Rezolucja 2023/1832 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1832
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0074/2023),

A. mając na uwadze, że Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny ("Komitet") jest organem doradczym Unii stanowiącym forum konsultacji, dialogu i konsensusu między przedstawicielami różnych gospodarczych, społecznych i obywatelskich komponentów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego z państw członkowskich;

B. mając na uwadze, że Komitet uczestniczy w unijnym procesie decyzyjnym oraz - przekładając politykę Unii na sytuację gospodarczą, społeczną i życie obywateli - realizuje swoją misję lepszego stanowienia prawa, oddolnej demokracji uczestniczącej i propagowania wartości europejskich;

C. mając na uwadze, że w niektórych przypadkach Komisja lub Rada mają obowiązek zasięgnąć opinii Komitetu; mając na uwadze, że Komitet może również przyjmować opinie z własnej inicjatywy, korzystając z szerokiego zakresu uprawnień do konsultacji, określonego w Jednolitym akcie europejskim, traktacie z Maastricht i traktacie z Amsterdamu, dzięki czemu Parlament może zasięgać jego opinii;

D. mając na uwadze, że Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych (CAF) Komitetu jest jego organem kontrolnym w zakresie wszystkich procedur budżetowych, a w szczególności w kwestii sporządzania preliminarza budżetowego, wykonania budżetu, rocznego sprawozdania z działalności, uzyskiwania absolutorium i działań następczych podejmowanych w związku ze sprawozdaniem rocznym Trybunału Obrachunkowego ("Trybunał");

E. mając na uwadze, że w kontekście procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażania koncepcji skutecznego zarządzania finansowego i administracyjnego, budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

1.
zauważa, że budżet Komitetu jest objęty działem 7 WRF "Europejska administracja publiczna", którego środki w 2021 r. wyniosły łącznie 10,7 mld EUR (co stanowi 5,9 % wydatków Unii); zauważa, że budżet Komitetu stanowił 1,2 % łącznych wydatków Unii na administrację;
2.
zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 zwiększył próbę transakcji w dziale "Administracja" z 48 w 2020 r. do 60 w 2021 r.;
3.
zauważa, że Trybunał nadmienił na podstawie wieloletnich doświadczeń, iż dział 7 WRF dotyczy zasadniczo wydatków obarczonych niskim ryzykiem; zauważa jednak, że sprawozdanie roczne z wykonania budżetu za rok budżetowy 2021 nie zawiera żadnych istotnych informacji na temat Komitetu, i zwraca się do Trybunału o uwzględnienie w kolejnych sprawozdaniach rocznych kompleksowych danych dotyczących spełnienia wszystkich wymogów, niezbędnych do zapewnienia spójności procedury udzielania absolutorium;
4.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 Trybunał nie stwierdził żadnych konkretnych problemów dotyczących Komitetu;
Zarządzanie budżetem i finansami
5.
zauważa, że ostateczny budżet Komitetu na 2021 r. wyniósł 145 024 938 EUR, co stanowi nieznaczny wzrost (o 1,7 %) w porównaniu z 142 539 393 EUR w 2020 r. i 138 502 768 EUR w 2019 r.; zauważa, że w 2021 r. najobszerniejszymi liniami budżetowymi, które reprezentowały około 80 % łącznego budżetu, były linie przeznaczone na wynagrodzenia i dodatki, a następnie te przeznaczone na zwrot kosztów podróży i pobytu członków, na opłaty leasingowe, tłumaczenia ustne i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych;
6.
zauważa z zaniepokojeniem niski poziom wykonania budżetu, który wynosi 90,8 % w porównaniu z 91,8 % w 2020 r. i jest daleki od poziomu sprzed pandemii w 2019 i 2018 r. (odpowiednio 98,1 % i 98,7 %); zwraca uwagę, że kwota nierozdysponowanych środków zwrócona do budżetu Unii jest najwyższa w ciągu ostatnich czterech lat i wynosi 13 336 920 EUR, w porównaniu z 11 677 200 EUR i 2 579 332 EUR odpowiednio w 2020 r. i 2019 r. oraz z 1 819 462 EUR w 2018 r.; zauważa, że Komitet uznał ten spadek poziomu wykonania za bezpośredni skutek pandemii COVID-19; zauważa jednak, że w rachunku wyniku ekonomicznego ogólne wydatki w 2021 r. nieznacznie wzrosły - o 5 % w porównaniu z 2020 r. - co Komitet tłumaczy wzrostem aktywności w porównaniu z pierwszym rokiem pandemii COVID-19; zwraca uwagę, że te dwa wskaźniki najwyraźniej zmierzają w przeciwnych kierunkach;
7.
podkreśla niski wskaźnik płatności, który na dzień 31 grudnia 2021 r. wyniósł 78 %, co oznacza spadek w stosunku do 83,2 % i 92,5 % odpowiednio w 2020 i 2019 r.; docenia fakt, że średni czas płatności w 2021 r. skrócono do 19,94 dnia, co stanowi poprawę w porównaniu z 2020 r. (28,44 dnia) i 2019 r. (30,12 dnia); zauważa jednak, że w 2021 r. odsetek faktur elektronicznych w ogóle faktur wyniósł zaledwie 68 % w porównaniu z 67 % w 2020 r. i był nadal niższy niż w 2019 r. (79 %);
