uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 lipca 2021 r., Polska wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w celu zastosowania mechanizmu podzielonej płatności (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Szczególny środek wymaga włączania specjalnego komunikatu, zgodnie z którym podatek od wartości dodanej (VAT) musi zostać wpłacony na zablokowany rachunek VAT dostawcy/usługodawcy, w odniesieniu do faktur wystawianych w związku z dostawami towarów i świadczeniem usług podatnych na oszustwa i zasadniczo objętych w Polsce mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialnością solidarną. Polska wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka o trzy lata, od dnia 1 marca 2022 r. do dnia 28 lutego 2025 r.
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 27 października 2021 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Polskę pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 28 października 2021 r. Komisja powiadomiła Polskę, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Zgodnie z art. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2019/310 2 pismem z dnia 29 kwietnia 2021 r. Polska przedłożyła Komisji sprawozdanie na temat ogólnego wpływu szczególnego środka na poziom oszustw związanych z VAT oraz na podatników, których środek ten dotyczy.
(4) Polska podjęła już liczne działania w celu zwalczania oszustw. Wprowadziła między innymi mechanizm odwrotnego obciążenia oraz solidarną odpowiedzialność dostawcy/usługodawcy i nabywcy, jednolity plik kontrolny, surowsze przepisy dotyczące rejestracji podatników VAT i ich wykreślania z rejestru i zwiększyła liczbę kontroli. Polska pomimo tego uważa jednak, że środki te są niewystarczające, aby zapobiec oszustwom związanym z VAT.
(5) Polska wprowadziła dobrowolny mechanizm podzielonej płatności w dniu 1 lipca 2018 r., a obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności - w dniu 1 marca 2019 r.
(6) Towary i usługi objęte zakresem szczególnego środka wymieniono w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/310 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. PKWiU z 2015 r. zastąpiła PKWiU z 2008 r. od dnia 1 lipca 2020 r. W PKWiU z 2015 r. zmieniono symbole klasyfikacji statystycznej i nazwy niektórych towarów i usług, które wymieniono w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/310. Chociaż zmiana PKWiU z 2008 r. na PKWiU z 2015 r. nie spowodowała zmian dotyczących zakresu towarów i usług objętych obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, załącznik należy zaktualizować i zastąpić załącznikiem do niniejszej decyzji dla zapewnienia pewności prawa.
(7) Szczególny środek będzie miał nadal zastosowanie do dostaw towarów i świadczenia usług między podatnikami będącymi przedsiębiorstwami (B2B), wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/310, który został zaktualizowany i zastąpiony załącznikiem do niniejszej decyzji; szczególny środek będzie obejmował wyłącznie elektroniczne przelewy bankowe. Szczególny środek będzie miał nadal zastosowanie do wszystkich dostawców/ usługodawców, w tym przedsiębiorców niemających siedziby w Polsce.
(8) W sprawozdaniu przedłożonym przez Polskę potwierdzono, że szczególny środek obejmujący dostawy towarów i świadczenie usług podatnych na oszustwa przynosi dobre efekty w walce z oszustwami podatkowymi.
(9) Upoważnienia do stosowania szczególnego środka przyznaje się co do zasady na czas ograniczony, aby umożliwić Komisji ocenę stosowności i skuteczności szczególnego środka. Należy zatem przedłużyć upoważnienie do stosowania szczególnego środka do dnia 28 lutego 2025 r.
(10) Biorąc pod uwagę, że szczególny środek ma szeroki zakres, w przypadku złożenia wniosku o dalsze przedłużenie upoważnienia do stosowania szczególnego środka Polska powinna przedłożyć sprawozdanie na temat funkcjonowania i wpływu szczególnego środka na poziom oszustw związanych z VAT oraz na podatników, między innymi w odniesieniu do zwrotów VAT, obciążeń administracyjnych i kosztów ponoszonych przez podatników.
(11) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.
(12) Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnego środka, w tym zapewnić jego nieprzerwane stosowanie oraz pewność prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy upoważnić Polskę ze skutkiem od dnia 1 marca 2022 r. do dalszego stosowania szczególnego środka. Ponieważ Polska wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka w dniu 26 lipca 2021 r. i w dalszym ciągu stosowała reżim prawny ustanowiony w jej prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2019/310 po dniu 1 marca 2022 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób nie zostały naruszone.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/310,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| B. LE MAIRE |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.108.51 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/559 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2019/310 w odniesieniu do przyznanego Polsce zezwolenia na dalsze stosowanie szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 05/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2022 |
| Data wejścia w życie: | 07/04/2022 |