Rozporządzenie wykonawcze 2022/1467 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1467
z dnia 5 września 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/779/EWG 1 , w szczególności jej art. 20 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2011/16/UE została zmieniona dyrektywą Rady (UE) 2021/514 2  w celu poprawy przepisów, które odnoszą się do wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej, poprzez wprowadzenie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji zgłaszanych przez operatorów platform.

(2) Należy zatem dostosować do tych zmian rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2378 3 . Automatyczna wymiana informacji zgodnie z art. 8ac ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE powinna odbywać się przy użyciu standardowego formatu elektronicznego.

(3) Zgodnie z dyrektywą 2011/16/UE konieczne jest również określenie ustaleń praktycznych dotyczących rejestracji i identyfikacji niektórych raportujących operatorów platform zgodnie z art. 8ac ust. 4.

(4) Zgodnie z art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE należy ustanowić centralny rejestr służący do rejestrowania informacji podlegających powiadomieniu zgodnie z art. 8ac ust. 5 i przekazywanych zgodnie z sekcją IV część F pkt 2 i 4 załącznika V. Centralny rejestr należy udostępnić właściwym organom państw członkowskich. Do przekazywania i rejestrowania takich informacji należy stosować standardowy formularz.

(5) W art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE przewidziano wykaz danych statystycznych, które państwa członkowskie mają przekazywać do celów jej oceny. Ze względu na spójność i pewność prawa datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania określonej w art. 2 ust. 1 akapit drugi dyrektywy (UE) 2021/514.

(6) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych w sprawie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2378 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Format elektroniczny, który ma być stosowany do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji na podstawie art. 8ac ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE, jest zgodny z załącznikiem XIV do niniejszego rozporządzenia.";

2)
w art. 2d ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Wykaz danych statystycznych wymaganych w odniesieniu do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji, zgodnie z art. 8ac dyrektywy 2011/16/UE, określono w załączniku XV do niniejszego rozporządzenia.";

3)
dodaje się art. 2f w brzmieniu:

"Artykuł 2f

Standardowe formularze do przekazywania informacji na temat wyłączonych operatorów platform i zagranicznych operatorów platform do centralnego rejestru, format indywidualnego numeru identyfikacyjnego zagranicznych operatorów platform oraz okres zatrzymywania informacji skreślonych z centralnego rejestru

1. Formularz, który ma być stosowany do przekazywania informacji na temat wyłączonych operatorów platform i zagranicznych operatorów platform do centralnego rejestru zgodnie z art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE, jest zgodny z załącznikiem XVI do niniejszego rozporządzenia.

2. Kluczowymi elementami, które należy rejestrować w centralnym rejestrze, zgodnie z art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE, są informacje wymienione w sekcji IV część F pkt 2 i 4 załącznika V do tej dyrektywy oraz w załączniku XVI do niniejszego rozporządzenia. Ustanowienie centralnego rejestru i przetwarzanie danych osobowych prowadzone w ramach centralnego rejestru przez Komisję w imieniu właściwych organów państw członkowskich będzie zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 * i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 * . Właściwe organy państw członkowskich uznaje się za administratorów danych, a Komisję za podmiot przetwarzający dane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679.

3. Format indywidualnego numeru identyfikacyjnego dla zagranicznych operatorów platform w rozumieniu art. 8ac ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE określono w załączniku XVI do niniejszego rozporządzenia.

4. Okres zatrzymywania informacji skreślonych z centralnego rejestru zgodnie z sekcją IV część F pkt 5 lit. d) załącznika V i art. 8ac ust. 5 dyrektywy 2011/16/UE określono w załączniku XVI do niniejszego rozporządzenia.";

4)
załączniki I, IX i X zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
5)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
6)
dodaje się załączniki XIV, XV i XVI, zawarte w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Załączniki I, IX i X otrzymują brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

Formularz, o którym mowa w art. 1 ust. 2

Formularz wniosków o udzielenie informacji i o przeprowadzenie postępowania administracyjnego zgodnie z art. 5 i 5a dyrektywy 2011/16/UE oraz odpowiedzi na takie wnioski, potwierdzenia odbioru, wniosków o dodatkowe informacje ogólne, oświadczeń o niemożności udzielenia informacji lub o odrzuceniu wniosku zgodnie z art. 7 dyrektywy 2011/16/UE zawiera następujące pola 5 :

