Rozporządzenie wykonawcze 2021/279 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w sprawie kontroli i innych środków zapewniających identyfikowalność i zgodność w produkcji ekologicznej oraz znakowania produktów ekologicznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/279
z dnia 22 lutego 2021 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w sprawie kontroli i innych środków zapewniających identyfikowalność i zgodność w produkcji ekologicznej oraz znakowania produktów ekologicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 3 lit. a), art. 29 ust. 8 lit. a), art. 30 ust. 8, art. 32 ust. 5, art. 36 ust. 4, 38 ust. 9, art. 41 ust. 5 i art. 43 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono ogólne przepisy dotyczące produkcji w odniesieniu do podmiotów, w tym środki ostrożności zapobiegające obecności niedopuszczonych produktów i substancji oraz środki, które należy wprowadzić w przypadku obecności niedopuszczonych produktów lub substancji. W celu zapewnienia zharmonizowanych warunków wdrażania tego rozporządzenia należy określić pewne dodatkowe przepisy.

(2) Biorąc pod uwagę znaczenie środków ostrożności, które podmioty muszą wprowadzić, aby uniknąć obecności niedopuszczonych produktów i substancji, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/848, należy ustanowić etapy procedury, które należy zastosować, oraz odpowiednie dokumenty, które należy przedstawić w przypadku, gdy podmioty podejrzewają - z powodu obecności niedopuszczonych produktów lub substancji - że produkt, który ma być stosowany lub wprowadzany do obrotu jako produkt ekologiczny lub produkt w okresie konwersji, jest niezgodny z przepisami rozporządzenia (UE) 2018/848.

(3) W celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia w całej Unii w odniesieniu do urzędowego postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848, w przypadku obecności niedopuszczonych produktów lub substancji w produktach ekologicznych lub produktach w okresie konwersji należy ustanowić dalsze przepisy obejmujące elementy wymagające określenia podczas prowadzenia urzędowego postępowania wyjaśniającego, oczekiwane wyniki urzędowego postępowania wyjaśniającego oraz minimalne obowiązki sprawozdawcze.

(4) W rozdziale IV rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono przepisy szczegółowe dotyczące etykietowania produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji. W celu zapewnienia jednolitych warunków wdrażania tego rozporządzenia należy ustanowić pewne dodatkowe przepisy dotyczące miejsca i wyglądu niektórych oznaczeń na etykiecie.

(5) W rozdziale V rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono przepisy dotyczące certyfikacji podmiotów i grup podmiotów. W celu zapewnienia zharmonizowanych warunków wdrażania tego rozporządzenia należy określić pewne dodatkowe przepisy dotyczące certyfikacji grup podmiotów.

(6) Ze względu na skuteczność i przystępność kosztów operacyjnych systemu kontroli wewnętrznych należy określić maksymalną wielkość grupy podmiotów. Wraz z ustaleniem tego limitu oczekuje się, że system kontroli wewnętrznych może zapewnić przestrzeganie przez wszystkich członków grupy przepisów rozporządzenia (UE) 2018/848 za pomocą kontroli wewnętrznych i niezbędnych szkoleń. Ponadto właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca, które wydają grupie certyfikat, mogą ponownie poddać kontroli rozsądnie ograniczoną liczbę członków. Limit zapewni dodatkowe gwarancje na aktualizowanie wykazu członków, szybką i regularną wymianę informacji z organami kontrolnymi lub jednostkami certyfikującymi oraz zapewni wdrożenie odpowiednich środków. Przy ustalaniu maksymalnej liczby należy jednak uwzględnić fakt, że grupa podmiotów powinna być w stanie wygenerować zasoby wystarczające do ustanowienia skutecznego systemu kontroli wewnętrznych opartego na wykwalifikowanych pracownikach.

(7) W celu dostarczenia dowodów zgodności oraz umożliwienia wymiany informacji i dzielenia się wiedzą należy ustanowić wykaz dokumentów i zapisów, które grupa podmiotów musi przechowywać do celów systemu kontroli wewnętrznych.

(8) System kontroli wewnętrznych powinien stanowić podstawę certyfikacji grupy podmiotów. W związku z tym kierownicy systemu kontroli wewnętrznych powinni być zobowiązani do informowania właściwego organu lub, w stosownych przypadkach, organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej wydających certyfikat o najważniejszych kwestiach, takich jak podejrzenia niezgodności z przepisami, zawieszenia lub wycofania członków, oraz o wszelkich zakazach wprowadzania do obrotu produktów jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji.

(9) W rozdziale VI rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych. W celu zapewnienia zharmonizowanych warunków wdrażania tego rozporządzenia należy określić pewne dodatkowe przepisy.

(10) W celu zapewnienia ciągłości obecnych krajowych systemów kontroli w państwach członkowskich należy ustanowić przepisy dotyczące minimalnego odsetka kontroli urzędowych i pobierania próbek.

(11) W celu wyeliminowania znacznych rozbieżności w obecnym stosowaniu krajowych katalogów środków w państwach członkowskich należy ustanowić wspólny wzór katalogu środków oraz określić dalsze wytyczne dotyczące klasyfikowania niezgodności z przepisami oraz odpowiednie środki.

