uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy osoby prawne lub inne przedsiębiorstwa, które zamierzają złożyć ofertę publiczną tokenów powiązanych z aktywami lub ubiegać się o dopuszczenie ich do obrotu ("emitenci ubiegający się o zezwolenie"), spełniają wymogi określone w tytule III rozporządzenia (UE) 2023/1114 i czy nie dotyczy ich żaden z powodów uzasadniających odmowę udzielenia zezwolenia, informacje, które należy przekazać we wniosku o zezwolenie na ofertę publiczną tokena powiązanego z aktywami lub na ubieganie się o dopuszczenie go do obrotu, przedłożonym zgodnie z art. 18 ust. 1 tego rozporządzenia, powinny być wystarczająco szczegółowe i wyczerpujące.
(2) Emitent ubiegający się o zezwolenie powinien przedłożyć informacje, które są prawdziwe, dokładne, kompletne i aktualne. W tym celu emitent ubiegający się o zezwolenie powinien informować właściwe organy o wszelkich zmianach lub aktualizacjach, które nastąpiły po złożeniu wniosku, a przed publiczną ofertą tokena powiązanego z aktywami lub dopuszczeniem go do obrotu, które to zmiany lub aktualizacje odnoszą się do informacji podanych we wniosku i mogą być istotne dla oceny wniosku. Właściwe organy powinny mieć również możliwość zasięgnięcia informacji, czy przed publiczną ofertą tokena powiązanego z aktywami lub dopuszczeniem go do obrotu miały miejsce jakieś zmiany lub aktualizacje.
(3) Wniosek o zezwolenie powinien zawierać informacje na temat emitenta ubiegającego się o zezwolenie, w tym jego tożsamość i informacje dotyczące odpowiedniości członków organu zarządzającego oraz wystarczająco dobrej opinii akcjonariuszy lub udziałowców - bezpośrednich bądź pośrednich - posiadających znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały.
(4) Informacje zawarte we wniosku o zezwolenie obejmują dane osobowe. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych zapisaną w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 wymagać należy wyłącznie danych osobowych, które są niezbędne, aby umożliwić właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny emitenta ubiegającego się o zezwolenie, oceny członków jego organu zarządzającego, jego zdolności do spełnienia wymogów ostrożnościowych określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114 oraz ustalenie, że nie dotyczy go żaden z powodów odmowy udzielenia zezwolenia określonych w art. 21 ust. 2 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(5) Aby zapewnić właściwym organom kompleksowy przegląd bieżących i planowanych działań oraz powiązanej organizacji emitentów ubiegających się o zezwolenie, emitent ubiegający się o zezwolenie powinien zawrzeć we wniosku o zezwolenie program działań.
(6) Emitenci tokena powiązanego z aktywami, którzy nie są dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów ani innymi podmiotami zobowiązanymi, nie podlegają dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 3 ani rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 4 . Istotne jest jednak, aby model biznesowy emitenta ubiegającego się o zezwolenie był skonstruowany w sposób, który nie naraża emitenta ubiegającego się o zezwolenie ani sektor finansowy na ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, ponieważ stanowi to podstawę odmowy udzielenia zezwolenia. W związku z tym emitent ubiegający się o zezwolenie powinien przedstawić ogólną ocenę ryzyka zawierającą odpowiednie informacje umożliwiające właściwemu organowi dokonanie oceny narażenia i wrażliwości modelu biznesowego emitenta ubiegającego się o zezwolenie w odniesieniu do ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Ogólna ocena ryzyka powinna obejmować informacje na temat mechanizmów i ustaleń związanych z emisją, wykupem i dystrybucją tokena powiązanego z aktywami oraz przewidywanego zaangażowania w te mechanizmy dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. W przypadku gdy model biznesowy emitenta ubiegającego się o zezwolenie przewiduje współpracę z dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów, wniosek o zezwolenie powinien zawierać przygotowany przez takiego dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów prospektywny opis jego mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz procedur zapewniających stałe przestrzeganie odpowiednich unijnych przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
(7) Skuteczne ramy kontroli wewnętrznej, w tym systemy zarządzania ryzykiem i informacji o ryzyku oraz systemy technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), a także zarządzanie ryzykiem, mają kluczowe znaczenie dla należytego i ostrożnego zarządzania działalnością emitenta ubiegającego się o zezwolenie oraz aktywami rezerwowymi z myślą o zapobieganiu ryzyku operacyjnemu i innym rodzajom ryzyka, ich monitorowaniu i ograniczaniu. Emitenci ubiegający się o zezwolenie powinni zatem przedstawić odpowiednią dokumentację dotyczącą ich ram kontroli wewnętrznej i ram zarządzania ryzykiem związanym z ICT, aby wykazać, że przestrzegają rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 5 .
