uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 7 akapit czwarty,
(1) Zgodnie z art. 35 ust. 4 i art. 58 rozporządzenia (UE) 2023/1114 wymogi określone w art. 45 ust. 3 tego rozporządzenia mają zastosowanie nie tylko do emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami, ale również do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem oraz, jeżeli wymagają tego organy właściwe dla tych emitentów i instytucji, do emitentów tokenów powiązanych z aktywami, które nie są znaczące, oraz do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114 Komisja ma określić minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur zarządzania ryzykiem płynności przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, która to polityka i które to procedury mają zagwarantować, że wartość rezerwy aktywów będzie wystarczająca, by zaspokoić wszelkie żądania wykupu wystosowywane przez posiadaczy takich tokenów w warunkach normalnych i scenariuszach warunków skrajnych, przy zapewnieniu normalnej ciągłości działania. Aby zaspokoić wszelkie żądania wykupu, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni zwrócić szczególną uwagę na wahania wartości powiązanych aktywów w stosunku do rezerwy aktywów, a następnie przeprowadzić analizę niezbędnego nadzabezpieczenia. Aby ograniczyć ryzyko kontrahenta, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni unikać ryzyka koncentracji powierników rezerwy aktywów.
(3) Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni ustanowić plan awaryjny dotyczący płynności obejmujący sygnały wczesnego ostrzegania i narzędzia ograniczające ryzyko płynności. W szczególności emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni monitorować, jako sygnał wczesnego ostrzegania, wahania wartości powiązanych aktywów w stosunku do rezerwy aktywów oraz zmiany wszelkich różnic między wartością rynkową tokenów a wartością rynkową powiązanych aktywów, aby przewidzieć potencjalne istotne żądania wykupu, w szczególności w świetle ewentualnego niedoszacowania wartości rynkowej tokenów na rynku. Biorąc pod uwagę, że zawyżenie wartości rynkowej tokena może stanowić zachętę do jego sprzedaży, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni zwracać uwagę na wolumeny transakcji i ceny transakcyjne, aby być gotowym do reagowania na wszelkie niekorzystne zmiany na rynku tokenów.
(4) Ponieważ rezerwa aktywów dla jednego tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem jest odrębna od rezerwy aktywów innych takich tokenów, należy również oddzielnie określić polityki i procedury zarządzania płynnością dotyczące każdego z nich.
(5) W celu zapewnienia, aby aktywa rezerwowe charakteryzowała się odpornym profilem płynności, umożliwiającym emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem kontynuowanie normalnej działalności również w scenariuszach zaburzenia płynności, w polityce zarządzania płynnością należy uwzględnić szczegółowy opis uwzględnionych rodzajów ryzyka, zidentyfikowane parametry i ich dostosowanie do celów testowania scenariuszy zaburzenia płynności. Przegląd tych informacji, które należy aktualizować dla każdego testu warunków skrajnych w zakresie płynności, ma umożliwić organom nadzoru podjęcie w razie potrzeby decyzji o zastosowaniu odpowiednich środków służących wzmocnieniu wymogów dotyczących płynności emitentów.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(7) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1264 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1264 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur dla niektórych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem |
| Data aktu: | 27/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 23/10/2025 |