8.
zauważa, że z 2021 na 2022 rok przeniesiono bezprecedensową kwotę 13 163 207 EUR - znacznie wyższą niż w 2020 i 2019 r., kiedy to przeniesiono odpowiednio 8 722 448 EUR i 8 614 946 EUR;
9.
zauważa, że w 2021 r. na działalność Komitetu miała wpływ pandemia COVID-19, w związku z czym w przypadku niektórych linii wykorzystanie środków spadło (koszty podróży i dodatki dla członków, tłumaczenia ustne, wyjazdy służbowe pracowników oraz organizacja wydarzeń i posiedzeń, w tym catering związany z tymi wydarzeniami), podczas gdy w przypadku innych kryzys zdrowotny wymagał dodatkowych wydatków (wsparcie techniczne posiedzeń zdalnych lub hybrydowych, w tym tłumaczenie symultaniczne, wzmocnienie zaplecza informatycznego w celu obsługi wzmożonej telepracy oraz dodatkowy sprzęt potrzebny służbom medycznym Komitetu); zauważa, że niewykorzystane środki przeznaczono na nadrobienie zaległości w dziedzinie IT i budynków, które to zaległości stwierdzono w poprzednich procedurach udzielania absolutorium;
10.
zauważa, że w 2021 r. kwota objęta przesunięciem wyniosła 5 323 400 EUR, co oznacza, że to przesunięcie w 2021 r. i przesunięcie w 2020 r. w kwocie 10 378 352 EUR były od 2,5 do 5 razy wyższe niż w latach poprzedzającym pandemię COVID-19 (odpowiednio 3 119 041 EUR w 2019 r. i 1 981 731 EUR w 2018 r.); zauważa, że tamtego roku przesunięcia zainicjowano wcześniej, lecz pomimo wysiłków absorpcja wszystkich niewykorzystanych środków nie była możliwa z powodu pandemii COVID-19;
11.
zauważa, że w 2021 r. Komitet kontynuował działania na rzecz poprawy opłacalności swoich obiegów administracyjnych, osiągając w pełni elektroniczny obieg dokumentów finansowych i stosując kwalifikowane podpisy elektroniczne w umowach i aneksach; zauważa, że oszczędności uzyskano głównie dzięki synergii wynikającej z umowy o współpracy między Komitetem a Europejskim Komitetem Regionów ("Komitet Regionów"), odnowionej w 2021 r., zwłaszcza w obszarach infrastruktury (łączne szacunkowe oszczędności na wynajmie, konserwacji, materiałach eksploatacyjnych i personelu wynoszą ponad 12 mln EUR), IT, bezpieczeństwa i obsługi posiedzeń;
12.
jest świadomy, że procedury przetargowe dla Komitetu są organizowane albo przez jego własne służby, albo w imieniu Komitetu przez Służby Wspólne Komitetu i Komitetu Regionów; zauważa, że w 2021 r. odbyło się tylko 13 postępowań o udzielenie zamówienia, w których Komitet był albo jedyną instytucją zamawiającą, albo uczestniczącą instytucją zamawiającą wraz z Komitetem Regionów, z czego dwa postępowania unieważniono z powodu braku ofert, a dwa - oba w dziedzinie robót budowlanych - przeprowadzono jako procedury otwarte, w których Komitet był uczestniczącą instytucją zamawiającą, natomiast pozostałe przeprowadzono w drodze procedury negocjacyjnej - siedem dotyczących zamówień o średniej i niskiej wartości oraz dwa bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z rozporządzeniem finansowym;
13.
podkreśla, że od kwietnia do czerwca 2021 r. na kilku posiedzeniach Komitetu Budżetowego Rady omawiano wniosek Komitetu dotyczący specjalnej diety za zdalny udział w posiedzeniach Komitetu; zauważa, że we wniosku CAF, popartym przez kwestorów Komitetu i zatwierdzonym przez Radę, dietę za zdalny udział ustanowiono na poziomie 145 EUR, czyli w kwocie będącej połową diety przewidzianej w art. 2 ust. 1 decyzji Rady 2013/471/UE 1 , ze skutkiem od 1 lipca 2021 r. i ograniczoną do okresu, w którym będą występować utrudnienia w podróżowaniu spowodowane pandemią COVID-19; zwraca uwagę, że zwrot kosztów wiąże się z obowiązkowym sprawdzeniem obecności każdego uczestnika na posiedzeniu lub podczas wydarzenia za pomocą różnych metod, takich jak listy podpisów, raporty z połączeń elektronicznych, zrzuty ekranu lub inne raporty przedstawiające wystąpienia, i że zwrotu kosztów można dokonać wyłącznie na tej podstawie; podkreśla, że w przypadku zdalnego udziału wypłaca się tylko połowiczną dietę - po sprawdzeniu obecności i wykazaniu braku innego wkładu ze strony osób trzecich - i nie zwraca się żadnych innych kosztów (takich jak koszty podróży czy zryczałtowana dieta za czas podróży); uważa jednak dietę, pomimo jej zmniejszenia, za niezrozumiałą, zważywszy na jej odbiór przez opinię publiczną, ponieważ mogła spowodować uszczerbek na reputacji Komitetu; uważa ponadto, że skoro środki sanitarne i środki podjęte podczas pandemii COVID-19 zostały zniesione, dieta za zdalny udział w posiedzeniach nie jest już potrzebna;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

