Rozporządzenie delegowane 2024/2104 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez określenie, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów wprowadzanych na terytorium Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2104
z dnia 27 czerwca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez określenie, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów wprowadzanych na terytorium Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego. Ramy te obejmują kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii.

(2) W art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 zobowiązano państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli urzędowych w wyznaczonych punktach kontroli granicznej w odniesieniu do każdej przesyłki należącej do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w tym artykule. Każda taka przesyłka musi zostać wstępnie zgłoszona i skontrolowana w punktach kontroli granicznej z wykorzystaniem wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia (CHED), o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625. Dokument CHED należy złożyć za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ustanowionego i zarządzanego przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Zgodnie z art. 44 rozporządzenia (UE) 2017/625 państwa członkowskie regularnie, w oparciu o ocenę ryzyka oraz z właściwą częstotliwością, przeprowadzają kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii, do których nie mają zastosowania art. 47 i 48 tego rozporządzenia. Właściwą częstotliwość należy określić z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, a w odniesieniu do środków ochrony roślin również kryteriów ustanowionych w art. 24 ust. 2 tego rozporządzenia. Przeprowadzane kontrole urzędowe zawsze muszą obejmować kontrolę dokumentacji. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie są natomiast przeprowadzane w zależności od ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) i środków ochrony roślin - również dla środowiska.

(4) Zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 kontrole urzędowe towarów wprowadzanych do Unii z państw trzecich, do których to towarów nie mają zastosowania art. 47 i 48 tego rozporządzenia, należy przeprowadzać między innymi w punkcie kontroli granicznej.

(5) Niektóre towary wprowadzane do Unii z państw trzecich stwarzają zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do GMO i środków ochrony roślin - również dla środowiska. Właściwe organy państw członkowskich są w stanie ocenić historię zgodności z wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych towarów na podstawie informacji dotyczących przepisów państw trzecich w danym sektorze w odniesieniu do przeprowadzanych przez właściwe organy państw trzecich odpowiednich kontroli urzędowych w tym sektorze lub na podstawie jakichkolwiek innych istotnych informacji pochodzących z kontaktów dwustronnych z państwami trzecimi.

(6) Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej muszą obejmować kontrole dokumentacji, kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie. Aby właściwe organy mogły przeprowadzać skuteczne kontrole, które będą chroniły Unię przed zagrożeniami, powinny one mieć możliwość otrzymywania z wyprzedzeniem ustandaryzowanych informacji opisujących przesyłki w sposób wystarczająco szczegółowy, co umożliwi im natychmiastową i pełną identyfikację przesyłek, ich przeznaczenia i zamierzonego zastosowania.

(7) Należy zatem uzupełnić rozporządzenie (UE) 2017/625 zgodnie z art. 45 ust. 4 tego rozporządzenia i określić, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy państw członkowskich mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu przesyłek niektórych towarów z państw trzecich. Te przypadki i warunki powinny zostać określone na podstawie oceny związanego z danymi towarami ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do GMO i środków ochrony roślin - również dla środowiska, lub na podstawie historii zgodności z wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych towarów. Powiadomienia o przybyciu powinny dotyczyć przesyłek towarów, które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.

(8) Uwzględniając art. 133 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625, powiadomienia o przybyciu towarów mają być dokonywane za pośrednictwem systemu IMSOC. Aby ułatwić terminową wymianę danych między właściwymi organami przeprowadzającymi kontrole sanitarne i fitosanitarne a organami celnymi - w tym wymianę drogą elektroniczną - podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien powiadomić o przybyciu tej przesyłki poprzez dostarczenie odpowiednich danych za pośrednictwem zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES) powiązanego z systemem IMSOC w celu przekazania tych informacji właściwym organom w punktach kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii oraz w celu udostępnienia danych organom celnym zgodnie z art. 38 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 2 .

