Rozporządzenie wykonawcze 2022/44 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w odniesieniu do kryteriów ustalania poziomu korekt finansowych i stosowania stawek zryczałtowanych związanych z poważnym naruszeniem przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/44
z dnia 13 stycznia 2022 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w odniesieniu do kryteriów ustalania poziomu korekt finansowych i stosowania stawek zryczałtowanych związanych z poważnym naruszeniem przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Realizacja celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2  nie powinna być zagrożona przez państwa członkowskie naruszające przepisy WPRyb. Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) jest uzależniona od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Naruszenie przez państwa członkowskie przepisów WPRyb może spowodować przerwanie lub zawieszenie płatności lub zastosowanie korekt finansowych unijnej pomocy finansowej w ramach WPRyb.

(2) W art. 104 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 3  określono przypadki, w których Komisja stosuje korekty finansowe. Ponadto w art. 104 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia przewidziano, że w przepisach dotyczących poszczególnych funduszy dla EFMRA można określić szczególne podstawy korekt finansowych związanych z naruszeniem przepisów mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rybołówstwa.

(3) W celu ochrony interesów finansowych Unii i jej podatników Komisja może stosować korekty finansowe poprzez anulowanie całości lub części wkładu unijnego na program operacyjny na podstawie art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139.

(4) Zgodnie z art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie kwoty wydatków związanych z poważnym naruszeniem przez państwo członkowskie przepisów WPRyb, stosuje się stawkę zryczałtowaną korekty finansowej.

(5) W art. 45 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych określających kryteria ustalania poziomu korekt finansowych, które mają być zastosowane, oraz kryteria stosowania stawek zryczałtowanych korekt finansowych. Art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139 zawiera wykaz przypadków, w których Komisja może objąć całość lub część wkładu unijnego na program korektami finansowymi. W przypadkach objętych art. 45 ust. 1 lit. a) ilościowe określenie finansowego wpływu naruszenia przepisów przez beneficjenta opiera się na umowie finansowej między beneficjentem a właściwymi organami krajowymi odpowiedzialnymi za realizację programu w ramach EFMRA. W związku z tym zastosowanie stawek zryczałtowanych korekt finansowych może dotyczyć wyłącznie przypadków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139.

(6) Konieczne jest zatem przyjęcie kryteriów ustalania poziomu korekt finansowych, które mają być stosowane, oraz kryteriów stosowania stawek zryczałtowanych korekt finansowych. Zapewni to pewność prawa i równe traktowanie państw członkowskich wdrażających programy w ramach EFMRA, a także przejrzystość i proporcjonalność stawek zryczałtowanych korekt finansowych.

(7) Poziom korekty finansowej musi być proporcjonalny do charakteru, wagi, częstotliwości i czasu trwania poważnego naruszenia przez państwo członkowskie przepisów WPRyb.

(8) Należy przewidzieć progresywny system stawek zryczałtowanych, który umożliwi właściwe stosowanie zasady proporcjonalności.

(9) Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania państw członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa kryteria ustalania poziomów korekty finansowej, które należy stosować w przypadku poważnego naruszenia przepisów WPRyb, oraz kryteria stosowania stawek zryczałtowanych, o których mowa w art. 45 rozporządzenia (UE) 2021/1139.

Artykuł  2

Kryteria ustalania poziomów korekt finansowych

Poziomy korekt finansowych, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139, ustala się na podstawie następujących kryteriów:

a)
znaczenie potencjalnych szkód dla żywych zasobów morza wynikających z naruszenia przepisów WPRyb;
b)
częstotliwość występowania przypadków naruszenia;
c)
czas trwania naruszenia;
d)
działania naprawcze podjęte przez dane państwo członkowskie.
Artykuł  3