(8) Rezerwa aktywów ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia skuteczności mechanizmu stabilizacji tokena powiązanego z aktywami oraz praw do żądania wykupu przysługujących posiadaczom tokenów w każdym momencie, również w przypadku warunków skrajnych. Wraz z wnioskiem o zezwolenie emitenci ubiegający się o zezwolenie powinni zatem przedłożyć jasne i szczegółowe zasady dotyczące struktury, ustanowienia, wyodrębnienia, przechowywania i zarządzania inwestowaniem takiej rezerwy aktywów.
(9) Emitenci ubiegający się o zezwolenie powinni przekazywać właściwemu organowi wszelkie niezbędne i wystarczające informacje umożliwiające właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny członków organu zarządzającego w celu upewnienia się, że spełniają oni wymogi dotyczące odpowiedniości i że nie dotyczy ich żaden z powodów odmowy udzielenia zezwolenia określonych w art. 21 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2023/1114. W tym celu wniosek o zezwolenie powinien zawierać informacje istotne dla oceny reputacji, w tym wystarczające informacje umożliwiające zweryfikowanie, czy członkowie organu zarządzającego nie byli skazani za przestępstwa związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu lub za jakiekolwiek inne przestępstwa, które mogłyby mieć wpływ na ich dobrą reputację, a także ocenę ich doświadczenia zawodowego, wiedzy i umiejętności w obszarach istotnych z punktu widzenia usług finansowych, kryptoaktywów, innych aktywów cyfrowych, technologii rozproszonego rejestru (DLT), innowacji cyfrowych, technologii informatycznych (IT), cyberbezpieczeństwa lub zarządzania, oraz informacje umożliwiające ocenę możliwości poświęcania przez nich wystarczająco dużo czasu na wykonywanie ich obowiązków. Aby zapewnić spójność i koordynację decyzji różnych organów nadzoru finansowego, informacje te powinny również obejmować wszelkie wcześniejsze oceny dokonane przez właściwe organy.
(10) W odniesieniu do akcjonariuszy i udziałowców posiadających bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały w emitencie ubiegającym się o zezwolenie wniosek o zezwolenie powinien zawierać wszelkie informacje umożliwiające właściwemu organowi przeprowadzenie kompleksowej oceny wystarczająco dobrej opinii takich akcjonariuszy lub udziałowców i służące upewnieniu się, że nie dotyczą ich powody odmowy udzielenia zezwolenia określone w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114. W tym celu wniosek o zezwolenie powinien zawierać informacje, które są niezbędne i wystarczające, aby umożliwić właściwym organom zweryfikowanie, czy ci akcjonariusze lub udziałowcy nie byli skazani za przestępstwa związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu ani za jakiekolwiek inne przestępstwa, które mogłyby wpłynąć na ich dobrą opinię, oraz ustalenie pewności i legalnego pochodzenia środków finansowych lub innych aktywów wykorzystywanych do założenia emitenta ubiegającego się o zezwolenie i do finansowania działalności tego emitenta ubiegającego się o zezwolenie.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskim Bankiem Centralnym.
(12) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 .
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 17 lipca 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 czerwca 2025 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1125 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1125 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, jakie należy przekazać we wniosku o zezwolenie na ofertę publiczną tokenów powiązanych z aktywami lub na ubieganie się o dopuszczenie ich do obrotu |
| Data aktu: | 05/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 05/10/2025 |