– Podstawa prawna

– Numer referencyjny

– Data

– Nazwa organu wnioskującego lub organu współpracującego

– Tożsamość osoby będącej przedmiotem sprawdzania lub dochodzenia

– Ogólny opis sprawy i, w stosownych przypadkach, szczególne informacje ogólne, które mogą umożliwić ocenę przewidywalnego znaczenia informacji, których dotyczy wniosek, dla administracji i dla egzekwowania przepisów krajowych państw członkowskich dotyczących podatków, o których mowa w art. 2 dyrektywy 2011/16/UE.

– Cel podatkowy wniosku o informacje

– Okres objęty postępowaniem

– Nazwisko i adres osoby, co do której uważa się, że znajduje się w posiadaniu informacji, których dotyczy wniosek

– Spełnienie wymogów prawnych określonych w art. 16 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE

– Spełnienie wymogów prawnych określonych w art. 17 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE

– Uzasadniony wniosek o przeprowadzenie postępowania administracyjnego i przyczyny odmowy przeprowadzenia postępowania administracyjnego, którego dotyczył wniosek

– Potwierdzenie odbioru wniosku o udzielenie informacji

– Wniosek o dodatkowe informacje ogólne

– Powody niemożności lub odmowy udzielenia informacji

– Przyczyny nieudzielenia odpowiedzi na wniosek w stosownym terminie oraz termin, w którym właściwy organ spodziewa się udzielić odpowiedzi

– Szczegółowy opis grupy."

"ZAŁĄCZNIK IX

Wykaz, o którym mowa w art. 2d

Dane statystyczne wymagane zgodnie z art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE w odniesieniu do wszystkich form współpracy administracyjnej innych niż obowiązkowa automatyczna wymiana informacji obejmują następujące informacje:

– wskazanie państwa członkowskiego,

– rok,

– część A: statystyki z podziałem na państwa członkowskie dotyczące wymiany informacji

– wymiany informacji na wniosek (art. 5, 6 i 7 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków,

– liczba otrzymanych odpowiedzi,

– liczba pełnych odpowiedzi otrzymanych w przewidzianym prawem terminie,

– liczba odpowiedzi, w przypadku których (część lub całość) informacji otrzymano w ciągu dwóch miesięcy,

– liczba otrzymanych wniosków,

– liczba wysłanych odpowiedzi,

– liczba odmów na podstawie art. 17 dyrektywy 2011/16/UE,

– wymiany informacji na temat wniosku grupowego (art. 5a dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków grupowych,

– liczba otrzymanych odpowiedzi dotyczących grupy,

– liczba pełnych odpowiedzi dotyczących grupy otrzymanych w przewidzianym prawem terminie,

– liczba odpowiedzi dotyczących grupy, w przypadku których (część lub całość) informacji otrzymano w ciągu dwóch miesięcy,

– liczba otrzymanych wniosków grupowych,

– liczba wysłanych odpowiedzi dotyczących grupy,

– liczba odmów dotyczących grupy na podstawie art. 17 dyrektywy 2011/16/UE,

– spontanicznej wymiany informacji (art. 9 i 10 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wiadomości wysłanych w ramach spontanicznej wymiany informacji,

– liczba wiadomości otrzymanych w ramach spontanicznej wymiany informacji,

– część B: statystyki dotyczące innych form współpracy administracyjnej:

– dotyczące obecności w urzędach administracyjnych oraz udziału w postępowaniu administracyjnym (art. 11 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba obecności urzędników przyjeżdżających do urzędów administracyjnych oraz biorących udział w postępowaniach administracyjnych,

– liczba obecności urzędników wyjeżdżających z urzędów administracyjnych oraz biorących udział w postępowaniach administracyjnych,

– dotyczące kontroli jednoczesnych (art. 12 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba kontroli jednoczesnych zainicjowanych przez dane państwo członkowskie,

– liczba kontroli jednoczesnych, w których dane państwo członkowskie brało udział,

