uwzględniając Akt przystąpienia z 2003 r., w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
(1) Art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r. stanowi, że przepisy dorobku Schengen, które nie zostały wymienione w art. 3 ust. 1 tego Aktu, stosuje się na Cyprze jedynie na mocy decyzji Rady podjętej w tym celu, po sprawdzeniu, zgodnie z mającymi zastosowanie procedurami oceny Schengen, czy na Cyprze zostały spełnione warunki niezbędne do stosowania wszystkich części tego dorobku.
(2) Mające zastosowanie procedury oceny Schengen zostały określone w rozporządzeniu Rady (UE) 2022/922 2 , które zastąpiło rozporządzenie Rady (UE) nr 1053/2013 3 . W ocenie przeprowadzonej zgodnie z tymi procedurami należy jednak uwzględnić szczególne okoliczności dotyczące Cypru, uznane w protokole nr 10 do Aktu przystąpienia z 2003 r. W swojej deklaracji gotowości Cypr ponowił zobowiązanie, aby po zakończeniu takiej oceny poddawać się regularnym dalszym ocenom Schengen w odniesieniu do wprowadzonych w życie przez Radę aspektów dorobku Schengen.
(3) Ocena Schengen dotycząca ochrony danych została przeprowadzona na Cyprze w listopadzie 2019 r. zgodnie z mającymi ówcześnie zastosowanie procedurami oceny Schengen, określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1053/2013. W sprawozdaniu z oceny, przyjętym w drodze decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 8150 zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1053/2013, potwierdzono, że na Cyprze spełnione zostały warunki niezbędne do stosowania dorobku Schengen dotyczącego ochrony danych.
(4) Zgodnie z art. 1 ust. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/450 4 w drodze weryfikacji stwierdzono, że z technicznego punktu widzenia krajowy system Cypru jest gotowy i można go włączyć do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS).
(5) Zważywszy że Cypr przeprowadził niezbędne przygotowania techniczne i prawne, by przetwarzać dane SIS i wymieniać informacje uzupełniające, Rada może teraz wyznaczyć datę, od której ma być stosowany na Cyprze dorobek Schengen dotyczący SIS.
(6) Niniejsza decyzja powinna umożliwić przekazywanie Cyprowi danych SIS. Konkretne wykorzystywanie takich danych powinno umożliwić Komisji weryfikację, czy Cypr prawidłowo stosuje przepisy dorobku Schengen dotyczącego SIS. Po ustaleniu, że państwo to spełniło warunki niezbędne do stosowania wszystkich części dorobku Schengen, Rada powinna zdecydować o zniesieniu kontroli na granicach wewnętrznych z Cyprem.
(7) Rada powinna przyjąć odrębną decyzję, w której wyznaczy datę zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych z Cyprem. Do tej daty należy wprowadzić pewne ograniczenia w korzystaniu z SIS na Cyprze.
(8) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(9) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 i art. 3 decyzji Rady 2008/149/WSiSW 9 .
(10) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 10 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/349/UE 11 i art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 12 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.113.44 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2023/870 w sprawie stosowania w Republice Cypryjskiej przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen |
| Data aktu: | 25/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/04/2023 |