Rozporządzenie wykonawcze 2022/1177 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683 poprzez wprowadzenie i aktualizację, we wzorach dokumentu informacyjnego i świadectwa zgodności w formie papierowej, pozycji dotyczących niektórych systemów bezpieczeństwa oraz dostosowanie systemu numeracji świadectw homologacji typu pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1177
z dnia 7 lipca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683 poprzez wprowadzenie i aktualizację, we wzorach dokumentu informacyjnego i świadectwa zgodności w formie papierowej, pozycji dotyczących niektórych systemów bezpieczeństwa oraz dostosowanie systemu numeracji świadectw homologacji typu pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 4, art. 28 ust. 3, art. 36 ust. 4 i art. 38 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 2  ustanowiono znormalizowany format dokumentów stosowanych do celów homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów poprzez określenie wzorów dokumentu informacyjnego, świadectw unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu i świadectw zgodności w formie papierowej.

(2) Należy zmienić wzory dokumentów informacyjnych zawarte w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683, aby uwzględnić nowe wymogi wprowadzone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 3  oraz aktami prawnymi przyjętymi na jego podstawie.

(3) Aby umożliwić spójne podejście w odniesieniu do numeracji świadectw homologacji, konieczna jest ponadto zmiana systemu numeracji określonego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 w celu odzwierciedlenia zmian regulacyjnych wynikających z rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Należy również zmienić załącznik V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683, ustanawiający wzór znaku homologacji typu UE komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, poprzez aktualizację odniesienia do rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(5) W rozporządzeniu (UE) 2019/2144 nałożono wymóg wyposażenia nowych pojazdów w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym system awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, system inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz rejestrator danych na temat zdarzeń. Należy wymagać, aby świadectwo zgodności wskazywało, które układy są zamontowane w pojeździe. Należy zatem dodać odpowiednie pozycje do wzorów świadectwa zgodności w formie papierowej określonych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683.

(7) Aby zapewnić organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i organom rejestracyjnym państw członkowskich oraz producentom wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie zmian do świadectwa zgodności w formie papierowej w ich odpowiednich systemach, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania załącznika V.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/683

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
3)
w załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia;
4)
w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia;
5)
w załączniku VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Załącznik V stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w objaśnieniach wprowadza się następujące zmiany:
a)
objaśnienie (12) otrzymuje brzmienie:

"(12) Zgodnie z definicjami w załączniku XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.24 (rozstaw osi) i 1.25 (odstęp między osiami) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1). W przypadku przyczepy z osią centralną oś sprzęgu uważa się za oś najbardziej wysuniętą do przodu.";

b)
objaśnienie (14) otrzymuje brzmienie:

"(14) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1)";

c)
objaśnienie (18) otrzymuje brzmienie:

"(18) Termin nr 6.1 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja F. W przypadku przyczep długości podaje się w sposób określony w normie ISO 612:1978 pkt 6.1.2.";

d)
objaśnienia (20) i (21) otrzymują brzmienie:

"(20) Termin nr 6.2 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja F.

(21) Termin nr 6.3 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja F.";

e)
objaśnienie (30) otrzymuje brzmienie:

"(30) Zgodnie z definicją w pkt 1.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A.";

f)
objaśnienie (122) otrzymuje brzmienie:

"(122) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/646 z dnia 19 kwietnia 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (Dz.U. L 133 z 20.4.2021, s. 31)";

g)
objaśnienie (123) otrzymuje brzmienie:

"(123) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11)";

h)
objaśnienie (124) otrzymuje brzmienie:

"(124) Reglamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)-

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania [2016/194] (Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1).";

i)
objaśnienie (157) otrzymuje brzmienie:

"(157) Pozycje 4 i 4.1 należy wypełnić zgodnie z definicjami określonymi odpowiednio w pkt 1.24 (rozstaw osi) i 1.25 (odstęp między osiami) w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A.";

j)
objaśnienie (174) otrzymuje brzmienie:

"(174) Jeżeli chodzi o termin »punkt sprzęgu« o numerze »0«, zob. rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, Załącznik II, część 2, sekcja A pkt 1.3.1.2.";

k)
skreśla się objaśnienia (31), (55), (79), (89), (90) i (91);
l)
dodaje się nowe objaśnienie (181) w brzmieniu:

"(181) Systemy homologowane zgodnie z wymogami określonymi w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858. Akronimy odpowiadają systemom, o których mowa w pkt 6.7, 7.4, 8.12, 10.1.1, 12.2.4, 12.6.5, 12.8, 12.11, 12.12, 12.13, 12.16, 12.17 i 17";

2)
pkt 2.2.1.3 otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.3. Referencyjny rozstaw osi naczepy (zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535), załącznik XIII, część 2, sekcja E, pkt 3.2:";

3)
pkt 2.6.2 otrzymuje brzmienie:

"2.6.2. Masa wyposażenia dodatkowego (zob. definicja w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.4:";

4)
dodaje się pkt 2.11.4.1 i 2.11.4.2 w brzmieniu:

"2.11.4.1. Maksymalny stosunek zwisu sprzęgu (34) do rozstawu osi: ..

2.11.4.2. Maksymalna wartość V: kN.";

5)
pkt 2.13 otrzymuje brzmienie:

"2.13. Tylne wychylenie (odpowiednio rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja C pkt 8 i sekcja D pkt 7):";

6)
pkt 2.14.1 otrzymuje brzmienie:

"2.14.1. Stosunek mocy silnika do maksymalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja C pkt 6): kW/kg.";

7)
pkt 3.2.18.1 otrzymuje brzmienie:

"3.2.18.1. Numer świadectw(-a) homologacji typu: .";

8)
pkt 4.11.2 otrzymuje brzmienie:

"4.11.2. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 7.6 (wartość deklarowana przez producenta):";

9)
dodaje się pkt 4.11.4, 4.11.5 i 4.11.6 w brzmieniu:

"4.11.4. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 6.1.1:.

4.11.5. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 6.1.2:.

4.11.6. Informacje dotyczące sygnalizatora zmiany biegów w podręczniku użytkownika pojazdu: .";

10)
dodaje się pkt 6.7, 6.7.1 i 6.7.2 w brzmieniu:

"6.7. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

6.7.1. Występowanie: tak/nie (4)

6.7.2. Szczegółowy opis systemu monitorowania ciśnienia w oponach: ...";

11)
dodaje się pkt 7.4-7.6.3 w brzmieniu:

"7.4. System awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (ELKS)

7.4.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.4.2. Opis techniczny lub rysunek techniczny systemu: ..

7.4.3. Środki ręcznej dezaktywacji ELKS

7.4.4. Opis automatycznej dezaktywacji (jeżeli zainstalowano):.

7.4.5. Opis automatycznego zatrzymania działania (jeżeli zainstalowano):.

7.5. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS)

7.5.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.5.2. Zakres prędkości, w którym działa LDWS:.

7.5.3. Opis techniczny i rysunek techniczny LDWS:.

7.6. Korekcyjna funkcja sterowania kierunkowego (CDCF)

7.6.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.6.2. Zakres prędkości, w którym działa CDCF:.

7.6.3. Opis techniczny i rysunek systemu (w szczególności jeżeli system wykorzystuje układ kierowniczy lub hamulcowy): .";

12)
pkt 8.6 otrzymuje brzmienie:

"8.6. Obliczenia i krzywe zgodnie, odpowiednio, z regulaminem nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) (124), załącznik 10 lub w stosownych przypadkach załącznik 14, lub z regulaminem ONZ 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) (125), załącznik 5: .";

13)
pkt 8.9 otrzymuje brzmienie:

"8.9. Krótki opis układu hamulcowego, o którym mowa odpowiednio w regulaminie ONZ nr 13 załącznik 2 pkt 12 lub w regulaminie ONZ nr 13-H załącznik 1 pkt 14: .";

14)
dodaje się pkt 8.12, 8.12.1 i 8.12.2 w brzmieniu:

"8.12. Zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS)

8.12.1. Występowanie: tak/nie (4)

8.12.2. Szczegółowy opis zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego:.";

15)
pkt 9.14-9.14.4 otrzymują brzmienie:

"9.14. Miejsca przeznaczone do zamocowania przednich i tylnych tablic rejestracyjnych (w stosownych przypadkach podać zakresy oraz dołączyć rysunki):.

9.14.1. Odległość dolnej i górnej krawędzi od nawierzchni drogi: ..

9.14.2. Lokalizacja boczna lewej i prawej krawędzi:.

9.14.3. Liczba standardowych miejsc na tablicę rejestracyjną:.

9.14.4. Liczba dodatkowych lub alternatywnych miejsc na tablicę rejestracyjną: .";

16)
po pkt 9.14.5 dodaje się punkty w brzmieniu:

"9.14.5.1. Miejsce na przednią tablicę rejestracyjną:.

