uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6 akapit trzeci, art. 7 ust. 2 akapit trzeci, art. 9 ust. 5 akapit trzeci, art. 11 ust. 4 akapit czwarty, art. 14 ust. 7 akapit trzeci, art. 20 ust. 3 akapit trzeci, art. 21 ust. 5 akapit trzeci, art. 22 ust. 3 akapit drugi oraz art. 23 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1033 2 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 poprzez wprowadzenie w art. 2 tego rozporządzenia definicji "transakcji pakietowych". Ponieważ rozporządzenia delegowane nie powinny zawierać definicji już określonych w aktach ustawodawczych, należy wykreślić z tego rozporządzenia tę samą definicję "transakcji pakietowych", która jest obecnie określona w art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583 3 .
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 4 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 poprzez ograniczenie wymogu publikowania gwarantowanych lub orientacyjnych kwotowań w odniesieniu do instrumentów nieudziałowych do centralnych arkuszy zleceń limitowanych i systemów transakcyjnych opartych na okresowych fazach ustalania kursu jednolitego. W związku z tym rozporządzeniem (UE) 2024/791 uchylono również art. 9 ust. 5 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w którym upoważniono Komisję między innymi do określenia definicji "zapytań o kwotowanie" i "głosowych systemów obrotu", do celów zwolnienia z ujawniania przedtransakcyjnego. W związku z tym definicje te należy wykreślić z art. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Konieczne jest również wykreślenie z załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 systemu opartego na kwotowaniu, systemu zapytań o kwotowanie i głosowego systemu obrotu.
(3) Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 poprzez dodanie w art. 9 ust. 5 tego rozporządzenia nowej lit. f). Zgodnie z tym przepisem Komisja jest uprawniona do określenia specyficznych cech "centralnych arkuszy zleceń limitowanych" ("CLOB", zwanych również systemami transakcyjnymi opartymi na arkuszu zleceń) i "systemów transakcyjnych opartych na okresowych fazach ustalania kursu jednolitego" (zwanych również systemami transakcyjnymi opartymi na aukcjach okresowych). W związku z tym należy wprowadzić odpowiednie definicje do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. System transakcyjny funkcjonujący w oparciu o arkusz zleceń, który obejmuje wyłącznie kwotowania animatorów rynku, oraz algorytm transakcyjny, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z już figurującymi kwotowaniami animatorów rynku bez udziału człowieka w oparciu o najlepszą dostępną cenę, należy uznać za system transakcyjny oparty na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych. System transakcyjny funkcjonujący w oparciu o arkusz zleceń, w którym kwotowania dostawców płynności są potwierdzane przed potencjalnym wykonaniem przychodzącego zlecenia, oraz algorytm transakcyjny, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z potwierdzonymi kwotowaniami dostawców płynności bez udziału człowieka w oparciu o najlepszą dostępną cenę, również należy uznać za system transakcyjny oparty na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych. W przypadku gdy system transakcyjny oparty na arkuszu zleceń łączy elementy systemu transakcyjnego opartego na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych i systemu transakcyjnego opartego na aukcjach okresowych, komponent obejmujący arkusz zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych i komponent obejmujący aukcje okresowe w ramach systemu transakcyjnego opartego na arkuszu zleceń powinny podlegać wymogom informacyjnym określonym w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 odpowiednio w odniesieniu do systemów transakcyjnych opartych na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych i do systemów transakcyjnych opartych na aukcjach okresowych.
(4) Art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 stanowi, że przepisy aktów delegowanych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia mające zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r. mają nadal zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia mających zastosowanie od dnia 28 marca 2024 r. W zawiadomieniu Komisji w sprawie interpretacji i wykonania przepisu przejściowego określonego w rozporządzeniu (UE) 2024/791 5 Komisja wyjaśniła, że art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ma na celu zapewnienie ciągłości uczestnikom rynku w okresie, gdy przygotowywane są nowe rozporządzenia delegowane Komisji. Aby zapewnić taką ciągłość w praktyce, do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 należy wprowadzić nowy art. 1a w celu określenia, które artykuły tego rozporządzenia delegowanego powinny nadal mieć zastosowanie wyłącznie do instrumentów pochodnych. Artykuły te powinny nadal mieć zastosowanie wraz z uzupełnianymi przez nie przepisami rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 28 marca 2024 r. W związku z tym należy również doprecyzować, że zawarte w tych artykułach odniesienia do art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 należy odczytywać jako odniesienia do art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 28 marca 2024 r.