Kryteria stosowania stawek zryczałtowanych

1. 
Stawki zryczałtowane korekt finansowych, o których mowa w art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, wynoszą odpowiednio 2 %, 5 %, 10 %, 25 %, 50 % lub 100 % wkładu Unii przydzielonego na odpowiednie cele szczegółowe EFMRA lub na odpowiednią ich część, w ramach programu operacyjnego danego państwa członkowskiego.
2. 
Przedział zastosowania stawek zryczałtowanych w indywidualnych przypadkach naruszenia przepisów WPRyb określono w załączniku. Stawka, jaką należy zastosować, zostanie ustalona zgodnie z kryteriami określonymi w art. 2.
3. 
W przypadku gdy zgodnie z art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139 Komisja przyjmie akt wykonawczy dokonujący korekt finansowych w ramach tego samego celu szczegółowego EFMRA w odniesieniu do kilku przypadków poważnego naruszenia stwierdzonych zgodnie z art. 43 ust. 4 tego rozporządzenia, stawek zryczałtowanych nie kumuluje się, a korektę finansową ustala się w najwyższym zakresie mającym zastosowanie do tych przypadków, jak określono w załączniku.
4. 
Jeśli po dokonaniu korekty finansowej przez Komisję w określonym przypadku naruszenia przepisów WPRyb dane państwo członkowskie nie podejmie odpowiednich działań naprawczych, stawka zryczałtowana może zostać podwyższona do następnego poziomu w przedziale mającym zastosowanie w odniesieniu do danego przypadku naruszenia przepisów WPRyb określonego w załączniku.
5. 
Oprócz przypadków wyraźnie określonych w załączniku, stawka zryczałtowana w wysokości 100 % wkładu Unii przydzielonego na odpowiednie cele szczegółowe EFMRA lub na ich odpowiednią część w ramach programu operacyjnego danego państwa członkowskiego może zostać zastosowana, jeżeli:
a)
naruszenie przepisów WPRyb jest na tyle poważne, częste lub rozpowszechnione, że powoduje całkowitą niewydolność danego systemu i zagraża legalności działań państwa członkowskiego lub prawidłowości finansowania WPRyb; lub
b)
istnieją dowody umyślnego zaniedbania ze strony państwa członkowskiego w odniesieniu do przyjmowania środków mających na celu naprawę naruszenia przepisów WPRyb.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

PRZYPADKI NARUSZENIA PRZEPISÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 4

