uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) Unijny wykaz określony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 obejmuje olej z Calanus finmarchicus jako nową żywność, na którą wydano zezwolenie.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/966 3 zezwolono na wprowadzenie na rynek oleju z Calanus finmarchicus do stosowania w suplementach żywnościowych zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 w ilości nieprzekraczającej maksymalnego poziomu 1,0 g/dzień (< 0,1 % estrów astaksantyny, co daje < 1,0 mg astaksantyny dziennie) dla ogółu populacji, z wyłączeniem niemowląt i małych dzieci, oraz w ilości nieprzekraczającej maksymalnego poziomu 2,3 g/dzień (od 0,1 % do < 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 5,75 mg astaksantyny dziennie) dla ogółu populacji w wieku powyżej 14 lat.
(5) W dniu 16 grudnia 2024 r. przedsiębiorstwo Calanus A/S ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, wniosek o zmianę warunków stosowania nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus". Wnioskodawca zaproponował zmianę warunków stosowania w odniesieniu do estrów astaksantyny, których poziom miałby wynosić do 0,25 % dla wszystkich grup populacji. Wnioskodawca zwrócił się o podwyższenie maksymalnego poziomu estrów astaksantyny zawartych w oleju Calanus finmarchicus do 0,25 % dla dzieci w wieku od 3 do 14 lat. W przypadku suplementów diety zawierających estry astaksantyny na obecnie dopuszczonym poziomie < 0,1 % i przeznaczonych dla ogółu populacji wnioskodawca wniósł o obniżenie obecnie dopuszczonych poziomów stosowania oleju z Calanus finmarchicus z 1,0 g/dzień do 0,9 g/dzień (< 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 2,25 mg astaksantyny dziennie) oraz o wykluczenie stosowania u niemowląt i małych dzieci.
W przypadku suplementów diety przeznaczonych dla ogółu populacji w wieku powyżej 10 lat wnioskodawca zaproponował maksymalny poziom stosowania wynoszący 2,2 g/dzień (< 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 5,5 mg astaksantyny dziennie). W przypadku suplementów diety zawierających estry astaksantyny na obecnie dopuszczonym poziomie < 0,25 % i przeznaczonych dla ogółu populacji w wieku powyżej 14 lat wnioskodawca wniósł również o podwyższenie obecnie dopuszczonych poziomów stosowania oleju z Calanus finmarchicus z 2,3 g/dzień do 3,1 g/dzień (< 0,25 % estrów astaksantyny, co daje < 7,75 mg astaksantyny dziennie). Ponadto wnioskodawca zwrócił się o zmianę dodatkowych wymogów dotyczących etykietowania, ponieważ oświadczenie wskazujące, że suplementy diety zawierające olej z Calanus finmarchicus nie powinny być spożywane przez dzieci w wieku poniżej 14 lat, jeżeli składnik zawiera > 0,1 % astaksantyny, nie jest już odpowiednie, jako że zawartość astaksantyny w oleju z Calanus finmarchicus zostanie zharmonizowana w odniesieniu do wszystkich grup populacji.
(6) Komisja uważa, że wnioskowana aktualizacja unijnego wykazu w odniesieniu do oleju z Calanus finmarchicus polegająca na zmianach w warunkach stosowania w przypadku dzieci w wieku od 3 do 10 lat, nastolatków w wieku od 10 do 14 lat oraz ogółu populacji w wieku powyżej 14 lat nie ma wpływu na zdrowie ludzi oraz że ocena bezpieczeństwa przeprowadzana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 nie jest konieczna. Oczekuje się, że proponowane podwyższenie poziomu zawartości estrów astaksantyny w oleju z Calanus finmarchicus będzie skutkowało spożyciem astaksantyny, które, w połączeniu ze spożyciem astaksantyny z normalną dietą, nie przekroczy w żadnej grupie populacji dopuszczalnego dziennego spożycia określonego przez Urząd 5 i wynoszącego 0,2 mg astaksantyny/kg masy ciała.
(7) Należy zatem zmienić warunki stosowania nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus", zgodnie z propozycją wnioskodawcy.
(8) Należy również zmienić wymogi dotyczące etykietowania oleju z Calanus finmarchicus, zgodnie z proponowanymi warunkami stosowania, ponieważ oświadczenie, że suplementy diety zawierające olej z Calanus finmarchicus nie powinny być spożywane przez dzieci w wieku poniżej 14 lat, jeżeli składnik zawiera > 0,1 % astaksantyny, nie ma już zastosowania.
(9) Informacje podane we wniosku dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że zmiany w warunkach stosowania i szczególnych wymogach dotyczących etykietowania nowej żywności "olej z Calanus finmarchicus" są zgodne z warunkami określonymi w art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/2283 i powinny zostać zatwierdzone.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(11) Aby dać podmiotom gospodarczym wystarczająco dużo czasu na dostosowanie ich praktyk do wymogów niniejszego rozporządzenia, należy ustanowić środki przejściowe w odniesieniu do suplementów diety zawierających olej z Calanus finmarchicus, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone na rynek w Unii lub wysłane do Unii z państw trzecich przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2025 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1513 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1513 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 w odniesieniu do warunków stosowania i dodatkowych wymogów dotyczących etykietowania nowej żywności olej z Calanus finmarchicus |
| Data aktu: | 28/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 18/08/2025 |