uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 10 akapit trzeci,
(1) Rejestry, które dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów są zobowiązani prowadzić, powinny być dostosowane do rodzaju prowadzonej przez nich działalności oraz do zakresu świadczonych przez nich usług w zakresie kryptoaktywów, a także realizowanych przez nich działań, zleceń i transakcji.
(2) Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni mieć swobodę określania sposobu ewidencjonowania odpowiednich danych dotyczących wszystkich zleceń i transakcji związanych z kryptoaktywami. Zasadnicze znaczenie dla wypełniania przez właściwe organy zadań w zakresie nadzoru i podejmowania przez nie środków dotyczących egzekwowania przepisów mają jednak spójne i porównywalne rejestry usług, działań, zleceń i transakcji. W szczególności właściwe organy powinny mieć możliwość przeprowadzenia takiej samej analizy wszystkich zbiorów danych z rejestrów, niezależnie od tego, który dostawca usług w zakresie kryptoaktywów sporządził dany rejestr. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni zatem przekazywać spójne i szczegółowe informacje dotyczące rejestrów usług, działań, zleceń i transakcji z wykorzystaniem jednolitych standardów, w przypadku gdy właściwy organ zażąda tych informacji na podstawie art. 94 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Z tych samych powodów należy sprecyzować, że rejestry należy przechowywać na nośniku umożliwiającym skuteczny nadzór ze strony właściwych organów.
(3) Aby wykorzystać znajomość i stosowanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 , zapewnić spójne standardy sprawozdawczości w całym sektorze finansowym i zminimalizować obciążenia sprawozdawcze dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, dane należy rejestrować zgodnie ze standardami, o których mowa w tym rozporządzeniu. Aby zapewnić spójność między niniejszym rozporządzeniem delegowanym a rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/416 3 , takie same standardy powinny obowiązywać, gdy ewidencjonowanie jest również wymagane zgodnie z tym rozporządzeniem delegowanym.
(4) Aby zapewnić właściwym organom możliwość prawidłowego nadzorowania usług świadczonych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, konieczne jest, by dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzili rejestr ustaleń dotyczących polityki i procedur wprowadzonych w celu wypełnienia obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114.
(5) Nadużycia na rynku, w tym manipulacje na rynku, mogą być popełniane za pomocą różnych środków, w tym handlu algorytmicznego. Aby zatem zapewnić skuteczny nadzór rynku w przypadku, gdy decyzje inwestycyjne są podejmowane przez osobę niebędącą klientem lub przez algorytm komputerowy, w zapisach zlecenia i transakcji należy wskazać tę osobę lub ten algorytm, z zastosowaniem niepowtarzalnych, wiarygodnych i spójnych identyfikatorów. Z tych samych powodów ważne jest określenie, że w przypadku gdy decyzję inwestycyjną podejmuje więcej niż jedna osoba u dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, w rejestrach należy wskazać osobę, na której spoczywa główna odpowiedzialność za tę decyzję.
(6) Aby zapewnić niepowtarzalną, spójną i wiarygodną identyfikację osób fizycznych w zapisach zlecenia i transakcji, osoby te należy identyfikować poprzez konkatenację nazwy państwa, którego obywatelami są dane osoby, po której następują identyfikatory przypisane przez państwo, którego obywatelami są te osoby. Jeżeli wspomniane identyfikatory nie są dostępne, osoby fizyczne należy identyfikować za pomocą identyfikatorów utworzonych przez konkatenację ich daty urodzenia oraz imienia i nazwiska.
(7) Konieczne jest, aby dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów rejestrowali niektóre dane osobowe na potrzeby identyfikacji ich klientów lub innych osób fizycznych istotnych dla zleceń lub transakcji dotyczących kryptoaktywów, ponieważ dane te mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia skutecznego nadzoru ze strony właściwych organów, w tym w obszarze nadużyć na rynku. We wszystkich przypadkach identyfikacji osób fizycznych należy ją przeprowadzać zgodnie z poziomem priorytetu różnych identyfikatorów określonym w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 4 .
(8) Może się zdarzyć, że osoby fizyczne, które należy zidentyfikować do celów prowadzenia rejestrów, są rezydentami państwa innego niż państwo, którego są obywatelami. Kraj zamieszkania osób fizycznych może mieć wpływ na szereg obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1114, a zatem jest ważnym elementem danych służącym zapewnieniu skutecznego nadzoru ze strony właściwych organów. Jeżeli jej kraj zamieszkania jest inny niż państwo, którego dana osoba jest obywatelem, należy to wskazać przez podanie kodu kraju zamieszkania danej osoby fizycznej.
