Decyzja 2022/1677 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach wspólnego komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego wspólnego komitetu

DECYZJA RADY (UE) 2022/1677
z dnia 26 września 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach wspólnego komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego wspólnego komitetu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony 1  (zwana dalej "Umową") została zawarta decyzją Rady (UE) 2020/1832 2  i weszła w życie w dniu 1 marca 2021 r.

(2) Zgodnie z art. 10 Umowy wspólny komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.

(3) Należy ustalić stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii w ramach wspólnego komitetu w odniesieniu do jego regulaminu wewnętrznego, ponieważ regulamin ten będzie wiążący dla Unii.

(4) Aby zapewnić skuteczne wykonanie Umowy, należy przyjąć regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu.

(5) Stanowisko Unii w ramach wspólnego komitetu powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach wspólnego komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego, oparte jest na projekcie decyzji wspólnego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2022 r.

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU nr ...

z dnia ...

w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony 3 , w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Umowa między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony (zwana dalej "Umową") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2020/1832 4  i weszła w życie w dniu 1 marca 2021 r.
(2)
Zgodnie z art. 10 Umowy wspólny komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
(3)
Aby zapewnić skuteczne wykonanie Umowy, należy przyjąć regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu określony w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu

Artykuł  1

Zakres stosowania i odpowiedzialność

Wspólny komitet ustanowiony na podstawie art. 10 Umowy między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony (zwanej dalej "Umową") wykonuje swoje zadania zgodnie z art. 10 Umowy. Wspólny komitet odpowiada w szczególności za:

a)
zmiany załącznika I do Umowy w zakresie odniesień do przepisów mających zastosowanie na terytorium Stron oraz zmiany pozostałych załączników do Umowy;
b)
wymianę informacji na temat zmian w przepisach i polityce w zakresie oznaczeń geograficznych oraz wszelkich innych kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w obszarze oznaczeń geograficznych;
c)
wymianę informacji na temat oznaczeń geograficznych w celu rozpatrzenia kwestii ich ochrony zgodnie z Umową.
Artykuł  2

Skład i przewodniczenie

1. 
Wspólny komitet składa się z przedstawicieli Chińskiej Republiki Ludowej (zwanej dalej "Chinami"), z jednej strony, oraz przedstawicieli Unii Europejskiej, z drugiej strony.
2. 
Wspólnemu komitetowi przewodniczą wspólnie przedstawiciele Chin i Unii Europejskiej.
3. 
Każdy współprzewodniczący może delegować wszystkie lub niektóre funkcje współprzewodniczącego na wyznaczonego zastępcę, w którym to przypadku wszystkie poniższe odniesienia do współprzewodniczącego mają również zastosowanie do wyznaczonego zastępcy.
4. 
Każdy współprzewodniczący wyznacza osobę odpowiedzialną za kontakty we wszystkich sprawach dotyczących wspólnego komitetu. Osoby odpowiedzialne za kontakty ponoszą wspólną odpowiedzialność za zadania związane z obsługą sekretariatu wspólnego komitetu.
Artykuł  3

Posiedzenia

Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy posiedzenia wspólnego komitetu odbywają się na przemian na terytorium każdej ze Stron. Wspólny komitet zbiera się w terminie i miejscu oraz w sposób, które zostały wspólnie uzgodnione przez Strony, w tym w formie wideokonferencji, lecz nie później niż 90 dni po złożeniu wniosku przez którąkolwiek ze Stron.

Artykuł  4

Korespondencja

1. 
Korespondencja skierowana do współprzewodniczących wspólnego komitetu jest przekazywana do punktów kontaktowych w celu przesłania jej członkom wspólnego komitetu.
2. 
Korespondencja skierowana do współprzewodniczących wspólnego komitetu może mieć dowolną formę pisemną, w tym wiadomości elektronicznej.
Artykuł  5

