uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 lit. a),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 2 , w szczególności jego art. 238 ust. 3 i art. 239 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 3 , w szczególności jego art. 90 akapit pierwszy lit. a) i b) oraz art. 126 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2235 4 ustanowiono przepisy dotyczące świadectw zdrowia zwierząt przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2016/429, świadectw urzędowych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2017/625 oraz świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych sporządzanych na podstawie tych rozporządzeń, wymaganych do wprowadzania do Unii niektórych przesyłek zwierząt i towarów (zwanych dalej łącznie "świadectwami"). W szczególności w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 ustanowiono między innymi wzory świadectw na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek niektórych żywych zwierząt wodnych i produktów pochodzenia zwierzęcego.
(2) Dokładniej rzecz ujmując, w rozdziałach 1 (WZÓR BOV), 2 (WZÓR OVI), 24 (WZÓR MP-PREP), 25 (WZÓR MPNT), 26 (WZÓR MPST), 27 (WZÓR CAS), 41 (WZÓR GEL), 42 (WZÓR COL), 43 (WZÓR RCG), 44 (WZÓR TCG) i 50 (WZÓR COMP) w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 określono wzory świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych oraz wzory świadectw urzędowych na potrzeby wprowadzania do Unii produktów pochodzenia bydlęcego, owczego i koziego. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 5 zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1176 6 w celu zaktualizowania, między innymi, wymogów dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzenia bydlęcego, owczego i koziego poprzez dodanie szczególnych warunków dotyczących wprowadzania do Unii produktów pochodzących od przeżuwaczy z państwa o kontrolowanym ryzyku BSE, jeżeli produkty te uzyskano ze zwierząt pochodzących z państwa o nieokreślonym ryzyku BSE. Te nowe wymogi dotyczące wprowadzania do Unii tych przesyłek należy uwzględnić we wspomnianych wzorach świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych i wzorach świadectw urzędowych. Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(3) Ponadto należy zmienić poświadczenia zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt we wzorach świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek niektórych kategorii produktów mięsnych przeznaczonych do spożycia przez ludzi określone w rozdziałach 25 (WZÓR MPNT) i 26 (WZÓR MPST) załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235, aby dokładnie uwzględnić wymogi dotyczące odpowiednio wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego ze zwierząt jeleniowatych utrzymywanych w warunkach fermowych oraz z dzikich jeleniowatych, ustanowione w załączniku IX rozdział F do rozporządzenia (WE) 999/2001, oraz wymogi dotyczące zakładu pochodzenia zwierząt, z których pozyskano świeże mięso, ustanowione w art. 150 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/692 7 . Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(4) W rozdziale 27 załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 określono wzór świadectwa zdrowia zwierząt/świadectwa urzędowego na potrzeby wprowadzania do Unii osłonek przeznaczonych do spożycia przez ludzi (WZÓR CAS). Zgodnie z art. 148 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 pkt II.2.2 tego wzoru świadectwa zdrowia zwierząt/świadectwa urzędowego zapewnia państwom trzecim lub terytoriom lub ich strefom upoważnionym do wprowadzania do Unii świeżego mięsa, a zatem wymienionym w załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/404, 8 możliwość wprowadzania do Unii przesyłek osłonek bez poświadczania stosowania procesów obróbki zmniejszających ryzyko przewidzianych w pkt 2 załącznika XXVI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692. Obecny tekst tego punktu nie jest jednak wystarczająco jasny w odniesieniu do strefy pochodzenia osłonek, gdy możliwość ta ma zastosowanie. Aby doprecyzować, że taka możliwość ma zastosowanie wyłącznie do stref wymienionych w załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404, należy uwzględnić kod strefy pochodzenia osłonek zgodnie z załącznikiem XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404. Wzór ten należy zatem odpowiednio zmienić.
