Rozporządzenie delegowane 2023/2459 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2024-2027

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2459
z dnia 22 sierpnia 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2024-2027

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada, określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w Morzu Północnym oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 676/2007 i (WE) nr 1342/2008 1 , w szczególności jego art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/973 uprawnia Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjmowania aktów delegowanych w celu uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do wszystkich stad gatunków w Morzu Północnym, do których ma zastosowanie obowiązek wyładunku na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 , jak przewidziano w art. 15 ust. 5 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2014 3  określono szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów dennych w Morzu Północnym na lata 2021-2023, w następstwie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Belgię, Danię, Niemcy, Francję, Niderlandy i Szwecję ("grupa z Scheveningen"), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Północnym. Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2014 zmieniono w 2021 4 i 2022 r. 5 .

(3) Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego oraz Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych grupa z Scheveningen w dniu 1 maja 2023 r. przedstawiła Komisji pierwotną wspólną rekomendację.

(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił pierwotną wspólną rekomendację podczas posiedzenia plenarnego w dniach 8-12 maja 2023 r. 6 .

(5) W dniu 12 lipca 2023 r. grupa z Scheveningen przedłożyła zaktualizowaną wersję wspólnej rekomendacji.

(6) W dniu 28 lipca 2023 r. zaktualizowaną wspólną rekomendację rozpatrzyła grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator.

(7) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 Komisja rozpatrzyła zaktualizowaną wspólną rekomendację w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.

(8) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i unijnej wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) STECF zauważył, iż obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieefektywny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, w jaki sposób można go jeszcze ulepszyć, oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat nieprawidłowości dotyczących danych i znalezienia nowych sposobów poprawy realizacji obowiązku wyładunku 7 .

(9) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu włoków dennych, w tym niektórych połowów dokonywanych przy użyciu urządzeń selektywnych, w rejonie Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie przedłożono żadnych nowych badań, poprzednie badania dotyczące przeżywalności przeprowadzono w solidny sposób 8 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach(7) i(8) powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do soli złowionej przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dostarczone dowody są solidne i uzasadniają wyłączenie, o które wystąpiono 9 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(11) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do przyłowów wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym w połowach przy użyciu więcierzy i żaków w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że śmiertelność odrzucanych ryb będzie prawdopodobnie niska, a faktyczne ilości połowów są bardzo niewielkie 10 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(12) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do połowów i przyłowów gładzicy złowionej przy użyciu sieci, niewodów duńskich i włoków dennych o różnych specyfikacjach rozmiaru oczek w wodach Unii w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że szacowany poziom odrzutów jest wysoki, a wskaźniki przeżywalności są zmienne 11 . W poprzednich latach 12  STECF wskazał, że przeżywalność okazała się wysoka w przypadku sieci i niewodów duńskich, natomiast bardziej zmienna w przypadku włoków dennych o różnych specyfikacjach rozmiaru oczek. Ponadto w poprzednich ocenach STECF zauważył, że pora roku i narażenie na kontakt z powietrzem są głównymi czynnikami wpływającymi na wskaźniki przeżywalności gładzicy. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., pod warunkiem że niezamierzone połowy gładzicy będą niezwłocznie uwalniane.

