Rozporządzenie delegowane 2025/1253 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1253
z dnia 11 lutego 2025 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą 2003/87/WE ustanowiono system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS"). Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 2  uzupełniło dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii Ze względu na charakter działalności transportu morskiego, w szczególności transportu masowego towarów, przedsiębiorstwo żeglugowe może prowadzić działalność wchodzącą w zakres EU ETS, jak określono w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, w niektórych okresach sprawozdawczych, a w innych okresach - działalność nieobjętą tą regulacją. Właściwe organy powinny zatem mieć możliwość zwrócenia się do krajowego administratora o ustalenie rachunku posiadania operatora statków morskich przedsiębiorstwa żeglugowego, które nie jest już objęte EU ETS, w celu nadania mu statusu "wyłączonego", po uprzednim powiadomieniu zainteresowanego przedsiębiorstwa żeglugowego. Status ten należy zachować do czasu, gdy właściwy organ powiadomi krajowego administratora, że przedsiębiorstwo żeglugowe jest ponownie objęte EU ETS.

(2) Załącznik I do dyrektywy 2003/87/WE, zmieniony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 3 , stanowi, że instalacje nie są objęte dyrektywą 2003/87/WE, jeżeli w poprzednim odpowiednim pięcioletnim okresie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 akapit drugi tej dyrektywy, emisje ze spalania biomasy spełniającej kryteria określone w art. 14 tej dyrektywy przyczyniają się średnio do powstania ponad 95 % całkowitych średnich emisji gazów cieplarnianych. W związku z tym krajowi administratorzy muszą mieć możliwość nadania statusu "wyłączonego" tym rachunkom operatora.

(3) Art. 30f ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że podmioty objęte regulacją zgłaszają historyczne emisje, począwszy od 2025 r. Art. 30f ust. 2 tej dyrektywy stanowi, że podmioty objęte regulacją zgłaszają zweryfikowane emisje, począwszy od 2026 r. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i uwzględnić fakt, że podmioty objęte regulacją będą mogły utrzymywać uprawnienia do emisji na rachunkach posiadania podmiotu objętego regulacją dopiero od rozpoczęcia sprzedaży na aukcji w 2027 r., krajowi administratorzy powinni utworzyć rachunek właściwego organu krajowego, który służy wyłącznie do celów raportowania emisji historycznych w 2025 r. i zweryfikowanych emisji w 2026 r., na poziomie zagregowanym.

(4) Aby umożliwić Komisji obliczenie pułapu dla systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego na 2028 r., krajowy administrator powinien raportować Komisji szczegółowe emisje dla każdego podmiotu objętego regulacją do dnia 30 czerwca 2025 r. i do dnia 30 czerwca 2026 r., stosownie do przypadku, drogą elektroniczną oraz przy użyciu wzorów lub specyfikacji formatu plików opublikowanych przez Komisję zgodnie z tabelą IX-IV w załączniku IX do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122.

(5) Art. 13 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że uprawnienia wydawane od dnia 1 stycznia 2013 r. są ważne na czas nieokreślony. Uprawnienia wydane przed dniem 1 stycznia 2013 r. w pierwszym i drugim etapie EU ETS nie są już ważne, a wszystkie takie uprawnienia przechowywane na rachunkach zostały unieważnione pod koniec odpowiedniego okresu dostosowania się do wymagań. W rezultacie ujemna liczba statusu zgodności nie może zostać skorygowana przez instalację stacjonarną i pozostaje ważna na czas nieokreślony. Aby uniknąć negatywnych skutków dla operatorów, którzy nie dysponują środkami technicznymi ani prawnymi umożliwiającymi wywiązywanie się z poprzednich obowiązków w ramach EU ETS, ta ujemna liczba z pierwszego i drugiego etapu EU ETS nie powinna być brana pod uwagę przy obliczaniu statusu zgodności.

