uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 1 , w szczególności jego art. 32,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności,
(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 257/2010 2 ustanowiono program ponownej oceny przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("EFSA") bezpieczeństwa dodatków do żywności dopuszczonych w Unii przed dniem 20 stycznia 2009 r.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1381 3 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 178/2002 4 oraz rozporządzenie (WE) nr 1331/2008 5 . Zmiany te miały na celu zwiększenie przejrzystości i zrównoważonego charakteru unijnej oceny ryzyka we wszystkich obszarach łańcucha żywnościowego, w których EFSA przedstawia naukową ocenę ryzyka.
(3) Zmianami do rozporządzenia (WE) nr 178/2002 wprowadzono nowe przepisy dotyczące między innymi: ogólnego udzielania porad przez personel EFSA na wniosek potencjalnego wnioskodawcy, na etapie poprzedzającym złożenie wniosku lub zgłoszenia, oraz obowiązku powiadamiania o badaniach zleconych lub przeprowadzonych przez podmioty gospodarcze w celu uzasadnienia wniosku lub zgłoszenia, a także konsekwencji nieprzestrzegania tego obowiązku. Wprowadzono również przepisy dotyczące publicznego ujawniania przez EFSA wszystkich danych naukowych, badań i innych informacji przedstawionych w celu uzasadnienia wniosku, z wyjątkiem informacji poufnych, na wczesnym etapie procesu oceny ryzyka, a następnie przeprowadzania konsultacji ze stronami trzecimi. We wprowadzonych zmianach określono również szczegółowe wymogi proceduralne dotyczące składania wniosków o zachowanie poufności i ich rozpatrywania przez EFSA w odniesieniu do informacji przedłożonych przez wnioskodawcę, w przypadku gdy Komisja zwraca się do EFSA o wydanie opinii.
(4) Rozporządzeniem (UE) 2019/1381 zmieniono również rozporządzenie (WE) nr 1331/2008, aby uwzględnić przepisy zapewniające spójność z dostosowaniami rozporządzenia (WE) nr 178/2002 oraz uwzględniające specyfikę sektorową dotyczącą informacji poufnych.
(5) Rozporządzenie (UE) 2019/1381 nie zawiera przepisów dotyczących procedury ponownej oceny dodatków do żywności określonej w rozporządzeniu (UE) nr 257/2010. W istocie podczas gdy rozporządzenie (UE) 2019/1381 określa zasady dotyczące wniosków i powiadomień, rozporządzenie (UE) nr 257/2010 przyznaje istotną rolę nie tylko podmiotom gospodarczym zainteresowanym ciągłością zezwolenia na stosowanie dodatku do żywności, ale także innym zainteresowanym stronom, takim jak organizacje branżowe lub konsumenckie. W związku z tym ponowna ocena dodatku do żywności nie wymaga złożenia wniosku przez wyznaczonego wnioskodawcę i wszystkie zainteresowane podmioty gospodarcze i inne zainteresowane strony mogą przedłożyć w tym celu dane i informacje.
(6) Niemniej jednak właściwe wydaje się zapewnienie poziomów przejrzystości i poufności w kontekście tej procedury, które są porównywalne z poziomami mającymi zastosowanie w kontekście procedury aktualizacji unijnego wykazu dopuszczonych dodatków do żywności, przy jednoczesnym uwzględnieniu specyfiki procedury ponownej oceny. W szczególności należy przewidzieć, że niektóre przepisy mające zastosowanie do procedury aktualizacji unijnego wykazu dopuszczonych dodatków do żywności mają również zastosowanie w ramach procedury ponownej oceny, ale dotyczą wszystkich zainteresowanych podmiotów gospodarczych i innych zainteresowanych stron. Ma to miejsce w przypadku przewidzianej w art. 32a rozporządzenia (WE) nr 178/2002 możliwości zwrócenia się do personelu EFSA o poradę poprzedzającą złożenie wniosku w każdym przypadku, gdy EFSA będzie zobowiązany do wydania opinii lub poproszony o jej wydanie, określonego w art. 32b tego samego rozporządzenia obowiązku powiadamiania EFSA o odpowiednich badaniach, obowiązków dotyczących formy składania wniosków określonej w art. 39f rozporządzenia (WE) nr 178/2002 oraz zasad dotyczących poufności określonych w art. 39 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(7) Jeśli chodzi o obowiązek powiadamiania o odpowiednich badaniach, konieczne jest jednak dalsze dostosowanie do procedury. Konsekwencje proceduralne przewidziane w art. 32b rozporządzenia (WE) nr 178/2002 w przypadku nieprzestrzegania jego przepisów prowadzą do opóźnień w ocenie ponownie złożonych wniosków. Biorąc jednak pod uwagę, że opóźnienia w ponownej ocenie już zatwierdzonych dodatków do żywności oznaczają, że wspomniane dodatki do żywności mogą pozostać na rynku dłużej, niż miałoby to miejsce w innym przypadku, te konsekwencje proceduralne nie są właściwe w kontekście dodatków objętych procedurą ponownej oceny i nie powinny być przewidziane.
