uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 178 i 187,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 2 ustanowiono unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł ("unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł"), które obejmuje elektroniczny unijny system jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw, krajowe środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł oraz różne unijne systemy pozacelne, których stosowanie jest obowiązkowe albo dobrowolne na mocy prawa Unii.
(2) W celu zoptymalizowania handlu produktami rolnymi wszystkie dokumenty, których wymaga się w prawodawstwie rolnym, aby dopełnić formalności pozacelnych, należy udostępniać organom celnym państw członkowskich w formie elektronicznej za pośrednictwem unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/1269 3 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/1272 4 ustanowiono elektroniczny system rolniczych formalności pozacelnych ("ELAN") w celu udostępniania organom celnym w formie elektronicznej dokumentów wchodzących w jego zakres. Opracowanie systemu ELAN i korzystanie z niego wymaga przyjęcia odpowiednich ram prawnych, w których należy określić zasady mające zastosowanie do tego systemu.
(4) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1239 5 ustanowiono zasady wydawania pozwoleń na przywóz i wywóz do celów handlu produktami rolnymi, w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) 2020/761 6 i (UE) 2023/2834 7 ustanowiono przepisy dotyczące kontyngentów taryfowych administrowanych przy wykorzystaniu pozwoleń, a w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1988 8 ustanowiono zasady dotyczące kontyngentów taryfowych administrowanych według kolejności zgłoszeń. Te rozporządzenia wykonawcze powinny umożliwiać udostępnianie organom celnym państw członkowskich dokumentów objętych zakresem tych rozporządzeń w formie elektronicznej za pośrednictwem unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł.
(5) Państwa członkowskie wydają obecnie pozwolenia na przywóz i wywóz na podstawie wzorów określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239. Aby pozwolenia na przywóz i wywóz były dostępne w formie elektronicznej w unijnym środowisku jednego okienka w dziedzinie ceł za pośrednictwem systemu ELAN, organy wydające pozwolenia powinny wydawać je zgodnie z modelami danych opracowanymi specjalnie w tym celu przez Komisję i określonymi w zawiadomieniu dotyczącym instrukcji wypełniania modeli danych ELAN1L-AGRIM i ELAN1L-AGREX 9 i o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. j) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239 ("instrukcje opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej").
(6) Definicje określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1239 powinny zatem obejmować terminologię wprowadzoną wraz z opracowaniem systemu ELAN.
(7) Wnioski o pozwolenia należy składać przy użyciu wzorów określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239 albo wzorów określonych przez państwa członkowskie. Jeżeli przepisy mające zastosowanie w okresie przejściowym określonym w art. 21a-21d tego rozporządzenia wykonawczego nie stanowią inaczej, pozwolenia należy wydawać zgodnie z modelami danych określonymi w instrukcjach opublikowanych w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej i przekazywać do systemu ELAN do celów ich kontroli i wykorzystania przez organy państw członkowskich za pośrednictwem unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł.
(8) Urzędy celne powinny mieć dostęp do systemu ELAN w celu prowadzenia działań kontrolnych w odniesieniu do dokumentów i dokonywania wpisów dotyczących ilości zgodnie z definicją w art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239, jeżeli wymagają tego odpowiednie przepisy Unii. W okresie przejściowym obowiązujące przepisy powinny umożliwiać urzędom celnym kontrolę wszystkich dokumentów, mając na uwadze, że każdy dokument może mieć inny format.
(9) Przepisy dotyczące przenoszenia pozwoleń powinny uwzględniać fakt, że w okresie przejściowym przenoszenie pozwoleń opartych na stosowanych obecnie wzorach może odbywać się zgodnie z informacją odnośnie do pozwoleń na przywóz i wywóz produktów rolnych 10 , natomiast pozwolenia oparte na nowych modelach danych ELAN1L powinny być zgodne z instrukcjami opublikowanymi w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
(10) Zasady dotyczące korekt dokumentów objętych systemem ELAN powinny określać rodzaje korekt, które mają być akceptowane przez ten system, oraz sposób, w jaki właściwe organy wydające powinny wskazać na dokumentach, że zostały one skorygowane, jeżeli przepisy pozwalają na ich drukowanie na papierze.
(11) Obowiązujące przepisy nakazują podmiotom zwrócenie pozwoleń właściwym organom wydającym celem udowodnienia, że podmioty te wypełniły obowiązek dopuszczenia do obrotu lub obowiązek wywozu uwzględniony w pozwoleniach. Po uruchomieniu systemu ELAN, gdy organy celne będą korzystać z niego do wskazania ilości dopuszczonej do obrotu lub wywożonej na elektronicznych pozwoleniach, dowód wykonania tych obowiązków można będzie pobrać bezpośrednio z systemu ELAN, bez konieczności zwracania przez podmioty gospodarcze pozwoleń organom wydającym. W związku z tym odpowiednie przepisy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239 powinny odzwierciedlać tę zmianę i uwzględniać fakt, że w okresie przejściowym lub w trakcie tymczasowej niedostępności systemu ELAN unijni przedsiębiorcy mogą być nadal zobowiązani do przedłożenia tego dowodu w wersji papierowej.