Porządki obrad

1. 
Wstępny porządek obrad sporządzany jest przez osoby odpowiedzialne za kontakty przed każdym posiedzeniem wspólnego komitetu. Wstępny porządek obrad jest przekazywany, wraz z odpowiednimi dokumentami, członkom wspólnego komitetu, w tym współprzewodniczącym wspólnego komitetu nie później niż 15 dni przed posiedzeniem. Wstępny porządek obrad może zawierać dowolny punkt objęty art. 10 i 11 Umowy.
2. 
Każda ze Stron może zwrócić się co najmniej 21 dni przed posiedzeniem o włączenie punktów objętych art. 10 i 11 Umowy do wstępnego porządku obrad. Punkty te zostają włączone do wstępnego porządku obrad.
3. 
Ostateczna wersja wstępnego porządku obrad jest przesyłana współprzewodniczącym co najmniej pięć dni przed posiedzeniem.
4. 
Współprzewodniczący przyjmują jednomyślnie porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Punkty inne niż punkty już zawarte we wstępnym porządku obrad mogą zostać w nim umieszczone, jeżeli współprzewodniczący wyrażą na to zgodę.
Artykuł  6

Decyzje

1. 
Wspólny komitet podejmuje decyzje w sprawach określonych w art. 10 ust. 2 Umowy w drodze konsensusu.
2. 
Decyzje wspólnego komitetu są opatrzone podpisami współprzewodniczących. Każda decyzja zawiera datę jej wejścia w życie.
3. 
Decyzje przyjęte przez wspólny komitet są opatrzone datą przyjęcia oraz opisem ich przedmiotu.
Artykuł  7

Procedura pisemna

1. 
Decyzja wspólnego komitetu może zostać przyjęta w drodze procedury pisemnej w przypadku, gdy obie Strony wyrażą na to zgodę. Procedura pisemna polega na wymianie not między współprzewodniczącymi wspólnego komitetu.
2. 
Współprzewodniczący Strony proponującej zastosowanie procedury pisemnej przedkłada projekt decyzji współprzewodniczącemu drugiej Strony, który udziela odpowiedzi, wskazując, czy akceptuje projekt decyzji. Współprzewodniczący drugiej Strony może również zaproponować poprawki lub poprosić o więcej czasu do namysłu. Jeżeli projekt decyzji zostanie uzgodniony, przyjmuje się go zgodnie z art. 6.
Artykuł  8

Protokoły

1. 
Projekt protokołu z każdego posiedzenia jest sporządzany w terminie 21 dni od posiedzenia przez punkt kontaktowy Strony będącej gospodarzem posiedzenia wspólnego komitetu. Projekt protokołu zawiera przyjęte zalecenia i decyzje oraz odnotowuje wypracowane konkluzje.
2. 
Protokół jest zatwierdzany na piśmie przez obie Strony w terminie 28 dni od posiedzenia lub w innym terminie uzgodnionym przez Strony. Po zatwierdzeniu protokołu współprzewodniczący podpisują jego oryginał w dwóch egzemplarzach. Każdy współprzewodniczący zachowuje oryginalny egzemplarz.
Artykuł  9

Koszty

1. 
Każda ze Stron ponosi koszty związane ze swoim uczestnictwem w posiedzeniach wspólnego komitetu.
2. 
Koszty związane z organizacją posiedzeń oraz powielaniem dokumentów ponosi Strona będąca gospodarzem posiedzenia.
Artykuł  10

Jawność i poufność

1. 
O ile współprzewodniczący nie postanowią inaczej, posiedzenia wspólnego komitetu nie są jawne.
2. 
Jeżeli jedna ze Stron przedstawia wspólnemu komitetowi informacje, które na mocy jej przepisów ustawowych i wykonawczych mają charakter poufny, druga Strona traktuje te informacje jako poufne.
3. 
Nie naruszając ust. 2 każda Strona może zdecydować o publikacji decyzji i zaleceń wspólnego komitetu w swojej odpowiedniej publikacji urzędowej.
1 Dz.U. L 408I z 4.12.2020, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2020/1815 z dnia 23 listopada 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony (Dz.U. L 408I z 4.12.2020, s. 1).
3 Dz.U. L 408I z 4.12.2020, s. 3.
4 Decyzja Rady (UE) 2020/1815 z dnia 23 listopada 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony (Dz.U. L 408I z 4.12.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.252.64

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1677 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach wspólnego komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie współpracy w zakresie oznaczeń geograficznych i ich ochrony w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego wspólnego komitetu
Data aktu: 26/09/2022
Data ogłoszenia: 30/09/2022