Rozporządzenie delegowane 2025/1125 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, jakie należy przekazać we wniosku o zezwolenie na ofertę publiczną tokenów powiązanych z aktywami lub na ubieganie się o dopuszczenie ich do obrotu

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1125
z dnia 5 czerwca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, jakie należy przekazać we wniosku o zezwolenie na ofertę publiczną tokenów powiązanych z aktywami lub na ubieganie się o dopuszczenie ich do obrotu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 6 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy osoby prawne lub inne przedsiębiorstwa, które zamierzają złożyć ofertę publiczną tokenów powiązanych z aktywami lub ubiegać się o dopuszczenie ich do obrotu ("emitenci ubiegający się o zezwolenie"), spełniają wymogi określone w tytule III rozporządzenia (UE) 2023/1114 i czy nie dotyczy ich żaden z powodów uzasadniających odmowę udzielenia zezwolenia, informacje, które należy przekazać we wniosku o zezwolenie na ofertę publiczną tokena powiązanego z aktywami lub na ubieganie się o dopuszczenie go do obrotu, przedłożonym zgodnie z art. 18 ust. 1 tego rozporządzenia, powinny być wystarczająco szczegółowe i wyczerpujące.

(2) Emitent ubiegający się o zezwolenie powinien przedłożyć informacje, które są prawdziwe, dokładne, kompletne i aktualne. W tym celu emitent ubiegający się o zezwolenie powinien informować właściwe organy o wszelkich zmianach lub aktualizacjach, które nastąpiły po złożeniu wniosku, a przed publiczną ofertą tokena powiązanego z aktywami lub dopuszczeniem go do obrotu, które to zmiany lub aktualizacje odnoszą się do informacji podanych we wniosku i mogą być istotne dla oceny wniosku. Właściwe organy powinny mieć również możliwość zasięgnięcia informacji, czy przed publiczną ofertą tokena powiązanego z aktywami lub dopuszczeniem go do obrotu miały miejsce jakieś zmiany lub aktualizacje.

(3) Wniosek o zezwolenie powinien zawierać informacje na temat emitenta ubiegającego się o zezwolenie, w tym jego tożsamość i informacje dotyczące odpowiedniości członków organu zarządzającego oraz wystarczająco dobrej opinii akcjonariuszy lub udziałowców - bezpośrednich bądź pośrednich - posiadających znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały.

(4) Informacje zawarte we wniosku o zezwolenie obejmują dane osobowe. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych zapisaną w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2  wymagać należy wyłącznie danych osobowych, które są niezbędne, aby umożliwić właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny emitenta ubiegającego się o zezwolenie, oceny członków jego organu zarządzającego, jego zdolności do spełnienia wymogów ostrożnościowych określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114 oraz ustalenie, że nie dotyczy go żaden z powodów odmowy udzielenia zezwolenia określonych w art. 21 ust. 2 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

(5) Aby zapewnić właściwym organom kompleksowy przegląd bieżących i planowanych działań oraz powiązanej organizacji emitentów ubiegających się o zezwolenie, emitent ubiegający się o zezwolenie powinien zawrzeć we wniosku o zezwolenie program działań.

(6) Emitenci tokena powiązanego z aktywami, którzy nie są dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów ani innymi podmiotami zobowiązanymi, nie podlegają dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 3  ani rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 4 . Istotne jest jednak, aby model biznesowy emitenta ubiegającego się o zezwolenie był skonstruowany w sposób, który nie naraża emitenta ubiegającego się o zezwolenie ani sektor finansowy na ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, ponieważ stanowi to podstawę odmowy udzielenia zezwolenia. W związku z tym emitent ubiegający się o zezwolenie powinien przedstawić ogólną ocenę ryzyka zawierającą odpowiednie informacje umożliwiające właściwemu organowi dokonanie oceny narażenia i wrażliwości modelu biznesowego emitenta ubiegającego się o zezwolenie w odniesieniu do ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Ogólna ocena ryzyka powinna obejmować informacje na temat mechanizmów i ustaleń związanych z emisją, wykupem i dystrybucją tokena powiązanego z aktywami oraz przewidywanego zaangażowania w te mechanizmy dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. W przypadku gdy model biznesowy emitenta ubiegającego się o zezwolenie przewiduje współpracę z dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów, wniosek o zezwolenie powinien zawierać przygotowany przez takiego dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów prospektywny opis jego mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz procedur zapewniających stałe przestrzeganie odpowiednich unijnych przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

(7) Skuteczne ramy kontroli wewnętrznej, w tym systemy zarządzania ryzykiem i informacji o ryzyku oraz systemy technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), a także zarządzanie ryzykiem, mają kluczowe znaczenie dla należytego i ostrożnego zarządzania działalnością emitenta ubiegającego się o zezwolenie oraz aktywami rezerwowymi z myślą o zapobieganiu ryzyku operacyjnemu i innym rodzajom ryzyka, ich monitorowaniu i ograniczaniu. Emitenci ubiegający się o zezwolenie powinni zatem przedstawić odpowiednią dokumentację dotyczącą ich ram kontroli wewnętrznej i ram zarządzania ryzykiem związanym z ICT, aby wykazać, że przestrzegają rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 5 .

(8) Rezerwa aktywów ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia skuteczności mechanizmu stabilizacji tokena powiązanego z aktywami oraz praw do żądania wykupu przysługujących posiadaczom tokenów w każdym momencie, również w przypadku warunków skrajnych. Wraz z wnioskiem o zezwolenie emitenci ubiegający się o zezwolenie powinni zatem przedłożyć jasne i szczegółowe zasady dotyczące struktury, ustanowienia, wyodrębnienia, przechowywania i zarządzania inwestowaniem takiej rezerwy aktywów.

(9) Emitenci ubiegający się o zezwolenie powinni przekazywać właściwemu organowi wszelkie niezbędne i wystarczające informacje umożliwiające właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny członków organu zarządzającego w celu upewnienia się, że spełniają oni wymogi dotyczące odpowiedniości i że nie dotyczy ich żaden z powodów odmowy udzielenia zezwolenia określonych w art. 21 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2023/1114. W tym celu wniosek o zezwolenie powinien zawierać informacje istotne dla oceny reputacji, w tym wystarczające informacje umożliwiające zweryfikowanie, czy członkowie organu zarządzającego nie byli skazani za przestępstwa związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu lub za jakiekolwiek inne przestępstwa, które mogłyby mieć wpływ na ich dobrą reputację, a także ocenę ich doświadczenia zawodowego, wiedzy i umiejętności w obszarach istotnych z punktu widzenia usług finansowych, kryptoaktywów, innych aktywów cyfrowych, technologii rozproszonego rejestru (DLT), innowacji cyfrowych, technologii informatycznych (IT), cyberbezpieczeństwa lub zarządzania, oraz informacje umożliwiające ocenę możliwości poświęcania przez nich wystarczająco dużo czasu na wykonywanie ich obowiązków. Aby zapewnić spójność i koordynację decyzji różnych organów nadzoru finansowego, informacje te powinny również obejmować wszelkie wcześniejsze oceny dokonane przez właściwe organy.

