a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy decyzji Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.
(2) Na mocy decyzji Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3 ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.
(4) Na podstawie art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "EKG ONZ WP.29") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych (zwanych dalej "GTR ONZ") ONZ i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, GTR ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do GTR ONZ lub do opracowania nowych GTR ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących GTR ONZ.
(5) EKG ONZ WP.29 podczas 188. posiedzenia Światowego Forum, które ma odbyć się w dniach 14-16 listopada 2022 r. może przyjąć: wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 13, 24, 34, 43, 48, 67, 83, 90, 118, 125, 127, 129, 149, 151, 158, 159, 161, 162 i 163, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie nie- chronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności oraz wniosek dotyczący poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1.
(6) Regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii. Wraz z rezolucją ONZ będą one mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów. Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach EKG ONZ WP.29 w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków.
(7) Aby odzwierciedlić doświadczenie i rozwój techniczny, należy poprawić lub uzupełnić wymogi odnoszące się do niektórych aspektów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 0, 13, 24, 34, 43, 48, 67, 83, 90, 118, 125, 127, 129, 149, 151, 158, 159, 161, 162 i 163 oraz wzajemną rezolucją ONZ nr 1.
(8) Aby odzwierciedlić postęp techniczny, poprawić bezpieczeństwo pojazdów i zmniejszyć podatność uczestników ruchu drogowego na zagrożenia, należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie niechronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku oraz nowy regulamin ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: