Rozporządzenie wykonawcze 2023/1584 w sprawie środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się Popillia japonica Newman oraz w sprawie środków zwalczania i środków ograniczania rozprzestrzeniania się tego agrofaga na niektórych obszarach wyznaczonych na terytorium Unii

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1584
z dnia 1 sierpnia 2023 r.
w sprawie środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się Popillia japonica Newman oraz w sprawie środków zwalczania i środków ograniczania rozprzestrzeniania się tego agrofaga na niektórych obszarach wyznaczonych na terytorium Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. d), e), f), g), h) oraz i) oraz art. 28 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2  ustanowiono, w części B załącznika II, wykaz agrofagów kwarantannowych dla Unii, których występowanie stwierdzono na terytorium Unii.

(2) Popillia japonica Newman ("określony agrofag") jest włączony do tego wykazu, ponieważ wiadomo, że występuje na niektórych częściach terytorium Unii. Jest on agrofagiem polifagicznym, co do którego zgłoszono, że ma wpływ na wiele różnych gatunków roślin na terytorium Unii.

(3) Rośliny, które są preferowanymi żywicielami określonego agrofaga ("określone rośliny"), powinny zostać wymienione w wykazie i podlegać pewnym środkom zwalczania lub ograniczania rozprzestrzeniania, stosownie do przypadku, w strefach porażenia.

(4) Określony agrofag jest również wymieniony w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1702 3  jako agrofag priorytetowy.

(5) Aby zapewnić wczesne wykrywanie i zwalczanie tego agrofaga na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne kontrole występowania z wykorzystaniem metod zgodnych z najnowszymi informacjami naukowymi i technicznymi. Jedną z głównych metod chwytania określonego agrofaga na terytorium Unii stanowią pułapki, które powinny być powszechnie stosowane. Coroczne kontrole występowania powinny dotyczyć co najmniej tych roślin, które są najczęściej porażone określonym agrofagiem ("określone rośliny").

(6) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 każde państwo członkowskie sporządza i aktualizuje plan awaryjny dotyczący każdego agrofaga priorytetowego. W oparciu o doświadczenia zdobyte w związku z poprzednimi poja- wami należy przyjąć przepisy szczegółowe wdrażające art. 25 rozporządzenia (UE) 2016/2031, aby zapewnić kompleksowy plan awaryjny na wypadek stwierdzenia obecności określonego agrofaga w Unii.

(7) Aby zwalczyć określonego agrofaga i zapobiec jego rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny ustanowić obszary wyznaczone, składające się ze strefy porażenia i strefy buforowej, oraz zastosować w nich środki zwalczania. Ze względu na zdolność rozprzestrzeniania się określonego agrofaga szerokość strefy buforowej powinna wynosić co najmniej 5 km od granic strefy porażenia.

(8) W pojedynczych przypadkach występowania określonego agrofaga ustanowienie obszaru wyznaczonego nie powinno być jednak wymagane, jeżeli określony agrofag zostaje bezzwłocznie wyeliminowany oraz jeżeli istnieją dowody potwierdzające, że porażenie roślin nastąpiło przed ich wprowadzeniem na odnośny obszar lub jeżeli istnieją dowody potwierdzające, że określony agrofag nie namnaża się oraz że prawdopodobnie nie dojdzie do zadomowienia się. Jest to najwłaściwsze podejście, pod warunkiem że przeprowadzi się kontrole występowania, by potwierdzić brak określonego agrofaga.

(9) Na niektórych obszarach Unii zwalczenie określonego agrofaga nie jest już możliwe. Zamiast środków zwalczania dane państwa członkowskie powinny zatem mieć możliwość zastosowania środków ograniczających rozprzestrzenianie się tego agrofaga na tych obszarach. Środki te powinny obejmować staranne kontrole występowania i bardziej ostrożnościowe działania, głównie przy określaniu wielkości strefy porażenia i powiązanej strefy buforowej. Strefa buforowa na obszarach wyznaczonych do celów ograniczania rozprzestrzeniania powinna mieć szerokość co najmniej 15 km od granic strefy porażenia, a zatem powinna być szersza niż strefa buforowa na obszarach wyznaczonych do celów zwalczania, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałą część terytorium Unii.

(10) Państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję i pozostałe państwa członkowskie o każdym obszarze wyznaczonym do celów ograniczania rozprzestrzeniania, który zamierzają wyznaczyć lub zmienić, aby zobrazować rozprzestrzenianie się określonego agrofaga na terytorium Unii. Jest to niezbędne do przeglądu niniejszego rozporządzenia oraz do stałej aktualizacji wykazu obszarów wyznaczonych do celów ograniczania rozprzestrzeniania.

(11) Aby zapewnić bezzwłoczne stosowanie środków zwalczania i zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałej części terytorium Unii, kontrola występowania w strefach buforowych powinna odbywać się corocznie w najbardziej odpowiednim okresie danego roku i z wystarczającą intensywnością, z uwzględnieniem możliwości dalszego monitorowania przez właściwe organy roślin w strefach porażenia w celu ograniczenia rozprzestrzeniania.

(12) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące planów awaryjnych powinny obowiązywać od dnia 1 sierpnia 2023 r., aby zapewnić państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na opracowanie treści tych planów.

(13) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące prowadzenia kontroli występowania na obszarach wyznaczonych, w oparciu o dokument Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności "Ogólne wytyczne dotyczące miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania agrofagów roślin" 4 , powinny obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r. w przypadku kontroli występowania na terytorium Unii na obszarach wyznaczonych oraz od dnia 1 stycznia 2026 r. w przypadku kontroli występowania na terytorium Unii poza obszarami wyznaczonymi, aby dać właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie oraz przygotowanie projektu i przeznaczenie wystarczających środków na takie kontrole.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu określa się środki zapobiegające zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii Popillia japonica Newman, środki zwalczania tego agrofaga w przypadku stwierdzenia jego występowania na tym terytorium oraz środki ograniczania rozprzestrzeniania się tego agrofaga, gdy jego zwalczenie nie jest już możliwe.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"określony agrofag" oznacza Popillia japonica Newman;
2)
"rośliny żywicielskie" oznaczają wszystkie rośliny przeznaczone do sadzenia z podłożem uprawowym przeznaczonym do utrzymania żywotności roślin, inne niż rośliny w kulturze tkankowej i rośliny wodne;
3)
"określone rośliny" oznaczają rośliny przeznaczone do sadzenia z podłożem uprawowym przeznaczonym do utrzymania żywotności roślin, inne niż rośliny w kulturze tkankowej i rośliny wodne wymienione w załączniku I;
4)
"obszar wyznaczony do celów ograniczania rozprzestrzeniania" oznacza obszar wymieniony w załączniku II, na którym zwalczenie określonego agrofaga jest niemożliwe;
5)
"karta kontroli występowania agrofaga" oznacza publikację Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") "Karta kontroli występowania agrofaga dotycząca Popillia japonica" 5 ;
6)
"ogólne wytyczne dotyczące miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania" oznaczają publikację Urzędu "Ogólne wytyczne dotyczące miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania agrofagów roślin" [General guidelines for statistically sound and risk-based surveys of plant pests].
Artykuł  3

Kontrole występowania na terytorium Unii poza obszarami wyznaczonymi

1. 
Właściwe organy przeprowadzają coroczne kontrole występowania określonego agrofaga poza obszarami wyznaczonymi, oparte na analizie ryzyka, na obszarach terytorium Unii, na których nie stwierdzono występowania określonego agrofaga, ale na których mógłby się on zadomowić, biorąc pod uwagę informacje, o których mowa w karcie kontroli występowania agrofaga.
2. 
Projekt kontroli występowania i plan pobierania próbek stosowany w kontrolach występowania muszą być zgodne z ogólnymi wytycznymi dotyczącymi miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania, aby umożliwić wykrycie - przy wystarczającym poziomie pewności - niskiego poziomu występowania określonego agrofaga w danym państwie członkowskim.
3. 
Kontrole występowania przeprowadza się:
a)
na podstawie poziomu zagrożenia fitosanitarnego;
b)
na obszarach ryzyka znajdujących się na gruntach na otwartej przestrzeni, w sadach/winnicach, szkółkach, miejscach publicznych, obszarach porośniętych trawą, takich jak tereny sportowe i pola golfowe, w pobliżu portów lotniczych, portów i stacji kolejowych, a także w szklarniach i centrach ogrodniczych, w szczególności na obszarach w pobliżu osi sieci transportowej łączących z obszarami, na których stwierdzono występowanie agrofaga;
c)
w odpowiednich okresach roku, w odniesieniu do możliwości wykrycia określonego agrofaga, z uwzględnieniem biologii agrofaga i występowania określonych roślin.
4. 
Kontrole występowania polegają na:
a)
zakładaniu pułapek z wabikami w celu przyciągnięcia określonego agrofaga; oraz
b)
w stosownych przypadkach - ocenach wizualnych określonych roślin.
Artykuł  4

