Rozporządzenie wykonawcze 2022/1467 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1467
z dnia 5 września 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/779/EWG 1 , w szczególności jej art. 20 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2011/16/UE została zmieniona dyrektywą Rady (UE) 2021/514 2  w celu poprawy przepisów, które odnoszą się do wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej, poprzez wprowadzenie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji zgłaszanych przez operatorów platform.

(2) Należy zatem dostosować do tych zmian rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2378 3 . Automatyczna wymiana informacji zgodnie z art. 8ac ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE powinna odbywać się przy użyciu standardowego formatu elektronicznego.

(3) Zgodnie z dyrektywą 2011/16/UE konieczne jest również określenie ustaleń praktycznych dotyczących rejestracji i identyfikacji niektórych raportujących operatorów platform zgodnie z art. 8ac ust. 4.

(4) Zgodnie z art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE należy ustanowić centralny rejestr służący do rejestrowania informacji podlegających powiadomieniu zgodnie z art. 8ac ust. 5 i przekazywanych zgodnie z sekcją IV część F pkt 2 i 4 załącznika V. Centralny rejestr należy udostępnić właściwym organom państw członkowskich. Do przekazywania i rejestrowania takich informacji należy stosować standardowy formularz.

(5) W art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE przewidziano wykaz danych statystycznych, które państwa członkowskie mają przekazywać do celów jej oceny. Ze względu na spójność i pewność prawa datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania określonej w art. 2 ust. 1 akapit drugi dyrektywy (UE) 2021/514.

(6) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych w sprawie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2378 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Format elektroniczny, który ma być stosowany do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji na podstawie art. 8ac ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE, jest zgodny z załącznikiem XIV do niniejszego rozporządzenia.";

2)
w art. 2d ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Wykaz danych statystycznych wymaganych w odniesieniu do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji, zgodnie z art. 8ac dyrektywy 2011/16/UE, określono w załączniku XV do niniejszego rozporządzenia.";

3)
dodaje się art. 2f w brzmieniu:

"Artykuł 2f

Standardowe formularze do przekazywania informacji na temat wyłączonych operatorów platform i zagranicznych operatorów platform do centralnego rejestru, format indywidualnego numeru identyfikacyjnego zagranicznych operatorów platform oraz okres zatrzymywania informacji skreślonych z centralnego rejestru

1. Formularz, który ma być stosowany do przekazywania informacji na temat wyłączonych operatorów platform i zagranicznych operatorów platform do centralnego rejestru zgodnie z art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE, jest zgodny z załącznikiem XVI do niniejszego rozporządzenia.

2. Kluczowymi elementami, które należy rejestrować w centralnym rejestrze, zgodnie z art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE, są informacje wymienione w sekcji IV część F pkt 2 i 4 załącznika V do tej dyrektywy oraz w załączniku XVI do niniejszego rozporządzenia. Ustanowienie centralnego rejestru i przetwarzanie danych osobowych prowadzone w ramach centralnego rejestru przez Komisję w imieniu właściwych organów państw członkowskich będzie zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 * i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 * . Właściwe organy państw członkowskich uznaje się za administratorów danych, a Komisję za podmiot przetwarzający dane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679.

3. Format indywidualnego numeru identyfikacyjnego dla zagranicznych operatorów platform w rozumieniu art. 8ac ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE określono w załączniku XVI do niniejszego rozporządzenia.

4. Okres zatrzymywania informacji skreślonych z centralnego rejestru zgodnie z sekcją IV część F pkt 5 lit. d) załącznika V i art. 8ac ust. 5 dyrektywy 2011/16/UE określono w załączniku XVI do niniejszego rozporządzenia.";

4)
załączniki I, IX i X zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
5)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
6)
dodaje się załączniki XIV, XV i XVI, zawarte w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Załączniki I, IX i X otrzymują brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

Formularz, o którym mowa w art. 1 ust. 2

Formularz wniosków o udzielenie informacji i o przeprowadzenie postępowania administracyjnego zgodnie z art. 5 i 5a dyrektywy 2011/16/UE oraz odpowiedzi na takie wnioski, potwierdzenia odbioru, wniosków o dodatkowe informacje ogólne, oświadczeń o niemożności udzielenia informacji lub o odrzuceniu wniosku zgodnie z art. 7 dyrektywy 2011/16/UE zawiera następujące pola 5 :