14.
zauważa, że rok 2021 był kolejnym rokiem, w którym Komitet został dotknięty skutkami pandemii COVID-19 i podjął szereg decyzji umożliwiających dalsze funkcjonowanie swoich głównych organów pomimo ograniczeń nałożonych ze względów bezpieczeństwa; zauważa, że takie decyzje dotyczyły formatu posiedzeń, wymogów dotyczących dostępu do budynków, zarządzania wydarzeniami oraz innych środków bezpieczeństwa i higieny, w tym zachowania dystansu fizycznego i przeprowadzania posiedzeń w trybie zdalnym, który później stał się formatem hybrydowym, z głosowaniem hybrydowym i elektroniczną organizacją zadań;
15.
przyjmuje do wiadomości przyjęty przez Komitet w 2021 r. nowy plan zarządzania, w którym określono strategię jego Sekretariatu Generalnego oraz pięć podstawowych wartości i pięć kluczowych celów strategicznych wyznaczających kierunek jego prac na najbliższe pięć lat i w którym ustanowiono roczne cele strategiczne bezpośrednio powiązane z planem zarządzania przewidującym na 2021 r. 33 cele dla wszystkich jednostek administracji;
16.
zwraca uwagę na rolę CAF, która przygotowuje wszystkie decyzje w kwestiach finansowych lub budżetowych dla prezydium Komitetu i jest zorganizowana w podgrupy ad hoc, które skuteczniej zajmują się tematami doraźnymi, a każda składa się z trzech członków - po jednym z każdej grupy reprezentowanej w Komitecie;
17.
z zadowoleniem przyjmuje realizowany przez Komitet program zintegrowanej analizy biznesowej służący uchwyceniu i odwzorowaniu wszystkich podstawowych procesów biznesowych, które mają wpływ na prognozowanie wydatków w liniach budżetowych - oczekuje się, że pomoże on zidentyfikować potencjalne pierwotne przyczyny rozbieżności między prognozami wydatków a ostatecznymi kosztami działań, co doprowadzi do dalszej poprawy należytego i efektywnego zarządzania dostępnymi zasobami ludzkimi i finansowymi wspierającymi działalność polityczną członków Komitetu;
18.
jest zaniepokojony ograniczonymi zasobami Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) Komitetu, której poziom zatrudnienia ma bezpośredni wpływ na ilość i jakość wykonanej pracy, a tym samym na pewność, jaką IAS może zapewnić w zakresie środowiska ryzyka i kontroli; rozumie, że od listopada 2021 r. w zadaniach trzech członków personelu obecnie zatrudnionych w IAS uczestniczy również asystent spoza IAS, ale uważa, że takie dodatkowe tymczasowe stanowisko nie gwarantuje zgodności z międzynarodowymi normami regulującymi minimalne kryteria dotyczące stanowiska w wewnętrznym audycie; wyraża poparcie dla propozycji Komitetu, aby przekształcić już istniejące w IAS stanowisko asystenta w stanowisko administratora, co pozwoli wzmocnić audyt wewnętrzny w perspektywie krótkoterminowej; wzywa Komitet i Komitet Regionów, aby w ramach realizacji umowy o współpracy między Komitetem a Komitetem Regionów zoptymalizowały koordynację swoich służb zajmujących się audytem wewnętrznym;
19.
przyjmuje do wiadomości, że Komitet podjął kroki w celu wdrożenia standardów kontroli wewnętrznej w odniesieniu do oceny newralgicznych funkcji, przyjmując w grudniu 2020 r. szczegółową politykę obejmującą definicję newralgicznych stanowisk oraz metodykę oceny ryzyka związanego ze wszystkimi stanowiskami; zauważa, że w 2021 r. zakończono ocenę obejmującą cały Komitet; odnotowuje jednak, że w ustaleniach IAS wykazano pole do ulepszeń; zauważa, że audyt wewnętrzny dotyczący wypłat wynagrodzeń w 2018 r., nienależne wypłaty świadczeń ujawnione przez Trybunał w 2019 r. oraz dalszy audyt wewnętrzny dotyczący weryfikacji w 2020 r. wykazały, iż trzeba dokładniej zbadać kontrolę zarządzania prawami statutowymi; zwraca się do Komitetu, by informował Parlament o terminowych działaniach następczych podejmowanych w związku z ustaleniami z audytu;
20.
zauważa, że kluczowe wskaźniki aktywności i wydajności są skutecznym narzędziem zarządzania, i zwraca uwagę na ich interpretację w kontekście pandemii COVID-19, a tym samym na wyważone znaczenie przypisywane tendencjom w zakresie komunikacji, posiedzeń w obecności fizycznej, stosunków w miejscu pracy, wydajności punktu ksero i tłumaczenia ustnego;
21.
zauważa, że Komitet realizuje swoją misję poprzez opinie, które odnoszą się do wniosków ustawodawczych Komisji (wnioski o wydanie opinii), oraz opinie z inicjatywy własnej, w których wzywa się instytucje Unii do podjęcia działań, oraz zauważa, że Komitet może uwypuklić swoje stanowiska w rezolucjach lub zawrzeć w sprawdzaniach oceniających i informacyjnych;
22.
zauważa, że w 2021 r. Komitet przyjął 200 opinii (w porównaniu ze 131 w 2020 r. i 127 w 2019 r.), z czego 151 powstało na wniosek, 28 to opinie z inicjatywy własnej, a 12 to opinie rozpoznawcze (opinii powstałych na wniosek było 65 i 59 odpowiednio w 2020 i 2019 r.); z zadowoleniem przyjmuje decyzję o uruchomieniu projektu pilotażowego, który ma zostać zrealizowany między wrześniem 2022 r. a kwietniem 2023 r. i który ma na celu wzmocnienie monitorowania działań podejmowanych przez dane instytucje w związku z wybraną listą opinii o znaczeniu politycznym lub strategicznym powiązanych z programem prac sekcji Komitetu oraz z wkładem Komitetu w roczny program prac Komisji; rozumie, że takie wzmocnione działania następcze obejmują istotniejszą rolę sprawozdawcy Komitetu względem różnych podmiotów uczestniczących w procesie legislacyjnym, w tym obecność na posiedzeniach komisji Parlamentu i ukierunkowaną na docieranie do odbiorców, dostosowaną do potrzeb komunikację;
23.
zauważa, że w odnośnym sprawozdaniu w sprawie wdrożenia porozumienia o współpracy między Parlamentem Europejskim a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym wskazano na podwojenie w 2021 r. liczby spotkań z odpowiednikami z Parlamentu podczas przygotowywania opinii Komitetu w porównaniu z 2020 r., co utwierdza udział Komitetu w cyklu legislacyjnym, i apeluje, by Komitet zadbał o to, by jego opinie były przekazywane członkom odpowiednich komisji Parlamentu zgodnie z porozumieniem o współpracy między Parlamentem a Komitetem i Komitetem Regionów; zauważa, że oprócz spotkań dwustronnych dotyczących bieżących spraw zarówno posłowie do Parlamentu, jak i członkowie Komitetu brali udział w różnych wydarzeniach, konferencjach i spotkaniach oraz że odbyło się 156 spotkań z odpowiednikami z Parlamentu, 538 spotkań z odpowiednikami z Komisji oraz 139 spotkań z odpowiednikami z Rady i państw członkowskich;
24.
odnotowuje szerokie uczestnictwo w odbywających się co dwa miesiące seminariach internetowych europejskiej społeczności na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym (EU Circular Talks) oraz w ceremonii rozdania nagród ekologicznych UE (stanowiących pierwszy przykład ogólnounijnych nagród ekologicznych) organizowanej wspólnie przez Komisję, Komitet, Komitet Regionów, Europejski Głos Rolników i Spółdzielni Rolniczych oraz europejską organizację patronacką sektora żywności ekologicznej i rolnictwa ekologicznego (europejskiej grupy IFOAM), i pozytywne opinie na temat tych seminariów i nagród; zauważa, że w 2021 r. zorganizowano kilka konferencji wysokiego szczebla z wysoką frekwencją - były to konferencja społeczeństwa obywatelskiego w sprawie geopolityki Europejskiego Zielonego Ładu, publiczna konferencja wysokiego szczebla na temat ubóstwa energetycznego na styku Europejskiego filaru praw socjalnych i Europejskiego Zielonego Ładu oraz konferencja wysokiego szczebla w sprawie polityki młodzieżowej na Bałkanach Zachodnich; docenia ważną rolę Komitetu w zapewnieniu społecznego wymiaru zielonej transformacji;
25.
zauważa, że Komitet, poprzez prace swojej grupy ad hoc ds. Konferencji w sprawie przyszłości Europy, bezpośrednio zorganizował lub wsparł realizację 75 wydarzeń - 33 na szczeblu krajowym i 42 na szczeblu centralnym - oraz że 60 % z tych 75 wydarzeń zaowocowało sprawozdaniami na platformie Konferencji, przy czym w samych tych 45 wydarzeniach wzięło udział ponad 7 600 uczestników; zauważa, że Komitet zapisał również na platformie Konferencji 60 nowych pomysłów i rozpoczął szeroko zakrojoną kampanię komunikacyjną w mediach społecznościowych oraz że wiele z tych pomysłów uwzględniono w 325 końcowych wnioskach przyjętych w maju 2022 r.;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