(10) W odniesieniu do akcjonariuszy i udziałowców posiadających bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały w emitencie ubiegającym się o zezwolenie wniosek o zezwolenie powinien zawierać wszelkie informacje umożliwiające właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny wystarczająco dobrej opinii takich akcjonariuszy lub udziałowców i służące upewnieniu się, że nie dotyczą ich powody odmowy udzielenia zezwolenia określone w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114. W tym celu wniosek o zezwolenie powinien zawierać informacje, które są niezbędne i wystarczające, aby umożliwić właściwym organom zweryfikowanie, czy ci akcjonariusze lub udziałowcy nie byli skazani za przestępstwa związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu ani za jakiekolwiek inne przestępstwa, które mogłyby wpłynąć na ich dobrą opinię, oraz ustalenie pewności i legalnego pochodzenia środków finansowych lub innych aktywów wykorzystywanych do założenia emitenta ubiegającego się o zezwolenie i do finansowania działalności tego emitenta ubiegającego się o zezwolenie.

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskim Bankiem Centralnym.

(12) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 .

(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 17 lipca 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje dotyczące tożsamości emitenta ubiegającego się o zezwolenie

Do celów art. 18 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2023/1114 wniosek o zezwolenie zawiera wszystkie następujące informacje dotyczące tożsamości emitenta ubiegającego się o zezwolenie:

a)
aktualną pełną nazwę prawną emitenta ubiegającego się o zezwolenie, jego nazwę handlową, logo, adresy stron internetowych wykorzystywanych przez niego do komunikacji i marketingu, w tym kont w mediach społecznościowych, oraz, w stosownych przypadkach, wszelkie planowane zmiany tych nazw, kont lub adresów;
b)
zatwierdzony, wydany i należycie wznowiony identyfikator osoby prawnej emitenta ubiegającego się o zezwolenie, zgodny z normą ISO 17442, nadany na warunkach dowolnej akredytowanej lokalnej jednostki operacyjnej globalnego systemu LEI;
c)
formę prawną emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
d)
datę i państwo członkowskie założenia emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
e)
państwo członkowskie i adres siedziby statutowej emitenta ubiegającego się o zezwolenie oraz, jeśli jest inny, adres siedziby zarządu i głównego miejsca prowadzenia działalności;
f)
w przypadku gdy emitent ubiegający się o zezwolenie jest zarejestrowany w rejestrze centralnym, rejestrze handlowym, rejestrze spółek lub podobnym rejestrze publicznym innym niż rejestr, o którym mowa w akapicie drugim - nazwę tego rejestru i numer rejestracyjny emitenta ubiegającego się o zezwolenie lub równoważny sposób identyfikacji w tym rejestrze oraz kopię zaświadczenia o rejestracji;
g)
akty założycielskie, statut lub umowę spółki emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
h)
w przypadku gdy emitent ubiegający się o zezwolenie jest przedsiębiorstwem niebędącym osobą prawną - dokumentację pozwalającą stwierdzić, że poziom ochrony interesów osób trzecich, w tym praw posiadaczy tokena powiązanego z aktywami, jest równoważny poziomowi zapewnianemu przez osoby prawne oraz że emitent ubiegający się o zezwolenie podlega równoważnemu nadzorowi ostrożnościowemu odpowiedniemu do jego formy prawnej;
i)
datę zakończenia roku obrachunkowego emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
j)
imię i nazwisko oraz dane kontaktowe, w tym numer telefonu i adres e-mail, pracownika emitenta ubiegającego się o zezwolenie, z którym należy się kontaktować w sprawie wniosku o zezwolenie;
k)
imię i nazwisko oraz dane kontaktowe, w tym numer telefonu i adres e-mail, głównego zawodowego doradcy, który był zaangażowany w sporządzenie wniosku o zezwolenie, jeżeli korzystano z usług takiego doradcy.

Do celów lit. c)-g), w odniesieniu do osób prawnych objętych zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 8 , informacje, o których mowa w tych literach, odpowiadają informacjom zawartym w krajowym rejestrze działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 16 tej dyrektywy.

Artykuł  2

Program działań: informacje dotyczące modelu biznesowego, strategii i profilu ryzyka