(5) Zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Komisja jest uprawniona do określenia wielkości zleceń o dużej skali w porównaniu z normalną wielkością rynkową. W art. 9 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia umożliwiono właściwym organom zwolnienie operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu z obowiązku upubliczniania informacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia, w odniesieniu do takich zleceń. Komisja określiła wielkość zleceń o dużej skali w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono jednak art. 8 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji oraz wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 8a w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do instrumentów pochodnych. Ze zmiany tej wynika, że ustalenie, czy dane zlecenie jest "o dużej skali", o czym mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, będzie różne w odniesieniu do - z jednejstrony - obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, a-z drugiejstrony - do instrumentów pochodnych. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 należy zatem wprowadzić nowy art. 3a w celu ustanowienia przepisów szczegółowych dotyczących określania "zleceń o dużej skali" w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji. Aby tworzyć stabilniejsze ramy przejrzystości przedtransakcyjnej, przepisy te powinny opierać się na statycznym wyznaczaniu "zleceń o dużej skali".
(6) Aby uwzględnić ograniczenie przejrzystości przedtransakcyjnej dotyczącej instrumentów nieudziałowych do systemów transakcyjnych opartych na arkuszu zleceń i systemów transakcyjnych opartych na aukcjach okresowych, rozporządzeniem (UE) 2024/791 uchylono w rozporządzenia (UE) nr 600/2014 art. 9 ust. 1 lit. b). Przepisy tej litery umożliwiały właściwym organom zwolnienie operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu z obowiązku upubliczniania informacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia, w odniesieniu do wykonywalnych deklaracji zainteresowania zgłaszanych w systemach zapytań o kwotowanie lub w głosowych systemach transakcyjnych, w przypadku gdy deklaracja taka jest powyżej wielkości specyficznej dla danego instrumentu finansowego. Zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Komisja była uprawniona do określenia wielkości specyficznej dla tych instrumentów finansowych, w odniesieniu do których można zastosować zwolnienie z ujawniania przedtransakcyjnego, co Komisja uczyniła w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Ponieważ rozporządzeniem (UE) 2024/791 usunięto z rozporządzenia (UE) nr 600/2014 zarówno art. 9 ust. 1 lit. b), jak i uprawnienie określone w art. 9 ust. 5 lit. d), należy również uchylić art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Konieczne jest również usunięcie wszystkich odniesień do art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 z innych przepisów tego rozporządzenia.
(7) Zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Komisja jest uprawniona do określenia instrumentów finansowych lub klas instrumentów finansowych, dla których nie ma płynnego rynku, jeżeli można zastosować zwolnienie z ujawniania przedtransakcyjnego zgodnie z art. 9 ust. 1 tego rozporządzenia. W art. 9 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia umożliwiono właściwym organom zwolnienie operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu z obowiązku upubliczniania informacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia, w odniesieniu do takich instrumentów lub klas instrumentów finansowych. W art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 Komisja określiła klasy instrumentów finansowych, dla których nie ma płynnego rynku. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono jednak art. 8 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji oraz wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 8a w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do instrumentów pochodnych. Ze zmian tych wynika, że ustalenie, czy istnieje płynny rynek, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, będzie różne w odniesieniu do - z jednej strony - obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, a - z drugiej strony - do instrumentów pochodnych. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 należy zatem wprowadzić nowy art. 6a w celu ustanowienia przepisów szczegółowych dotyczących ustalenia, czy istnieje "płynny rynek" dla obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji. Aby stworzyć stabilniejsze ramy przejrzystości, te przepisy powinny opierać się na statycznym wyznaczaniu płynności.
(8) Rozporządzeniem (UE) 2024/791 wprowadzono w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 pkt 16a zawierający definicję "wyznaczonego podmiotu publikującego" i wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 21a, który umożliwia firmie inwestycyjnej, która jest wyznaczonym podmiotem publikującym, przyjęcie odpowiedzialności za upublicznianie transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego. W tym samym nowym art. 21a przewidziano również, która strona transakcji powinna być odpowiedzialna za upublicznienie transakcji, w przypadku gdy jedna z zaangażowanych stron, żadna z nich lub obie strony są wyznaczonymi podmiotami publikującymi. W związku z tym należy skreślić wymogi określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 mające na celu identyfikację firmy inwestycyjnej odpowiedzialnej za podawanie do wiadomości publicznej transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego.