26.
zauważa, że w 2021 r. pomimo ograniczeń narzuconych w wyniku pandemii COVID-19 Komitetowi udało się zagwarantować bezpieczne warunki pracy; zwraca uwagę na działania prowadzone przez jego służby medyczne, w tym ciągłe uaktualnianie przepisów dotyczących zdrowia publicznego w biurach oraz informowanie personelu dzięki stałemu wsparciu psychospołecznemu udzielanemu osobiście i online, aktualnym naukowym informacjom medycznym przekazywanym członkom, pracownikom i administracji, oraz na aktywny udział w kampanii szczepień Komisji; podkreśla wypracowaną z Parlamentem synergię w zakresie przeprowadzania testów na COVID-19;
27.
zauważa, że ze sprawozdania Komitetu wynika, że na dzień 31 grudnia 2021 r. zatrudniał 699 pracowników w porównaniu z 702 pracownikami w 2020 i w 2019 r.; zauważa, że w 2021 r. liczba stanowisk w planie zatrudnienia Komitetu wzrosła z 668 do 699, co zostało przewidziane w 2020 r.; zwraca uwagę, że wskaźnik obsadzenia stanowisk budżetowych wyniósł w 2021 r. 94,3 %, czyli nieco mniej niż w latach 2020, 2019 i 2018, kiedy to wyniosły odpowiednio 95,5 %, 96 % i 96,6 %, oraz zauważa, że w 2021 r. zakończono rekrutację 74 nowych członków personelu w porównaniu z 58 i 57 odpowiednio w 2020 i 2019 r.;
28.
zauważa, że w 2021 r. zatrudniono dużą liczbę pracowników na czas określony i pracowników kontraktowych (107 pracowników na czas określony i 46 pracowników kontraktowych na ogólną liczbę 699 pracowników, w porównaniu z 93 i 81 pracownikami na czas określony odpowiednio w 2020 i 2019 r. oraz 47 i 43 pracownikami kontraktowymi odpowiednio w 2020 i 2019 r.); wyraża zaniepokojenie, że sytuacja ta pociąga za sobą ryzyko znacznej utraty przez Komitet wiedzy i doświadczenia, gdy termin obowiązywania umów na czas określony dobiega końca; zwraca się do Komitetu o dalsze pogłębienie współpracy administracyjnej z Komitetem Regionów za pośrednictwem porozumienia o Służbach Wspólnych, aby zwiększyć efekt synergii wynikającej z łączenia zasobów kadrowych;
29.
zauważa, że jeśli chodzi o plan zatrudnienia, wygląda na to, iż cięcia kadrowe w Komitecie miały nań istotny wpływ przekraczający ustalony przez Komisję cel 5 % (redukcja zatrudnienia o 7,98 % w porównaniu z danymi z 2013 r.); jest świadomy, że dodatkowe priorytety przyjęte w ostatnich latach i te, które dopiero nadejdą, spowodowały, że przy okazji przygotowywania budżetu na 2023 r. Komitet zwrócił się o dodatkowe zasoby (trzy dodatkowe stanowiska administratorów);
30.
docenia, że w celu przyspieszenia procesu rekrutacji na stanowiska kierownicze dyrekcja ds. zasobów ludzkich i finansów Komitetu podjęła działania na rzecz informowania przewodniczących grup i kierowników sekretariatów grup o konieczności planowania naboru i rekrutacji z wyprzedzeniem, aby w interesie służby uniknąć przedłużających się okresów sprawowania stanowisk ad interim i zarządzania przez kierowników dwoma jednostkami jednocześnie; docenia również to, że pracownikom zajmującym się rekrutacją wydano odpowiednie instrukcje, którym towarzyszyła aktywna polityka publikowania informacji o wolnych stanowiskach; zauważa, że dyrekcja ds. zasobów ludzkich i finansów opracowała szczegółowy plan działania w zakresie rekrutacji i zatrzymywania pracowników, który został zatwierdzony przez zarząd Komitetu w październiku 2021 r. i opiera się na planowaniu perspektywicznym, podnoszeniu atrakcyjności zatrudnienia i zatrzymywaniu talentów;
31.
zauważa, że większość pracowników Komitetu stanowią kobiety (448 z 699), zarówno w kategorii asystentów, jak i administratorów; z zadowoleniem przyjmuje zrównoważoną reprezentację płci na stanowiskach kierowniczych średniego i wyższego szczebla, które zajmuje 52 % kobiet i 48 % mężczyzn, w porównaniu z 46 % kobiet i 54 % mężczyzn w 2020 r. oraz 48 % kobiet i 52 % mężczyzn w 2019 r.; docenia działania urzędnika Komitetu ds. równych szans w kształtowaniu przyszłej strategii i planu działania w zakresie różnorodności i inkluzywności oraz jest świadomy, że CAF bada praktyczne sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci w instytucjach publicznych w oparciu o przekazane przez prelegentów zewnętrznych, w tym przewodniczącego parlamentarnej Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia, informacje, które zostaną przedstawione w dogłębnej analizie sposobów, w jakie to narzędzie mogłoby pomóc zająć się kwestią równouprawnienia płci;
32.
podkreśla, że chociaż personel pochodzi ze wszystkich państw członkowskich, ze względu na to, że państwa członkowskie nie są reprezentowane proporcjonalnie, równowaga geograficzna pod tym względem w Komitecie nie jest zadowalająca; zauważa, że kadra kierownicza z 13 państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., stanowiła 19 % w 2021 r. (poziom identyczny jak w roku 2019) w porównaniu z 15 % w 2020 r., podczas gdy rozkład administratorów według grup zaszeregowania pokazuje, że 65 % administratorów z tych państw członkowskich znajduje się obecnie w grupach zaszeregowania AD 8 - AD 10, a więc kwalifikują się do ubiegania się o stanowiska kierownicze; wzywa Komitet, by nadal podejmował działania, czynił większe wysiłki i zobowiązał się do osiągnięcia wyważonej reprezentacji geograficznej wszystkich państw członkowskich wśród swoich pracowników, ze szczególnym naciskiem na szczebel kierowniczy i przy uwzględnieniu reprezentacji państw członkowskich, które wstąpiły do Unii po 2004 r.;
33.
zauważa, że środki przyjęte w celu przezwyciężenia ograniczeń wynikających z pandemii COVID-19 objęły wyposażenie wszystkich pracowników w laptopa i zestaw nagłowny, zapewnienie ergonomicznych krzeseł w razie należycie uzasadnionych względów zdrowotnych, przyznanie w 2020 r. niedużej kwoty ryczałtowej na pokrycie nadzwyczajnych kosztów ponoszonych w okresie obowiązkowej telepracy oraz w 2021 r., na indywidualny wniosek, umożliwienie otrzymania dodatkowego ekranu, gdy był konieczny ze względów zdrowotnych, a od kwietnia 2021 r. na sześć miesięcy przyznanie pracownikom i stażystom tymczasowego dodatku miesięcznego w wysokości 20 EUR na pokrycie różnorakich kosztów dodatkowych;
34.
wzywa Komitet do przyjęcia zaktualizowanej strategii i planu działania w zakresie różnorodności i inkluzywności; oczekuje, że taka strategia i plan działania będą uwzględniały wnioski wyciągnięte w trakcie pandemii COVID-19, zaoferują elastyczne narzędzia odpowiadające zróżnicowanym potrzebom różnych grup pracowników oraz będą promować z myślą o pracownikach różnorodność i włączenie, ale także równowagę między życiem zawodowym a prywatnym oraz równe szanse; zwraca się do Komitetu, by informował Parlament o postępach w tym względzie;
35.
