian redakcyjnych w wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8).
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2022/912 (EBC/2022/8),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1889 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2025/28 (2025/1889) zmieniające wytyczne (UE) 2022/912 w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) (EBC/2022/8) |
| Data aktu: | 31/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 06/10/2025, 19/09/2025 |