(9) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 właściwe organy mogą zezwalać operatorom rynku i firmom inwestycyjnym prowadzącym system obrotu na odroczenie publikacji szczegółów transakcji w oparciu o wielkość transakcji lub rodzaj transakcji. Zgodnie z art. 11 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia Komisja była uprawniona do określenia warunków takiej odroczonej publikacji, co Komisja uczyniła w art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono jednak art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, ustanawiając szczegółowe wymogi w zakresie odroczonej publikacji w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, oraz wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 11a zawierający szczegółowe wymogi w zakresie odroczonej publikacji w odniesieniu do instrumentów pochodnych. Do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 należy zatem wprowadzić nowy art. 8a w celu określenia dokładnych szczegółów systemu odroczonej publikacji w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, w tym w celu określenia, jakie wielkości emisji odpowiadają płynnemu lub niepłynnemu rynkowi danego instrumentu finansowego, a także definicji transakcji średniej, dużej oraz bardzo dużej wielkości i okresu odroczenia.
(10) W celu zapewnienia prostego i dobrze skalibrowanego systemu odroczenia dla obligacji należy rozróżnić trzy kategorie obligacji: (i) obligacje skarbowe i inne obligacje publiczne; (ii) obligacje korporacyjne, obligacje zamienne i inne obligacje; oraz (iii) obligacje zabezpieczone. Aby umożliwić lepsze rozróżnienie między obligacjami płynnymi i niepłynnymi, a tym samym skuteczniejszą kalibrację, obligacje należy dalej pogrupować w każdej kategorii obligacji.
(11) Zgodnie z definicją płynnego rynku określoną w art. 2 pkt 17 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 płynny rynek należy oceniać na podstawie wielkości emisji obligacji. Aby uwzględnić potencjalne zmiany wielkości emisji obligacji w miarę upływu czasu, w tym zmiany wynikające z emisji ciągłych lub z odkupu, konieczne jest oszacowanie płynnego rynku na podstawie pozostałej do spłaty kwoty emisji obligacji (tj. całkowitej wartości obligacji, które zostały wyemitowane i znajdują się w posiadaniu inwestorów w danym momencie), a nie początkowej wielkości emisji obligacji (tj. całkowitej wartości obligacji oferowanych inwestorom na rynku pierwotnym w momencie emisji).
(12) Aby wprowadzić prostszy system przejrzystości, który nie opiera się na częstych ocenach płynności, należy zmienić przepisy mające zastosowanie do strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583. Na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") oraz w oparciu o dotychczasowe doświadczenia ESMA w zakresie kalibracji wymogów w zakresie przejrzystości należy uznać, że strukturyzowane produkty finansowe oraz uprawnienia do emisji inne niż unijne uprawnienia do emisji nie mają płynnego rynku, natomiast unijne uprawnienia do emisji należy uznać za mające płynny rynek. W odniesieniu do strukturyzowanych produktów finansowych należy utrzymać istniejące progi przejrzystości przedtransakcyjnej i posttransakcyjnej oraz istniejący okres odroczenia publikacji ceny dla niepłynnych strukturyzowanych produktów finansowych, jak określono w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583. Biorąc jednak pod uwagę niepłynność strukturyzowanych produktów finansowych oraz fakt, że rozporządzenie (UE) nr 600/2014 nie zezwala już właściwym organom na wprowadzenie dodatkowego okresu odroczenia dla tych instrumentów, należy wprowadzić standardowy okres odroczenia publikacji wolumenu wynoszący do dwóch tygodni po dniu zawarcia transakcji. W odniesieniu do uprawnień do emisji progi przejrzystości przedtransakcyjnej i posttransakcyjnej należy określić w tonach CO2 (tCO2), a nie w lotach, ponieważ tCO2 jest powszechną jednostką miary dla tych instrumentów. Na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez ESMA, przy uwzględnieniu płynnego charakteru unijnych uprawnień do emisji, maksymalny okres odroczenia publikacji dla unijnych uprawnień do emisji nie powinien być dłuższy niż do godz. 19.00 czasu lokalnego drugiego dnia roboczego po dacie transakcji.