(9) Aby ułatwić nadzór rynku i umożliwić porównywalność zapisów dokonywanych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, klienci dostawców usług w zakresie kryptoaktywów będący podmiotami prawnymi powinni być identyfikowani za pomocą kodu zgodnego z ustalonymi na szczeblu międzynarodowym kryteriami opracowywania solidnych systemów identyfikacji na potrzeby monitorowania rynków finansowych. Taki kod powinien być niepowtarzalny, neutralny, wiarygodny, oparty na otwartym oprogramowaniu, skalowalny, dostępny, udostępniony nieodpłatnie lub po rozsądnych kosztach oraz powinien podlegać właściwym ramom zarządzania. Kryteria te były również stosowane w odniesieniu do oceny przez właściwe organy najbardziej odpowiednich identyfikatorów w poprzednich standardach technicznych dotyczących danych nadzorczych 5 (6 w celu zapewnienia spójności i porównywalności danych dotyczących transakcji finansowych, a zatem powinny mieć również zastosowanie w kontekście niniejszego rozporządzenia.
(10) LEI jest powszechnie uznanym, dostępnym pod względem finansowym i operacyjnym międzynarodowym identyfikatorem stosowanym na rynkach finansowych. LEI jest międzynarodowym identyfikatorem, który zapewnia stały dostęp do danych bazowych, umożliwia porównywalność i agregowanie informacji na poziomie Unii, poprawia jakość i aktualność zagregowanych danych oraz zmniejsza obciążenie sprawozdawcze dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. W związku z tym dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni rejestrować, jeżeli jest dostępny, LEI klientów będących osobami prawnymi, w imieniu których wykonują zlecenia i realizują transakcje. Istnieją jednak inne identyfikatory podmiotów prawnych, które mogą być odpowiednie do stosowania w kontekście niniejszego rozporządzenia. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 7 nakłada na przedsiębiorstwa podlegające tej dyrektywie wymóg posiadania niepowtarzalnego identyfikatora europejskiego ("EUID"), który jednoznacznie identyfikuje przedsiębiorstwa i jako taki jest odpowiednim narzędziem identyfikacji podmiotów w UE. W okresie 18 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja i ESMA będą ściśle współpracować nad ułatwieniem stosowania EUID jako narzędzia identyfikacji klientów będących podmiotami prawnymi do celów niniejszego rozporządzenia. Po zakończeniu tych prac Komisja powinna ocenić gotowość do stosowania EUID do celów art. 14. Ponadto aby zapewnić otwartość na inne identyfikatory, które mogą być odpowiednie do celów nadzorczych i mogą wspierać integralność rynku, w niniejszym rozporządzeniu określono kryteria, które powinny spełniać te alternatywne identyfikatory. Aby umożliwić rynkowi stosowanie takich kwalifikujących się alternatywnych identyfikatorów, ESMA powinien zatwierdzić ich stosowanie, jeżeli spełniają one kryteria określone w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Niepowtarzalna metoda identyfikacji i klasyfikacji stron zgodna z wyżej wymienionymi kryteriami i instrumentami, które są zgodne z tymi zasadami, bezpośrednio wspiera działania właściwych organów na rzecz monitorowania rynku w oparciu o dane.
(12) Nadużycia dokonywane przez człowieka lub algorytm mogą wystąpić również wówczas, gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów określa platformę obrotu kryptoaktywami, do której należy uzyskać dostęp, lub dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, któremu należy przekazać zlecenia, lub jakiekolwiek inne warunki związane z realizacją zlecenia. Aby zatem zapewnić skuteczny nadzór rynku, w rejestrze zleceń i transakcji należy wskazać wykonującą takie działania osobę lub wykonujący takie działania algorytm komputerowy u dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. Z tych samych względów w przypadku, gdy w działaniach tych uczestniczy zarówno osoba, jak i algorytm komputerowy lub więcej niż jedna osoba lub jeden algorytm, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien - w sposób spójny, na podstawie uprzednio określonych kryteriów - wskazać osobę lub algorytm ponoszące główną odpowiedzialność za te działania.
(13) Aby zapewnić właściwym organom dostęp do istotnych, dokładnych i kompletnych informacji, należy wyszczególnić informacje dotyczące zlecenia, które dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni sobie przekazać.
(14) Biorąc pod uwagę transgraniczny charakter obrotu kryptoaktywami, aby uniknąć luk w danych, w przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów przekazuje zlecenia lub realizuje transakcje za pośrednictwem podmiotu, do którego nie ma zastosowania rozporządzenie (UE) 2023/1114, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien rejestrować przekazanie tych zleceń lub realizację tych transakcji, tak jakby sam przekazał te zlecenia lub zrealizował te transakcje. Takie informacje mogą mieć szczególne znaczenie dla prowadzenia przez właściwy organ odpowiedniego monitorowania rynku i nadzoru pod kątem nadużyć na rynku.