(6) Dotychczasowe doświadczenia pokazały, że niektórzy operatorzy nie wywiązują się z obowiązków w zakresie umarzania określonych w art. 12 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE. Aby uniknąć zniekształcenia celów ETS i zapewnić zgodność, jeżeli w dniu 1 października każdego roku liczba uprawnień umorzonych z rachunku posiadania instalacji stacjonarnej lub rachunku posiadania operatora statków powietrznych jest niższa niż ich zweryfikowane emisje w bieżącym okresie, łącznie z rokiem poprzednim, centralny administrator powinien zapewnić, aby rejestr Unii nadał odpowiedniemu rachunkowi operatora status "zablokowany".

(7) W art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE ustanowiono dodatkowy mechanizm wsparcia na rzecz stosowania kwalifikujących się paliw lotniczych. Wsparcie udzielane jest w formie przydziału uprawnień dla operatorów statków powietrznych. Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 334/2023 4  ustanowiono dla Islandii system przydzielania dodatkowych bezpłatnych uprawnień operatorom statków powietrznych. Aby zapewnić właściwe rozliczanie przydziałów, należy odpowiednio rozszerzyć tabelę rozdziału uprawnień do emisji lotniczych.

(8) W art. 14 ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE zobowiązano Komisję do publikowania niektórych zagregowanych danych dotyczących emisji, w podziale na operatorów statków powietrznych. Dane te nie są istotne dla zgodności kontrolowanej przez rejestr Unii, a publikacja danych zagregowanych na różnych poziomach służy jedynie przejrzystości. Na ogólnodostępnej stronie internetowej rejestru Unii opublikowano już zbiór danych dotyczących poszczególnych operatorów statków powietrznych. W związku z tym do publikacji danych dotyczących emisji na podstawie tego artykułu należy korzystać z tej samej publicznie dostępnej strony internetowej. Z tego samego powodu ta sama strona internetowa powinna być wykorzystywana do publikacji danych dotyczących skutków innych niż CO2 emisji lotniczych zgłaszanych na podstawie art. 14 ust. 5 tej dyrektywy.

(9) W art. 58 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 zezwala się posiadaczowi rachunku lub krajowemu administratorowi działającemu w imieniu posiadacza rachunku na zwrócenie się o wycofanie transakcji przeprowadzonych w sposób błędny lub niezamierzony. Aby zapewnić większą elastyczność posiadaczowi rachunku, przy jednoczesnym zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania obowiązku rozliczania w rejestrze Unii, należy przedłużyć termin na złożenie wniosku o wycofanie takiej transakcji.

(10) Orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i sądów krajowych doprowadziły do wyłączenia operatorów lub sektorów z zakresu stosowania dyrektywy 2003/87/WE. W celu zapewnienia wykonalności takich orzeczeń i restytucji uprawnień, których umorzenia zostały unieważnione przez taki sąd, centralny administrator powinien zwrócić umorzone uprawnienia na rachunek posiadania operatora. Aby restytucja uprawnień nie prowadziła do nieoczekiwanego zysku dla operatora korzystającego z restytucji, liczbę uprawnień, które mają zostać zwrócone, należy określić z uwzględnieniem zmian wartości uprawnień i inflacji.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122.

(12) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 14 stycznia 2025 r.

(13) Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że monitorowanie i raportowanie emisji z systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego ma rozpocząć się w 2025 r. Aby zapewnić spójność i jasność, przepisy dotyczące otwierania rachunków właściwych organów krajowych - do celów raportowania emisji za 2024 r. oraz do celów raportowania zweryfikowanych emisji za 2025 r. - powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.

(14) Od dnia 1 stycznia 2025 r. uprawnienia ogólne mają być wydawane również dla sektora lotnictwa w drodze przydziału bezpłatnych uprawnień i sprzedaży na aukcji. Uprawnienia ogólne powinny zatem zostać przeniesione z unijnego rachunku aukcyjnego od dnia 1 stycznia 2025 r.