– Podstawa prawna

– Numer referencyjny

– Data

– Nazwa organu wnioskującego lub organu współpracującego

– Tożsamość osoby będącej przedmiotem sprawdzania lub dochodzenia

– Ogólny opis sprawy i, w stosownych przypadkach, szczególne informacje ogólne, które mogą umożliwić ocenę przewidywalnego znaczenia informacji, których dotyczy wniosek, dla administracji i dla egzekwowania przepisów krajowych państw członkowskich dotyczących podatków, o których mowa w art. 2 dyrektywy 2011/16/UE.

– Cel podatkowy wniosku o informacje

– Okres objęty postępowaniem

– Nazwisko i adres osoby, co do której uważa się, że znajduje się w posiadaniu informacji, których dotyczy wniosek

– Spełnienie wymogów prawnych określonych w art. 16 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE

– Spełnienie wymogów prawnych określonych w art. 17 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE

– Uzasadniony wniosek o przeprowadzenie postępowania administracyjnego i przyczyny odmowy przeprowadzenia postępowania administracyjnego, którego dotyczył wniosek

– Potwierdzenie odbioru wniosku o udzielenie informacji

– Wniosek o dodatkowe informacje ogólne

– Powody niemożności lub odmowy udzielenia informacji

– Przyczyny nieudzielenia odpowiedzi na wniosek w stosownym terminie oraz termin, w którym właściwy organ spodziewa się udzielić odpowiedzi

– Szczegółowy opis grupy."

"ZAŁĄCZNIK IX

Wykaz, o którym mowa w art. 2d

Dane statystyczne wymagane zgodnie z art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE w odniesieniu do wszystkich form współpracy administracyjnej innych niż obowiązkowa automatyczna wymiana informacji obejmują następujące informacje:

– wskazanie państwa członkowskiego,

– rok,

– część A: statystyki z podziałem na państwa członkowskie dotyczące wymiany informacji

– wymiany informacji na wniosek (art. 5, 6 i 7 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków,

– liczba otrzymanych odpowiedzi,

– liczba pełnych odpowiedzi otrzymanych w przewidzianym prawem terminie,

– liczba odpowiedzi, w przypadku których (część lub całość) informacji otrzymano w ciągu dwóch miesięcy,

– liczba otrzymanych wniosków,

– liczba wysłanych odpowiedzi,

– liczba odmów na podstawie art. 17 dyrektywy 2011/16/UE,

– wymiany informacji na temat wniosku grupowego (art. 5a dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków grupowych,

– liczba otrzymanych odpowiedzi dotyczących grupy,

– liczba pełnych odpowiedzi dotyczących grupy otrzymanych w przewidzianym prawem terminie,

– liczba odpowiedzi dotyczących grupy, w przypadku których (część lub całość) informacji otrzymano w ciągu dwóch miesięcy,

– liczba otrzymanych wniosków grupowych,

– liczba wysłanych odpowiedzi dotyczących grupy,

– liczba odmów dotyczących grupy na podstawie art. 17 dyrektywy 2011/16/UE,

– spontanicznej wymiany informacji (art. 9 i 10 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wiadomości wysłanych w ramach spontanicznej wymiany informacji,

– liczba wiadomości otrzymanych w ramach spontanicznej wymiany informacji,

– część B: statystyki dotyczące innych form współpracy administracyjnej:

– dotyczące obecności w urzędach administracyjnych oraz udziału w postępowaniu administracyjnym (art. 11 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba obecności urzędników przyjeżdżających do urzędów administracyjnych oraz biorących udział w postępowaniach administracyjnych,

– liczba obecności urzędników wyjeżdżających z urzędów administracyjnych oraz biorących udział w postępowaniach administracyjnych,

– dotyczące kontroli jednoczesnych (art. 12 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba kontroli jednoczesnych zainicjowanych przez dane państwo członkowskie,

– liczba kontroli jednoczesnych, w których dane państwo członkowskie brało udział,

– dotyczące wniosków o doręczenie (art. 13 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków o doręczenie,