(13) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do gładzicy poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków rozprzowych (BT2) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w podobszarze ICES 4, w przypadku statków o różnych specyfikacjach mocy silnika, specjalnych urządzeń selektywnych i statków, które wdrażają plan działania dotyczący w pełni udokumentowanych połowów. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wskaźniki odrzutów są wysokie, a wskaźniki przeżywalności są zmienne i najniższe w segmentach, które odpowiadają za największe połowy 13 . W odniesieniu do odpowiednich połowów trwają jednak prace nad poprawą selektywności i prawdopodobieństwa przeżycia. W celu umożliwienia kontynuacji tych prac oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie to należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(14) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do turbota złowionego przy użyciu włoków rozprzowych w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że biorąc pod uwagę poziom odrzutów i wskaźniki przeżywalności turbota, wpływ tego wyłączenia będzie prawdopodobnie niewielki. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(15) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do rajowatych w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż przeżywalność różni się w zależności od narzędzia i pory roku, poziom współpracy między państwami członkowskimi jest godny uwagi, a wyłączenie to było katalizatorem badań przeprowadzonych nad przeżywalnością. Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia metaanalizy przeżywalności w celu oceny ogólnego efektu tego wyłączenia. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie to należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(16) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do połowów makreli i śledzia atlantyckiego w połowach przy użyciu okrężnicy w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie był w stanie zweryfikować, czy warunki podczas eksperymentów są reprezentatywne dla warunków występujących podczas komercyjnych operacji połowowych, szacunki przeżywalności wynoszące 70 % w przypadku makreli i śledzia atlantyckiego są najlepszymi dostępnymi szacunkami dla połowów z wykorzystaniem okrężnicy 14 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(17) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionych przy użyciu drygawic i sieci skrzelowych w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone; STECF wskazał jednak, że przedstawione przez państwa członkowskie powody dotyczące poprawy selektywności przez zwiększenie rozmiarów oczek sieci prawdopodobnie spowodowałyby straty handlowe 15 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(18) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm przez statki wyposażone w panel flamandzki w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF dokonał przeglądu informacji przedłożonych w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone, ale wskazał w sprawozdaniu, że to wyłączenie ma związek ze stosowaniem modyfikacji narzędzi, w przypadku której wykazano efekt zmniejszenia poziomu niezamierzonych połowów 16 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach(7) i(8) powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(19) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli, plamiaka, witlinka, dorsza atlantyckiego, czarniaka i morszczuka europejskiego w połowach homarca przez statki stosujące włoki denne o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 70 mm wyposażone w urządzenia selektywne w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie to było dobrze uzasadnione i związane z wykorzystaniem sprawdzonych selektywnych narzędzi 17 . Mając na uwadze, że warunki te się nie zmieniły, oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(20) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do połowów soli, plamiaka, witlinka, dorsza atlantyckiego, gładzicy, czarniaka, śledzia atlantyckiego, okowiela, argentyny wielkiej i błękitka w połowach krewetki północnej w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie to było dobrze uzasadnione i związane z obowiązkowym wykorzystaniem wysoce selektywnych narzędzi 18 . Mając na uwadze, że warunki te się nie zmieniły, oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(21) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i wskazał w sprawozdaniu, że poprawa selektywności w przypadku witlinka w tych połowach spowodowałaby nieproporcjonalne straty w połowach komercyjnych innych gatunków 19 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(22) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do gładzicy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków dennych przez statki wyposażone w panel SepNep w połowach homarca w wodach Unii w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedłożone na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poprzednie oceny STECF pozostały istotne, ponieważ niezamierzone połowy prawdopodobnie zmniejszą się, gdy włoki denne zostaną wyposażone w panel SepNep 20 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(23) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym w połowach garneli złowionej przy użyciu włoków rozprzowych przez statki wyposażone przez cały rok w zróżnicowane urządzenia selektywne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 21  w rejonach ICES 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia w przypadku pewnych specyfikacji. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie, o które wystąpiono, było dobrze uzasadnione ze względu na nieproporcjonalne koszty i ponieważ trudno jest poprawić selektywność. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(24) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do połowów molwy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków dennych w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów molwy jest niski w tych połowach, a zatem wpływ na stado prawdopodobnie będzie bardzo niewielki 22 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(25) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków dennych lub niewodów o rozmiarze oczek sieci 70-99 mm (TR2) w wodach Unii w rejonie ICES 4a, 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i wskazał w sprawozdaniu, że podczas gdy nowe informacje są ogólne i możliwa jest poprawa selektywności, urządzenia selektywne testowane w ramach różnych projektów badawczych spowodowałyby znaczne straty handlowe 23 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(26) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków rozprzo- wych o rozmiarze oczek sieci 80-119 mm w wodach Unii w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dane przedłożone przez państwa członkowskie zawierały rozsądne argumenty dotyczące nieproporcjonalnych kosztów przechowywania i przetwarzania na statku oraz tego, dlaczego trudno jest poprawić selektywność 24 . Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia dalszych badań na nieproporcjonalnymi kosztami. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(27) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości makreli, ostroboka i witlinka złowionych przy użyciu włoków pelagicznych o długości do 25 metrów w rejonach ICES 4b i 4c na południe od 54°N. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów jest niski, oraz że wyniki prób selektywności z innych połowów makreli i śledzia atlantyckiego pokazują, iż trudno osiągnąć poprawę selektywności 25 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(28) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości szprota, dobijaka, okowiela i błękitka w połowach przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 3a i podobsza- rze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wyłączenie to wydaje się rozsądne i dobrze uzasadnione, a poziom niezamierzonych połowów jest niski. Ponadto STECF wskazał w sprawozdaniu, że informacje jakościowe dostarczone w poprzednich latach na poparcie nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami na statku są uzasadnione i trudno osiągnąć poprawę selektywności 26 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(29) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do molwy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w połowach dennych morszczuka europejskiego przy użyciu takli w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów wydaje się być niski, a argument dotyczący trudnej do osiągnięcia selektywności zdaje się być rozsądny 27 . Ponadto w poprzednich ocenach STECF wskazał, że argumenty dotyczące trudności w poprawie selektywności były wiarygodne 28 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(30) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 zawarto dwa wyłączenia de minimis w odniesieniu do ostroboka złowionego przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) oraz makreli w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż dostarczono niewiele nowych danych, z przedłożonych danych wynika, że poziom niezamierzonych połowów ostroboka i makreli jest niski. Ponadto przedłożone informacje stanowiły rozsądne uzasadnienie tego wyłączenia ze względu na nieproporcjonalne koszty. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(31) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do błękitka w połowach przemysłowych przez trawlery pelagiczne w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje potwierdzające argumenty dotyczące trudnej do osiągnięcia selektywności i nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami były ograniczone, wielkość niezamierzonego połowu błękitka w porównaniu z całkowitym połowem przez statek przemysłowy korzystający z tego wyłączenia prawdopodobnie byłaby niewielka i nie miałaby wpływu na ogólną wielkość stada błękitka 29 . Z tego powodu, w celu zapewnienia spójności z wodami północnozachodnimi i południowozachodnimi oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(32) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do krewetki północnej w połowach dennych przy użyciu włoków o rozmiarze oczek sieci powyżej 70 mm w rejonie ICES 3a i powyżej 80 mm w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wyłączenie to wydaje się rozsądne i dobrze uzasadnione. Ponadto STECF wskazał w sprawozdaniu, że rozsądne jest założenie, iż dalsza poprawa selektywności w celu zmniejszenia niewielkiej ilości niezamierzonych połowów w tym rodzaju rybołówstwa byłaby trudna do osiągnięcia 30 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(33) Środki w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 15 ust. 4, art. 15 ust. 5 lit. c) i art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz z rozporządzeniem (UE) 2018/973, w szczególności z jego art. 11, a zatem mogą zostać objęte niniejszym rozporządzeniem.

