Rozporządzenie wykonawcze 2025/1513 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 w odniesieniu do warunków stosowania i dodatkowych wymogów dotyczących etykietowania nowej żywności olej z Calanus finmarchicus

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1513
z dnia 28 lipca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 w odniesieniu do warunków stosowania i dodatkowych wymogów dotyczących etykietowania nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus"
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.

(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2  ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.

(3) Unijny wykaz określony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 obejmuje olej z Calanus finmarchicus jako nową żywność, na którą wydano zezwolenie.

(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/966 3  zezwolono na wprowadzenie na rynek oleju z Calanus finmarchicus do stosowania w suplementach żywnościowych zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  w ilości nieprzekraczającej maksymalnego poziomu 1,0 g/dzień (< 0,1 % estrów astaksantyny, co daje < 1,0 mg astaksantyny dziennie) dla ogółu populacji, z wyłączeniem niemowląt i małych dzieci, oraz w ilości nieprzekraczającej maksymalnego poziomu 2,3 g/dzień (od 0,1 % do < 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 5,75 mg astaksantyny dziennie) dla ogółu populacji w wieku powyżej 14 lat.

(5) W dniu 16 grudnia 2024 r. przedsiębiorstwo Calanus A/S ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, wniosek o zmianę warunków stosowania nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus". Wnioskodawca zaproponował zmianę warunków stosowania w odniesieniu do estrów astaksantyny, których poziom miałby wynosić do 0,25 % dla wszystkich grup populacji. Wnioskodawca zwrócił się o podwyższenie maksymalnego poziomu estrów astaksantyny zawartych w oleju Calanus finmarchicus do 0,25 % dla dzieci w wieku od 3 do 14 lat. W przypadku suplementów diety zawierających estry astaksantyny na obecnie dopuszczonym poziomie < 0,1 % i przeznaczonych dla ogółu populacji wnioskodawca wniósł o obniżenie obecnie dopuszczonych poziomów stosowania oleju z Calanus finmarchicus z 1,0 g/dzień do 0,9 g/dzień (< 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 2,25 mg astaksantyny dziennie) oraz o wykluczenie stosowania u niemowląt i małych dzieci.

W przypadku suplementów diety przeznaczonych dla ogółu populacji w wieku powyżej 10 lat wnioskodawca zaproponował maksymalny poziom stosowania wynoszący 2,2 g/dzień (< 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 5,5 mg astaksantyny dziennie). W przypadku suplementów diety zawierających estry astaksantyny na obecnie dopuszczonym poziomie < 0,25 % i przeznaczonych dla ogółu populacji w wieku powyżej 14 lat wnioskodawca wniósł również o podwyższenie obecnie dopuszczonych poziomów stosowania oleju z Calanus finmarchicus z 2,3 g/dzień do 3,1 g/dzień (< 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 7,75 mg astaksantyny dziennie). Ponadto wnioskodawca zwrócił się o zmianę dodatkowych wymogów dotyczących etykietowania, ponieważ oświadczenie wskazujące, że suplementy diety zawierające olej z Calanus finmarchicus nie powinny być spożywane przez dzieci w wieku poniżej 14 lat, jeżeli składnik zawiera > 0,1 % astaksantyny, nie jest już odpowiednie, jako że zawartość astaksantyny w oleju z Calanus finmarchicus zostanie zharmonizowana w odniesieniu do wszystkich grup populacji.

(6) Komisja uważa, że wnioskowana aktualizacja unijnego wykazu w odniesieniu do oleju z Calanus finmarchicus polegająca na zmianach w warunkach stosowania w przypadku dzieci w wieku od 3 do 10 lat, nastolatków w wieku od 10 do 14 lat oraz ogółu populacji w wieku powyżej 14 lat nie ma wpływu na zdrowie ludzi oraz że ocena bezpieczeństwa przeprowadzana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 nie jest konieczna. Oczekuje się, że proponowane podwyższenie poziomu zawartości estrów astaksantyny w oleju z Calanus finmarchicus będzie skutkowało spożyciem astaksantyny, które, w połączeniu ze spożyciem astaksantyny z normalną dietą, nie przekroczy w żadnej grupie populacji dopuszczalnego dziennego spożycia określonego przez Urząd 5  i wynoszącego 0,2 mg astaksantyny/kg masy ciała.