(15) W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 6b i 6c w brzmieniu:

"6b. Po powiadomieniu ze strony właściwego organu, że w danym roku przedsiębiorstwo żeglugowe nie jest już objęte systemem EU ETS zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE, krajowy administrator nadaje odpowiedniemu rachunkowi posiadania operatora statków morskich status »wyłączony«, po uprzednim zawiadomieniu o tym danego przedsiębiorstwa żeglugowego oraz do czasu otrzymania powiadomienia od właściwego organu, że dane przedsiębiorstwo żeglugowe jest ponownie objęte systemem EU ETS.

6c. W czasie gdy dana instalacja jest nieobjęta EU ETS zgodnie z pkt 1 załącznika I do dyrektywy 2003/87/WE, krajowy administrator nadaje odpowiedniemu rachunkowi posiadania operatora status »wyłączony« na okres wyłączenia.";

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Z rachunku wyłączonego nie można inicjować żadnych procesów, w tym przekazywania uprawnień, z wyjątkiem procesów wyszczególnionych art. 22, art. 48 ust. 4 i 5, art. 50 ust. 6 i 8 oraz art. 57 i procesów określonych w art. 31 i 56 odpowiadających okresowi, w którym status rachunku nie został jeszcze ustalony jako »wyłączony«.";

2)
w art. 15b wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w przypadku wniosków złożonych od dnia 1 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. termin otwarcia przez krajowego administratora rachunków posiadania podmiotów objętych regulacją wynosi 40 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji, zgodnie z ust. 1.";

b)
uchyla się ust. 4;
c)
dodaje się ust. 7, 8 i 9 w brzmieniu:

"7. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 niniejszego artykułu, od dnia 1 czerwca 2026 r. do dnia 15 września 2026 r. podmioty regulowane, objęte zakresem rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE, występują z wnioskiem o otwarcie rachunku posiadania podmiotu objętego regulacją w rejestrze Unii, zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.

8. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 niniejszego artykułu krajowy administrator otwiera rachunek właściwego organu krajowego do celów raportowania emisji historycznych za 2024 r. zgodnie z art. 30f ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE oraz do celów raportowania zweryfikowanych emisji za 2025 r. zgodnie z art. 30f ust. 2 tej dyrektywy. Zagregowane emisje na poziomie krajowym są zgłaszane przez krajowego administratora w rejestrze Unii za pośrednictwem rachunku właściwego organu krajowego do dnia 30 czerwca 2025 r. i do dnia 30 czerwca 2026 r., stosownie do przypadku. Szczegółowe informacje o emisjach dla każdego podmiotu objętego regulacją są raportowane Komisji do dnia 30 czerwca 2025 r. i do dnia 30 czerwca 2026 r., stosownie do przypadku, przez krajowego administratora za pomocą innych środków elektronicznych niż za pośrednictwem rejestru Unii oraz przy użyciu wzorów lub specyfikacji formatu plików opublikowanych przez Komisję zgodnie z tabelą IX-IV w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.

9. Na rachunkach właściwych organów krajowych nie przechowuje się uprawnień.";

3)
w art. 20 dodaje się ust. 10 w brzmieniu:

"10. W przypadku rachunków właściwych organów krajowych, otwartych zgodnie z art. 15b ust. 8, wymóg posiadania upoważnionych przedstawicieli zgodnie z niniejszym artykułem nie ma zastosowania. Do takich rachunków wyznacza się co najmniej jedną osobę odpowiedzialną za kontakty.";

4)
art. 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wszyscy posiadacze rachunków powiadamiają krajowego administratora w ciągu 10 dni roboczych o wszelkich zmianach w informacjach o rachunku. Ponadto posiadacze rachunków posiadania instalacji stacjonarnych, rachunków posiadania operatora statków powietrznych i rachunków posiadania operatorów statków morskich potwierdzają krajowemu administratorowi do dnia 30 czerwca każdego roku, że informacje o ich rachunku pozostają kompletne, aktualne, dokładne i prawdziwe, natomiast posiadacze rachunków posiadania podmiotu objętego regulacją przekazują te informacje do dnia 31 marca każdego roku.";

