Rozporządzenie wykonawcze 2022/1177 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683 poprzez wprowadzenie i aktualizację, we wzorach dokumentu informacyjnego i świadectwa zgodności w formie papierowej, pozycji dotyczących niektórych systemów bezpieczeństwa oraz dostosowanie systemu numeracji świadectw homologacji typu pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1177
z dnia 7 lipca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683 poprzez wprowadzenie i aktualizację, we wzorach dokumentu informacyjnego i świadectwa zgodności w formie papierowej, pozycji dotyczących niektórych systemów bezpieczeństwa oraz dostosowanie systemu numeracji świadectw homologacji typu pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 4, art. 28 ust. 3, art. 36 ust. 4 i art. 38 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 2  ustanowiono znormalizowany format dokumentów stosowanych do celów homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów poprzez określenie wzorów dokumentu informacyjnego, świadectw unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu i świadectw zgodności w formie papierowej.

(2) Należy zmienić wzory dokumentów informacyjnych zawarte w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683, aby uwzględnić nowe wymogi wprowadzone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 3  oraz aktami prawnymi przyjętymi na jego podstawie.

(3) Aby umożliwić spójne podejście w odniesieniu do numeracji świadectw homologacji, konieczna jest ponadto zmiana systemu numeracji określonego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 w celu odzwierciedlenia zmian regulacyjnych wynikających z rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Należy również zmienić załącznik V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683, ustanawiający wzór znaku homologacji typu UE komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, poprzez aktualizację odniesienia do rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(5) W rozporządzeniu (UE) 2019/2144 nałożono wymóg wyposażenia nowych pojazdów w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym system awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, system inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz rejestrator danych na temat zdarzeń. Należy wymagać, aby świadectwo zgodności wskazywało, które układy są zamontowane w pojeździe. Należy zatem dodać odpowiednie pozycje do wzorów świadectwa zgodności w formie papierowej określonych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683.

(7) Aby zapewnić organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i organom rejestracyjnym państw członkowskich oraz producentom wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie zmian do świadectwa zgodności w formie papierowej w ich odpowiednich systemach, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania załącznika V.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/683

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
3)
w załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia;
4)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia;
5)
w załączniku VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Załącznik V stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w objaśnieniach wprowadza się następujące zmiany:
a)
objaśnienie (12) otrzymuje brzmienie:

"(12) Zgodnie z definicjami w załączniku XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.24 (rozstaw osi) i 1.25 (odstęp między osiami) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1). W przypadku przyczepy z osią centralną oś sprzęgu uważa się za oś najbardziej wysuniętą do przodu.";

b)
objaśnienie (14) otrzymuje brzmienie:

"(14) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1)";

c)
objaśnienie (18) otrzymuje brzmienie:

"(18) Termin nr 6.1 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja F. W przypadku przyczep długości podaje się w sposób określony w normie ISO 612:1978 pkt 6.1.2.";

d)
objaśnienia (20) i (21) otrzymują brzmienie:

"(20) Termin nr 6.2 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja F.

(21) Termin nr 6.3 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja F.";

e)
objaśnienie (30) otrzymuje brzmienie:

"(30) Zgodnie z definicją w pkt 1.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A.";

f)
objaśnienie (122) otrzymuje brzmienie:

"(122) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/646 z dnia 19 kwietnia 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (Dz.U. L 133 z 20.4.2021, s. 31)";

g)
objaśnienie (123) otrzymuje brzmienie:

"(123) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11)";

h)
objaśnienie (124) otrzymuje brzmienie:

"(124) Reglamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)-

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania [2016/194] (Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1).";

i)
objaśnienie (157) otrzymuje brzmienie:

"(157) Pozycje 4 i 4.1 należy wypełnić zgodnie z definicjami określonymi odpowiednio w pkt 1.24 (rozstaw osi) i 1.25 (odstęp między osiami) w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A.";

j)
objaśnienie (174) otrzymuje brzmienie:

"(174) Jeżeli chodzi o termin »punkt sprzęgu« o numerze »0«, zob. rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, Załącznik II, część 2, sekcja A pkt 1.3.1.2.";

k)
skreśla się objaśnienia (31), (55), (79), (89), (90) i (91);
l)
dodaje się nowe objaśnienie (181) w brzmieniu:

"(181) Systemy homologowane zgodnie z wymogami określonymi w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858. Akronimy odpowiadają systemom, o których mowa w pkt 6.7, 7.4, 8.12, 10.1.1, 12.2.4, 12.6.5, 12.8, 12.11, 12.12, 12.13, 12.16, 12.17 i 17";

2)
pkt 2.2.1.3 otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.3. Referencyjny rozstaw osi naczepy (zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535), załącznik XIII, część 2, sekcja E, pkt 3.2:";

3)
pkt 2.6.2 otrzymuje brzmienie:

"2.6.2. Masa wyposażenia dodatkowego (zob. definicja w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.4:";

4)
dodaje się pkt 2.11.4.1 i 2.11.4.2 w brzmieniu:

"2.11.4.1. Maksymalny stosunek zwisu sprzęgu (34) do rozstawu osi: ..

2.11.4.2. Maksymalna wartość V: kN.";

5)
pkt 2.13 otrzymuje brzmienie:

"2.13. Tylne wychylenie (odpowiednio rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja C pkt 8 i sekcja D pkt 7):";

6)
pkt 2.14.1 otrzymuje brzmienie:

"2.14.1. Stosunek mocy silnika do maksymalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja C pkt 6): kW/kg.";

7)
pkt 3.2.18.1 otrzymuje brzmienie:

"3.2.18.1. Numer świadectw(-a) homologacji typu: .";

8)
pkt 4.11.2 otrzymuje brzmienie:

"4.11.2. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 7.6 (wartość deklarowana przez producenta):";

9)
dodaje się pkt 4.11.4, 4.11.5 i 4.11.6 w brzmieniu:

"4.11.4. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 6.1.1:.

4.11.5. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 6.1.2:.

4.11.6. Informacje dotyczące sygnalizatora zmiany biegów w podręczniku użytkownika pojazdu: .";

10)
dodaje się pkt 6.7, 6.7.1 i 6.7.2 w brzmieniu:

"6.7. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

6.7.1. Występowanie: tak/nie (4)

6.7.2. Szczegółowy opis systemu monitorowania ciśnienia w oponach: ...";

11)
dodaje się pkt 7.4-7.6.3 w brzmieniu:

"7.4. System awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (ELKS)

7.4.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.4.2. Opis techniczny lub rysunek techniczny systemu: ..

7.4.3. Środki ręcznej dezaktywacji ELKS

7.4.4. Opis automatycznej dezaktywacji (jeżeli zainstalowano):.

7.4.5. Opis automatycznego zatrzymania działania (jeżeli zainstalowano):.

7.5. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS)

7.5.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.5.2. Zakres prędkości, w którym działa LDWS:.

7.5.3. Opis techniczny i rysunek techniczny LDWS:.

7.6. Korekcyjna funkcja sterowania kierunkowego (CDCF)

7.6.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.6.2. Zakres prędkości, w którym działa CDCF:.

7.6.3. Opis techniczny i rysunek systemu (w szczególności jeżeli system wykorzystuje układ kierowniczy lub hamulcowy): .";

12)
pkt 8.6 otrzymuje brzmienie:

"8.6. Obliczenia i krzywe zgodnie, odpowiednio, z regulaminem nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) (124), załącznik 10 lub w stosownych przypadkach załącznik 14, lub z regulaminem ONZ 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) (125), załącznik 5: .";

13)
pkt 8.9 otrzymuje brzmienie:

"8.9. Krótki opis układu hamulcowego, o którym mowa odpowiednio w regulaminie ONZ nr 13 załącznik 2 pkt 12 lub w regulaminie ONZ nr 13-H załącznik 1 pkt 14: .";

14)
dodaje się pkt 8.12, 8.12.1 i 8.12.2 w brzmieniu:

"8.12. Zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS)

8.12.1. Występowanie: tak/nie (4)

8.12.2. Szczegółowy opis zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego:.";

15)
pkt 9.14-9.14.4 otrzymują brzmienie:

"9.14. Miejsca przeznaczone do zamocowania przednich i tylnych tablic rejestracyjnych (w stosownych przypadkach podać zakresy oraz dołączyć rysunki):.