Plany awaryjne

1. 
Oprócz elementów wymienionych w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2031 państwa członkowskie określają w planach awaryjnych:
a)
środki zwalczania określonego agrofaga, jak określono w art. 9;
b)
wymogi szczególne dotyczące wprowadzania i przemieszczania roślin żywicielskich na terytorium Unii, określone w załącznikach VII i VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072;
c)
procedury identyfikacji właścicieli nieruchomości prywatnych, na których konieczne będzie zastosowanie środków w przypadku wykrycia określonego agrofaga.
2. 
Państwa członkowskie aktualizują plany awaryjne, stosownie do przypadku, do 31 grudnia każdego roku.
Artykuł  5

Ustanowienie obszarów wyznaczonych

1. 
W przypadku urzędowego potwierdzenia występowania określonego agrofaga dane państwo członkowskie niezwłocznie ustanawia obszar wyznaczony do celów zwalczania określonego agrofaga.
2. 
Po urzędowym potwierdzeniu występowania określonego agrofaga i ustanowieniu obszaru wyznaczonego, o którym mowa w ust. 1, właściwe organy niezwłocznie określają stopień porażenia poprzez odpowiednie oceny wizualne i stosowanie pułapek z wabikami w celu przyciągnięcia określonego agrofaga.
3. 
Jeżeli na podstawie wyników kontroli występowania, o których mowa w art. 7, lub wyników badań, o których mowa w ust. 2, stwierdza się, że stopień porażenia określonym agrofagiem uniemożliwia jego zwalczenie, właściwe organy niezwłocznie przekazują Komisji szczegółowe informacje na temat nowego obszaru wyznaczonego do celów ograniczania rozprzestrzeniania, który zamierzają wyznaczyć lub zmienić, aby obszar ten został włączony do wykazu obszarów wyznaczonych do celów ograniczania rozprzestrzeniania w załączniku II.
4. 
Obszary wyznaczone obejmują:
a)
strefę porażenia obejmującą obszar, na którym urzędowo potwierdzono występowanie określonego agrofaga, otoczony obszarem o szerokości co najmniej:
(i)
1 km w przypadku obszaru wyznaczonego do celów zwalczania określonego agrofaga;
(ii)
3 km w przypadku obszaru wyznaczonego do celów ograniczania rozprzestrzeniania się określonego agrofaga; oraz
b)
strefę buforową o szerokości co najmniej:
(i)
5 km od granic strefy porażenia w przypadku obszaru wyznaczonego do celów zwalczania określonego agrofaga;
(ii)
15 km od granic strefy porażenia w przypadku obszaru wyznaczonego do celów ograniczania rozprzestrzeniania się określonego agrofaga.
5. 
Przy wytyczaniu obszaru wyznaczonego uwzględnia się podstawy naukowe, biologię określonego agrofaga, stopień porażenia, szczególne rozmieszczenie roślin żywicielskich na danym obszarze oraz dowody wskazujące na zadomowienie się określonego agrofaga.
6. 
Jeżeli występowanie określonego agrofaga zostanie potwierdzone poza strefą porażenia, wprowadza się środki zwalczania zgodnie z art. 9, a granice strefy porażenia i strefy buforowej są odpowiednio poddawane przeglądowi i zmieniane.

W przypadku urzędowego potwierdzenia występowania określonego agrofaga w strefie buforowej obszaru wyznaczonego do celów ograniczenia rozprzestrzeniania się tego agrofaga zastosowanie mają art. 17 i 18 rozporządzenia (UE) 2016/2031, dopóki właściwe organy nie ocenią stopnia porażenia. W przypadku gdy zwalczenie uznano za niemożliwe, stosuje się ust. 3 niniejszego artykułu.

7. 
W obrębie obszarów wyznaczonych właściwe organy podnoszą świadomość społeczną na temat zagrożeń związanych z określonym agrofagiem oraz środków wprowadzonych w celu zapobiegania jego dalszemu rozprzestrzenianiu się poza te obszary.

Zapewniają one, aby ogół społeczeństwa i podmioty profesjonalne wiedziały o wytyczeniu obszarów wyznaczonych.

Artykuł  6

Odstępstwa od obowiązku ustanowienia obszarów wyznaczonych

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 właściwe organy mogą podjąć decyzję o nieustanawianiu obszaru wyznaczonego, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
istnieją dowody na to, że określony agrofag nie namnaża się; oraz
b)
istnieją dowody na to, że:
(i)
określony agrofag został wprowadzony na obszar z roślinami, na których wykryto tego agrofaga, a rośliny te zostały porażone przed ich wprowadzeniem na dany obszar; lub
(ii)
jest to odosobniony przypadek, który prawdopodobnie nie spowoduje zadomowienia się agrofaga.
2. 
W przypadku gdy właściwy organ stosuje odstępstwo przewidziane w ust. 1:
a)
wprowadza środki w celu zapewnienia szybkiego zwalczenia określonego agrofaga i wykluczenia możliwości jego rozprzestrzeniania się;
b)
niezwłocznie zwiększa liczbę pułapek i częstotliwość kontroli pułapek na tym obszarze;
c)
niezwłocznie zwiększa liczbę ocen wizualnych pod kątem występowania dorosłych osobników określonego agrofaga oraz w odpowiednich okresach kontroluje użytki zielone i glebę pod kątem występowania larw określonego agrofaga;
d)
przez co najmniej jeden cykl życia określonego agrofaga i dodatkowo jeden rok regularnie i intensywnie kontroluje obszar w promieniu co najmniej 1 km wokół porażonych roślin lub miejsca, w którym wykryto określonego agrofaga, a w okresie lotu określonego agrofaga robi to regularnie i intensywnie;
e)
identyfikuje pochodzenie porażenia i w miarę możliwości bada drogi wprowadzania związane ze stwierdzeniem występowania określonego agrofaga;
f)
podnosi świadomość społeczną na temat zagrożeń związanych z określonym agrofagiem; oraz
g)
wprowadza wszelkie inne środki, które mogą pomóc w zwalczeniu określonego agrofaga, zgodnie ze środkami zwalczania opisanymi w art. 9.
Artykuł  7

Coroczne kontrole występowania na obszarach wyznaczonych

1. 
Na obszarach wyznaczonych właściwe organy przeprowadzają coroczne kontrole występowania, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, w celu wykrycia określonego agrofaga, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w karcie kontroli występowania agrofaga.
2. 
Projekt kontroli występowania musi być zgodny z ogólnymi wytycznymi dotyczącymi miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania, a projekt kontroli występowania i plan pobierania próbek stosowany w kontrolach występowania muszą gwarantować wykrycie, przy poziomie ufności wynoszącym co najmniej 95 %, poziomu występowania określonego agrofaga wynoszącego 1 %.
3. 
Coroczne kontrole występowania przeprowadza się:
a)
w strefach porażenia - w przypadku obszarów wyznaczonych do celów zwalczania;
b)
w strefach buforowych na obszarach wyznaczonych do celów zwalczania oraz w strefach buforowych na obszarach wyznaczonych do celów ograniczania rozprzestrzeniania;
c)
na gruntach na otwartej przestrzeni, w sadach/winnicach, lasach, szkółkach, ogrodach prywatnych, miejscach publicznych, obszarach porośniętych trawą, takich jak tereny sportowe i pola golfowe, w pobliżu portów lotniczych, portów i stacji kolejowych, a także w szklarniach i centrach ogrodniczych, w szczególności na obszarach w pobliżu osi sieci transportowej łączących z obszarami, na których nie stwierdzono występowania określonego agrofaga; oraz
d)
w odpowiednich okresach roku, w odniesieniu do możliwości wykrycia określonego agrofaga, z uwzględnieniem biologii określonego agrofaga i występowania określonych roślin.
4. 
Coroczne kontrole występowania polegają na:
a)
zakładaniu pułapek z wabikami w celu przyciągnięcia określonego agrofaga w przypadku kontroli występowania przeprowadzanych w strefach porażenia na obszarach wyznaczonych do celów zwalczania;
b)
ocenach wizualnych określonych roślin;
c)
pobieraniu próbek i badaniu gleby w celu wykrycia larw określonego agrofaga.
Artykuł  8

Zniesienie wyznaczenia

Wyznaczenie może zostać zniesione, jeżeli na podstawie kontroli występowania, o których mowa w art. 7, przez co najmniej trzy kolejne lata na obszarze wyznaczonym nie wykryto określonego agrofaga.