5)
dodaje się art. 26c w brzmieniu:

"Artykuł 26c

Zamknięcie rachunków właściwych organów krajowych

Krajowy administrator może zamknąć rachunek właściwego organu krajowego, jeżeli emisje zgłoszone zgodnie z art. 15b ust. 8 zostały zarejestrowane.";

6)
dodaje się art. 32a w brzmieniu:

"Artykuł 32a

Blokowanie rachunków wskutek niedokonania umorzenia uprawnień

1. Jeżeli w dniu 1 października każdego roku liczba uprawnień umorzonych za bieżący okres zgodnie z art. 56 z rachunku posiadania instalacji stacjonarnej lub z rachunku posiadania operatora statków powietrznych otrzymującego przydział bezpłatnych uprawnień jest niższa niż ich zweryfikowane emisje w bieżącym okresie, łącznie z rokiem poprzednim, powiększona o współczynnik korygujący, centralny administrator dopilnowuje, aby rejestr Unii nadał odpowiedniemu rachunkowi operatora status »zablokowany«.

2. Gdy wszystkie zaległe emisje zostaną umorzone na rachunku danego operatora zgodnie z art. 56, centralny administrator dopilnowuje, by w rejestrze Unii rachunek otrzymał status »otwarty«.";

7)
w art. 33 dodaje się ust. 1d w brzmieniu:

"1d. Jeżeli ujemna liczba statusu zgodności wynika wyłącznie z pierwszego lub drugiego etapu EU ETS i nie może zostać skorygowana w przyszłych etapach przez operatora instalacji stacjonarnej, tej ujemnej liczby nie uwzględnia się przy obliczaniu liczby statusu zgodności zgodnie z ust. 1.";

8)
art. 40 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 40

Przekaz uprawnień do emisji lotniczych będących przedmiotem aukcji

1. Centralny administrator we właściwym czasie dokonuje w imieniu odpowiedniego państwa członkowskiego prowadzącego sprzedaż na aukcji, reprezentowanego przez prowadzącego aukcje wyznaczonego zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2830 * , przekazu na rzecz lotnictwa uprawnień ogólnych z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji lotniczych na unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji w ilości odpowiadającej rocznym wielkościom określonym zgodnie z tym rozporządzeniem.

2. W przypadku dostosowania rocznych wielkości uprawnień zgodnie z art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2830 centralny administrator, w zależności od przypadku, dokonuje przekazu odpowiedniej ilości uprawnień ogólnych z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji lotniczych na unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji lub z unijnego rachunku aukcyjnego uprawnień do emisji na unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji lotniczych.;

9)
art. 48 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii automatycznie przekazywał uprawnienia ogólne z unijnego rachunku przydziału uprawnień do emisji zgodnie z odpowiednią tabelą krajowego rozdziału uprawnień na odpowiedni otwarty lub zablokowany rachunek posiadania operatora, uwzględniając zasady automatycznego przekazywania uprawnień określone w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 75.";

10)
w art. 49 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Państwo członkowskie przydzielające uprawnienia zgłasza Komisji zmiany w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych dokonane zgodnie z decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 334/2023 * .