9.14.5.2. Miejsce na tylną tablicę rejestracyjną:.

9.14.5.3. Miejsce na drugą tylną tablicę rejestracyjną: (w przypadku pojazdów kategorii O2, O3 i O4):.

9.14.5.4. Miejsca na dodatkowe lub alternatywne tablice rejestracyjne: .";

17)
pkt 9.14.6 i 9.14.7 otrzymują brzmienie:

"9.14.6. Odchylenie tablic od pionu:.

9.14.7. Kąty widoczności z krawędzi górnej, dolnej, lewej i prawej: .";

18)
pkt 9.16.2 otrzymuje brzmienie:

"9.16.2. Szczegółowe rysunki osłon kół i ich umiejscowienia w pojeździe, przedstawiające wymiary określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik V, część 2, rys. 1, z uwzględnieniem najwyższych wartości dla zespołu opona/koło: .";

19)
pkt 9.17.4 i 9.17.4.1 otrzymują brzmienie:

"9.17.4. Deklaracja producenta w sprawie zgodności z wymogami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik II, część 2:.

9.17.4.1. Należy wyjaśnić znaczenie znaków w członie opisującym pojazd (VDS) numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) oraz, w stosownych przypadkach, w członie VIN identyfikującym pojazd w celu spełnienia wymogów określonych w sekcji 5.3 normy ISO 3779:2009: .";

20)
dodaje się pkt 9.17.4.3 w brzmieniu:

"9.17.4.3. Tabliczka znamionowa dla pojazdu budowanego wieloetapowo: tak//nie (4)";

21)
pkt 9.20.2 otrzymuje brzmienie:

"9.20.2. Szczegółowe rysunki osłon przeciwrozbryzgowych kół i ich położenia w pojeździe, przedstawiające wymiary określone na rysunkach w dodatku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535, załącznik VIII, część 2, z uwzględnieniem maksymalnych wymiarów zespołu opona/koło: .";

22)
pkt 9.25.1 otrzymuje brzmienie:

"9.25.1. Szczegółowy opis techniczny (w tym fotografie i rysunki, jak również opis materiałów) części pojazdu, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja D pkt 1.4: .";

23)
dodaje się pkt 10.1.1 w brzmieniu:

"10.1.1. Awaryjny sygnał stopu (ESS): tak/nie (4)";

24)
dodaje się pkt 12.2.4, 12.2.4.1 i 12.2.4.2 w brzmieniu:

"12.2.4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (AIF)

12.2.4.1. Deklaracja producenta w sprawie zgodności zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1243(123): .";

12.2.4.2. Dokument instalacji dotyczący ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon";

25)
dodaje się pkt 12.6.5-12.6.5.5 w brzmieniu:

"12.6.5. System inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA)

12.6.5.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.6.5.2. Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

12.6.5.2.1. Szczegółowy opis interfejsu SLIF: ...

12.6.5.2.2. Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości: ...

12.6.5.3. Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF)

12.6.5.3.1. Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF: ...

12.6.5.3.2. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach: ...

12.6.5.4. Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF): ...

12.6.5.5. Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach: ...";

26)
dodaje się pkt 12.11-12.17.3 w brzmieniu:

"12.11. System ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW)

12.11.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.11.2. Szczegółowy opis systemu DDAW: ..

12.11.3. Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego systemu DDAW: ...

12.12. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)

12.12.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.12.2. Szczegółowy opis systemu ADDW:.

12.12.3. Szczegółowy opis technicznych środków zapobiegających rozproszeniu uwagi, w stosownych przypadkach:.

12.13. System informujący o martwym polu (BSIS)

12.13.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.13.2. Szczegółowy opis systemu informującego o martwym polu:.

12.13.3. Numer homologacji typu BSIS homologowanego jako oddzielny zespół techniczny, w stosownych przypadkach:.

12.14. Cyberbezpieczeństwo

12.14.1. Ogólne cechy konstrukcyjne typu pojazdu, w tym:

a) układy pojazdu istotne z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa typu pojazdu;

b) komponenty tych układów istotne z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa;

c) interakcje tych układów z innymi układami w ramach typu pojazdu oraz z zewnętrznymi interfejsami

12.14.2. Schemat typu pojazdu ...

12.14.3. Numer świadectwa zgodności dla systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem: ...

12.14.4. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące rezultat oceny ryzyka pojazdu oraz zidentyfikowanych zagrożeń: ...

