uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego. Ramy te obejmują kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii.
(2) W art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 zobowiązano państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli urzędowych w wyznaczonych punktach kontroli granicznej w odniesieniu do każdej przesyłki należącej do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w tym artykule. Każda taka przesyłka musi zostać wstępnie zgłoszona i skontrolowana w punktach kontroli granicznej z wykorzystaniem wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia (CHED), o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625. Dokument CHED należy złożyć za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ustanowionego i zarządzanego przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 tego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 44 rozporządzenia (UE) 2017/625 państwa członkowskie regularnie, w oparciu o ocenę ryzyka oraz z właściwą częstotliwością, przeprowadzają kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii, do których nie mają zastosowania art. 47 i 48 tego rozporządzenia. Właściwą częstotliwość należy określić z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, a w odniesieniu do środków ochrony roślin również kryteriów ustanowionych w art. 24 ust. 2 tego rozporządzenia. Przeprowadzane kontrole urzędowe zawsze muszą obejmować kontrolę dokumentacji. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie są natomiast przeprowadzane w zależności od ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) i środków ochrony roślin - również dla środowiska.
(4) Zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 kontrole urzędowe towarów wprowadzanych do Unii z państw trzecich, do których to towarów nie mają zastosowania art. 47 i 48 tego rozporządzenia, należy przeprowadzać między innymi w punkcie kontroli granicznej.
(5) Niektóre towary wprowadzane do Unii z państw trzecich stwarzają zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do GMO i środków ochrony roślin - również dla środowiska. Właściwe organy państw członkowskich są w stanie ocenić historię zgodności z wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych towarów na podstawie informacji dotyczących przepisów państw trzecich w danym sektorze w odniesieniu do przeprowadzanych przez właściwe organy państw trzecich odpowiednich kontroli urzędowych w tym sektorze lub na podstawie jakichkolwiek innych istotnych informacji pochodzących z kontaktów dwustronnych z państwami trzecimi.
(6) Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej muszą obejmować kontrole dokumentacji, kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie. Aby właściwe organy mogły przeprowadzać skuteczne kontrole, które będą chroniły Unię przed zagrożeniami, powinny one mieć możliwość otrzymywania z wyprzedzeniem ustandaryzowanych informacji opisujących przesyłki w sposób wystarczająco szczegółowy, co umożliwi im natychmiastową i pełną identyfikację przesyłek, ich przeznaczenia i zamierzonego zastosowania.
(7) Należy zatem uzupełnić rozporządzenie (UE) 2017/625 zgodnie z art. 45 ust. 4 tego rozporządzenia i określić, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy państw członkowskich mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu przesyłek niektórych towarów z państw trzecich. Te przypadki i warunki powinny zostać określone na podstawie oceny związanego z danymi towarami ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do GMO i środków ochrony roślin - również dla środowiska, lub na podstawie historii zgodności z wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych towarów. Powiadomienia o przybyciu powinny dotyczyć przesyłek towarów, które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(8) Uwzględniając art. 133 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625, powiadomienia o przybyciu towarów mają być dokonywane za pośrednictwem systemu IMSOC. Aby ułatwić terminową wymianę danych między właściwymi organami przeprowadzającymi kontrole sanitarne i fitosanitarne a organami celnymi - w tym wymianę drogą elektroniczną - podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien powiadomić o przybyciu tej przesyłki poprzez dostarczenie odpowiednich danych za pośrednictwem zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES) powiązanego z systemem IMSOC w celu przekazania tych informacji właściwym organom w punktach kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii oraz w celu udostępnienia danych organom celnym zgodnie z art. 38 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 2 .
(9) Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien przedstawić w powiadomieniu o przybyciu towarów wystarczająco szczegółowy opis przesyłki, aby właściwe organy mogły dokonać natychmiastowej i pełnej identyfikacji przesyłki, jej przeznaczenia i zamierzonego zastosowania - m.in. czy jest ona przeznaczona do spożycia przez ludzi, czy jest to/ są to: pasza, próbka, artykuł wystawowy, materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, środki ochrony roślin lub inne. Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien również - w formie oświadczenia - zaświadczyć, że informacje zawarte w powiadomieniu o przybyciu towarów są prawdziwe i kompletne. W celu uproszczenia procedury oraz ze względu na pewność prawa informacje te powinny być przekazywane w standardowym formacie.
(10) Standardowy format stosowany do opisu przesyłki powinien umożliwiać podmiotom odpowiedzialnym za przesyłkę wskazanie, że przesyłka ma zostać przekazana do magazynów na potrzeby dalszego transportu wyznaczonych zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2124 3 . Podmioty odpowiedzialne za przesyłkę powinny również mieć możliwość wskazania, że przesyłka ma zostać przekazana do składów celnych, o których mowa w art. 240 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , lub do magazynu czasowego składowania, o którym mowa w art. 147 ust. 1 tego rozporządzenia. Podmioty powinny opisać przesyłkę, podając kod i tytuł Nomenklatury scalonej (CN) przewidziane w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 5 oraz kod zintegrowanej taryfy celnej Unii Europejskiej (TARIC).
(11) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2017/625 właściwe organy powinny sporządzić w formie papierowej lub elektronicznej pisemną dokumentację z każdej przeprowadzonej przez nie kontroli urzędowej. Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli urzędowych i kontroli celnych, właściwe organy w punktach kontroli granicznej powinny mieć możliwość załączenia do powiadomienia o przybyciu towarów złożonego w systemie TRACES pisemnej dokumentacji kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do przesyłek oraz informacji o wszelkich decyzjach podjętych na tej podstawie, w tym decyzji o odrzuceniu przesyłki.
(12) W celu zapewnienia dostatecznego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej i certyfikacji elektronicznej oraz w celu digitalizacji i ujednolicenia procedur, elektroniczne powiadomienia o przybyciu towarów składane za pośrednictwem TRACES powinny być wykorzystywane zgodnie z normami dotyczącymi podpisów elektronicznych i pieczęci elektronicznych na poszczególnych poziomach bezpieczeństwa tożsamości określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 6 i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1506 7 .
(13) Biorąc pod uwagę czas potrzebny do połączenia systemu TRACES - do celów powiadamiania o przybyciu przesyłek przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu - z elektronicznym unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 8 , należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2104 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2104 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez określenie, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów wprowadzanych na terytorium Unii |
| Data aktu: | 27/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 03/03/2025, 15/10/2024 |