(12) Informacje o jakimkolwiek podejrzeniu niezgodności z przepisami lub jakiejkolwiek stwierdzonej niezgodności z przepisami, która ma wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji, powinny być bezpośrednio i jak najskuteczniej wymieniane między państwami członkowskimi i Komisją, przede wszystkim w celu umożliwienia wszystkim zainteresowanym właściwym organom przeprowadzenia urzędowych postępowań wyjaśniających i zastosowania niezbędnych środków zgodnie z wymogami art. 29 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/848. Ponadto należy określić szczegóły i procedury dotyczące wymiany tych informacji, w tym funkcje systemu informatycznego rolnictwa ekologicznego. W tym kontekście w niniejszym rozporządzeniu należy również wyjaśnić, że w przypadku jakiegokolwiek podejrzenia lub stwierdzonej niezgodności z przepisami, która ma wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji, wykrytej przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, informacje takie należy niezwłocznie przekazać właściwym organom. Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno określać, które informacje powinny być co najmniej wymieniane przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące z innymi organami kontrolnymi i jednostkami certyfikującymi oraz ich właściwymi organami, a także powinno nakładać na właściwe organy obowiązek wprowadzenia odpowiednich środków i ustanowienia udokumentowanych procedur w celu umożliwienia takiej wymiany informacji na ich terytorium.

(13) Grupy podmiotów w państwach trzecich prowadzące działalność zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 834/2007 2  oraz rozporządzeniami Komisji (WE) nr 889/2008 3  i (WE) nr 1235/2008 4  mogą mieć liczbę członków znacznie wyższą niż maksymalna liczba ustalona w niniejszym rozporządzeniu. Ustanowienie nowych grup podmiotów spełniających ten nowy wymóg może wymagać dokonania wymiernych dostosowań w celu ustanowienia odpowiedniego podmiotu prawnego, systemu kontroli wewnętrznych oraz elementów niezbędnych do certyfikacji przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą. W związku z tym należy przewidzieć okres przejściowy wynoszący maksymalnie 3 lata od dnia 1 stycznia 2022 r. w odniesieniu do tych grup podmiotów, aby umożliwić im dokonanie niezbędnych dostosowań w celu przestrzegania wymogu dotyczącego nowej maksymalnej liczby.

(14) Wymóg związany z krajowym katalogiem środków może oznaczać zmianę już istniejących krajowych katalogów środków opracowanych dotychczas w państwach członkowskich zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 834/2007 i (WE) nr 889/2008. W związku z tym należy przewidzieć okres przejściowy wynoszący maksymalnie 1 rok od dnia 1 stycznia 2022 r. dla wszystkich państw członkowskich w odniesieniu do tych istniejących krajowych katalogów środków, aby umożliwić im dokonanie niezbędnych ulepszeń lub zastąpienie ich krajowych katalogów środków w celu przestrzegania nowych wymogów.

(15) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Etapy procedury stosowane przez podmioty w przypadku podejrzenia niezgodności z przepisami z powodu obecności niedopuszczonych produktów lub substancji

1. 
W celu sprawdzenia, czy podejrzenie jest uzasadnione zgodnie z art. 28 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/848, podmiot uwzględnia następujące elementy:
a)
jeżeli podejrzenie niezgodności z przepisami dotyczy przywożonego produktu ekologicznego lub przywożonego produktu w okresie konwersji, podmiot sprawdza, czy:
(i)
informacje na etykiecie produktu ekologicznego lub produktu w okresie konwersji oraz informacje zawarte w dokumentach towarzyszących są zgodne;
(ii)
informacje dotyczące certyfikatu przedstawionego przez dostawcę odnoszą się do faktycznie zakupionego produktu;
b)
jeżeli istnieje podejrzenie, że przyczyna obecności niedozwolonych produktów lub substancji leży po stronie podmiotu, podmiot ten bada wszelkie możliwe przyczyny obecności niedopuszczonych produktów lub substancji.
2. 
Jeżeli podmiot gospodarczy poinformuje właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą zgodnie z art. 28 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/848 o uzasadnionym podejrzeniu lub jeżeli podejrzenia nie można wyeliminować, podmiot przedstawia, w razie potrzeby i w miarę dostępności, co najmniej następujące elementy:
a)
informacje i dokumenty dotyczące dostawcy (specyfikacja wysyłkowa, faktura, certyfikat dostawcy, świadectwo kontroli produktów ekologicznych);
b)
identyfikowalność produktu wraz z identyfikacją partii, ilością zapasów oraz ilością sprzedanego produktu;
c)
wyniki badań z akredytowanego laboratorium, w stosownych przypadkach i w miarę dostępności;
d)
karta pobierania próbek z wyszczególnieniem czasu, miejsca i metody zastosowanej do pobrania próbki;
e)
wszelkie informacje na temat wszelkich wcześniejszych podejrzeń w odniesieniu do konkretnego niedopuszczonego produktu lub substancji;
f)
wszelkie inne istotne dokumenty mające na celu wyjaśnienie sprawy.
Artykuł  2