11)
art. 50 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii automatycznie przekazywał uprawnienia do emisji lotniczych, a od dnia 1 stycznia 2025 r. uprawnienia ogólne, z unijnego rachunku przydziału uprawnień do emisji lotniczych, zgodnie z odpowiednią tabelą rozdziału uprawnień, na odpowiedni otwarty lub zablokowany rachunek posiadania operatora statków powietrznych, uwzględniając zasady automatycznego przekazywania uprawnień określone w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 75.";

12)
art. 54 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) od dnia 1 stycznia 2025 r. uprawnień do emisji ogólnych na rzecz lotnictwa z unijnego rachunku aukcyjnego uprawnień do emisji lotniczych;";

13)
w art. 58 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Wniosek jest należycie podpisany przez upoważnionego przedstawiciela lub upoważnionych przedstawicieli posiadacza rachunku, upoważnionych do inicjowania rodzaju transakcji, która ma zostać wycofana, i jest wysłany w ciągu trzydziestu dni roboczych od dnia finalizacji procesu.";

b)
ust. 6 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) transakcja umarzająca lub usuwająca uprawnienia, która ma zostać wycofana, została zakończona nie wcześniej niż 40 dni roboczych przed złożeniem przez administratora rachunku wniosku zgodnie z ust. 3;";

14)
przed rozdziałem 3 wprowadza się art. 58a w brzmieniu:

"Artykuł 58a

Restytucja uprawnień

"1. Centralny administrator zwraca umorzone uprawnienia na rachunek posiadania operatora w celu wykonania decyzji państwa członkowskiego i orzeczenia wydanego zgodnie z art. 27 lub 27a dyrektywy 2003/87/WE lub orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdzającego, że działalność prowadzona przez operatora nie wchodzi w zakres tej dyrektywy.

2. Liczbę uprawnień, które mają być przedmiotem restytucji, ustala się za pomocą następującego wzoru i zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej:

Liczba uprawnień, które mają być przedmiotem restytucji =

Liczba nadwyżki umorzonych uprawnień x (dostosowana o inflację średnia wartość uprawnień w roku umorzenia + średnia wartość uprawnień w roku restytucji)

gdzie:

Średnią wartość uprawnień w roku umorzenia ustala się na podstawie średniej ceny rozliczenia aukcji za ten rok na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2830 * .

Średnią wartość uprawnień w roku restytucji ustala się na podstawie średniej ceny rozliczenia aukcji za ten rok na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2830.

Inflację określa się na podstawie wskaźnika cen konsumpcyjnych opartego na zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych Unii Europejskiej.

3. Ten sam rodzaj uprawnień, które zostały pierwotnie umorzone, jest przedmiotem restytucji z unijnego rachunku usunięcia na rachunek posiadania operatora.";

15)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
16)
w załączniku VII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
17)
w załączniku IX wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia;
18)
załącznik XI zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia;
19)
w załączniku XIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 pkt 2, 3, 5, 8 i 12 oraz załącznik I, załącznik III i załącznik V pkt 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122, tabela I-I część I "Rachunki zarządzania ETS w rejestrze Unii", dodaje się pozycję w brzmieniu:
Nazwa rodzaju rachunku Posiadacz rachunku Administrator rachunku Liczba rachunków tego rodzaju Uprawnienia Jednostki z powiązanych ETS zgodnie z art. 25 dyrektywy 2003/87/WE Uprawnienia objęte rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE
Uprawnienia do emisji ogólnych Uprawnienia do emisji lotniczych
"Rachunek właściwego organu krajowego Państwo członkowskie centralny administrator Jeden dla każdego państwa członkowskiego Nie Nie Nie Nie"

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku VII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 dodaje się tabelę w brzmieniu:

"Tabela VII-II Informacje na temat osoby wyznaczonej do kontaktów operatora statków powietrznych

A B C D E F
Nr pozycji Szczegółowa informacja dotycząca rachunku Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa Rodzaj Czy może być aktualizowana? Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej?
1 Imię osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
2 Nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
3 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - państwo nieobowiązkowa wstępnie ustawiony Tak Nie Nie
4 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - region nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
5 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - miejscowość nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
6 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - kod pocztowy nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
7 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - 1. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
8 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - 2. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
9 Nr telefonu służbowego osoby wyznaczonej do kontaktów (1) nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
10 Nr telefonu służbowego osoby wyznaczonej do kontaktów (2) nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
11 Służbowy adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktów nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie"

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku IX do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 dodaje się tabelę w brzmieniu:

"4. Dane dotyczące emisji podmiotów objętych regulacją w latach 2025 i 2026 zawierają informacje określone w tabeli IX-IV, z uwzględnieniem formatu elektronicznego stosowanego przy przedkładaniu danych, opisanego w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 75.