– liczba otrzymanych wniosków o doręczenie,

– dotyczące informacji zwrotnych (art. 14 dyrektywy 2011/16/UE):

– liczba wysłanych wniosków o informacje zwrotne,

– liczba otrzymanych informacji zwrotnych,

– liczba otrzymanych wniosków o informacje zwrotne,

– liczba wysłanych informacji zwrotnych,

– część C: - statystyki dotyczące szacunkowych dodatkowych dochodów lub wzrostu ustalonego podatku w wyniku współpracy administracyjnej. Podanie informacji wymienionych w tej części jest fakultatywne:

– w wyniku wymiany informacji na wniosek,

– w wyniku spontanicznej wymiany informacji,

– w wyniku kontroli jednoczesnej,

– kwota łącznie i liczba spraw.";

"ZAŁĄCZNIK X

Wykaz, o którym mowa w art. 2d

Dane statystyczne wymagane zgodnie z art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE w odniesieniu do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji, dotyczącej kategorii dochodu i kapitału, o których mowa w art. 8. ust. 1 dyrektywy, obejmują następujące informacje:

– w przypadku wszystkich kategorii dochodu i kapitału, o których mowa w art. 8 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE: dane statystyczne na temat wiadomości i podatnika,

– w przypadku dochodów z zatrudnienia i wynagrodzeń dyrektorów: dane statystyczne na temat wiadomości i odbiorcy, wiadomości i płatnika, odbiorcy i relacji, płatnika i relacji, odbiorcy i dochodów,

– w przypadku świadczeń emerytalnych i rentowych: dane statystyczne na temat wiadomości i odbiorcy, wiadomości i płatnika, odbiorcy, płatnika, programu, dochodów,

– w przypadku produktów ubezpieczenia na życie: dane statystyczne na temat wiadomości i polisy, ogólnej polisy, wydarzenia,

– w przypadku własności nieruchomości i dochodów z tego tytułu: dane statystyczne na temat wiadomości i strony, strony ogółem, wielkości i wartości nieruchomości, wielkości i wartości transakcji, wielkości i wartości pożyczek, wielkości i wartości dochodu z posiadanych praw,

– w przypadku dochodów z opłat licencyjnych: dane statystyczne na temat wiadomości i odbiorcy, wiadomości i płatnika, odbiorcy i dochodów,

– w przypadku statusu wiadomości: dane statystyczne dotyczące tego statusu oraz informacji o błędach,

– w przypadku wiadomości niezawierających danych: dane statystyczne dotyczące tych wiadomości."

ZAŁĄCZNIK  II

Tytuł pkt b) załącznika V otrzymuje brzmienie:

"b) w odniesieniu do zasadniczej części w przypadku przekazywania informacji na temat dochodów z zatrudnienia, wynagrodzeń dyrektorów lub opłat licencyjnych:"

ZAŁĄCZNIK  III

Dodaje się załączniki XIV, XV i XVI w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK XIV

Format elektroniczny, o którym mowa w art. 2 ust. 3

Format elektroniczny służący do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji na podstawie art. 8ac ust. 2 dyrektywy 2011/16/UE jest zgodny z następującą strukturą drzewa i zawiera następujące elementy i atrybuty 6 :

grafika

"ZAŁĄCZNIK XV

Wykaz, o którym mowa w art. 2d

Dane statystyczne wymagane zgodnie z art. 23 ust. 4 dyrektywy 2011/16/UE w odniesieniu do obowiązkowej wymiany informacji prowadzonej na podstawie art. 8ac ust. 2 tej dyrektywy obejmują następujące informacje:

– dane statystyczne, z podziałem na wiadomości, dotyczące łącznej liczby zgłoszeń otrzymanych od raportujących operatorów platform do celów obowiązkowej automatycznej wymiany informacji;

– dane statystyczne, z podziałem na wiadomości, dotyczące łącznej liczby zgłoszeń otrzymanych od każdego innego państwa członkowskiego;

– dane statystyczne, z podziałem na sprzedawców podlegających raportowaniu,- dotyczące rodzaju sprzedawcy podlegającego raportowaniu, numeru identyfikacyjnego podatnika lub jego funkcjonalnego odpowiednika, państwa członkowskiego siedziby sprzedawcy podlegającego raportowaniu i przyczyny wymiany; państwa członkowskiego siedziby sprzedawcy podlegającego raportowaniu lub państwa członkowskiego, w którym znajduje się nieruchomość;

