Rozporządzenie 2025/1377 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących wprowadzania do obrotu i przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2025/1377
z dnia 15 lipca 2025 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących wprowadzania do obrotu i przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1 lit. c), art. 18 ust. 3 lit. a), art. 20 ust. 11 lit. a), art. 21 ust. 6 lit. c) i d), art. 27 lit. g), art. 41 ust. 3 akapit pierwszy i trzeci oraz art. 42 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011 2  określono środki wykonawcze do przepisów dotyczących zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009, w tym przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu i przywozu takich produktów z krajów trzecich.

(2) W świetle niedawnych przypadków wystąpienia ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz zaobserwowanego występowania zakażenia wirusem wysoce zjadliwej grypy ptaków u niektórych kategorii ssaków na terytorium Unii konieczne jest ustanowienie dodatkowych środków ograniczających ryzyko, aby zapobiec wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków z materiałów drobiowych na inne gatunki. W związku z tym należy zmienić zasady dotyczące specjalnego skarmiania materiałem kategorii 2 określone w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(3) Materiał kategorii 2 uzyskany z ptaków, które nie zostały ubite ani nie padły z powodu stwierdzonej lub podejrzewanej obecności choroby zaraźliwej dla ludzi lub zwierząt, może być stosowany do skarmiania zwierząt futerkowych zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Przegląd sytuacji w zakresie grypy ptaków opublikowany przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności 3  ("Urząd") sugeruje, że mutacje wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków, które mogą mieć skutki dla zdrowia publicznego, powstają prawdopodobnie po przeniesieniu wirusa na ssaki. W związku z tym aby przeciwdziałać ryzyku wprowadzenia wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków i jego rozprzestrzenianiu się na gatunki ssaków oraz ewentualnemu pojawieniu się mutacji, które mogą mieć potencjalnie jeszcze gorsze skutki dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w Unii, konieczne jest ustanowienie dodatkowych warunków stosowania takiego materiału kategorii 2 do skarmiania zwierząt bez jego uprzedniego przetworzenia. W szczególności przed wydaniem zezwolenia na skarmianie z wykorzystaniem materiału kategorii 2 uzyskanego z ptaków, zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 142/2011, właściwy organ powinien przeprowadzić ocenę ryzyka, w której stwierdzi, że ryzyko wprowadzenia i rozprzestrzeniania się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków na poziomie regionalnym, krajowym i unijnym jest znikome. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 13 rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 4 , zmienionym rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/2246 5 , zakazano przywozu do Unii wabików myśliwskich zawierających mocz uzyskany od jeleniowatych. Zakaz ten powinien znaleźć odzwierciedlenie w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 142/2011, jak i w rozdziale 17 załącznika XV do tego rozporządzenia.

(5) Ponadto w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 ustanowiono przepisy dotyczące przywozu, tranzytu i wywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych. Przetworzone woski pszczele objęte kodem CN 1521 90 99, przeznaczone do wykorzystania jako końcowe produkty techniczne, inne niż te do stosowania w produkcji pasz, nawozach, pasiekach, kosmetykach lub farmaceutykach, nie mają styczności ze zwierzętami gospodarskimi i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia zwierząt. Takie przetworzone woski pszczele należy zatem włączyć do wykazu produktów w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 142/2011, których przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium nie podlega żadnym warunkom dotyczącym zdrowia zwierząt. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 25 rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011.

(6) W rozdziale IV sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 przewidziano wykaz zawierający szczegółowy opis alternatywnych metod przetwarzania służących do produkcji biodiesla i paliw odnawialnych. Jako materiał wyjściowy do produkcji biodiesla i paliw odnawialnych można wykorzystywać zużyty olej kuchenny, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. g) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Należy zatem zmienić brzmienie pkt D, J i L w rozdziale IV sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, w których mowa o alternatywnych metodach przetwarzania, tak aby wyjaśnić stosowanie materiału wyjściowego w nowych alternatywnych metodach przetwarzania.