Tabela IX-rV Dane dotyczące emisji podmiotów objętych regulacją w latach 2025 i 2026

1 Nazwa podmiotu objętego regulacją
2 Numer zezwolenia na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji
3 Rok sprawozdawczy
Emisje gazów cieplarnianych
w tonach CO2"
4 Całkowite emisje krajowe

(Dotyczy wszystkich paliw dopuszczonych do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego)

ZAŁĄCZNIK  IV

"ZAŁĄCZNIK XI

Krajowa tabela rozdziału uprawnień do emisji lotniczych

Nr wiersza Ilość uprawnień do emisji ogólnych przydzielanych bezpłatnie
Zgodnie z art. 3e i 3d ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Zgodnie z art. 3f dyrektywy 2003/87/WE Zgodnie z art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE Zgodnie z decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 334/2023 Ogółem
1 Kod kraju państwa członkowskiego Ręcznie
2 Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych Ręcznie
3 Ilość, która ma zostać przydzielona
4 w roku X Ręcznie
5 w roku

X+1

Ręcznie
6 w roku X+2 Ręcznie
7 w roku X+3 Ręcznie
8 w roku X+4 Ręcznie
9 w roku

X+5

Ręcznie
10 w roku X+6 Ręcznie
11 w roku

X+7

Ręcznie
12 w roku X+8 Ręcznie
13 w roku

X+9

Ręcznie"

ZAŁĄCZNIK  V

W załączniku XIII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I pkt 1 akapit pierwszy dodaje się lit. i) w brzmieniu:

"i) zagregowane emisje zgłoszone zgodnie z art. 15b ust. 8 przez krajowego administratora;";

2)
dodaje się część III w brzmieniu:

"III. Dane niepochodzące z rejestru Unii, opublikowane w celach informacyjnych

Informacje podawane do wiadomości publicznej

9. Po uzyskaniu danych zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 * i rozporządzeniem delegowanym Komisji 2019/1603 ** lub obliczonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1879 *** rejestr Unii umieszcza na ogólnodostępnej stronie internetowej następujące informacje dotyczące każdego rachunku posiadania operatora statków powietrznych:

a) dane dotyczące emisji w podziale na operatorów statków powietrznych, które mają być podawane do wiadomości publicznej zgodnie z art. 14 ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE;

b) skutki innych niż CO 2 emisji lotniczych zgłoszonych zgodnie z art. 14 ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE.

1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii (Dz.U. L 177 z 2.7.2019, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_del/2019/1122/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/959/oj).
4 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 334/2023 z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG [2024/1419] Dz.U. L, 2024/1419, 13.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1419/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2830 z dnia 17 października 2023 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przez ustanowienie przepisów dotyczących harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L, 2023/2830, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/ 2830/oj).";
* Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 334/2023 z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG [2024/1419] (Dz.U. L, 2024/1419, 13.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/ eli/dec/2024/1419/oj).";
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2830 z dnia 17 października 2023 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przez ustanowienie przepisów dotyczących harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L, 2023/2830, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/ 2830/oj).";
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).
** Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 z dnia 18 lipca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 250 z 30.9.2019, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1603/oj).
*** Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1879 z dnia 9 lipca 2024 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do obliczania wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA (Dz.U. L, 2024/1879, 10.7.2024, ELI http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1879/oj).".

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1253

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1253 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii
Data aktu: 11/02/2025
Data ogłoszenia: 26/06/2025
Data wejścia w życie: 26/06/2025, 01/01/2025