uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 27d ust. 4 akapit drugi, art. 27db ust. 7 akapit trzeci, art. 27g ust. 6 akapit drugi, art. 27g ust. 8 akapit drugi oraz art. 27i ust. 5 akapit drugi,
(1) W art. 2 ust. 1 pkt 36a rozporządzenia (UE) nr 600/2014 pojęcie "dostawców usług w zakresie udostępniania informacji" (DRSP) zdefiniowano jako obejmujące zatwierdzone podmioty publikujące (APA), zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze (ARM) i dostawców informacji skonsolidowanych (CTP). Mimo że podmioty te prowadzą różną działalność w zakresie udostępniania informacji, w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/571 2 przewidziano podobną procedurę udzielania zezwoleń tym podmiotom. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 3 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w celu wprowadzenia rozróżnienia między, z jednej strony, procedurą udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM oraz, z drugiej strony, procedurą udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności jako CTP. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono również wymogi organizacyjne dla CTP. Ponadto od 2025 r. DRSP są zobowiązani do przestrzegania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 4 . Aby odzwierciedlić te zmiany, należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/571 i zastąpić je nowym rozporządzeniem.
(2) Aby umożliwić Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu dokonanie oceny, czy APA lub ARM dysponuje wystarczającymi zasobami ludzkimi i nadzorem nad swoją działalnością, struktura organizacyjna, o której mowa w art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, powinna wskazywać, kto jest odpowiedzialny za poszczególne działania danego APA lub ARM. Aby zidentyfikować obszary, które mogą mieć wpływ na niezależność APA lub ARM i powodować konflikt interesów, struktura organizacyjna powinna obejmować nie tylko usługi w zakresie udostępniania informacji świadczone przez APA lub ARM, ale również wszelkie inne usługi świadczone przez APA lub ARM. Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy polityki, procedury i struktura ładu korporacyjnego zapewniają niezależność APA lub ARM oraz unikanie konfliktów interesów, wnioskodawca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinien również przedstawić informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności jego organów zarządzających.
(3) Konflikty interesów mogą powstawać między, z jednej strony, APA lub ARM oraz, z drugiej strony, klientami korzystającymi z ich usług w celu wywiązania się ze swoich obowiązków regulacyjnych i innymi jednostkami zakupującymi dane od APA lub ARM. Konflikty te mogą powstać w szczególności w przypadku, gdy APA lub ARM prowadzi inną działalność, w tym jako operator rynku, firma inwestycyjna lub repozytorium transakcji. Nierozwiązany konflikt interesów mógłby zachęcić APA lub ARM do opóźnienia publikacji lub przedstawienia danych lub do prowadzenia obrotu na podstawie otrzymanych informacji poufnych. APA i ARM powinny zatem stosować i utrzymywać skuteczne rozwiązania administracyjne w celu identyfikowania istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, obejmujące przygotowywanie wykazu konfliktów interesów oraz wdrażanie polityk i procedur, które są odpowiednie do zarządzania tymi konfliktami, a także, w razie potrzeby, podział funkcji biznesowych i personelu, aby ograniczyć przepływ wrażliwych informacji między różnymi obszarami działalności.
(4) W celu zapewnienia, by wszyscy członkowie organu zarządzającego APA lub ARM cieszyli się nieposzlakowaną opinią, posiadali wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie oraz poświęcali wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków, zgodnie z wymogami art. 27f rozporządzenia (UE) nr 600/2014, APA i ARM powinny być w stanie wykazać, że posiadają solidne procedury mianowania i oceny wyników działalności członków organu zarządzającego oraz że istnieją jasne struktury podległości służbowej, a organowi zarządzającemu składane są regularnie sprawozdania.
