Decyzja 2022/2200 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 13, 24, 34, 43, 48, 67, 83, 90, 118, 125, 127, 129, 149, 151, 158, 159, 161, 162 i 163, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie niechronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji nr 1

DECYZJA RADY (UE) 2022/2200
z dnia 8 listopada 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 13, 24, 34, 43, 48, 67, 83, 90, 118, 125, 127, 129, 149, 151, 158, 159, 161, 162 i 163, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie niechronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji nr 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji Rady 97/836/WE 1  Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.

(2) Na mocy decyzji Rady 2000/125/WE 2  Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3  ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.

(4) Na podstawie art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "EKG ONZ WP.29") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych (zwanych dalej "GTR ONZ") ONZ i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, GTR ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do GTR ONZ lub do opracowania nowych GTR ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących GTR ONZ.

(5) EKG ONZ WP.29 podczas 188. posiedzenia Światowego Forum, które ma odbyć się w dniach 14-16 listopada 2022 r. może przyjąć: wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 13, 24, 34, 43, 48, 67, 83, 90, 118, 125, 127, 129, 149, 151, 158, 159, 161, 162 i 163, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie nie- chronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności oraz wniosek dotyczący poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1.

(6) Regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii. Wraz z rezolucją ONZ będą one mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów. Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach EKG ONZ WP.29 w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków.

(7) Aby odzwierciedlić doświadczenie i rozwój techniczny, należy poprawić lub uzupełnić wymogi odnoszące się do niektórych aspektów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 0, 13, 24, 34, 43, 48, 67, 83, 90, 118, 125, 127, 129, 149, 151, 158, 159, 161, 162 i 163 oraz wzajemną rezolucją ONZ nr 1.

(8) Aby odzwierciedlić postęp techniczny, poprawić bezpieczeństwo pojazdów i zmniejszyć podatność uczestników ruchu drogowego na zagrożenia, należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie niechronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku oraz nowy regulamin ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 188. posiedzeniu Światowego Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów, które odbędzie się w dniach 14-16 listopada 2022 r., jest głosowanie za wnioskami wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Nr regulaminu Tytuł punktu porządku obrad Numer referencyjny dokumentu (1)
0 Wniosek dotyczący serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 0 (międzynarodowa homologacja typu całego pojazdu) (eCE/TRANS/WP.29/1166, pkt 107, na podstawie WP..29-187-20) ECE/TRANS/WP.29/2022/111
13 Wniosek dotyczący suplementu 20 do serii poprawek 11 do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/13, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/ GRVA/2022/11 zmienionego przez GRVA-13-22/Rev.1) ECE/TRANS/WP.29/2022/137
13 Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 12

do regulaminu ONZ nr 13 (hamowanie pojazdów o dużej masie) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/13, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/ GRVA/2022/11 zmienionego przez GRVA-13-22/Rev.1)

ECE/TRANS/WP.29/2022/138
24 Wniosek dotyczący suplementu 9 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 24 (widoczne zanieczyszczenia, pomiar mocy silników wysokoprężnych [dymienie z silników Diesla]) (ECE/ TRANS/WP.29/GRPE/86/Rev.1, pkt 41, na podstawie ECE/TRANS/ WP.29/GRPE/2022/22 zmienionego podczas posiedzenia przez załącznik VII) ECE/TRANS/WP.29/2022/133/Rev. 1
34 Wniosek dotyczący serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 34 (zabezpieczenia przeciwpożarowe) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2021/19/Rev.1 zmienionego przez pkt 33 sprawozdania) ECE/TRANS/WP.29/2022/116
34 Wniosek dotyczący suplementu 3 do serii poprawek 03

do regulaminu ONZ nr 34 (zabezpieczenia przeciwpożarowe) (ECE/ TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 32, na podstawie ECE/TRANS/ WP.29/GRSG/2022/19, niezmienionego)