(12) Zasady dotyczące możliwości wydawania pozwoleń zastępczych i ich duplikatów powinny nadal mieć zastosowanie do pozwoleń wydanych w okresie przejściowym. Powinny one mieć również zastosowanie w przypadku utraty lub zniszczenia pozwoleń wydanych w wersji papierowej podczas tymczasowej niedostępności systemu ELAN.
(13) Do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239 należy dodać nowy załącznik I.1 określający informacje, jakie państwa członkowskie powinny podawać w pozwoleniach na przywóz i wywóz wydawanych zgodnie z modelami danych ELAN1L-AGRIM i ELAN1L-AGREX. W załączniku tym należy w szczególności wskazać, jakie informacje należy zawsze obowiązkowo umieszczać w pozwoleniach, a jakie należy umieszczać w sytuacji, gdy wymagają tego przepisy mające zastosowanie do danego pozwolenia.
(14) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/761 powinno zapewnić właściwe zarządzanie dokumentami wydawanymi przez państwa trzecie za pośrednictwem systemu ELAN oraz dostosować przepisy mające zastosowanie do pozwoleń na przywóz i wywóz wydawanych w celu administrowania kontyngentami taryfowymi.
(15) W art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 w wykazie przepisów regulujących system ELAN należy wymienić rozporządzenie delegowane (UE) 2025/1269 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/1272.
(16) Należy zezwolić na składanie wniosków o pozwolenia w odniesieniu do kodów produktu wymienionych w kartach dotyczących kontyngentów taryfowych określonych w załącznikach II-XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761. Kody te mogą mieć postać 4, 6, 8 lub 10 cyfr, w niektórych przypadkach poprzedzonych oznaczeniem "ex", w zależności od przepisów szczegółowych mających zastosowanie do odpowiednich kontyngentów taryfowych. Te wnioski o pozwolenia należy składać zgodnie z odpowiednimi przepisami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1239, z możliwością korzystania z aktualnych formularzy papierowych zgodnie z przepisami przejściowymi określonymi w art. 21a-21d tego rozporządzenia wykonawczego.
(17) Pozwolenia należy wydawać dla ilości wyrażonej jako masa produktu, z wyjątkiem sytuacji, gdy ilość dostępna w ramach danego kontyngentu taryfowego w kartach w załącznikach II-XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 i instrukcjach opublikowanych w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej jest wyrażona w innej jednostce miary. Ponadto pozwolenia można wydawać dla produktów określonych kodami produktu poprzedzonymi oznaczeniem "ex", jeżeli pozwalają na to odpowiednie karty dotyczące kontyngentów taryfowych.
(18) Należy zaktualizować art. 12, 22, 29, 34, 35, 43, 44, 49, 50, 59 i 64 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761, w których określono szczegółowe zasady wypełniania poszczególnych sekcji pozwoleń, aby ustanowić zasady uzupełniania odpowiednich sekcji w nowych modelach danych. Zmiany te powinny uwzględniać fakt, że w okresie przejściowym regulowanym przepisami określonymi w art. 21a-21d rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239 pozwolenia można nadal wydawać zgodnie ze wzorami określonymi w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239.
(19) W załącznikach XIV i XVII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 oraz w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1988 określono wzory dokumentów wydawanych przez państwa trzecie, które zgodnie z odpowiednimi przepisami sektorowymi i załącznikami II-XII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 powinny towarzyszyć wnioskowi o pozwolenie lub dopuszczeniu towarów do obrotu w ramach kontyngentów taryfowych. Aby ujednolicić poszczególne wzory i uprościć zarządzanie nimi w systemie ELAN, Komisja stworzyła jednolity model danych ELAN1L-TCDOC, który ma zastąpić aktualne wzory, z wyjątkiem wzorów określonych w części C załącznika XIV.2 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 i w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1988. Dokumenty towarzyszące wydawane w systemie ELAN lub do niego przekazywane powinny spełniać wymogi określone w załączniku XIV.8 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(20) Świadectwo wywozowe wydane przez Stany Zjednoczone Ameryki zgodnie ze wzorem określonym w części C załącznika XIV.2 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 jest wymagane przy składaniu wniosku o pozwolenie w ramach kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4127. Przepisy obowiązujące w Stanach Zjednoczonych zezwalają tytularnemu posiadaczowi świadectwa wywozowego na przeniesienie go - do trzech razy - na inny podmiot gospodarczy mający siedzibę w tym państwie trzecim poprzez samo podpisanie tego świadectwa. Z uwagi na fakt, że obecnie system ELAN opracowany jest w sposób umożliwiający dostęp wyłącznie organom i jednostkom publicznym, a nie podmiotom prywatnym, nie może on uwzględnić tej cechy wspomnianego świadectwa wywozowego. W związku z tym wzoru określonego w części C załącznika XIV.2 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 nie należy zastępować wzorem ELAN1L-TCDOC określonym w załączniku XIV.8 do tego rozporządzenia wykonawczego.