(7) Należy zatem zmienić warunki stosowania nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus", zgodnie z propozycją wnioskodawcy.

(8) Należy również zmienić wymogi dotyczące etykietowania oleju z Calanus finmarchicus, zgodnie z proponowanymi warunkami stosowania, ponieważ oświadczenie, że suplementy diety zawierające olej z Calanus finmarchicus nie powinny być spożywane przez dzieci w wieku poniżej 14 lat, jeżeli składnik zawiera > 0,1 % astaksantyny, nie ma już zastosowania.

(9) Informacje podane we wniosku dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że zmiany w warunkach stosowania i szczególnych wymogach dotyczących etykietowania nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus" są zgodne z warunkami określonymi w art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/2283 i powinny zostać zatwierdzone.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.

(11) Aby dać podmiotom gospodarczym wystarczająco dużo czasu na dostosowanie ich praktyk do wymogów niniejszego rozporządzenia, należy ustanowić środki przejściowe w odniesieniu do suplementów diety zawierających olej z Calanus finmarchicus, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone na rynek w Unii lub wysłane do Unii z państw trzecich przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1. 
Suplementy diety zawierające olej z Calanus finmarchicus, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone na rynek przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą pozostawać w obrocie do ich daty minimalnej trwałości lub upływu terminu przydatności do spożycia.
2. 
Suplementy diety zawierające olej z Calanus finmarchicus, które zostały wysłane z państwa trzeciego i były w drodze do Unii przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia i są zgodne z przepisami obowiązującymi przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą pozostawać w obrocie do ich daty minimalnej trwałości lub upływu terminu przydatności do spożycia.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli 1 (Nowa żywność, na którą wydano zezwolenie) pozycja "Olej z Calanus finmarchicus" otrzymuje brzmienie:
Nowa żywność, na którą wydano zezwolenie Warunki stosowania nowej żywności Dodatkowe szczególne wymogi dotyczące etykietowania Inne wymogi
"Olej z Calanus finmarchicus Określona kategoria żywności Maksymalne poziomy 1. Nowa żywność jest oznaczana w ramach etykietowania zawierających ją środków spożywczych jako »olej z Calanus finmarchicus (skorupiak)«.

2. Etykiety suplementów diety zawierających olej z Calanus finmarchicus zawierają informację, że te suplementy diety nie powinny być spożywane:

a) jeżeli tego samego dnia spożywane są inne suplementy diety zawierające estry astaksantyny;

b) przez niemowlęta i dzieci w wieku poniżej 3 lat/dzieci w wieku poniżej 10 lat/dzieci i młodzież w wieku poniżej 14 lat, w zależności od grup wiekowych, dla których przeznaczony jest suplement diety."

Suplementy żywnościowe w rozumieniu dyrektywy 2002/46/WE z wyłączeniem suplementów żywnościowych dla niemowląt i małych dzieci 0,9 g/dzień (< 2,25 mg astaksantyny dziennie) dla ogółu populacji w wieku poniżej 10 lat, z wyłączeniem niemowląt i małych dzieci

2,2 g/dzień (< 5,5 mg astaksantyny dziennie) dla ogółu populacji w wieku od 10 do 14 lat

3,1 g/dzień (< 7,75 mg astaksantyny dziennie) dla ogółu populacji w wieku powyżej 14 lat

1 Dz.U. L 327 z 11.12.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/2283/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2470 z dnia 20 grudnia 2017 r. ustanawiające unijny wykaz nowej żywności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 w sprawie nowej żywności (Dz.U. L 351 z 30.12.2017, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/2470/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/966 z dnia 21 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 w odniesieniu do warunków stosowania, szczególnych wymogów dotyczących etykietowania i specyfikacji nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus" (Dz.U. L 166 z 22.6.2022, s. 125, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/966/oj).
4 Dyrektywa 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych (Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2002/46/oj).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1513

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/1513 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 w odniesieniu do warunków stosowania i dodatkowych wymogów dotyczących etykietowania nowej żywności olej z Calanus finmarchicus
Data aktu: 28/07/2025
Data ogłoszenia: 29/07/2025
Data wejścia w życie: 18/08/2025