uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 lipca 2021 r., Polska wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w celu zastosowania mechanizmu podzielonej płatności (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Szczególny środek wymaga włączania specjalnego komunikatu, zgodnie z którym podatek od wartości dodanej (VAT) musi zostać wpłacony na zablokowany rachunek VAT dostawcy/usługodawcy, w odniesieniu do faktur wystawianych w związku z dostawami towarów i świadczeniem usług podatnych na oszustwa i zasadniczo objętych w Polsce mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialnością solidarną. Polska wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka o trzy lata, od dnia 1 marca 2022 r. do dnia 28 lutego 2025 r.
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 27 października 2021 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Polskę pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 28 października 2021 r. Komisja powiadomiła Polskę, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Zgodnie z art. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2019/310 2 pismem z dnia 29 kwietnia 2021 r. Polska przedłożyła Komisji sprawozdanie na temat ogólnego wpływu szczególnego środka na poziom oszustw związanych z VAT oraz na podatników, których środek ten dotyczy.
(4) Polska podjęła już liczne działania w celu zwalczania oszustw. Wprowadziła między innymi mechanizm odwrotnego obciążenia oraz solidarną odpowiedzialność dostawcy/usługodawcy i nabywcy, jednolity plik kontrolny, surowsze przepisy dotyczące rejestracji podatników VAT i ich wykreślania z rejestru i zwiększyła liczbę kontroli. Polska pomimo tego uważa jednak, że środki te są niewystarczające, aby zapobiec oszustwom związanym z VAT.
(5) Polska wprowadziła dobrowolny mechanizm podzielonej płatności w dniu 1 lipca 2018 r., a obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności - w dniu 1 marca 2019 r.
(6) Towary i usługi objęte zakresem szczególnego środka wymieniono w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/310 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. PKWiU z 2015 r. zastąpiła PKWiU z 2008 r. od dnia 1 lipca 2020 r. W PKWiU z 2015 r. zmieniono symbole klasyfikacji statystycznej i nazwy niektórych towarów i usług, które wymieniono w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/310. Chociaż zmiana PKWiU z 2008 r. na PKWiU z 2015 r. nie spowodowała zmian dotyczących zakresu towarów i usług objętych obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, załącznik należy zaktualizować i zastąpić załącznikiem do niniejszej decyzji dla zapewnienia pewności prawa.
(7) Szczególny środek będzie miał nadal zastosowanie do dostaw towarów i świadczenia usług między podatnikami będącymi przedsiębiorstwami (B2B), wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/310, który został zaktualizowany i zastąpiony załącznikiem do niniejszej decyzji; szczególny środek będzie obejmował wyłącznie elektroniczne przelewy bankowe. Szczególny środek będzie miał nadal zastosowanie do wszystkich dostawców/ usługodawców, w tym przedsiębiorców niemających siedziby w Polsce.
(8) W sprawozdaniu przedłożonym przez Polskę potwierdzono, że szczególny środek obejmujący dostawy towarów i świadczenie usług podatnych na oszustwa przynosi dobre efekty w walce z oszustwami podatkowymi.
(9) Upoważnienia do stosowania szczególnego środka przyznaje się co do zasady na czas ograniczony, aby umożliwić Komisji ocenę stosowności i skuteczności szczególnego środka. Należy zatem przedłużyć upoważnienie do stosowania szczególnego środka do dnia 28 lutego 2025 r.
(10) Biorąc pod uwagę, że szczególny środek ma szeroki zakres, w przypadku złożenia wniosku o dalsze przedłużenie upoważnienia do stosowania szczególnego środka Polska powinna przedłożyć sprawozdanie na temat funkcjonowania i wpływu szczególnego środka na poziom oszustw związanych z VAT oraz na podatników, między innymi w odniesieniu do zwrotów VAT, obciążeń administracyjnych i kosztów ponoszonych przez podatników.
(11) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.
(12) Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnego środka, w tym zapewnić jego nieprzerwane stosowanie oraz pewność prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy upoważnić Polskę ze skutkiem od dnia 1 marca 2022 r. do dalszego stosowania szczególnego środka. Ponieważ Polska wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka w dniu 26 lipca 2021 r. i w dalszym ciągu stosowała reżim prawny ustanowiony w jej prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2019/310 po dniu 1 marca 2022 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób nie zostały naruszone.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/310,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| B. LE MAIRE |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.108.51 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/559 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2019/310 w odniesieniu do przyznanego Polsce zezwolenia na dalsze stosowanie szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 05/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2022 |
| Data wejścia w życie: | 07/04/2022 |