uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą 2003/87/WE ustanowiono system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS"). Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 2 uzupełniło dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii Ze względu na charakter działalności transportu morskiego, w szczególności transportu masowego towarów, przedsiębiorstwo żeglugowe może prowadzić działalność wchodzącą w zakres EU ETS, jak określono w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, w niektórych okresach sprawozdawczych, a w innych okresach - działalność nieobjętą tą regulacją. Właściwe organy powinny zatem mieć możliwość zwrócenia się do krajowego administratora o ustalenie rachunku posiadania operatora statków morskich przedsiębiorstwa żeglugowego, które nie jest już objęte EU ETS, w celu nadania mu statusu "wyłączonego", po uprzednim powiadomieniu zainteresowanego przedsiębiorstwa żeglugowego. Status ten należy zachować do czasu, gdy właściwy organ powiadomi krajowego administratora, że przedsiębiorstwo żeglugowe jest ponownie objęte EU ETS.
(2) Załącznik I do dyrektywy 2003/87/WE, zmieniony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 3 , stanowi, że instalacje nie są objęte dyrektywą 2003/87/WE, jeżeli w poprzednim odpowiednim pięcioletnim okresie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 akapit drugi tej dyrektywy, emisje ze spalania biomasy spełniającej kryteria określone w art. 14 tej dyrektywy przyczyniają się średnio do powstania ponad 95 % całkowitych średnich emisji gazów cieplarnianych. W związku z tym krajowi administratorzy muszą mieć możliwość nadania statusu "wyłączonego" tym rachunkom operatora.
(3) Art. 30f ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że podmioty objęte regulacją zgłaszają historyczne emisje, począwszy od 2025 r. Art. 30f ust. 2 tej dyrektywy stanowi, że podmioty objęte regulacją zgłaszają zweryfikowane emisje, począwszy od 2026 r. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i uwzględnić fakt, że podmioty objęte regulacją będą mogły utrzymywać uprawnienia do emisji na rachunkach posiadania podmiotu objętego regulacją dopiero od rozpoczęcia sprzedaży na aukcji w 2027 r., krajowi administratorzy powinni utworzyć rachunek właściwego organu krajowego, który służy wyłącznie do celów raportowania emisji historycznych w 2025 r. i zweryfikowanych emisji w 2026 r., na poziomie zagregowanym.
(4) Aby umożliwić Komisji obliczenie pułapu dla systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego na 2028 r., krajowy administrator powinien raportować Komisji szczegółowe emisje dla każdego podmiotu objętego regulacją do dnia 30 czerwca 2025 r. i do dnia 30 czerwca 2026 r., stosownie do przypadku, drogą elektroniczną oraz przy użyciu wzorów lub specyfikacji formatu plików opublikowanych przez Komisję zgodnie z tabelą IX-IV w załączniku IX do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122.
(5) Art. 13 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że uprawnienia wydawane od dnia 1 stycznia 2013 r. są ważne na czas nieokreślony. Uprawnienia wydane przed dniem 1 stycznia 2013 r. w pierwszym i drugim etapie EU ETS nie są już ważne, a wszystkie takie uprawnienia przechowywane na rachunkach zostały unieważnione pod koniec odpowiedniego okresu dostosowania się do wymagań. W rezultacie ujemna liczba statusu zgodności nie może zostać skorygowana przez instalację stacjonarną i pozostaje ważna na czas nieokreślony. Aby uniknąć negatywnych skutków dla operatorów, którzy nie dysponują środkami technicznymi ani prawnymi umożliwiającymi wywiązywanie się z poprzednich obowiązków w ramach EU ETS, ta ujemna liczba z pierwszego i drugiego etapu EU ETS nie powinna być brana pod uwagę przy obliczaniu statusu zgodności.