(8) Ponadto, chociaż art. 38 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewiduje już publikację informacji i danych przedłożonych przez EFSA w celu ponownej oceny dodatków do żywności, aby zwiększyć przejrzystość i skuteczność procedury ponownej oceny, należy przewidzieć konsultacje ze stronami trzecimi, jak ta przewidziana w art. 32c rozporządzenia (WE) nr 178/2002, by ustalić, czy dostępne są inne istotne dane naukowe lub badania dotyczące ponownie ocenianego dodatku do żywności.
(9) Ponowna ocena dodatków do żywności powinna umożliwić EFSA ustalenie, czy przedmiotowe dodatki do żywności, ich zastosowania, poziomy stosowania i specyfikacje są bezpieczne. Doświadczenie pokazało, że dane uzyskane w wyniku wezwań do przedstawienia danych wystosowanych przez EFSA nie zawsze są wystarczające, aby umożliwić EFSA potwierdzenie bezpieczeństwa określonych dodatków do żywności, ich zastosowań, poziomów stosowania i specyfikacji, ani nie umożliwiają zidentyfikowania poważnych obaw dotyczących bezpieczeństwa. Bio- rąc pod uwagę, że celem programu ponownej oceny jest zapewnienie pełnej ponownej oceny bezpieczeństwa dodatków do żywności przed podjęciem decyzji o ich utrzymaniu lub usunięciu z unijnego wykazu, należy wyjaśnić, że dalsze kroki, takie jak dalsze wezwania do przedstawienia danych, mogą zostać podjęte w następstwie opinii EFSA w celu zakończenia ponownej oceny danego dodatku do żywności. Takie dalsze kroki nie powinny jednak rozszerzać procedury ponownej oceny poza to, co jest odpowiednie, aby umożliwić wyciągnięcie wniosków na temat bezpieczeństwa przedmiotowych dodatków do żywności, ich zastosowań, poziomów stosowania i specyfikacji. W związku z tym należy również wyjaśnić, że w przypadku gdy w odpowiedzi na te kroki informacje nie zostały przedłożone lub gdy przedłożone informacje są niewystarczające, Komisja może zamknąć procedurę ponownej oceny i podjąć decyzję w sprawie zarządzania ryzykiem na podstawie istniejącej opinii EFSA. Ponieważ wnioski złożone w następstwie pierwszej opinii EFSA stanowią część procedury ponownej oceny, te same zasady powinny mieć zastosowanie w odniesieniu do tej procedury oraz jej przejrzystości i poufności.
(10) Cele rozporządzenia (UE) 2019/1381 nie mogły zostać osiągnięte w ramach procedury ponownej oceny dodatków do żywności, jeżeli ustanowienie na mocy rozporządzenia (UE) nr 257/2010 programu ponownej oceny uznano za wniosek o uzyskanie wyników naukowych, którego data określa mające zastosowanie zasady przejrzystości i poufności. W związku z tym, aby zapewnić skuteczność rozporządzenia (UE) 2019/1381, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania wyżej wspomnianego rozporządzenia oraz do danych i informacji przedłożonych w związku z procedurami ponownej oceny skutecznie rozpoczętymi przez EFSA po tej dacie oraz do działań podjętych po tej dacie w ramach działań następczych w związku z opiniami EFSA, takich jak wezwania do przedstawienia danych wystosowane po tej dacie.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.44.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/148 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 257/2010 ustanawiające program ponownej oceny dopuszczonych dodatków do żywności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w sprawie dodatków do żywności |
| Data aktu: | 08/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 09/02/2021 |
| Data wejścia w życie: | 27/03/2021, 01/03/2021 |