(7) Po złożeniu przez Irlandię wniosku o dopuszczenie alternatywnej metody, zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, Urząd opublikował opinię naukową "Ocena alternatywnej metody do produkcji biodiesla z przetworzonych tłuszczów pochodzących z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1, 2 i 3" 6 .

(8) Po złożeniu przez Austrię wniosku o dopuszczenie alternatywnej metody, zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, Urząd opublikował opinię naukową "Ocena wniosku w sprawie nowego, alternatywnego procesu produkcji biodiesla z tłuszczu wytopionego, w tym produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1" 7 .

(9) Urząd uznał obie te alternatywne metody za bezpieczne alternatywne metody przetwarzania tłuszczów przetworzonych i tłuszczów wytopionych na biodiesel. Należy zatem uwzględnić te dwie nowe alternatywne metody przetwarzania w rozdziale IV sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(10) W załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono przepisy dotyczące stosowania i usuwania produktów pochodnych uzyskanych przy użyciu alternatywnych metod przetwarzania. Należy zatem wprowadzić zmiany w rozdziale IV sekcja 3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, aby określić przepisy dotyczące stosowania i usuwania produktów pochodnych uzyskanych przy użyciu dwóch nowych alternatywnych metod przetwarzania.

(11) W załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono przepisy dotyczące kompostowania i przekształcania biogazu. Zdefiniowane w pkt 61 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 "odchody owadów" włączono niedawno do rozdziału 1 sekcja 2 załącznika XI do tego rozporządzenia w celu wprowadzenia bezpiecznych parametrów obróbki cieplnej odchodów owadów. Należy określić również standardowe parametry przekształcania w odniesieniu do kompostowania odchodów owadów lub ich przekształcania w biogaz. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik V do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(12) Rozporządzenie (UE) nr 142/2011, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1925 8 , włącza jedwabniki (Bombyx mori) do wykazu gatunków owadów dopuszczonych do produkcji przetworzonego białka zwierzęcego w Unii, jak określono w rozdziale II sekcja 1 załącznika X do rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Należy zatem zezwolić na przywóz do Unii przetworzonego białka zwierzęcego uzyskanego z jedwabników (Bombyx mori). Indonezja przedłożyła Komisji wniosek o umieszczenie jej w wykazie państw trzecich posiadających zezwolenie na przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów, który to wykaz zawarto w załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Komisja przeprowadziła dogłębną ocenę prawa weterynaryjnego wnioskującego państwa trzeciego oraz zdolność jego właściwych organów do przeprowadzania kontroli urzędowych w odniesieniu do karmy dla zwierząt domowych przywożonej do Unii. Stwierdzono, że właściwe organy Indonezji są w stanie spełnić odpowiednie warunki w zakresie zdrowia dotyczące przywozu przetworzonej karmy dla zwierząt domowych zawierającej przetworzone białko zwierzęce pochodzące od owadów. Uzasadnione jest zatem dodanie Indonezji do określonego w załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 wykazu państw trzecich, z których można przywozić do Unii przetworzoną karmę dla zwierząt domowych zawierającą przetworzone białko zwierzęce pochodzące od owadów i przewozić ją przez terytorium Unii.

(13) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/384 9  zmieniono tabelę 1 w rozdziale I sekcja 1 oraz tabelę 2 w rozdziale II sekcja 2 załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011. Zmiana ta pozwoliła między innymi dostosować wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, do wykazu państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa zwierząt kopytnych, określonego w części 1 załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/404 10 . Wydaje się jednak, że w trakcie dostosowywania wykaz dotyczący przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do produkcji farmaceutyków został sporządzony z błędami, co sprawiło, że niektóre państwa trzecie błędnie umieszczono w wykazie jako kwalifikujące się do przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do produkcji farmaceutyków. Błąd ten należy sprostować, zmieniając brzmienie wiersza 14 w rozdziale II tabela 2 załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(14) Niniejsze rozporządzenie wprowadza w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 dwie nowe alternatywne metody w odniesieniu do stosowania i usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych, w związku z czym należy zmienić kolumnę "Surowce (odniesienie do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1069/2009)" w tabeli 2 wiersz 17 załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, tak aby uwzględnić w niej odniesienia do tych dwóch nowych alternatywnych metod w celu umożliwienia przywozu do Unii surowców do produkcji paliw odnawialnych.