– dotyczące wniosków o doręczenie (art. 13 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków o doręczenie,

– liczba otrzymanych wniosków o doręczenie,

– dotyczące informacji zwrotnych (art. 14 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków o informacje zwrotne,

– liczba otrzymanych informacji zwrotnych,

– liczba otrzymanych wniosków o informacje zwrotne,

– liczba wysłanych informacji zwrotnych,

– część C: - statystyki dotyczące szacunkowych dodatkowych dochodów lub wzrostu ustalonego podatku w wyniku współpracy administracyjnej. Podanie informacji wymienionych w tej części jest fakultatywne:

– w wyniku wymiany informacji na wniosek,

– w wyniku spontanicznej wymiany informacji,

– w wyniku kontroli jednoczesnej,

– kwota łącznie i liczba spraw.";

"ZAŁĄCZNIK X

Wykaz, o którym mowa w art. 2d

Dane statystyczne wymagane zgodnie z art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE w odniesieniu do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji, dotyczącej kategorii dochodu i kapitału, o których mowa w art. 8. ust. 1 dyrektywy, obejmują następujące informacje:

– w przypadku wszystkich kategorii dochodu i kapitału, o których mowa w art. 8 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE: dane statystyczne na temat wiadomości i podatnika,

– w przypadku dochodów z zatrudnienia i wynagrodzeń dyrektorów: dane statystyczne na temat wiadomości i odbiorcy, wiadomości i płatnika, odbiorcy i relacji, płatnika i relacji, odbiorcy i dochodów,

– w przypadku świadczeń emerytalnych i rentowych: dane statystyczne na temat wiadomości i odbiorcy, wiadomości i płatnika, odbiorcy, płatnika, programu, dochodów,

– w przypadku produktów ubezpieczenia na życie: dane statystyczne na temat wiadomości i polisy, ogólnej polisy, wydarzenia,

– w przypadku własności nieruchomości i dochodów z tego tytułu: dane statystyczne na temat wiadomości i strony, strony ogółem, wielkości i wartości nieruchomości, wielkości i wartości transakcji, wielkości i wartości pożyczek, wielkości i wartości dochodu z posiadanych praw,

– w przypadku dochodów z opłat licencyjnych: dane statystyczne na temat wiadomości i odbiorcy, wiadomości i płatnika, odbiorcy i dochodów,

– w przypadku statusu wiadomości: dane statystyczne dotyczące tego statusu oraz informacji o błędach,

– w przypadku wiadomości niezawierających danych: dane statystyczne dotyczące tych wiadomości."

ZAŁĄCZNIK  II

Tytuł pkt b) załącznika V otrzymuje brzmienie:

"b) w odniesieniu do zasadniczej części w przypadku przekazywania informacji na temat dochodów z zatrudnienia, wynagrodzeń dyrektorów lub opłat licencyjnych:"

ZAŁĄCZNIK  III

Dodaje się załączniki XIV, XV i XVI w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK XIV

Format elektroniczny, o którym mowa w art. 2 ust. 3

Format elektroniczny służący do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji na podstawie art. 8ac ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE jest zgodny z następującą strukturą drzewa i zawiera następujące elementy i atrybuty 6 :

grafika

"ZAŁĄCZNIK XV

Wykaz, o którym mowa w art. 2d

Dane statystyczne wymagane zgodnie z art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE w odniesieniu do obowiązkowej wymiany informacji prowadzonej na podstawie art. 8ac ust. 2 tej dyrektywy obejmują następujące informacje:

– dane statystyczne, z podziałem na wiadomości, dotyczące łącznej liczby zgłoszeń otrzymanych od raportujących operatorów platform do celów obowiązkowej automatycznej wymiany informacji;

– dane statystyczne, z podziałem na wiadomości, dotyczące łącznej liczby zgłoszeń otrzymanych od każdego innego państwa członkowskiego;

– dane statystyczne, z podziałem na sprzedawców podlegających raportowaniu,- dotyczące rodzaju sprzedawcy podlegającego raportowaniu, numeru identyfikacyjnego podatnika lub jego funkcjonalnego odpowiednika, państwa członkowskiego siedziby sprzedawcy podlegającego raportowaniu i przyczyny wymiany; państwa członkowskiego siedziby sprzedawcy podlegającego raportowaniu lub państwa członkowskiego, w którym znajduje się nieruchomość;