Metodyka urzędowego postępowania wyjaśniającego

1. 
Nie naruszając przepisów art. 38 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848, podczas przeprowadzania urzędowego postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, właściwe organy lub, w stosownych przypadkach, jednostki certyfikujące lub organy kontrolne określają co najmniej:
a)
nazwę, identyfikację partii, własność i fizyczną lokalizację danych produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji;
b)
czy dane produkty są nadal wprowadzane do obrotu jako produkty ekologiczne, produkty w okresie konwersji lub stosowane w produkcji ekologicznej;
c)
rodzaj, nazwę, ilość i inne istotne informacje dotyczące obecnych niedopuszczonych produktów lub substancji;
d)
na jakim etapie produkcji, przygotowania, przechowywania lub dystrybucji i gdzie dokładnie wykryto obecność niedopuszczonych produktów lub substancji, w szczególności w odniesieniu do produkcji roślinnej, niezależnie od tego, czy próbka została pobrana przed zbiorami, czy po zbiorach;
e)
ewentualny wpływ na inne podmioty w łańcuchu dostaw;
f)
wyniki wcześniejszych urzędowych postępowań wyjaśniających dotyczących danych produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji oraz podmiotów.
2. 
Urzędowe postępowanie wyjaśniające prowadzi się z wykorzystaniem odpowiednich metod i technik, w tym metod i technik, o których mowa w art. 14 i art. 137 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 5 .
3. 
W wyniku urzędowego postępowania wyjaśniającego formułuje wnioski co najmniej w odniesieniu do:
a)
integralności produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji;
b)
źródła i przyczyny obecności niedopuszczonych produktów lub substancji;
c)
elementów określonych w art. 29 ust. 2 lit. a), b) oraz c) rozporządzenia (UE) 2018/848.
4. 
Właściwe organy lub, w stosownych przypadkach, organy kontrolne lub jednostki certyfikujące sporządzają sprawozdanie końcowe w odniesieniu do każdego urzędowego postępowania wyjaśniającego. Sprawozdanie końcowe zawiera:
a)
zapisy konkretnych elementów wymaganych na podstawie niniejszego artykułu;
b)
zapisy informacji wymienianych z właściwym organem, innymi organami kontrolnymi i jednostkami certyfikującymi oraz Komisją w związku z tym urzędowym postępowaniem wyjaśniającym.
Artykuł  3

Warunki stosowania niektórych oznaczeń

1. 
Oznaczenie przewidziane dla produktów pochodzenia roślinnego wytworzonych w okresie konwersji, o których mowa w art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848, zamieszcza się w:
a)
kolorze, rozmiarze i formacie czcionki, który nie jest bardziej wyeksponowany niż opis handlowy produktu, podczas gdy całe oznaczenie składa się z liter tej samej wielkości;
b)
tym samym polu widzenia co kod organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej, o którym mowa w art. 32 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848.
2. 
Oznaczenie kodu organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej, o którym mowa w art. 32 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848, umieszcza się w tym samym polu widzenia co logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej, jeżeli jest ono umieszczone na etykiecie.
3. 
Oznaczenie miejsca, w którym wyprodukowano surowce rolne, z których składa się produkt, zgodnie z art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848, umieszcza się bezpośrednio poniżej kodu określonego w ust. 2.
Artykuł  4

Skład i wielkość grupy podmiotów

Członek grupy podmiotów rejestruje się tylko w jednej grupie podmiotów w odniesieniu do danego produktu, również wtedy, gdy podmiot jest zaangażowany w różne formy działalności związane z tym produktem.

Maksymalna wielkość grupy podmiotów wynosi 2 000 członków.

Artykuł  5

Dokumenty i zapisy grupy podmiotów

Do celów systemu kontroli wewnętrznych grupa podmiotów przechowuje następujące dokumenty i zapisy:

a)
wykaz członków grupy podmiotów w oparciu o rejestrację każdego członka i zawierający następujące elementy w odniesieniu do każdego członka grupy podmiotów:
(i)
nazwa (imię i nazwisko) oraz identyfikacja (kod);
(ii)
dane kontaktowe;
(iii)
data rejestracji;
(iv)
łączna powierzchnia gruntów zarządzanych przez członka, niezależnie od tego, czy jest to część ekologicznej lub nieekologicznej jednostki produkcyjnej bądź jednostki produkcyjnej w okresie konwersji;
(v)
informacje dotyczące każdej jednostki produkcyjnej lub działalności produkcyjnej: wielkość, lokalizacja (w tym mapa, w miarę dostępności), produkt, data rozpoczęcia okresu konwersji i szacowana wydajność;
(vi)
data ostatniej kontroli wewnętrznej oraz nazwisko inspektora systemu kontroli wewnętrznych;
(vii)
data ostatniej kontroli urzędowej przeprowadzonej przez właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą oraz nazwisko inspektora;
(viii)
data i wersja wykazu;
b)
umowy przystąpienia do grupy podpisane przez członka i grupę podmiotów jako osobą prawną zawierające prawa i obowiązki członka;
c)
sprawozdania z kontroli wewnętrznej podpisane przez inspektora systemu kontroli wewnętrznych i członka grupy podmiotów podlegającego kontroli, zawierające co najmniej następujące elementy:
(i)
nazwa (imię i nazwisko) członka oraz lokalizacja jednostki produkcyjnej lub obiektów, w tym centrów zakupów i odbioru, w której/których prowadzona jest działalność, o której mowa w art. 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848, będąca przedmiotem kontroli;
(ii)
data oraz godzina rozpoczęcia i zakończenia kontroli wewnętrznej;
(iii)
ustalenia dokonane podczas kontroli;
(iv)
zakres/obszar audytu;
(v)
data sporządzenia sprawozdania;
(vi)
imię i nazwisko inspektora wewnętrznego;
d)
rejestr szkoleń inspektorów systemu kontroli wewnętrznych, w którego skład wchodzą:
(i)
daty szkoleń;
(ii)
przedmiot szkolenia;
(iii)
nazwisko szkoleniowca;
(iv)
podpis uczestnika szkolenia;
(v)
w stosownych przypadkach, ocena nabytej wiedzy;
e)
rejestr szkoleń członków grupy podmiotów;
f)
zapisy środków wprowadzonych w przypadku niezgodności z przepisami przez kierownika systemu kontroli wewnętrznych, które obejmują:
(i)
członków podlegających środkom w przypadku niezgodności z przepisami, w tym członków zawieszonych, wycofanych lub zobowiązanych do przestrzegania nowego okresu konwersji;
(ii)
dokumentację dotyczącą stwierdzonej niezgodności z przepisami;
(iii)
dokumentację dotyczącą działań następczych podjętych w związku ze środkami;
g)
zapisy identyfikowalności, w tym informacje na temat ilości, w sprawie następujących czynności, w stosownych przypadkach:
(i)
zakup i dystrybucja środków produkcji w gospodarstwie, w tym materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin przez grupę;
(ii)
produkcja, w tym zbiory;
(iii)
przechowywanie;
(iv)
przygotowanie;
(v)
dostarczanie produktów przez każdego członka do wspólnego systemu wprowadzania do obrotu;
(vi)
wprowadzanie produktów do obrotu przez grupę podmiotów;
h)
pisemne porozumienia i umowy między grupą podmiotów a podwykonawcami, w tym informacje na temat charakteru działalności zleconej podwykonawcom;
i)
wyznaczenie kierownika systemu kontroli wewnętrznych;
j)
wyznaczenie inspektorów systemu kontroli wewnętrznych oraz wykaz inspektorów systemu kontroli wewnętrznych.

