Decyzja 2025/1251 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 17. sesji Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski", dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, oznaczeń pojazdów, podsystemu "Infrastruktura", oraz podsystemu "Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych", a także w odniesieniu do aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF

DECYZJA RADY (UE) 2025/1251
z dnia 16 czerwca 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 17. sesji Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski", dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, oznaczeń pojazdów, podsystemu "Infrastruktura", oraz podsystemu "Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych", a także w odniesieniu do aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (COTIF) w drodze decyzji Rady 2013/103/UE 1  oraz Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do konwencji COTIF 2 .

(2) W art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych OTIF.

(3) Na podstawie art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 § 1 Przepisów ujednoliconych dotyczących

zatwierdzania norm technicznych oraz przyjmowania ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (APTU), stanowiących załącznik F do COTIF, Komisja Ekspertów Technicznych podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) mających zastosowanie do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" (UTP LOC&PAS), dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (UTP PRM), oznaczeń pojazdów (UTP dotyczące oznaczeń), podsystemu "Infrastruktura" (UTP INF) oraz podsystemu "Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych" (UTP TAF).

(4) Na podstawie art. 20 § 1 lit. e) COTIF oraz zgodnie z art. 21 § 4 Przepisów ujednoliconych o dopuszczeniu technicznym urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (ATMF - załącznik G do COTIF) Komisja Ekspertów Technicznych podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie m.in. aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF.

(5) Komisja Ekspertów Technicznych włączyła do porządku obrad swojej 17. sesji, która odbędzie się w dniach 1718 czerwca 2025 r., wnioski dotyczące decyzji w sprawie rewizji UTP LOC&PAS, UTP PRM, UTP dotyczących oznaczeń oraz UTP INF, zmiany załącznika I do UTP TAF oraz aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF.

(6) Planowane akty Komisji Ekspertów Technicznych będą wywierały skutki prawne.

(7) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych, gdyż zaproponowane decyzje będą wiążące dla Unii na podstawie art. 6 § 1 APTU i art. 35 § 3 i 4 COTIF.

(8) Celem tych decyzji jest dostosowanie UTP LOC&PAS, UTP PRM, UTP dotyczących oznaczeń i UTP INF do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1694 3 , (zwanego dalej "pakietem dotyczącym TSI z 2023 r."), dostosowanie odniesień do dokumentów technicznych dotyczących technicznych specyfikacji interoperacyjności Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) związanych z "aplikacjami telematycznymi dla przewozów towarowych" (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1305/2014 4  oraz aktualizacja podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF biorąc pod uwagę informacje zwrotne na temat doświadczeń Umawiających się Państw COTIF.

(9) Proponowane decyzje OTIF o rewizji UTP PRM, UTP dotyczących oznaczeń i UTP INF są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, gdyż przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii, i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię.

(10) Proponowane decyzje OTIF o dokonaniu rewizji UTP LOC&PAS i zmiany załącznika I do UTP TAF są również zasadniczo zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii oraz przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii. Niektóre zmiany zaproponowane przez OTIF należy jednak dostosować do pakietu dotyczącego TSI z 2023 r. Konieczne jest zatem zaproponowanie zmian w proponowanych decyzjach OTIF o dokonaniu rewizji UTP LOC&PAS oraz zmiany załącznika I do UTP TAF, aby zapewnić dostosowanie do dorobku prawnego Unii zmienionego pakietem dotyczącym TSI z 2023 r. Unia powinna zatem poprzeć proponowane decyzje, pod warunkiem wprowadzenia tych zmian,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 17. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) mających zastosowanie do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" (UTP LOC&PAS), dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (UTP PRM), oznaczeń mających zastosowanie do oznaczeń pojazdów (UTP dotyczące oznaczeń), do podsystemu "Infrastruktura" (UTP INF), w odniesieniu do dostosowania odniesień do dokumentów technicznych dotyczących technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do "aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych" (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP dotyczących "aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych" (UTP TAF) oraz aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF, jest następujące:

1)
głosowanie za proponowaną przez Komisję Ekspertów Technicznych rewizją UTP LOC&PAS mających zastosowanie do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski", jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25003 UTP LOC&PAS, pod warunkiem wprowadzenia następujących zmian:
a)
w akapicie drugim sekcji 1 (Introduction) załącznika słowo "infrastructure" należy zastąpić słowem "network(s)";
b)
w akapicie czwartym pkt 2.1 (The rolling stock subsystem as part of the rail system) załącznika należy skreślić słowa "UTP WAG";
c)
w pkt 2.2.1 (Train formation) w ppkt 1 termin "OTIF technical admission" należy zastąpić terminem "UTP verification procedure";
d)
należy skreślić pkt 3.2.1 (General requirements, requirements related to maintenance and operation) i pkt 3.2.2 (Requirements specific to other subsystems);
e)
w pkt 4.2.3.4.2 (Running dynamic behaviour) tytuł lit. d) (Interfaces between the unit and the control-command and signalling subsystem) należy zastąpić tytułem "Additional requirements regarding interface with on-board part of the control-command and signalling subsystem";
f)
w pkt 4.2.3.4.2 ppkt 8 (Running dynamic behaviour), w pkt 4.2.4.3 ppkt 3 i 4 (Type of brake system), w pkt 4.2.4.4.1 ppkt 3 (Emergency braking command), w pkt 4.2.4.4.2 ppkt 5 (Service braking command), w pkt 4.2.4.4.4 ppkt 4 (Dynamic braking command), w pkt 4.2.4.8.2 ppkt 6 (Magnetic track brake), w pkt 4.2.4.8.3 ppkt 9 (Eddy current track brake), w pkt 4.2.5.5.6 ppkt 2 (Door opening), w pkt 4.2.8.1.2 ppkt 8 (Requirements on performance), w pkt 4.2.8.2.4 ppkt 4 (Maximum power and current from the overhead contact line), w pkt 4.2.8.2.9.8 ppkt 5 akapit drugi (Running through phase or system separation sections (RST level)), w pkt 4.2.9.1.6 ppkt 5 i 6 (Driver's desk - Ergonomics), w pkt 4.2.9.3.6 ppkt 4 (Radio Remote control function by staff for shunting operation), w pkt 4.2.9.3.8.1 (Sleeping mode), 4.2.9.3.8.2 (Passive shunting), 4.2.9.3.8.3 (Non leading), 4.2.9.3.9 (Traction status), pkt 4.2.10.4.2 ppkt 5 (Smoke Control), w pkt 4.2.13 (Interface requirements with Automated Train Operation on-board):
"signalling system" należy zastąpić wyrażeniem "control-command and signalling subsystem,
skreślić "See point 4.3.4";
g)
w pkt 4.2.4.6.1 (Limit of wheel rail adhesion profile) należy skreślić sformułowanie "Note to points (1) - (4)";
h)
w pkt 4.2.4.7 (Dynamic brake - Braking system linked to traction system) akapit trzeci należy zastąpić akapitem w brzmieniu "For electric units, in case the presence on-board the unit of the voltage delivered by the external power supply is a condition for the dynamic brake application, the safety analysis shall cover failures leading to absence on-board the unit of that voltage.";
i)
w pkt 4.2.7.1.4 (Lamp controls) ppkt 3 wyrażenie "a flashing/blinking mode" należy zastąpić wyrażeniem "an automatic flashing/blinking mode";
j)
w pkt 4.2.9.6 (Recording device) ppkt 1 akapit czwarty należy zastąpić wyrażeniem "Additional data pertaining to the on-board control-command and signalling subsystem may be required to be recorded";
k)
w pkt 4.2.12.2 (General documentation) ppkt 24:
w tiret pierwsze wyrażenie "signalling equipment" należy zastąpić wyrażeniem "control-command and signalling subsystem",
tiret drugie należy zastąpić wyrażeniem "conditions for the installation of on-board part of the control-command and signalling subsystem (e.g. mechanical, electrical, etc.).";
l)
w pkt 6.2.6 (Assessment of documentation requested for operation and maintenance) ppkt 1 należy skreślić wyrażenie "and assessing entity";
m)
w pkt 7.3.2 (List of specific cases) należy skreślić wszystkie szczególne przypadki dotyczące Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej;
2)
głosowanie za proponowanymi przez Komisję Ekspertów Technicznych zmianami w UTP PRM mających zastosowanie do dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25004 UTP PRM;
3)
głosowanie za proponowanymi przez Komisję Ekspertów Technicznych zmianami w UTP dotyczących oznaczeń mających zastosowanie do oznaczeń pojazdów, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25005 UTP Marking;
4)
głosowanie za proponowanymi przez Komisję Ekspertów Technicznych zmianami w UTP INF mających zastosowanie do podsystemu "Infrastruktura", jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25006 UTP INF;