(34) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.

(35) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2024 r.,

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"panel flamandzki" oznacza ostatnią część tkaniny sieciowej włoka rozprzowego, której:
tył jest bezpośrednio przyczepiony do worka włoka,
górne i dolne części są wykonane z tkaniny sieciowej o rozmiarze oczka co najmniej 120 mm, mierzonego między węzłami;
długość po rozciągnięciu wynosi co najmniej 3 m;
2)
"panel uwalniania zanieczyszczeń dennych" oznacza panel o większym rozmiarze oczek lub o oczkach kwadratowych, zamontowany do dolnej części włoka, zwykle włoka rozprzowego, w celu usunięcia wszelkiego materiału bentosowego i zanieczyszczeń dna morskiego, zanim przedostaną się one do worka włoka;
3)
"SepNep" oznacza włok rozpornicowy, który:
jest zbudowany z sieci o rozmiarze oczek sieci 80 do 99 + > 100 mm,
jest wyposażony w wiele worków włoka o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 80-120 mm, przytwierdzonych do jednego przedłużenia, przy czym górny worek włoka zbudowany jest z sieci o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 120 mm i wyposażony w panel separacyjny o maksymalnym rozmiarze oczek sieci wynoszącym 105 mm,
może być ponadto wyposażony w opcjonalną kratownicę selekcjonującą o rozstawie prętów wynoszącym co najmniej 17 mm, pod warunkiem że jest ona zbudowana w taki sposób, że umożliwia ucieczkę małym homarcom.
Artykuł  2