(15) Właściwe organy Japonii przekazały Komisji zaktualizowany wykaz swoich eksporterów żelatyny fotograficznej. W załączniku XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 rozdział II, sekcja 11 należy zmienić tabelę 3, tak aby uwzględniała ona zaktualizowany wykaz eksporterów. Należy zatem odpowiednio zmienić wspomniany załącznik.

(16) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1372 11 , zezwala na stosowanie przetworzonego białka zwierzęcego uzyskanego od owadów do karmienia drobiu i świń; należy zatem dostosować wymogi dotyczące etykietowania przywożonych przesyłek. W związku z umieszczeniem jedwabników (Bombyx mori) w wykazie gatunków owadów dopuszczonych do produkcji przetworzonego białka zwierzęcego przeznaczonego do produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich należy dostosować odpowiednie świadectwo zdrowia. Należy zmienić określone w rozdziale 1 A załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 świadectwo zdrowia na potrzeby wysyłki do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów gospodarskich w odniesieniu do wymaganego etykietowania oraz wykazu dopuszczonych gatunków owadów.

(17) W rozporządzeniu (UE) nr 142/2011, zmienionym rozporządzeniem (UE) 2021/1925, określono przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu przetworzonych odchodów owadów. Należy wprowadzić odpowiednie wymogi w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do przywozu odchodów owadów z państw trzecich, które są co najmniej tak samo rygorystyczne jak wymogi mające zastosowanie do wprowadzania odchodów owadów do obrotu w Unii Europejskiej. Zakaz przywozu wabików myśliwskich zawierających mocz pochodzący od jeleniowatych powinien zostać umieszczony w świadectwie na potrzeby przywozu obornika. Świadectwo zdrowia na potrzeby przywozu przetworzonego obornika określone w rozdziale 17 załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 należy zmienić, tak by umożliwiało ono również przywóz do Unii przetworzonych odchodów owadów oraz wykluczało przywóz wabików myśliwskich zawierających mocz. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 142/2011.

(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:

1)
w art. 13 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Właściwy organ może zezwolić na swoim terytorium na skarmianie zwierząt, o których mowa w akapicie pierwszym, nieprzetworzonym materiałem kategorii 2 uzyskanym z ptaków jedynie wówczas, gdy ocena ryzyka przeprowadzona przez właściwy organ wykaże, że ryzyko wprowadzenia lub rozprzestrzeniania się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków na poziomie regionalnym, krajowym i unijnym jest znikome.";

2)
w art. 25 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) wabiki myśliwskie zawierające mocz uzyskany od jeleniowatych.";

b)
w ust. 2 dodaje się literę f) w brzmieniu:

"f) gotowe do sprzedaży produkty uzyskane z wosków pszczelich, nieprzeznaczone do stosowania w paszy, karmie dla zwierząt domowych, nawozach, pasiekach, kosmetykach lub farmaceutykach.";

3)
w załącznikach IV, V, XIV i XV wprowadza się zmiany określone w części 1 załącznika do niniejszego rozporządzenia;
4)
w załączniku XIV wprowadza się sprostowanie określone w części 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  1

Zmiany w załącznikach IV, V, XIV i XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011

W załącznikach IV, V, XIV i XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku IV rozdział IV wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt D ust. 2 lit. a) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) w przypadku materiałów kategorii 3 innych niż zużyty olej kuchenny - dowolną spośród metod przetwarzania nr 1-5 lub nr 7, bądź też, w przypadku materiału uzyskanego z ryb - dowolną spośród metod przetwarzania nr 1-7, o których mowa w rozdziale III;";

(ii)
w pkt J ust. 1 lit. a) dodaje się ppkt w brzmieniu:

"(iv) zużyty olej kuchenny będący materiałem kategorii 3.";

(iii)
pkt L ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zużyty olej kuchenny będący materiałem kategorii 3, tłuszcze wytopione i olej z ryb, które są zgodne z pkt J ust. 1 lit. a) niniejszej sekcji.";

(iv)
dodaje się pkt M i N w brzmieniu:

"M. Produkcja biodiesla z tłuszczów przetworzonych uzyskanych z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego należących do kategorii 1, 2 i 3

1. Materiały wyjściowe

W tym procesie można stosować tłuszcze wytopione będące materiałami kategorii 1, 2 lub 3 oraz zużyty olej kuchenny będący materiałem kategorii 3.

2. Metody przetwarzania

O ile nie stosuje się oleju z ryb ani tłuszczu wytopionego, wytworzonych zgodnie z sekcjami, odpowiednio, VIII lub XII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 * , frakcję tłuszczową uzyskaną z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego najpierw poddaje się przetwarzaniu:

a) w przypadku materiałów kategorii 1 lub 2 - metodą przetwarzania nr 1 (sterylizacja ciśnieniowa) opisaną w rozdziale III tego załącznika; oraz

b) w przypadku materiału kategorii 3, innego niż zużyty olej kuchenny - dowolną spośród metod przetwarzania nr 1-5 lub nr 7, bądź też, w przypadku materiału uzyskanego z ryb - dowolną spośród metod przetwarzania nr 1-7, o których mowa w rozdziale III tego załącznika.

3. Po przetworzeniu zgodnie z jedną z metod przetwarzania, o których mowa w ust. 2, materiały wyjściowe, o których mowa w ust. 1, poddaje się następującym krokom:

a) procesowi wstępnego oczyszczenia w celu usunięcia nierozpuszczalnych zanieczyszczeń przekraczających 0,15 %. Oczyszczone ciecze otrzymane w wyniku procesu wstępnego oczyszczania przepompowuje się do zbiornika z biodieslem w zakładzie, w którym oczyszczone ciecze są przechowywane jako surowce do produkcji biodiesla do momentu ich przetworzenia;

b) estryfikacji kwasowej/transestryfikacji (1,5 % kwasu metanosulfonowego (MSA) m/m; 140 °C; ciśnienie bezwzględne o wartości 5,5 barów (bar); 4 godziny) w celu przekształcenia oczyszczonego surowca w biodiesel; oraz

c) destylacji frakcyjnej: biodiesel należy poddać frakcjonowaniu (> 220 °C; od 10 do 35 milibarów (mbar)) do postaci wielu produktów rafinowanych - każdy zawierający łańcuchy węglowe o określonej długości - w efekcie którego powstają serie biodiesla o różnorodnych specyfikacjach.

4. Właściwy organ ocenia plan oparty na systemie analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP), w ramach którego sprawdzane i rejestrowane są główne parametry przetwarzania dla kroków opisanych w ust. 1, 2 i 3.

N. Proces produkcji biodiesla, w którym wykorzystywane są tłuszcze wytopione uzyskane z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1, 2 i 3

1. Materiały wyjściowe

W tym procesie stosuje się frakcję tłuszczową uzyskaną z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego będących materiałami kategorii 1, 2 lub 3.

2. Metody przetwarzania

a) O ile nie stosuje się oleju z ryb ani tłuszczu wytopionego, wytworzonych zgodnie z sekcjami, odpowiednio, VIII lub XII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, frakcję tłuszczową uzyskaną z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego najpierw poddaje się przetwarzaniu:

(i) w przypadku materiałów kategorii 1 lub 2 - metodą przetwarzania nr 1 (sterylizacja ciśnieniowa) opisaną w rozdziale III tego załącznika; oraz