(9) Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien przedstawić w powiadomieniu o przybyciu towarów wystarczająco szczegółowy opis przesyłki, aby właściwe organy mogły dokonać natychmiastowej i pełnej identyfikacji przesyłki, jej przeznaczenia i zamierzonego zastosowania - m.in. czy jest ona przeznaczona do spożycia przez ludzi, czy jest to/ są to: pasza, próbka, artykuł wystawowy, materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, środki ochrony roślin lub inne. Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien również - w formie oświadczenia - zaświadczyć, że informacje zawarte w powiadomieniu o przybyciu towarów są prawdziwe i kompletne. W celu uproszczenia procedury oraz ze względu na pewność prawa informacje te powinny być przekazywane w standardowym formacie.

(10) Standardowy format stosowany do opisu przesyłki powinien umożliwiać podmiotom odpowiedzialnym za przesyłkę wskazanie, że przesyłka ma zostać przekazana do magazynów na potrzeby dalszego transportu wyznaczonych zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2124 3 . Podmioty odpowiedzialne za przesyłkę powinny również mieć możliwość wskazania, że przesyłka ma zostać przekazana do składów celnych, o których mowa w art. 240 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , lub do magazynu czasowego składowania, o którym mowa w art. 147 ust. 1 tego rozporządzenia. Podmioty powinny opisać przesyłkę, podając kod i tytuł Nomenklatury scalonej (CN) przewidziane w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 5  oraz kod zintegrowanej taryfy celnej Unii Europejskiej (TARIC).

(11) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2017/625 właściwe organy powinny sporządzić w formie papierowej lub elektronicznej pisemną dokumentację z każdej przeprowadzonej przez nie kontroli urzędowej. Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli urzędowych i kontroli celnych, właściwe organy w punktach kontroli granicznej powinny mieć możliwość załączenia do powiadomienia o przybyciu towarów złożonego w systemie TRACES pisemnej dokumentacji kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do przesyłek oraz informacji o wszelkich decyzjach podjętych na tej podstawie, w tym decyzji o odrzuceniu przesyłki.

(12) W celu zapewnienia dostatecznego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej i certyfikacji elektronicznej oraz w celu digitalizacji i ujednolicenia procedur, elektroniczne powiadomienia o przybyciu towarów składane za pośrednictwem TRACES powinny być wykorzystywane zgodnie z normami dotyczącymi podpisów elektronicznych i pieczęci elektronicznych na poszczególnych poziomach bezpieczeństwa tożsamości określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 6  i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1506 7 .

(13) Biorąc pod uwagę czas potrzebny do połączenia systemu TRACES - do celów powiadamiania o przybyciu przesyłek przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu - z elektronicznym unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 8 , należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy określające, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu niektórych towarów wprowadzanych na terytorium Unii, do których nie mają zastosowania art. 47 i 48 rozporządzenia (UE) 2017/625.

Artykuł  2

Przypadki, w których można zażądać powiadomienia

Właściwe organy mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu niektórych towarów, jeżeli spełnione są następujące warunki:

1)
powiadomienie jest konieczne z uwagi na:
a)
znane ryzyko dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub, w odniesieniu do organizmów zmodyfikowanych genetycznie i środków ochrony roślin, również dla środowiska, związane z danymi towarami; lub
b)
historię zgodności z wymogami określonymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych zwierząt lub towarów;
2)
dane towary podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

1)
"TRACES" oznacza system, o którym mowa w art. 133 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625;
2)
"podpis elektroniczny" oznacza podpis elektroniczny zdefiniowany w art. 3 pkt 10 rozporządzenia (UE) nr 910/2014;
3)
"zaawansowana pieczęć elektroniczna" oznacza pieczęć elektroniczną zgodną ze specyfikacjami technicznymi określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2015/1506;
4)
"kwalifikowana pieczęć elektroniczna" oznacza pieczęć elektroniczną zdefiniowaną w art. 3 pkt 27 rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
Artykuł  4