12.14.5. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, zawierające opis środków ograniczających wdrożonych w wymienionych układach lub w odniesieniu do typu pojazdu oraz sposobu, w jaki łagodzą one określone czynniki ryzyka: ..

12.14.6. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, zawierające opis zabezpieczenia specjalnych środowisk dotyczących oprogramowania, usług, aplikacji lub danych rynku wtórnego:.

12.14.7. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, zawierające opis testów zastosowanych w celu weryfikacji cyberbezpieczeństwa typu pojazdu i jego układów, a także wyniki tych testów:.

12.14.8. Opis uwzględnienia łańcucha dostaw w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa:.

12.15. Aktualizacja oprogramowania

12.15.1. Ogólne cechy konstrukcyjne typu pojazdu:.

12.15.2. Numer świadectwa zgodności dla systemu zarządzania aktualizacjami oprogramowania:.

12.15.3. Środki bezpieczeństwa

12.15.3.1. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące fakt, że proces aktualizacji będzie przeprowadzany w chroniony sposób:.

12.15.3.2. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące fakt, że RXSWIN na pojeź- dzie są chronione przed nieuprawnioną manipulacją:.

12.15.4. Bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania

12.15.4.1. Dokumenty dotyczące typu pojazdu, który ma być homologowany, opisujące fakt, że proces aktualizacji będzie przeprowadzany w bezpieczny sposób:.

12.14.4.2. Opis środków informowania użytkowników pojazdów o aktualizacji przed jej wykonaniem i po jej wykonaniu:.

12.15.5. Deklaracja producenta w sprawie zgodności z wymogami dotyczącymi systemu zarządzania aktualizacjami oprogramowania:.

12.16. Rejestrator danych na temat zdarzeń (EDR)

12.16.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.16.2. Rysunki lub fotografie ukazujące umiejscowienie i sposób umieszczenia rejestratora danych na temat zdarzeń w pojeździe: ..

12.16.3. Opis parametru uruchamiającego:.

12.16.4. Opis wszelkich innych istotnych parametrów (pojemność pamięci, odporność na duże zmniejszenia prędkości i naprężenia mechaniczne związane z silnym uderzeniem itp.): ..

12.16.5. Elementy i format danych przechowywane w rejestratorze danych na temat zdarzeń:

Element danych Przedział czasowy/czas zapisu (w stosunku do czasu zero) Częstotliwość próbkowania danych (próbki na sekundę) Minimalny zakres Dokładność Rozdzielczość

12.16.6. Instrukcja dotycząca odzyskiwania danych z rejestratora danych na temat zdarzeń:.

12.16.6.1. Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/545 * : ręcznie/automatycznie (4)

12.16.7. Zgodność z wymogami technicznymi regulaminu ONZ nr 160:

12.16.7.1. Regulamin ONZ nr 160 - Numer homologacji:.

12.16.8. Numer homologacji typu EDR homologowanego jako oddzielny zespół techniczny, w stosownych przypadkach (należy wypełnić, jeżeli nie uzyskano homologacji na podstawie regulaminu ONZ nr 160, o którym mowa w pkt 12.16.7.1):.

12.17. System monitorowania dostępności kierowcy (DAM)

12.17.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.17.2. Metody wykrywania dostępności kierowcy:.

12.17.3. Pisemny opis lub rysunek przedstawiający informacje udzielane kierowcy: ."

27)
dodaje się pkt 17-17.11 w brzmieniu:

"17. SYSTEM ZAUTOMATYZOWANEJ JAZDY (ADS) tak/nie (4)

17.1. Opis ogólny ADS: ...

17.1.1. Projektowany zakres operacyjny/warunki brzegowe: ...

17.1.2. Podstawowe działanie (np. wykrywanie obiektów i zdarzeń oraz reakcja systemu (OEDR), planowanie itd.)):

17.2. Opis funkcji ADS:

17.2.1. Główne funkcje ADS (architektura funkcjonalna): ...

17.2.1.1. Funkcje wewnętrzne pojazdu: ...

17.2.1.2. Funkcje zewnętrzne pojazdu (np. system zaplecza, potrzebna infrastruktura zewnętrzna, potrzebne środki operacyjne): ...