5)
głosowanie za wnioskiem Komisji Ekspertów Technicznych w sprawie dostosowania odniesień do dokumentów technicznych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) dotyczących "aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych" (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF do rozporządzenia (UE) nr 1305/2014, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25007 UTP TAF, pod warunkiem wprowadzenia następującej zmiany:
w tabeli w załączniku I wiersz 6 otrzymuje brzmienie:
"6 ERA-TD-105 TAF TSI - Annex D.2: Appendix F - TAF TSI Data and Message Model 3.5.1 15.12.2024"
6)
głosowanie za wnioskiem Komisji Ekspertów Technicznych dotyczącym aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF, jak określono w dokumencie roboczym Komisji Ekspertów Technicznych TECH-25011 Handbook, pod warunkiem wprowadzenia następujących zmian:
pkt 5.3.3 - SPECIFIC CASES
w tiret pierwsze wyrażenie "A specific case is primarily used" należy zastąpić wyrażeniem "A specific case should be used",
w tiret pierwsze do wyrażenia "deviation from a requirement in the UTP" należy dodać wyrażenie "due to technical constraints affecting compatibility with the existing system.",
w tiret pierwsze wyrażenie "and national technical requirements are mainly used to define requirements in addition to the UTPs" należy zastąpić wyrażeniem "A national technical requirement should be used to define a requirement other than those laid down in the UTPs.",
w tiret piąte wyrażenie "the specific case may refer to a national technical requirement for this purpose" należy zastąpić wyrażeniem "the specific case in the UTP may refer instead to a specific national technical requirement defining corresponding assessment method",
pkt 5.4 - NATIONAL TECHNICAL REQUIREMENT
w akapicie czwartym wyrażenie "In some cases, the NTR can be transferred into the UTP, in full or in part, in the form of a specific case" należy zastąpić wyrażeniem "In case a national technical requirement falls, in full or in part, within the scope of a requirement laid down in the UTP, it should be transferred into the UTP in the form of a specific case",
pkt 10.3 - CORRELATION WITH UNION LAW
w akapicie drugim wyrażenie "whether an ECM" należy zastąpić wyrażeniem "whether their ECM",
w akapicie czwartym akapit pierwszy wyrażenie "should be accepted" zastępuje się wyrażeniem "should be accepted in international traffic",
w akapicie czwartym tiret drugie wyrażenie "For the purpose of providing ECM services" należy zastąpić wyrażeniem "For the purpose of providing ECM services on the territory of a Contracting State", a wyrażenie "Contracting States" należy zastąpić wyrażeniem "that Contracting State";
7)
Komisja może uzgodnić niewielkie zmiany w określonych w niniejszym artykule aktach Komisji Ekspertów Technicznych bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji.
Artykuł  2

Po ich przyjęciu decyzje Komisji Ekspertów Technicznych zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2025 r.
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/103(1)/oj).
2 Umowa między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2013/103/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1694 z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenia Komisji: (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1299/2014, (UE) nr 1300/2014, (UE) nr 1301/2014, (UE) nr 1302/2014, (UE) nr 1304/2014 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/ 1694/oj).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006 (Dz.U, L 356 z 12.12.2014, s. 438, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2014/1305/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1251

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1251 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 17. sesji Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do rewizji ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski", dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, oznaczeń pojazdów, podsystemu "Infrastruktura", oraz podsystemu "Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych", a także w odniesieniu do aktualizacji podręcznika wdrażania i stosowania przepisów ujednoliconych APTU i ATMF
Data aktu: 16/06/2025
Data ogłoszenia: 27/06/2025