Warunki, na jakich można zażądać powiadomienia o przybyciu towarów

1. 
Właściwe organy mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu przesyłek, pod warunkiem że punkt kontroli granicznej pierwszego przybycia przesyłek do Unii znajduje się na terytorium państwa członkowskiego właściwych organów.
2. 
Powiadomienie o przybyciu przesyłek zawiera:
a)
ustandaryzowane informacje opisujące przesyłki w sposób wystarczająco szczegółowy, aby umożliwić właściwym organom szybką i pełną identyfikację przesyłek, ich przeznaczenia i zamierzonego zastosowania, zgodnie z ust. 4;

oraz

b)
oświadczenie podmiotu odpowiedzialnego za przesyłki w celu poświadczenia, że informacje, o których mowa w lit. a), są prawdziwe i kompletne.
3. 
Podmiot odpowiedzialny za przesyłki wypełnia formularz powiadomienia o przybyciu i przedkłada go dla każdej przesyłki za pośrednictwem systemu TRACES w języku urzędowym Unii państwa członkowskiego wprowadzenia w celu przekazania tych informacji właściwym organom w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii przed faktycznym przybyciem przesyłek. Państwo członkowskie może wyrazić zgodę na sporządzenie powiadomienia w języku urzędowym Unii innym niż język państwa członkowskiego wprowadzenia.
4. 
Powiadomienie o przybyciu zawiera poniższe ustandaryzowane informacje:
a)
imię i nazwisko lub nazwę, adres, państwo i kod państwa Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) osoby fizycznej lub prawnej wysyłającej przesyłkę;
b)
nazwę punktu kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii;
c)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres osoby fizycznej lub prawnej, do której kierowana jest przesyłka;
d)
nazwę, adres, państwo i kod ISO państwa miejsca, do którego dostarczana jest przesyłka w celu ostatecznego rozładunku;
e)
imię i nazwisko lub nazwę, adres, państwo i kod ISO państwa osoby fizycznej lub prawnej w państwie członkowskim, która jest odpowiedzialna za przesyłkę, gdy ta dotrze do punktu kontroli granicznej;
f)
rodzaj dokumentów towarzyszących przesyłce, ich niepowtarzalny kod oraz, w stosownych przypadkach, państwo ich wystawienia;
g)
w stosownych przypadkach - odniesienia do dokumentów handlowych;
h)
przewidywaną datę i godzinę przybycia do miejsca wprowadzenia, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej;
i)
państwo pochodzenia towarów lub państwo, w którym zostały one wyhodowane, zebrane lub wyprodukowane;
j)
ostateczny środek transportu na podróż do Unii oraz dane identyfikacyjne ostatecznego środka transportu;
k)
państwo, w którym towary zostały załadowane na ostateczny środek transportu w celu przewozu do Unii;
l)
nazwę, adres, państwo i kod ISO państwa zakładu pochodzenia oraz, w stosownych przypadkach, jego numer rejestracyjny lub numer zatwierdzenia;
m)
w stosownych przypadkach - kategorię wymaganej temperatury podczas transportu (temperatura otoczenia, chłodzenie, mrożenie);
n)
w stosownych przypadkach - numer pojemnika oraz numer plomby;
o)
zamierzone zastosowanie towarów lub ich kategorie określone w świadectwach urzędowych, poświadczeniach urzędowych, deklaracjach lub dokumentach handlowych, jeżeli jest to wymagane;
p)
informację o zgodności towarów z przepisami;
q)
planowane miejsce przeznaczenia przesyłki po opuszczeniu przez nią punktu kontroli granicznej zgodnie z poniższym:
(i)
"przeznaczona na rynek wewnętrzny" - przesyłka przeznaczona do wprowadzenia do obrotu w Unii; lub
(ii)
"przeznaczona do tranzytu" - przesyłka niedozwolonych dodatków paszowych niepochodzących od zwierząt oraz niedozwolonych środków ochrony roślin przeznaczona do przewozu do państwa przeznaczenia będącego państwem trzecim ze wskazaniem nazwy i kodu ISO państwa przeznaczenia będącego państwem trzecim oraz - w przypadku przesyłki niedozwolonych produktów, która jest przewożona przez terytorium Unii drogą lądową, koleją lub drogą wodną - nazwę punktu kontroli granicznej wyjazdu znajdującego się w tym samym państwie członkowskim co punkt kontroli granicznej;
(iii)
"przeznaczona do przesłania do" - przesyłka, która może na mocy przepisów krajowych zostać przekazana z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli, o którym mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, znajdującego się w tym samym państwie członkowskim co punkt kontroli granicznej, w celu przeprowadzenia dalszych kontroli urzędowych, ze wskazaniem nazwy punktu kontroli;
(iv)
"przeznaczona do dalszego transportu do" - przesyłka, która może na mocy przepisów krajowych zostać przekazana do magazynu na potrzeby dalszego transportu wyznaczonego zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2124, zlokalizowanego w tym samym państwie członkowskim co punkt kontroli granicznej, z podaniem szczegółowych danych tego magazynu;
(v)
w przypadku przesyłki niedozwolonych dodatków paszowych niepochodzących od zwierząt oraz niedozwolonych środków ochrony roślin, która nie jest w tranzycie bezpośrednim do państwa trzeciego - następujące miejsca przeznaczenia, w których prowadzi się kontrole i do których przesyłka zostanie dostarczona przed opuszczeniem terytorium państwa członkowskiego, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej:
1)
skład celny, o którym mowa w art. 240 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013;
2)
magazyn czasowego składowania, o którym mowa w art. 147 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013;
3)
w stosownych przypadkach - wolny obszar celny;
4)
zakład paszowy, ze wskazaniem jego numeru rejestracyjnego lub zatwierdzenia;
r)
opis towarów umieszczonych w przesyłce w oparciu o świadectwa urzędowe, poświadczenia urzędowe, deklaracje lub dokumenty handlowe, umożliwiający identyfikację przesyłki i obliczenie opłat oraz obejmujący wszystkie następujące elementy:
(i)
kod i tytuł Nomenklatury scalonej (CN) przewidziane w rozporządzeniu (EWG) nr 2658/87 oraz kod zintegrowanej taryfy celnej Unii Europejskiej (TARIC);
(ii)
masę netto (kg);
(iii)
masę brutto, będącą sumą masy netto oraz masy bezpośrednich pojemników i wszystkich opakowań, z wyjątkiem pojemników transportowych i innego sprzętu transportowego;
(iv)
rodzaj opakowań i całkowitą liczbę opakowań w przesyłce;
(v)
numer serii;
(vi)
rodzaj produktu, w tym informację, czy towary mają zostać wprowadzone do obrotu jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji;
(vii)
w stosownych przypadkach - liczbę sztuk lub objętość.
5. 
Właściwe organy w punktach kontroli granicznej mogą załączyć do powiadomienia o przybyciu złożonego w systemie TRACES pisemną dokumentację kontroli urzędowych, o której mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, w tym informacje o każdej z następujących decyzji podjętych w odniesieniu do przesyłek:
a)
"zatwierdzone na rynek wewnętrzny";
b)
"zatwierdzone do przesłania";
c)
"zatwierdzone do dalszego transportu";
d)
"zatwierdzone do tranzytu";
e)
"zatwierdzone: towary niezgodne z przepisami";
f)
"niezatwierdzone".
6. 
Powiadomienie o przybyciu, pod którym podmioty odpowiedzialne za przesyłkę składają podpis elektroniczny w TRACES, jest opatrzone zaawansowaną lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną właściwych organów.
Artykuł  5