17.3. Przegląd głównych komponentów ADS

17.3.1. Jednostki sterujące: ...

17.3.2. Czujniki i montaż czujników w pojeździe: ...

17.3.3. Siłowniki: ...

17.3.4. Mapy i pozycjonowanie: ...

17.3.5. Pozostały sprzęt: ...

17.4. Rozplanowanie i schematy ADS

17.4.1. Schemat rozplanowania systemu (np. schemat blokowy): ..

17.4.2. Wykaz i zarys schematyczny wzajemnych połączeń:.

17.5. Specyfikacje

17.5.1. Specyfikacje w warunkach normalnej eksploatacji:.

17.5.2. Specyfikacje w nadzwyczajnych sytuacjach:.

17.5.3. Kryteria akceptacji:.

17.5.4. Wykazywanie zgodności:.

17.6. Koncepcja bezpieczeństwa

17.6.1. Oświadczenie producenta, że pojazd nie stwarza nieuzasadnionego ryzyka:.

17.6.2. Zarys architektury oprogramowania (np. schemat blokowy):.

17.6.3. Sposoby określania realizacji logiki ADS:.

17.6.4. Ogólne wyjaśnienie dotyczące głównych zabezpieczeń projektowych wbudowanych w ADS i mających na celu zapewnienie bezpiecznego działania w warunkach awarii, zakłóceń w działaniu i przy wystąpieniu warunków wykraczających poza operacyjny obszar konstrukcji:.

17.6.5. Ogólny opis głównych zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii, strategii zmiany poziomu, w tym strategii ograniczania ryzyka (manewru minimalizującego ryzyko):.

17.6.6. Warunki skierowania żądania do operatora pokładowego lub operatora interwencji zdalnej:.

17.6.7. Koncepcja interakcji człowiek-maszyna z osobami znajdującymi się w pojeździe, operatorem pokładowym i operatorem interwencji zdalnej, w tym ochrona przed prostym nieuprawnionym uruchomieniem/działa- niem i interwencjami:.

17.7. Weryfikacja i walidacja przez producenta wymogów dotyczących osiągów, w tym wykrywania obiektów i zdarzeń oraz reakcji systemu, HMI, przestrzegania zasad ruchu drogowego, oraz ustalenie, że system nie stwarza nieuzasadnionego ryzyka dla kierowcy, osób znajdujących się w pojeździe i pozostałych użytkowników drogi:.

17.7.1. Opis przyjętego podejścia:.

17.7.2. Wybór scenariuszy nominalnych, krytycznych i awaryjnych:.

17.7.3. Opis zastosowanych metod i narzędzi (oprogramowanie, laboratorium, inne) oraz podsumowanie oceny wiarygodności:.

17.7.4. Opis wyników:.

17.7.5. Niepewność wyników:.

17.7.6. Interpretacja wyników:.

17.7.7. Oświadczenie producenta:

Producent(-ci) potwierdza(-ją), że ADS nie stwarza nieuzasadnionego ryzyka dla osób znajdujących się w pojeździe i pozostałych użytkowników drogi.

17.8. Elementy danych ADS

17.8.1. Rodzaj przechowywanych danych: ...

17.8.2. Miejsce przechowywania: ..

17.8.3. Zarejestrowane zdarzenia i elementy danych:.

17.8.4. Środki zapewniające bezpieczeństwo i ochronę danych:.

17.8.5. Środki dostępu do danych:.

17.9. Cyberbezpieczeństwo i aktualizacja oprogramowania

17.9.1. Numer homologacji typu w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa:.

17.9.2. Numer świadectwa zgodności w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa:.

17.9.3. Numer homologacji typu w odniesieniu do aktualizacji oprogramowania:.

17.9.4. Numer świadectwa zgodności w odniesieniu do aktualizacji oprogramowania:.

17.9.4.1 Informacje na temat sposobu odczytywania RxSWIN lub wersji oprogramowania, jeżeli numer RxSWIN nie jest zapisany w pojeździe.

17.9.4.2 W stosownych przypadkach wykaz istotnych parametrów umożliwiających identyfikację pojazdów, w których można dokonać aktualizacji oprogramowania z wykorzystaniem oprogramowania oznaczonego numerem identyfikacyjnym oprogramowania RxSWIN podanym w pozycji 17.9.4.1.

