Decyzja 2023/1344 w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/1344
z dnia 26 czerwca 2023 r.
w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE").

(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (zwanej dalej "CWC") oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (zwanej dalej "OPCW") w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. W ramach strategii UE Unia zobowiązała się do działań na rzecz powszechnego przestrzegania kluczowych traktatów i umów dotyczących rozbrojenia i nieproliferacji, w tym CWC.

(3) Od 2004 r. UE wspiera działania OPCW poprzez: decyzje Rady 2009/569/WPZiB 1 , 2012/166/WPZiB 2 , (WPZiB) 2015/259 3 , (WPZiB) 2019/538 4 , (WPZiB) 2021/1026 5  i (WPZiB) 2021/2073 6  oraz wspólne działania Rady 2004/797/WPZiB 7 , 2005/913/WPZiB 8  i 2007/185/WPZiB 9 .

(4) W kontekście aktywnego wdrażania rozdziału III strategii UE niezbędne jest nieprzerwane udzielanie intensywnej i ukierunkowanej pomocy Unii na rzecz OPCW. W szczególności istnieje potrzeba podjęcia dalszych działań w celu zwiększenia skuteczności operacyjnej OPCW oraz zdolności państw stron CWC do wypełniania ich zobowiązań. Unia powinna zatem przyjąć niniejszą decyzję w celu zapewnienia tej pomocy.

(5) Techniczną realizację działań, które mają być prowadzone na mocy niniejszej decyzji, należy powierzyć Sekretariatowi Technicznemu OPCW,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia UE wspiera, poprzez działanie operacyjne, wdrażanie i upowszechnianie Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (zwanej dalej "CWC").
2. 
Cele działania, o którym mowa w ust. 1, są następujące:
a)
zweryfikowanie likwidacji zapasów broni chemicznej oraz obiektów do produkcji broni chemicznej zgodnie ze środkami weryfikacyjnymi przewidzianymi w CWC;
b)
zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej i ograniczanie zagrożenia związanego z użyciem broni chemicznej;
c)
skuteczne i wiarygodne reagowanie na użycie broni chemicznej i na twierdzenia dotyczące jej użycia;
d)
zapewnienie gotowości poprzez udzielanie pomocy i ochrony przed bronią chemiczną, jej użyciem lub groźbą użycia, zgodnie z postanowieniami art. X CWC;
e)
propagowanie pokojowego wykorzystania chemii w rozwoju gospodarczym i technologicznym poprzez współpracę międzynarodową w dziedzinie działalności chemicznej do celów niezakazanych na mocy CWC;
f)
działanie na rzecz powszechnego przystąpienia do CWC; oraz
g)
zapewnienie, aby Organizacja ds. Zakazu Broni Chemicznej (zwana dalej "OPCW") nadal mogła wypełniać swoje zadania związane ze stawianiem czoła wyzwaniom i korzystaniem z możliwości wynikających z postępu naukowego i technologicznego.
3. 
Szczegółowy opis działania, o którym mowa w ust. 1, zamieszczono w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Techniczną realizacją działania, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Sekretariat Techniczny OPCW.
3. 
OPCW wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod nadzorem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki

Przedstawiciel dokonuje niezbędnych uzgodnień z OPCW.

Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację działania, o którym mowa w art. 1, wynosi 5 350 000 EUR.
2. 
Wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami

mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.

3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia, o której mowa w ust. 1. W tym celu zawiera z OPCW umowę o przyznanie wkładu. Zgodnie z umową o przyznanie wkładu OPCW jest zobowiązana do wyeksponowania wkładu Unii stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do tego, aby umowa, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań OPCW. Sprawozdania Wysokiego Przedstawiciela stanowią podstawę oceny dokonywanej przez Radę.
2. 
Komisja udziela informacji na temat aspektów finansowych realizacji działania, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak po upływie sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie, w przypadku gdy w tym okresie nie zostanie zawarta taka umowa.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 26 czerwca 2023 r.