ECE/TRANS/WP.29/2022/117
43 Wniosek dotyczący suplementu 10 do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 43 (bezpieczne oszklenie) (ECE/TRANS/ WP.29/GRSG/102, pkt 12, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/ 2022/3 i ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2022/4, niezmienionych) ECE/TRANS/WP.29/2022/118
48 Wniosek dotyczący suplementu 17 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 48 (instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej) (ECE/TRANS/WP.29/GRE/86, pkt 18, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRE/2022/5 zmienionego przez GRE-86-05-Rev.2) ECE/TRANS/WP.29/2022/112
48 Wniosek dotyczący suplementu 4 do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 48 (instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej) (ECE/TRANS/WP.29/GRE/86, pkt 18, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRE/2022/5 zmienionego przez GRE-86-05-Rev.2) ECE/TRANS/WP.29/2022/113
48 Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 08 do regulaminu ONZ nr 48 (instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej) (ECE/TRANS/WP.29/GRE/86, pkt 18, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRE/2022/5 zmienionego przez GRE-86-05-Rev.2) ECE/TRANS/WP.29/2022/114
67 Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 67 (pojazdy zasilane LPG) (ECE/TRANS/ WP.29/GRSG/102, pkt 35, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/ 2022/11, niezmienionego) ECE/TRANS/WP.29/2022/119
67 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 04

do regulaminu ONZ nr 67 (pojazdy zasilane LPG) (ECE/TRANS/ WP.29/GRSG/102, pkt 35, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/ 2022/11, niezmienionego)

ECE/TRANS/WP.29/2022/120
83 Wniosek dotyczący suplementu 16 do serii poprawek 05 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/86/Rev.1, pkt 21, na podstawie ECE/ TRANS/WP.29/GRPE/2022/10, ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2022/13 i GRPE-86-12 zmienionych przez załącznik IV) ECE/TRANS/WP.29/2022/134
83 Wniosek dotyczący suplementu 18 do serii poprawek 06 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/86/Rev.1, pkt 22, na podstawie ECE/ TRANS/WP.29/GRPE/2022/10, ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2022/ 13, GRPE-86-12 i GRPE-86-24-Rev.1 zmienionych przez załącznik V) ECE/TRANS/WP.29/2022/135
83 Wniosek dotyczący suplementu 15 do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 83 (emisje z pojazdów kategorii M1 i N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/86/Rev.1, pkt 23, na podstawie ECE/ TRANS/WP.29/GRPE/2022/10, ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2022/ 13, GRPE-86-12 i GRPE-86-24-Rev.1 zmienionych przez załącznik VI) ECE/TRANS/WP.29/2022/136
90 Wniosek dotyczący suplementu 10 do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 90 (zamienne części hamulcowe) (na podstawie GRVA-14-17) ECE/TRANS/WP.29/2022/148
118 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 118 (palność materiałów) (ECE/TRANS/ WP.29/GRSG/102, pkt 8, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/ 2022/2, niezmienionego) ECE/TRANS/WP.29/2022/121
125 Wniosek dotyczący suplementu 2 do serii poprawek 02

do regulaminu ONZ nr 125 (pole widoczności kierowców w przód) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 49, na podstawie GRSG- 123-05)

ECE/TRANS/WP.29/2022/122
127 Wniosek dotyczący serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127 (bezpieczeństwo pieszych) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/71, pkt 22, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2022/4 zmienionego przez załącznik II do sprawozdania) ECE/TRANS/WP.29/2022/129
127 Wniosek dotyczący suplementu 1 do serii poprawek 03

do regulaminu ONZ nr 127 (bezpieczeństwo pieszych) (ECE/TRANS/ WP.29/GRSP/71, pkt 21, na podstawie GRSP-71-04 zamieszczonego w załączniku II do sprawozdania)

ECE/TRANS/WP.29/2022/130
129 Wniosek dotyczący suplementu 8 do serii poprawek 03

do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/71, pkt 25, na podstawie ECE/ TRANS/WP.29/GRSP/2022/7 zmienionego przez załącznik III do sprawozdania, ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2022/8 i ECE/TRANS/ WP.29/GRSP/2022/9, oba niezmienione)

ECE/TRANS/WP.29/2022/128
129 Wniosek dotyczący suplementu 9 do serii poprawek 01

do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/71, pkt 25, na podstawie ECE/ TRANS/WP.29/GRSP/2022/5, niezmienionego)

ECE/TRANS/WP.29/2022/131
129 Wniosek dotyczący suplementu 8 do serii poprawek 02

do regulaminu ONZ nr 129 (ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/71, pkt 25, na podstawie ECE/ TRANS/WP.29/GRSP/2022/6, niezmienionego)