(13) Na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez ESMA należy uznać, że wszystkie instrumenty typu ETC i instrumenty typu ETN nie mają płynnego rynku. Zgodnie z podejściem przyjętym w odniesieniu do struktury- zowanych produktów finansowych standardowy okres odroczenia publikacji wolumenu wynoszący do dwóch tygodni po dniu zawarcia transakcji należy również wprowadzić w odniesieniu do instrumentów typu ETC i instrumentów typu ETN.
(14) Rozporządzeniem (UE) 2024/791 wprowadzono zmiany dotyczące możliwości wydłużenia przez właściwe organy okresu odroczenia przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. Po pierwsze możliwość ta była ograniczona do instrumentów długu państwowego. Po drugie uprawnienie właściwego organu do wydłużania okresu odroczenia publikacji było ograniczone do transakcji, których przedmiotem były instrumenty długu państwowego wyemitowane przez państwo członkowskie tego właściwego organu. W przypadku instrumentów długu państwowego niewyemitowanych przez państwo członkowskie uprawnienie do wydłużania okresu odroczenia publikacji przyznano ESMA. Po trzecie maksymalny czas trwania dodatkowych odroczeń ograniczono do sześciu miesięcy. Właściwe organy mogą określić krótszy okres odroczenia w ramach tego limitu. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583, aby odzwierciedlić te zmiany.
(15) W odniesieniu do publikacji szczegółowych informacji o kilku transakcjach w postaci zagregowanej, o których to transakcjach mowa w art. 11 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, metoda agregacji powinna pozostać niezmieniona. W związku z tym transakcje korzystające z wydłużonego okresu odroczenia powinny być agregowane przez odpowiednie systemy obrotu i zatwierdzone podmioty publikujące w ciągu jednego tygodnia kalendarzowego i powinny być publikowane we wtorek następujący po tym tygodniu przed godziną 9.00 czasu lokalnego.
(16) Aby zapewnić uczestnikom rynku wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do nowych wymogów, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego utworzenia systemu publikacji informacji skonsolidowanych dotyczących obligacji, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania zmian w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583.
(18) Aby zapewnić zharmonizowane stosowanie wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej w odniesieniu do instrumentów udziałowych oraz biorąc pod uwagę szczegółowe informacje na potrzeby przejrzystości przedtran- sakcyjnej, które systemy obrotu mają obowiązek przekazywać dostawcy informacji skonsolidowanych dotyczących instrumentów udziałowych na podstawie art. 22a rozporządzenia (UE) nr 600/2014, należy zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 6 w celu określenia szczegółowych informacji na potrzeby przejrzystości przedtransakcyjnej, które mają upubliczniać operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu dla każdej klasy instrumentu finansowego, jak wymaga tego art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(19) Zlecenia z wielkością ujawnioną (tzw. zlecenia typu iceberg) to zlecenia, które mają widoczny wolumen (tzw. wolumen ujawniany, ang. peak) udostępniony do wykonania (odpowiadający części wielkości całego zlecenia) oraz ukryty wolumen (odpowiadający pozostałej część wielkości zlecenia) przechowywany w podsystemie zarządzania zleceniami, który może zostać uwolniony do wykonania dopiero po wykonaniu ujawnionego zlecenia. Aby uwzględnić możliwość wykonania ukrytej części zleceń typu iceberg w ściśle określonych okolicznościach, należy zmienić art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 dotyczący zwolnienia mającego zastosowanie do podsystemu zarządzania zleceniami.
(20) Rozporządzeniem (UE) 2024/791 wprowadzono w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 definicję "wyznaczonego podmiotu publikującego" i wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 21a, który umożliwia firmie inwestycyjnej, która jest wyznaczonym podmiotem publikującym, przyjęcie odpowiedzialności za upublicznianie transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego. W tym samym nowym art. 21a przewidziano również, która strona transakcji powinna być odpowiedzialna za upublicznienie transakcji, w przypadku gdy jedna z zaangażowanych stron, żadna z nich lub obie strony są wyznaczonymi podmiotami publikującymi. W związku z tym należy skreślić wymogi określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 mające na celu identyfikację firmy inwestycyjnej odpowiedzialnej za podawanie do wiadomości publicznej transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego.
