Rozporządzenie wykonawcze 2022/2122 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany między właściwymi organami informacji dotyczących europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2122
z dnia 13 lipca 2022 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany między właściwymi organami informacji dotyczących europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 9 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby ułatwić komunikację i współpracę między właściwymi organami do celów rozporządzenia (UE) 2020/1503, każdy właściwy organ powinien wyznaczyć punkt kontaktowy oraz poinformować o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(2) Z myślą o zachowaniu przejrzystości i zapewnieniu dobrej współpracy między różnymi właściwymi organami należy ustanowić, że właściwe organy, które odmówią podjęcia działań na podstawie wniosku o informacje lub wniosku o współpracę przy czynnościach wyjaśniających, jak wspomniano w art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powiadamiają właściwy organ składający wniosek o takiej odmowie oraz o jej powodach.

(3) Do celów rozporządzenia (UE) 2020/1503 właściwe organy powinny być w stanie skutecznie współpracować przy czynnościach wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa. W tym celu należy ustanowić wspólne i jednolite procedury do stosowania w przypadku, gdy współpraca będąca przedmiotem wniosku obejmuje odbieranie oświadczeń. W procedurach tych należy określić elementy, które właściwe organy mają brać pod uwagę, zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym i prawem Unii, podczas współpracy obejmującej odbieranie oświadczeń od dowolnej osoby. Elementy te powinny obejmować prawa osoby, od której ma zostać odebrane oświadczenie, oraz zasady umożliwiające personelowi właściwych organów sprawne prowadzenie współpracy. Właściwe organy powinny w szczególności zapewnić ochronę prawa do skutecznego środka odwoławczego, prawa do rzetelnego procesu sądowego, prawa do domniemania niewinności oraz prawa do obrony zapisanych w art. 47 i 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

(4) Należy dopilnować, aby właściwe organy skutecznie angażowały się w działania związane z wnioskami o współpracę w zakresie kontroli na miejscu lub postępowań wyjaśniających, w tym w zakresie zasadności przeprowadzenia wspólnej kontroli na miejscu lub wspólnego postępowania wyjaśniającego. Należy zatem ustanowić wspólne i jednolite procedury mające na celu ułatwienie komunikacji, konsultacji i relacji między właściwym organem składającym wniosek a właściwym organem otrzymującym wniosek, a także zapewnić skuteczną ochronę praw osób, w odniesieniu do których prowadzone są kontrola na miejscu lub postępowanie wyjaśniające.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(6) ESMA nie przeprowadził konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu tych standardów, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą one głównie właściwych organów.

(7) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Punkty kontaktowe

1. 
Właściwe organy wyznaczają punkty kontaktowe do celów współpracy i wymiany informacji na podstawie art. 31 rozporządzenia (UE) 2020/1503.
2. 
Właściwe organy przekazują Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) szczegółowe informacje dotyczące punktów kontaktowych i powiadamiają go o wszelkich zmianach dotyczących tych informacji.
3. 
ESMA prowadzi aktualny wykaz wszystkich punktów kontaktowych wyznaczonych zgodnie z ust. 1 i w razie potrzeby aktualizuje go do celów wykorzystania przez właściwe organy.
Artykuł  2

Wniosek o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Właściwe organy składają wniosek o współpracę lub wymianę informacji na piśmie, korzystając z formularza ustanowionego w załączniku I.
2. 
Składając wniosek o współpracę lub wymianę informacji, właściwe organy składające wniosek:
a)
określają szczegółowo zakres informacji, o których udostępnienie właściwy organ składający wniosek występuje do właściwego organu otrzymującego wniosek;
b)
określają, w stosownych przypadkach, kwestie związane z poufnością informacji będących przedmiotem wniosku.
3. 
W pilnych przypadkach właściwe organy składające wniosek mogą złożyć wniosek o współpracę lub wymianę informacji ustnie, pod warunkiem że potwierdzenie złożenia wniosku zostanie sporządzone w rozsądnym terminie w formie pisemnej, z wykorzystaniem formularza ustanowionego w załączniku I, chyba że właściwy organ otrzymujący wniosek postanowi inaczej.
Artykuł  3

