uwzględniając Akt przystąpienia z 2003 r., w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
(1) Art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r. stanowi, że przepisy dorobku Schengen, które nie zostały wymienione w art. 3 ust. 1 tego Aktu, stosuje się na Cyprze jedynie na mocy decyzji Rady podjętej w tym celu, po sprawdzeniu, zgodnie z mającymi zastosowanie procedurami oceny Schengen, czy na Cyprze zostały spełnione warunki niezbędne do stosowania wszystkich części tego dorobku.
(2) Mające zastosowanie procedury oceny Schengen zostały określone w rozporządzeniu Rady (UE) 2022/922 2 , które zastąpiło rozporządzenie Rady (UE) nr 1053/2013 3 . W ocenie przeprowadzonej zgodnie z tymi procedurami należy jednak uwzględnić szczególne okoliczności dotyczące Cypru, uznane w protokole nr 10 do Aktu przystąpienia z 2003 r. W swojej deklaracji gotowości Cypr ponowił zobowiązanie, aby po zakończeniu takiej oceny poddawać się regularnym dalszym ocenom Schengen w odniesieniu do wprowadzonych w życie przez Radę aspektów dorobku Schengen.
(3) Ocena Schengen dotycząca ochrony danych została przeprowadzona na Cyprze w listopadzie 2019 r. zgodnie z mającymi ówcześnie zastosowanie procedurami oceny Schengen, określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1053/2013. W sprawozdaniu z oceny, przyjętym w drodze decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 8150 zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1053/2013, potwierdzono, że na Cyprze spełnione zostały warunki niezbędne do stosowania dorobku Schengen dotyczącego ochrony danych.
(4) Zgodnie z art. 1 ust. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/450 4 w drodze weryfikacji stwierdzono, że z technicznego punktu widzenia krajowy system Cypru jest gotowy i można go włączyć do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS).
(5) Zważywszy że Cypr przeprowadził niezbędne przygotowania techniczne i prawne, by przetwarzać dane SIS i wymieniać informacje uzupełniające, Rada może teraz wyznaczyć datę, od której ma być stosowany na Cyprze dorobek Schengen dotyczący SIS.
(6) Niniejsza decyzja powinna umożliwić przekazywanie Cyprowi danych SIS. Konkretne wykorzystywanie takich danych powinno umożliwić Komisji weryfikację, czy Cypr prawidłowo stosuje przepisy dorobku Schengen dotyczącego SIS. Po ustaleniu, że państwo to spełniło warunki niezbędne do stosowania wszystkich części dorobku Schengen, Rada powinna zdecydować o zniesieniu kontroli na granicach wewnętrznych z Cyprem.
(7) Rada powinna przyjąć odrębną decyzję, w której wyznaczy datę zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych z Cyprem. Do tej daty należy wprowadzić pewne ograniczenia w korzystaniu z SIS na Cyprze.
(8) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(9) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 i art. 3 decyzji Rady 2008/149/WSiSW 9 .
(10) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 10 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/349/UE 11 i art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 12 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.113.44 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2023/870 w sprawie stosowania w Republice Cypryjskiej przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen |
| Data aktu: | 25/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/04/2023 |