17.10. Instrukcja obsługi (dołączana do dokumentu informacyjnego)

17.10.1. Opis funkcjonalny ADS i oczekiwana rola właściciela, operatora usług transportowych, operatora pokładowego, operatora interwencji zdalnej itp.:.

17.10.2. Środki techniczne zapewniające bezpieczną eksploatację (np. opis niezbędnej infrastruktury zewnętrznej, harmonogram, częstotliwość i wzór czynności związanych z utrzymaniem):.

17.10.3. Ograniczenia operacyjne i środowiskowe:.

17.10.4. Środki operacyjne (np. jeżeli potrzebny jest operator pokładowy lub operator interwencji zdalnej):.

17.10.5. Instrukcje w przypadku awarii i żądania z systemu ADS (środki bezpieczeństwa, które mają być stosowane przez osoby znajdujące się w pojeździe, operatora usług transportowych, operatora pokładowego i operatora interwencji zdalnej oraz organy publiczne, w przypadku nieprawidłowego funkcjonowania operacji):

17.11. Środki umożliwiające okresowe kontrole techniczne: .".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I (A. Kategorie M i N) wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2.6.2 otrzymuje brzmienie:

"2.6.2. Masa wyposażenia dodatkowego (zob. definicja w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.4:";

b)
pkt 4.11.2 otrzymuje brzmienie:

"4.11.2. Informacje, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik IX, część 2, pkt 7.6 (wartość deklarowana przez producenta):";

c)
dodaje się pkt 6.7 i 6.7.1 w brzmieniu:

"6.7. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

6.7.1. Występowanie: tak/nie (4)";

d)
dodaje się pkt 7.4, 7.4.1, 7.5, 7.5.1, 7.6 i 7.6.1 w brzmieniu:

"7.4. System awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (ELKS)

7.4.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.5. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS)

7.5.1. Występowanie: tak/nie (4)

7.6. Korekcyjna funkcja sterowania kierunkowego (CDCF)

7.6.1. Występowanie: tak/nie (4)";

e)
dodaje się pkt 8.12 i 8.12.1 w brzmieniu:

"8.12. Zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS)

8.12.1. Występowanie: tak/nie (4)";

f)
pkt 9.17.4.1 otrzymuje brzmienie:

"9.17.4.1. Należy wyjaśnić znaczenie znaków w członie opisującym pojazd (VDS) numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) oraz, w stosownych przypadkach, w członie VIN identyfikującym pojazd w celu spełnienia wymogów określonych w sekcji 5.3 normy ISO 3779:2009:";

g)
dodaje się pkt 12.2.4 i 12.2.4.1 w brzmieniu:

"12.2.4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (AIF)

12.2.4.1. Deklaracja producenta w sprawie zgodności zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1243<I23): ."";

h)
dodaje się pkt 12.6.5 i 12.6.5.1 w brzmieniu:

"12.6.5. System inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA)

12.6.5.1. Występowanie: tak/nie (4)";

i)
dodaje się pkt 12.11, 12.11.1, 12.12, 12.12.1, 12.13, 12.13.1, 12.16, 12.16.1, 12.17 i 12.17.1 w brzmieniu:

"12.11. System ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW)

12.11.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.12. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)

12.12.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.13. System informujący o martwym polu (BSIS)

12.13.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.16. Rejestrator danych na temat zdarzeń (EDR)

12.16.1. Występowanie: tak/nie (4)

12.17. System monitorowania dostępności kierowcy (DAM)

12.17.1. Występowanie: tak/nie (4)";

j)
dodaje się pkt 17 w brzmieniu:

"17. SYSTEM ZAUTOMATYZOWANEJ JAZDY (ADS) tak/nie (4)";

2)
w części I (B. Kategoria O) wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2.6.2 otrzymuje brzmienie:

"2.6.2. Masa wyposażenia dodatkowego (zob. definicja w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535, załącznik XIII, część 2, sekcja A, pkt 1.4:";

b)
dodaje się pkt 6.7 i 6.7.1 w brzmieniu:

"6.7. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

6.7.1. Występowanie: tak/nie (4)";

c)
pkt 9.17.4.1 otrzymuje brzmienie:

"9.17.4.1. Należy wyjaśnić znaczenie znaków w członie opisującym pojazd (VDS) numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) oraz, w stosownych przypadkach, w członie VIN identyfikującym pojazd w celu spełnienia wymogów określonych w sekcji 5.3 normy ISO 3779:2009: ...";

d)
dodaje się pkt 12, 12.7.1, 16 i 16.1 w brzmieniu:

"12. RÓŻNE

12.7.1. Pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz: tak/nie (4)

16. DOSTĘP DO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH NAPRAWY I KONSERWACJI POJAZDU

16.1. Adres głównej strony internetowej zapewniającej dostęp do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów: ...".