Wykaz członków, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. a), jest aktualizowany przez kierownika systemu kontroli wewnętrznych po każdej zmianie elementów wymienionych w lit. a) ppkt (i)-(viii) i należy wskazać, czy którykolwiek z członków został zawieszony lub wycofany ze względu na środki wprowadzane w przypadku niezgodności z przepisami wynikającej z kontroli wewnętrznych lub kontroli urzędowych.

Artykuł  6

Zgłoszenia od kierownika systemu kontroli wewnętrznych

Kierownik systemu kontroli wewnętrznych niezwłocznie przekazuje właściwemu organowi lub, w stosownych przypadkach, organowi kontrolnemu lub jednostce certyfikującej następujące informacje:

a)
wszelkie podejrzenie wystąpienia znacznej i krytycznej niezgodności z przepisami;
b)
wszelkie zawieszenie lub wycofanie członka lub jednostki produkcyjnej lub obiektu, w tym centrów zakupów i odbioru, z grupy;
c)
wszelki zakaz wprowadzania do obrotu produktu jako produktu ekologicznego lub produktu w okresie konwersji, włącznie z nazwiskiem danego członka lub członków, odpowiednie ilości oraz informacje dotyczące partii.
Artykuł  7

Minimalny odsetek kontroli i pobierania próbek

Następujące przepisy dotyczące minimalnego odsetka mają zastosowanie do kontroli urzędowych, o których mowa w art. 38 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/848, przeprowadzanych przez każdy właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą w zależności od ryzyka wystąpienia niezgodności z przepisami:

a)
co najmniej 10 % wszystkich kontroli urzędowych podmiotów lub grup podmiotów przeprowadza się co roku bez uprzedzenia;
b)
co najmniej 10 % dodatkowych kontroli oprócz tych, o których mowa w art. 38 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848, przeprowadza się co roku;
c)
co najmniej 5 % liczby podmiotów, z wyjątkiem podmiotów zwolnionych zgodnie z art. 34 ust. 2 i art. 35 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848, podlega co roku pobieraniu próbek zgodnie z art. 14 lit. h) rozporządzenia (UE) 2017/625;
d)
co najmniej 2 % liczby członków każdej grupy podmiotów podlega co roku pobieraniu próbek zgodnie z art. 14 lit. h) rozporządzenia (UE) 2017/625;
e)
co najmniej 5 % podmiotów będących członkami grupy podmiotów, ale nie mniej niż 10 członków, podlega co roku ponownej kontroli. W przypadku gdy grupa podmiotów liczy najwyżej 10 członków, wszyscy członkowie podlegają kontroli w związku z weryfikacją zgodności, o której mowa w art. 38 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848.
Artykuł  8

Środki stosowane w przypadku stwierdzenia niezgodności z przepisami

Właściwe organy mogą korzystać z jednolitych ustaleń określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia w celu opracowania krajowego katalogu środków, o którym mowa w art. 41 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/848.

Ten krajowy katalog środków obejmuje co najmniej:

a)
wykaz niezgodności z przepisami wraz z odniesieniem do przepisów szczegółowych rozporządzenia (UE) 2018/848 lub aktu delegowanego bądź wykonawczego przyjętego zgodnie z tym rozporządzeniem;
b)
zaklasyfikowanie niezgodności z przepisami do trzech kategorii: nieznaczne, znaczne i krytyczne, z uwzględnieniem co najmniej następujących kryteriów:
(i)
stosowanie środków ostrożności, o których mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz własnych kontroli, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2017/625;
(ii)
wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji;
(iii)
zdolność systemu identyfikowalności do zlokalizowania danego produktu lub produktów w łańcuchu dostaw;
(iv)
odpowiedź właściwego organu lub, w stosownych przypadkach, organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej na poprzednie wnioski;
c)
środki odpowiadające różnym kategoriom niezgodności z przepisami.
Artykuł  9