– dane statystyczne, z podziałem na raportujących operatorów platform, dotyczące odpowiedniego rodzaju działalności i wynagrodzenia oraz rodzaju grupy obiektów najmu.";

"ZAŁĄCZNIK XVI

Formularz, o którym mowa w art. 2f ust. 1

Formularz, który ma być stosowany do przekazywania informacji na temat wyłączonych operatorów platform na podstawie art. 8ac ust. 6 dyrektywy 2011/16/UE oraz do przekazywania informacji na temat zagranicznych operatorów platform na podstawie sekcji IV część F pkt 2 i 4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, zawiera następujące pola:

(a) Nazwa wyłączonego operatora platformy

(b) Adres pocztowy wyłączonego operatora platformy

(c) Adres elektroniczny, w tym strony internetowe wyłączonego operatora platformy

(d) Numer NIP nadany wyłączonemu operatorowi platformy, jeżeli jest dostępny

(e) Państwo członkowskie, któremu przedstawiono stosowne informacje zgodnie z sekcją I część A pkt 3 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz

(f) Rok podatkowy, od którego przyznano status wyłączonego operatora platformy.

Format indywidualnego numeru identyfikacyjnego dla zagranicznych operatorów platform

Indywidualny numer identyfikacyjny składa się z następującego 12-cyfrowego formatu: CCYYYXXXXXX, gdzie: CC oznacza kod ISO państwa członkowskiego wydającego indywidualny numer identyfikacyjny; YYYY oznacza rok, w którym zagraniczny operator platformy rejestruje się w państwie członkowskim, w którym dokonuje jednorazowej rejestracji; XXXXXX to niepowtarzalny ciąg znaków składający się z liter lub cyfr.

Okres zatrzymywania niektórych informacji skreślonych lub usuniętych z centralnego rejestru

1. W przypadku gdy rejestracja raportującego operatora platformy w rozumieniu sekcji I część A pkt 4 lit. b) załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, zmienionej dyrektywą (UE) 2021/514, zostaje cofnięta zgodnie z sekcją IV część F pkt 7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, państwo członkowskie jednorazowej rejestracji skreśla raportującego operatora platformy z centralnego rejestru. W centralnym rejestrze zatrzymuje się usunięte informacje, o których mowa w sekcji IV część F pkt 2 i 4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od daty usunięcia.

2. Zapisane w centralnym rejestrze informacje dotyczące wyłączonych operatorów platform zostaną usunięte, jeżeli wyłączony operator platformy w rozumieniu sekcji I część A pkt 3 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE zmienionej dyrektywą (UE) 2021/514 nie wykaże co roku w sposób zadowalający właściwy organ państwa członkowskiego, któremu - zgodnie z przepisami określonymi w sekcji III część A pkt 1-3 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE - musiałby w innym przypadku dokonać zgłoszenia, że cały model biznesowy tej platformy jest taki, iż nie obejmuje ona sprzedawców podlegających raportowaniu. Centralny rejestr zatrzymuje usunięte informacje, o których mowa w lit. a)-f) załącznika XVI do niniejszego rozporządzenia, przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od daty usunięcia zapisanych informacji."

1 Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1.
2 Dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz.U. L 104 z 25.3.2021, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2378 z dnia 15 grudnia 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1156/2012 (Dz.U. L 332 z 18.12.2015, s. 1)
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 W wykorzystanym w danej sprawie formularzu muszą znaleźć się jednak wyłącznie pola rzeczywiście wypełniane w tej sprawie.
6 W wykorzystanym w danej sprawie elektronicznym formacie muszą znaleźć się jednak wyłącznie elementy i atrybuty rzeczywiście mające zastosowanie w tej sprawie, w związku z wykonaniem zasad dotyczących należytej staranności i sprawozdawczości zawartych w sekcji II i III załącznika V do dyrektywy Rady 2011/16/UE zmienionej dyrektywą Rady (UE) 2021/514.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.231.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1467 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy
Data aktu: 05/09/2022
Data ogłoszenia: 06/09/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023, 26/09/2022