(6) Dotychczasowe doświadczenia pokazały, że niektórzy operatorzy nie wywiązują się z obowiązków w zakresie umarzania określonych w art. 12 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE. Aby uniknąć zniekształcenia celów ETS i zapewnić zgodność, jeżeli w dniu 1 października każdego roku liczba uprawnień umorzonych z rachunku posiadania instalacji stacjonarnej lub rachunku posiadania operatora statków powietrznych jest niższa niż ich zweryfikowane emisje w bieżącym okresie, łącznie z rokiem poprzednim, centralny administrator powinien zapewnić, aby rejestr Unii nadał odpowiedniemu rachunkowi operatora status "zablokowany".
(7) W art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE ustanowiono dodatkowy mechanizm wsparcia na rzecz stosowania kwalifikujących się paliw lotniczych. Wsparcie udzielane jest w formie przydziału uprawnień dla operatorów statków powietrznych. Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 334/2023 4 ustanowiono dla Islandii system przydzielania dodatkowych bezpłatnych uprawnień operatorom statków powietrznych. Aby zapewnić właściwe rozliczanie przydziałów, należy odpowiednio rozszerzyć tabelę rozdziału uprawnień do emisji lotniczych.
(8) W art. 14 ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE zobowiązano Komisję do publikowania niektórych zagregowanych danych dotyczących emisji, w podziale na operatorów statków powietrznych. Dane te nie są istotne dla zgodności kontrolowanej przez rejestr Unii, a publikacja danych zagregowanych na różnych poziomach służy jedynie przejrzystości. Na ogólnodostępnej stronie internetowej rejestru Unii opublikowano już zbiór danych dotyczących poszczególnych operatorów statków powietrznych. W związku z tym do publikacji danych dotyczących emisji na podstawie tego artykułu należy korzystać z tej samej publicznie dostępnej strony internetowej. Z tego samego powodu ta sama strona internetowa powinna być wykorzystywana do publikacji danych dotyczących skutków innych niż CO2 emisji lotniczych zgłaszanych na podstawie art. 14 ust. 5 tej dyrektywy.
(9) W art. 58 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 zezwala się posiadaczowi rachunku lub krajowemu administratorowi działającemu w imieniu posiadacza rachunku na zwrócenie się o wycofanie transakcji przeprowadzonych w sposób błędny lub niezamierzony. Aby zapewnić większą elastyczność posiadaczowi rachunku, przy jednoczesnym zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania obowiązku rozliczania w rejestrze Unii, należy przedłużyć termin na złożenie wniosku o wycofanie takiej transakcji.
(10) Orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i sądów krajowych doprowadziły do wyłączenia operatorów lub sektorów z zakresu stosowania dyrektywy 2003/87/WE. W celu zapewnienia wykonalności takich orzeczeń i restytucji uprawnień, których umorzenia zostały unieważnione przez taki sąd, centralny administrator powinien zwrócić umorzone uprawnienia na rachunek posiadania operatora. Aby restytucja uprawnień nie prowadziła do nieoczekiwanego zysku dla operatora korzystającego z restytucji, liczbę uprawnień, które mają zostać zwrócone, należy określić z uwzględnieniem zmian wartości uprawnień i inflacji.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122.
(12) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 14 stycznia 2025 r.
(13) Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że monitorowanie i raportowanie emisji z systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego ma rozpocząć się w 2025 r. Aby zapewnić spójność i jasność, przepisy dotyczące otwierania rachunków właściwych organów krajowych - do celów raportowania emisji za 2024 r. oraz do celów raportowania zweryfikowanych emisji za 2025 r. - powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.
(14) Od dnia 1 stycznia 2025 r. uprawnienia ogólne mają być wydawane również dla sektora lotnictwa w drodze przydziału bezpłatnych uprawnień i sprzedaży na aukcji. Uprawnienia ogólne powinny zatem zostać przeniesione z unijnego rachunku aukcyjnego od dnia 1 stycznia 2025 r.
(15) W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1253 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1253 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii |
| Data aktu: | 11/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 26/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 26/06/2025, 01/01/2025 |