(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 4 marca 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 2 oraz jej załącznik A sekcja I pkt 4 i załącznik A sekcja II pkt 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami 2 , w szczególności jej załącznik A rozdział 1 sekcja II,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 91/68/EWG określono warunki dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel owcami i kozami w Unii. Ustanowiono w niej warunki, zgodnie z którymi państwa członkowskie lub ich regiony mogą być uznawane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.
(2) Decyzja Komisji 93/52/EWG 3 stanowi, że regiony państw członkowskich wymienione w załączniku II do tej decyzji są uznane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie 91/68/EWG.
(3) Francja przedłożyła Komisji dokumentację wykazującą, że departament Pyrénées-Atlantiques w regionie Nowa Akwitania spełnia warunki ustanowione w dyrektywie 91/68/EWG umożliwiające uznanie tego obszaru za oficjalnie wolny od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.
(4) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację wykazującą, że region Abruzja, prowincje Catanzaro i Cosenza w regionie Kalabria, prowincja Benevento w regionie Kampania oraz prowincje Bari, Barletta-Andria-Trani i Taranto w regionie Apulia spełniają warunki ustanowione w dyrektywie 91/68/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.
(5) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację wykazującą, że prowincje Almeria, Granada, Jaén i Malaga we wspólnocie autonomicznej Andaluzji spełniają warunki ustanowione w dyrektywie 91/68/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.
(6) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, departament Pyrénées-Atlantiques w regionie Nowa Akwitania we Francji, region Abruzja, prowincje Catanzaro i Cosenza w regionie Kalabria, prowincja Benevento w regionie Kampania oraz prowincje Bari, Barletta-Andria-Trani i Taranto w regionie Apulia we Włoszech oraz prowincje Almeria, Granada, Jaén i Malaga we wspólnocie autonomicznej Andaluzji w Hiszpanii powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) w odniesieniu do stad owiec i kóz.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 93/52/EWG.
(8) Dyrektywa 64/432/EWG ma zastosowanie do handlu bydłem i trzodą chlewną w Unii. Określono w niej warunki, zgodnie z którymi państwo członkowskie lub jego regiony mogą być uznane za oficjalnie wolne od gruźlicy lub oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.
(9) Art. 1 ust. 2 decyzji Komisji 2003/467/WE 4 stanowi, że regiony państw członkowskich wymienione w rozdziale 2 załącznika I do tej decyzji uznaje się za oficjalnie wolne od gruźlicy w odniesieniu do stad bydła.
(10) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację wykazującą, że region Molise, prowincja Matera w regionie Basilicata oraz prowincja Sud Sardegna w regionie Sardynia, spełniają warunki określone w dyrektywie 64/432/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za regiony oficjalnie wolne od gruźlicy w odniesieniu do stad bydła.
(11) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, region Molise, prowincja Matera w regionie Basilicata i prowincja Sud Sardegna w regionie Sardynii powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od gruźlicy w odniesieniu do stad bydła.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji 2003/467/WE.
(13) Art. 2 ust. 2 decyzji 2003/467/WE stanowi, że regiony państw członkowskich wymienione w rozdziale 2 załącznika II do tej decyzji uznaje się za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.
(14) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację wykazującą, że prowincje Bari, Barletta-Andria-Trani i Lecce w regionie Apulia oraz prowincje Avellino, Benevento i Neapol w regionie Kampania, spełniają warunki określone w dyrektywie 64/432/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za regiony oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.
(15) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację wykazującą, że prowincje Kadyks, Kordoba, Huelva, Malaga i Sewilla we wspólnocie autonomicznej Andaluzji oraz prowincje Ávila, Palencia i Segowia we wspólnocie autonomicznej Kastylia i León spełniają warunki określone w dyrektywie 64/432/EWG umożliwiające uznanie tych obszarów za regiony oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.
(16) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, prowincje Bari, Barletta-Andria-Trani i Lecce w regionie Apulia oraz prowincje Avellino, Benevento i Neapol w regionie Kampania we Włoszech, a także prowincje Kadyks, Kordoba, Huelva, Malaga i Sewilla we wspólnocie autonomicznej Andaluzji oraz prowincje Ávila, Palencia i Segowia we wspólnocie autonomicznej Kastylia i León w Hiszpanii powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy w odniesieniu do stad bydła.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2003/467/WE.
(18) W decyzji Komisji 2008/185/WE 5 określono dodatkowe gwarancje wymagane przy przemieszczaniu trzody chlewnej między państwami członkowskimi. Gwarancje te związane są z klasyfikacją państw członkowskich lub ich regionów zależnie od ich statusu w odniesieniu do choroby Aujeszkyego. W załączniku I do wspomnianej decyzji wymieniono państwa członkowskie lub ich regiony wolne od choroby Aujeszkyego.
(19) Estonia przedłożyła Komisji dokumentację wskazującą, że całe terytorium tego państwa członkowskiego spełnia warunki określone w decyzji 2008/185/WE umożliwiające uznanie go za wolne od choroby Aujeszkyego.
(20) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, Estonia powinna zostać uznana za wolną od choroby Aujesz- kyego.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji 2008/185/WE.
(22) Załącznik II do decyzji 2008/185/WE zawiera wykaz państw członkowskich lub ich regionów, w których wprowadzone zostały zatwierdzone krajowe programy zwalczania choroby Aujeszkyego.
(23) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uzyskania zatwierdzenia programów zwalczania choroby Aujeszkyego dla 13 regionów i w celu wpisania tych regionów do załącznika II do decyzji 2008/185/WE.
(24) Portugalia przedłożyła Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uzyskania zatwierdzenia programów zwalczania choroby Aujeszkyego dla całego terytorium tego państwa członkowskiego i w celu wpisania tego państwa członkowskiego do załącznika II do decyzji 2008/185/WE.
(25) Jak wynika z oceny tej dokumentacji towarzyszącej, należy zatwierdzić programy zwalczania choroby Aujeszkyego dla 13 regionów we Włoszech i dla Portugalii.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2008/185/WE.
(27) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.76.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/385 zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do statusu oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis), załączniki I i II do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do statusu oficjalnie wolne od gruźlicy i brucelozy oraz załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu wolne od choroby Aujeszkyego i zatwierdzenia programów zwalczania tej choroby w odniesieniu do niektórych regionów |
| Data aktu: | 02/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 04/03/2021 |
| Data wejścia w życie: | 04/03/2021 |