zauważa, że w 2021 r. Komitet przeprowadził ocenę swojego planu działania na rzecz równych szans i różnorodności, aby rozpocząć prace nad ambitniejszą strategią różnorodności i inkluzywności; zauważa, że z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciw Homofobii, Transfobii i Bifobii zorganizowano wydarzenia online oraz że Komitet uczestniczył w międzyinstytucjonalnej wspólnej konferencji komitetów nt. równych szans i w różnych międzyinstytucjonalnych sieciach w dziedzinie różnorodności i równych szans; zachęca Komitet do dalszego wspierania inicjatyw oddolnych, dzięki którym Komitet staje się miejscem pracy bardziej sprzyjającym włączeniu; zwraca się do Komitetu, by włączył do przyszłej strategii i planu działania w zakresie różnorodności i inkluzywności konkretne działania dotyczące rekrutacji i wdrażania kandydatów z niepełnosprawnościami oraz by podczas remontów budynków poświęcił podobną uwagę kwestiom dostępności i mobilności;
36.
zauważa, że obecne warunki pracy zapewniają wysoki stopień elastyczności oraz że chociaż konieczne jest planowanie perspektywiczne, rejestracja czasu pracy nie jest już obowiązkowa; zauważa, że ponieważ Komitet opowiedział się w 2020 i 2021 r. za zwolnieniem z obowiązku rejestracji czasu pracy, możliwe jest dostosowanie czasu pracy do indywidualnych potrzeb, pod warunkiem że zaspokojone zostaną potrzeby służby oraz że będzie ułatwione zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym w trudnych okolicznościach;
37.
zauważa, że zmiana warunków pracy w następstwie pandemii COVID-19 miała wpływ na wskaźnik stosowania niestandardowej organizacji czasu pracy oraz że od wiosny 2020 r. liczba wniosków o niestandardową organizację czasu pracy stopniowo maleje; zauważa, że w 2021 r. - po raz pierwszy od 2016 r. - odsetek pracowników ubiegających się o odpowiednią niestandardową organizację czasu pracy spadł poniżej 20 % (18,88 % w 2021 r. w porównaniu z 23,93 % i 32,19 % odpowiednio w 2020 r. i 2019 r.); zwraca uwagę, że spadek liczby wniosków w latach 2020-2021 dotyczy głównie kobiet, przy czym w 2021 r. około jedna piąta ubiegała się o niestandardową organizację czasu pracy, podczas gdy liczba mężczyzn pozostaje stabilna (32 mężczyzn w 2020 r. w porównaniu z 31 mężczyznami w 2021 r.); zauważa, że chociaż w 2019 r. nastąpił znaczny wzrost liczby mężczyzn korzystających z elastycznej organizacji czasu pracy, odsetek mężczyzn i kobiet pozostał mniej więcej taki sam w 2020 i 2021 r. (około jednej piątej wniosków wpływa od mężczyzn);
38.
zauważa, że w 2021 r., w obliczu trwającej pandemii COVID-19, telepraca pozostawała normą, ale od 14 czerwca 2021 r. pracownicy mogli stopniowo, dobrowolnie, wracać do biura na jeden dzień w tygodniu pod warunkiem przestrzegania środków ostrożności obowiązujących w pomieszczeniach; zauważa, że w przypadku wszystkich pracowników była możliwa telepraca z zagranicy w ograniczonym czasie i na określonych warunkach, na przykład w razie szczególnie trudnej sytuacji rodzinnej z ważnych powodów zdrowotnych lub społecznych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że prawo do bycia offline, zapisane już w poprzedniej decyzji dotyczącej systemu telepracy, zostało obecnie wymienione wprost w zmienionej decyzji Komitetu w sprawie warunków pracy, która obowiązuje od 1 kwietnia 2022 r.; zachęca Komitet, aby zbadał długoterminowe rozwiązania w zakresie telepracy w warunkach po pandemii;
39.
z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie w marcu 2021 r. ankiety, koordynowanej przez Komitet i Komitet Regionów, służącej ocenie doświadczeń wszystkich pracowników w związku z długotrwałym okresem telepracy oraz wypracowaniu ewentualnych wytycznych na przyszłość; rozumie, że ponad 71 % pracowników, w tym kierownicy, w dużej mierze pozytywnie oceniło ograniczenia nałożone w związku z pandemią COVID-19 oraz dostarczyło wskazówek, uwzględnionych przy przygotowywaniu zmienionej decyzji w sprawie warunków pracy, która została sporządzona w 2021 r. i po szeroko zakrojonym dialogu społecznym weszła życie 1 kwietnia 2022 r. jako projekt pilotażowy na sześć miesięcy;
40.
ubolewa, że również w 2021 r. Komitet nie był w stanie dostarczyć danych na temat przypadków wypalenia zawodowego wśród pracowników Komitetu; respektuje ograniczenia związane z ochroną danych, ale przypomina Komitetowi o znaczeniu zanonimizowanych danych statystycznych dla decyzji zarządczych w obrębie organizacji, a jednocześnie sygnalizuje potrzebę zapewnienia dobrostanu pracowników; przypomina, że należy rozważyć działania informacyjne, dobre praktyki dotyczące zarządzania obciążeniem pracą, sposobów komunikowania się i rozwiązywania konfliktów, a także politykę powrotu do pracy;
41.
zauważa, że w 2021 r. Komitet przygotował i przedyskutował zmienioną decyzję w sprawie procedur zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy oraz postępowania w przypadku takiego molestowania (decyzja 090/22A), która to decyzja został przyjęta dopiero w marcu 2022 r.; zauważa, że jest to część szerszego planu działania w zakresie etyki przyjętego w styczniu 2021 r. w oparciu o zalecenia wspólnej grupy roboczej złożonej z przedstawicieli pracowników i administracji; ponownie wyraża ubolewanie w związku z powolnym procesem przyjmowania tej nowej decyzji, która niestety nie przewiduje szczegółowej procedury w przypadku nękania i molestowania z udziałem członków i urzędników (w rozumieniu decyzji nr 090/22 A), w związku z czym nie stosuje się jednolitych procedur postępowania w przypadkach nękania i molestowania, co prowadzi do różnego traktowania ofiar; wzywa Komitet do natychmiastowego ustanowienia szczegółowej procedury, która zapewni każdemu odpowiednią i od dawna oczekiwaną ochronę przed nękaniem i molestowaniem; uważa, że jedynie polityka zerowej tolerancji wobec nękania i molestowania zapobiegnie przyszłym zarzutom i poważnym uchybieniom;
42.
zauważa, że w 2021 r. Komitet przyjął 52 stażystów na okres pięciu miesięcy, 4 stażystów na okres trzech miesięcy i 2 stażystów na stypendiach przyznanych przez zewnętrzne organy publiczne; zauważa, że stażyści przyjęci na okres pięciu miesięcy otrzymywali miesięczne stypendium i dodatki, podczas gdy stażyści przyjęci na krótszy okres nie byli uprawnieni do żadnego dofinansowania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że również dzięki apelowi Parlamentu w ramach procedury udzielania absolutorium za 2020 r. toczy się wewnętrzna refleksja nad sposobami zapewnienia wszystkim stażystom godziwego wynagrodzenia oraz że opracowano nowe ramy doprecyzowujące prawa i obowiązki stażystów, które są obecnie konsultowane ze służbami prawnymi Komitetu i komitetem pracowniczym Komitetu, a ich wprowadzenie w życie przewiduje się na kolejny okres przyjmowania stażystów rozpoczynający się w marcu 2023 r.;
43.
ponownie apeluje do Komitetu o uwzględnienie wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19 w wewnętrznej strategii zarządzania, jeśli chodzi o ciągłość działania i zarządzanie kryzysowe, zdolność reagowania w zakresie IT, odporność organizacji, obowiązek dochowania należytej staranności wobec pracowników, skuteczną komunikację i elastyczne procesy robocze, w celu wypracowania stylu zarządzania ukierunkowanego na wyniki, który może sprzyjać zdrowej równowadze między życiem zawodowym a prywatnym;

