- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja III - Komisja,
- uwzględniając swoje decyzje w sprawie absolutorium z wykonania budżetów agencji wykonawczych za rok budżetowy 2023,
- uwzględniając art. 101 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinie przedstawione przez Komisję Spraw Zagranicznych, Komisję Rozwoju, Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Komisję Transportu i Turystyki, Komisję Rozwoju Regionalnego, Komisję Kultury i Edukacji, Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych oraz Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0074/2025),
A. mając na uwadze, że jedenasty EFR wszedł w fazę końcową, ponieważ 31 grudnia 2020 r. zaczęła obowiązywać klauzula wygaśnięcia; mając jednak na uwadze, że umowy szczegółowe dotyczące obowiązujących umów w sprawie finansowania były podpisywane do 31 grudnia 2023 r., a realizacja bieżących projektów finansowanych z EFR będzie kontynuowana aż do ich ostatecznego ukończenia;
B. mając na uwadze, że dziewiąty, dziesiąty i jedenasty 1 EFR nie zostały włączone do budżetu ogólnego Unii, lecz są nadal wdrażane odrębnie i aż do momentu zamknięcia pozostaną przedmiotem odrębnych sprawozdań;
C. mając na uwadze, że w WRF na lata 2021-2027 pomoc w zakresie współpracy na rzecz rozwoju zapewniana państwom AKP została włączona do Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny Wymiar Europy" ("ISWMR - »Globalny Wymiar Europy«"), jako część budżetu ogólnego UE, zaś pomoc w zakresie współpracy na rzecz rozwoju krajów i terytoriów zamorskich, w tym Grenlandii, została objęta decyzją o stowarzyszeniu zamorskim;
D. mając na uwadze, że EFR zarządza prawie w całości Dyrekcja Generalna ds. Partnerstw Międzynarodowych Komisji, a niewielką częścią (7 %) wydatków EFR w 2023 r. zarządzała Dyrekcja Generalna ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia;
Priorytety polityczne
1. podkreśla swoje zdecydowane zobowiązanie do przestrzegania podstawowych wartości i zasad Unii zapisanych w Traktacie o Unii Europejskiej (TUE) i Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE); w ramach procedury udzielania absolutorium podkreśla w szczególności zasady należytego zarządzania finansami określone w art. 317 TFUE oraz zwalczanie nadużyć finansowych i ochronę interesów finansowych Unii zgodnie z art. 325 TFUE;
2. podkreśla, jak ważna jest zasada podziału władzy w Unii, i przypomina, że zgodnie z traktatem instytucje mają obowiązek lojalnie ze sobą współpracować; uważa, że w żadnym wypadku działania jednej instytucji Unii nie powinny wpływać na niezależność innej instytucji; wzywa wszystkie inne instytucje do poszanowania roli Parlamentu jako jedynej instytucji Unii wybieranej bezpośrednio przez obywateli oraz do powstrzymania się od wszelkiej nieuzasadnionej, bezpośredniej lub pośredniej ingerencji w jego procesy ustawodawcze, dzięki czemu proces decyzyjny Parlamentu pozostanie wolny i niezależny od innych instytucji unijnych lub innych podmiotów;
3. podkreśla znaczenie budżetu Unii dla realizacji priorytetów politycznych Unii, a także jego rolę we wspieraniu państw członkowskich w nieprzewidzianych sytuacjach, takich jak międzynarodowe konflikty i kryzysy oraz ich skutki; zwraca uwagę w tym względzie, że ciągle bardzo ważne jest inwestowanie i zapewnianie wsparcia z budżetu Unii na rzecz zmniejszania różnic między państwami członkowskimi i regionami, wspierania wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, a tym samym na rzecz poprawy codziennego życia obywateli Unii;
4. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (Trybunał) za rok budżetowy 2023 wydał opinię bez zastrzeżeń na temat wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości dochodów; jednocześnie ubolewa, że Trybunał piąty rok z rzędu musiał wydać negatywną opinię na temat legalności i prawidłowości wydatków budżetowych Unii oraz opinię z zastrzeżeniem co do legalności i prawidłowości wydatków w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF);
5. wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że ogólny poziom błędu oszacowany przez Trybunał wykazuje tendencję wzrostową od roku budżetowego 2020 i w roku budżetowym 2023 osiągnął 5,6 %; zauważa, że istnieją znaczne różnice w poziomach błędu między działami: zauważa, że istnieją znaczne różnice w poziomach błędu między działami: w niektórych obszarach wydatków poziom błędu jest poniżej progu istotności wynoszącego 2 %, a w przypadku polityki spójności poziom błędu wynosi 9,3 %; zauważa ponadto, że absolutorium to procedura polityczna, w której można wziąć pod uwagę wszystkie kwestie związane z danym rokiem budżetowym, oraz że decyzja o udzieleniu lub odmowie udzielenia absolutorium powinna pozostać oparta na faktach i dorobku prawnym Unii i że jest podejmowana w odniesieniu do całego budżetu; apeluje również do Komisji o uwzględnienie zaleceń Trybunału i obniżenie ogólnego poziomu błędu w nadchodzących latach; ponadto zwraca się do Komisji o przedstawienie w ciągu czterech miesięcy planu działania na rzecz obniżenia poziomu błędu;
6. wyraża zaniepokojenie, że Komisja i Trybunał różnie interpretują pojęcie "poziom błędu", co powoduje dezorientację; wyraża poparcie dla wspólnego podejścia kontrolnego i metodyki kontroli i zdecydowanie wzywa obie instytucje do znalezienia rozwiązania problemu rozbieżnych podejść przed udzieleniem absolutorium za 2024 r.; wyraża zaniepokojenie, że Komisja systematycznie zaniża bieżący poziom błędu, co może prowadzić do nieskutecznej ochrony interesów finansowych Unii;
7. ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że skumulowane zobowiązania pozostające do spłaty (RAL - reste à liquider) osiągnęły rekordowy poziom 543 mld EUR, co odpowiada 3,2 % całkowitego PKB Unii na koniec 2023 r. i stanowi więcej niż dwukrotność rocznego budżetu Unii na 2023 r.; podkreśla, że tak rekordowo wysoki poziom zobowiązań pozostających do spłaty może utrudnić płynne wykonywanie wyjątkowo wysokich poziomów płatności w przyszłości lub prowadzić do znacznych umorzeń ze szkodą dla realizacji celów polityki Unii;
8. wyraża ponadto zaniepokojenie faktem, że pozostały do spłaty dług z zaciągniętych pożyczek osiągnął na koniec 2023 r. 458,5 mld EUR, co odpowiada 2,7 % całkowitego PKB Unii; zauważa, że wzrost pozostałego długu w 2023 r., wynoszący 110,5 mld EUR, sprawił, że Unia stała się jednym z największych emitentów długu w Europie; zauważa ponadto, że przewiduje się dalszy wzrost kwoty pozostałego długu w nadchodzących latach, zwłaszcza ze względu na liczniejsze pożyczki związane z RRF oraz pomoc finansową dla szeregu krajów, w tym dla Ukrainy, która padła ofiarą rosyjskiej wojny napastniczej; ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że wzrost zadłużenia sprawia, że budżet Unii jest bardziej narażony na wzrost stóp procentowych, ponieważ część długu będzie musiała być obsługiwana i spłacana z budżetu Unii;
9. przypomina o znaczeniu ścisłego stosowania przepisów finansowych Unii we wszystkich programach i w odniesieniu do wszystkich beneficjentów w celu uniknięcia wszelkich form nadużyć finansowych, konfliktów interesów, korupcji, podwójnego finansowania i prania pieniędzy;
