uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1 lit. c), art. 18 ust. 3 lit. a), art. 20 ust. 11 lit. a), art. 21 ust. 6 lit. c) i d), art. 27 lit. g), art. 41 ust. 3 akapit pierwszy i trzeci oraz art. 42 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011 2 określono środki wykonawcze do przepisów dotyczących zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009, w tym przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu i przywozu takich produktów z krajów trzecich.
(2) W świetle niedawnych przypadków wystąpienia ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz zaobserwowanego występowania zakażenia wirusem wysoce zjadliwej grypy ptaków u niektórych kategorii ssaków na terytorium Unii konieczne jest ustanowienie dodatkowych środków ograniczających ryzyko, aby zapobiec wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków z materiałów drobiowych na inne gatunki. W związku z tym należy zmienić zasady dotyczące specjalnego skarmiania materiałem kategorii 2 określone w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(3) Materiał kategorii 2 uzyskany z ptaków, które nie zostały ubite ani nie padły z powodu stwierdzonej lub podejrzewanej obecności choroby zaraźliwej dla ludzi lub zwierząt, może być stosowany do skarmiania zwierząt futerkowych zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Przegląd sytuacji w zakresie grypy ptaków opublikowany przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności 3 ("Urząd") sugeruje, że mutacje wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków, które mogą mieć skutki dla zdrowia publicznego, powstają prawdopodobnie po przeniesieniu wirusa na ssaki. W związku z tym aby przeciwdziałać ryzyku wprowadzenia wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków i jego rozprzestrzenianiu się na gatunki ssaków oraz ewentualnemu pojawieniu się mutacji, które mogą mieć potencjalnie jeszcze gorsze skutki dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w Unii, konieczne jest ustanowienie dodatkowych warunków stosowania takiego materiału kategorii 2 do skarmiania zwierząt bez jego uprzedniego przetworzenia. W szczególności przed wydaniem zezwolenia na skarmianie z wykorzystaniem materiału kategorii 2 uzyskanego z ptaków, zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 142/2011, właściwy organ powinien przeprowadzić ocenę ryzyka, w której stwierdzi, że ryzyko wprowadzenia i rozprzestrzeniania się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków na poziomie regionalnym, krajowym i unijnym jest znikome. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 13 rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 4 , zmienionym rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/2246 5 , zakazano przywozu do Unii wabików myśliwskich zawierających mocz uzyskany od jeleniowatych. Zakaz ten powinien znaleźć odzwierciedlenie w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 142/2011, jak i w rozdziale 17 załącznika XV do tego rozporządzenia.
(5) Ponadto w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 ustanowiono przepisy dotyczące przywozu, tranzytu i wywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych. Przetworzone woski pszczele objęte kodem CN 1521 90 99, przeznaczone do wykorzystania jako końcowe produkty techniczne, inne niż te do stosowania w produkcji pasz, nawozach, pasiekach, kosmetykach lub farmaceutykach, nie mają styczności ze zwierzętami gospodarskimi i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia zwierząt. Takie przetworzone woski pszczele należy zatem włączyć do wykazu produktów w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 142/2011, których przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium nie podlega żadnym warunkom dotyczącym zdrowia zwierząt. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 25 rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011.
(6) W rozdziale IV sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 przewidziano wykaz zawierający szczegółowy opis alternatywnych metod przetwarzania służących do produkcji biodiesla i paliw odnawialnych. Jako materiał wyjściowy do produkcji biodiesla i paliw odnawialnych można wykorzystywać zużyty olej kuchenny, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. g) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Należy zatem zmienić brzmienie pkt D, J i L w rozdziale IV sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, w których mowa o alternatywnych metodach przetwarzania, tak aby wyjaśnić stosowanie materiału wyjściowego w nowych alternatywnych metodach przetwarzania.
(7) Po złożeniu przez Irlandię wniosku o dopuszczenie alternatywnej metody, zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, Urząd opublikował opinię naukową "Ocena alternatywnej metody do produkcji biodiesla z przetworzonych tłuszczów pochodzących z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1, 2 i 3" 6 .
(8) Po złożeniu przez Austrię wniosku o dopuszczenie alternatywnej metody, zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, Urząd opublikował opinię naukową "Ocena wniosku w sprawie nowego, alternatywnego procesu produkcji biodiesla z tłuszczu wytopionego, w tym produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1" 7 .
(9) Urząd uznał obie te alternatywne metody za bezpieczne alternatywne metody przetwarzania tłuszczów przetworzonych i tłuszczów wytopionych na biodiesel. Należy zatem uwzględnić te dwie nowe alternatywne metody przetwarzania w rozdziale IV sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(10) W załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono przepisy dotyczące stosowania i usuwania produktów pochodnych uzyskanych przy użyciu alternatywnych metod przetwarzania. Należy zatem wprowadzić zmiany w rozdziale IV sekcja 3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, aby określić przepisy dotyczące stosowania i usuwania produktów pochodnych uzyskanych przy użyciu dwóch nowych alternatywnych metod przetwarzania.