9.14.1. Odległość dolnej i górnej krawędzi od nawierzchni drogi: ..

9.14.2. Lokalizacja boczna lewej i prawej krawędzi:.

9.14.3. Liczba standardowych miejsc na tablicę rejestracyjną:.

9.14.4. Liczba dodatkowych lub alternatywnych miejsc na tablicę rejestracyjną: .";

16)
po pkt 9.14.5 dodaje się punkty w brzmieniu:

"9.14.5.1. Miejsce na przednią tablicę rejestracyjną:.

9.14.5.2. Miejsce na tylną tablicę rejestracyjną:.

9.14.5.3. Miejsce na drugą tylną tablicę rejestracyjną: (w przypadku pojazdów kategorii O2, O3 i O4):.

9.14.5.4. Miejsca na dodatkowe lub alternatywne tablice rejestracyjne: .";

17)
pkt 9.14.6 i 9.14.7 otrzymują brzmienie:

"9.14.6. Odchylenie tablic od pionu:.

9.14.7. Kąty widoczności z krawędzi górnej, dolnej, lewej i prawej: .";

18)
pkt 9.16.2 otrzymuje brzmienie:

"9.16.2. Szczegółowe rysunki osłon kół i ich umiejscowienia w pojeździe, przedstawiające wymiary określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik V, część 2, rys. 1, z uwzględnieniem najwyższych wartości dla zespołu opona/koło: .";

19)
pkt 9.17.4 i 9.17.4.1 otrzymują brzmienie:

"9.17.4. Deklaracja producenta w sprawie zgodności z wymogami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik II, część 2:.

9.17.4.1. Należy wyjaśnić znaczenie znaków w członie opisującym pojazd (VDS) numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) oraz, w stosownych przypadkach, w członie VIN identyfikującym pojazd w celu spełnienia wymogów określonych w sekcji 5.3 normy ISO 3779:2009: .";

20)
dodaje się pkt 9.17.4.3 w brzmieniu:

"9.17.4.3. Tabliczka znamionowa dla pojazdu budowanego wieloetapowo: tak//nie (4)";

21)
pkt 9.20.2 otrzymuje brzmienie:

"9.20.2. Szczegółowe rysunki osłon przeciwrozbryzgowych kół i ich położenia w pojeździe, przedstawiające wymiary określone na rysunkach w dodatku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535, załącznik VIII, część 2, z uwzględnieniem maksymalnych wymiarów zespołu opona/koło: .";

22)
pkt 9.25.1 otrzymuje brzmienie:

"9.25.1. Szczegółowy opis techniczny (w tym fotografie i rysunki, jak również opis materiałów) części pojazdu, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja D pkt 1.4: .";

23)
dodaje się pkt 10.1.1 w brzmieniu:

"10.1.1. Awaryjny sygnał stopu (ESS): tak/nie (4)";

24)
dodaje się pkt 12.2.4, 12.2.4.1 i 12.2.4.2 w brzmieniu:

"12.2.4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (AIF)

12.2.4.1. Deklaracja producenta w sprawie zgodności zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1243(123): .";

12.2.4.2. Dokument instalacji dotyczący ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon";

25)
dodaje się pkt 12.6.5-12.6.5.5 w brzmieniu:

"12.6.5. System inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA)

12.6.5.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.6.5.2. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

12.6.5.2.1. Szczegółowy opis interfejsu SLIF: ...

12.6.5.2.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości: ...

12.6.5.3. Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF)

12.6.5.3.1. Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF: ...

12.6.5.3.2. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach: ...

12.6.5.4. Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF): ...

12.6.5.5. Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach: ...";

26)
dodaje się pkt 12.11-12.17.3 w brzmieniu:

"12.11. System ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW)

12.11.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.11.2. Szczegółowy opis systemu DDAW: ..

12.11.3. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego systemu DDAW: ...

12.12. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)

12.12.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.12.2. Szczegółowy opis systemu ADDW:.

12.12.3. Szczegółowy opis technicznych środków zapobiegających rozproszeniu uwagi, w stosownych przypadkach:.

12.13. System informujący o martwym polu (BSIS)

12.13.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.13.2. Szczegółowy opis systemu informującego o martwym polu:.

