uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada, określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w Morzu Północnym oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 676/2007 i (WE) nr 1342/2008 1 , w szczególności jego art. 11,
(1) Art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/973 uprawnia Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjmowania aktów delegowanych w celu uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do wszystkich stad gatunków w Morzu Północnym, do których ma zastosowanie obowiązek wyładunku na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 , jak przewidziano w art. 15 ust. 5 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2014 3 określono szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów dennych w Morzu Północnym na lata 2021-2023, w następstwie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Belgię, Danię, Niemcy, Francję, Niderlandy i Szwecję ("grupa z Scheveningen"), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Północnym. Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2014 zmieniono w 2021 4 i 2022 r. 5 .
(3) Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego oraz Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych grupa z Scheveningen w dniu 1 maja 2023 r. przedstawiła Komisji pierwotną wspólną rekomendację.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił pierwotną wspólną rekomendację podczas posiedzenia plenarnego w dniach 8-12 maja 2023 r. 6 .
(5) W dniu 12 lipca 2023 r. grupa z Scheveningen przedłożyła zaktualizowaną wersję wspólnej rekomendacji.
(6) W dniu 28 lipca 2023 r. zaktualizowaną wspólną rekomendację rozpatrzyła grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator.
(7) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 Komisja rozpatrzyła zaktualizowaną wspólną rekomendację w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.
(8) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i unijnej wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) STECF zauważył, iż obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieefektywny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, w jaki sposób można go jeszcze ulepszyć, oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat nieprawidłowości dotyczących danych i znalezienia nowych sposobów poprawy realizacji obowiązku wyładunku 7 .
(9) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu włoków dennych, w tym niektórych połowów dokonywanych przy użyciu urządzeń selektywnych, w rejonie Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie przedłożono żadnych nowych badań, poprzednie badania dotyczące przeżywalności przeprowadzono w solidny sposób 8 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach(7) i(8) powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do soli złowionej przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dostarczone dowody są solidne i uzasadniają wyłączenie, o które wystąpiono 9 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(11) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do przyłowów wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym w połowach przy użyciu więcierzy i żaków w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że śmiertelność odrzucanych ryb będzie prawdopodobnie niska, a faktyczne ilości połowów są bardzo niewielkie 10 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(12) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do połowów i przyłowów gładzicy złowionej przy użyciu sieci, niewodów duńskich i włoków dennych o różnych specyfikacjach rozmiaru oczek w wodach Unii w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że szacowany poziom odrzutów jest wysoki, a wskaźniki przeżywalności są zmienne 11 . W poprzednich latach 12 STECF wskazał, że przeżywalność okazała się wysoka w przypadku sieci i niewodów duńskich, natomiast bardziej zmienna w przypadku włoków dennych o różnych specyfikacjach rozmiaru oczek. Ponadto w poprzednich ocenach STECF zauważył, że pora roku i narażenie na kontakt z powietrzem są głównymi czynnikami wpływającymi na wskaźniki przeżywalności gładzicy. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., pod warunkiem że niezamierzone połowy gładzicy będą niezwłocznie uwalniane.
(13) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do gładzicy poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków rozprzowych (BT2) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w podobszarze ICES 4, w przypadku statków o różnych specyfikacjach mocy silnika, specjalnych urządzeń selektywnych i statków, które wdrażają plan działania dotyczący w pełni udokumentowanych połowów. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wskaźniki odrzutów są wysokie, a wskaźniki przeżywalności są zmienne i najniższe w segmentach, które odpowiadają za największe połowy 13 . W odniesieniu do odpowiednich połowów trwają jednak prace nad poprawą selektywności i prawdopodobieństwa przeżycia. W celu umożliwienia kontynuacji tych prac oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie to należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(14) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do turbota złowionego przy użyciu włoków rozprzowych w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że biorąc pod uwagę poziom odrzutów i wskaźniki przeżywalności turbota, wpływ tego wyłączenia będzie prawdopodobnie niewielki. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(15) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do rajowatych w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż przeżywalność różni się w zależności od narzędzia i pory roku, poziom współpracy między państwami członkowskimi jest godny uwagi, a wyłączenie to było katalizatorem badań przeprowadzonych nad przeżywalnością. Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia metaanalizy przeżywalności w celu oceny ogólnego efektu tego wyłączenia. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie to należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(16) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do połowów makreli i śledzia atlantyckiego w połowach przy użyciu okrężnicy w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie był w stanie zweryfikować, czy warunki podczas eksperymentów są reprezentatywne dla warunków występujących podczas komercyjnych operacji połowowych, szacunki przeżywalności wynoszące 70 % w przypadku makreli i śledzia atlantyckiego są najlepszymi dostępnymi szacunkami dla połowów z wykorzystaniem okrężnicy 14 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(17) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionych przy użyciu drygawic i sieci skrzelowych w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone; STECF wskazał jednak, że przedstawione przez państwa członkowskie powody dotyczące poprawy selektywności przez zwiększenie rozmiarów oczek sieci prawdopodobnie spowodowałyby straty handlowe 15 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(18) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm przez statki wyposażone w panel flamandzki w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF dokonał przeglądu informacji przedłożonych w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone, ale wskazał w sprawozdaniu, że to wyłączenie ma związek ze stosowaniem modyfikacji narzędzi, w przypadku której wykazano efekt zmniejszenia poziomu niezamierzonych połowów 16 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach(7) i(8) powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(19) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli, plamiaka, witlinka, dorsza atlantyckiego, czarniaka i morszczuka europejskiego w połowach homarca przez statki stosujące włoki denne