(11) W załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono przepisy dotyczące kompostowania i przekształcania biogazu. Zdefiniowane w pkt 61 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 "odchody owadów" włączono niedawno do rozdziału 1 sekcja 2 załącznika XI do tego rozporządzenia w celu wprowadzenia bezpiecznych parametrów obróbki cieplnej odchodów owadów. Należy określić również standardowe parametry przekształcania w odniesieniu do kompostowania odchodów owadów lub ich przekształcania w biogaz. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik V do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(12) Rozporządzenie (UE) nr 142/2011, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1925 8 , włącza jedwabniki (Bombyx mori) do wykazu gatunków owadów dopuszczonych do produkcji przetworzonego białka zwierzęcego w Unii, jak określono w rozdziale II sekcja 1 załącznika X do rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Należy zatem zezwolić na przywóz do Unii przetworzonego białka zwierzęcego uzyskanego z jedwabników (Bombyx mori). Indonezja przedłożyła Komisji wniosek o umieszczenie jej w wykazie państw trzecich posiadających zezwolenie na przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów, który to wykaz zawarto w załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Komisja przeprowadziła dogłębną ocenę prawa weterynaryjnego wnioskującego państwa trzeciego oraz zdolność jego właściwych organów do przeprowadzania kontroli urzędowych w odniesieniu do karmy dla zwierząt domowych przywożonej do Unii. Stwierdzono, że właściwe organy Indonezji są w stanie spełnić odpowiednie warunki w zakresie zdrowia dotyczące przywozu przetworzonej karmy dla zwierząt domowych zawierającej przetworzone białko zwierzęce pochodzące od owadów. Uzasadnione jest zatem dodanie Indonezji do określonego w załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 wykazu państw trzecich, z których można przywozić do Unii przetworzoną karmę dla zwierząt domowych zawierającą przetworzone białko zwierzęce pochodzące od owadów i przewozić ją przez terytorium Unii.
(13) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/384 9 zmieniono tabelę 1 w rozdziale I sekcja 1 oraz tabelę 2 w rozdziale II sekcja 2 załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Zmiana ta pozwoliła między innymi dostosować wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, do wykazu państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa zwierząt kopytnych, określonego w części 1 załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/404 10 . Wydaje się jednak, że w trakcie dostosowywania wykaz dotyczący przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do produkcji farmaceutyków został sporządzony z błędami, co sprawiło, że niektóre państwa trzecie błędnie umieszczono w wykazie jako kwalifikujące się do przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do produkcji farmaceutyków. Błąd ten należy sprostować, zmieniając brzmienie wiersza 14 w rozdziale II tabela 2 załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(14) Niniejsze rozporządzenie wprowadza w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 dwie nowe alternatywne metody w odniesieniu do stosowania i usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych, w związku z czym należy zmienić kolumnę "Surowce (odniesienie do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1069/2009)" w tabeli 2 wiersz 17 załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, tak aby uwzględnić w niej odniesienia do tych dwóch nowych alternatywnych metod w celu umożliwienia przywozu do Unii surowców do produkcji paliw odnawialnych.
(15) Właściwe organy Japonii przekazały Komisji zaktualizowany wykaz swoich eksporterów żelatyny fotograficznej. W załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 rozdział II, sekcja 11 należy zmienić tabelę 3, tak aby uwzględniała ona zaktualizowany wykaz eksporterów. Należy zatem odpowiednio zmienić wspomniany załącznik.
(16) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1372 11 , zezwala na stosowanie przetworzonego białka zwierzęcego uzyskanego od owadów do karmienia drobiu i świń; należy zatem dostosować wymogi dotyczące etykietowania przywożonych przesyłek. W związku z umieszczeniem jedwabników (Bombyx mori) w wykazie gatunków owadów dopuszczonych do produkcji przetworzonego białka zwierzęcego przeznaczonego do produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich należy dostosować odpowiednie świadectwo zdrowia. Należy zmienić określone w rozdziale 1 A załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 świadectwo zdrowia na potrzeby wysyłki do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów gospodarskich w odniesieniu do wymaganego etykietowania oraz wykazu dopuszczonych gatunków owadów.
(17) W rozporządzeniu (UE) nr 142/2011, zmienionym rozporządzeniem (UE) 2021/1925, określono przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu przetworzonych odchodów owadów. Należy wprowadzić odpowiednie wymogi w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do przywozu odchodów owadów z państw trzecich, które są co najmniej tak samo rygorystyczne jak wymogi mające zastosowanie do wprowadzania odchodów owadów do obrotu w Unii Europejskiej. Zakaz przywozu wabików myśliwskich zawierających mocz pochodzący od jeleniowatych powinien zostać umieszczony w świadectwie na potrzeby przywozu obornika. Świadectwo zdrowia na potrzeby przywozu przetworzonego obornika określone w rozdziale 17 załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 należy zmienić, tak by umożliwiało ono również przywóz do Unii przetworzonych odchodów owadów oraz wykluczało przywóz wabików myśliwskich zawierających mocz. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 142/2011.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1377 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/1377 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących wprowadzania do obrotu i przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi |
| Data aktu: | 15/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 05/08/2025 |