Wymiana informacji

1. 
Do celów art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848 właściwe organy korzystają z systemu informatycznego rolnictwa ekologicznego oraz wzorów określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia w celu wymiany informacji z Komisją i innymi państwami członkowskimi zgodnie z następującymi zasadami:
a)
państwo członkowskie (powiadamiające państwo członkowskie) powiadamia Komisję i odpowiednie państwo lub państwa członkowskie (powiadomione państwo lub państwa członkowskie) przynajmniej w następujących sytuacjach:
(i)
gdy podejrzewana lub stwierdzona niezgodność z przepisami ma wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji pochodzących z innego państwa członkowskiego;
(ii)
gdy podejrzewana lub stwierdzona niezgodność z przepisami ma wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji przywożonych z państwa trzeciego zgodnie z art. 45 ust. 1 lub art. 57 rozporządzenia (UE) 2018/848;
(iii)
gdy podejrzewana lub stwierdzona niezgodność z przepisami ma wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji pochodzących z powiadamiającego państwa członkowskiego, ponieważ może mieć konsekwencje dla co najmniej jednego powiadomionego państwa członkowskiego (powiadomienie o zagrożeniu);
b)
w sytuacjach, o których mowa w lit. a) ppkt (i) oraz (ii), powiadomione państwo członkowskie lub państwa członkowskie udzielają odpowiedzi w terminie 30 dni kalendarzowych od daty otrzymania powiadomienia i informują o wprowadzonych działaniach i środkach, w tym o wynikach urzędowego postępowania wyjaśniającego, oraz przekazują wszelkie inne dostępne informacje lub informacje wymagane przez powiadamiające państwo członkowskie;
c)
powiadamiające państwo członkowskie może zwrócić się do powiadamianego państwa członkowskiego lub powiadamianych państw członkowskich o wszelkie niezbędne dodatkowe informacje;
d)
powiadamiające państwo członkowskie dokonuje, tak szybko jak to możliwe, niezbędnych wpisów i aktualizacji w systemie informatycznym rolnictwa ekologicznego, w tym aktualizacji dotyczących wyników jego własnych urzędowych postępowań wyjaśniających;
e)
w sytuacji, o której mowa w lit. a) ppkt (ii), oraz gdy Komisja jest powiadamiana przez państwo członkowskie, Komisja informuje właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą państwa trzeciego.
2. 
Oprócz obowiązku informowania, o którym mowa w art. 32 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca niezwłocznie informują właściwy organ, który powierzył mu/jej lub przekazał mu/jej niektóre zadania związane z kontrolami urzędowymi lub niektóre zadania związane z innymi czynnościami urzędowymi zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 28 ust. 1 lub art. 31 tego rozporządzenia, o wszelkich podejrzeniach lub stwierdzonych niezgodnościach z przepisami mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji. Organ kontrolny lub jednostka certyfikująca przekazuje również wszelkie inne informacje wymagane przez ten właściwy organ.
3. 
Do celów art. 43 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848, w przypadku gdy podmioty lub grupy podmiotów lub ich podwykonawcy podlegają kontrolom prowadzonym przez różne organy kontrolne lub jednostki certyfikujące, te organy kontrolne i jednostki certyfikujące wymieniają stosowne informacje dotyczące operacji objętych zakresem ich kontroli.
4. 
Do celów art. 43 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848, w przypadku gdy podmioty lub grupy podmiotów lub ich podwykonawcy zmieniają swój organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, takie podmioty lub organ kontrolny lub jednostka certyfikująca niezwłocznie powiadamiają właściwy organ o tej zmianie.

Nowy organ kontrolny lub jednostka certyfikująca zwraca się do poprzedniego organu kontrolnego lub poprzedniej jednostki certyfikującej o dokumentację kontrolną podmiotu lub grupy podmiotów, których to dotyczy. Poprzedni organ kontrolny lub jednostka certyfikująca przekazuje niezwłocznie nowemu organowi kontrolnemu lub nowej jednostce certyfikującej dokumentację kontrolną podmiotu lub grupy podmiotów, których to dotyczy, w tym pisemny raport, o którym mowa w art. 38 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/848, status certyfikacji, wykaz niezgodności z przepisami oraz odpowiednie środki wprowadzone przez poprzedni organ kontrolny lub poprzednią jednostkę certyfikującą.

Nowy organ kontrolny lub jednostka certyfikująca gwarantują, że niezgodności z przepisami odnotowane w dokumentacji przez poprzedni organ kontrolny lub poprzednią jednostkę certyfikującą zostały lub zostaną uwzględnione przez podmiot.

5. 
Do celów art. 43 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848, w przypadku gdy podmioty lub grupy podmiotów podlegają kontroli identyfikowalności i kontroli bilansowania masy, organy kontrolne i jednostki certyfikujące wymieniają odpowiednie informacje umożliwiające zakończenie tych kontroli.
6. 
Właściwe organy wprowadzają odpowiednie środki i ustanawiają udokumentowane procedury w celu umożliwienia wymiany informacji między nimi a organami kontrolnymi lub jednostkami certyfikującymi, którym przyznały lub przekazały niektóre zadania związane z kontrolami urzędowymi lub niektóre zadania związane z innymi czynnościami urzędowymi, jak również między tymi organami kontrolnymi lub jednostkami certyfikującymi.
Artykuł  10

Przepisy przejściowe

1. 
Grupy podmiotów w państwach trzecich przestrzegające przepisów rozporządzeń (WE) nr 834/2007, (WE) nr 889/2008 i (WE) nr 1235/2008 przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, w odniesieniu do których konieczne są istotne zmiany administracyjne, prawne i strukturalne odnośnie do maksymalnej wielkości grupy podmiotów określonej w art. 4 akapit drugi niniejszego rozporządzenia, stosują się do tego przepisu najpóźniej od dnia 1 stycznia 2025 r.
2. 
Krajowy katalog środków opracowany zgodnie z art. 8 stosuje się najpóźniej od dnia 1 stycznia 2023 r.
Artykuł  11

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Jednolite ustalenia w celu opracowania i stosowania krajowego katalogu środków, o którym mowa w art. 8