Potwierdzenie odbioru wniosku o współpracę lub wymianę informacji

1. 
W terminie 10 dni roboczych od daty otrzymania wniosku złożonego na podstawie art. 2 właściwy organ otrzymujący wniosek wysyła potwierdzenie odbioru do właściwego organu składającego wniosek, korzystając z formularza ustanowionego w załączniku II, oraz, jeżeli to możliwe, wskazuje przewidywaną datę udzielenia odpowiedzi.
2. 
Jeżeli właściwy organ otrzymujący wniosek ma jakiekolwiek wątpliwości co do dokładnej treści wniosku o współpracę lub wymianę informacji, niezwłocznie zwraca się o dalsze wyjaśnienia, korzystając z wszelkich stosownych środków, zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej.
Artykuł  4

Odpowiedź na wniosek o współpracę lub o wymianę informacji

1. 
Odpowiadając na wniosek złożony na podstawie art. 2, właściwy organ otrzymujący wniosek:
a)
udziela odpowiedzi na piśmie, korzystając z formularza ustanowionego w załączniku III;
b)
podejmuje wszelkie uzasadnione kroki w ramach swoich uprawnień w celu zapewnienia współpracy lub informacji, o które zawnioskowano;
c)
działa bez zbędnej zwłoki i w sposób gwarantujący możliwość szybkiego prowadzenia wszelkich niezbędnych działań regulacyjnych, biorąc pod uwagę złożoność wniosku oraz konieczność zaangażowania osób trzecich lub innych właściwych organów.
2. 
W pilnych przypadkach właściwy organ otrzymujący wniosek może odpowiedzieć na wniosek o współpracę lub wymianę informacji ustnie, pod warunkiem że odpowiedź zostanie następnie sporządzona w rozsądnym terminie w formie pisemnej, z wykorzystaniem formularza ustanowionego w załączniku III, chyba że właściwy organ składający wniosek postanowi inaczej.
Artykuł  5

Środki komunikacji

1. 
O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, wszelkie formularze, które mają być stosowane na podstawie niniejszego rozporządzenia, składa się na piśmie i przesyła pocztą lub drogą elektroniczną.
2. 
Przy określaniu najwłaściwszych środków komunikacji w każdym konkretnym przypadku należycie uwzględnia się względy poufności, czas niezbędny do wymiany korespondencji, ilość materiału do przekazania oraz łatwość dostępu do informacji przez właściwy organ składający wniosek.
3. 
Właściwe organy zapewniają, by podczas przekazywania informacji podlegających wymianie zachowano ich kompletność, integralność i poufność.
Artykuł  6

Procedura rozpatrywania i wykonania wniosku o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Właściwy organ składający wniosek bezzwłocznie odpowiada na wszelkie wnioski o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w art. 3 ust. 2, złożone przez właściwy organ otrzymujący wniosek.
2. 
Jeżeli właściwy organ otrzymujący wniosek spodziewa się opóźnienia przekraczającego 5 dni roboczych od szacunkowej daty udzielenia odpowiedzi określonej w potwierdzeniu odbioru, o którym mowa w art. 3 ust. 1, powiadamia o tym właściwy organ składający wniosek.
3. 
Jeżeli wniosek został zakwalifikowany przez właściwy organ składający wniosek jako pilny, właściwy organ otrzymujący wniosek i właściwy organ składający wniosek uzgadniają częstotliwość, z jaką właściwy organ otrzymujący wniosek będzie informował właściwy organ składający wniosek o postępach w odniesieniu do rozpatrzenia wniosku i przewidywanej dacie udzielenia odpowiedzi.
4. 
Właściwy organ otrzymujący wniosek i właściwy organ składający wniosek współpracują ze sobą w celu rozwiązania wszelkich trudności, jakie pojawiają się w odniesieniu do wykonania wniosku.
5. 
Właściwe organy w razie potrzeby przekazują sobie informacje zwrotne dotyczące przydatności otrzymanej pomocy, wyniku sprawy, w związku z którą wnioskowano o pomoc, oraz wszelkich problemów, które napotkano przy udzielaniu takiej pomocy.
Artykuł  7

Powiadomienie o odmowie podjęcia działań w związku z wnioskiem o współpracę lub wymianę informacji

Jeżeli, zgodnie z art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503, właściwy organ otrzymujący wniosek odmawia, całkowicie lub częściowo, podjęcia działań na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia, w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku powiadamia on na piśmie właściwy organ składający wniosek o swojej odmowie podjęcia działań, korzystając z formularza ustanowionego w załączniku IV.