1. 
Do celów art. 18 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114 wniosek o zezwolenie zawiera program działań określający model biznesowy, strategię i ocenę ryzyka emitenta ubiegającego się o zezwolenie na okres trzech lat od udzielenia zezwolenia.
2. 
Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2023/1114 program działań, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie następujące elementy:
a)
informacje na temat działalności gospodarczej emitenta ubiegającego się o zezwolenie, w tym:
(i)
główne cechy tokena powiązanego z aktywami, którego dotyczy wniosek o zezwolenie, w tym wszystkie następujące elementy:
1)
nazwę i rodzaj tokena powiązanego z aktywami, który emitent ubiegający się o zezwolenie zamierza wyemitować i którego dotyczy wniosek o zezwolenie na ofertę publiczną lub na ubieganie się o dopuszczenie do obrotu;
2)
uściślenie, czy emitent ubiega się o zezwolenie na ofertę publiczną czy na dopuszczenie do obrotu takiego tokena powiązanego z aktywami;
3)
opis mechanizmu, za którego pośrednictwem dokonuje się emisji tokena powiązanego z aktywami, w tym inteligentnych umów (smart contracts) wraz z dokumentem wyjaśniającym ich funkcjonowanie, metod płatności wykorzystywanych do zakupu tokena powiązanego z aktywami oraz kanałów dystrybucji, w szczególności informacje na temat dostawców usług w zakresie kryptoaktywów realizujących zlecenia sprzedaży lub platform wymiany kryptoaktywów;
4)
w przypadku zawarcia przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie umowy na dystrybucję tokena powiązanego z aktywami - nazwę i dane kontaktowe dystrybutorów oraz opis ról, zadań, praw i obowiązków zarówno emitenta tokena powiązanego z aktywami, jak i dystrybutorów, w tym prawo właściwe dla tej umowy;
5)
opis mechanizmu, za którego pośrednictwem dokonywany jest wykup tokena powiązanego z aktywami, w tym, w stosownych przypadkach, wskazanie, czy dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów będą zaangażowani w realizację wykupu;
6)
protokół lub mechanizm konsensusu stosowany do zatwierdzania transakcji, w tym opis cech ostateczności rozrachunku;
7)
technologię lub technologie rozproszonego rejestru (DLT), w których emitowany jest token powiązany z aktywami, oraz mosty interoperacyjności między takimi różnymi DLT, które są dostępne w momencie składania wniosku o zezwolenie, jak wskazano w dokumencie informacyjnym;
(ii)
wszelkie istniejące, pozostające w obrocie tokeny powiązane z aktywami, tokeny będące e-pieniądzem, kryptoaktywa lub inne aktywa cyfrowe wyemitowane przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie, ze wskazaniem powiązanych kwot pozostających do spłaty, sieci i rynków, na których są one przedmiotem dystrybucji i obrotu, kwoty, struktury, ustaleń dotyczących przechowywania i powierników powiązanej rezerwy aktywów lub wymogów w zakresie zabezpieczenia tokenów będących e-pieniądzem, stosownie do przypadku;
(iii)
wszelką inną działalność finansową i niefinansową prowadzoną przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie, którą emitent ubiegający się o zezwolenie zamierza nadal prowadzić w przypadku udzielenia zezwolenia, oraz interakcje między takimi rodzajami działalności, jeśli mają miejsce;
(iv)
w przypadku gdy emitent ubiegający się o zezwolenie należy do grupy - przegląd organizacji i struktury tej grupy zawierający opis działalności podmiotów wchodzących w skład grupy i wskazanie należących do grupy jednostek dominujących, finansowych spółek holdingowych zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 9 , finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 21 tego rozporządzenia oraz inwestycyjnych spółek holdingowych zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 20a tego rozporządzenia, a także wszelkie zezwolenia, rejestracje lub inne licencje udzielone przez właściwy organ w sektorze finansowym, posiadane przez jakikolwiek taki podmiot należący do grupy lub przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
b)
opis otoczenia biznesowego, w którym emitent ubiegający się o zezwolenie będzie prowadzić działalność, ze szczególnym uwzględnieniem sektora kryptoaktywów i sektora płatności, w tym:
(i)
informacje na temat najważniejszych istniejących uczestników rynku i głównych porównywalnych podmiotów;
(ii)
prawdopodobny rozwój otoczenia biznesowego i wszelkie związane z nim potencjalne ryzyko;
(iii)
analizę pozycji emitenta ubiegającego się o zezwolenie na rynku w stosunku do konkurentów;
c)
opis ogólnej strategii biznesowej emitenta ubiegającego się o zezwolenie oraz, w przypadku gdy emitent ubiegający się o zezwolenie należy do grupy, ogólnej strategii grupy, w tym:
(i)
wyjaśnienie celów strategicznych;
(ii)
wskazanie kluczowych czynników napędzających rozwój działalności;
(iii)
wskazanie wszelkiej zidentyfikowanej przewagi konkurencyjnej, co obejmuje uprzednie doświadczenie w sektorze cyfrowym, wielkość i skalowalność działalności, specyfikę DLT, w tym dostęp do publicznej lub prywatnej sieci blockchain przyznany przez właściciela sieci lub ustalenia dotyczące zarządzania, powiązane protokoły zatwierdzania i mechanizmy konsensusu lub planowaną liczbę transakcji na sekundę;
(iv)
opis klientów docelowych, w tym klientów detalicznych, korporacyjnych, instytucjonalnych, z sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz będących podmiotami publicznymi, rynków docelowych i rozmieszczenia geograficznego, w tym wykaz przyjmujących państw członkowskich, o którym mowa w art. 18 ust. 2 lit. r) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(v)
ocenę ryzyka obejmującą rzeczywiste lub potencjalne ryzyko, na które planowana działalność może być narażona, w tym:
1)
czynniki ryzyka biznesowego, takie jak nieosiągnięcie minimalnego zakładanego celu subskrypcji dla emisji tokenów powiązanych z aktywami, jeżeli cel taki został wyznaczony;
2)
ryzyko operacyjne, ryzyko nadużyć finansowych, ryzyko związane z ICT i ryzyko w cyberprzestrzeni;
3)
ryzyko finansowe, w tym ryzyko płynności, ryzyko rynkowe i kredytowe;
4)
ryzyko związane z istotnymi dostawcami zewnętrznymi;
5)
nieodłączne i rezydualne ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, również z uwzględnieniem mechanizmów i ustaleń dotyczących emisji, wykupu i dystrybucji tokena powiązanego z aktywami;
(vi)
matrycę odzwierciedlającą interakcję mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń wynikających ze strategii biznesowej.

Do celów lit. a) pkt (i) ppkt 4 w przypadku gdy emitent ubiegający się o zezwolenie zamierza, po uzyskaniu zezwolenia, wyznaczyć - w drodze pisemnej zgody - inne podmioty do przeprowadzenia oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu tokena powiązanego z aktywami, wniosek o zezwolenie zawiera polityki i procedury, w których doprecyzowano między innymi, że odpowiedzialność za zgodność z tytułem III rozporządzenia (UE) 2023/1114 pozostaje po stronie emitenta tokena powiązanego z aktywami, któremu udzielono zezwolenia, oraz że takie inne podmioty będą podlegać wymogom w zakresie postępowania i materiałów marketingowych określonym w art. 16 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia.