Realizacja obowiązku wyładunku

W wodach Unii Morza Północnego (rejon ICES 3a i podobszar ICES 4) obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do połowów dennych i pelagicznych, które podlegają limitom połowowym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w latach 2024-2027.

Artykuł  3

Wyłączenia z uwagi na przeżywalność dotyczące homarca

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność przewidziane w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 ma zastosowanie do następujących rodzajów połowów homarca (Nephrops norvegicus) w wodach Unii Morza Północnego (rejon ICES 3a oraz podobszar ICES 4):
a)
połowów więcierzami (FPO 31 );
b)
połowów przy użyciu włoków dennych (OTB, OTT, TBN) wyposażonych w:
(i)
worek o wielkości co najmniej 80 mm; lub
(ii)
worek o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 70 mm, wyposażony w kratownicę sortującą według gatunków o rozstawie prętów maksymalnie 35 mm.
2. 
Odrzut homarca złowionego w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na uwolnieniu go w całości, natychmiast i w obszarze, w którym został złowiony.
Artykuł  4

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące soli

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do soli (Solea solea) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków rozpornicowych (OTB) o rozmiarze oczek sieci worka włoka wynoszącym 80-99 mm w wodach Unii w rejonie ICES 4c w obrębie sześciu mil morskich od linii brzegu, lecz poza określonymi obszarami dojrzewania narybku.
2. 
Wyłączenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie wyłącznie do statków o długości maksymalnej do 10 metrów i o maksymalnej mocy silnika do 221 kW, podczas połowów w wodach o maksymalnej głębokości 30 metrów oraz przy zaciągach trwających nie dłużej niż 90 minut.
3. 
Odrzut soli złowionej w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na jej natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  5

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące przyłowów gatunków podlegających limitom połowowym w połowach przy użyciu koszy i żaków

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym złowionych przy użyciu więcierzy (FPO) i żaków (FYK) w wodach Unii w rejonie ICES 3a i podobszarze ICES 4.
2. 
Odrzut ryb złowionych w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na ich natychmiastowym uwolnieniu poniżej powierzchni morza.
Artykuł  6

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące połowów i przyłowów gładzicy

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie w wodach Unii w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4 do następujących połowów gładzicy (Pleuro- nectes platessa):
a)
połowów przy użyciu sieci (GNS, GTR, GTN, GEN);
b)
połowów przy użyciu niewodów duńskich;
c)
połowów przy użyciu włoków dennych (OTB, PTB):
(i)
o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 120 mm, ukierunkowanych na płastugokształtne lub dorszok- ształtne w wodach Unii w rejonie ICES 3a i podobszarze 4;
(ii)
o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 90-119 mm, wyposażonych w panel Seltra z górnym płatem o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 140 mm (oczko kwadratowe), z górnym płatem o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 270 mm (oczko romboidalne) lub z górnym płatem o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 300 mm (oczko kwadratowe) lub, w podrejonie cieśniny Kattegat, panel sieci o kwadratowych oczkach o rozmiarze co najmniej 120 mm w okresie od dnia 1 października do dnia 31 grudnia każdego roku w połowach ukierunkowanych na płastugokształtne lub dorszokształtne w wodach Unii w rejonie ICES 3a;
(iii)
o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w trakcie połowów ukierunkowanych na płastugokształtne lub symetryczne w wodach Unii w podobszarze ICES 4.
2. 
Odrzut gładzicy złowionej w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na jej natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  7

