Rozporządzenie delegowane 2025/1264 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur dla niektórych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1264
z dnia 27 czerwca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur dla niektórych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 7 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 35 ust. 4 i art. 58 rozporządzenia (UE) 2023/1114 wymogi określone w art. 45 ust. 3 tego rozporządzenia mają zastosowanie nie tylko do emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami, ale również do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem oraz, jeżeli wymagają tego organy właściwe dla tych emitentów i instytucji, do emitentów tokenów powiązanych z aktywami, które nie są znaczące, oraz do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114 Komisja ma określić minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur zarządzania ryzykiem płynności przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, która to polityka i które to procedury mają zagwarantować, że wartość rezerwy aktywów będzie wystarczająca, by zaspokoić wszelkie żądania wykupu wystosowywane przez posiadaczy takich tokenów w warunkach normalnych i scenariuszach warunków skrajnych, przy zapewnieniu normalnej ciągłości działania. Aby zaspokoić wszelkie żądania wykupu, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni zwrócić szczególną uwagę na wahania wartości powiązanych aktywów w stosunku do rezerwy aktywów, a następnie przeprowadzić analizę niezbędnego nadzabezpieczenia. Aby ograniczyć ryzyko kontrahenta, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni unikać ryzyka koncentracji powierników rezerwy aktywów.

(3) Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni ustanowić plan awaryjny dotyczący płynności obejmujący sygnały wczesnego ostrzegania i narzędzia ograniczające ryzyko płynności. W szczególności emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni monitorować, jako sygnał wczesnego ostrzegania, wahania wartości powiązanych aktywów w stosunku do rezerwy aktywów oraz zmiany wszelkich różnic między wartością rynkową tokenów a wartością rynkową powiązanych aktywów, aby przewidzieć potencjalne istotne żądania wykupu, w szczególności w świetle ewentualnego niedoszacowania wartości rynkowej tokenów na rynku. Biorąc pod uwagę, że zawyżenie wartości rynkowej tokena może stanowić zachętę do jego sprzedaży, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni zwracać uwagę na wolumeny transakcji i ceny transakcyjne, aby być gotowym do reagowania na wszelkie niekorzystne zmiany na rynku tokenów.

(4) Ponieważ rezerwa aktywów dla jednego tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem jest odrębna od rezerwy aktywów innych takich tokenów, należy również oddzielnie określić polityki i procedury zarządzania płynnością dotyczące każdego z nich.

(5) W celu zapewnienia, aby aktywa rezerwowe charakteryzowała się odpornym profilem płynności, umożliwiającym emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem kontynuowanie normalnej działalności również w scenariuszach zaburzenia płynności, w polityce zarządzania płynnością należy uwzględnić szczegółowy opis uwzględnionych rodzajów ryzyka, zidentyfikowane parametry i ich dostosowanie do celów testowania scenariuszy zaburzenia płynności. Przegląd tych informacji, które należy aktualizować dla każdego testu warunków skrajnych w zakresie płynności, ma umożliwić organom nadzoru podjęcie w razie potrzeby decyzji o zastosowaniu odpowiednich środków służących wzmocnieniu wymogów dotyczących płynności emitentów.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(7) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres zastosowania

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do następujących emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem:

a)
emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami;
b)
instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem;
c)
emitentów tokenów powiązanych z aktywami, które nie są znaczące, jeśli wymaga tego właściwy organ na podstawie

art) 35 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114;

d)
instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące, jeśli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  2

Polityki i procedury identyfikacji i pomiaru ryzyka płynności oraz zarządzania tym ryzykiem

1. 
Polityka i procedury zarządzania płynnością obejmują solidne strategie i procesy identyfikacji, pomiaru, zarządzania, monitorowania i sprawozdawczości wewnętrznej w zakresie ryzyka płynności w przedziałach czasu odpowiednio odzwierciedlających to ryzyko.
2. 
Polityka i procedury zarządzania płynnością zapewniają utrzymanie odpowiedniego poziomu aktywów rezerwowych w celu zaspokojenia wszelkich żądań wykupu wystosowywanych przez posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem w dowolnym czasie, w tym w scenariuszach warunków skrajnych.
3. 
Polityka i procedury zarządzania płynnością są proporcjonalne do złożoności, profilu ryzyka i zakresu działalności emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.

Organy zarządzające emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zatwierdzają politykę i procedury zarządzania płynnością oraz ustalają poziomy tolerancji ryzyka dla każdego tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem.

Polityka i procedury zarządzania płynnością odzwierciedlają obecne i spodziewane ryzyko płynności po stronie emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.

Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem na bieżąco monitorują to ryzyko. Wspomniane monitorowanie obejmuje następujące elementy:

a)
identyfikację depozytów w instytucjach kredytowych, wysoce płynnych instrumentów finansowych i wszelkich innych aktywów rezerwowych;
b)
określenie kryteriów ustalania ich wartości rynkowej aktywów rezerwowych;
c)
ocenę ryzyka koncentracji, zdolności kredytowej i kondycji pod względem płynności, a także ograniczeń i horyzontów czasowych takiego ryzyka oraz zgodności walut;
d)
techniki zapewniania stabilnej wartości rezerwy aktywów w odniesieniu do powiązanych aktywów.
4. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem ustanawiają mechanizmy należytego zarządzania ryzykiem płynności śróddziennej. Mechanizmy te obejmują następujące elementy:
a)
identyfikację przewidywanych potrzeb i zasobów w zakresie płynności śróddziennej;
b)
ustanowienie procesów i procedur spójnych z profilem emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem oraz niepewną i oczekiwaną sytuacją rynkową.
5. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem monitorują swoje aktywa rezerwowe, aby zapewnić ich dostępność na pokrycie wartości aktywów powiązanych z takimi tokenami przez cały czas, w tym w sytuacjach nadzwyczajnych, oraz oceniają stosowność nadzabezpieczenia, w szczególności gdy aktywa powiązane z tokenami charakteryzują się wysoką zmiennością lub nie wchodzą w skład rezerwy aktywów.
6. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem regularnie monitorują wyznaczanie powierników aktywów rezerwowych, o których mowa w art. 37 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz zasady i ustalenia umowne dotyczące przechowywania.
7. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem wprowadzają specjalne środki i ustanawiają wewnętrzne limity w celu uniknięcia koncentracji rezerwy aktywów u któregoś z powierników.
8. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami, które to tokeny są powiązane z co najmniej jednym aktywem, który nie jest walutą urzędową, ustanawiają procesy i procedury mające na celu ograniczenie ryzyka dotyczącego przypadków, w których w skład rezerwy aktywów nie wchodzą powiązane aktywa, w tym rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem wynikającym z wykorzystania instrumentów pochodnych lub narzędzi śledzenia powiązanych aktywów.
Artykuł  3

Polityka awaryjna i narzędzia ograniczania ryzyka płynności

1. 
W ramach polityki i procedur zarządzania płynnością emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem opracowują i odpowiednio dostosowują sygnały wczesnego ostrzegania. Sygnały te obejmują następujące ostrzeżenia:
a)
ostrzeżenia w przypadku maksymalnych odchyleń między wartością rynkową rezerwy aktywów a wartością rynkową aktywów powiązanych z tokenami;
b)
ostrzeżenia w przypadku maksymalnych odchyleń między wartością rynkową tokenów a wartością rynkową aktywów powiązanych z tymi tokenami.
2. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem posiadają różne narzędzia ograniczania ryzyka płynności, w tym odpowiedni dostęp do zróżnicowanych źródeł finansowania, umożliwiające im reagowanie na wszelkie sygnały wczesnego ostrzegania, w warunkach normalnych i w scenariuszach warunków skrajnych, oraz dokonują regularnych przeglądów tych narzędzi.
3. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem dostosowują swoje strategie, sygnały wczesnego ostrzegania, wewnętrzne zasady i limity ryzyka płynności oraz opracowują skuteczne plany awaryjne dotyczące płynności, tak aby uwzględnić wyniki regularnych testów warunków skrajnych.
4. 
Stosując ust. 1, 2 i 3, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem prowadzą następującą dokumentację dotyczącą polityki:
a)
opis podziału odpowiedzialności za zaprojektowanie, zatwierdzenie, monitorowanie, realizację i aktualizowanie planu awaryjnego dotyczącego płynności;
b)
opis strategii przeciwdziałania niedoborom płynności w sytuacjach nadzwyczajnych;
c)
opis narzędzi, obejmujących wewnętrzne limity określone w procedurach identyfikacji i pomiaru ryzyka płynności oraz zarządzania nim, o których to procedurach mowa w art. 2, służących monitorowaniu warunków rynkowych w celu umożliwienia emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem ustalenie, w odpowiednim czasie, czy uzasadniona jest eskalacja albo zastosowanie środków bądź oba te elementy.
Artykuł  4

Wydzielenie polityk i procedur zarządzania płynnością

1. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem stosują wymogi określone w art. 2 i 3 oddzielnie do każdego tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem. Procedury identyfikacji, pomiaru, zarządzania i sprawozdawczości w zakresie ryzyka płynności, polityki awaryjne i narzędzia ograniczania ryzyka utraty płynności, limity ryzyka, narzędzia i strategie zarządzania płynnością, o których mowa w tych artykułach, ustanawia się, pod względem treści i formy, z uwzględnieniem różnych aktywów powiązanych z różnymi tokenami powiązanymi z aktywami lub tokenami będącymi e-pieniądzem oraz ich korelacji z odpowiednią wydzieloną rezerwą aktywów.
2. 
Polityka i procedury zarządzania płynnością określone w niniejszym rozporządzeniu są odrębne, pod względem treści i formy, od polityki i procedur dotyczących płynności związanych z działalnością emitenta inną niż działalność związana z emisją tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.
Artykuł  5

Proces i procedury testowania scenariuszy zaburzenia płynności

1. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem uwzględniają w swojej polityce zarządzania płynnością proces i procedury testowania scenariuszy zaburzenia płynności oraz następujące informacje dotyczące każdego testu warunków skrajnych:
a)
rodzaje ryzyka objęte testami warunków skrajnych w zakresie płynności;
b)
uwzględnione parametry, ich dostosowanie w warunkach skrajnych oraz scenariusze warunków skrajnych i horyzonty czasowe zastosowane w testach warunków skrajnych w zakresie płynności;
c)
dane historyczne i założenia, w tym wszelkie ekspertyzy, uwzględnione przez emitenta przy dostosowaniu parametrów, o których mowa w lit. b);
d)
wyniki testów warunków skrajnych w zakresie płynności i wszelkie podjęte środki zaradcze.
2. 
Test warunków skrajnych w zakresie płynności obejmuje element odwrotnego testu warunków skrajnych w celu oceny granicy odporności profilu płynności każdej rezerwy aktywów.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2025 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1264 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur dla niektórych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem
Data aktu: 27/06/2025
Data ogłoszenia: 03/10/2025
Data wejścia w życie: 23/10/2025