Artykuł  9

Środki zwalczania

1. 
Aby zwalczyć określonego agrofaga, w strefach porażenia właściwe organy zapewniają wprowadzenie następujących środków:
a)
przeciwko osobnikom dorosłym określonego agrofaga: co najmniej połączenie dwóch z poniższych metod:
(i)
system pułapek masowych z wabikami, zapewniający zniszczenie określonych agrofagów za pomocą odpowiednich metod;
(ii)
metoda "zwab i zwalcz";
(iii)
chwytanie ręczne określonych agrofagów, zapewniające zniszczenie określonych agrofagów za pomocą odpowiednich metod;
(iv)
zabieg chemiczny na roślinach;
(v)
kontrola biologiczna (np. za pomocą grzybów entomopatogennych lub wszelka inna skuteczna kontrola biologiczna);
(vi)
wszelkie inne środki, których skuteczność udowodniono naukowo;
b)
przeciwko larwom określonego agrofaga: co najmniej połączenie dwóch z poniższych metod:
(i)
właściwe oczyszczanie gleby, w której występują larwy określonego agrofaga;
(ii)
kontrola biologiczna (np. za pomocą grzybów entomopatogennych lub nicieni entomopatogennych lub wszelka inna skuteczna kontrola biologiczna);
(iii)
zakaz nawadniania użytków zielonych podczas wychodzenia dorosłych osobników określonego agrofaga z gleby i w okresie ich lotu;
(iv)
stosowanie mechanicznego mielenia w celu zniszczenia larw w glebie w odpowiednich okresach roku;
(v)
lokalne niszczenie silnie porażonych użytków zielonych;
c)
w okresie lotu określonego agrofaga:
(i)
szczególne środki w portach lotniczych, w portach i na stacjach kolejowych mające na celu zapewnienie, aby określony agrofag nie przedostał się na statki powietrzne, na statki ani do pociągów, w oparciu o szczególne procedury zarządzania ryzykiem, o których powiadomiono na piśmie Komisję i pozostałe państwa członkowskie; oraz
(ii)
zakaz przemieszczania nieoczyszczonych odpadów roślinnych poza strefę porażenia, chyba że są one transportowane w pojazdach zamkniętych oraz są przechowywane i kompostowane w obiekcie zamkniętym poza strefą porażenia;
d)
zakaz przemieszczania górnej warstwy gleby i używanych podłoży uprawowych poza strefę porażenia, chyba że:
(i)
zostały poddane odpowiednim środkom w celu eliminacji określonego agrofaga lub zapobieżenia porażeniu określonych roślin; lub
(ii)
zostaną głęboko zakopane na składowisku odpadów pod nadzorem właściwych organów, a ich przewóz odbędzie się w pojazdach zamkniętych, by uniemożliwić rozprzestrzenianie się określonego agrofaga.
2. 
W strefach buforowych właściwe organy zapewniają, aby górna warstwa gleby, używane podłoża uprawowe i nie- oczyszczone odpady roślinne przemieszczano poza strefę buforową tylko wtedy, gdy nie stwierdzono w nich określonego agrofaga.
Artykuł  10

Środki ograniczające rozprzestrzenianie

1. 
W strefach porażenia właściwe organy zapewniają wprowadzenie następujących środków, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się określonego agrofaga:
a)
środki zwalczania określonego agrofaga i zapobiegania dalszemu rozprzestrzenianiu się za pomocą zintegrowanego podejścia, w tym co najmniej jeden z następujących środków:
(i)
system pułapek masowych z wabikami lub chwytanie ręczne, zapewniające zniszczenie schwytanych agrofagów za pomocą odpowiednich metod, lub metoda "zwab i zwalcz";
(ii)
kontrola biologiczna, np. za pomocą grzybów entomopatogennych lub nicieni entomopatogennych;
(iii)
zabieg chemiczny na roślinach lub odpowiednie oczyszczenie gleby;
(iv)
stosowanie mechanicznego mielenia w celu zniszczenia larw w glebie w odpowiednich okresach roku;
(v)
mechaniczne niszczenie roślinności w miejscach zagrożonych;
b)
w okresie lotu określonego agrofaga:
(i)
szczególne środki w portach lotniczych, w portach i na stacjach kolejowych mające na celu zapewnienie, aby określony agrofag nie przedostał się na statki powietrzne, na statki ani do pociągów, w oparciu o szczególne procedury zarządzania ryzykiem, o których powiadomiono na piśmie Komisję i pozostałe państwa członkowskie; oraz
(ii)
zakaz przemieszczania nieoczyszczonych odpadów roślinnych poza strefę porażenia, chyba że są one transportowane w pojazdach zamkniętych oraz są przechowywane i kompostowane w obiekcie zamkniętym poza strefą porażenia;
c)
zakaz przemieszczania górnej warstwy gleby i używanego podłoża uprawowego poza strefę porażenia, chyba że:
(i)
zostały poddane odpowiednim środkom w celu eliminacji określonego agrofaga lub zapobieżenia porażeniu określonych roślin; lub
(ii)
zostaną głęboko zakopane na składowisku odpadów pod nadzorem właściwych organów, a ich przewóz odbędzie się w pojazdach zamkniętych, co uniemożliwi rozprzestrzenianie się określonego agrofaga.
2. 
W strefach buforowych właściwe organy zapewniają, aby górna warstwa gleby, używane podłoża uprawowe i nie- oczyszczone odpady roślinne przemieszczano poza strefę buforową tylko wtedy, gdy nie stwierdzono w nich określonego agrofaga.
Artykuł  11

Sprawozdawczość

Do 30 kwietnia każdego roku państwa członkowskie przedkładają Komisji i pozostałym państwom członkowskim:

a)
sprawozdanie dotyczące środków wprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz wyników stosowania środków przewidzianych w art. 5-10;
b)
wyniki kontroli występowania przeprowadzonych na podstawie art. 3 poza obszarami wyznaczonymi, w poprzednim roku kalendarzowym, z wykorzystaniem formularzy, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1231 6 ;
c)
wyniki kontroli występowania przeprowadzonych na podstawie art. 7 na obszarach wyznaczonych, w poprzednim roku kalendarzowym, przedstawia się Komisji z wykorzystaniem jednego z formularzy, o których mowa w załączniku III.
Artykuł  12

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 3. ust. 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Art. 4. stosuje się od dnia 1 sierpnia 2023 r.

Art. 7. ust. 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYKAZ OKREŚLONYCH ROŚLIN

Acer L. Melia L.
Actinidia Lindley Morus L.
Aesculus L. Oenothera L.
Alcea L. Parthenocissus Planch.
Alnus Mill. Persicaria (L.) Mill.
Althaea L. Phaseolus L.
Ampelopsis A.Rich. ex Michx. Platanus L.
Aronia Medikus Poaceae Barnhart
Artemisia L. Populus L.
Asparagus Tourn. ex L. Prunus L.
Berchemia Neck. ex DC. Pteridium Gled. ex Scop
Betula L. Pyrus L.
Carpinus L. Quercus L.
Castanea Mill. Reynoutria Houtt.
Clethra L. Rheum L.
Convolvulus L. Ribes L.
Corylus L. Robinia L.
Crategus L. Rosa L.
Cyperaceae Juss. Rubus L.
Dioscorea L. Rumex L.
Fallopia Lour. Salix L.
Filipendula Mill. Sassafras L. ex Nees
Fragaria L. Smilax L.
Glycine Willd. Solanum L.
Hibiscus L. Sorbus L.
Humulus L. Tilia L.
Hypericum Tourn. ex L. Toxicodendron Mill.
Juglans L. Trifolium Tourn. ex L.
Kerria DC. Ulmus L.
Lagerstroemia L. Urtica L.
Lythrum L. Vaccinium L.
Malus Mill. Vitis L.
Malva Tourn. ex L. Wisteria Nutt.
Medicago L. Zelkova Spach

ZAŁĄCZNIK  II  7  

Wykaz obszarów wyznaczonych do celów ograniczania rozprzestrzeniania, o których mowa w art. 2 pkt 4

1.
Włochy
Numer/nazwa obszaru wyznaczonego (OW) Strefa OW Region Gminy lub inne granice administracyjne/geograficzne
1. Strefa porażenia Lombardia Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Bergamo:

Ambivere, Antegnate, Arcene, Arzago d'Adda, Azzano San Paolo, Bagnatica, Barbata, Bariano, Bergamo, Boltiere, Bonate Sopra, Bonate Sotto, Bottanuco, Brembate, Brembate di Sopra, Brignano Gera d'Adda, Brusaporto, Calcinate, Calcio, Calusco d'Adda, Calvenzano, Canonica d'Adda, Capriate San Gervasio, Caprino Bergamasco, Caravaggio, Carvico, Casirate d'Adda, Castel Rozzone, Cavernago, Chignolo d'Isola, Cisano Bergamasco, Ciserano, Cividate al Piano, Cologno al Serio, Comun Nuovo, Cortenuova, Covo, Curno, Dalmine, Fara Gera d'Adda, Fara Olivana con Sola, Filago, Fontanella, Fornovo San Giovanni, Ghisalba, Gorle, Grassobbio, Isso, Lallio, Levate, Lurano, Madone, Mapello, Martinengo, Medolago, Misano di Gera d'Adda, Morengo, Mornico al Serio, Mozzanica, Mozzo, Orio al Serio, Osio Sopra, Osio Sotto, Pagazzano, Palosco, Pedrengo, Pognano, Ponte San Pietro, Pontida, Pontirolo Nuovo, Presezzo, Pumenengo, Romano di Lombardia, Seriate, Solza, Sotto il Monte Giovanni XXIII, Spirano, Stezzano, Suisio, Terno d'Isola, Torre de' Busi, Torre Pallavicina, Treviglio, Treviolo, Urgnano, Valbrembo, Verdellino, Verdello, Villa d'Adda, Zanica.

Provincia di Brescia:

Chiari, Orzinuovi, Orzivecchi, Palazzolo sull'Oglio, Pontoglio, Roccafranca, Rudiano, Urago d'Oglio, Villachiara.