(5) Ponadto w rozdziałach 28 (WZÓR FISH-CRUST-HC) i 31 (WZÓR MOL-HC) załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 określono wzory świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek żywych ryb, żywych skorupiaków i produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub z tych zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi oraz przesyłek żywych małży, szkarłupni, osłonic, ślimaków morskich i produktów pozyskanych z tych zwierząt, przeznaczonych do spożycia przez ludzi. W celu poprawy przejrzystości uwag zawartych w tych wzorach należy wyraźnie określić, że przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze zwierząt wodnych, które wymagają wypełnienia poświadczeń zdrowia zwierząt określonych w części II.2, są przesyłkami, które nie zostały wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 na podstawie art. 1 ust. 6 tego rozporządzenia. W szczególności przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze zwierząt wodnych innych niż żywe zwierzęta wodne, wprowadzane do Unii gotowe do bezpośredniego spożycia przez ludzi, bez dalszego przetwarzania w Unii nie wymagają wypełniania poświadczeń zdrowia zwierząt określonych w części II.2. Zdefiniowanie "dalszego przetwarzania" wyjaśni również sytuację dotyczącą takich przesyłek. Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(6) Ponadto w poświadczeniach zdrowia zwierząt w rozdziałach 28 (WZÓR FISH-CRUST-HC) i 31 (WZÓR MOL-HC) załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 należy uwzględnić niedawne zmiany wprowadzone do art. 167 lit. a) i b) oraz art. 169 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1705 9 . Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(7) Należy ponadto wyjaśnić, że okres ważności wzorów świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych ustanowiony w pkt II.2.8 w rozdziałach 28 (WZÓR FISH-CRUST-HC) i 31 (WZÓR MOL-HC) w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 ma zastosowanie wyłącznie do przesyłek żywych zwierząt wodnych objętych tymi świadectwami zdrowia zwierząt/świadectwami urzędowymi. Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(8) W rozdziałach 33, 34 i 35 załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 określono ponadto wzory świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych na potrzeby wprowadzania do Unii mleka surowego przeznaczonego do spożycia przez ludzi (WZÓR MILK-RM); produktów mlecznych przeznaczonych do spożycia przez ludzi uzyskanych z mleka surowego lub które nie muszą zostać poddane konkretnemu procesowi obróbki zmniejszającemu ryzyko (WZÓR MILK-RMP/NT); oraz produktów mlecznych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, które muszą zostać poddane pasteryzacji (WZÓR DAIRY-PRODUCTS-PT). Wzory te nie uwzględniają jednak alternatyw dla okresu pobytu zwierząt, od których pozyskano mleko, w państwie trzecim, na terytorium lub w ich strefie, z których pochodzą mleko lub produkty mleczne, który to okres ustanowiono obecnie w art. 154 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, w brzmieniu zmienionym ostatnio rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1705. Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(9) W rozdziale 45 załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 określono wzór świadectwa urzędowego na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek miodu i innych produktów pszczelich przeznaczonych do spożycia przez ludzi (WZÓR HON). Aby zapewnić autentyczność tych przesyłek, należy poprawić dotyczące ich gwarancje poprzez dostosowanie ich do niektórych przepisów ustanowionych w dyrektywie Rady 2001/110/WE 10 . Wzór ten należy zatem odpowiednio zmienić.
(10) W rozdziałach 50 i 52 załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 określono wzór świadectwa zdrowia zwierząt/świadectwa urzędowego na potrzeby wprowadzania do Unii produktów złożonych nietrwałych w temperaturze pokojowej i produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej przeznaczonych do spożycia przez ludzi i zawierających jakąkolwiek ilość produktów mięsnych z wyjątkiem żelatyny, kolagenu i wysoko przetworzonych produktów (WZÓR COMP) oraz wzór świadectwa zdrowia zwierząt do celów tranzytu przez Unię do państwa trzeciego w ramach tranzytu bezpośredniego albo po przechowywaniu na terytorium Unii produktów złożonych nietrwałych w temperaturze pokojowej i produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej zawierających jakąkolwiek ilość produktów mięsnych i przeznaczonych do spożycia przez ludzi (WZÓR TRANSIT- COMP). Oba te wzory obejmują specjalne poświadczenie zdrowia zwierząt w odniesieniu do produktów mlecznych zawartych w produktach złożonych. W odniesieniu do miejsca produkcji w poświadczeniu zdrowia zwierząt nie uwzględniono możliwości poświadczenia, że produkty mleczne zawarte w produktach złożonych zostały wyprodukowane w państwie członkowskim. Produkty mleczne wyprodukowane w państwie członkowskim spełniają wszystkie niezbędne gwarancje zdrowia zwierząt, dlatego należy uwzględnić tę możliwość w tych wzorach. Ponadto należy zmienić poświadczenie zdrowia zwierząt w celu doprecyzowania różnych możliwości poświadczenia gatunku pochodzenia mleka, z którego wyprodukowano produkty mleczne. Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(11) Ponadto należy zmienić rozdziały 50 (WZÓR COMP) i 52 (WZÓR TRANSIT-COMP) załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235, aby umożliwić państwom trzecim lub terytoriom lub ich strefom poświadczenie różnego pochodzenia produktów przetworzonych zawartych w produktach złożonych, jeżeli takie produkty spełniają odpowiednie wymogi w zakresie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt. Należy zatem odpowiednio zmienić te wzory.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235.
(13) Aby uniknąć zakłóceń w handlu przy wprowadzaniu do Unii przesyłek niektórych żywych zwierząt wodnych i produktów pochodzenia zwierzęcego, w okresie przejściowym należy nadal zezwalać na stosowanie świadectw wydanych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/2235 w brzmieniu obowiązującym przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem wykonawczym, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.8.36 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/36 zmieniające załącznik III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 w odniesieniu do wzorów świadectw na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek niektórych żywych zwierząt wodnych i produktów pochodzenia zwierzęcego |
| Data aktu: | 11/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 13/01/2022 |
| Data wejścia w życie: | 02/02/2022 |