Przypadki naruszenia przepisów Przedział stawek zryczałtowanych
Kategoria 1: Niedopełnienie obowiązku zapewnienia przestrzegania uprawnień do połowów przyznanych państwom członkowskim na podstawie art. 16-17 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
1.1 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących licencji połowowej i upoważnienia do połowów 10-50 %
1.2 Brak monitorowania wykorzystania uprawnień do połowów, w szczególności poprzez nierejestrowanie wszystkich danych zarejestrowanych w dzienniku połowowym, deklaracjach przeładunkowych, deklaracjach wyładunkowych, dokumentach sprzedaży lub deklaracjach przejęcia lub brak monitorowania nakładu połowowego, a także brak zapewnienia, by dane te były dokładne, pełne i złożone w terminie 10-50 %
1.3 Brak powiadomienia Komisji o zagregowanych danych dotyczących wyładowanych połowów i nakładu połowowego 10-50 %
1.4 Niezamknięcie łowisk w przypadku wyczerpania kwot, w tym w ramach umów o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów i regionalnych organizacji ds. rybołówstwa (RFMO), lub po wyczerpaniu nakładu połowowego 10-50 %
Kategoria 2: Nieprzestrzeganie środków ochrony lub brak ochrony wrażliwych gatunków i siedlisk w celu osiągnięcia zrównoważonej środowiskowo działalności połowowej i w zakresie akwakultury w perspektywie długoterminowej, jak określono w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
2.1 Niezapewnienie szczegółowej i dokładnej dokumentacji wszystkich rejsów połowowych oraz odpowiednich zdolności i środków w celu monitorowania zgodności z obowiązkiem wyładunku zgodnie z zasadą wydajności i proporcjonalności 10-50 %
2.2 Brak wdrożenia zakazu połowów, zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku gatunków ryb lub skorupiaków, o których mowa w załączniku IV do dyrektywy 92/43/EWG (z wyjątkiem przypadku przyznania odstępstw zgodnie z art. 16 tej dyrektywy) 10-50 %
2.3 Brak wdrożenia zakazu połowów, zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku ssaków morskich lub gadów morskich, o których mowa w załącznikach II i IV do dyrektywy 92/43/EWG, i gatunków ptaków morskich objętych dyrektywą 2009/147/WE 10-50 %
2.4 Brak gromadzenia danych naukowych na temat przypadkowych połowów gatunków wrażliwych i niektórych gatunków ptaków morskich 10-50 %
2.5 W stosownych przypadkach, zgodnie z najlepszym dostępnym doradztwem naukowym, brak monitorowania i oceny skuteczności wdrożonych środków łagodzących 10-50 %
2.6 Brak zakazu rozmieszczania narzędzi połowowych określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych w celu ochrony siedlisk wrażliwych 10-50 %
2.7 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących badań naukowych 10-50 %
2.8 Nieustanowienie i niewdrożenie planów gospodarowania zasobami węgorza 2-25 %
2.9 Nieprzestrzeganie środków ochrony dotyczących węgorza (w stosownych przypadkach zmniejszenie nakładu połowowego i osiągnięcie celów) 2-25 %
2.10 Niedostarczenie Komisji sprawozdania na temat monitorowania, skuteczności i efektów zastosowania środków ochrony dotyczących węgorza 2-25 %
2.11 Nieprzedłożenie Komisji rocznego sprawozdania z wdrażania przepisów dotyczących obcinania płetw rekinom 2-25 %
Kategoria 3: Niedopełnienie obowiązków w zakresie stosunków zewnętrznych dotyczących połowów zgodnie ze międzynarodowymi zobowiązaniami oraz celami i zasadami polityki określonymi w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
3.1 Niezapewnienie, aby unijne statki rybackie pływające pod banderą państwa członkowskiego i prowadzące działalność poza wodami Unii były odpowiednio przygotowane, aby przekazać szczegółową i dokładną dokumentację całej działalności połowowej i przetwórczej 10-50 %
3.2 Niezapewnienie, aby unijne statki rybackie poza wodami Unii otrzymywały upoważnienia zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) 2017/2403 w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi 10-50 %
Kategoria 4: Niezapewnienie równowagi między zdolnością połowową floty a zasobami naturalnymi, zgodnie z wymogami art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
4.1 Niewdrożenie środków mających na celu dostosowanie zdolności połowowej floty do uprawnień do połowów z uwzględnieniem tendencji i najlepszych opinii naukowych w celu osiągnięcia stabilnej i trwałej równowagi między nimi 10-50 %
4.2 Niesporządzenie oddzielnych ocen dla flot w regionach najbardziej oddalonych oraz dla statków prowadzących działalność wyłącznie poza wodami Unii 10-50 %
4.3 Niezapewnienie, aby każde wycofanie z floty wsparte pomocą publiczną było poprzedzone cofnięciem odpowiedniej licencji połowowej i odpowiednich upoważnień do połowów oraz aby wycofana zdolność połowowa nie została zastąpiona 10-50 %
4.4 Niezapewnienie przestrzegania limitu zdolności połowowej określonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie WPRyb 10-50 %
4.5 Brak wdrożenia systemu wprowadzania/wycofywania w taki sposób, aby wprowadzenie do floty nowej zdolności bez korzystania z pomocy publicznej było równoważone uprzednim obniżeniem zdolności o co najmniej tę samą wielkość bez korzystania z pomocy publicznej 10-50 %
4.6 Nieprzekazanie Komisji informacji, które należy zapisać w unijnym rejestrze floty rybackiej, jak określono w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie WPRyb oraz w rozporządzeniu wykonawczym Komisji w sprawie unijnego rejestru floty rybackiej 10-50 %