Provincia di Como:

Albavilla, Albese con Cassano, Albiolo, Alserio, Alta Valle Intelvi, Alzate Brianza, Anzano del Parco, Appiano Gentile, Argegno, Arosio, Asso, Barni, Bellagio, Bene Lario, Beregazzo con Figliaro, Binago, Bizzarone, Blessagno, Blevio, Bregnano, Brenna, Brienno, Brunate, Bulgarograsso, Cabiate, Cadorago, Caglio, Campione d'Italia, Cantù, Canzo, Capiago Intimiano, Carate Urio, Carbonate, Carimate, Carlazzo, Carugo, Caslino d'Erba, Casnate con Bernate, Cassina Rizzardi, Castelmarte, Castelnuovo Bozzente, Centro Valle Intelvi, Cerano Intelvi, Cermenate, Cernobbio, Cirimido, Claino con Osteno, Colonno, Colverde, Como, Corrido, Cucciago, Dizzasco, Erba, Eupilio, Faggeto Lario, Faloppio, Fenegrò, Figino Serenza, Fino Mornasco, Gera Lario, Grandate, Grandola ed Uniti, Griante, Guanzate, Inverigo, Laglio, Laino, Lambrugo, Lasnigo, Lezzeno, Limido Comasco, Lipomo, Locate Varesino, Lomazzo, Longone al Segrino, Luisago, Lurago d'Erba, Lurago Marinone, Lurate Caccivio, Magreglio, Mariano Comense, Maslianico, Menaggio, Merone, Moltrasio, Monguzzo, Montano Lucino, Montorfano, Mozzate, Nesso, Novedrate, Olgiate Comasco, Oltrona di San Mamette, Orsenigo, Pigra, Plesio, Pognana Lario, Ponna, Ponte Lambro, Porlezza, Proserpio, Pusiano, Rezzago, Rodero, Ronago, Rovellasca, Rovello Porro, Sala Comacina, San Fermo della Battaglia, Schignano, Senna Comasco, Solbiate con Cagno, Sorico, Sormano, Tavernerio, Torno, Tremezzina, Turate, Uggiate- Trevano, Valbrona, Valmorea, Valsolda, Veleso, Veniano, Vertemate con Minoprio, Villa Guardia, Zelbio.

Provincia di Cremona:

Acquanegra Cremonese, Agnadello, Annicco, Bagnolo Cremasco, Camisano, Campagnola Cremasca, Capergnanica, Cappella Cantone, Capralba, Casale Cremasco-Vidolasco, Casaletto Ceredano, Casaletto di Sopra, Casaletto Vaprio, Casalmorano, Castel Gabbiano, Castelleone, Chieve, Credera Rubbiano, Crema, Cremosano, Crotta d'Adda, Cumignano sul Naviglio, Dovera, Fiesco, Formigara, Genivolta, Gombito, Grumello Cremonese ed Uniti, Izano, Madignano, Monte Cremasco, Montodine, Moscazzano, Offanengo, Paderno Ponchielli, Palazzo Pignano, Pandino, Pianengo, Pieranica, Pizzighettone, Quintano, Ricengo, Ripalta Arpina, Ripalta Cremasca, Ripalta Guerina, Rivolta d'Adda, Romanengo, Salvirola, San Bassano, Sergnano, Sesto ed Uniti, Soncino, Soresina, Spinadesco, Spino d'Adda, Ticengo, Torlino Vimercati, Trescore Cremasco, Trigolo, Vaiano Cremasco, Vailate.

Provincia di Lecco:

Abbadia Lariana, Airuno, Annone di Brianza, Barzago, Barzanò, Barzio, Bosisio Parini, Brivio, Bulciago, Calco, Calolziocorte, Casatenovo, Cassago Brianza, Castello di Brianza, Cernusco Lombardone, Cesana Brianza, Civate, Colico, Colle Brianza, Cortenova, Costa Masnaga, Crandola Valsassina, Cremella, Dolzago, Dorio, Ello, Esino Lario, Galbiate, Garbagnate Monastero, Garlate, Imbersago, Introbio, La Valletta Brianza, Lecco, Lierna, Lomagna, Malgrate, Mandello del Lario, Merate, Missaglia, Molteno, Monte Marenzo, Montevecchia, Monticello Brianza, Nibionno, Oggiono, Olgiate Molgora, Olginate, Oliveto Lario, Osnago, Paderno d'Adda, Pasturo, Perledo, Pescate, Primaluna, Robbiate, Rogeno, Santa Maria Hoè, Sirone, Sirtori, Suello, Valgreghentino, Valmadrera, Varenna, Vercurago, Verderio, Viganò.

Provincia di Lodi:

Abbadia Cerreto, Bertonico, Boffalora d'Adda, Borghetto Lodigiano, Borgo San Giovanni, Brembio, Casaletto Lodigiano, Casalmaiocco, Casalpusterlengo, Caselle Landi, Caselle Lurani, Castelgerundo, Castelnuovo Bocca d'Adda, Castiglione d'Adda, Castiraga Vidardo, Cavenago d'Adda, Cervignano d'Adda, Codogno, Comazzo, Cornegliano Laudense, Corno Giovine, Cornovecchio, Corte Palasio, Crespiatica, Fombio, Galgagnano, Graffignana, Guardamiglio, Livraga, Lodi, Lodi Vecchio, Maccastorna, Mairago, Maleo, Marudo, Massalengo, Meleti, Merlino, Montanaso Lombardo, Mulazzano, Orio Litta, Ospedaletto Lodigiano, Ossago Lodigiano, Pieve Fissiraga, Salerano sul Lambro, San Fiorano, San Martino in Strada, San Rocco al Porto, Sant'Angelo Lodigiano, Santo Stefano Lodigiano, Secugnago, Senna Lodigiana, Somaglia, Sordio, Tavazzano con Villavesco, Terranova dei Passerini, Turano Lodigiano, Valera Fratta, Villanova del Sillaro, Zelo Buon Persico.

Provincia di Sondrio:

Ardenno, Berbenno di Valtellina, Buglio in Monte, Civo, Colorina, Dazio, Delebio, Dubino, Forcola, Morbegno, Piantedo, Talamona, Tartano.

Całe terytorium:

Provincia di Milano, Provincia di Monza e della Brianza, Provincia di Pavia, Provincia di Varese

Piemonte Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Alessandria:

Alessandria, Alfiano Natta, Alluvioni Piovera, Altavilla Monferrato, Alzano Scrivia, Avolasca, Balzola, Bassignana, Bergamasco, Berzano di Tortona, Borgo San Martino, Borgoratto Alessandrino, Bosco Marengo, Bozzole, Brignano-Frascata, Camagna Monferrato, Camino, Carbonara Scrivia, Carentino, Carezzano, Casal Cermelli, Casale Monferrato, Casalnoceto, Casasco, Cassano Spinola, Castellania Coppi, Castellar Guidobono, Castellazzo Bormida, Castelletto Merli, Castelletto Monferrato, Castelnuovo Scrivia, Cella Monte, Cereseto, Cerreto Grue, Cerrina Monferrato, Coniolo, Conzano, Costa Vescovato, Felizzano, Frassinello Monferrato, Frassineto Po, Frugarolo, Fubine Monferrato, Gabiano, Garbagna, Gavi, Giarole, Gremiasco, Guazzora, Isola Sant'Antonio, Lu e Cuccaro Monferrato, Masio, Mirabello Monferrato, Molino dei Torti, Mombello Monferrato, Momperone, Moncestino, Monleale, Montecastello, Montegioco, Montemarzino, Morano sul Po, Murisengo, Novi Ligure, Occimiano, Odalengo Grande, Odalengo Piccolo, Olivola, Ottiglio, Oviglio, Ozzano Monferrato, Paderna, Pecetto di Valenza, Pietra Marazzi, Pomaro Monferrato, Pontecurone, Pontestura, Ponzano Monferrato, Pozzol Groppo, Pozzolo Formigaro, Quargnento, Quattordio, Rivarone, Rosignano Monferrato, Sala Monferrato, Sale, San Giorgio Monferrato, San Salvatore Monferrato, San Sebastiano Curone, Sant'Agata Fossili, Sardigliano, Sarezzano, Serralunga di Crea, Solero, Solonghello, Spineto Scrivia, Terruggia, Ticineto, Tortona, Treville, Valenza, Valmacca, Vignale Monferrato, Viguzzolo, Villadeati, Villalvernia, Villamiroglio, Villanova Monferrato, Villaromagnano, Volpedo, Volpeglino.

Provincia di Asti:

Albugnano, Aramengo, Asti, Azzano d'Asti, Baldichieri d'Asti, Belveglio, Berzano di San Pietro, Bruno, Buttigliera d'Asti, Calliano Monferrato, Camerano Casasco, Cantarana, Capriglio, Casorzo Monferrato, Castagnole Monferrato, Castell'Alfero, Castellero, Castello di Annone, Castelnuovo Belbo, Castelnuovo Calcea, Castelnuovo Don Bosco, Cerreto d'Asti, Cerro Tanaro, Chiusano d'Asti, Cinaglio, Cocconato, Corsione, Cortandone, Cortanze, Cortazzone, Cortiglione, Cossombrato, Cunico, Dusino San Michele, Fontanile, Frinco, Grana Monferrato, Grazzano Badoglio, Incisa Scapaccino, Maretto, Mombaruzzo, Mombercelli, Monale, Moncalvo, Moncucco Torinese, Mongardino, Montafia, Montechiaro d'Asti, Montemagno Monferrato, Montiglio Monferrato, Moransengo-Tonengo, Passerano Marmorito, Penango, Piea, Pino d'Asti, Piovà Massaia, Portacomaro, Refrancore, Roatto, Robella, Rocca d'Arazzo, Rocchetta Tanaro, San Marzano Oliveto, San Paolo Solbrito, Scurzolengo, Settime, Soglio, Tigliole, Tonco, Viale, Viarigi, Vigliano d'Asti, Villa San Secondo, Villafranca d'Asti, Villanova d'Asti, Vinchio.