(5) Środowisko kontroli wewnętrznej APA i ARM stanowi zasadniczą część ich struktury organizacyjnej, o której mowa w art. 27d ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. Aby umożliwić ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu dokonanie oceny, czy APA i ARM wprowadziły - na dzień udzielenia po raz pierwszy zezwolenia - wszystkie rozwiązania niezbędne do wypełnienia swoich obowiązków, wnioskujący o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinni przedstawić właściwemu dla siebie organowi informacje na temat środowiska kontroli wewnętrznej, w tym informacje dotyczące ich funkcji kontroli wewnętrznej, zgodności z przepisami, zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego.
(6) APA i ARM są objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2022/2554 i w związku z tym podlegają zawartym w nim wymogom dotyczącym operacyjnej odporności cyfrowej. Wnioskujący o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinni zatem wykazać ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi krajowemu, że wypełniają wszystkie mające zastosowanie obowiązki wynikające z tego rozporządzenia. Wnioskujący o zezwolenie na prowadzenie działalności jako APA lub jako ARM powinni wykazać, że wypełniają w szczególności obowiązki w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z technologiami informacyjno- komunikacyjnymi (ICT), zarządzania ryzykiem ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT, ciągłości działania i systemów zapasowych, testowania i zdolności, bezpieczeństwa i zgłaszania incydentów.
(7) APA i ARM powinny monitorować, czy dane, które publikują lub przedstawiają, są dokładne i kompletne. Podmioty te powinny również zapewnić, że stosują mechanizmy wykrywania błędów lub przeoczeń spowodowanych przez klientów lub przez nie same. W przypadku ARM może to obejmować uzgadnianie próbek danych przedstawionych ARM przez firmę inwestycyjną lub pozyskiwanych przez ARM w imieniu firmy inwestycyjnej z odpowiednimi danymi przekazanymi przez właściwy organ. Częstotliwość i zakres takich uzgodnień powinny być proporcjonalne do ilości danych przetwarzanych przez ARM oraz do zakresu, w jakim sporządza on zgłoszenia transakcji na podstawie danych dotyczących klientów lub przekazuje on zgłoszenia transakcji sporządzone przez klientów. W celu zapewnienia terminowego przekazywania zgłoszeń, które byłyby wolne od błędów i przeoczeń, ARM powinny stale monitorować skuteczność swoich systemów.
(8) ARM, który dopuszcza się błędu lub przeoczenia, powinien niezwłocznie skorygować taki błąd lub przeoczenie. Taki ARM powinien również powiadomić ESMA lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy i każdy właściwy organ, któremu przedstawia swoje sprawozdania, o tym błędzie lub przeoczeniu oraz ich skorygowaniu. Aby umożliwić klientowi dostosowanie swojej dokumentacji wewnętrznej do informacji, które ARM przedstawił właściwemu organowi w imieniu klienta, ARM powinien również powiadomić swoich klientów o szczegółach błędu lub przeoczenia i przekazać im zaktualizowane zgłoszenie transakcji.
(9) APA powinny mieć możliwość usuwania i zmiany informacji otrzymanych od firmy inwestycyjnej przekazującej zgłoszenie transakcji, w przypadku gdy ta firma inwestycyjna napotyka trudności techniczne i nie może sama usunąć ani zmienić informacji. Ponieważ jednak APA nie mogą mieć pewności, czy postrzegane błędy lub przeoczenia rzeczywiście stanowią nieprawidłowość, ponieważ nie były stroną zrealizowanej transakcji, APA nie powinny być odpowiedzialne za skorygowanie informacji zawartych w opublikowanych sprawozdaniach, jeżeli błąd lub przeoczenie można przypisać firmie inwestycyjnej przekazującej zgłoszenie transakcji.
(10) Aby ułatwić niezawodną komunikację między APA a firmami inwestycyjnymi przekazującymi zgłoszenia transakcji, zwłaszcza w odniesieniu do unieważnienia lub zmiany konkretnych transakcji, APA powinny uwzględnić w wiadomościach potwierdzających dla tych firm inwestycyjnych kod identyfikacyjny transakcji przypisany przez dany APA przy podawaniu informacji do wiadomości publicznej.