(ii) w przypadku materiału kategorii 3, innego niż zużyty olej kuchenny - dowolną spośród metod przetwarzania nr 1-5 lub nr 7, bądź też, w przypadku materiału uzyskanego z ryb - dowolną spośród metod przetwarzania nr 1-7, o których mowa w rozdziale III tego załącznika. W przypadku tłuszczu pochodzącego od przeżuwaczy usuwa się nierozpuszczalne zanieczyszczenia przekraczające 0,15 % wagowo;

b) Niniejszy proces produkcji biodiesla składa się z fazy przekształcenia polegającej na estryfikacji i transestryfikacji przeprowadzanych w jednym kroku, w temperaturze o wysokości co najmniej 200 °C, pod ciśnieniem co najmniej 70 barów z czasem retencji wynoszącym co najmniej 15 minut, z wykorzystaniem MgO jako katalizatora oraz w obecności alkoholu (metanolu), i poprzedza destylację próżniową (> 150 °C, < 10 mbar) produktu końcowego, biodiesla.

3. Właściwy organ ocenia plan oparty na systemie analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP), w ramach którego sprawdzane i rejestrowane są główne parametry przetwarzania dla kroków opisanych w ust. 1 i 2.

b)
w sekcji 3 ust. 2 lit. b) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"proces produkcji biodiesla, o którym mowa w sekcji 2 pkt D, M i N - mogą być:";

2)
w załączniku V rozdział I sekcja 1 ust. 2 dodaje się lit. g) w brzmieniu:

"g) przetworzone odchody owadów, które zostały przetworzone zgodnie z załącznikiem XI rozdział I sekcja 2 lit. b).";

3)
w załączniku XIV wprowadza się następujące zmiany:
a)
rozdział I sekcja 2 ust. 5 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"5. Przetworzone białko zwierzęce uzyskane z owadów gospodarskich może być przywożone do Unii, o ile zostało wyprodukowane zgodnie z następującymi warunkami:

a) owady należą do jednego z następujących gatunków:

– czarna mucha (Hermetia illucens) i mucha domowa (Musca domestica),

– mącznik młynarek (Tenebrio molitor) i pleśniakowiec lśniący (Alphitobius diaperinus),

– świerszcz domowy (Acheta domesticus), świerszcz bananowy (Gryllodes sigillatus) i świerszcz kubański (Gryllus assimilis),

– jedwabnik (Bombyx mori);";

b)
w rozdziale II sekcja 1 tabela 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w rzędzie 12 kolumna piąta "Wykazy państw trzecich" lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) W przypadku gryzaków dla psów i karmy dla zwierząt domowych innej niż surowa:

państwa trzecie wymienione w części 1 załącznika XIII, części 1 załącznika XIV lub w części 1 sekcja A załącznika XV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 oraz następujące państwa trzecie:

(AL) Albania

(EC) Ekwador

(DZ) Algieria

(GE) Gruzja (tylko przetworzona karma dla zwierząt domowych inna niż w puszkach)

(LK) Sri Lanka

(SA) Arabia Saudyjska (tylko przetworzona karma dla zwierząt domowych pochodzenia drobiowego)

(SV) Salwador

(TW) Tajwan

(ID) Indonezja (tylko przetworzona karma dla zwierząt domowych zawierająca przetworzone białko zwierzęce pochodzące od owadów)

W przypadku materiałów pochodzących od ryb, państwa trzecie wymienione w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.";

(ii)
w rzędzie 17 kolumna trzecia "Surowce (odniesienie do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1069/2009)" lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) W przypadku materiałów przeznaczonych do produkcji biodiesla, produktów oleochemicznych biodiesla lub paliw odnawialnych, o których mowa w załączniku IV rozdział IV sekcja 2 pkt L, M i N:

materiały kategorii 1, 2 i 3, o których mowa w art. 8, 9 i 10.";

c)
w rozdziale II sekcja 11 tabela 3 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 3

Przywóz żelatyny fotograficznej

Państwo trzecie pochodzenia Zakłady pochodzenia Państwo członkowskie przeznaczenia Punkt kontroli granicznej pierwszego wprowadzenia do Unii Zatwierdzone wytwórnie materiałów fotograficznych
Japonia Nitta Gelatin Inc., 2-22 Futamata Yao-City, Osaka 581-0024 Japonia