Artykuł  3

Program działań: informacje finansowe dotyczące biznesplanu

1. 
Wniosek o zezwolenie zawiera biznesplan, w którym objaśniono początkową rentowność i bieżącą stabilność modelu biznesowego emitenta ubiegającego się o zezwolenie oraz jego zdolność do spełnienia wymogów ostrożnościowych określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114 przez okres co najmniej trzech lat od udzielenia zezwolenia w przypadku scenariusza bazowego i scenariusza warunków skrajnych.
2. 
Scenariusz warunków skrajnych, o którym mowa w ust. 1, opiera się na poważnych, ale prawdopodobnych sytuacjach skrajnych i opracowuje się go na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/415 10 . W przypadku wniosku o zezwolenie dotyczącego oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu tokena powiązanego z aktywami, w odniesieniu do którego wnioskuje się o jego dobrowolną klasyfikację jako znaczącego tokena powiązanego z aktywami zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu, w scenariuszu warunków skrajnych zwraca się szczególną uwagę na sytuacje zaburzenia płynności.
3. 
Wszelkie założenia biznesplanu muszą być wiarygodne i realistyczne oraz opierać się na oficjalnych prognozach makroekonomicznych opracowanych przez unijną lub krajową instytucję publiczną.
4. 
W przypadku wniosku o zezwolenie dotyczącego oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu tokena powiązanego z aktywami, w odniesieniu do którego wnioskuje się o jego dobrowolną klasyfikację jako znaczącego tokena powiązanego z aktywami, w biznesplanie wyraźnie wykazuje się, że proponowana emisja spełnia wymogi określone w art. 44 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz odpowiednio odzwierciedla się większą złożoność i profil ryzyka emitenta ubiegającego się o zezwolenie.
5. 
Biznesplan zawiera prognozy finansowe dotyczące emitenta ubiegającego się o zezwolenie na poziomie indywidualnym oraz, w stosownych przypadkach, na poziomie skonsolidowanym, potwierdzające wyjaśnienie rentowności działalności i jej wiarygodności, w tym:
a)
prognostyczny plan rachunkowości na okres trzech lat po udzieleniu zezwolenia, w tym:
(i)
prognozę bilansów;
(ii)
prognozę rachunków zysków i strat lub sprawozdań z finansowych wyników działalności, w których wyszczególniono przewidywane źródła przychodów (w tym opłaty lub aktualizację wyceny rezerwy aktywów), koszty stałe i zmienne (w szczególności koszty pracy, koszty administracyjne, koszty DLT, ICT, koszty przechowywania rezerwy aktywów i zarządzania nią czy koszty realizacji uzgodnień z podmiotami zewnętrznymi);
(iii)
w stosownych przypadkach - prognozę rachunku przepływów pieniężnych;
(iv)
prognozowane stopy wzrostu wraz z wyjaśnieniem powiązanych założeń dotyczących ryzyka, w tym zdolności zarządzania ryzykiem przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
b)
wyjaśnienie łączące elementy programu działań określone w art. 3 ust. 2 z prognozami, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu;
c)
założenia przyjęte przy opracowywaniu prognoz, o których mowa w lit. a), w tym przewidywaną liczbę posiadaczy tokenów, przewidywaną dzienną liczbę i wartość transakcji oraz przewidywaną średnią dzienną liczbę i średnią łączną wartość transakcji w okresie objętym biznesplanem, czynniki wpływające na rentowność oraz objaśnienia informacji ilościowych przedstawionych w biznesplanie;
d)
obliczenia dotyczące wymogów w zakresie funduszy własnych emitenta ubiegającego się o zezwolenie, o których mowa w art. 35 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, obejmujące trzyletni okres objęty biznesplanem;
e)
dowody (w tym zbadane przez biegłego rewidenta sprawozdanie finansowe lub wyciąg z rejestru spółek) dotyczące wyemitowanego kapitału, kapitału opłaconego i kapitału, który nie został jeszcze opłacony, w tym:
(i)
w przypadku kapitału odpowiadającego wyliczonym funduszom własnym, który nie został jeszcze opłacony - dowody na zdeponowanie takiej kwoty na rachunku powierniczym w instytucji kredytowej;
(ii)
informacje na temat legalnego pochodzenia środków finansowych, które zostały lub zostaną wykorzystane do opłacenia kapitału, określone w art. 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/413 11 ;
f)
prognostyczne obliczenia kwoty i struktury rezerwy aktywów oraz ich adekwatność do zapewnienia stałego wykonywania praw do żądania wykupu w całym okresie objętym biznesplanem.
6. 
Program działań zawiera również informacje finansowe dotyczące emitenta ubiegającego się o zezwolenie za wcześniejsze okresy, w tym:
a)
wymagane ustawowo sprawozdania finansowe emitenta ubiegającego się o zezwolenie, na poziomie indywidualnym oraz, w stosownych przypadkach, na poziomie skonsolidowanym i subskonsolidowanym, zatwierdzone, w stosownych przypadkach, przez biegłego rewidenta lub przez zewnętrzną firmę audytorską, obejmujące co najmniej trzy ostatnie lata obrotowe poprzedzające złożenie wniosku o zezwolenie, w tym:
(i)
bilans na poziomie indywidualnym i, w stosownych przypadkach, skonsolidowanym lub subskonso- lidowanym;
(ii)
rachunki zysków i strat lub sprawozdania z finansowych wyników działalności na poziomie indywidualnym i, w stosownych przypadkach, skonsolidowanym i subskonsolidowanym;
(iii)
rachunek przepływów pieniężnych na poziomie indywidualnym i, w stosownych przypadkach, skonsolidowanym i subskonsolidowanym;
b)
ogólne informacje na temat zadłużenia, które emitent ubiegający się o zezwolenie zaciągnął lub planuje zaciągnąć przed dokonaniem oferty publicznej tokena powiązanego z aktywami lub dopuszczeniem go do obrotu, w tym, w stosownych przypadkach, nazwy pożyczkodawców, terminy wymagalności i warunki takiego zadłużenia, sposób wykorzystania uzyskanych w ten sposób środków pieniężnych oraz, jeżeli pożyczkodawca nie jest nadzorowaną instytucją finansową, informacje o pochodzeniu środków, które pożyczono lub które mają zostać pożyczone;
c)
ogólne informacje na temat wszelkich zabezpieczeń, gwarancji lub zobowiązań do zrekompensowania strat lub przejęcia odpowiedzialności, które emitent ubiegający się o zezwolenie udzielił lub podjął bądź ma udzielić lub podjąć przed dokonaniem oferty publicznej tokenów powiązanych z aktywami lub dopuszczeniem ich do obrotu;
d)
jeżeli są dostępne, informacje dotyczące ratingu kredytowego emitenta ubiegającego się o zezwolenie i, w stosownych przypadkach, ogólnego ratingu każdej grupy, do której emitent ten należy;
e)
w przypadku gdy emitent ubiegający się o zezwolenie prowadzi działalność przez okres krótszy niż trzy lata, w odniesieniu do lat nieobjętych sprawozdaniami finansowymi - zaktualizowane podsumowanie sytuacji finansowej emitenta ubiegającego się o zezwolenie datowane na dzień jak najbliżej daty złożenia wniosku o zezwolenie, oraz w odniesieniu do akcjonariuszy lub udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały - sprawozdania finansowe za poprzednie trzy lata w przypadku osób prawnych lub deklarację podatkową w przypadku osób fizycznych.
Artykuł  4