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące gładzicy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie w wodach Unii w podobszarze ICES 4 do połowów gładzicy (Pleuronectes platessa) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm (BT2), jeżeli gładzica złowiona jest:
a)
przy użyciu narzędzi wyposażonych w linę separatora kamieni lub panel uwalniania zanieczyszczeń dennych (BRP) i w ramach połowów dokonywanych przez statki o mocy silnika powyżej 221 kW; lub
b)
przez statki państw członkowskich wdrażające plan działania dotyczący w pełni udokumentowanych połowów.
2. 
Wyłączenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do płastugokształtnych złowionych przy użyciu włoków rozprzowych (BT2) przez statki o mocy silnika nieprzekraczającej 221 kW lub o całkowitej długości do 24 m, które są przeznaczone do połowów w strefie dwunastu mil, jeżeli średni czas trałowania jest krótszy niż 90 minut.
3. 
Odrzut gładzicy złowionej w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na jej natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  8

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dla turbota

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie w wodach Unii w podobszarze ICES 4 do połowów turbota (Scophthalmus maximus) przy użyciu włoków rozprzowych (TBB) o rozmiarze sieci worka włoka wynoszącym co najmniej 80 mm.
2. 
Odrzut turbota złowionego w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na jego natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  9

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące rajowatych

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do rajowatych (Rajiformes) złowionych przy użyciu narzędzi połowowych w wodach Unii Morza Północnego (rejon ICES 3a i podobszar ICES 4).
2. 
Państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu przedstawiają nie później niż do dnia 1 maja 2027 r. metaanalizę przeżywalności w celu oceny wpływu wyłączenia. STECF ocenia dostarczone informacje naukowe do dnia 31 lipca 2027 r.
3. 
Odrzut rajowatych złowionych w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na ich natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  10

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do połowów makreli i śledzia atlantyckiego w połowach z wykorzystaniem okrężnicy

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do makreli (Scomber scombrus) i śledzia atlantyckiego (Clupea harengus) złowionych w połowach przy użyciu okrężnicy w wodach Unii Morza Północnego (rejon ICES 3a i podobszar 4), jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
a)
połów zostaje uwolniony, zanim odsetki okrężnicy określone w ust. 2 i 3 ulegną zamknięciu ("punkt odwracalności"),
b)
okrężnica jest wyposażona w widoczną boję, wyraźnie zaznaczającą "punkt odwracalności",
c)
statek i okrężnica są wyposażone w elektroniczny system służący do rejestracji i dokumentowania, zapisujący informację o tym, kiedy, gdzie i w jakim zakresie okrężnica była zaciągana w trakcie całej działalności połowowej.
2. 
"Punkt odwracalności" to 80 % zamknięcie okrężnicy przy połowach makreli i 90 % zamknięcie okrężnicy przy połowach śledzia atlantyckiego.
3. 
Jeżeli okrążona ławica składa się z obydwu gatunków, 80 % zamknięcie okrężnicy stanowi "punkt odwracalności".
4. 
Zakazuje się uwalniania połowów makreli i śledzia atlantyckiego po przekroczeniu "punktu odwracalności".
5. 
Z okrążonej ławicy przed jej uwolnieniem pobiera się próbki, aby oszacować jej skład gatunkowy, rozmiar ryb i ich ilość.
Artykuł  11

Wyłączenia de minimis w odniesieniu do połowów pelagicznych i dennych

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 następujące ilości mogą zostać odrzucone na podstawie art. 15 ust. 4 lit. c) wymienionego rozporządzenia:
a)
w połowach soli przez statki stosujące drygawice i sieci skrzelowe (GN, GNS, GND, GNC, GTN, GTR, GEN, GNF) w wodach Unii Morza Północnego (rejon ICES 3a i podobszar ICES 4):

ilość soli (Solea solea) o wielkości poniżej i powyżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza łącznie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku;

b)
w połowach soli przez statki stosujące włoki rozprzowe (TBB) o rozmiarze oczek sieci 80-119 mm i wyposażone w panel flamandzki, w wodach Unii w podobszarze ICES 4:

ilość soli (Solea solea) poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza łącznie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku;

c)
w połowach homarca przez statki stosujące włoki denne (OTB, OTT, TBN) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 70 mm, wyposażone w kratownicę sortującą według gatunków, o rozstawie prętów wynoszącym maksymalnie 35 mm, w wodach Unii rejonu ICES 3a:

łączna ilość soli (Solea solea), plamiaka (Melanogrammus aeglefinus), witlinka (Merlangius merlangus), dorsza atlantyckiego (Gadus morhua), czarniaka (Pollachius virens) i morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza 4 % całkowitych rocznych połowów homarca (Nephrops norvegicus), soli, plamiaka, witlinka, krewetki północnej (Pandalus borealis), dorsza atlantyckiego, czarniaka i morszczuka europejskiego;

d)
w połowach krewetki północnej (Pandalus borealis) przez statki stosujące włoki denne (OTB, OTT) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 35 mm, wyposażone w kratownicę sortującą według gatunków, o rozstawie prętów wynoszącym maksymalnie 19 mm, oraz z niezablokowanym otworem wylotowym dla ryb, w wodach Unii w rejonie ICES 3a:

łączna ilość soli (Solea solea), plamiaka (Melanogrammus aeglefinus), witlinka (Merlangius merlangus), dorsza atlantyckiego (Gadus morhua), gładzicy (Pleuronectes platessa), czarniaka (Pollachius virens), śledzia atlantyckiego (Clupea harengus), oko- wiela (Trisopterus esmarkii), argentyny wielkiej (Argentina silus) i błękitka (Micromesistius poutassou) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony - jeżeli istnieje - która to ilość nie przekracza 5 % całkowitych rocznych połowów homarca (Nephrops norvegicus), soli, plamiaka, witlinka, dorsza atlantyckiego, gładzicy, czarniaka, śledzia atlantyckiego, krewetki północnej (Pandalus borealis), morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), oko- wiela, argentyny wielkiej i błękitka;

e)
w połowach prowadzonych przez statki stosujące włoki denne (OTB, OTT, TBN, PTB) o rozmiarze oczek sieci 90-119 mm, wyposażone w panel Seltra z górnym płatem o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 140 mm (oczko kwadratowe), z górnym płatem o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 270 mm (oczko romboidalne) lub z górnym płatem o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 300 mm (oczko kwadratowe), lub włoki denne (OTB, OTT, TBN, PTB) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 120 mm, w wodach Unii w rejonie ICES 3a:

ilość witlinka (Merlangius merlangus) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony wynosząca maksymalnie 2 % całkowitych rocznych połowów witlinka, homarca (Nephrops norvegicus), dorsza atlantyckiego (Gadus morhua), plamiaka (Melanogrammus aeglefinus), czarniaka (Pollachius virens), soli (Solea solea), gładzicy (Pleuronectes platessa) i morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius);

f)
w połowach homarca dokonywanych przez statki stosujące włoki denne o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm i wyposażone w SepNep, w wodach Unii w podobszarze ICES 4:

ilość gładzicy (Pleuronectes platessa) poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która nie przekracza 3 % całkowitych rocznych połowów homarca (Nephrops norvegicus), gładzicy (Pleuronectes platessa), czarniaka (Pollachius virens), plamiaka (Melanogrammus aeglefinus), witlinka (Merlangius merlangus), dorsza atlantyckiego (Gadus morhua), krewetki północnej (Pandalus borealis) i soli (Solea solea);

g)
w połowach garneli przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 22 mm i wyposażonych w kratownicę sortującą, sieć przesiewającą lub inne urządzenie zatwierdzone przez Komisję zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1241 w wodach Unii w rejonach ICES 4b i 4c:

ilość wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym, która nie przekracza 5 % całkowitych rocznych połowów wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym obowiązującym w tych rodzajach połowów;

h)
w połowach dennych prowadzonych przez statki stosujące włoki denne (OTB, OTT, PTB) o rozmiarze oczek sieci równym co najmniej 120 mm i poławiające molwę w wodach Unii w podobszarze ICES 4:

ilość molwy (Molva molva) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza 3 % całkowitych rocznych połowów molwy w tych połowach;

i)
w połowach wielogatunkowych dennych prowadzonych przez statki stosujące włoki denne (OTB, OTT) lub niewody (SDN, SSC) o rozmiarze oczek sieci 70-99 mm (TR2) w wodach Unii w podobszarze ICES 4:

