uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 8 i 9 oraz art. 6 ust. 12,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/758 zawiera wymóg instalowania systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 we wszystkich nowych typach pojazdów kategorii M1 i N1.
(2) W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 2 wskazano na potrzebę dostosowania ram prawnych systemu eCall do nowych technologii telekomunikacyjnych.
(3) Rozporządzenie (UE) 2015/758 zawiera wykaz norm europejskich i specyfikacji technicznych, na których opierają się wymagania techniczne dotyczące homologacji systemów eCall i pojazdów wyposażonych w takie systemy.
(4) Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) przyjął nowe normy EN 17184:2024 i EN 17240:2024 zastępujące, odpowiednio, specyfikacje techniczne CEN/TS 17184:2022 i CEN/TS 17240:2018. Ponadto nowa wersja normy EN 16072:2025 zawiera istotne zmiany dotyczące systemu eCall. W związku z tym należy zaktualizować odniesienia do odpowiednich specyfikacji technicznych i norm w art. 5 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2015/758.
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/79 3 ustanowiono szczegółowe wymagania techniczne i procedury badań do celów homologacji systemów pokładowych eCall opartych na numerze 112 oraz pojazdów silnikowych wyposażonych w takie systemy. Te wymagania techniczne i procedury badań należy zmienić, aby zapewnić neutralność technologiczną i umożliwić niezależne od konkretnej technologii wdrożenie metod badań.
(6) W celu zapewnienia skuteczności samodiagnostyki systemu pokładowego eCall należy postanowić, aby przyczyny błędów badane były oddzielnie.
(7) Aby zapewnić gotowość systemu pokładowego eCall do okresowych badań zdatności do ruchu drogowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE 4 , należy określić szczegółowe wymagania techniczne, które muszą być spełnione podczas homologacji typu dla ułatwienia badania zdatności do ruchu drogowego w całym cyklu życia pojazdów silnikowych.
(8) W celu zapewnienia, aby weryfikacja braku możliwości śledzenia systemu pokładowego eCall przebiegała bez niejasności, należy określić oczekiwane zachowanie po emisji zgłoszenia eCall.
(9) Aby zapewnić spójność struktury procedur badań w załącznikach do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/79, w załącznikach tych należy wyraźnie rozróżnić warunki badań, metody badań i ocenę.
(10) Konieczne jest ustanowienie przepisów umożliwiających rozszerzenie udzielonych przed dniem 1 stycznia 2027 r. homologacji systemów pokładowych eCall opartych na numerze 112 działających w sieciach komunikacyjnych z komutacją łączy w celu zapewnienia, aby systemy te nadal służyły swemu celowi po przejściu na technologię łączności z komutacją pakietów.
(11) W celu zapewnienia, aby system pokładowy eCall oparty na numerze 112 nadal działał w przypadku odłączenia głównego źródła zasilania pojazdu, należy ustanowić procedury badań odnoszące się do (ewentualnego) zapasowego źródła zasilania systemu eCall i dodatkowego źródła zasilania pojazdu, które to źródła zasilania mogłyby być wykorzystane po wypadku drogowym z udziałem pojazdu.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/758 oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2017/79.
(13) Aby zapewnić państwom członkowskim, organom krajowym i producentom wystarczający czas na wdrożenie zmian, obowiązkowe stosowanie norm EN 17184:2024 i EN 17240:2024 należy odroczyć do dnia 1 stycznia 2027 r. Ponadto konieczne jest ustanowienie przepisów przejściowych dotyczących wdrożenia nowych wymagań w odniesieniu do zasilania systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112 z zapasowego źródła zasilania tego systemu i z dodatkowego źródła zasilania pojazdu oraz w odniesieniu do gotowości do okresowych badań zdatności do ruchu drogowego nowych typów pojazdów wyposażonych w takie systemy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1871 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1871 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 w odniesieniu do norm dotyczących systemu eCall oraz zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/79 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur badań do celów homologacji pojazdów silnikowych wyposażonych w systemy pokładowe eCall oparte na numerze 112 |
| Data aktu: | 23/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2027, 17/11/2025 |