KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 9 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby ułatwić komunikację i współpracę między właściwymi organami do celów rozporządzenia (UE) 2020/1503, każdy właściwy organ powinien wyznaczyć punkt kontaktowy oraz poinformować o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(2) Z myślą o zachowaniu przejrzystości i zapewnieniu dobrej współpracy między różnymi właściwymi organami należy ustanowić, że właściwe organy, które odmówią podjęcia działań na podstawie wniosku o informacje lub wniosku o współpracę przy czynnościach wyjaśniających, jak wspomniano w art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powiadamiają właściwy organ składający wniosek o takiej odmowie oraz o jej powodach.
(3) Do celów rozporządzenia (UE) 2020/1503 właściwe organy powinny być w stanie skutecznie współpracować przy czynnościach wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa. W tym celu należy ustanowić wspólne i jednolite procedury do stosowania w przypadku, gdy współpraca będąca przedmiotem wniosku obejmuje odbieranie oświadczeń. W procedurach tych należy określić elementy, które właściwe organy mają brać pod uwagę, zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym i prawem Unii, podczas współpracy obejmującej odbieranie oświadczeń od dowolnej osoby. Elementy te powinny obejmować prawa osoby, od której ma zostać odebrane oświadczenie, oraz zasady umożliwiające personelowi właściwych organów sprawne prowadzenie współpracy. Właściwe organy powinny w szczególności zapewnić ochronę prawa do skutecznego środka odwoławczego, prawa do rzetelnego procesu sądowego, prawa do domniemania niewinności oraz prawa do obrony zapisanych w art. 47 i 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
(4) Należy dopilnować, aby właściwe organy skutecznie angażowały się w działania związane z wnioskami o współpracę w zakresie kontroli na miejscu lub postępowań wyjaśniających, w tym w zakresie zasadności przeprowadzenia wspólnej kontroli na miejscu lub wspólnego postępowania wyjaśniającego. Należy zatem ustanowić wspólne i jednolite procedury mające na celu ułatwienie komunikacji, konsultacji i relacji między właściwym organem składającym wniosek a właściwym organem otrzymującym wniosek, a także zapewnić skuteczną ochronę praw osób, w odniesieniu do których prowadzone są kontrola na miejscu lub postępowanie wyjaśniające.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(6) ESMA nie przeprowadził konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu tych standardów, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą one głównie właściwych organów.
(7) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.