10. podkreśla znaczenie praworządności jako jednej z podstawowych wartości Unii i zaznacza, że mechanizm warunkowości w zakresie praworządności ma kluczowe znaczenie dla dopilnowania, by państwa członkowskie nadal przestrzegały zasad praworządności; ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie pogarszającą się sytuacją dotyczącą praworządności w niektórych państwach członkowskich, co obejmuje ataki na działalność organizacji społeczeństwa obywatelskiego i ograniczanie tej działalności, prowadząc do sytuacji, która nie tylko stanowi poważne zagrożenie dla wartości demokratycznych, ale też zwiększa ryzyko strat finansowych dla budżetu Unii; wzywa do zapewnienia odpowiedniego wsparcia organizacjom społeczeństwa obywatelskiego działającym w tej dziedzinie; dostrzega, że pojawiają się nowe formy naruszania praworządności przez rządy krajowe, i wzywa Komisję do stawienia czoła tym zmieniającym się wyzwaniom; wzywa Komisję, by zapewniła ścisłe i szybkie wdrażanie wszystkich elementów tego mechanizmu, gdy państwa członkowskie naruszają zasady praworządności, jeżeli takie naruszenia wpływają lub mogą wpływać na interesy finansowe Unii; jednocześnie podkreśla, że trzeba w odpowiednim czasie przekazywać dokładne informacje na temat decyzji związanych z wdrażaniem mechanizmu warunkowości w zakresie praworządności; zachęca Komisję do przeprowadzenia wyraźnej oceny w przypadku, gdy niedociągnięcia w zakresie praworządności mają charakter systemowy; apeluje o położenie większego nacisku na wdrożenie zaleceń dla poszczególnych krajów, a także na skuteczne mechanizmy działań następczych i wymierne poziomy odniesienia; proponuje, by ustanowić kompleksowe ramy monitorowania praworządności obejmujące wszystkie instytucje Unii, jej państwa członkowskie i kraje kandydujące, mające na celu zapewnienie spójności i jednolitości w całej Unii przy jednoczesnym zagwarantowaniu uczciwego i bezstronnego ich stosowania; wzywa Komisję do zaproponowania środków zapewniających ochronę beneficjentów końcowych w przypadku naruszeń praworządności przez rządy krajowe bez podważania stosowania i skuteczności rozporządzenia;
11. odnotowuje innowacyjny charakter RRF i jego wkład we wspieranie państw członkowskich w odbudowie po gospodarczych i społecznych skutkach pandemii oraz w budowanie bardziej odpornej gospodarki europejskiej; jest zdania, że każda zmiana na podejście oparte na wynikach z RRF jako rozwiązaniem modelowym wymaga zajęcia się wieloma kwestiami zidentyfikowanymi podczas wdrażania tego instrumentu, a także oceny danych dotyczących jego pełnego wpływu przed zastosowaniem takiego modelu; przypomina, że podczas wdrażania RRF stwierdzono wiele problemów, które należy rozwiązać, w tym m.in.: brak odpowiednich konsultacji z władzami regionalnymi i lokalnymi oraz innymi zainteresowanymi podmiotami, takimi jak partnerzy społeczni i organizacje społeczeństwa obywatelskiego, oraz brak ich zaangażowania we wdrażanie; słaby wymiar transgraniczny, co może wskazywać na obniżoną wartość dodaną UE w tym względzie; brak jasnej definicji celów pośrednich i wartości docelowych oraz ich zadowalającego osiągnięcia; niewystarczająca elastyczność; wspólny dług, którego konsekwencją jest długi okres spłaty zadłużenia; poważne problemy z przejrzystością, audytem i kontrolą programu, które uniemożliwiają obywatelom uzyskanie informacji o beneficjentach końcowych działań finansowanych przez Unię i zmuszają państwa członkowskie do wykorzystywania środków z RRF na pokrycie projektów bardzo podobnych do tych finansowanych z funduszy objętych polityką spójności, ale ze znacznie bardziej ograniczonymi możliwościami kontroli; ponownie wyraża zaniepokojenie tym, jak Komisja i państwa członkowskie interpretują pojęcie "ostateczny odbiorca" finansowania z RRF, ponieważ interpretacja ta nie jest zgodna z porozumieniem osiągniętym podczas negocjacji w sprawie REPowerEU; utrzymuje, że ministerstwa, organy publiczne lub inne instytucje zamawiające nie mogą być uważane za ostatecznych odbiorców finansowania z RRF; wyraża ponadto zaniepokojenie ustaleniami Trybunału dotyczącymi ryzyka podwójnego finansowania i finansowania powtarzających się wydatków budżetowych, ponieważ takie finansowanie jest sprzeczne z podstawą prawną RRF;