W imieniu Rady Przewodniczący J. BORRELL FONTELLES

ZAŁĄCZNIK

Wsparcie Unii Europejskiej na rzecz zwiększenia skuteczności operacyjnej OPCW - UE 2023

1.
Kontekst
W grudniu 2003 r. Unia Europejska (UE) przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), w której przyznała, że broń masowego rażenia zagrożenie stwarza dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę konwencji o zakazie broni chemicznej (CWC) oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. Cele strategii UE uzupełniają cele CWC. Od czasu przyjęcia strategii UE Unia i OPCW prowadzą współpracę, w tym poprzez udział w szeregu wspólnych działań oraz decyzji Rady 10 .

OPCW otrzymuje od UE stałe wsparcie w wykonywaniu mandatu, co odzwierciedla stałe zaangażowanie na rzecz pełnego wdrożenia CWC, przy czym od 2004 r. dobrowolne wkłady z budżetu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) wyniosły 38,2 mln EUR. OPCW z zadowoleniem przyjmuje stałe zaangażowanie UE we wspieranie OPCW w jej staraniach na rzecz realizacji celu konwencji - powstanie świata wolnego od broni chemicznej, a dzięki temu przyczynienie się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ponadto, z uwagi na pojawiające się wyzwania, OPCW z zadowoleniem przyjmuje również stałe zainteresowanie UE zwiększaniem jej wsparcia dla zespołów technicznych OPCW udzielających, w razie potrzeby, pomocy państwom stronom konwencji w aktywnym wdrażaniu rozdziałów II i III strategii UE.

Dynamiczne środowisko bezpieczeństwa międzynarodowego sprawia, że misja OPCW ma niezmienne znaczenie. Zbliżająca się piąta konferencja przeglądowa, mające nastąpić osiągnięcie kamienia milowego w postaci całkowitego zniszczenia zadeklarowanych zapasów broni chemicznej, a także otwarcie nowego Centrum Chemii i Technologii (CCT) stwarzają możliwości, ale także stanowią wyzwanie dla OPCW. Aby organizacja ta zachowała adekwatność na etapie po zniszczeniu broni chemicznej, kluczowe znaczenie ma strategiczne zaangażowanie. Partnerstwo i wsparcie za pośrednictwem budżetu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE (WPZiB) okazały się mieć zasadnicze znaczenie dla wspierania OPCW w propagowaniu i realizacji jej podstawowych celów, co również zwiększa wpływ działań OPCW.

2.
Cel projektu
2.1.
Ogólne cele projektu

Ogólnym celem projektu jest zapewnienie zdolności Sekretariatu do ułatwiania i usprawniania wdrażania konwencji przez państwa strony. Takie wsparcie przyczyniłoby się do pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego poprzez skuteczne wykonywanie mandatu OPCW. Pomogłoby również w zapobieganiu ponownemu pojawieniu się broni chemicznej, a jednocześnie propagowałoby pokojowe wykorzystywanie chemii. W ramach realizacji projektu, w stosownych przypadkach w ramach proponowanych działań, należycie uwzględniana będzie różnorodność płci.

2.2 Cele szczegółowe

Zweryfikowanie likwidacji zapasów broni chemicznej oraz obiektów do produkcji broni chemicznej, zgodnie ze środkami weryfikacyjnymi przewidzianymi w CWC,
zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej oraz zmniejszenie zagrożenia związanego z wykorzystaniem tej broni poprzez jej nierozprzestrzenianie - dzięki zastosowaniu środków weryfikacyjnych i środków wykonawczych przewidzianych w konwencji, które służą również budowaniu zaufania między państwami stronami,
skuteczne i wiarygodne reagowanie na użycie broni chemicznej i na domniemanie jej użycia,
zapewnienie gotowości poprzez świadczenie pomocy i ochrony przed bronią chemiczną, jej użyciem lub groźbą użycia, zgodnie z postanowieniami art. X CWC,
propagowanie pokojowego wykorzystywania chemii w rozwoju gospodarczym i technologicznym poprzez współpracę międzynarodową w zakresie działalności chemicznej do celów niezakazanych na mocy CWC zgodnie z postanowieniami art. XI CWC,
prace na rzecz powszechnego przystąpienia do CWC, oraz
zapewnienie istotnych starań z zakresu budowania zdolności oraz zadbanie o to, by OPCW nadal mogła wypełniać swoje zadania związane ze stawianiem czoła wyzwaniom i korzystaniem z możliwości wynikających z postępu naukowego i technologicznego.
2.3.
Zakładane rezultaty

Zakłada się, że projekt przyczyni się do następujących rezultatów:

skuteczne reagowanie na rozwój nauki i technologii w celu usprawnienia systemu weryfikacji OPCW,
zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej i zwalczanie / ograniczanie zagrożenia związanego z użyciem broni chemicznej,
skuteczne reagowanie na domniemane użycie broni chemicznej,
zwiększenie zdolności państw stron do wypełniania zobowiązań wynikających z art. X,
solidniejsze globalne przywództwo OPCW i jej autorytatywny głos w kwestiach nierozprzestrzeniania i rozbrojenia broni chemicznej, oraz
propagowanie szerszego przystąpienia do CWC.
3.
Opis działań

Działania związane z rezultatem 1 - "Skuteczne reagowanie na rozwój nauki i technologii w celu usprawnienia systemu weryfikacji OPCW"

Działania te skoncentrują się na uruchomieniu działań Sekretariatu poprzez wykorzystanie dostosowanego do potrzeb i zintegrowanego Centrum Chemii i Technologii (CCT); zapewnienie platformy dla szerszego zaangażowania w zakresie zdolności i pokojowego wykorzystania chemii, w postaci między innymi partnerstwa laboratoryjnego, szkoleń laboratoryjnych, badań naukowych (np. opracowanie metodyki laboratoriów kryminalistycznych); zwiększenie gotowości OPCW do uwzględniania postępów w nauce i technologii, w tym poprzez realizację wybranych priorytetowych zaleceń Rady Naukowo-Doradczej OPCW; oraz zwiększenie zdolności operacyjnych OPCW w zakresie przygotowywania i rozmieszczania misji, np. w odniesieniu do testowania, walidacji i szkoleń z dziedziny nowych technologii/urządzeń.

Działania związane z rezultatem 2 - "Zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej i zwalczanie / ograniczanie zagrożenia związanego z użyciem broni chemicznej"

Działania te skoncentrują się na wzmocnieniu zdolności państw stron i innych zainteresowanych stron do reagowania na zagrożenie związane z bronią chemiczną poprzez specjalne szkolenia i warsztaty związane m.in. ze zdolnościami szybkiego reagowania i kontrolą granic; umożliwieniu wdrożenia wybranych priorytetowych zaleceń m.in. otwartej grupy roboczej ds. terroryzmu, w tym poprzez ćwiczenia symulacyjne; oraz rozszerzeniu współpracy z przemysłem chemicznym i handlem za pośrednictwem mechanizmów koordynacji, takich jak grupy robocze i komitety IUPAC.

Działania związane z rezultatem 3 - "Skuteczne reagowanie na domniemane użycie broni chemicznej"

Działania te będą koncentrować się na usprawnianiu odpowiednich środków weryfikacyjnych i wykonywaniu mających zastosowanie decyzji (m.in. EC-M-33/DEC.1; rezolucji RB ONZ nr 2118 (2013), C-SS-4/DEC.3, EC-94/DEC.2 i C-25/ DEC.9) w sprawie przeciwdziałania zagrożeniu związanemu z użyciem broni chemicznej; a także dalszym rozwijaniu zdolności reagowania na wnioski państw stron o pomoc związane z domniemanym użyciem broni chemicznej.