Città metropolitana di Torino:

Agliè, Albiano d'Ivrea, Andezeno, Andrate, Arignano, Azeglio, Bairo, Baldissero Canavese, Baldissero Torinese, Banchette, Barone Canavese, Beinasco, Bollengo, Borgaro Torinese, Borgofranco d'Ivrea, Borgomasino, Bosconero, Brandizzo, Bricherasio, Brosso, Brozolo, Bruino, Brusasco, Burolo, Busano, Caluso, Candia Canavese, Candiolo, Cantalupa, Caravino, Carema, Casalborgone, Cascinette d'Ivrea, Caselle Torinese, Castagneto Po, Castellamonte, Castelnuovo Nigra, Castiglione Torinese, Cavagnolo, Chiaverano, Chieri, Chivasso, Ciconio, Cinzano, Collegno,

Colleretto Giacosa, Cossano Canavese, Cuceglio, Cumiana, Favria, Feletto, Fiorano Canavese, Foglizzo, Front, Frossasco, Garzigliana, Gassino Torinese, Grugliasco, Issiglio, Ivrea, La Loggia, Lauriano, Leini, Lessolo, Lombardore, Loranzè, Lusigliè, Maglione, Mappano, Marentino, Mazzè, Mercenasco, Mombello di Torino, Moncalieri, Montaldo Torinese, Montalenghe, Montalto Dora, Montanaro, Monteu da Po, Moriondo Torinese, Nichelino, Nomaglio, None, Oglianico, Orbassano, Orio Canavese, Osasco, Ozegna, Palazzo Canavese, Parella, Pavarolo, Pavone Canavese, Pecetto Torinese, Perosa Canavese, Pinerolo, Pino Torinese, Piossasco, Piverone, Quagliuzzo, Quassolo, Quincinetto, Riva presso Chieri, Rivalba, Rivalta di Torino, Rivara, Rivarolo Canavese, Rivarossa, Rivoli, Roletto, Romano Canavese, Rondissone, Rueglio, Salassa, Salerano Canavese, Samone, San Benigno Canavese, San Francesco al Campo, San Giorgio Canavese, San Giusto Canavese, San Martino Canavese, San Maurizio Canavese, San Mauro Torinese, San Raffaele Cimena, San Sebastiano da Po, San Secondo di Pinerolo, Scarmagno, Sciolze, Settimo Rottaro, Settimo Torinese, Settimo Vittone, Strambinello, Strambino, Tavagnasco, Torino, Torrazza Piemonte, Torre Canavese, Traversella, Trofarello, Val di Chy, Valchiusa, Venaria Reale, Verolengo, Verrua Savoia, Vestignè, Vialfrè, Vidracco, Villareggia, Vinovo, Vische, Vistrorio, Volpiano, Volvera.

Provincia del Verbano-Cusio-Ossola:

Antrona Schieranco, Anzola d'Ossola, Arizzano, Arola, Baceno, Bannio Anzino, Baveno, Bee, Belgirate, Beura-Cardezza, Bognanco, Borgomezzavalle, Brovello-Carpugnino, Calasca-Castiglione, Cambiasca, Cannero Riviera, Cannobio, Casale Corte Cerro, Ceppo Morelli, Cesara, Cossogno, Crevoladossola, Crodo, Domodossola, Druogno, Formazza, Germagno, Ghiffa, Gignese, Gravellona Toce, Loreglia, Macugnaga, Madonna del Sasso, Masera, Massiola, Mergozzo, Miazzina, Montescheno, Nonio, Oggebbio, Omegna, Ornavasso, Pallanzeno, Piedimulera, Pieve Vergonte, Premeno, Premia, Premosello-Chiovenda, Quarna Sopra, Quarna Sotto, San Bernardino Verbano, Stresa, Trasquera, Trontano, Valstrona, Vanzone con San Carlo, Varzo, Verbania, Vignone, Villadossola, Vogogna.

Provincia di Vercelli:

Albano Vercellese, Alice Castello, Arborio, Asigliano Vercellese, Balmuccia, Balocco, Bianzè, Borgo d'Ale, Borgo Vercelli, Borgosesia, Buronzo, Campertogno, Caresana, Caresanablot, Carisio, Casanova Elvo, Cellio con Breia, Cervatto, Cigliano, Civiasco, Collobiano, Costanzana, Cravagliana, Crescentino, Crova, Desana, Fobello, Fontanetto Po, Formigliana, Gattinara, Ghislarengo, Greggio, Guardabosone, Lamporo, Lenta, Lignana, Livorno Ferraris, Lozzolo, Moncrivello, Motta de' Conti, Olcenengo, Oldenico, Palazzolo Vercellese, Pertengo, Pezzana, Pila, Piode, Postua, Prarolo, Quarona, Quinto Vercellese, Rassa, Rimella, Rive, Roasio, Ronsecco, Rossa, Rovasenda, Salasco, Sali Vercellese, Saluggia, San Germano Vercellese, San Giacomo Vercellese, Santhià, Scopa, Scopello, Serravalle Sesia, Stroppiana, Tricerro, Trino, Tronzano Vercellese, Valduggia, Varallo, Vercelli, Villarboit, Villata, Vocca.

Całe terytorium:

Provincia di Biella, Provincia di Novara

Emilia-

Romagna

Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Piacenza

Alta Val Tidone, Borgonovo Val Tidone, Castel San Giovanni, Ziano Piacentino.

Valle d'Aosta Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Aosta

Arnad, Bard, Brissogne, Donnas, Höne, Issogne, Montjovet, Pollein, Pont- Saint-Martin, Quart, Saint-Christophe, Verrès

Strefa buforowa Lombardia Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Bergamo:

Adrara San Martino, Adrara San Rocco, Albano Sant'Alessandro, Albino, Algua, Almè, Almenno San Bartolomeo, Almenno San Salvatore, Alzano Lombardo, Ardesio, Averara, Aviatico, Barzana, Bedulita, Berbenno, Berzo San Fermo, Bianzano, Blello, Bolgare, Borgo di Terzo, Bracca, Branzi, Brumano, Camerata Cornello, Capizzone, Carobbio degli Angeli, Carona, Casazza, Casnigo, Cassiglio, Castelli Calepio, Cazzano Sant'Andrea, Cenate Sopra, Cenate Sotto, Cene, Chiuduno, Corna Imagna, Cornalba, Costa di Mezzate, Costa Serina, Costa Valle Imagna, Credaro, Cusio, Dossena, Entratico, Fiorano al Serio, Fonteno, Foppolo, Foresto Sparso, Fuipiano Valle Imagna, Gandosso, Gaverina Terme, Gazzaniga, Gorlago, Grone, Grumello del Monte, Isola di Fondra, Leffe, Lenna, Locatello, Luzzana, Mezzoldo, Moio de' Calvi, Monasterolo del Castello, Montello, Nembro, Olmo al Brembo, Oltre il Colle, Ornica, Paladina, Palazzago, Parzanica, Piazza Brembana, Piazzatorre, Piazzolo, Ponteranica, Pradalunga, Predore, Ranica, Roncobello, Roncola, Rota d'Imagna, San Giovanni Bianco, San Paolo d'Argon, San Pellegrino Terme, Sant'Omobono Terme, Santa Brigida, Sarnico, Scanzorosciate, Sedrina, Selvino, Serina, Sorisole, Spinone al Lago, Strozza, Taleggio, Tavernola Bergamasca, Telgate, Torre Boldone, Torre de' Roveri, Trescore Balneario, Ubiale Clanezzo, Val Brembilla, Valbondione, Valgoglio, Valleve, Valnegra, Valtorta, Vedeseta, Vertova, Viadanica, Vigano San Martino, Vigolo, Villa d'Almè, Villa di Serio, Villongo, Zandobbio, Zogno.

Provincia di Brescia:

Adro, Alfianello, Azzano Mella, Bagnolo Mella, Barbariga, Bassano Bresciano, Berlingo, Borgo San Giacomo, Brandico, Capriano del Colle, Capriolo, Castegnato, Castel Mella, Castelcovati, Castrezzato, Cazzago San Martino, Cigole, Coccaglio, Cologne, Comezzano-Cizzago, Corte Franca, Corzano, Dello, Erbusco, Flero, Gussago, Iseo, Leno, Lograto, Longhena, Maclodio, Mairano, Manerbio, Monte Isola, Monticelli Brusati, Offlaga, Ome, Ospitaletto, Paderno Franciacorta, Paratico, Passirano, Polaveno, Pompiano, Poncarale, Pontevico, Provaglio d'Iseo, Quinzano d'Oglio, Rodengo-Saiano, Roncadelle, Rovato, San Gervasio Bresciano, San Paolo, Sulzano, Torbole Casaglia, Travagliato, Trenzano, Verolanuova, Verolavecchia.