Ramy etyczne i przejrzystość

44.
z zadowoleniem przyjmuje aktualizację kodeksu postępowania Komitetu w styczniu 2021 r., obejmującą zaostrzone sankcje i szerszy zakres, ustanawiającą skuteczniejszy mechanizm postępowania w przypadku naruszeń ze strony członków, i odnotowuje następujący po nim przegląd regulaminu wewnętrznego Komitetu w marcu 2022 r.; docenia przyjęcie w styczniu 2021 r. szczegółowego planu działania w zakresie etyki w oparciu o zalecenia wspólnej grupy roboczej złożonej z przedstawicieli pracowników i administracji;
45.
podkreśla znaczenie audytu wewnętrznego w zakresie etyki i uczciwości, którego celem jest uzyskanie wystarczającej pewności co do konsekwentnego uzgadniania i przestrzegania wspólnych etycznych wartości, zasad i norm zakładających stałe stawianie interesu publicznego ponad interes prywatny; ponownie apeluje, by rozważyć także zewnętrzny audyt w zakresie etyki i przejrzystości;
46.
zauważa, że po wejściu w życie 15 grudnia 2021 r. zmienionej decyzji Komitetu w sprawie informowania o nieprawidłowościach (decyzja nr 297/21A), a także zmienionej decyzji w sprawie procedur zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy oraz postępowania w przypadku takiego molestowania (decyzja 090/22A), przyjętej 31 marca 2022 r., odnowione etyczne ramy prawne zostaną uzupełnione zmienioną decyzją ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze dotyczące postępowań dyscyplinarnych i postępowań administracyjnych; zachęca Komitet do dopilnowania, aby proces ten obejmował konsultacje z jego służbą prawną i inspektorem ochrony danych oraz dialog z komitetem pracowniczym i unijnym Komitetem ds. Regulaminu Pracowniczego;
47.
zauważa, że wreszcie w pełni wdrożono wobec wszystkich zainteresowanych pracowników ugody zawarte w związku ze sprawą OC/2018/0666/A1 prowadzoną przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); ubolewa nad powolnym działaniem Komitetu w zakresie zawierania i wdrażania ugód; zauważa, że jeśli chodzi o byłego członka Komitetu, którego OLAF wskazał jako ofiarę poważnego wykroczenia, w wyniku rozmów przeprowadzonych w marcu 2021 r. osiągnięto porozumienie co do sposobów rozwiązania tej kwestii, koncentrując się na wzmocnieniu kodeksu postępowania Komitetu, wzmocnieniu ram etycznych oraz traktując priorytetowo dochodzenie do sprawiedliwych ugód i publiczne przeprosiny ofiar;
48.
stwierdza z zadowoleniem, że 13 kwietnia 2022 r. przewodnicząca Komitetu wydała publiczne oświadczenie, opublikowane na stronie internetowej Komitetu, w którym w imieniu Komitetu skierowała oficjalne przeprosiny do wszystkich ofiar w przedmiotowej sprawie - zarówno pracowników, jak i byłego członka - wskazanych w sprawie OLAF nr ref. OC/2018/0666/A1; ponownie wyraża zaniepokojenie, że sekretarz generalny Komitetu nadal odmawia przyznania się do wewnętrznych niedociągnięć i uchyla się od odpowiedzialności, co prowadzi do naruszenia obowiązku dochowania należytej staranności wobec pracowników Komitetu;
49.
podkreśla, że 6 października 2022 r. w orzeczeniu w sprawie C-673/21 2  Trybunał Sprawiedliwości potwierdził legalność środków podjętych na mocy decyzji prezydium Komitetu z 9 czerwca 2020 r.;
50.
zauważa, że Komitet jest stroną cywilną w postępowaniu wszczętym przez władze krajowe przeciwko byłemu członkowi oskarżonemu o popełnienie wykroczeń, które obecnie toczy się przed sądem belgijskim w oczekiwaniu na wydanie właściwego orzeczenia; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie Parlamentu o przebiegu postępowania;
51.
głęboko ubolewa, że nadal ignoruje się jednoznaczne wezwania Parlamentu do wszczęcia zewnętrznego i niezależnego dochodzenia mającego konkretnie na celu przegląd procedur dotyczących zasobów ludzkich i ocenę skuteczności tych procedur, ze szczególnym naciskiem na ustalenie odpowiedzialności hierarchii administracyjnej za rozpatrywaniu skarg dotyczących nękania i molestowania oraz za zapewnianie dobrostanu pracowników; wzywa Komitet do podjęcia wszelkich niezbędnych środków, aby w przyszłości skutecznie zapobiegać potencjalnym przypadkom nękania i molestowania; uważa, że kluczowe jest zagwarantowanie dobrostanu pracowników oraz skuteczne i szybkie zapobieganie kolejnym przypadkom, takim jak te, które miały miejsce;
52.
zwraca uwagę, że w 2021 r. OLAF prowadził dochodzenia w Komitecie w dwóch sprawach, z których jedno, wszczęte w 2019 r. i dotyczące członka Komitetu zostało zamknięte w 2022 r., ponieważ OLAF nie znalazł żadnych dowodów nadużyć finansowych lub nieprawidłowości naruszających interesy finansowe lub inne interesy Unii, a drugie, również dotyczące członka, zostało zamknięte przez OLAF w 2021 r., ponieważ Prokuratura Europejska (EPPO) wszczęła równoległe postępowanie przygotowawcze w sprawie tych faktów; zauważa, że inna sprawa z 2020 r., w którą również uwikłany był członek, została zamknięta przez OLAF w 2022 r., ponieważ członek, którego sprawa dotyczyła, w międzyczasie zmarł;
53.
zauważa, że jak dotąd jedna sprawa, zgłoszona Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu przez Komitet w 2020 r., jest nadal otwarta - w odniesieniu do niej organ powołujący Komitetu zamierzał podjąć ostateczną decyzję do końca 2022 r.; zauważa, że w oparciu o uwagi zgłoszone podczas pierwszego wysłuchania obu stron - w celu dalszego zbadania kilku kwestii i przesłuchania dodatkowych świadków - wszczęto uzupełniające dochodzenie, które zakończono przed przerwą wakacyjną w 2022 r.; głęboko ubolewa, że to dochodzenie wewnętrzne trwa już dwa lata i wciąż oficjalnie się nie zakończyło, co poważnie utrudnia życie osobom, których dotyczy, i blokuje ewentualne przekazanie sprawy OLAF; zwraca się do Komitetu o jak najszybsze wydanie ostatecznej decyzji i poinformowanie Parlamentu o wyniku;
54.
docenia gotowość Komitetu do współpracy z organami dochodzeniowymi Unii (OLAF i EPPO); zauważa, że w 2021 r. podpisano z biurem dochodzeniowym i dyscyplinarnym Komisji umowę o gwarantowanym poziomie usług dotyczącą prowadzenia wewnętrznych dochodzeń administracyjnych;
55.
wyraża zadowolenie, że wprowadzony w styczniu 2021 r. zmieniony kodeks postępowania Komitetu zawiera szczegółowe przepisy dotyczące oświadczeń majątkowych i konfliktów interesów; zauważa, że do kodeksu włączono nowy przepis, zgodnie z którym z chwilą objęcia funkcji członkowie, delegaci Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle, zastępcy i eksperci muszą przedłożyć przewodniczącemu Komitetu oświadczenie majątkowe, które mają przedkładać ponownie co roku w dniu 1 stycznia, a w przypadku zmiany w trakcie kadencji członka - przy najbliższej sposobności, a najpóźniej w terminie dwóch miesięcy; zwraca uwagę, że zmieniony kodeks postępowania zawiera szczegółowe przepisy dotyczące efektu "drzwi obrotowych" i przewiduje, że przez dwa lata od zaprzestania pełnienia funkcji byli członkowie nie mogą podejmować działań lobbingowych wobec członków ani personelu w sprawach, które mają związek z ważnymi stanowiskami, jakie sami piastowali, lub których dotyczyły opracowywane przez nich sprawozdania; zwraca się o okresowe publikowanie i aktualizowanie na oficjalnej stronie internetowej informacji o stanie zgodności, zarówno w odniesieniu do oświadczeń majątkowych, jak i odstępstw od okresu karencji ("cooling- off period");
56.
zauważa z zadowoleniem, że w 2021 r. szkolenia z etyki stały się dla wszystkich pracowników obowiązkowe oraz że obejmują one dodatkowe, bardziej szczegółowe szkolenia przeznaczone dla kadry kierowniczej; zauważa, że dostosowano szkolenia z etyki dla członków Komitetu, by uspójnić je z nowym kodeksem postępowania i objąć nimi pełen zakres kwestii etycznych; docenia powołanie nowego zespołu doradców ds. etyki, którzy mają udzielać jak najlepszych porad współpracownikom konsultującym się z nimi w kwestiach etycznych, w tym w kwestii przepisów wewnętrznych Komitetu dotyczących ochrony sygnalistów przed negatywnymi działaniami, ich prawa do zachowania anonimowości i wspierania ich podczas tego procesu; docenia również to, że informacje o doradcach ds. etyki są rozpowszechniane wśród wszystkich nowo zatrudnionych; podkreśla, że na początku maja 2022 r. opublikowano nowy przewodnik dla pracowników Komitetu dotyczący szacunku w miejscu pracy oraz że Komitet jest w trakcie tworzenia nowej karty wartości pracowników Komitetu;
57.
zdecydowanie zachęca Komitet do dalszego rozważenia, w ramach procesu oceny rozpoczętego w tym celu w 2022 r., udziału w międzyinstytucjonalnym rejestrze służącym przejrzystości;
58.
jest zaniepokojony faktem, że Komitet dotychczas nie przyjął żadnej strategii zwalczania nadużyć finansowych; wzywa Komitet, by wszczął wewnętrzną analizę ryzyka nadużyć finansowych oraz zapewnił koordynację z innymi właściwymi służbami Komisji, co pozwoli rozważyć przyjęcie odpowiedniej wewnętrznej strategii zwalczania nadużyć finansowych;
59.
wzywa do zaprzestania korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu w Yale 3  nadal prowadzą działalność w Rosji;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