Informacje na temat wewnętrznych zasad zarządzania i struktury organizacyjnej

1. 
Do celów art. 18 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1114 wniosek o zezwolenie zawiera jasne i wyczerpujące informacje na temat organizacji, struktury operacyjnej i zasad zarządzania emitenta ubiegającego się o zezwolenie, pozwalające wykazać, że elementy te są dobrze zaprojektowane oraz że zapewniają prawidłowe i ostrożne zarządzanie tym emitentem. Informacje te obejmują:
a)
schemat organizacyjny określający strukturę operacyjną pod względem linii biznesowych i jednostek oraz związany z tym przydział personelu, interakcje między osobami pełniącymi różne funkcje u emitenta ubiegającego się o zezwolenie, wskazanie jasnej i skutecznej podległości służbowej oraz podział obowiązków odzwierciedlający działalność biznesową emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
b)
zakres uprawnień organu zarządzającego wraz ze wskazaniem ról, obowiązków i podległości służbowej każdego członka;
c)
szczegółowy i wyczerpujący opis przewidywanej liczby i profilu pracowników obejmujący ich staż pracy, umiejętności i wiedzę fachową oraz zasobów technicznych, w tym szczególnych cech i funkcji, aktualności i innowacyjnego charakteru, wraz z wyjaśnieniem adekwatności zasobów ludzkich i technicznych pod kątem realizacji biznesplanu;
d)
szczegółowy opis procedur i ustaleń służących zapewnieniu dokładnego i terminowego zgłaszania danych dotyczących tokena powiązanego z aktywami;
e)
opis kodeksu postępowania, w którym określono etyczne i zawodowe wartości korporacyjne emitenta ubiegającego się o zezwolenie oraz jego podejście do podejmowania ryzyka;
f)
opis procedur rozpatrywania skarg, o których mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/293 12 ;
g)
opis polityki w zakresie konfliktów interesów, o której mowa w art. 32 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji ustanawiającym regulacyjne standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 32 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
h)
opis procedur zapewniających spełnianie przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie wszystkich wymogów dotyczących ujawniania informacji posiadaczom tokena powiązanego z aktywami określonych w art. 30 rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Do celów lit. c) we wniosku o zezwolenie przedstawia się również aktualny stan wdrożenia przewidywanej struktury operacyjnej, w tym plan rekrutacji zasobów ludzkich, oraz nabyte i uruchomione zasoby techniczne.

2. 
Wniosek o zezwolenie zawiera nazwy i dane kontaktowe wszystkich zewnętrznych dostawców usług, z którymi emitent ubiegający się o zezwolenie zamierza zawrzeć lub zawarł uzgodnienia dotyczące obsługi rezerwy aktywów oraz dotyczące inwestowania aktywów rezerwowych, przechowywania aktywów rezerwowych, a także, w stosownych przypadkach, dystrybucji publicznej tokenów powiązanych z aktywami, o których to uzgodnieniach mowa w art. 34 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz opis takich uzgodnień z podmiotami zewnętrznymi, w tym wszystkie następujące elementy:
a)
uzasadnienie korzystania z usług zewnętrznego dostawcy usług na potrzeby wspierania lub realizacji kluczowych lub istotnych funkcji;
b)
lokalizację zewnętrznego dostawcy usług oraz, w stosownych przypadkach, miejsce przechowywania lub przetwarzania danych;
c)
zasoby ludzkie, finansowe i techniczne zewnętrznego dostawcy usług związane z kluczowymi lub istotnymi funkcjami;
d)
system kontroli wewnętrznej emitenta ubiegającego się o zezwolenie służący monitorowaniu uzgodnień z zewnętrznym dostawcą i zarządzaniu nimi;
e)
plany ciągłości działania na wypadek, gdyby zewnętrzny dostawca usług nie mógł zapewnić ciągłości świadczenia usług;
f)
treść ustaleń umownych dotyczących obowiązku zapewnienia zarówno emitentowi ubiegającemu się o zezwolenie, jak i właściwemu organowi dostępu do informacji oraz praw do przeprowadzania inspekcji i audytu;
g)
podległość służbową względem organu zarządzającego.
Artykuł  5

Informacje dotyczące ram kontroli wewnętrznej

1. 
Wniosek o zezwolenie zawiera wyczerpujący opis ram kontroli wewnętrznej emitenta ubiegającego się o zezwolenie, w tym wszystkie następujące elementy:
a)
wyczerpujący opis komórki wewnętrznego nadzoru zgodności z prawem stanowiącej część mechanizmu kontroli wewnętrznej zgodnie z art. 34 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/1114, posiadającej wystarczające uprawnienia, rangę, zasoby i bezpośredni dostęp do organu zarządzającego;
b)
wyczerpujący opis ram zarządzania ryzykiem oraz funkcji zarządzania ryzykiem, jeżeli taką funkcję ustanowiono lub

jeżeli, zgodnie z zasadą proporcjonalności ze względu na wielkość, złożoność i profil ryzyka, funkcję tę powierzono zewnętrznemu dostawcy - wyczerpujący opis odnośnych uzgodnień z podmiotami zewnętrznymi zgodnie z art. 4 ust. 2;

c)
wyczerpujący opis systemów zarządzania ryzykiem i mechanizmów kontroli, wyjaśniający strategię emitenta ubiegającego się o zezwolenie w zakresie identyfikacji, oceny, monitorowania, ograniczania i zgłaszania wszystkich rodzajów ryzyka, na które dany emitent ubiegający się o zezwolenie jest lub może być narażony, w tym ryzyka dla posiadaczy tokena powiązanego z aktywami, ryzyka rynkowego, ryzyka utraty płynności, ryzyka koncentracji, ryzyka operacyjnego, ryzyka związanego z ICT, ryzyka dla reputacji, ryzyka prawnego, ryzyka postępowania, ryzyka braku zgodności, ryzyka ESG, ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz ryzyka strategicznego;
d)
wyczerpujący opis funkcji audytu wewnętrznego stanowiącej część mechanizmu kontroli wewnętrznej zgodnie z art. 34 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/1114, jeżeli taką funkcję ustanowiono lub, jeżeli zgodnie z zasadą proporcjonalności ze względu na wielkość, złożoność i profil ryzyka działalności emitenta ubiegającego się o zezwolenie, mechanizm ten powierzono zewnętrznemu dostawcy - wyczerpujący opis uzgodnień z podmiotem zewnętrznym, w którym to opisie zawiera się wszystkie elementy, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. a)-g) niniejszego rozporządzenia, jak również nazwę i dane kontaktowe wyznaczonego audytora zewnętrznego;
e)
wyjaśnienie zasad zarządzania wdrożonych w celu zapewnienia wyodrębnienia i odpowiedniego rozdzielenia zadań linii biznesowych i jednostek od funkcji kontroli wewnętrznej stanowiącej część mechanizmu kontroli wewnętrznej zgodnie z art. 34 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz wyjaśnienie rozwiązań wdrożonych w celu zapewnienia niezależności funkcji kontroli wewnętrznej, w tym poprzez zapewnienie osobom pełniącym te funkcje bezpośredniego dostęp do organu zarządzającego w jego funkcji zarządczej i nadzorczej.

Do celów lit. c) wspomniany opis obejmuje również oświadczenie emitenta ubiegającego się o zezwolenie dotyczące gotowości do podejmowania ryzyka i tolerancji ryzyka, w tym przewidywane procedury i środki służące zarządzaniu zidentyfikowanym ryzykiem w ramach gotowości do podejmowania ryzyka.