(11) Aby wypełnić swoje obowiązki sprawozdawcze wynikające z rozporządzenia (UE) nr 600/2014, ARM powinny zapewnić sprawny przepływ informacji do i od właściwego organu. ARM powinny zatem być w stanie wykazać, że są w stanie przestrzegać specyfikacji technicznych określonych przez właściwy organ w odniesieniu do interfejsu między danym ARM a właściwym organem.
(12) W celu zapewnienia efektywnego rozpowszechniania informacji przez APA, a także łatwego dostępu do tych informacji oraz ich wykorzystywania przez uczestników rynku, informacje te powinny być publikowane, w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy, przez stabilne kanały umożliwiające automatyczny dostęp do tych informacji. Strony internetowe nie zawsze zapewniają strukturę, która byłaby wystarczająco solidna i skalowalna oraz umożliwiałaby łatwy automatyczny dostęp do danych. Takim ograniczeniom technologicznym można jednak zaradzić w przyszłości. Nie należy zatem określać konkretnej technologii. Zamiast tego należy wyznaczyć kryteria, które musi spełniać wybrana technologia.
(13) Aby umożliwić ESMA ocenę, czy wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP wprowadził, na dzień składania wniosku o udzielenie zezwolenia, wszystkie rozwiązania niezbędne do spełnienia kryteriów określonych w art. 27da ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, taki wnioskodawca powinien przedstawić we wniosku o udzielenie zezwolenia program działania, schemat organizacyjny i schemat struktury własnościowej. Aby umożliwić ESMA ocenę, czy wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP dysponuje wystarczającymi zasobami ludzkimi i nadzorem nad swoją działalnością, w schemacie organizacyjnym należy określić, kto jest odpowiedzialny za poszczególne działania. Ponadto, aby umożliwić ESMA określenie obszarów, które mogą mieć wpływ na niezależność CTP i powodować konflikt interesów, schemat organizacyjny powinien obejmować nie tylko usługi w ramach systemu publikacji informacji skonsolidowanych, lecz także wszelkie inne usługi, które wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP zamierza świadczyć. Ponadto aby umożliwić ESMA ocenę, czy polityki, procedury i struktura ładu korporacyjnego zapewniają zarówno niezależność CTP, jak i unikanie konfliktów interesów, wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien również przedstawić informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności jego organów zarządzających oraz na temat środowiska kontroli wewnętrznej.
(14) W celu zapewnienia, by wszyscy członkowie organu zarządzającego CTP byli osobami, które cieszą się nieposzlakowaną opinią i posiadają wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie, wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien być w stanie wykazać, że posiada solidne procedury mianowania i oceny wyników działalności członków organu zarządzającego oraz że istnieją jasne struktury podległości służbowej, a organowi zarządzającemu składane są regularnie sprawozdania.
(15) Mogą wystąpić konflikty interesów między, z jednej strony, CTP oraz, z drugiej strony, podmiotami przekazującymi dane lub użytkownikami danych. Konflikty te mogą powstać w szczególności w przypadku, gdy CTP prowadzi inną działalność, w tym jako operator rynku, firma inwestycyjna lub repozytorium transakcji. W ramach ładu korporacyjnego wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien udowodnić ESMA, że ustanowił ramy, które są odpowiednie do identyfikacji istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, obejmujące przygotowanie wykazu konfliktów interesów i wdrożenie polityk i procedur odpowiednich do zarządzania tymi konfliktami oraz, w razie potrzeby, podział funkcji biznesowych i personelu, aby ograniczyć przepływ wrażliwych informacji między różnymi obszarami działalności CTP.
(16) Zlecenie działań na zasadzie outsourcingu, w szczególności krytycznych i istotnych funkcji, może stanowić istotną zmianę w kontekście warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako CTP. Aby zapewnić, by zlecenie działań na zasadzie outsourcingu nie uniemożliwiało CTP spełniania jego obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ani nie prowadziło do konfliktu interesów, CTP powinien być w stanie wykazać wystarczającą kontrolę i wystarczający nadzór nad działaniami zleconymi na zasadzie outsourcingu.