12.13.3. Numer homologacji typu BSIS homologowanego jako oddzielny zespół techniczny, w stosownych przypadkach:.

12.14. Cyberbezpieczeństwo

12.14.1. Ogólne cechy konstrukcyjne typu pojazdu, w tym:

a) układy pojazdu istotne z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa typu pojazdu;

b) komponenty tych układów istotne z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa;

c) interakcje tych układów z innymi układami w ramach typu pojazdu oraz z zewnętrznymi interfejsami

12.14.2. Schemat typu pojazdu ...

12.14.3. Numer świadectwa zgodności dla systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem: ...

12.14.4. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące rezultat oceny ryzyka pojazdu oraz zidentyfikowanych zagrożeń: ...

12.14.5. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, zawierające opis środków ograniczających wdrożonych w wymienionych układach lub w odniesieniu do typu pojazdu oraz sposobu, w jaki łagodzą one określone czynniki ryzyka: ..

12.14.6. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, zawierające opis zabezpieczenia specjalnych środowisk dotyczących oprogramowania, usług, aplikacji lub danych rynku wtórnego:.

12.14.7. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, zawierające opis testów zastosowanych w celu weryfikacji cyberbezpieczeństwa typu pojazdu i jego układów, a także wyniki tych testów:.

12.14.8. Opis uwzględnienia łańcucha dostaw w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa:.

12.15. Aktualizacja oprogramowania

12.15.1. Ogólne cechy konstrukcyjne typu pojazdu:.

12.15.2. Numer świadectwa zgodności dla systemu zarządzania aktualizacjami oprogramowania:.

12.15.3. Środki bezpieczeństwa

12.15.3.1. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące fakt, że proces aktualizacji będzie przeprowadzany w chroniony sposób:.

12.15.3.2. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące fakt, że RXSWIN na pojeź- dzie są chronione przed nieuprawnioną manipulacją:.

12.15.4. Bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania

12.15.4.1. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące fakt, że proces aktualizacji będzie przeprowadzany w bezpieczny sposób:.

12.14.4.2. Opis środków informowania użytkowników pojazdów o aktualizacji przed jej wykonaniem i po jej wykonaniu:.

12.15.5. Deklaracja producenta w sprawie zgodności z wymogami dotyczącymi systemu zarządzania aktualizacjami oprogramowania:.

12.16. Rejestrator danych na temat zdarzeń (EDR)

12.16.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.16.2. Rysunki lub fotografie ukazujące umiejscowienie i sposób umieszczenia rejestratora danych na temat zdarzeń w pojeździe: ..

12.16.3. Opis parametru uruchamiającego:.

12.16.4. Opis wszelkich innych istotnych parametrów (pojemność pamięci, odporność na duże zmniejszenia prędkości i naprężenia mechaniczne związane z silnym uderzeniem itp.): ..

12.16.5. Elementy i format danych przechowywane w rejestratorze danych na temat zdarzeń:

Element danych Przedział czasowy/czas zapisu (w stosunku do czasu zero) Częstotliwość próbkowania danych (próbki na sekundę) Minimalny zakres Dokładność Rozdzielczość

12.16.6. Instrukcja dotycząca odzyskiwania danych z rejestratora danych na temat zdarzeń:.

12.16.6.1. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/545 * : ręcznie/automatycznie (4)

12.16.7. Zgodność z wymogami technicznymi regulaminu ONZ nr 160:

12.16.7.1. Regulamin ONZ nr 160 - Numer homologacji:.

12.16.8. Numer homologacji typu EDR homologowanego jako oddzielny zespół techniczny, w stosownych przypadkach (należy wypełnić, jeżeli nie uzyskano homologacji na podstawie regulaminu ONZ nr 160, o którym mowa w pkt 12.16.7.1):.

12.17. System monitorowania dostępności kierowcy (DAM)

12.17.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.17.2. Metody wykrywania dostępności kierowcy:.

12.17.3. Pisemny opis lub rysunek przedstawiający informacje udzielane kierowcy: ."

27)
dodaje się pkt 17-17.11 w brzmieniu:

"17. SYSTEM ZAUTOMATYZOWANEJ JAZDY (ADS) tak/nie (4)

17.1. Opis ogólny ADS: ...

17.1.1. Projektowany zakres operacyjny/warunki brzegowe: ...

17.1.2. Podstawowe działanie (np. wykrywanie obiektów i zdarzeń oraz reakcja systemu (OEDR), planowanie itd.)):

17.2. Opis funkcji ADS:

17.2.1. Główne funkcje ADS (architektura funkcjonalna): ...

17.2.1.1. Funkcje wewnętrzne pojazdu: ...

17.2.1.2. Funkcje zewnętrzne pojazdu (np. system zaplecza, potrzebna infrastruktura zewnętrzna, potrzebne środki operacyjne): ...

17.3. Przegląd głównych komponentów ADS

17.3.1. Jednostki sterujące: ...

17.3.2. Czujniki i montaż czujników w pojeździe: ...

17.3.3. Siłowniki: ...

17.3.4. Mapy i pozycjonowanie: ...

17.3.5. Pozostały sprzęt: ...

17.4. Rozplanowanie i schematy ADS

17.4.1. Schemat rozplanowania systemu (np. schemat blokowy): ..

17.4.2. Wykaz i zarys schematyczny wzajemnych połączeń:.

17.5. Specyfikacje

17.5.1. Specyfikacje w warunkach normalnej eksploatacji:.

17.5.2. Specyfikacje w nadzwyczajnych sytuacjach:.

17.5.3. Kryteria akceptacji:.

17.5.4. Wykazywanie zgodności:.

17.6. Koncepcja bezpieczeństwa

17.6.1. Oświadczenie producenta, że pojazd nie stwarza nieuzasadnionego ryzyka:.

17.6.2. Zarys architektury oprogramowania (np. schemat blokowy):.

17.6.3. Sposoby określania realizacji logiki ADS:.

17.6.4. Ogólne wyjaśnienie dotyczące głównych zabezpieczeń projektowych wbudowanych w ADS i mających na celu zapewnienie bezpiecznego działania w warunkach awarii, zakłóceń w działaniu i przy wystąpieniu warunków wykraczających poza operacyjny obszar konstrukcji:.

17.6.5. Ogólny opis głównych zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii, strategii zmiany poziomu, w tym strategii ograniczania ryzyka (manewru minimalizującego ryzyko):.

17.6.6. Warunki skierowania żądania do operatora pokładowego lub operatora interwencji zdalnej:.

17.6.7. Koncepcja interakcji człowiek-maszyna z osobami znajdującymi się w pojeździe, operatorem pokładowym i operatorem interwencji zdalnej, w tym ochrona przed prostym nieuprawnionym uruchomieniem/działa- niem i interwencjami:.

17.7. Weryfikacja i walidacja przez producenta wymogów dotyczących osiągów, w tym wykrywania obiektów i zdarzeń oraz reakcji systemu, HMI, przestrzegania zasad ruchu drogowego, oraz ustalenie, że system nie stwarza nieuzasadnionego ryzyka dla kierowcy, osób znajdujących się w pojeździe i pozostałych użytkowników drogi:.

17.7.1. Opis przyjętego podejścia:.

17.7.2. Wybór scenariuszy nominalnych, krytycznych i awaryjnych:.

17.7.3. Opis zastosowanych metod i narzędzi (oprogramowanie, laboratorium, inne) oraz podsumowanie oceny wiarygodności:.

17.7.4. Opis wyników:.

17.7.5. Niepewność wyników:.

17.7.6. Interpretacja wyników:.

17.7.7. Oświadczenie producenta:

Producent(-ci) potwierdza(-ją), że ADS nie stwarza nieuzasadnionego ryzyka dla osób znajdujących się w pojeździe i pozostałych użytkowników drogi.

17.8. Elementy danych ADS

17.8.1. Rodzaj przechowywanych danych: ...

17.8.2. Miejsce przechowywania: ..

17.8.3. Zarejestrowane zdarzenia i elementy danych:.

17.8.4. Środki zapewniające bezpieczeństwo i ochronę danych:.

17.8.5. Środki dostępu do danych:.

17.9. Cyberbezpieczeństwo i aktualizacja oprogramowania

17.9.1. Numer homologacji typu w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa:.

17.9.2. Numer świadectwa zgodności w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa:.

17.9.3. Numer homologacji typu w odniesieniu do aktualizacji oprogramowania:.

17.9.4. Numer świadectwa zgodności w odniesieniu do aktualizacji oprogramowania:.

17.9.4.1 Informacje na temat sposobu odczytywania RxSWIN lub wersji oprogramowania, jeżeli numer RxSWIN nie jest zapisany w pojeździe.

