uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 w szczególności jego art. 30 ust. 1 i art. 41 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG 2 , w szczególności jego art. 128 ust. 1,
(1) Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) nie został wymieniony jako agrofag kwarantannowy dla Unii, agrofag kwarantannowy dla stref chronionych ani regulowany agrofag niekwarantannowy dla Unii w rozumieniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 3 .
(2) W 2016 r. Włochy poinformowały Komisję, że stwierdzono pierwsze wystąpienie Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) w obszarze upraw ryżu położonym w północnych Włoszech. Od tego czasu stwierdzono jego występowanie na kolejnych polach ryżowych, a najpoważniejsze porażenia doprowadziły do strat w uprawach na poziomie do 50 % normalnej produkcji.
(3) W 2017 r. Włochy przyjęły środki urzędowe w celu zapobieżenia dalszemu wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) na ich terytorium 4 . Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) występuje głównie wraz z roślinami ukorzenionymi z gatunku Oryza sativa L. uprawianymi w glebie i przeznaczonymi do sadzenia. Występuje również z innymi roślinami żywicielskimi, takimi jak jęczmień, ale w mniejszym stopniu niż z roślinami ukorzenionymi z gatunku Oryza sativa L.
(4) Włochy są obecnie jedynym państwem członkowskim, w którym potwierdzono obecność Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield). W oparciu o ocenę ryzyka przeprowadzoną przez Włochy w 2018 r. 5 stwierdzono, że agrofag ten spełnia kryteria określone w sekcji 3 podsekcja 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031. Uznano zatem, że należy konieczne wprowadzić środki tymczasowe przeciwko temu agrofagowi. Środki te powinny obejmować główne drogi rozprzestrzeniania tego agrofaga, takie jak rośliny przeznaczone do sadzenia, gleba, maszyny i narzędzia oraz przenoszenie przy udziale człowieka.
(5) W jednym z regionów wspomnianego obszaru uprawy ryżu we Włoszech stwierdzono, że zwalczenie Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) nie jest już możliwe. Włochom należy zatem zezwolić na zastosowanie w tym regionie środków służących ograniczeniu rozprzestrzeniania agrofaga zamiast jego zwalczaniu. Celem tych środków powinno być utrzymanie stabilnego poziomu Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield). Jednak jeżeli z kontroli występowania wyniknie, że poziomy Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) rosną, należało będzie zastosować środki służącego jego zwalczaniu, aby ponownie zmniejszyć jego poziomy i zapobiec rozprzestrzenianiu.
(6) Aby działania wszystkich możliwych zainteresowanych stron były skuteczniejsze, państwa członkowskie powinny poinformować opinię publiczną i odpowiednie podmioty profesjonalne o zagrożeniu ze strony Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) oraz o środkach zastosowanych w celu zwalczania tego agrofaga. Państwa członkowskie powinny w szczególności zwiększyć świadomość zagrożenia rozprzestrzeniania się tego agrofaga za pośrednictwem obuwia i pojazdów, ponieważ są to sposoby, do których ogół społeczeństwa przyczynia się najczęściej.
(7) Aby wcześnie wykryć możliwe pojawienie się Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) na wczesnym etapie i zapobiec jego rozprzestrzenianiu się na resztę terytorium Unii, obszary wyznaczone i rośliny żywicielskie poza tymi obszarami należy objąć kontrolami występowania. Państwa członkowskie powinny przeprowadzać co roku kontrole występowania w oparciu o ocenę ryzyka wprowadzenia Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield).
(8) W świetle dowodów zebranych we Włoszech i szerokiego występowania Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) w państwach trzecich uprawiających ryż należy sprawdzać, czy w tych państwach trzecich przestrzega się określonych warunków w odniesieniu do roślin ukorzenionych z gatunku Oryza sativa L. przeznaczonych do sadzenia przed wprowadzeniem tych roślin do Unii. W szczególności warunki te powinny obejmować brak tego agrofaga w punkcie lub miejscu produkcji, przeprowadzanie kontroli urzędowych i niezbędne oświadczenia w ramach świadectw fitosanitarnych. Spełnienie tych warunków jest niezbędne do zapewnienia, aby rośliny te był wolne od Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield).
(9) Należy również poddać rośliny ukorzenione przeznaczone do sadzenia z gatunku Oryza sativa L. kontroli wzrokowej i - w przypadku stwierdzenia objawów porażenia Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) - pobraniu próbek i badaniom na obecność agrofaga w celu wykrycia jego ewentualnej obecności.
(10) Należy również przewidzieć środki dotyczące przemieszczania wewnątrz Unii roślin ukorzenionych z gatunku Oryza sativa L. pochodzących z Unii. Aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony fitosanitarnej, przemieszczanie tych roślin i gleby z obszarów wyznaczonych do reszty terytorium Unii powinno zostać zakazane.
(11) Niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać przez odpowiedni okres, który umożliwi jego przegląd, jak również przegląd dotyczący obecności i rozprzestrzeniania Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield).
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.206.16 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1372 w sprawie środków tymczasowych zapobiegających zawleczeniu, przemieszczaniu i rozprzestrzenianiu oraz rozmnażaniu i uwalnianiu w Unii Meloidogyne graminicola (Golden & Birchfield) |
| Data aktu: | 05/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 08/08/2022 |
| Data wejścia w życie: | 28/08/2022 |