(17) CTP są objęci zakresem rozporządzenia (UE) 2022/2554 i w związku z tym podlegają wymogom dotyczącym operacyjnej odporności cyfrowej określonym w tym rozporządzeniu. We wniosku o udzielenie zezwolenia wnioskodawcy ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinni zatem zapewnić, że spełniają mające zastosowanie wymogi określone w tym rozporządzeniu.
(18) Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien udowodnić, że jego systemy mogą pobierać dane z systemów obrotu i od APA oraz konsolidować i publikować takie informacje bez zakłóceń. Powinien on również wykazać swoją zdolność do konsolidacji i publikowania danych zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2025/1155 5 .
(19) Aby wykazać rozsądny poziom opłat, jakie wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP zamierza pobierać od swoich klientów, wnioskodawca ten powinien przedstawić ESMA politykę w zakresie danych rynkowych, w tym szczegółowe wyjaśnienie modeli licencji i przewidywanej taryfy opłat zgodnie z art. 17 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1156 6 . Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP w odniesieniu do obligacji powinien ujawniać wszelkie rozwiązania dotyczące redystrybucji dochodów wśród podmiotów przekazujących dane, o których mowa w art. 27h ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(20) Aby umożliwić ESMA zrozumienie zużycia energii w wyniku działań związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem i przechowywaniem danych, wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako CTP powinien podać oczekiwany współczynnik efektywności zużycia energii (PUE) określony w normach międzynarodowych.
(21) Aby umożliwić ESMA ustalenie, czy ich połączone zasoby mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania systemu publikacji informacji skonsolidowanych, współwnioskodawcy, o których mowa w art. 27da ust. 2 lit. n) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, powinni wykazać związaną ze zdolnościami technicznymi i logistycznymi konieczność wspólnej obsługi systemu publikacji informacji skonsolidowanych w odniesieniu do każdego z wnioskodawców.
(22) Informacje przekazywane właściwym organom powinny zawierać informacje dotyczące tożsamości członków organu zarządzającego DRSP oraz ich odpowiedniości. Informacje takie obejmują dane osobowe. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 należy wymagać wyłącznie danych osobowych, które są niezbędne do oceny przez właściwy organ zdolności członków organu zarządzającego DRSP do spełnienia wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. Przetwarzanie danych osobowych do celów niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych. W związku z tym wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez właściwe organy krajowe w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia powinno podlegać przepisom rozporządzenia (UE) 2016/679 i krajowym wymogom dotyczącym ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez ESMA w zastosowaniu niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 . Aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie oceny do celów udzielenia po raz pierwszy zezwolenia i bieżącego nadzoru, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich zabezpieczeń, DRSP i właściwe organy powinni przechowywać dane osobowe dotyczące nieposzlakowanej opinii członka organu zarządzającego przez okres nie dłuższy niż pięć lat po zakończeniu pełnienia funkcji przez tego członka.
(23) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(24) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 9 .
(25) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne w dniu 17 marca 2025 r.
(26) Regulacyjne standardy techniczne, które mają zostać przyjęte na podstawie uprawnień określonych w art. 27d ust. 4, art. 27db ust. 7, art. 27g ust. 6 i 8 oraz art. 27i ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, powinny zostać połączone w jedno rozporządzenie delegowane Komisji w celu zapewnienia, aby wszystkie przepisy określające warunki udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności jako DRSP zostały skonsolidowane w jednym rozporządzeniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1143 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1143 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi w zakresie zezwoleń i wymogi organizacyjne dotyczące zatwierdzonych podmiotów publikujących i zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych oraz wymogi w zakresie zezwoleń dotyczące dostawców informacji skonsolidowanych, oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/571 |
| Data aktu: | 12/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 23/11/2025 |