(21) Odpowiednie przepisy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 zobowiązujące do zgłaszania Komisji dokumentów wydanych przez państwa trzecie zgodnie z art. 72 ust. 8 tego rozporządzenia wykonawczego i przedstawiania w wersji papierowej oryginału lub kopii organom wydającym państw członkowskich powinny nadal mieć zastosowanie w okresie przejściowym, zgodnie z przepisami określonymi w art. 72a-72d tego rozporządzenia wykonawczego, do dokumentów, których nie wydano w systemie ELAN ani do niego nie przekazano. W przypadku gdy dokumenty te są wydawane przez państwa trzecie w systemie ELAN lub są do niego przekazywane, dokument w tym systemie należy uznać za oryginał; państwa trzecie nie są już zobowiązane do zgłaszania tego za pośrednictwem systemu informacji regulowanego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 11 .
(22) W okresach przejściowych określonych w art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/1272 państwa członkowskie, które nie wydają pozwoleń za pośrednictwem systemu ELAN lub nie przekazują ich do tego systemu, powinny nadal powiadamiać Komisję o ilościach, na które wydano pozwolenia, ilościach faktycznie przywiezionych i ilościach niewykorzystanych, zgodnie z przepisami określonymi w art. 21a-21d rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239. W przypadku wydawania pozwoleń w systemie ELAN należy umożliwić Komisji dalsze zobowiązywanie państw członkowskich do przekazywania tych danych do celów monitorowania.
(23) W przypadku gdy rozporządzenia wykonawcze (UE) 2016/1239 i (UE) 2020/761 wymagają wskazania państwa pochodzenia towarów we wnioskach o pozwolenie i pozwoleniach, w odpowiedniej sekcji wniosków o pozwolenia można wskazać państwo pochodzenia, podając jego pełną nazwę albo odpowiedni kod ISO 3166-1 alfa-2. Pozwolenia zgodne z modelami danych ELAN1L-AGRIM i ELAN1L-AGREX powinny zawierać kod ISO 3166-1 alfa-2 państwa pochodzenia. W przypadku wniosków o pozwolenie i pozwoleń, które w okresie przejściowym opierają się na wzorze określonym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239, należy wskazać państwo pochodzenia zgodnie z informacją odnośnie do pozwoleń na przywóz i wywóz produktów rolnych.
(24) W przypadku gdy dokument wydany przez państwo trzecie ma towarzyszyć zarówno wnioskowi o pozwolenie, jak i dopuszczeniu towarów do obrotu, jeżeli dokument został wydany zgodnie ze wzorem ELAN1L-TCDOC określonym w załączniku XIV.8 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761, organ wydający państwa trzeciego nie powinien być zobowiązany do powiadamiania Komisji o dokumencie za pośrednictwem systemu informacji ustanowionego przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1185, o którym to systemie mowa w art. 72 ust. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(25) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1988 ustanowiono zasady mające zastosowanie do kontyngentów taryfowych administrowanych według kolejności zgłoszeń. W przypadku niektórych kontyngentów taryfowych produktom powinny towarzyszyć świadectwa pochodzenia wydane zgodnie ze wzorem określonym w załączniku 22-14 do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 12 . W takich przypadkach odniesienie do wzoru określonego w załączniku 22-14 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 należy zastąpić odniesieniem do dokumentu wydanego zgodnie ze wzorem ELAN1L-TCDOC określonym w załączniku XIV.8 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.To zaktualizowane odniesienie powinno jednak uwzględniać fakt, że w okresie przejściowym państwa trzecie mogą wybrać między wydaniem dokumentu w formacie określonym w załączniku 22-14 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 albo w formacie określonym w załączniku XIV.8 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(26) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1835 13 zmieniono art. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834, wprowadzając nowe przeliczniki ryżu łuskanego na ryż bielony oraz ryżu bielonego na ryż częściowo bielony. Te nowe przeliczniki powinny znaleźć odzwierciedlenie w kontyngencie taryfowym 09.0141 otwartym na przywóz ryżu z Bangladeszu. W szczególności konieczne jest otwarcie jednego dodatkowego podkontyngentu o numerze porządkowym 09.0170 dla kodów CN ryżu bielonego objętego opisem "Pozostały ryż" oraz jednego dodatkowego podkontyngentu o numerze porządkowym 09.0171 dla kodów CN ryżu częściowo bielonego objętego opisem "Pozostały ryż". Wprowadzenie tych dwóch dodatkowych podkontyngentów należy odzwierciedlić w art. 2 i 13 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1988, a także w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(27) W art. 8 i 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2834 ustanowiono przepisy dotyczące szczegółowych informacji, które należy wprowadzić w określonych sekcjach wniosków o pozwolenie na przywóz i pozwoleń na przywóz ryżu Basmati. Zasady te należy połączyć z odniesieniem do szczegółowych informacji, które należy wprowadzić w odpowiednich sekcjach pozwoleń wydanych zgodnie z załącznikiem I.1 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239.