– dane statystyczne, z podziałem na raportujących operatorów platform, dotyczące odpowiedniego rodzaju działalności i wynagrodzenia oraz rodzaju grupy obiektów najmu.";

"ZAŁĄCZNIK XVI

Formularz, o którym mowa w art. 2f ust. 1

Formularz, który ma być stosowany do przekazywania informacji na temat wyłączonych operatorów platform na podstawie art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE oraz do przekazywania informacji na temat zagranicznych operatorów platform na podstawie sekcji IV część F pkt 2 i 4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, zawiera następujące pola:

(a) Nazwa wyłączonego operatora platformy

(b) Adres pocztowy wyłączonego operatora platformy

(c) Adres elektroniczny, w tym strony internetowe wyłączonego operatora platformy

(d) Numer NIP nadany wyłączonemu operatorowi platformy, jeżeli jest dostępny

(e) Państwo członkowskie, któremu przedstawiono stosowne informacje zgodnie z sekcją I część A pkt 3 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz

(f) Rok podatkowy, od którego przyznano status wyłączonego operatora platformy.

Format indywidualnego numeru identyfikacyjnego dla zagranicznych operatorów platform

Indywidualny numer identyfikacyjny składa się z następującego 12-cyfrowego formatu: CCYYYXXXXXX, gdzie: CC oznacza kod ISO państwa członkowskiego wydającego indywidualny numer identyfikacyjny; YYYY oznacza rok, w którym zagraniczny operator platformy rejestruje się w państwie członkowskim, w którym dokonuje jednorazowej rejestracji; XXXXXX to niepowtarzalny ciąg znaków składający się z liter lub cyfr.

Okres zatrzymywania niektórych informacji skreślonych lub usuniętych z centralnego rejestru

1. W przypadku gdy rejestracja raportującego operatora platformy w rozumieniu sekcji I część A pkt 4 lit. b) załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, zmienionej dyrektywą (UE) 2021/514, zostaje cofnięta zgodnie z sekcją IV część F pkt 7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, państwo członkowskie jednorazowej rejestracji skreśla raportującego operatora platformy z centralnego rejestru. W centralnym rejestrze zatrzymuje się usunięte informacje, o których mowa w sekcji IV część F pkt 2 i 4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od daty usunięcia.

2. Zapisane w centralnym rejestrze informacje dotyczące wyłączonych operatorów platform zostaną usunięte, jeżeli wyłączony operator platformy w rozumieniu sekcji I część A pkt 3 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE zmienionej dyrektywą (UE) 2021/514 nie wykaże co roku w sposób zadowalający właściwy organ państwa członkowskiego, któremu - zgodnie z przepisami określonymi w sekcji III część A pkt 1-3 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE - musiałby w innym przypadku dokonać zgłoszenia, że cały model biznesowy tej platformy jest taki, iż nie obejmuje ona sprzedawców podlegających raportowaniu. Centralny rejestr zatrzymuje usunięte informacje, o których mowa w lit. a)-f) załącznika XVI do niniejszego rozporządzenia, przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od daty usunięcia zapisanych informacji."

1 Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1.
2 Dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz.U. L 104 z 25.3.2021, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2378 z dnia 15 grudnia 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1156/2012 (Dz.U. L 332 z 18.12.2015, s. 1)
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 W wykorzystanym w danej sprawie formularzu muszą znaleźć się jednak wyłącznie pola rzeczywiście wypełniane w tej sprawie.
6 W wykorzystanym w danej sprawie elektronicznym formacie muszą znaleźć się jednak wyłącznie elementy i atrybuty rzeczywiście mające zastosowanie w tej sprawie, w związku z wykonaniem zasad dotyczących należytej staranności i sprawozdawczości zawartych w sekcji II i III załącznika V do dyrektywy Rady 2011/16/UE zmienionej dyrektywą Rady (UE) 2021/514.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.231.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1467 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy
Data aktu: 05/09/2022
Data ogłoszenia: 06/09/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023, 26/09/2022