Jellice Co., Ltd. 4-1, Sakae 4-Chome, Tagajo- City, Miyagi 985-0833 Japonia

Niderlandy Rotterdam

port lotniczy Schiphol- Amsterdam

Fujifilm Manufacturing Europe B.V., Oudenstaart 1, 5047 TK Tilburg, Niderlandy
Nitta Gelatin Inc., 2-22 Futamata Yao-City, Osaka 581-0024 Japonia Czechy Hamburg FOMA Bohemia, spol. SRO Jana Krusinky 1604 501 04 Hradec Kralove, Czechy
Stany Zjednoczone Eastman Gelatine Corporation, 227 Washington Street, Peabody, MA, 01960 USA

Gelita North America, 2445 Port Neal Industrial Road Sergeant Bluff, Iowa, 51054 USA

Czechy Hamburg FOMA Bohemia spol. SRO Jana Krusinky 1604 501 04 Hradec Kralove, Czechy"
4)
w załączniku XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 wprowadza się następujące zmiany:
a)
rozdział 1a otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ 1a

Świadectwo zdrowia

Dla przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego od owadów gospodarskich i nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi, w tym dla mieszanek i produktów innych niż karma dla zwierząt domowych, zawierających takie białko, na potrzeby wysyłki do Unii Europejskiej lub przewozu tranzytowego przez jej terytorium

grafika

b)
rozdział 17 otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ 17

Świadectwo zdrowia

Dla przetworzonego obornika, produktów pochodnych z przetworzonego obornika, przetworzonych odchodów owadów i przetworzonego guana nietoperzy, na potrzeby wysyłki do Unii Europejskiej qlub przewozu tranzytowego przez jej terytorium (2)

grafika

CZĘŚĆ  2

Sprostowanie do załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011

W załączniku XIV, rozdział II sekcja 1 tabela 2 rząd 14 kolumna piąta "Wykazy państw trzecich" w lit. b) wprowadza się sprostowanie i otrzymuje ona brzmienie:

"b) w przypadku produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do produkcji farmaceutyków:

państwa trzecie wymienione w części 1 załącznika XIII lub w części 1 załącznika XIV do rozporządzenia

wykonawczego (UE) 2021/404 oraz w załącznikach I, V i VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.

W przypadku surowców pochodzących od ryb, państwa trzecie wymienione w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405;".

1 Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1069/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/142/oj).
3 Przegląd sytuacji w zakresie grypy ptaków w okresie grudzień 2022 r. - marzec 2023 r. (Dziennik EFSA 2023;21(3):7917).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii (Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2001/999/oj).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2246 z dnia 15 listopada 2022 r. zmieniające załączniki VIII i IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do przewlekłej choroby wyniszczającej żywych jeleniowatych (Dz.U. L 295 z 16.11.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2246/oj).
6 Dziennik EFSA 2020;18(4):6089.
7 Dziennik EFSA 2021;19(4):6511.
8 Rozporządzenie Komisji (UE) 2021/1925 z dnia 5 listopada 2021 r. zmieniające niektóre załączniki do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do obrotu niektórych produktów z owadów oraz dostosowania metody kontenerowej (Dz.U. L 393 z 8.11.2021, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1925/oj).
9 Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/384 z dnia 4 marca 2022 r. zmieniające załącznik XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do dostosowania wykazów państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych (Dz.U. L 78 z 8.3.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2022/384/oj).
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/404 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające wykazy państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 (Dz.U. L 114 z 31.3.2021, s. 1, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg_impl/2021/404/oj).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) 2021/1372 z dnia 17 sierpnia 2021 r. zmieniające załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do zakazu karmienia zwierząt gospodarskich innych niż przeżuwacze, innych niż zwierzęta futerkowe, białkiem pochodzącym od zwierząt (Dz.U. L 295 z 18.8.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/ 1372/oj).
* Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2004/853/oj).";

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1377

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2025/1377 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących wprowadzania do obrotu i przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 15/07/2025
Data ogłoszenia: 16/07/2025
Data wejścia w życie: 05/08/2025