o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 70 mm wyposażone w urządzenia selektywne w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie to było dobrze uzasadnione i związane z wykorzystaniem sprawdzonych selektywnych narzędzi 17 . Mając na uwadze, że warunki te się nie zmieniły, oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(20) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do połowów soli, plamiaka, witlinka, dorsza atlantyckiego, gładzicy, czarniaka, śledzia atlantyckiego, okowiela, argentyny wielkiej i błękitka w połowach krewetki północnej w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie to było dobrze uzasadnione i związane z obowiązkowym wykorzystaniem wysoce selektywnych narzędzi 18 . Mając na uwadze, że warunki te się nie zmieniły, oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(21) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i wskazał w sprawozdaniu, że poprawa selektywności w przypadku witlinka w tych połowach spowodowałaby nieproporcjonalne straty w połowach komercyjnych innych gatunków 19 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(22) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do gładzicy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków dennych przez statki wyposażone w panel SepNep w połowach homarca w wodach Unii w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedłożone na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poprzednie oceny STECF pozostały istotne, ponieważ niezamierzone połowy prawdopodobnie zmniejszą się, gdy włoki denne zostaną wyposażone w panel SepNep 20 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(23) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym w połowach garneli złowionej przy użyciu włoków rozprzowych przez statki wyposażone przez cały rok w zróżnicowane urządzenia selektywne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 21 w rejonach ICES 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia w przypadku pewnych specyfikacji. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie, o które wystąpiono, było dobrze uzasadnione ze względu na nieproporcjonalne koszty i ponieważ trudno jest poprawić selektywność. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(24) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do połowów molwy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków dennych w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów molwy jest niski w tych połowach, a zatem wpływ na stado prawdopodobnie będzie bardzo niewielki 22 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(25) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków dennych lub niewodów o rozmiarze oczek sieci 70-99 mm (TR2) w wodach Unii w rejonie ICES 4a, 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i wskazał w sprawozdaniu, że podczas gdy nowe informacje są ogólne i możliwa jest poprawa selektywności, urządzenia selektywne testowane w ramach różnych projektów badawczych spowodowałyby znaczne straty handlowe 23 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(26) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków rozprzo- wych o rozmiarze oczek sieci 80-119 mm w wodach Unii w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dane przedłożone przez państwa członkowskie zawierały rozsądne argumenty dotyczące nieproporcjonalnych kosztów przechowywania i przetwarzania na statku oraz tego, dlaczego trudno jest poprawić selektywność 24 . Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia dalszych badań na nieproporcjonalnymi kosztami. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(27) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości makreli, ostroboka i witlinka złowionych przy użyciu włoków pelagicznych o długości do 25 metrów w rejonach ICES 4b i 4c na południe od 54°N. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów jest niski, oraz że wyniki prób selektywności z innych połowów makreli i śledzia atlantyckiego pokazują, iż trudno osiągnąć poprawę selektywności 25 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(28) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości szprota, dobijaka, okowiela i błękitka w połowach przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 3a i podobsza- rze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wyłączenie to wydaje się rozsądne i dobrze uzasadnione, a poziom niezamierzonych połowów jest niski. Ponadto STECF wskazał w sprawozdaniu, że informacje jakościowe dostarczone w poprzednich latach na poparcie nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami na statku są uzasadnione i trudno osiągnąć poprawę selektywności 26 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(29) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do molwy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w połowach dennych morszczuka europejskiego przy użyciu takli w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów wydaje się być niski, a argument dotyczący trudnej do osiągnięcia selektywności zdaje się być rozsądny 27 . Ponadto w poprzednich ocenach STECF wskazał, że argumenty dotyczące trudności w poprawie selektywności były wiarygodne 28 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(30) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 zawarto dwa wyłączenia de minimis w odniesieniu do ostroboka złowionego przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) oraz makreli w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż dostarczono niewiele nowych danych, z przedłożonych danych wynika, że poziom niezamierzonych połowów ostroboka i makreli jest niski. Ponadto przedłożone informacje stanowiły rozsądne uzasadnienie tego wyłączenia ze względu na nieproporcjonalne koszty. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(31) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do błękitka w połowach przemysłowych przez trawlery pelagiczne w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje potwierdzające argumenty dotyczące trudnej do osiągnięcia selektywności i nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami były ograniczone, wielkość niezamierzonego połowu błękitka w porównaniu z całkowitym połowem przez statek przemysłowy korzystający z tego wyłączenia prawdopodobnie byłaby niewielka i nie miałaby wpływu na ogólną wielkość stada błękitka 29 . Z tego powodu, w celu zapewnienia spójności z wodami północnozachodnimi i południowozachodnimi oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(32) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do krewetki północnej w połowach dennych przy użyciu włoków o rozmiarze oczek sieci powyżej 70 mm w rejonie ICES 3a i powyżej 80 mm w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wyłączenie to wydaje się rozsądne i dobrze uzasadnione. Ponadto STECF wskazał w sprawozdaniu, że rozsądne jest założenie, iż dalsza poprawa selektywności w celu zmniejszenia niewielkiej ilości niezamierzonych połowów w tym rodzaju rybołówstwa byłaby trudna do osiągnięcia 30 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(33) Środki w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 15 ust. 4, art. 15 ust. 5 lit. c) i art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz z rozporządzeniem (UE) 2018/973, w szczególności z jego art. 11, a zatem mogą zostać objęte niniejszym rozporządzeniem.
(34) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(35) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2024 r.,
Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2459 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2459 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2024-2027 |
| Data aktu: | 22/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 06/11/2023 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2024, 07/11/2023 |