Artykuł  8

Procedury dotyczące wniosku o współpracę w zakresie odbierania oświadczeń

1. 
Jeżeli wniosek o współpracę, o którym mowa w art. 2, obejmuje odbieranie oświadczeń od jakiejkolwiek osoby, właściwy organ składający wniosek i właściwy organ otrzymujący wniosek, zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym, oceniają i uwzględniają wszystkie następujące kwestie:
a)
prawa osoby, od której ma zostać odebrane oświadczenie, zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym i prawem Unii, w tym Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej;
b)
prawa osoby związane z językiem oświadczenia oraz możliwe rozwiązania w zakresie tłumaczeń;
c)
rolę personelu właściwego organu składającego wniosek i właściwego organu otrzymującego wniosek w odebraniu oświadczenia;
d)
czy osoba, od której ma zostać odebrane oświadczenie, ma prawo do pomocy przedstawiciela prawnego, a jeżeli tak - zakres pomocy przedstawiciela prawnego podczas odbierania oświadczenia, w tym w odniesieniu do zapisu lub protokołu oświadczenia;
e)
czy oświadczenie ma zostać odebrane na zasadzie dobrowolności czy obligatoryjnie;
f)
czy, w oparciu o informacje dostępne w momencie składania wniosku, osoba, od której ma zostać odebrane oświadczenie, jest świadkiem w postępowaniu administracyjnym lub sądowym lub czy w jej sprawie prowadzone jest takie postępowanie;
g)
czy, w oparciu o informacje dostępne w momencie składania wniosku, oświadczenie może być wykorzystane w postępowaniu sądowym lub jest przeznaczone do wykorzystania w takim postępowaniu;
h)
zapis oświadczenia i obowiązujące procedury, w tym informacje na temat tego, czy jest to zapis dosłowny czy streszczony protokół pisemny, bądź też zapis audio lub audiowizualny;
i)
procedury poświadczenia lub potwierdzenia oświadczenia przez osobę składającą oświadczenie, w tym informacje o tym, czy procedury te są przeprowadzane po odebraniu oświadczenia;
j)
procedury przekazywania oświadczenia właściwemu organowi składającemu wniosek, w tym wymagany format i termin.
2. 
Właściwy organ otrzymujący wniosek i właściwy organ składający wniosek zapewniają wprowadzenie ustaleń umożliwiających ich pracownikom skuteczne działanie oraz uzgadnianie wszelkich dodatkowych informacji, które mogą być konieczne, w tym w odniesieniu do:
a)
planowania terminów;
b)
wykazu pytań, które mają zostać zadane osobie, od której ma zostać odebrane oświadczenie, oraz przeglądu tego wykazu;
c)
ustaleń dotyczących podróży lub wideokonferencji, w tym zapewnienia, w stosownych przypadkach, by przedstawiciele zainteresowanych właściwych organów mogli się spotkać w celu omówienia kwestii przed odebraniem oświadczenia;
d)
rozwiązań w zakresie tłumaczeń.
Artykuł  9

Procedury dotyczące wniosku o współpracę w zakresie kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego

1. 
Jeżeli wniosek o współpracę, o którym mowa w art. 2, dotyczy przeprowadzenia kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego, właściwy organ składający wniosek i właściwy organ otrzymujący wniosek konsultują się ze sobą, aby ustalić najlepszy sposób realizacji tego wniosku, z uwzględnieniem korzyści płynących z przeprowadzenia wspólnej kontroli na miejscu lub wspólnego postępowania wyjaśniającego.
2. 
Do celów konsultacji, o których mowa w ust. 1, właściwe organy uwzględniają wszystkie następujące kwestie:
a)
treść wniosku, w tym stosowność wspólnego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego lub kontroli na miejscu;
b)
fakt, czy właściwe organy prowadzą odrębnie własne dochodzenia w sprawach mających skutki transgraniczne, oraz czy dana kwestia zostałaby w bardziej odpowiedni sposób rozpatrzona w drodze współpracy;
c)
ramy prawne i regulacyjne mające zastosowanie w poszczególnych jurysdykcjach właściwych organów, gwarantując, że obydwa właściwe organy dobrze rozumieją potencjalne trudności i ograniczenia prawne w odniesieniu do swoich działań i wszelkich procedur, które mogą stosować, w tym wszelkie kwestie związane z zasadą ne bis in idem oraz ochroną praw osób podlegających kontroli na miejscu lub postępowaniu wyjaśniającemu;
d)
zarządzanie i kierownictwo potrzebne do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego lub kontroli na miejscu;
e)
alokację zasobów oraz wyznaczenie pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego lub kontroli na miejscu;
f)
możliwość opracowania wspólnego planu działania i harmonogramu pracy;
g)
działania, które mają zostać podjęte - wspólnie lub indywidualnie - przez właściwe organy;
h)
wzajemną wymianę uzyskanych informacji oraz zgłaszanie wyników działań podjętych indywidualnie.
3. 
Jeżeli właściwy organ otrzymujący wniosek samodzielnie przeprowadza kontrolę na miejscu lub postępowanie wyjaśniające, o czym mowa w art. 31 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2020/1503, informuje na bieżąco właściwy organ składający wniosek o postępach kontroli lub postępowania wyjaśniającego i w odpowiednim czasie przedstawia swoje ustalenia.
a)
Właściwe organy, które podejmują decyzję o przeprowadzeniu wspólnego postępowania wyjaśniającego lub wspólnej kontroli na miejscu, o czym mowa w art. 31 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/1503:
b)
prowadzą stały dialog w celu koordynowania procesu uzyskiwania informacji i ustalania faktów;
c)
ściśle ze sobą współpracują przy przeprowadzaniu postępowania wyjaśniającego lub kontroli na miejscu;
d)
określają konkretne wymogi prawne, które stanowią przedmiot postępowania wyjaśniającego lub kontroli na miejscu;
e)
zapewniają wzajemną pomoc w kolejnych postępowaniach związanych z egzekwowaniem prawa w zakresie dozwolonym prawem, w tym koordynację wszelkich postępowań lub innych działań związanych z egzekwowaniem prawa związanych z wynikiem postępowania wyjaśniającego lub kontroli na miejscu lub, w stosownych przypadkach, z perspektywami zawarcia ugody;
f)
w stosownych przypadkach, uzgadniają wszystkie następujące elementy:
g)
opracowują wspólny plan działania określający treść, charakter i harmonogram działań, które należy podjąć, w tym podział odpowiedzialności w zakresie realizacji prac, z uwzględnieniem odnośnych priorytetów każdego z właściwych organów;
h)
określają i oceniają wszelkie mające zastosowanie ograniczenia lub trudności prawne oraz różnice w procedurach w odniesieniu do dochodzeń lub działań związanych z egzekwowaniem prawa, lub wszelkich innych postępowań, w tym w odniesieniu do praw wszelkich osób, wobec których prowadzone jest postępowanie wyjaśniające;
i)
identyfikują i oceniają szczególne zawodowe przywileje prawne mogące mieć wpływ na postępowanie wyjaśniające, jak również na postępowania związane z egzekwowaniem prawa, w tym wolność od samooskarżenia;
j)
opracowują strategię kontaktów publicznych i z prasą;
k)
określają zamierzony sposób wykorzystania informacji wymienionych podczas wspólnego postępowania wyjaśniającego lub wspólnej kontroli na miejscu.
Artykuł  10

Wymiana informacji z własnej inicjatywy

1. 
Właściwy organ, który posiada informacje, co do których jest przekonany, że pomogłyby innemu właściwemu organowi w wykonywaniu obowiązków na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/1503, przekazuje te informacje na piśmie, korzystając z formularza ustanowionego w załączniku III.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, jeżeli właściwy organ przekazujący informacje uważa, że odnośne informacje należy przesłać jak najszybciej, może wstępnie przekazać te informacje ustnie, pod warunkiem że następnie informacje zostaną przekazane w rozsądnym terminie z wykorzystaniem formularza ustanowionego w załączniku III, chyba że właściwy organ otrzymujący informacje postanowi inaczej.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz wniosków o współpracę lub wymianę informacji

Wniosek o współpracę lub wymianę informacji

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz potwierdzenia odbioru

Potwierdzenie odbioru

grafika

ZAŁĄCZNIK  III

Formularz odpowiedzi na wniosek o współpracę lub wymianę informacji oraz wymiany informacji, o które nie złożono wniosku

[Odpowiedź na wniosek o współpracę lub wymianę informacji] [Wymiana informacji, o które nie złożono wniosku]

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

Formularz powiadomienia o odmowie

Powiadomienie o odmowie

grafika

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.101

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2122 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany między właściwymi organami informacji dotyczących europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022