ECE/TRANS/WP.29/2022/132
149 Wniosek dotyczący suplementu 6 do serii poprawek 00 do regulaminu ONZ nr 149 (urządzenia oświetlenia drogi) (ECE/ TRANS/WP.29/GRE/86, pkt 12, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/ GRE/2022/8) ECE/TRANS/WP.29/2022/115
151 Wniosek dotyczący suplementu 4 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 151 (systemy informujące o martwym polu) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 18, na podstawie GRSG- 2022-9 zmienionego przez załącznik III do sprawozdania) ECE/TRANS/WP.29/2022/147
158 Wniosek dotyczący suplementu 2 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 158 (wspomaganie cofania) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/ 102, pkt 20, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2022/10 zmienionego przez załącznik IV do sprawozdania) ECE/TRANS/WP.29/2022/123/Rev. 1
159 Wniosek dotyczący części I suplementu 2 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 159 (system informowania przy ruszaniu) (ECE/ TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 23, na podstawie GRSG- 123-11-Rev.1 zamieszczonego w załączniku V do sprawozdania) ECE/TRANS/WP.29/2022/124
159 Wniosek dotyczący części II suplementu 2 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 159 (system informowania przy ruszaniu) (ECE/ TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 23, na podstawie GRSG-123-32 zamieszczonego w załączniku V do sprawozdania) ECE/TRANS/WP.29/2022/125
161 Wniosek dotyczący suplementu 3 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 161 (urządzenia zabezpieczające przed nieuprawnionym użyciem)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 43, na podstawie GRSG- 2022-14 zmienionego przez pkt 43)

ECE/TRANS/WP.29/2022/146
162 Wniosek dotyczący suplementu 4 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 162 (immobilizery) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 46, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2022/15, niezmienionego) ECE/TRANS/WP.29/2022/126/Rev. 1
163 Wniosek dotyczący suplementu 2 do pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 163 (systemy alarmowe pojazdu) (ECE/TRANS/WP.29/ GRSG/102, pkt 48, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2022/ 16, niezmienionego) ECE/TRANS/WP.29/2022/127
Nowy regulamin Wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie niechronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 25, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2022/6 zmienionego przez załącznik VI do sprawozdania) ECE/TRANS/WP.29/2022/139
Nowy regulamin Wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/102, pkt 28, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2022/7 zmienionego przez załącznik VII do sprawozdania i ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2022/ 30) ECE/TRANS/WP.29/2022/140/Rev. 1
(1) Wszystkie dokumenty, o których mowa w tabeli, są dostępne pod adresem: (WP.29) Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (188. posiedzenie) |EKG ONZ.
Różne Tytuł punktu porządku obrad Numer referencyjny dokumentu
Wzajemna rezolucja Wniosek dotyczący poprawki 3, uzupełnienia 1

do wzajemnej rezolucji nr 1 (M.R.1) (ECE/TRANS/WP.29/ GRSP/71, pkt 33, na podstawie ECE/TRANS/WP.29/GRSP/ 2022/10, niezmienionego)

ECE/TRANS/WP.29/2022/141
Przepisy techniczne, które mają zostać uwzględnione w kompendium propozycji ogólnych przepisów technicznych ONZ Pozycja nr 11: Agencja Ochrony Środowiska i Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki, programy dotyczące norm emisji gazów cieplarnianych z pojazdów lekkich oraz norm branżowych średniego ograniczenia zużycia paliwa ECE/TRANS/WP.29/2022/142
Przepisy techniczne, które mają zostać uwzględnione w kompendium propozycji ogólnych przepisów technicznych ONZ Pozycja nr 12: Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych Ameryki, amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (National Highway Traffic Safety Administration) i Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki, programy dotyczące norm emisji gazów cieplarnianych i norm efektywności paliwowej dla pojazdów średnich i ciężkich oraz silników takich pojazdów ECE/TRANS/WP.29/2022/143
Przepisy techniczne, które mają zostać uwzględnione w kompendium propozycji ogólnych przepisów technicznych ONZ Pozycja nr 13: Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych Ameryki, amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (National Highway Traffic Safety Administration) i Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki, program dotyczący zmian i dodatków w odniesieniu do etykiety zużycia paliwa pojazdu silnikowego: nowe etykiety zużycia paliwa i etykiety środowiskowe dla nowej generacji pojazdów ECE/TRANS/WP.29/2022/144
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.") (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych ("Porozumienie Równoległe") (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.292.54

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2200 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 13, 24, 34, 43, 48, 67, 83, 90, 118, 125, 127, 129, 149, 151, 158, 159, 161, 162 i 163, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie niechronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu z przodu i z boku, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich pola bezpośredniej widoczności oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawki do wzajemnej rezolucji nr 1
Data aktu: 08/11/2022
Data ogłoszenia: 11/11/2022