Provincia di Como:

Cavargna, Cremia, Cusino, Domaso, Dongo, Dosso del Liro, Garzeno, Gravedona ed Uniti, Livo, Montemezzo, Musso, Peglio, Pianello del Lario, San Bartolomeo Val Cavargna, San Nazzaro Val Cavargna, San Siro, Stazzona, Trezzone, Val Rezzo, Vercana.

Provincia di Cremona:

Azzanello, Bonemerse, Bordolano, Casalbuttano ed Uniti, Castelverde, Castelvisconti, Corte de' Cortesi Con Cignone, Corte de' Frati, Cremona, Gadesco Pieve Delmona, Gerre de' Caprioli, Grontardo, Malagnino, Olmeneta, Persico Dosimo, Pieve d'Olmi, Pozzaglio ed Uniti, Robecco d'Oglio, Scandolara Ripa d'Oglio, Sospiro, Stagno Lombardo, Vescovato.

Provincia di Lecco:

Ballabio, Bellano, Carenno, Casargo, Cassina Valsassina, Cremeno, Dervio, Erve, Margno, Moggio, Morterone, Pagnona, Parlasco, Premana, Sueglio, Taceno, Valvarrone.

Provincia di Sondrio:

Albaredo per San Marco, Albosaggia, Andalo Valtellino, Bema, Caiolo, Caspoggio, Castione Andevenno, Cedrasco, Cercino, Chiavenna, Chiesa in Valmalenco, Cino, Cosio Valtellino, Faedo Valtellino, Fusine, Gandellino, Gerola Alta, Gordona, Lanzada, Mantello, Mello, Mese, Montagna in Valtellina, Novate Mezzola, Pedesina, Piateda, Piuro, Poggiridenti, Ponte in Valtellina, Postalesio, Prata Camportaccio, Rasura, Rogolo, Samolaco, San Giacomo Filippo, Sondrio, Spriana, Torre di Santa Maria, Traona, Tresivio, Val Masino, Verceia, Villa di Chiavenna.

Piemonte Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Alessandria:

Acqui Terme, Albera Ligure, Alice Bel Colle, Arquata Scrivia, Basaluzzo, Belforte Monferrato, Bistagno, Borghetto di Borbera, Bosio, Cabella Ligure, Cantalupo Ligure, Capriata d'Orba, Carpeneto, Carrega Ligure, Carrosio, Cartosio, Casaleggio Boiro, Cassine, Cassinelle, Castelletto d'Erro, Castelletto d'Orba, Castelnuovo Bormida, Castelspina, Cavatore, Cremolino, Denice, Dernice, Fabbrica Curone, Fraconalto, Francavilla Bisio, Frascaro, Fresonara, Gamalero, Grognardo, Grondona, Lerma, Melazzo, Molare, Mongiardino Ligure, Montacuto, Montaldeo, Montaldo Bormida, Montechiaro d'Acqui, Morbello, Mornese, Morsasco, Orsara Bormida, Ovada, Parodi Ligure, Pasturana, Ponti, Ponzone, Prasco, Predosa, Ricaldone, Rivalta Bormida, Rocca Grimalda, Roccaforte Ligure, Rocchetta Ligure, San Cristoforo, Serravalle Scrivia, Sezzadio, Silvano d'Orba, Stazzano, Strevi, Tagliolo Monferrato, Tassarolo, Terzo, Trisobbio, Vignole Borbera, Visone, Voltaggio.

Provincia di Asti:

Agliano Terme, Antignano, Bubbio, Calamandrana, Calosso, Canelli, Cassinasco, Castagnole delle Lanze, Castel Boglione, Castel Rocchero, Castelletto Molina, Cellarengo, Celle Enomondo, Cessole, Cisterna d'Asti, Coazzolo, Costigliole d'Asti, Ferrere, Isola d'Asti, Loazzolo, Maranzana, Moasca, Monastero Bormida, Montabone, Montaldo Scarampi, Montegrosso d'Asti, Nizza Monferrato, Quaranti, Revigliasco d'Asti, Roccaverano, Rocchetta Palafea, San Damiano d'Asti, San Giorgio Scarampi, San Martino Alfieri, Sessame, Vaglio Serra, Valfenera, Vesime.

Provincia di Cuneo:

Alba, Bagnolo Piemonte, Baldissero d'Alba, Barbaresco, Barge, Canale, Caramagna Piemonte, Cardè, Casalgrasso, Castagnito, Castellinaldo d'Alba, Castiglione Tinella, Castino, Ceresole Alba, Corneliano d'Alba, Cossano Belbo, Crissolo, Envie, Faule, Govone, Guarene, Magliano Alfieri, Mango, Montà, Montaldo Roero, Monteu Roero, Moretta, Murello, Neive, Neviglie, Ostana, Paesana, Piobesi d'Alba, Polonghera, Priocca, Racconigi, Revello, Rocchetta Belbo, Saluzzo, Sanfront, Santo Stefano Belbo, Santo Stefano Roero, Sommariva del Bosco, Torre San Giorgio, Treiso, Trezzo Tinella, Vezza d'Alba.

Città metropolitana di Torino:

Airasca, Almese, Alpette, Alpignano, Angrogna, Avigliana, Balangero, Barbania, Bibiana, Bobbio Pellice, Borgiallo, Borgone Susa, Buriasco, Bussoleno, Buttigliera Alta, Cafasse, Cambiano, Campiglione Fenile, Canischio, Cantoira, Caprie, Carignano, Carmagnola, Caselette, Castagnole Piemonte, Cavour, Cercenasco, Ceres, Chiesanuova, Chiusa di San Michele, Cintano, Ciriè, Coassolo Torinese, Coazze, Colleretto Castelnuovo, Condove, Corio, Cuorgnè, Druento, Fiano, Forno Canavese, Frassinetto, Germagnano, Giaveno, Givoletto, Grosso, Ingria, Inverso Pinasca, Isolabella, La Cassa, Lanzo Torinese, Lemie, Levone, Locana, Lombriasco, Luserna San Giovanni, Lusernetta, Macello, Mathi, Mezzenile, Monastero di Lanzo, Nole, Osasio, Pancalieri, Perosa Argentina, Perrero, Pertusio, Pessinetto, Pianezza, Pinasca, Piobesi Torinese, Piscina, Poirino, Pomaretto, Pont Canavese, Porte, Prali, Pralormo, Pramollo, Prarostino, Prascorsano, Pratiglione, Reano, Ribordone, Robassomero, Rocca Canavese, Ronco Canavese, Rosta, Rorà, Roure, Rubiana, San Carlo Canavese, San Colombano Belmonte, San Germano Chisone, San Gillio, San Giorio di Susa, San Pietro Val Lemina, San Ponso, Sangano, Sant'Ambrogio di Torino, Sant'Antonino di Susa, Santena, Scalenghe, Sparone, Torre Pellice, Trana, Traves, Vaie, Val della Torre, Valgioie, Vallo Torinese, Valperga, Valprato Soana, Varisella, Vauda Canavese, Vigone, Villafranca Piemonte, Villanova Canavese, Villar Dora, Villar Focchiardo, Villar Pellice, Villar Perosa, Villarbasse, Villastellone, Virle Piemonte, Viù.

Provincia del Verbano-Cusio-Ossola:

Aurano, Caprezzo, Craveggia, Gurro, Intragna, Malesco, Montecrestese, Re, Santa Maria Maggiore, Toceno, Trarego Viggiona, Valle Cannobina, Villette.

Provincia di Vercelli:

Alagna Valsesia, Alto Sermenza, Boccioleto, Carcoforo, Mollia.

Emilia-

Romagna

Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Parma:

Polesine Zibello.

Provincia di Piacenza:

Agazzano, Besenzone, Bettola, Bobbio, Cadeo, Calendasco, Caorso, Carpaneto Piacentino, Castelvetro Piacentino, Cerignale, Coli, Corte Brugnatella, Cortemaggiore, Farini, Ferriere, Fiorenzuola d'Arda, Gazzola, Gossolengo, Gragnano Trebbiense, Monticelli d'Ongina, Ottone, Piacenza, Pianello Val Tidone, Piozzano, Podenzano, Ponte dell'Olio, Pontenure, Rivergaro, Rottofreno, San Giorgio Piacentino, San Pietro in Cerro, Sarmato, Travo, Vigolzone, Villanova sull'Arda, Zerba.

Liguria Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Genova:

Busalla, Campo Ligure, Campomorone, Ceranesi, Crocefieschi, Fascia, Fontanigorda, Gorreto, Isola del Cantone, Masone, Mignanego, Propata, Rezzoaglio, Ronco Scrivia, Rondanina, Rossiglione, Rovegno, Savignone, Serra Riccò, Valbrevenna, Vobbia.

Valle d'Aosta Całe terytorium następujących gmin:

Provincia di Aosta

Allein, Antey-Saint-André, Aosta, Arvier, Avise, Ayas, Aymavilles, Bionaz, Brusson, Challand-Saint-Anselme, Challand-Saint-Victor, Chambave, Chamois, Champdepraz, Champorcher, Charvensod, Châtillon, Cogne, Doues, Emarèse, Etroubles, Fénis, Fontainemore, Gaby, Gignod, Gressan, Gressoney-La-Trinité, Gressoney-Saint-Jean, Introd, Issime, Jovençan, La Magdeleine, Lillianes, Nus, Ollomont, Oyace, Perloz, Pontboset, Pontey, Rhêmes-Saint-Georges, Roisan, Saint-Denis, SaintMarcel, Saint-Nicolas, Saint-Oyen, Saint-Pierre, Saint-Rhémy-en-Bosses, Saint-Vincent, Sarre, Torgnon, Valpelline, Valsavarenche, Valtournenche, Verrayes, Villeneuve.

2.
Portugalia
Numer/nazwa obszaru wyznaczonego (OW) Strefa OW Region
1. Strefa porażenia Azory (1)
(1) Nie ma potrzeby ustanowienia strefy buforowej, ponieważ są to wyspy.

ZAŁĄCZNIK  III

FORMULARZE NA POTRZEBY PRZEKAZYWANIA WYNIKÓW COROCZNYCH KONTROLI WYSTĘPOWANIA PRZEPROWADZONYCH NA PODSTAWIE ART. 7

CZĘŚĆ  A

1.
Formularz na potrzeby przekazywania wyników corocznych kontroli występowania
1. Opis obszaru wyznaczonego (OW) 2. Początkowa wielkość OW (ha) 3. Wielkość OW po aktualizacji (ha) 4. Podejście (zwalczanie lub ograniczanie rozprzestrzeniania) 5. Strefa 6. Miejsca przeprowadzenia kontroli występowania 7. Zidentyfikowane obszary ryzyka 8. Skontrolowane obszary ryzyka 9. Materiał roślinny/towar 10.Wykaz gatunków roślin żywicielskich 11.Terminy 12. Szczegóły kontroli występowania 13. Liczba poddanych analizie próbek wykazujących objawy: i: Ogółem

ii: Wyniki dodatnie iii: Wyniki ujemne iv: Nieokreślone

14. Liczba poddanych analizie próbek niewykazujących objawów: i: Ogółem

ii: Wyniki dodatnie iii: Wyniki ujemne iv: Nieokreślone

15. Numer powiadomienia

o pojawie agrofagów przekazanego, w stosownych przypadkach, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1715

16.Uwagi
A) Liczba ocen wizualnych
B) Łączna liczba pobranych próbek
C) Rodzaj pułapek (lub inne alternatywne metody, np. czerpaki entomologiczne)
D) Liczba pułapek (lub innych metod chwytania)
E) Liczba miejsc, w których założono pułapki (jeżeli inna niż dane przedstawione w lit. D))
F) Rodzaj testów (np. identyfikacja mikroskopowa, PCR, ELISA itp.)
G) Łączna liczba testów
H) Inne środki (np. psy tropiące, drony, śmigłowce, kampanie informacyjne itp.)
I) Liczba innych środków
Nazwa Data ustanowienia Opis Liczba A B C D E F G H I i ii iii iv i ii iii iv Liczba Data
2.
Instrukcje wypełniania formularza

Jeżeli wypełniono niniejszy formularz, nie należy wypełniać formularza w części B.

Kolumna 1: należy podać nazwę obszaru geograficznego, numer pojawu agrofaga lub wszelkie informacje umożliwiające zidentyfikowanie tego obszaru wyznaczonego (OW) oraz datę jego ustanowienia.

Kolumna 2: należy podać wielkość OW przed rozpoczęciem kontroli występowania.

Kolumna 3: należy podać wielkość OW po kontroli występowania.

Kolumna 4: należy wskazać podejście: zwalczanie lub ograniczanie rozprzestrzeniania. W zależności od liczby OW i zastosowanego na nich podejścia należy dodać niezbędną liczbę wierszy.

Kolumna 5: należy wskazać strefę OW, w której przeprowadzono kontrolę występowania, dodając niezbędną liczbę wierszy: strefa porażenia (SP) lub strefa buforowa (SB) - w oddzielnych wierszach. W stosownych przypadkach wskazać obszar SP, na którym przeprowadzono kontrolę występowania (np. ostatnie 20 km przylegające do SB, wokół szkółek itp.), w oddzielnych wierszach.

Kolumna 6: należy podać liczbę i opis miejsc, w których prowadzone są kontrole występowania, wybierając jedną z następujących pozycji w opisie:

1. na otwartej przestrzeni (obszar produkcyjny):

1.1. grunty (orne, pastwisko); 1.2. sad/winnica; 1.3. szkółka; 1.4. las;

2. na otwartej przestrzeni (inne):

2.1. ogród prywatny; 2.2. miejsca publiczne; 2.3. obszar ochrony; 2.4. rośliny dzikie na obszarach innych niż obszary ochrony; 2.5. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny, tereny podmokłe, sieć nawadniająca i odwadniająca itp.);

3. warunki zamknięte fizycznie:

3.1. szklarnia; 3.2. miejsce prywatne inne niż szklarnia; 3.3. miejsce publiczne inne niż szklarnia; 3.4. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny).

Kolumna 7: należy wskazać obszary ryzyka rozpoznane na podstawie biologii danego agrofaga, występowania roślin żywicielskich, warunków ekoklimatycznych oraz zagrożonych lokalizacji.

Kolumna 8: należy wskazać obszary ryzyka uwzględnione w kontroli występowania, spośród tych określonych w kolumnie 7.

Kolumna 9: należy wskazać: rośliny, owoce, nasiona, glebę, materiał opakowaniowy, drewno, maszyny, pojazdy, wodę, inne, aby określić konkretny przypadek.

Kolumna 10: należy podać wykaz gatunków/rodzajów roślin objętych kontrolą występowania, stosując jeden wiersz dla każdego gatunku/rodzaju roślin.

Kolumna 11: należy wskazać miesiące w danym roku, w których przeprowadzono kontrolę występowania.

Kolumna 12: należy podać szczegóły kontroli występowania w zależności od szczególnych wymogów prawnych dotyczących każdego agrofaga. Jeżeli informacje z danej kolumny nie mają zastosowania, należy wpisać "Nie dotyczy".

Kolumny 13 i 14: należy wskazać wyniki, w stosownych przypadkach, podając dostępne informacje w odpowiednich kolumnach. Próbki "nieokreślone" to poddane analizie próbki, w przypadku których - z powodu różnych czynników (np. próbka poniżej poziomu wykrywalności, próbka nieprzetworzona - niezidentyfikowana, próbka stara) - nie uzyskano żadnych wyników.

Kolumna 15: należy wskazać powiadomienia o pojawie agrofagów w roku, w którym przeprowadzono kontrolę występowania, w odniesieniu do stwierdzonego występowania w SB. Nie ma potrzeby podawania numeru powiadomienia o pojawie agrofagów, jeżeli właściwy organ uznał, że stwierdzenie występowania jest jednym z przypadków, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 2 lub art. 16 rozporządzenia (UE) 2016/2031. W tym przypadku w kolumnie 16 ("Uwagi") należy wskazać powód niepodawania tych informacji.

CZĘŚĆ  B

1.
Formularz na potrzeby przekazywania wyników corocznych kontroli występowania opartych na danych statystycznych
1. Opis obszaru wyznaczonego (OW) 2. Początkowa wielkość OW (ha) 3. Wielkość OW po aktualizacji (ha) 4. Podejście 5. Strefa 6. Miejsca przeprowadzenia kontroli występowania 7. Terminy A. Definicja kontroli występowania (parametry wejściowe na potrzeby RÍBESS+) B. Nakład pracy związany z pobieraniem próbek C. Wyniki kontroli występowania 25. Uwagi
8. Populacja docelowa

"i?

VI o tí

*5T

9. Jednostki epidemiologiczne 10. Metody wykrywania 11. Skuteczność pobierania próbek 12. Czułość metody 13. Czynniki ryzyka (działania, lokalizacje i obszary) 14. Liczba skontrolowanych jednostek epidemiologicznych 15. Liczba ocen wizualnych 16. Liczba próbek 17. Liczba pułapek 18. Liczba miejsc, w których założono pułapki 19. Liczba testów 20. Liczba innych środków 21. Wyniki 22. Numer powiadomienia o pojawie agrofa- gów przekazanego, w stosownych przypadkach, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1715 23. Osiągnięty poziom ufności 24. Szacowane nasilenie
Nazwa Data ustanowienia Opis Liczba Gatunki żywicielskie Obszar (w ha lub innej bardziej odpowied Jednostki kontrolne Opis Jednostki Oceny wizualne Zakładanie pułapek Badania Inne metody Czynnik ryzyka Poziomy ryzyka Liczba lokalizacji Ryzyko względne Odsetek populacji żywicielskiej Wyniki dodatnie Wyniki ujemne Nieokreślone Liczba Data
2.
Instrukcje wypełniania formularza

Należy wyjaśnić założenia leżące u podstaw projektu kontroli występowania według pojedynczych agrofagów. Podsumowanie i uzasadnienie:

populacja docelowa, jednostka epidemiologiczna i jednostki kontrolne;
metoda wykrywania i czułość metody;
czynniki ryzyka wskazujące poziomy ryzyka i odpowiadające im ryzyko względne oraz odsetek populacji roślin żywicielskich.