17.9.4.2 W stosownych przypadkach wykaz istotnych parametrów umożliwiających identyfikację pojazdów, w których można dokonać aktualizacji oprogramowania z wykorzystaniem oprogramowania oznaczonego numerem identyfikacyjnym oprogramowania RxSWIN podanym w pozycji 17.9.4.1.

17.10. Instrukcja obsługi (dołączana do dokumentu informacyjnego)

17.10.1. Opis funkcjonalny ADS i oczekiwana rola właściciela, operatora usług transportowych, operatora pokładowego, operatora interwencji zdalnej itp.:.

17.10.2. Środki techniczne zapewniające bezpieczną eksploatację (np. opis niezbędnej infrastruktury zewnętrznej, harmonogram, częstotliwość i wzór czynności związanych z utrzymaniem):.

17.10.3. Ograniczenia operacyjne i środowiskowe:.

17.10.4. Środki operacyjne (np. jeżeli potrzebny jest operator pokładowy lub operator interwencji zdalnej):.

17.10.5. Instrukcje w przypadku awarii i żądania z systemu ADS (środki bezpieczeństwa, które mają być stosowane przez osoby znajdujące się w pojeździe, operatora usług transportowych, operatora pokładowego i operatora interwencji zdalnej oraz organy publiczne, w przypadku nieprawidłowego funkcjonowania operacji):

17.11. Środki umożliwiające okresowe kontrole techniczne: .".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I (A. Kategorie M i N) wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2.6.2 otrzymuje brzmienie:

"2.6.2. Masa wyposażenia dodatkowego (zob. definicja w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.4:";

b)
pkt 4.11.2 otrzymuje brzmienie:

"4.11.2. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 7.6 (wartość deklarowana przez producenta):";

c)
dodaje się pkt 6.7 i 6.7.1 w brzmieniu:

"6.7. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

6.7.1. Występowanie: tak/nie (4)";

d)
dodaje się pkt 7.4, 7.4.1, 7.5, 7.5.1, 7.6 i 7.6.1 w brzmieniu:

"7.4. System awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (ELKS)

7.4.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.5. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS)

7.5.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.6. Korekcyjna funkcja sterowania kierunkowego (CDCF)

7.6.1. Występowanie: tak/nie (4)";

e)
dodaje się pkt 8.12 i 8.12.1 w brzmieniu:

"8.12. Zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS)

8.12.1. Występowanie: tak/nie (4)";

f)
pkt 9.17.4.1 otrzymuje brzmienie:

"9.17.4.1. Należy wyjaśnić znaczenie znaków w członie opisującym pojazd (VDS) numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) oraz, w stosownych przypadkach, w członie VIN identyfikującym pojazd w celu spełnienia wymogów określonych w sekcji 5.3 normy ISO 3779:2009:";

g)
dodaje się pkt 12.2.4 i 12.2.4.1 w brzmieniu:

"12.2.4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (AIF)

12.2.4.1. Deklaracja producenta w sprawie zgodności zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1243<I23): ."";

h)
dodaje się pkt 12.6.5 i 12.6.5.1 w brzmieniu:

"12.6.5. System inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA)

12.6.5.1. Występowanie: tak/nie (4)";

i)
dodaje się pkt 12.11, 12.11.1, 12.12, 12.12.1, 12.13, 12.13.1, 12.16, 12.16.1, 12.17 i 12.17.1 w brzmieniu:

"12.11. System ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW)

12.11.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.12. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)

12.12.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.13. System informujący o martwym polu (BSIS)

12.13.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.16. Rejestrator danych na temat zdarzeń (EDR)

12.16.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.17. System monitorowania dostępności kierowcy (DAM)

12.17.1. Występowanie: tak/nie (4)";

j)
dodaje się pkt 17 w brzmieniu:

"17. SYSTEM ZAUTOMATYZOWANEJ JAZDY (ADS) tak/nie (4)";

2)
w części I (B. Kategoria O) wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2.6.2 otrzymuje brzmienie:

"2.6.2. Masa wyposażenia dodatkowego (zob. definicja w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.4:";

b)
dodaje się pkt 6.7 i 6.7.1 w brzmieniu:

"6.7. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

6.7.1. Występowanie: tak/nie (4)";

c)
pkt 9.17.4.1 otrzymuje brzmienie:

"9.17.4.1. Należy wyjaśnić znaczenie znaków w członie opisującym pojazd (VDS) numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) oraz, w stosownych przypadkach, w członie VIN identyfikującym pojazd w celu spełnienia wymogów określonych w sekcji 5.3 normy ISO 3779:2009: ...";

d)
dodaje się pkt 12, 12.7.1, 16 i 16.1 w brzmieniu:

"12. RÓŻNE

12.7.1. Pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz: tak/nie (4)

16. DOSTĘP DO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH NAPRAWY I KONSERWACJI POJAZDU

16.1. Adres głównej strony internetowej zapewniającej dostęp do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów: ...".

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:

1)
pkt 2.2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) numer rozporządzenia Komisji przyjętego zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 oraz określającego stosowne wymogi.

Do celów lit. c), jeżeli rozporządzenie (podstawowe) zawiera oddzielne załączniki z wymogami i zaleceniami technicznymi, które mają być stosowane w odniesieniu do różnych przedmiotów obejmujących układy pojazdu, komponenty i oddzielne zespoły techniczne, po odesłaniu w sekcji 2 następuje cyfra rzymska oznaczająca numer załącznika do tego rozporządzenia.";

2)
pkt 3.1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) zgodnie z załącznikiem XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535(14):

e2*2021/535/XI*2021/535*00003*00";

3)
pkt 3.1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/646(122):

e2*2021/646*2021/646*00003*00";

4)
w pkt 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejszy załącznik ma jednak zastosowanie do homologacji typu UE udzielonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 na podstawie wymogów określonych w regulaminach ONZ wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, w którym to przypadku zastosowanie ma następujący system numeracji:";

5)
pkt 4.2 otrzymuje brzmienie:

"4.2. Sekcja 2: Numer rozporządzenia (UE) 2019/2144 (tj. »2019/2144«)";

6)
w przykładzie w pkt 4.6.1 numer świadectwa homologacji typu otrzymuje brzmienie:

"e1*2019/2144*13-HR00/16*00001*00";

7)
w przykładzie w pkt 4.6.2 numer świadectwa homologacji typu otrzymuje brzmienie:

"e25*2019/2144*46R04/01*00123*05".

ZAŁĄCZNIK  IV

W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2020/683 pkt 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejszy załącznik ma jednak zastosowanie do homologacji typu UE komponentów i oddzielnych zespołów technicznych udzielonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 na podstawie wymogów określonych w regulaminach ONZ wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, w którym to przypadku ma zastosowanie, co następuje:".

ZAŁĄCZNIK  V

W dodatku w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I (Pojazdy kompletne i skompletowane) wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części 2 (kategoria pojazdów M1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie (4)";

b)
w części 2 (kategoria pojazdów M2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie (4)";

c)
w części 2 (kategoria pojazdów M3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

d)
w części 2 (kategoria pojazdów N1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

e)
w części 2 (kategoria pojazdów N2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

f)
w części 2 (kategoria pojazdów N3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

g)
w części 2 (kategorie pojazdów O3 i O4) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

2)
w części II (Pojazdy niekompletne) wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części 2 (kategoria pojazdów M1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/ DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

b)
w części 2 (kategoria pojazdów M2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

c)
w części 2 (kategoria pojazdów M3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

d)
w części 2 (kategoria pojazdów N1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/ DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

e)
w części 2 (kategoria pojazdów N2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

f)
w części 2 (kategoria pojazdów N3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

g)
w części 2 (kategorie pojazdów O3 i O4) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie (4)".

1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1).
* Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.183.54

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1177 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683 poprzez wprowadzenie i aktualizację, we wzorach dokumentu informacyjnego i świadectwa zgodności w formie papierowej, pozycji dotyczących niektórych systemów bezpieczeństwa oraz dostosowanie systemu numeracji świadectw homologacji typu pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego
Data aktu: 07/07/2022
Data ogłoszenia: 08/07/2022
Data wejścia w życie: 28/07/2022, 01/01/2024