12. zauważa, że zgodnie ze strukturą mechanizmu NGEU spłata pożyczek w ramach NGEU musi rozpocząć się przed końcem 2027 r. i zakończyć najpóźniej do 2058 r.; wyraża zaniepokojenie, że wzrost stóp procentowych w ostatnich latach znacznie zwiększył koszty zaciągania długu w ramach NGEU w porównaniu z pierwotnymi szacunkami; ponownie podkreśla potrzebę ścisłego przestrzegania harmonogramu prawnie wiążącego planu działania na rzecz wprowadzenia nowych zasobów własnych i podkreśla, że szybkie postępy w zakresie nowych zasobów własnych mają zasadnicze znaczenie, jeżeli chodzi o spłatę długu zaciągniętego na potrzeby NGEU oraz o stabilność obecnych i przyszłych WRF;
13. podkreśla, że trzeba pilnie i znacznie odbiurokratyzować, usprawnić i uprościć wszystkie strategie polityczne Unii i ich finansowanie zgodnie z zaleceniami zawartymi w raporcie Draghiego 2 , aby odciążyć europejskie przedsiębiorstwa i poprawić konkurencyjność Europy, a jednocześnie chronić interesy finansowe Unii; podkreśla, że uproszczenie pozytywnie wpłynie również na poziomy błędu we wdrażaniu strategii politycznych, ponieważ wiele błędów pojawia się z powodu nadmiernie skomplikowanych przepisów, w których trudno jest się rozeznać, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), nowym wnioskodawcom oraz przedsiębiorstwom typu spin-off i startup;
14. ponownie podkreśla, że trzeba zapewnić równowagę między dalszym upraszczaniem zasad i procedur dzięki bardziej systematycznemu wykorzystywaniu sprawozdawczości cyfrowej a wzmocnieniem i rozbudowaniem kontroli i odpowiedniej weryfikacji ex post w obszarach, w których najczęściej dochodzi do nieprawidłowych wydatków, jednak w sposób niepotęgujący biurokratycznej zawiłości z punktu widzenia beneficjentów, a także przygotować sesje szkoleniowe i praktyczne informacje dla wnioskodawców, w szczególności nowych wnioskodawców, oraz poprawić pomoc i wytyczne dla MŚP, przedsiębiorstw typu spin-off, przedsiębiorstw typu startup, agencji administracyjnych i płatniczych oraz wszystkich innych właściwych zainteresowanych stron; przypomina, że w przypadku RRF szczególnie potrzebny jest rozbudowany system kontroli ze strony Komisji;
15. podkreśla potrzebę realizacji i uwypukla znaczenie ISWMR - "Globalny wymiar Europy" w kontekście wsparcia w obliczu wyzwań globalnych, dla propagowania praw człowieka, swobód i demokracji; akcentuje znaczenie wzmocnienia linii budżetowej dla wschodniego sąsiedztwa w celu wsparcia reform politycznych, gospodarczych i społecznych w tym regionie;
16. podkreśla, że aby Unia była wiarygodna, Komisja musi koniecznie pilnować, by nie przydzielano żadnych funduszy unijnych osobom lub organizacjom powiązanym z jakimikolwiek ruchami terrorystycznymi lub innymi ruchami (w tym również ruchami islamistycznymi, antysemickimi, antychrześcijańskimi i antyislamskimi) wyrażającymi poglądy ekstremistyczne, podżegającymi do przemocy lub nienawiści oraz pozostającymi w wyraźnej sprzeczności z podstawowymi wartościami Unii Europejskiej; w tym kontekście przypomina, że pojawiły się zarzuty, że 19 z 13 000 pracowników UNRWA zatrudnionych w Gazie wzięło udział w podłych atakach terrorystycznych przeprowadzonych przez Hamas przeciwko Izraelowi 7 października; przypomina, że w dziewięciu przypadkach umowy o zatrudnienie zostały formalnie rozwiązane z uwagi na interes UNRWA; przyjmuje do wiadomości wyniki dochodzenia wszczętego przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego ONZ; podkreśla, że Komisja powinna również wprowadzić lepsze kontrole, dzięki którym takie finansowanie nie będzie odbywało się pośrednio z udziałem stron trzecich, oraz lepszą identyfikowalność środków Unii trafiających do beneficjentów końcowych;
17. ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie coraz szerszym wykorzystywaniem unijnych środków finansowych wbrew zasadom i wartościom Unii, zwłaszcza gdy wykorzystywanie tych środków i ich transfery do innych organizacji nie są w pełni możliwe do prześledzenia; ostrzega przed zagrożeniem, że środki unijne zostaną ostatecznie wykorzystane w kręgach korupcyjnych i staną się przedmiotem nadużyć finansowych i nieprawidłowości, ingerencji zagranicznej lub infiltracji; podkreśla znaczenie przejrzystości końcowych beneficjentów unijnych środków finansowych;
18. podkreśla, że trzeba utrzymać integralność instytucjonalną i zapobiegać potencjalnej obcej ingerencji; potępia wszelkie niewłaściwe próby wpływania na działalność ustawodawczą Parlamentu Europejskiego; podkreśla, że Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) jest odpowiedzialny za prowadzenie wszelkich niezbędnych szczegółowych dochodzeń; podkreśla znaczenie prac prowadzonych przez Prokuraturę Europejską (EPPO) dla ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej; nalega na zapewnienie EPPO odpowiednich zasobów finansowych i ludzkich; przypomina porozumienie ustanawiające międzyinstytucjonalny organ ds. norm etycznych dla członków instytucji i organów doradczych, o którym mowa w art. 13 Traktatu o Unii Europejskiej, i nalega na jego szybkie wdrożenie we wszystkich instytucjach UE;
19. przypomina o żywotnej roli organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacji pozarządowych, w staniu na straży demokratycznych wartości oraz wspieraniu dynamicznego i tętniącego życiem społeczeństwa demokratycznego, ponieważ zapewniają one solidną podstawę szerokiego uwzględniania wszystkich istotnych poglądów w różnych debatach, a także podkreśla, że organizacje społeczeństwa obywatelskiego mogą otrzymywać wsparcie z funduszy unijnych, by mogły wykonywać te funkcje, zgodnie z art. 11 Traktatu o Unii Europejskiej;
20. zauważa, że niektórzy członkowie Komisji Kontroli Budżetowej sformułowali zarzut, jakoby umowy o udzielenie dotacji zawarte przez Komisję obejmowały szczegółowe działania lobbingowe, które można interpretować jako potencjalne zakłócenie wewnętrznego procesu decyzyjnego w instytucjach Unii; zauważa, że Komisja podjęła szereg środków w celu ustosunkowania się do tych zarzutów, przyjęła wytyczne dotyczące finansowania działań związanych z opracowywaniem, wdrażaniem, monitorowaniem i egzekwowaniem prawodawstwa i polityki Unii, a także stwierdziła, że chociaż takie umowy o udzielenie dotacji nie naruszają ram prawnych UE, mogą wiązać się z ryzykiem utraty reputacji przez Unię; odnotowuje, że wszystkie umowy o udzielenie dotacji zawierają zastrzeżenie stwierdzające, że "poglądy beneficjenta w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów UE i że organ udzielający dotacji nie może ponosić za nie odpowiedzialności"; zauważa, że takie zastrzeżenie prawne dodano również w zaproszeniu do składania wniosków o dotacje na działalność na rok 2024;
21. zauważa, że trwa przegląd umów o udzielenie dotacji we wszystkich portfelach w celu sprawdzenia ich zgodności z nowymi wytycznymi oraz że do tej pory Komisja nie przekazała Parlamentowi pełnych wyników przeglądu ani nie poinformowała o innych środkach, jakie mogłaby podjąć w razie potrzeby; wzywa Komisję, by na bieżąco informowała o tej sprawie organ udzielający absolutorium; podkreśla, że przejrzystość spotkań z zainteresowanymi stronami ma fundamentalne znaczenie dla integralności demokratycznej i powinna mieć zastosowanie w równym stopniu do wszystkich podmiotów współpracujących z instytucjami Unii; zwraca uwagę, że jasne dokumentowanie i ujawnianie takich interakcji wzmacnia zaufanie publiczne i demokratyczną rozliczalność;
22. przypomina, że finansowanie UE wymaga rygorystycznych standardów rozliczalności i przejrzystości; zgodnie z zaleceniami Trybunału Obrachunkowego zawartymi w sprawozdaniu specjalnym 05/2024 3 i niedawnym sprawozdaniu specjalnym 11/2025 4 wzywa Komisję do dopilnowania, aby informacje ujawniane w systemie przejrzystości finansowej były często aktualizowane, wiarygodne, porównywalne i przydatne; podkreśla potrzebę przydzielenia dodatkowych zasobów sekretariatowi EUTR, aby umożliwić systematyczne i dokładne monitorowanie rejestru służącego przejrzystości; powinno to obejmować przeznaczenie zasobów na wdrażanie AI w celu opracowania mechanizmu wyszukiwania opartego na AI; przypomina o potrzebie proaktywnego sprawdzania, czy wszystkie podmioty będące beneficjentami funduszy UE przestrzegają wartości UE;
23. z zadowoleniem przyjmuje odpowiedź komisarza Serafina na pytanie wymagające odpowiedzi na piśmie 5 , w której ponownie potwierdzono, że finansowanie UE zostało przyznane i wykorzystane przez organizacje pozarządowe przy pełnym poszanowaniu traktatów UE i rozporządzenia LIFE 6 ; odnotowuje ponadto niedawne sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego w sprawie przejrzystości finansowania UE przyznawanego organizacjom pozarządowym 7 , w którym stwierdzono, że wykorzystanie funduszy UE na rzecz organizacji pozarządowych jest zgodne z prawem, ale potwierdzono również, że jest to zgodne z wymogami prawnymi UE w zakresie przejrzystości określonymi w rozporządzeniu finansowym UE; jednocześnie sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego 11/2025 zwraca uwagę na fakt, że należy zrobić więcej, aby zwiększyć przejrzystość finansowania UE otrzymywanego przez wszystkich beneficjentów; w związku z tym wzywa Komisję do wdrożenia zaleceń Trybunału Obrachunkowego dotyczących przeglądu oświadczeń własnych w unijnym systemie przejrzystości finansowej, a także proaktywnego monitorowania przestrzegania podstawowych wartości i zasad UE przez beneficjentów;
24. z zadowoleniem przyjmuje wejście w życie wersji przekształconej rozporządzenia finansowego; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności usprawnienia związane z monitorowaniem funduszy unijnych za pomocą narzędzi cyfrowych i interoperacyjności (co wzmocni ochronę interesów finansowych Unii), a także ukierunkowane rozszerzenie systemu wczesnego wykrywania i wykluczania na zarządzanie dzielone w WRF po 2027 r., odniesienie do mechanizmu warunkowości w zakresie praworządności i wprowadzenia warunkowości na podstawie wartości Unii zapisanych w art. 2 TUE oraz możliwość usprawnienia wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw i indywidualnych wnioskodawców poprzez wprowadzenie dotacji o bardzo niskiej wartości;
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1594 |
| Rodzaj: | Dokument budżetowy |
| Tytuł: | Rezolucja 2025/1594 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja III - Komisja, agencje wykonawcze oraz dziewiąty, dziesiąty i jedenasty Europejski Fundusz Rozwoju |
| Data aktu: | 07/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 08/10/2025 |