Kolumna 1: należy podać nazwę obszaru geograficznego, numer pojawu agrofaga lub wszelkie informacje umożliwiające zidentyfikowanie tego obszaru wyznaczonego (OW) oraz datę jego ustanowienia.

Kolumna 2: należy podać wielkość OW przed rozpoczęciem kontroli występowania.

Kolumna 3: należy podać wielkość OW po kontroli występowania.

Kolumna 4: należy wskazać podejście: zwalczanie lub ograniczanie rozprzestrzeniania. W zależności od liczby OW przypadającej na agrofaga i zastosowanego na nich podejścia należy dodać niezbędną liczbę wierszy.

Kolumna 5: należy wskazać strefę OW, w której przeprowadzono kontrolę występowania, dodając niezbędną liczbę wierszy: strefa porażenia (SP) lub strefa buforowa (SB) - w oddzielnych wierszach. W stosownych przypadkach wskazać obszar SP, na którym przeprowadzono kontrolę występowania (np. ostatnie 20 km przylegające do SB, wokół szkółek itp.), w oddzielnych wierszach.

Kolumna 6: należy podać liczbę i opis miejsc, w których prowadzone są kontrole występowania, wybierając jedną z następujących pozycji w opisie:

1. na otwartej przestrzeni (obszar produkcyjny):

1.1. grunty (orne, pastwisko); 1.2. sad/winnica; 1.3. szkółka; 1.4. las;

2. na otwartej przestrzeni (inne):

2.1. ogrody prywatne; 2.2. miejsca publiczne; 2.3. obszar ochrony; 2.4. rośliny dzikie na obszarach innych niż obszary ochrony; 2.5. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny, tereny podmokłe, sieć nawadniająca i odwadniająca itp.);

3. warunki zamknięte fizycznie:

3.1. szklarnia; 3.2. miejsce prywatne inne niż szklarnia; 3.3. miejsce publiczne inne niż szklarnia; 3.4. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny).

Kolumna 7: należy wskazać miesiące w danym roku, w których przeprowadzono kontrole występowania.

Kolumna 8: należy wskazać wybraną populację docelową, podając odpowiednio wykaz gatunków/rodzajów żywiciel- skich i obszar. Populację docelową definiuje się jako zbiór jednostek kontrolnych. Jej wielkość jest określana zwykle na potrzeby użytków rolnych w hektarach, ale mogą to być działki, pola, szklarnie itp. Należy uzasadnić swój wybór w części dotyczącej podstawowych założeń. Należy wskazać jednostki kontrolne objęte kontrolą występowania. "Jednostka kontrolna" oznacza rośliny, części roślin, towary, materiały, wektory agrofagów, które zostały poddane ocenie w celu zidentyfikowania i wykrycia agrofagów.

Kolumna 9: należy wskazać poddane kontroli występowania jednostki epidemiologiczne wraz z ich opisem i jednostką miary. "Jednostka epidemiologiczna" oznacza jednorodny obszar, na którym interakcje między agrofagiem, roślinami żywicielskimi oraz czynnikami i warunkami abiotycznymi i biotycznymi doprowadziłyby do tej samej sytuacji epidemiologicznej w przypadku wystąpienia agrofaga. Jednostki epidemiologiczne są elementami podziału populacji docelowej, które są jednorodne pod względem epidemiologii i obejmują co najmniej jedną roślinę żywicielską. W niektórych przypadkach cała populacja żywicielska w danym regionie/na danym obszarze/w danym państwie może zostać określona jako jednostka epidemiologiczna. Mogą to być regiony wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS), obszary miejskie, lasy, ogrody różane lub gospodarstwa rolne bądź hektary. Wybór jednostek epidemiologicznych musi być uzasadniony w części dotyczącej podstawowych założeń.

Kolumna 10: należy wskazać metody stosowane podczas kontroli występowania, w tym liczbę czynności wykonanych w każdym przypadku, w zależności od szczególnych wymagań prawnych dotyczących każdego z agrofagów. Jeżeli informacje z danej kolumny nie są dostępne, należy wpisać "Nie dotyczy".

Kolumna 11: należy podać szacunkową ocenę skuteczności pobierania próbek. Skuteczność pobierania próbek oznacza prawdopodobieństwo wyboru zakażonych części zakażonej rośliny. W przypadku wektorów jest to skuteczność metody pod względem wychwycenia wektora dodatniego, gdy wektor taki jest obecny na obszarze objętym kontrolą występowania. W przypadku gleby jest to skuteczność wyboru próbki gleby zawierającej agrofaga, gdy agrofag taki jest obecny na obszarze objętym kontrolą występowania.

Kolumna 12: "Czułość metody" oznacza prawdopodobieństwo prawidłowego wykrycia występowania agrofaga z użyciem danej metody. Czułość metody definiowana jest jako prawdopodobieństwo, że test na rzeczywiście dodatnim żywicielu da wynik dodatni. Wartość tę uzyskuje się przez pomnożenie wartości określającej skuteczność pobierania próbek (tj. prawdopodobieństwo wyboru zakażonych części zakażonej rośliny) przez wartość określającą czułość diagnostyczną (uzyskaną na podstawie ocen wizualnych lub badania laboratoryjnego wykorzystywanego w procesie identyfikacji).

Kolumna 13: należy podać czynniki ryzyka w różnych wierszach, wypełniając tyle wierszy, ile jest konieczne. Dla każdego czynnika ryzyka należy wskazać poziom ryzyka i odpowiadające mu ryzyko względne oraz udział populacji żywi- cielskiej.

Kolumna B: należy podać szczegóły kontroli występowania w zależności od szczególnych wymogów prawnych dotyczących każdego agrofaga. Jeżeli informacje z danej kolumny nie mają zastosowania, należy wpisać "Nie dotyczy". Informacje, które należy przedstawić w tych kolumnach, są związane z informacjami zawartymi w kolumnie 10 "Metody wykrywania".

Kolumna 18: należy wskazać liczbę miejsc, w których założono pułapki, jeżeli liczba ta różni się od liczby pułapek (kolumna 17) (np. ta sama pułapka jest wykorzystywana w różnych miejscach).

Kolumna 21: należy wskazać liczbę próbek, w przypadku których stwierdzono wynik dodatni lub ujemny lub w przypadku których wynik nie został określony. Próbki "nieokreślone" to poddane analizie próbki, w przypadku których - z powodu różnych czynników (np. próbka poniżej poziomu wykrywalności, próbka nieprzetworzona - niezidentyfikowana, próbka stara) - nie uzyskano żadnych wyników.

Kolumna 22: należy wskazać powiadomienia o pojawie agrofagów w roku, w którym przeprowadzono kontrolę występowania. Nie ma potrzeby podawania numeru powiadomienia o pojawie agrofagów, jeżeli właściwy organ uznał, że stwierdzenie występowania jest jednym z przypadków, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 2 lub art. 16 rozporządzenia (UE) 2016/2031. W tym przypadku należy wskazać powód niepodawania tych informacji w kolumnie 25 ("Uwagi").

Kolumna 23: należy wskazać czułość kontroli występowania zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych (ISPM) 31. Tę wartość osiągniętego poziomu ufności w odniesieniu do niewystępowania agrofaga oblicza się na podstawie przeprowadzonych badań (lub pobranych próbek), biorąc pod uwagę czułość metody i szacowane nasilenie.

Kolumna 24: należy wskazać szacowane nasilenie na podstawie szacunków przed kontrolą występowania dotyczących prawdopodobnego rzeczywistego nasilenia agrofaga na danym polu. Szacowane nasilenie określa się jako cel kontroli występowania i odpowiada ono kompromisowi, który ustalają osoby zarządzające ryzykiem, pomiędzy ryzykiem wystąpienia agrofaga a zasobami dostępnymi na potrzeby kontroli występowania. Zazwyczaj na potrzeby kontroli występowania przyjmuje się wartość równą 1 %.

1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1702 z dnia 1 sierpnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie wykazu agrofagów priorytetowych (Dz.U. L 260 z 11.10.2019, s. 8).
4 EFSA, General Guidelines for statistically sound and risk-based survey of plant pests [Ogólne wytyczne dotyczące miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania agrofagów roślin], 8 września 2020 r., doi:10.2903/sp.efsa.2020. EN-1919.
5 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2019. Karta kontroli występowania agrofaga dotycząca Popillia japonica. Publikacja dodatkowa EFSA 2019:EN-1568. 22 s. doi:10.2903/sp.efsa.2019.EN-1568.
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1231 z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie formatu i instrukcji dotyczących sprawozdań rocznych z wyników kontroli występowania i formatu wieloletnich programów kontroli występowania oraz praktycznych ustaleń, przewidzianych odpowiednio w art. 22 i 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 (Dz.U. L 280 z 28.8.2020, s. 1).
7 Załącznik nr II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/1313 z dnia 3 lipca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1313) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.194.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1584 w sprawie środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się Popillia japonica Newman oraz w sprawie środków zwalczania i środków ograniczania rozprzestrzeniania się tego agrofaga na niektórych obszarach wyznaczonych na terytorium Unii
Data aktu: 01/08/2023
Data ogłoszenia: 02/08/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2025, 22/08/2023, 01/01/2026, 01/08/2023