60.
zauważa, że Komitet podjął wysiłki, by wesprzeć proces powrotu do stanu sprzed pandemii COVID-19, w szczególności aby w większym stopniu korzystać z dalej posuniętej cyfryzacji, oraz że w działaniach na rzecz transformacji cyfrowej i cyberbezpieczeństwa nadal kierowano się strategią cyfrową Komitetu;
61.
zauważa, że początkowy budżet na IT w 2021 r. wynosił 5 400 000 EUR w porównaniu z 4 700 000 EUR w 2020 r., co stanowi wzrost o 700 000 EUR (15 %); zauważa, że w wyniku przesunięć niewykorzystanych środków w kwocie 1 900 000 EUR mających na celu dalsze radzenie sobie z zaległościami w dziedzinie IT, które stwierdzono w poprzednich procedurach udzielania absolutorium, ostateczna kwota środków na IT w 2021 r. wyniosła 7 300 000 EUR w porównaniu z 7 500 000 EUR w 2020 r.;
62.
zauważa, że nowa umowa o współpracy administracyjnej z Komitetem Regionów, która weszła w życie 1 listopada 2021 r., sprzyja wymianie dobrych praktyk cyfrowych z myślą o dalszym rozwoju usług informatycznych i cyfrowych;
63.
odnotowuje większą liczbę zagrożeń cyberbezpieczeństwa wycelowanych w infrastrukturę informatyczną i kanały komunikacji online Komitetu oraz zauważa, że Komitet zwraca coraz większą uwagę na poprawę konfiguracji systemu informatycznego, identyfikowanie luk we współpracy z Centrum ds. Cyberbezpieczeństwa instytucji, organów i agencji Unii (CERT-UE), podnoszenie świadomości członków i pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz na przyjęcie zaawansowanego protokołu uwierzytelniania w sieci komputerowej; wzywa Komitet, by nadal poświęcał wiele uwagi kwestiom cyberbezpieczeństwa, zwłaszcza że liczba poważnych cyberataków znacznie wzrosła w ostatnich latach, co sprawia, że instytucje unijne są atrakcyjnym celem dla atakujących w sieci; zachęca Komitet do prowadzenia regularnych ocen ryzyka związanego z jego infrastrukturą informatyczną oraz do zapewnienia regularnych audytów i testów cyberobrony;
64.
odnotowuje, że Komitet korzysta z technologii open source oraz że w 2021 r. w systemach informacyjnych Komisji wykorzystano większą liczbę bibliotek i platform programistycznych open source; podkreśla, że strategia cyfrowa Komitetu przewiduje - w ramach rozwoju środowiska chmury hybrydowej - migrację z obecnej lokalnej aplikacji poczty elektronicznej do aplikacji hostowanej w chmurze;
65.
zauważa, że większość systemów technicznych Komitetu jest hostowana wewnętrznie i zarządzana przez pracowników wewnętrznych, natomiast w przypadku systemów obsługiwanych na zewnątrz kontrolę i własność utrzymuje się i zapewnia na podstawie umowy oraz uzupełnia środkami organizacyjnymi i technicznymi, w tym oceną wpływu na ochronę danych i oceną ryzyka opartymi na najlepszych praktykach w całym sektorze;

Budynki i ochrona

66.
przypomina, że po skorzystaniu z opcji zakupu budynku JDE w 2018 r. oraz budynków BvS i REM w 2019 r. zarówno Komitet, jak i Komitet Regionów stały się właścicielami tych budynków; zauważa, że budynki pod adresem Treves 74 (TR74) i Belliard 68 (B68-72) są objęte długoterminowym leasingiem finansowym; zauważa, że 10 maja 2021 r. władza budżetowa zatwierdziła przejęcie - od września 2021 r. - przez Komitet i Komitet Regionów umowy najmu dawnego budynku Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) pod adresem Belliard 100 (B100) oraz że we wrześniu 2022 r. budynki TR74 i B68-72 przekazano Komisji po części w zamian za budynek VanMaerlant (VMA);
67.
jest świadomy, że zamiana budynków spowodowała znaczne zmniejszenie powierzchni biurowej Komitetu i Komitetu Regionów, a mianowicie utratę około 10 000 m2; zauważa, że aby częściowo zrekompensować tę utratę powierzchni biurowej, podpisano umowę administracyjną z ESDZ w sprawie przejęcia umowy najmu budynku B100 od 1 września 2021 r., oraz że ostatecznym rezultatem takiego porozumienia jest zmniejszenie powierzchni biurowej o ok. 5 000 m2 w porównaniu ze stanem na początku 2021 r.;
68.
przyznaje, że zamiana budynków TR74 i B68 na budynek VMA wpisywała się w realizację głównego elementu strategii w zakresie nieruchomości, tj. koncentracji geograficznej; rozumie, że zamiana budynków wymaga dodatkowych prac, aby zapewnić odpowiednie środowisko pracy, oraz że w czerwcu 2021 r. zatwierdzono prace remontowe i renowacyjne - które miały zostać sfinansowane w drodze przesunięcia zbiorczego - by umożliwić bardziej elastyczny układ biur, tak by oprócz dalszego ograniczenia zużycia energii i wody możliwe było ich łatwe dostosowanie do nowych form pracy;
69.
zauważa, że w 2021 r. w odpowiedniej linii budżetowej "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" na przeprowadzone we współpracy z Komitetem Regionów istotne prace remontowe przewidziano kwotę 4 925 895 EUR, w porównaniu z 1 121 655 EUR i 594 061 EUR odpowiednio w 2020 i 2019 r.;