Działania związane z rezultatem 4 - "Zwiększenie zdolności państw stron do wypełniania zobowiązań wynikających z art. X"

Działania te będą miały na celu, zgodnie z odpowiednimi wymogami art. X dotyczącymi pomocy i ochrony, zwiększenie zdolności reagowania państw stron; poprawę planowania ochrony na szczeblu krajowym; oraz zintensyfikowanie efektu odstraszającego, np. poprzez wspieranie przygotowań w zakresie CBRJW na potrzeby dużych imprez publicznych.

Działania związane z rezultatem 5 - "Solidniejsze globalne przywództwo OPCW i jej autorytatywny głosem w kwestiach nierozprzestrzeniania i rozbrojenia broni chemicznej"

Działania te wzmocnią rolę OPCW w propagowaniu pokojowych i dozwolonych zastosowań chemii wśród coraz bardziej różnorodnych odbiorców za pomocą specjalnych narzędzi internetowych; rozszerzaniu współpracy z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami, takimi jak kobiety, młodzież i kadra kierownicza; dotarciu do odbiorców działań na rzecz budowania specjalistycznych zdolności, m.in. społeczeństwa obywatelskiego i organizacji pozarządowych; oraz dalszym rozwijaniu i wdrażaniu pogłębionego partnerstwa OPCW-UE.

Działania związane z rezultatem 6 - "Propagowanie szerszego przystąpienia do CWC"

Działania te będą wspierać starania OPCW na rzecz pełnego członkostwa któregokolwiek lub wszystkich pozostałych czterech państw, które nie są jeszcze stronami konwencji. Dalsze zapewnianie zdolności i przygotowania OPCW poprzez tworzenie scenariuszy oraz zwiększanie zdolności i narzędzi Sekretariatu w celu poprawy wdrażania przewidzianego w konwencji systemu weryfikacji w przypadku przystąpienia państwa posiadającego broń chemiczną.

4.
Beneficjenci

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 1

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe społeczeństwo obywatelskie, jednostki ochrony ludności, uniwersytety, laboratoria partnerskie, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe, ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 2

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, przemysł, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 3

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 4

Zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, jednostki ochrony ludności oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 5

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, społeczeństwo obywatelskie, uniwersytety oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 6

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, w tym państwa strony i państwa niebędące stronami konwencji.

5.
Czas trwania

Działanie będzie realizowane w okresie 36 miesięcy, z wyjątkiem działań w ramach rezultatu 3, które będą realizowane w okresie 12 miesięcy.

6.
Jednostka realizująca

Techniczną realizację powyższych proponowanych działań przeprowadza Sekretariat OPCW. OPCW ponosi ostateczną odpowiedzialność wobec Komisji w zakresie realizacji tych działań.

1 Decyzja Rady 2009/569/WPZiB z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 96).
2 Decyzja Rady 2012/166/WPZiB z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 87 z 24.3.2012, s. 49).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 43 z 18.2.2015, s. 14).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 93 z 2.4.2019, s. 3).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/1026 z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 224 z 24.6.2021, s. 24).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2073 z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) za pomocą obrazów satelitarnych (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 65).
7 Wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63).
8 Wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB z dnia 12 grudnia 2005 r. wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34).
9 Wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 85 z 27.3.2007, s. 10).
10 W tym wspólne działanie 2004/797/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2005/913/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2007/185/WPZiB (wygasło); decyzja 2009/569/WPZiB (wygasła); wspólne działanie 2012/166/WPZiB (wygasło); decyzja 2015/259 (przedłużona decyzją 2018/294, wygasła); decyzja 2017/2302 (przedłużona decyzją 2019/1092, wygasła); decyzja 2017/2303 (przedłużona decyzją 2018/1943 i decyzją 2019/2112, wygasła); decyzja 2019/538 (obowiązywała do kwietnia 2023 r. włącznie); decyzja 2021/1026 (obowiązuje do sierpnia 2023 r. włącznie) i decyzja 2021/2073 (obowiązuje do grudnia 2025 r. włącznie).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.168.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1344 w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)
Data aktu: 26/06/2023
Data ogłoszenia: 03/07/2023
Data wejścia w życie: 26/06/2023