(15) Aby należycie monitorować integralność i stabilność rynków kryptoaktywów, właściwe organy potrzebują wiarygodnych, spójnych i ustandaryzowanych informacji na temat kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu. Takie informacje powinny umożliwiać im zidentyfikowanie poszczególnych kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu zgodnie z zasadami ustalonymi na szczeblu międzynarodowym. Ponadto właściwe organy powinny mieć możliwość uzyskania informacji o głównych cechach kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu, w tym o ich właściwościach technologicznych. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni zatem stosować uzgodniony na szczeblu międzynarodowym identyfikator tokena cyfrowego do identyfikacji kryptoaktywów w zapisach zleceń i transakcji, które przekazują właściwym organom. Uzgodnionym na szczeblu międzynarodowym identyfikatorem, który gwarantuje wiarygodne, spójne, ustandaryzowane i dostępne informacje oraz umożliwia porównywalność i agregowanie informacji na poziomie Unii Europejskiej, a także poprawia jakość i aktualność zagregowanych danych oraz zmniejsza obciążenie sprawozdawcze dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, jest identyfikator tokena cyfrowego (DTI) zarządzany przez Fundację Identyfikatorów Tokenów Cyfrowych (Digital Token Identifier Foundation). W związku z tym dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni mieć możliwość stosowania DTI do identyfikacji kryptoaktywów. Aby jednak zapewnić otwartość na inne identyfikatory tokenów, które mogą być odpowiednie do celów nadzorczych i mogą wspierać integralność rynku, konieczne jest ustanowienie kryteriów, które powinny spełniać te alternatywne identyfikatory. Aby umożliwić rynkowi stosowanie kwalifikujących się alternatywnych identyfikatorów, ESMA powinien zatwierdzić ich stosowanie, jeżeli spełniają one kryteria określone w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Aby móc należycie monitorować integralność i stabilność rynków kryptoaktywów, właściwe organy potrzebują wiarygodnych, spójnych i ustandaryzowanych informacji na temat kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu. Takie informacje powinny umożliwiać im sklasyfikowanie poszczególnych kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu zgodnie z zasadami ustalonymi na szczeblu międzynarodowym. Taka klasyfikacja powinna również umożliwiać organom łączenie danych zawartych w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów z danymi dotyczącymi transakcji i zleceń związanych z tym samym kryptoaktywem. Międzynarodowym standardem wykorzystywanym do klasyfikacji instrumentów finansowych jest kod ISO służący do klasyfikacji instrumentów finansowych (CFI). Kryptoaktywów, które nie są instrumentami finansowymi, nie można jednak obecnie opisać za pomocą kodu CFI. ISO CFI podlega obecnie przeglądowi w celu uwzględnienia klasyfikacji kryptoaktywów, ale nie zostanie on zakończony przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia. W związku z tym do czasu zakończenia tego przeglądu należy stosować klasyfikację tymczasową wskazującą rodzaj kryptoaktywów (kryptoaktywa inne niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem, tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem).
(17) Aby zapewnić skuteczne i efektywne monitorowanie rynku przez właściwe organy, rejestr transakcji powinien odzwierciedlać to, czy daną transakcję zrealizowano w całości lub w części za pośrednictwem oddziału dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zlokalizowanego w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim. Ujęcie danych szczegółowo opisujących działalność każdego oddziału w rejestrach prowadzonych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów nie powinno prowadzić do nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, ale umożliwiłoby właściwym organom skuteczniejsze nadzorowanie usług świadczonych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz zwiększenie widoczności sposobu świadczenia tych usług w poszczególnych państwach członkowskich.
(18) Zgodnie z zasadą minimalizacji danych dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni przechowywać wyłącznie te informacje, które są niezbędne i wystarczające, aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie kompleksowej oceny spełniania przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów odpowiednich wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz przestrzegania przez niego przepisów tego rozporządzenia dotyczących nadużyć na rynku. Podczas przetwarzania danych osobowych zawartych w rejestrach dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i właściwe organy powinni przestrzegać odpowiednich przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .
(19) W celu zapewnienia pewnej i skutecznej identyfikacji dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy są odpowiedzialni za realizację zleceń lub transakcji, dostawcy ci powinni zadbać o swoją identyfikację w rejestrze prowadzonym zgodnie z obowiązkami ewidencyjnymi z wykorzystaniem zatwierdzonych, wydanych i odpowiednio odnawianych identyfikatorów podmiotu prawnego (LEI). Zgodnie z art. 62 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów są zobowiązani posiadać identyfikator podmiotu prawnego, aby mogli uzyskać zezwolenie na prowadzenie działalności. Ponadto aby umożliwić właściwym organom wypełnianie zadań w zakresie nadzoru i podejmowanie środków dotyczących egzekwowania przepisów zgodnie z art. 68 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/1114, taki identyfikator powinien być zweryfikowany, aktualny i ujęty w rejestrze, który ma być prowadzony zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(20) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 28 sierpnia 2024 r.
(21) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(22) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1140 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1140 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ewidencjonowania wszystkich usług w zakresie kryptoaktywów, a także realizowanych w tym zakresie działań, zleceń i transakcji |
| Data aktu: | 27/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/06/2025 |