(21) Aby zapewnić właściwą kalibrację progów stosowania wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla instrumentów udziałowych w odniesieniu do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, należy udoskonalić metodę ustalania standardowej wielkości rynkowej określoną w art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 poprzez zwiększenie szczegółowości przedziałów średniej wielkości transakcji. Próg stosowany do określenia minimalnej wielkości kwotowań dla podmiotów systematycznie internalizujących transakcje powinien odpowiadać standardowej wielkości rynkowej. Biorąc pod uwagę najlepsze praktyki międzynarodowe, konkurencyjność przedsiębiorstw unijnych, poziom wpływu na rynek i efektywność kształtowania cen, próg stosowany do określenia wielkości, poniżej której zastosowanie mają obowiązki w zakresie przejrzystości przedtran- sakcyjnej dla instrumentów udziałowych w odniesieniu do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, powinien odpowiadać dwukrotności standardowej wielkości rynkowej.
(22) Aby zapewnić dokładne odzwierciedlenie aktywności rynku i procesu kształtowania cen w ramach przejrzystości posttransakcyjnej dla instrumentów udziałowych, konieczna jest zmiana art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 w celu ustalenia i doprecyzowania zakresu transakcji, które nie wpływają na ustalenie poziomu cen rynkowych na podstawie czynników podaży i popytu, w tym transakcji typu "give-up" i transakcji typu "give-in". Transakcje te są transakcjami technicznymi przeprowadzanymi przede wszystkim w celach operacyjnych lub w celu ułatwienia zarządzania ryzykiem między firmami inwestycyjnymi, a zatem nie stanowią niezależnych zdarzeń mających wpływ na proces ustalania cen. Z tego powodu należy je wyłączyć z wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej.
(23) W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 określono rodzaje systemów transakcyjnych oraz dla każdego systemu przedstawiono opis jego głównych cech oraz informacje, które należy podawać do wiadomości publicznej zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. Załącznik ten należy zmienić w celu doprecyzowania, że systemy transakcyjne funkcjonujące w oparciu o arkusz zleceń, który obejmuje wyłącznie kwotowania animatorów rynku, i algorytm transakcyjny działający bez udziału człowieka, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z już figurującymi kwotowaniami animatorów rynku w oparciu o najlepszą dostępną cenę, należy uznać za systemy transakcyjne oparte na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych. Systemy transakcyjne funkcjonujące w oparciu o arkusz zleceń, w którym kwotowania dostawców płynności są potwierdzane przed potencjalnym wykonaniem przychodzącego zlecenia, oraz algorytm transakcyjny, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z potwierdzonymi kwotowaniami dostawców płynności bez udziału człowieka w oparciu o najlepszą dostępną cenę, również należy uznać za systemy transakcyjne oparte na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych.
(24) Aby zapewnić uczestnikom rynku i właściwym organom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do nowych wymogów, a jednocześnie zapewnić terminowe ustanowienie systemu publikacji informacji skonsolidowanych dotyczących akcji, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia dotyczących szczegółowych informacji do celów przejrzystości przed- i posttransakcyjnej, które należy podawać do wiadomości publicznej w odniesieniu do instrumentów udziałowych, ustalenia najodpowiedniejszego rynku w sensie płynności dla instrumentów udziałowych, zleceń dotyczących instrumentów udziałowych o dużej skali oraz metodyki dokonywania obliczeń do celów przejrzystości w odniesieniu do instrumentów udziałowych.
(25) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/587.
(26) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA. ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 7 . ESMA wziął również pod uwagę opinię grupy ekspertów zainteresowanych stron na temat jakości danych dotyczących rynków instrumentów udziałowych i nieudziałowych oraz protokołów komunikacyjnych zgodnie z art. 22b ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(27) Aby zapewnić skuteczne ramy przejrzystości i skuteczne ustanowienie systemu publikacji informacji skonsolidowanych dla obligacji i instrumentów udziałowych, a także biorąc pod uwagę, że wszystkie przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczą przejrzystości przed- i posttransakcyjnej, zmiany w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2017/583 i (UE) 2017/587, które mają zostać przyjęte odpowiednio na podstawie art. 4 ust. 6, art. 7 ust. 2, art. 9 ust. 5, art. 11 ust. 4, art. 14 ust. 7, art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 5, art. 22 ust. 3 i art. 23 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, należy włączyć do jednego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 czerwca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1246 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1246 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2017/583 i (UE) 2017/587 w odniesieniu do wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji i instrumentów udziałowych |
| Data aktu: | 18/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 02/03/2026, 23/11/2025 |