Środowisko i zrównoważony rozwój

70.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia w zakresie ochrony środowiska w 2021 r. w odniesieniu do zużycia energii elektrycznej, wody i papieru (było ono mniejsze odpowiednio o 2,1 %, 14,3 % i 55 % w porównaniu z 2020 r.); odnotowuje instalację paneli słonecznych na dwóch budynkach Komitetu i Komitetu Regionów oraz rozumie, że przeprowadzana jest dalsza analiza mająca na celu rozbudowę instalacji paneli słonecznych prawdopodobnie w 2023 r.;
71.
podkreśla, że 69,6 % pracowników Komitetu korzysta z przyjaznych dla środowiska środków transportu; zwraca uwagę na obecną politykę mobilności, która propaguje zrównoważone sposoby przemieszczania się w celu dojazdu do pracy oraz przewiduje częściowy zwrot ceny biletu w transporcie publicznym i miesięczną rekompensatę dla rowerzystów; zauważa, że dostępne są rowery służbowe oraz ładowarki do elektrycznych samochodów służbowych;
72.
z zadowoleniem przyjmuje innowacyjną inicjatywę na rzecz niskoemisyjnych wyjazdów służbowych rozpoczętą w październiku 2021 r., mającą na celu zachęcenie pracowników wyjeżdżających służbowo do wybierania mniej zanieczyszczających środków transportu (pociągu, autobusu itp.) i polegającą na tym, że biuro podróży proponuje warianty podróży w porządku rosnącym pod względem generowanych emisji CO2;

Współpraca międzyinstytucjonalna

73.
uważa, że współpraca administracyjna i szukanie synergii z innymi instytucjami stanowią ważne narzędzie zarządzania dla tak małej instytucji, jaką jest Komitet;
74.
jest świadomy współpracy z Komitetem Regionów za pośrednictwem Służb Wspólnych, w ramach których oba komitety dzielą około 460 pracowników (w tym około 290 przypisanych do Komitetu) i ponad 55 mln EUR rocznie (z czego ponad 30 mln EUR pochodzi od Komitetu); uznaje, że bieżąca umowa o współpracy administracyjnej między Komitetem a Komitetem Regionów, która weszła w życie 1 listopada 2021 r. na okres pięciu lat, wzmocniła zarządzanie współpracą i mechanizmy kontroli oraz stanowi odnowiony wyraz woli skutecznego dzielenia się zasobami i tworzenia synergii; zauważa, że bieżąca umowa o współpracy administracyjnej obejmuje utworzenie dyrekcji ds. innowacji i technologii informacyjnych oraz - w ramach już istniejących Służb Wspólnych - powołanie scentralizowanej jednostki ds. zamówień publicznych i zarządzania finansami oraz grupy ekspertów ds. zamówień publicznych;
75.
zauważa, że Komitet zleca pewną liczbę usług innym instytucjom, w szczególności Komisji, na podstawie umów o gwarantowanym poziomie usług z różnymi służbami tej instytucji (Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych, dyrekcje generalne ds. budżetu, zasobów ludzkich oraz cyfryzacji), w celu zapewnienia sobie głównych programów informatycznych; zauważa, że z Parlamentem i Komisją zawarto specjalne porozumienia ad hoc dotyczące niektórych aspektów pandemii COVID-19; zauważa, że Komitet korzysta również na udziale w międzyinsty- tucjonalnych procedurach przetargowych prowadzonych przez Komisję lub Parlament w obszarach IT, podróży służbowych, ubezpieczeń, transportu, leasingu pojazdów i sprzętu audiowizualnego;
76.
zauważa, że w 2021 r. rozpoczęły się negocjacje w celu przeglądu protokołu o współpracy z Komisją;

Komunikacja

77.
zauważa, że w 2021 r. budżet przeznaczony na komunikację wyniósł około 1,5 mln EUR i był przeznaczony głównie na działania online skierowane do określonych grup docelowych (organizacje społeczeństwa obywatelskiego i instytucje unijne), w tym na relacje z prasą i mediami, organizację wydarzeń i działania informacyjne oraz usprawnienie komunikacji internetowej i wizyt w Komitecie;
78.
zauważa, że w drugim półroczu 2021 r. Komitet rozpoczął prace nad strategią komunikacji zewnętrznej, której celem jest poprawa jakości, zasięgu i wpływu jego komunikacji; zauważa, że Komisja Komunikacji Komitetu obrała za nadrzędny priorytet poprawę wizerunku, wpływu i zarządzania oraz lepsze powiązanie komunikacji z pracami legislacyjnymi; zauważa, że w tym celu Komitet usprawnił komunikację przed i po posiedzeniach plenarnych oraz w ich trakcie, aby mieć pewność, że o każdej opinii dowiedzą się za pomocą najodpowiedniejszych dostępnych narzędzi i w najbardziej odpowiednim czasie właściwi odbiorcy; zachęca Komitet do przyjęcia kompleksowych ram komunikacyjnych uwzględniających wnioski wyciągnięte z dwóch lat trwania pandemii COVID-19, aby przygotować się na ewentualne przyszłe nieprzewidziane zakłócenia i zapewnić ciągłość działania;
79.
z zadowoleniem zauważa, że Komitet jest członkiem grupy roboczej ds. mediów społecznościowych w Międzyinstytucjonalnym Komitecie Komunikacji Internetowej oraz że brał udział w dyskusjach na temat fazy pilotażowej dwóch platform mediów społecznościowych - EU Voice i EU Video, które przyczyniają się do realizacji unijnej strategii w zakresie danych i suwerenności cyfrowej; zauważa, że te dwie platformy są częścią zdecentralizowanych i bezpłatnych platform mediów społecznościowych open source, które łączą użytkowników w środowisku zorientowanym na prywatność i wolnym od reklam;
80.
ponownie wzywa Komitet, by wzmógł działania komunikacyjne w celu wzmocnienia więzi z obywatelami poprzez większą przejrzystość swoich działań, częstsze korzystanie z technologii cyfrowych oraz realizację strategii komunikacyjnej umożliwiającej właściwe postrzeganie i zrozumienie roli Komitetu oraz jego miejsca w wizji Unii.
1 Decyzja Rady 2013/471/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przyznawania diet dziennych i zwrotu kosztów podróży członkom Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i ich zastępcom (Dz.U. L 253 z 25.9.2013, s. 22).
2 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2022 r., KN przeciwko Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, C-673/21, ECLI:EU:C:2022:759.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.124

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1832 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023