4.7 Brak kontroli i monitorowania zdolności połowowej i mocy silników statków rybackich 10-50 %
Kategoria 5: Brak wkładu w realizację celu WPRyb polegającego na gromadzeniu danych naukowych określonego w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
5.1 Brak gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społeczno- gospodarczych oraz zarządzania nimi 10-50 %
5.2 Brak koordynacji działań związanych z gromadzeniem danych z innymi państwami członkowskimi w tym samym regionie 2-25 %
5.3 Niezapewnienie właściwej realizacji zadań korespondentów krajowych 2-5 %
5.4 Nieprzedłożenie rocznego sprawozdania z realizacji krajowych planów prac w zakresie gromadzenia danych w sektorze rybołówstwa i akwakultury 2-10 %
5.5 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wykorzystywania danych 2-25 %
Kategoria 6: Brak skutecznego systemu kontroli w celu zapewnienia zgodności z przepisami WPRyb zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
6.1 Brak kontroli działalności prowadzonej przez dowolną osobę fizyczną lub prawną w ramach wspólnej polityki rybołówstwa na swoim terytorium oraz na wodach połowowych podlegających zwierzchnictwu lub jurysdykcji danego państwa członkowskiego 10-50 %
6.2 Brak kontroli dostępu do wód i zasobów oraz działalności poza wodami Unii prowadzonej przez unijne statki rybackie pływające pod ich banderą 10-50 %
6.3 Nieprzyjęcie odpowiednich środków i nieprzydzielenie wystarczających zasobów finansowych, ludzkich i technicznych na potrzeby kontroli, inspekcji i egzekwowania przepisów 10-50 %
6.4 Niedopełnienie obowiązku zapewnienia, aby kontrola, inspekcje i egzekwowanie przepisów były przeprowadzane w sposób niedyskryminacyjny w odniesieniu do sektorów, statków lub osób, a także na podstawie zarządzania ryzykiem 10-50 %
6.5 Niezapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi krajowych programów kontroli oraz programów kontroli i inspekcji ustanowionych przez Komisję 10-50 %
6.6 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu, identyfikowalności, pierwszej sprzedaży i ważenia produktów rybołówstwa i akwakultury 10-50 %
6.7 Niewdrożenie środków przyjętych przez Komisję w celu zapewnienia przestrzegania przez państwa członkowskie celów WPRyb w odniesieniu do planów działania ustanowionych w następstwie weryfikacji lub niezależnych inspekcji, obejmujących zamykanie łowisk, weryfikację, sprawozdania z niezależnej inspekcji i audytu, odliczanie i przenoszenie kwot oraz nakładu połowowego, a także środki nadzwyczajne 10-50 %
6.8 Niespełnienie wymogów dotyczących analizy, walidacji, dostępu, wymiany danych i informacji 2-25 %
Kategoria 7: Brak skutecznego systemu inspekcji i egzekwowania zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
7.1 Nieprowadzenie skutecznego nadzoru i inspekcji 10-50 %
7.2 Brak współpracy z Komisją w celu ułatwienia realizacji zadań urzędników Komisji podczas ich misji weryfikacji, niezależnych inspekcji i audytów 2-50 %
7.3 Brak określenia kryteriów oceny wagi naruszenia przepisów WPRyb 10-50 %
7.4 Niezapewnienie systematycznego przyjmowania odpowiednich środków oraz skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar i kar dodatkowych za naruszanie przepisów WPRyb 10-50 %
7.5 Niestosowanie systemu punktów za poważne naruszenia przepisów w odniesieniu do właścicieli licencji połowowych oraz kapitanów 10-50 %
7.6 Brak zarządzania krajowym rejestrem naruszeń przepisów 10-50 %
Kategoria 8: Niezwalczanie nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (połowów NNN), jak przewidziano w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
8.1 Niewprowadzenie środków mających na celu zapobieganie połowom NNN, ich powstrzymywanie i eliminowanie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008 5-50 %
8.2 Nieprzeprowadzenie weryfikacji związanych z systemem świadectw połowowych 10-50 %
8.3 Nieprzestrzeganie zasad dotyczących zatwierdzonych podmiotów gospodarczych (AEOP) 10-50 %
Kategoria 9: Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury ustanowionych w celu przyczynienia się do osiągnięcia celów WPRyb określonych w art. 35 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
9.1 Niespełnienie kryteriów uznawania organizacji producentów i organizacji międzybranżowych 10-50 %
9.2 Nieprzeprowadzenie wymaganych kontroli uznanych organizacji zbiorowych 10-50 %
1 Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
4 Wykaz wymienionych poniżej przypadków jest taki sam jak w rozporządzeniu wykonawczym Komisji w sprawie wykonania rozporządzeniaParlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do przypadków naruszenia oraz przypadków poważnego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, które to przypadki mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności w ramach tego funduszu, jeżeli dostępne jest odniesienie do odpowiedniej podstawy prawnej.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.9.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/44 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w odniesieniu do kryteriów ustalania poziomu korekt finansowych i stosowania stawek zryczałtowanych związanych z poważnym naruszeniem przepisów wspólnej polityki rybołówstwa
Data aktu: 13/01/2022
Data ogłoszenia: 14/01/2022
Data wejścia w życie: 15/01/2022