ilość witlinka (Merlangius merlangus) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza 4 % całkowitych rocznych połowów witlinka;

j)
w połowach wielogatunkowych dennych prowadzonych przez statki stosujące włoki rozprzowe o rozmiarze oczek sieci 80-119 mm w wodach Unii w podobszarze ICES 4:

ilość witlinka (Merlangius merlangus) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza 2 % całkowitych rocznych połowów gładzicy (Pleuronectes platessa) i soli (Solea solea);

k)
w połowach pelagicznych prowadzonych przez trawlery pelagiczne o całkowitej długości do 25 metrów wykorzystujące włoki pelagiczne (OTM/PTM), ukierunkowanych na makrelę, ostroboka i śledzia atlantyckiego w rejonach ICES 4b i 4c na południe od 54°N:

łączna ilość makreli (Scomber scombrus), ostroboka (Trachurus spp.) i witlinka (Merlangius merlangus), która nie przekracza 1 % całkowitych rocznych połowów makreli, ostroboka i witlinka;

l)
w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN, TBS) o rozmiarze oczek sieci powyżej 80 mm w rejonie ICES 3a i podobszarze ICES 4 oraz w połowach krewetki północnej prowadzonych na warunkach określonych w części B załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w cieśninie Skagerrak (rejon ICES 3a) z wykorzystaniem urządzenia do zatrzymywania ryb, jak określono w tym załączniku:

łączna ilość szprota (Sprattus sprattus), dobijaka (Ammodytes spp.), okowiela (Trisopterus esmarkii) i błękitka (Micromesistius poutassou), która nie przekracza 0,1 % całkowitych rocznych połowów szprota, dobijaka, okowiela i błękitka;

m)
w odniesieniu do połowów dennych morszczuka przez statki używające takli (LLS) w podobszarze ICES 4:

ilość molwy (Molva molva) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza 3 % całkowitych rocznych połowów molwy w tych połowach dennych;

n)
w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych (OTB, OTT, PTB) o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c:

ilość ostroboka (Trachurus spp.), która nie przekracza 5 % całkowitych rocznych połowów ostroboka dokonanych w tych połowach;

o)
w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych (OTB, OTT, PTB) o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c:

ilość makreli (Scomber scombrus), która nie przekracza 5 % całkowitych rocznych połowów makreli dokonanych w tych połowach;

p)
w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne ukierunkowanych na błękitka w podobszarze ICES 4 połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi;

ilość błękitka (Micromesistius poutassou), która nie przekracza 5 % całkowitych rocznych połowów błękitka;

q)
w połowach dennych przy użyciu włoków (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o rozmiarze oczek sieci powyżej 70 mm w rejonie ICES 3a i podobszarze ICES 4 prowadzonych na warunkach określonych w części B załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241:

ilość krewetki północnej (Pandalus borealis), która nie przekracza 0,01 % całkowitych rocznych połowów w tych połowach.

2. 
Państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu przedstawiają nie później niż do dnia 1 maja 2027 r. dodatkowe informacje na temat nieproporcjonalnych kosztów uzasadniające wyłączenie określone w ust. 1 lit. j). STECF ocenia dostarczone informacje naukowe do dnia 31 lipca 2027 r.
Artykuł  12

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.

1 Dz.U. L 179 z 16.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2014 z dnia 21 sierpnia 2020 r. określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2021-2023 (Dz.U. L 415 z 10.12.2020, s. 10).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2062 z dnia 23 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2014 określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2021-2023 (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 4).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2289 z dnia 18 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2014 w odniesieniu do wyłączeń z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na 2023 r. (Dz.U. L 303 z 23.11.2022, s. 6).
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
31 Kody narzędzi połowowych stosowane w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do kodów określonych w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1). W odniesieniu do statków, których długość całkowita jest mniejsza niż 10 metrów, kody narzędzi połowowych stosowane w niniejszym rozporządzeniu określone są w klasyfikacji narzędzi połowowych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2459

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2459 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2024-2027
Data aktu: 22/08/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024, 07/11/2023