1.
Właściwe organy mogą klasyfikować przypadki niezgodności z przepisami jako niezgodności nieznaczne, znaczne lub krytyczne na podstawie kryteriów klasyfikacji określonych w art. 8, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących sytuacji:
a)
niezgodność z przepisami jest nieznaczna, jeżeli:
(i)
środki ostrożności są proporcjonalne i odpowiednie, a kontrole wprowadzone przez podmiot są skuteczne;
(ii)
niezgodność z przepisami nie ma wpływu na integralność produktu ekologicznego lub produktu w okresie konwersji;
(iii)
system identyfikowalności może zlokalizować dany produkt/dane produkty w łańcuchu dostaw oraz możliwy jest zakaz wprowadzania do obrotu produktów z odniesieniem do produkcji ekologicznej;
b)
niezgodność z przepisami jest znaczna, jeżeli:
(i)
środki ostrożności nie są proporcjonalne i odpowiednie, a kontrole wprowadzone przez podmiot są nieskuteczne;
(ii)
niezgodność z przepisami ma wpływ na integralność produktu ekologicznego lub produktu w okresie konwersji;
(iii)
podmiot nie skorygował w odpowiednim czasie nieznacznej niezgodności z przepisami;
(iv)
system identyfikowalności może zlokalizować dany produkt/dane produkty w łańcuchu dostaw oraz możliwy jest zakaz wprowadzania do obrotu produktów z odniesieniem do produkcji ekologicznej;
c)
niezgodność z przepisami jest krytyczna, jeżeli:
(i)
środki ostrożności nie są proporcjonalne i odpowiednie, a kontrole wprowadzone przez podmiot są nieskuteczne;
(ii)
niezgodność z przepisami ma wpływ na integralność produktu ekologicznego lub produktu w okresie konwersji;
(iii)
podmiot nie koryguje wcześniejszych znacznych niezgodności z przepisami lub wielokrotnie nie koryguje innych kategorii niezgodności z przepisami;
(iv)
brak informacji z systemu identyfikowalności dotyczącej zlokalizowania danego produktu/danych produktów w łańcuchu dostaw, a zakaz wprowadzania do obrotu produktów z odniesieniem do produkcji ekologicznej nie jest możliwy;
2)
Środki

Właściwe organy lub, w stosownych przypadkach, organy kontrolne lub jednostki certyfikujące mogą zastosować co najmniej jeden z następujących środków w sposób proporcjonalny do wymienionych kategorii przypadków niezgodności z przepisami:

Kategoria niezgodności z przepisami Środek
Nieznaczna Przedłożenie przez podmiot planu działania w terminie wyznaczonym na skorygowanie niezgodności z przepisami
Znaczna Brak odniesienia do produkcji ekologicznej w znakowaniu i reklamie całej przedmiotowej partii lub serii produkcyjnej (uprawy lub zwierzęta) zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848

Wymagany nowy okres konwersji

Ograniczenie zakresu certyfikatu

Poprawa wdrażania środków ostrożności i kontroli przeprowadzonych przez podmiot w celu zapewnienia zgodności
Krytyczna Brak odniesienia do produkcji ekologicznej w znakowaniu i reklamie całej przedmiotowej partii lub serii produkcyjnej (uprawy lub zwierzęta) zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848

Zakaz wprowadzania do obrotu produktów zawierających odniesienie do produkcji ekologicznej w danym okresie zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848