2. 
Wniosek o zezwolenie zawiera opis rozwiązań oraz zasobów ICT i kadrowych przeznaczonych na potrzeby zapewnienia zgodności emitenta ubiegającego się o zezwolenie z rozporządzeniem (UE) 2022/2554, w tym wszystkie następujące informacje dotyczące systemów, protokołów i narzędzi ICT emitenta ubiegającego się o zezwolenie:
a)
szczegółową dokumentację techniczną, w tym opis ram zarządzania ryzykiem związanym ICT zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554, wykazującą zdolność emitenta ubiegającego się o zezwolenie do szybkiego, skutecznego i kompleksowego przeciwdziałania ryzyku związanemu z ICT oraz do zapewnienia wysokiego poziomu operacyjnej odporności cyfrowej;
b)
szczegółowe informacje wskazujące, że emitent ubiegający się o zezwolenie utrzymuje zaktualizowane systemy, protokoły i narzędzia ICT, które są odpowiednie, wiarygodne, mają wystarczającą zdolność do dokładnego przetwarzania danych niezbędnych do prowadzenia działalności i terminowego świadczenia usług oraz są odporne pod względem technologicznym, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2022/2254;
c)
szczegółowy opis polityki bezpieczeństwa wykazujący, że systemy i procedury emitenta ubiegającego się o zezwolenie są w stanie chronić dostępność, autentyczność, integralność i poufność danych, zasobów informacyjnych i zasobów ICT, w tym danych, zasobów informacyjnych i zasobów ICT jego klientów, zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2554;
d)
wyczerpujący opis procesu i systemów ICT wykazujący zdolność do zapewnienia emitentowi ubiegającemu się o zezwolenie wiarygodnych informacji i danych w celu spełnienia wymogów dotyczących przekazywania danych.
3. 
Wniosek o zezwolenie zawiera opis polityki i planu ciągłości działania zapewniających zdolność emitenta ubiegającego się o zezwolenie do nieprzerwanego działania i ograniczenia strat w przypadku poważnego zakłócenia działalności gospodarczej. W tym celu plan ciągłości działania obejmuje:
a)
określenie istotnych danych i funkcji;
b)
informacje na temat dostępnych systemów na potrzeby tworzenia kopii zapasowych i przywracania sprawności;
c)
opis dostępności kluczowego personelu w sytuacjach zagrożenia ciągłości działania zgodnie z art. 34 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554.
4. 
W przypadku gdy tokeny powiązane z aktywami są emitowane, przechowywane i przenoszone przy wykorzystaniu własnościowego systemu DLT lub podobnej technologii obsługiwanej przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie lub osobę trzecią działającą w jego imieniu, we wniosku o zezwolenie przedstawia się funkcjonowanie DLT lub podobnej technologii z uwzględnieniem wszystkich następujących elementów:
a)
opis tytułu prawnego emitenta ubiegającego się o zezwolenie do DLT lub podobnej technologii, niezależnie od tego, czy jest to prawo własności czy inny stosunek umowny zapewniający emitentowi ubiegającemu się o zezwolenie kontrolę nad technologią rozproszonego rejestru lub podobną technologią, bez względu na to, czy DLT jest obsługiwana przez inne przedsiębiorstwo;
b)
nazwę i dane kontaktowe operatora lub operatorów DLT, jeżeli nie jest to emitent ubiegający się o zezwolenie;
c)
plan emitenta ubiegającego się o zezwolenie lub zewnętrznego operatora dotyczący identyfikacji, monitorowania, oceny i ograniczania ryzyka oraz zapobiegania mu, również z uwzględnieniem potencjalnego skutku ubocznego dla innych emitowanych kryptoaktywów przenoszonych lub przechowywanych w ramach tego systemu DLT i powiązanych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, a także plan regularnej konserwacji technicznej i aktualizacji DLT lub podobnej technologii;
d)
sprawozdanie z audytu technicznego i audytu bezpieczeństwa dotyczące zgodności funkcjonowania DLT ze standardami jakości stosowanymi na rynku oraz stosowności i adekwatności planów, o których mowa w lit. c);
e)
w przypadku gdy własnościowy system DLT jest systemem prywatnym - szczegółowy opis mechanizmów przejrzystości.
5. 
Jeżeli przewiduje się współpracę między emitentem ubiegającym się o zezwolenie a konkretnymi dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów, wniosek o zezwolenie zawiera szczegółowy opis mechanizmów kontroli wewnętrznej i procedur stosowanych obecnie przez danego dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów w celu zapewnienia wywiązywania się z obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu na mocy dyrektywy (UE) 2015/849 oraz, w stosownych przypadkach, rozporządzenia (UE) 2023/1113. Taki szczegółowy opis zawiera prospektywną ocenę ciągłego wywiązywania się z tych obowiązków w trzyletnim okresie objętym planem biznesowym emitenta ubiegającego się o zezwolenie. Wspomniany opis i prospektywna ocena sporządzone przez konkretnego dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów mogą być udostępniane przez właściwy organ właściwym organom ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, jednostkom analityki finansowej lub innym organom publicznym zgodnie z art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  6

Zarządzanie płynnością, rezerwa aktywów i prawa do żądania wykupu

1. 
Wniosek o zezwolenie zawiera następujące informacje zapewniające przestrzeganie wymogów dotyczących zarządzania płynnością i rezerwy aktywów:
a)
kompleksowe i szczegółowe ramy określające ustanowienie, strukturę i wyodrębnienie rezerwy aktywów oraz zarządzanie nią, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji ustanawiającym standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 36 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
jasną i szczegółową politykę określającą mechanizm stabilizacji tokena powiązanego z aktywami, którego dotyczy wniosek o zezwolenie, zgodnie z art. 36 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
nazwę lub imię i nazwisko konsultanta zewnętrznego, który będzie odpowiedzialny za niezależny audyt rezerwy aktywów co sześć miesięcy zgodnie z art. 36 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
d)
szczegółową politykę i procedury dotyczące przechowywania rezerwy aktywów, w tym wybrany tryb przechowywania, zapewniające zgodność z art. 37 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
e)
jasną i szczegółową politykę w zakresie inwestowania rezerwy aktywów zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji ustanawiającym standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 38 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
f)
szczegółowe informacje na temat ustaleń umownych zawartych z osobami trzecimi w odniesieniu do obsługi, inwestowania i przechowywania rezerwy aktywów, zgodnie z zasadami, o których mowa w lit. d) i e).

Do celów lit. a), jeżeli emitent ubiegający się o zezwolenie wnioskuje o dobrowolną klasyfikację tokena powiązanego z aktywami jako znaczącego tokena powiązanego z aktywami, ramy te obejmują politykę i procedury zarządzania płynnością. W ramach tych przedstawia się również podległość służbową wobec organu zarządzającego oraz sposób, w jaki zostanie zapewniona odpowiedzialność organu zarządzającego za ostrożne zarządzanie rezerwą aktywów.