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 marca 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1715 z dnia 30 września 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące funkcjonowania systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych oraz jego składników systemowych (rozporządzenie w sprawie systemu IMSOC) (Dz.U. L 261 z 14.10.2019, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/1715/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2124 z dnia 10 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących kontroli urzędowych przesyłek zwierząt i towarów w tranzycie, przeładunku i w trakcie dalszego transportu przez terytorium Unii oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 798/2008, (WE) nr 1251/2008, (WE) nr 119/2009, (UE) nr 206/2010, (UE) nr 605/2010, (UE) nr 142/2011, (UE) nr 28/2012, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/759 i decyzję Komisji 2007/777/WE (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_del/2019/2124/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).
5 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1987/2658/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj).
7 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/1506 z dnia 8 września 2015 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące formatów zaawansowanych podpisów elektronicznych oraz zaawansowanych pieczęci elektronicznych, które mają być uznane przez podmioty sektora publicznego, zgodnie z art. 27 ust. 5 i art. 37 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 235 z 9.9.2015, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2015/1506/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2399/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2104

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2104 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez określenie, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów wprowadzanych na terytorium Unii
Data aktu: 27/06/2024
Data ogłoszenia: 25/09/2024
Data wejścia w życie: 03/03/2025, 15/10/2024