Wymagany nowy okres konwersji

Ograniczenie zakresu certyfikatu

Zawieszenie certyfikatu

Wycofanie certyfikatu

ZAŁĄCZNIK  II

Wzory systemu informatycznego rolnictwa ekologicznego, o których mowa w art. 9

1)
Wzór standardowego powiadomienia o podejrzewanej lub stwierdzonej niezgodności z przepisami
*Język pierwszy:
Język drugi:
A) Powiadamiające państwo członkowskie:
1) Państwo:
2) Właściwy organ - dane kontaktowe:
*3) Data powiadomienia (DD/MM/RRRR):
*4) Numer referencyjny
B) Powiadomione państwo lub państwa członkowskie:
*1) Państwo/państwa:
2) Właściwy organ/właściwe organy - dane kontaktowe:
C) Produkt
*1) Kategoria produktu:
*2) Nazwa produktu/nazwa handlowa:
*3) Państwo pochodzenia:
4) Opis produktu (wielkość i rodzaj opakowania itp.) - proszę dołączyć skopiowaną lub zeskanowaną pieczęć lub etykietę:
5) Identyfikacja partii (np. numer partii, numer dostawy, data dostawy itp.):
6) Inne informacje:
D) Identyfikowalność:
Proszę szczegółowo opisać cały łańcuch dostaw:
1) Producent - dane kontaktowe - właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
2) Przetwórca/sprzedawca w państwie pochodzenia - dane kontaktowe - właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
3) Importer w państwie powiadamiającym - dane kontaktowe - właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
4) Hurtownik - dane kontaktowe - właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
5) Detalista lub inny podmiot w państwie powiadamiającym, w którym wykryto niezgodność z przepisami - dane kontaktowe - właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
Organ (organy):
Inne podmioty:
E) Niezgodność z przepisami, podejrzenie niezgodności z przepisami, inny stwierdzony problem:
*1) Charakter niezgodność z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu. Jaką niezgodność z przepisami/podejrzenie niezgodności z przepisami/inny problem stwierdzono?:
*Pod jakim względem stanowi to niezgodność z przepisami/podejrzenie niezgodności z przepisami/inny problem stwierdzony w kontekście rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 6 ?:
2) Kontekst wykrycia niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu - proszę załączyć kopię faktury lub innych dokumentów potwierdzających:
Data wykrycia niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu (DD/MM/RRRR):
Miejsce wykrycia niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu:
3) Analiza próbek/testy (jeżeli dotyczy) - proszę załączyć kopię sprawozdania z analizy:
Data pobierania próbek/testu (DD/MM/RRRR):
Miejsce pobierania próbek/testu:
Data analizy - sprawozdanie (DD/MM/RRRR):
Szczegółowe informacje (nazwa laboratorium, zastosowane metody, wyniki):
Nazwy wykrytych substancji:
Poziom wykrytych pozostałości:
Czy poziom przekracza ogólnie dozwolony próg w żywności (lub paszy)?
Czy został przekroczony poziom, powyżej którego wymagane jest oznaczenie zawartości GMO?
F) Wpływ na rynek:
1) Czy zakazano wprowadzania produktu do obrotu, wycofano produkt z rynku lub wprowadzono go do obrotu?
2) Którym podmiotom przekazano już informację?
3) Czy dotyczy to innych państw członkowskich? Jeśli tak, których?
G) Wprowadzone środki:
1) Czy wprowadzono jakieś środki dobrowolne (w odniesieniu do produktu/podmiotu/rynku)?:
2) Czy wprowadzono jakieś środki obowiązkowe?:
3) Jaki jest zakres zastosowanych środków (krajowy, regionalny, eksportowy itp.)?:
4) Data wejścia w życie: (DD/MM/RRRR):
5) Czas trwania (w miesiącach):
6) Uzasadnienie/podstawa prawna zastosowanych środków:
7) Który właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca zdecydował/zdecy- dowała o przyjęciu środków?:
H) Inne informacje/Ocena:
I) Załączniki:
Skopiowana lub zeskanowana dokumentacja produktu (pieczęć, etykieta itp.). Kopia faktury, dokumentacji lub dokumentu przewozowego bądź polecenia dostawy. Sprawozdanie z analizy lub wszelkie inne istotne dokumenty:
2)
Wzór standardowej odpowiedzi na standardowe powiadomienie o podejrzewanej lub stwierdzonej niezgodności z przepisami
*Język pierwszy:
Język drugi:
Wersja odpowiedzi:
A. Powiadomione państwo członkowskie:
1) Państwo:
2) Właściwy organ - dane kontaktowe:
*3) Data (DD/MM/RRRR):
*4) Numer referencyjny:
B. Powiadomienie:
1) Państwo:
2) Właściwy organ - dane kontaktowe:
*3) Data powiadomienia (DD/MM/RRRR):
*4) Numer referencyjny powiadomienia (taki sam jak w pkt A.4 powiadomienia):
*5) Produkt:
6) Niezgodność z przepisami/podejrzenie niezgodności z przepisami/inny stwierdzony problem:
C. Postępowanie wyjaśniające:
1) Który(-e) właściwy(-e) organ(-y) lub, w stosownych przypadkach, organ(-y) kontrolny(-e) lub jednostka(-i) certyfikująca (-e) jest(są) odpowiedzialny/-a(-e) za prowadzenie postępowania wyjaśniającego?:
2) Proszę opisać współpracę między różnymi podmiotami i właściwym(-i) organem(-ami) lub, w stosownych przypadkach, zaangażowanym(-i) organem(-ami) kontrolnym(-i) lub jednostką(-ami) certyfikującą(-ymi) w różnych zaangażowanych państwach (jeżeli dotyczy)?:
3) Jakie metody/procedury wyjaśniające zastosowano?:
Na przykład, czy odnośne podmioty zostały poddane szczególnej kontroli?:
Czy pobrano próbki i poddano je analizie?:
4) Jakie są wyniki postępowania wyjaśniającego?:
Jakie są wyniki kontroli/analizy (jeżeli dotyczy)?:
Czy wyjaśniono przyczynę niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu?:
Jak oceniają Państwo wagę niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu?:
5) Czy przyczyna zanieczyszczenia/niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu oraz odpowiedzialność podmiotów została ustalona i wykazana?:
Czy w ciągu ostatnich 3 lat zidentyfikowane podmioty były zamieszane w inne przypadki niezgodności z przepisami/ podejrzenia niezgodności z przepisami/inny stwierdzony problem?:
D. Środki i sankcje:
*1) Jakie środki zapobiegawcze i naprawcze zastosowano (np. w odniesieniu do dystrybucji produktu/obrotu produktem na rynku unijnym i rynkach państw trzecich)?:
2) Jakie działania podjęto wobec odnośnych podmiotów lub produktów w przypadku wykrycia niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu? 7 :
*Tryb działania (forma pisemna, upomnienie itp.)?:
Czy certyfikat producenta/przetwórcy został ograniczony, zawieszony lub wycofany?:
Data wejścia w życie działań (jeżeli dotyczy) (DD/MM/RRRR):