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:

1)
pkt 2.2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) numer rozporządzenia Komisji przyjętego zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 oraz określającego stosowne wymogi.

Do celów lit. c), jeżeli rozporządzenie (podstawowe) zawiera oddzielne załączniki z wymogami i zaleceniami technicznymi, które mają być stosowane w odniesieniu do różnych przedmiotów obejmujących układy pojazdu, komponenty i oddzielne zespoły techniczne, po odesłaniu w sekcji 2 następuje cyfra rzymska oznaczająca numer załącznika do tego rozporządzenia.";

2)
pkt 3.1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) zgodnie z załącznikiem XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535(14):

e2*2021/535/XI*2021/535*00003*00";

3)
pkt 3.1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/646(122):

e2*2021/646*2021/646*00003*00";

4)
w pkt 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejszy załącznik ma jednak zastosowanie do homologacji typu UE udzielonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 na podstawie wymogów określonych w regulaminach ONZ wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, w którym to przypadku zastosowanie ma następujący system numeracji:";

5)
pkt 4.2 otrzymuje brzmienie:

"4.2. Sekcja 2: Numer rozporządzenia (UE) 2019/2144 (tj. »2019/2144«)";

6)
w przykładzie w pkt 4.6.1 numer świadectwa homologacji typu otrzymuje brzmienie:

"e1*2019/2144*13-HR00/16*00001*00";

7)
w przykładzie w pkt 4.6.2 numer świadectwa homologacji typu otrzymuje brzmienie:

"e25*2019/2144*46R04/01*00123*05".

ZAŁĄCZNIK  IV

W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2020/683 pkt 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejszy załącznik ma jednak zastosowanie do homologacji typu UE komponentów i oddzielnych zespołów technicznych udzielonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 na podstawie wymogów określonych w regulaminach ONZ wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, w którym to przypadku ma zastosowanie, co następuje:".

ZAŁĄCZNIK  V

W dodatku w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I (Pojazdy kompletne i skompletowane) wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części 2 (kategoria pojazdów M1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie (4)";

b)
w części 2 (kategoria pojazdów M2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie (4)";

c)
w części 2 (kategoria pojazdów M3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

d)
w części 2 (kategoria pojazdów N1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

e)
w części 2 (kategoria pojazdów N2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

f)
w części 2 (kategoria pojazdów N3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

g)
w części 2 (kategorie pojazdów O3 i O4) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

2)
w części II (Pojazdy niekompletne) wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części 2 (kategoria pojazdów M1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/ DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

b)
w części 2 (kategoria pojazdów M2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

c)
w części 2 (kategoria pojazdów M3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

d)
w części 2 (kategoria pojazdów N1) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ELKS/AEBS/ESS/AIF/ISA/DDAW/ADDW/EDR/ DAM/ADS/eCall (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

e)
w części 2 (kategoria pojazdów N2) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

f)
w części 2 (kategoria pojazdów N3) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w zaawansowane układy pojazdu: TPMS/ESS/AIF/AEBS/ISA/DDAW/ADDW/BSIS/EDR/ DAM/ADS/jazda w konwoju (4) (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie(4)";

g)
w części 2 (kategorie pojazdów O3 i O4) dodaje się pkt 54, 55 i 56 w brzmieniu:

"54. Pojazd wyposażony w: TPMS (181)

55. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 155: tak/nie (4)

56. Pojazd certyfikowany zgodnie z regulaminem ONZ nr 156: tak/nie (4)".

1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1).
* Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.183.54

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1177 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683 poprzez wprowadzenie i aktualizację, we wzorach dokumentu informacyjnego i świadectwa zgodności w formie papierowej, pozycji dotyczących niektórych systemów bezpieczeństwa oraz dostosowanie systemu numeracji świadectw homologacji typu pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego
Data aktu: 07/07/2022
Data ogłoszenia: 08/07/2022
Data wejścia w życie: 28/07/2022, 01/01/2024