Do celów lit. f) w szczegółowym opisie wskazuje się nazwę i dane kontaktowe zewnętrznych dostawców usług oraz określa role, zadania, prawa i obowiązki zarówno emitenta tokenów powiązanych z aktywami, jak i zewnętrznych dostawców usług w przypadku kontynuacji działalności oraz w przypadku wdrożenia planu wykupu, w tym prawo mające zastosowanie do umowy. W przypadku gdy takie usługi uznaje się za krytyczne operacje niezbędne do przeprowadzenia uporządkowanego wykupu zgodnie z art. 47 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2023/1114, w opisie wskazuje się również, że umowa nie może zostać rozwiązana, ale będzie obowiązywać w przypadku wdrożenia planu wykupu zgodnie z art. 47 ust. 1 tego rozporządzenia. Opis ustaleń umownych obejmuje również, w stosownych przypadkach, informacje, o których mowa w art. 5 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

Opis ustaleń umownych z zewnętrznymi dostawcami usług dotyczących przechowywania rezerwy aktywów obejmuje środki wprowadzone przez zewnętrznego dostawcę usług w celu zapewnienia prawnego i operacyjnego oddzielenia rezerwy aktywów od jego własnych aktywów.

2. 
Wniosek o zezwolenie zawiera ponadto następujące informacje:
a)
jasną i szczegółową politykę i procedury zapewniające poszanowanie praw do żądania wykupu przyznanych posiadaczom tokena powiązanego z aktywami zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
zarys planu naprawy opracowywanego zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
plan wykupu przedkładany zgodnie z art. 47 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  7

Tożsamość członków organu zarządzającego oraz dowód ich dobrej opinii, wiedzy, umiejętności, doświadczenia i możliwości poświęcania wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków

1. 
Wniosek o zezwolenie zawiera w odniesieniu do każdego członka organu zarządzającego wszystkie następujące dane osobowe oraz dowód jego dobrej opinii, wiedzy, umiejętności, doświadczenia i możliwości poświęcania wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków:
a)
imię i nazwisko oraz, jeśli inne, nazwisko rodowe;
b)
miejsce i datę urodzenia, adres i dane kontaktowe aktualnego miejsca zamieszkania, obywatelstwo lub obywatelstwa oraz osobisty numer identyfikacyjny lub kopia dowodu tożsamości lub równoważnego dokumentu;
c)
szczegółowe informacje na temat stanowiska, które dana osoba zajmuje lub ma zajmować, w tym informacje o tym, czy jest to stanowisko wykonawcze czy niewykonawcze, datę lub planowaną datę objęcia oraz, w stosownych przypadkach, czas trwania kadencji, a także opis najważniejszych zadań i obowiązków;
d)
życiorys zawierający szczegółowe informacje na temat wykształcenia i doświadczenia, w tym doświadczenia zawodowego, kwalifikacji akademickich i innych odpowiednich szkoleń, w tym nazwę i charakter wszystkich organizacji, dla których dana osoba pracowała, oraz charakter i czas trwania pełnionych funkcji, ze szczególnym uwypukleniem wszelkiejaktywności zawodowej - istotnejz punktu widzenia zakresu obowiązków w ramach stanowiska, które dana osoba ma zajmować - związanej z usługami finansowymi, kryptoaktywami lub innymi aktywami cyfrowymi, DLT, technologią informacyjną, cyberbezpieczeństwem, innowacjami cyfrowymi lub doświadczeniem w zarządzaniu;
e)
informacje na temat przeszłości danej osoby, w tym wszystkie następujące informacje, w odniesieniu do obywatelstwa lub obywatelstw posiadanych przez tę osobę oraz miejsc zamieszkania tej osoby w ciągu ostatnich 10 lat, jeśli są one inne niż państwo jej obywatelstwa lub obywatelstw:
(i)
potwierdzenie, że dana osoba nie widnieje w rejestrze karnym jako osoba, wobec której wydano wyrok skazujący, ani nie nałożono na nią kar na podstawie mających zastosowanie przepisów prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności oraz przepisów dotyczących usług finansowych, lub przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zwalczania nadużyć finansowych lub odpowiedzialności zawodowej, w postaci urzędowego zaświadczenia lub równoważnego dokumentu bądź, w przypadku nieistnienia takich zaświadczeń, innego dokumentu stanowiącego wiarygodne źródło informacji o braku wyroków skazujących, dochodzeń i postępowań;
(ii)
informacje o odmowie rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji na prowadzenie działalności handlowej, gospodarczej lub zawodowej lub o cofnięciu, unieważnieniu lub wygaśnięciu rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji lub o wydaleniu przez organ regulacyjny lub rządowy, samorząd zawodowy lub stowarzyszenie zawodowe;
(iii)
informacje na temat zwolnienia z pracy, ze stanowiska wymagającego zaufania lub ze stosunku powierniczego lub zaistnienia podobnej sytuacji bądź informacje o tym, że dana osoba została poproszona o rezygnację z pracy na takim stanowisku, z wyłączeniem zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracownika,
(iv)
informacje na temat tego, czy inny właściwy organ ocenił reputację danej osoby, w tym nazwę tego organu, datę oceny i dowody potwierdzające wynik tej oceny;
(v)
informacje na temat tego, czy organ z sektora innego niż finansowy dokonał oceny danej osoby fizycznej, w tym nazwę tego organu, datę oceny i dowody potwierdzające wynik tej oceny;
f)
opis wszelkich interesów finansowych i niefinansowych, które mogłyby powodować potencjalne istotne konflikty interesów i wpływać na postrzeganą wiarygodność danej osoby w pełnieniu funkcji członka organu zarządzającego emitenta ubiegającego się o zezwolenie, w tym:
(i)
opis wszelkich interesów finansowych, w tym kryptoaktywów, innych aktywów cyfrowych, pożyczek, akcji, gwarancji lub zabezpieczeń, przyznanych lub otrzymanych, a także niefinansowych interesów lub powiązań, w tym bliskich relacji, takich jak małżonek, zarejestrowany partner, konkubent, dziecko, rodzic lub inna osoba, z którą dana osoba zamieszkuje, między daną osobą lub jej bliskimi krewnymi lub przedsiębiorstwem, z którym dana osoba jest blisko związana, a emitentem ubiegającym się o zezwolenie, jego jednostką dominującą lub zależną, w tym członkami organu zarządzającego bądź jakąkolwiek osobą posiadającą znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w emitencie ubiegającym się o zezwolenie;
(ii)
informacje o tym, czy dana osoba prowadzi jakąkolwiek działalność gospodarczą lub czy utrzymuje bądź w ciągu ostatnich dwóch lat utrzymywała jakiekolwiek relacje handlowe z którąkolwiek z osób wymienionych w pkt (i) lub czy uczestniczy w jakimkolwiek postępowaniu sądowym z udziałem którejkolwiek z tych osób;
(iii)
informacje o tym, czy jakiekolwiek interesy danej osoby lub osób blisko z nią związanych, jak określono w pkt (i), są sprzeczne z interesami emitenta ubiegającego się o zezwolenie, jego jednostki dominującej lub jego jednostek zależnych;
(iv)
wszelkie zobowiązania finansowe wobec emitenta ubiegającego się o zezwolenie, jego jednostki dominującej lub jego jednostek zależnych;
(v)
informacje o tym, czy w ciągu ostatnich dwóch lat dana osoba była osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne zgodnie z definicją w art. 3 pkt 9 dyrektywy (UE) 2015/849;
(vi)
w przypadku zidentyfikowania istotnego konfliktu interesów - wskazanie, w jaki sposób konflikt ten zostanie złagodzony lub zażegnany, w tym odniesienie do treści polityki w zakresie konfliktów interesów;
g)
informacje na temat możliwości poświęcania wystarczającej ilości czasu na wykonywanie obowiązków u emitenta ubiegającego się o zezwolenie, w tym:
(i)
szacowany minimalny czas w skali roku i w skali miesiąca, jaki dana osoba poświęci na sprawowanie swoich funkcji u emitenta ubiegającego się o zezwolenie;
(ii)
wykaz stanowisk związanych z działalnością komercyjną zajmowanych przez daną osobę;
(iii)
wykaz obowiązków związanych z działalnością niekomercyjną lub obowiązków ustanowionych wyłącznie w celu zarządzania interesami gospodarczymi danej osoby;
(iv)
wykaz wszelkich dodatkowych zadań związanych z obowiązkami, o których mowa w pkt (iii), w tym wynikających z przewodniczenia komitetowi;
(v)
szacowany czas w dniach w skali roku poświęcany na wykonywanie obowiązków na każdym stanowisku;
(vi)
liczba spotkań w skali roku odbywanych w związku z wykonywaniem obowiązków na każdym stanowisku.