(28) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2016/1239, (UE) 2020/761, (UE) 2020/1988 oraz (UE) 2023/2834.
(29) Państwa członkowskie i organy państw trzecich powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich systemów i procedur do korzystania z systemu ELAN do celów prowadzonej działalności. W związku z tym w rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2016/1239, (UE) 2020/761, (UE) 2020/1988 i (UE) 2023/2834 należy ustanowić przepisy przejściowe, aby zapewnić wszystkim użytkownikom płynne przejście na system ELAN.
(30) Od dnia 15 lipca 2025 r. wszyscy użytkownicy systemu ELAN powinni mieć możliwość jego przetestowania i uzyskania do niego dostępu w jego "środowisku akceptacyjnym". Dokumenty przekazywane do tego środowiska lub w nim tworzone powinny być zwykłymi dokumentami testowymi i nie powinny mieć żadnej wartości prawnej ani być wykorzystywane do przeprowadzania odpraw celnych. W okresie testowania użytkownicy systemu ELAN powinni mieć dostęp do systemu ELAN w środowisku akceptacyjnym w celu przetestowania systemu.
(31) Po zakończeniu okresu testowego należy uruchomić system ELAN w środowisku produkcyjnym, a od dnia 19 stycznia 2026 r. organy państw członkowskich wydające pozwolenia powinny mieć możliwość tworzenia pozwoleń w systemie ELAN lub przekazywania ich do tego systemu. Pozwolenia te powinny mieć wartość prawną i powinna być możliwość wykorzystywania ich do przeprowadzania odprawy celnej.
(32) Od dnia 18 stycznia 2027 r. organy państw członkowskich wydające pozwolenia powinny rozpocząć wydawanie pozwoleń zgodnych z nowymi modelami danych stworzonymi na potrzeby systemu ELAN. Pozwolenia, które będą musiały być używane w wersji papierowej, zostaną opatrzone pieczęcią przez system ELAN przed wydrukowaniem.
(33) Od dnia 17 stycznia 2028 r. wszystkie pozwolenia wydane w państwach członkowskich powinny być sporządzane w systemie ELAN lub przekazywane do tego systemu. Dokumenty towarzyszące wymagane na mocy odpowiedniego prawodawstwa rolnego i wydane przez państwa trzecie należy również sporządzać w systemie ELAN lub udostępniać w tym systemie. W tym zakresie powinny one opierać się na modelu danych ELAN zgodnie z załącznikiem XIV.8 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(34) Od dnia 6 października 2028 r. wszyscy użytkownicy powinni zacząć korzystać z systemu ELAN do prowadzenia swoich działań, w tym odpraw celnych, za pośrednictwem wzajemnego połączenia z unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw ("EU CSW-CERTEX").
(35) Wymogi dotyczące cyfryzacji dokumentów wymaganych do dopuszczenia do obrotu i do wywozu produktów rolnych objętych niniejszym rozporządzeniem mają wpływ na transeuropejskie cyfrowe usługi publiczne w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 14 . W związku z tym przeprowadzono ocenę interoperacyjności, a wynikające z niej sprawozdanie ma zostać opublikowane na portalu Interoperacyjna Europa.
(36) Rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby zapewnić prawidłowe stosowanie przepisów przed udostępnieniem systemu ELAN użytkownikom do celów testowania.
(37) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1271 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1271 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2016/1239, (UE) 2020/761, (UE) 2020/1988 i (UE) 2023/2834 w związku z ustanowieniem elektronicznego systemu rolniczych formalności pozacelnych (ELAN) oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1988 w odniesieniu do dwóch nowych numerów kontyngentów taryfowych na przywóz ryżu z Bangladeszu |
| Data aktu: | 06/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/07/2025 |