Czas trwania działań (jeżeli dotyczy) (w miesiącach):
Właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca, która podjęła decyzję o zastosowaniu i zastosowała działania (jeżeli dotyczy):
3) Czy planowane są dodatkowe kontrole odnośnych podmiotów?
4) Jakie inne środki właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca planuje
zastosować celem zapobieżenia podobnym przypadkom?
E. Inne informacje:
F. Załączniki:
3)
Wzór powiadomienia o zagrożeniu
1. Pochodzenie i status powiadomienia
Państwo powiadamiające:
Właściwy organ:
2. Powiadomione państwo lub państwa
Państwo Właściwy organ Koordynator Zakres
3. Niezgodność z przepisami, nadużycie finansowe, inny problem i ich podejrzenie (zwane dalej "niezgodnością z przepisami")
Tytuł:
Opis:
Jak oceniają Państwo wagę niezgodności z przepisami?
Którym podmiotom przekazano już informację?
Kontekst wykrycia
Data:
Miejsce:
Osoba/podmiot, który wykrył niezgodność z przepisami:
Przedmiotowe przepisy Unii (odniesienie(-a)):
4. Identyfikowalność produktu
Opis
Nazwa:
Marka/nazwa handlowa:
Pozostałe aspekty:
Przesyłka
Numer przesyłki/partii/dostawy:
Państwo pochodzenia:
Całkowita masa netto/brutto, objętość:
Inne informacje:
Łańcuch dostaw - opis podmiotów (nazwa - rodzaj - dane kontaktowe - jednostka certyfikująca/organ kontrolny (wraz z danymi kontaktowymi))
5. Zastosowane środki
0. Jeszcze nie zastosowano środków (proszę wyjaśnić dlaczego)
1. Zakaz wprowadzania produktu do obrotu (podstawa - data - ilości)
2. Obniżenie w klasyfikacji produktu do klasy zwykłej (podstawa - data - ilości - od/do)
3. Zawieszenie certyfikatu podmiotu (od/do - zakres)
4. Wycofanie certyfikatu podmiotu (od dnia)
5. Inne środki (proszę opisać)
6. Inne informacje
7. Pliki
4)
Wzór standardowego międzynarodowego powiadomienia o podejrzewanej lub stwierdzonej niezgodności z przepisami
Państwo powiadamiające:
Państwo:
Dane o powiadamianym podmiocie:
Rodzaj powiadamianego podmiotu:
Kod podmiotu:
Wersja podmiotu:
Nazwa:
Ulica:
Kod pocztowy:
Miejscowość:
Tel.
E-mail:
Faks:
Link do strony internetowej:
URL:
Uwagi:
A) Produkt
*1) Państwo pochodzenia:
*2) Kategoria produktu:
*3) Nazwa produktu/nazwa handlowa:
4) Opis produktu (wielkość i rodzaj opakowania itp.) - proszę dołączyć skopiowaną lub zeskanowaną pieczęć lub etykietę:
5) Identyfikacja partii (np. numer partii, numer dostawy, data dostawy itp.):
6) Inne informacje:
B) Identyfikowalność:
Proszę szczegółowo opisać cały łańcuch dostaw:
1) Producent - dane kontaktowe - organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
2) Przetwórca/sprzedawca/eksporter w państwie pochodzenia - dane kontaktowe - organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
3) Importer w państwie powiadamiającym - dane kontaktowe - organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
4) Hurtownik - dane kontaktowe - organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
5) Detalista lub inny podmiot w państwie powiadamiającym, w którym wykryto niezgodność z przepisami - dane kontaktowe - organ kontrolny lub jednostka certyfikująca:
Organ (organy):
Inne podmioty:
C) Niezgodność z przepisami, podejrzenie niezgodności z przepisami, inny stwierdzony problem:
*1) Charakter niezgodność z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu. Jaką niezgodność z przepisami/podejrzenie niezgodności z przepisami/inny problem stwierdzono?:
*Pod jakim względem stanowi to niezgodność z przepisami/podejrzenie niezgodności z przepisami/inny problem stwierdzony w kontekście rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 8 ?:
2) Kontekst wykrycia niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu - proszę załączyć kopię faktury lub innych dokumentów potwierdzających:
Data wykrycia niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu (DD/MM/RRRR):
Miejsce wykrycia niezgodności z przepisami/podejrzenia niezgodności z przepisami/innego stwierdzonego problemu:
3) Analiza próbek/testy (jeżeli dotyczy) - proszę załączyć kopię sprawozdania z analizy:
Data pobierania próbek/testu (DD/MM/RRRR):
Miejsce pobierania próbek/testu:
Data analizy - sprawozdanie (DD/MM/RRRR):
Szczegółowe informacje (nazwa laboratorium, zastosowane metody, wyniki):
Nazwy wykrytych substancji:
Poziom wykrytych pozostałości:
Czy poziom przekracza ogólnie dozwolony próg w żywności (lub paszy)?
Czy został przekroczony poziom, powyżej którego wymagane jest oznaczenie zawartości GMO?
D) Wpływ na rynek:
1) Czy zakazano wprowadzania produktu do obrotu lub wycofano go rynku?
2) Którym podmiotom przekazano już informację?
3) Czy dotyczy to innych państw członkowskich? Jeśli tak, których?
E) Wprowadzone środki:
1) Czy wprowadzono jakieś środki dobrowolne (w odniesieniu do produktu/podmiotu/rynku)?:
2) Czy wprowadzono jakieś środki obowiązkowe?:
3) Jaki jest zakres zastosowanych środków (krajowy, regionalny, eksportowy itp.)?:
4) Data wejścia w życie: (DD/MM/RRRR):
5) Czas trwania (w miesiącach):
6) Uzasadnienie/podstawa prawna zastosowanych środków:
7) Który właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca zdecydował/zdecy- dowała o przyjęciu środków?:
F) Inne informacje/Ocena:
G) Załączniki:
Skopiowana lub zeskanowana dokumentacja produktu (pieczęć, etykieta itp.). Kopia faktury, dokumentacji lub dokumentu przewozowego bądź polecenia dostawy. Sprawozdanie z analizy lub wszelkie inne istotne dokumenty:

______________

(*) Pola obowiązkowe.

1 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1235/2008 z dnia 8 grudnia 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich (Dz.U. L 334 z 12.12.2008, s. 25).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).
6 RozporzRozporząądzeniedzenieParlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
7 Środek na podstawie art. 29 ust. 1art. 29 ust. 1i 22, art. 41 ust. 1-4art. 41 ust. 1-4i art. 42art. 42rozporządzenia (UE) 2018/848.
8 RozporzRozporząądzeniedzenieParlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.62.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/279 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w sprawie kontroli i innych środków zapewniających identyfikowalność i zgodność w produkcji ekologicznej oraz znakowania produktów ekologicznych
Data aktu: 22/02/2021
Data ogłoszenia: 23/02/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 15/03/2021