Do celów lit. e) pkt (i) urzędowe wypisy, zaświadczenia i dokumenty muszą być wydane w ciągu trzech miesięcy przed złożeniem wniosku o zezwolenie.

2. 
Wyniki każdej oceny odpowiedniości każdego członka organu zarządzającego przeprowadzonej przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie obejmują następujące informacje:
a)
odpowiednie protokoły z posiedzenia zarządu;
b)
decyzję w sprawie odpowiedniości;
c)
jeżeli uznano, że dana osoba nie posiada wymaganego doświadczenia, oraz pod warunkiem że spełnia ona wymóg minimalnego doświadczenia - szczegółowe informacje na temat przyjętego planu szkoleniowego, w tym treść szkolenia, podmiot prowadzący oraz termin, w którym plan szkoleniowy został lub zostanie zrealizowany.
3. 
Oświadczenie dotyczące przeprowadzonej przez emitenta ubiegającego się o zezwolenie ogólnej oceny odpowiedniości organu zarządzającego jako całości, w którym stwierdza się, że organ zarządzający jako całość posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie, aby zarządzać emitentem ubiegającym się o zezwolenie, w tym odpowiednie protokoły z posiedzenia zarządu lub sprawozdanie bądź dokumenty dotyczące oceny odpowiedniości.
Artykuł  8

Informacje dotyczące akcjonariuszy lub udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały

Wniosek o zezwolenie zawiera informacje na temat wystarczająco dobrej opinii akcjonariuszy lub udziałowców posiadających bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały w emitencie ubiegającym się o zezwolenie, w tym wszystkie następujące informacje:

a)
schemat przedstawiający strukturę udziałową emitenta ubiegającego się o zezwolenie, w tym podział jego kapitału i praw głosu oraz imiona i nazwiska lub nazwy akcjonariuszy lub udziałowców posiadających bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały;
b)
w odniesieniu do każdego akcjonariusza lub udziałowca posiadającego bezpośrednio lub pośrednio znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w emitencie ubiegającym się o zezwolenie - informacje i dokumenty dotyczące jego tożsamości i opinii określone w:
(i)
w przypadku osób fizycznych - art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 1 lit. a), b), c) i e) oraz art. 2 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/413; lub
(ii)
w przypadku osób prawnych - art. 1 ust. 2, 3, 4 lub 5, art. 3 ust. 1 lit. a), b), c), e) i f) oraz, w stosownych przypadkach, art. 3 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/413;
c)
tożsamość każdego członka organu zarządzającego emitenta ubiegającego się o zezwolenie, który został lub zostanie powołany przez taką osobę posiadającą znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały lub uzyska od niej nominację, wraz z informacjami określonymi w art. 8 ust. 1 i 2, jeżeli informacje te nie zostały jeszcze przekazane;
d)
w odniesieniu do każdego akcjonariusza lub udziałowca posiadającego bezpośrednio znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały - następujące informacje na temat posiadanego przez niego pakietu akcji lub udziałów:
(i)
liczbę i rodzaj;
(ii)
wartość nominalną;
(iii)
wszelkie premie, które zostały lub mają być wypłacone;
(iv)
wszelkie zabezpieczenia lub obciążenia ustanowione na takim pakiecie akcji lub takich udziałach, w tym tożsamość zabezpieczonych stron;
e)
informacje, o których mowa w art. 6 lit. b), d) i e) rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/413;
f)
informacje, o których mowa w art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/413.

Do celów lit. b) posiadane pośrednio znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały identyfikuje się zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/413.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 czerwca 2025 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i niektórych kryptoaktywów oraz zmiany dyrektywy (UE) 2015/849 (Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1113/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (Dz.U. L 169 z 30.6.2017, s. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2017/1132/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
10 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/415 z dnia 13 grudnia 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dostosowanie się do wymogu w zakresie funduszy własnych i minimalne cechy programów testów warunków skrajnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem (Dz.U. L, 2025/415, 24.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/415/oj).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/413 z dnia 18 grudnia 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółową treść informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny planowanego nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami (Dz.U. L, 2025/413, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/413/oj).
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/293 z dnia 30 września 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, szablony i procedury dotyczące rozpatrywania skarg związanych z tokenami powiązanymi z aktywami (Dz.U. L, 2025/293, 13.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/293/oj).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1125

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1125 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, jakie należy przekazać we wniosku o zezwolenie na ofertę publiczną tokenów powiązanych z aktywami lub na ubieganie się o dopuszczenie ich do obrotu
Data aktu: 05/06/2025
Data ogłoszenia: 15/09/2025
Data wejścia w życie: 05/10/2025