Rozporządzenie delegowane 2021/2128 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 w odniesieniu do określenia niektórych celów szczegółowych i priorytetów tematycznych dotyczących pomocy w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/2128
z dnia 1 października 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 w odniesieniu do określenia niektórych celów szczegółowych i priorytetów tematycznych dotyczących pomocy w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 z dnia 15 września 2021 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) 2021/1529 określono priorytety tematyczne dotyczące pomocy.

(2) Szczegółowe cele i priorytety tematyczne dotyczące pomocy należy dalej opracowywać za pomocą dodatkowych przepisów uzupełniających rozporządzenie (UE) 2021/1529.

(3) Niniejsze rozporządzenie obejmuje niektóre cele szczegółowe i priorytety tematyczne dotyczące pomocy, o których mowa w art. 3 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/1529.

(4) Aby zapewnić niezwłoczne przyjęcie decyzji w sprawie programowania i finansowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/1529, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cele szczegółowe i priorytety tematyczne dotyczące pomocy związane z kwestiami, o których mowa w art. 3 ust. 3 lit. a)-m) i lit. r) oraz w art. 3 ust. 4 lit. a)-j) rozporządzenia (UE) 2021/1529, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Cele szczegółowe i priorytety tematyczne dotyczące pomocy, o których mowa w art. 3 ust. 6 i które szczegółowo określono w art. 3 ust. 3 lit. a)-m) i lit. r) oraz w art. 3 ust. 4 lit. a)-j) rozporządzenia (UE) 2021/1529 (IPA III), przedstawione w załączniku do niniejszego rozporządzenia delegowanego, są następujące:
1)
Utworzenie i wspieranie od początkowego etapu prawidłowego funkcjonowania instytucji niezbędnych do zapewnienia praworządności oraz dalsze umacnianie instytucji demokratycznych
a)
Utworzenie niezależnych, rozliczalnych, bezstronnych, profesjonalnych, odpolitycznionych i skutecznych systemów sądowych, w tym poprzez przejrzyste i oparte na kryteriach merytorycznych systemy rekrutacji, oceny i awansu oraz skuteczne procedury dyscyplinarne w przypadku nadużyć, jak również wspieranie systemów współpracy sądowej; zapewnienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości;
b)
wzmacnianie podstawowych wolności, w tym wolności słowa, wolności mediów, wolności zgromadzeń i zrzeszania się oraz ochrony danych;
c)
propagowanie i ochrona praw człowieka, w tym prawa do niedyskryminacji i równości płci, praw dziecka i praw osób należących do mniejszości;
d)
promowanie i zintensyfikowanie walki z korupcją;
e)
promowanie współpracy w zakresie egzekwowania prawa i propagowanie wymiany informacji; opracowanie skutecznych narzędzi zapobiegania przestępczości zorganizowanej, handlowi ludźmi i nielegalną bronią palną, bronią strzelecką i lekką, handlowi narkotykami, praniu pieniędzy/finansowaniu terroryzmu i zwalczania tych zjawisk; wspieranie zaangażowania w działania Unii mające na celu zwalczanie terroryzmu i zapobieganie radykalizacji.
2)
Wzmocnienie zdolności do radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z migracją na poziomie regionalnym i międzynarodowym oraz dalsze wzmacnianie zdolności w zakresie zarządzania granicami i migracjami
a)
Wymiana istotnych informacji;
b)
zapewnienie dostępu do ochrony międzynarodowej oraz usprawnienie zarządzania azylem;
c)
wzmocnienie zdolności w zakresie zarządzania granicami, w dziedzinie powrotów i reintegracji, oraz wysiłków służących radzeniu sobie z migracją nieuregulowaną, w tym przeciwdziałanie przemytowi migrantów;
d)
przeciwdziałanie przymusowym wysiedleniom.
3)
Wzmocnienie zdolności w zakresie komunikacji strategicznej, w tym informowania społeczeństwa o reformach niezbędnych do spełnienia kryteriów członkostwa w Unii
a)
Wspieranie dalszego rozwijania niezależnych i pluralistycznych mediów oraz umiejętności korzystania z mediów;
b)
zwiększenie odporności państwa i społeczeństwa na dezinformację i inne formy zagrożeń hybrydowych, w tym budowanie zdolności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
4)
Wzmocnienie dobrego rządzenia i reformowanie administracji publicznych zgodnie z zasadami administracji publicznej
a)
Wzmocnienie ram w zakresie reform administracji publicznej, w tym w dziedzinie zamówień publicznych, poprawa planowania strategicznego oraz służącej włączeniu społecznemu i opartej na dowodach polityki oraz procesu legislacyjnego;
b)
większa profesjonalizacja i odpolitycznienie służby cywilnej przez zakorzenienie zasad merytokracji;
c)
propagowanie przejrzystości i rozliczalności, w tym publicznego dostępu do informacji;
d)
udoskonalenie jakości i sposobu świadczenia usług, w tym wprowadzenie odpowiednich procedur administracyjnych oraz stosowanie interoperacyjnej administracji elektronicznej ukierunkowanej na obywateli;
e)
udoskonalenie zarządzania finansami publicznymi i opracowywanie statystyk dobrej jakości.
5)
Wzmocnienie zarządzania budżetem i gospodarką
a)
Wspieranie realizacji programów reform gospodarczych i systematycznej współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi w odniesieniu do podstawowych kwestii polityki gospodarczej oraz wzmocnienie instytucji gospodarczych;
b)
zwiększenie zdolności w zakresie umacniania stabilności makroekonomicznej i spójności społecznej;
c)
wspieranie zrównoważonego rozwoju i postępów w kierunku stworzenia funkcjonującej gospodarki rynkowej;
d)
czynienie postępów na drodze do realizacji wspólnego rynku regionalnego.
6)
Wzmocnienie wszystkich aspektów stosunków dobrosąsiedzkich, stabilności regionalnej i wzajemnej współpracy
7)
Wzmocnienie zdolności Unii i jej partnerów w zakresie zapobiegania konfliktom, budowania pokoju oraz reagowania na sytuacje przedkryzysowe i pokryzysowe
a)
Zachęcanie do tworzenia sieci kontaktów między ludźmi, środków na rzecz pojednania, budowania pokoju i zaufania, wczesnego ostrzegania oraz analizy ryzyka wystąpienia konfliktu, inicjatyw promujących pojednanie, sprawiedliwości okresu przejściowego, poszukiwania prawdy, reparacji i gwarancji niepowtórzenia;
b)
wspieranie budowania zdolności na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju.
8)
Zwiększenie zdolności, niezależności i pluralizmu organizacji społeczeństwa obywatelskiego i organizacji partnerów społecznych, w tym samorządów zawodowych
a)
Zwiększenie zdolności, niezależności i pluralizmu organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz wzmocnienie pozycji organizacji społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu regionalnym i lokalnym, w tym organizacji młodzieżowych;
b)
wzmocnienie organizacji partnerów społecznych, w tym samorządów zawodowych;
c)
zachęcanie do tworzenia sieci kontaktów na wszystkich szczeblach między organizacjami mającymi siedzibę w Unii a organizacjami beneficjentów, co umożliwi im zaangażowanie się w skuteczny dialog z podmiotami publicznymi i prywatnymi.
9)
Propagowanie dostosowania przepisów, norm, polityk i praktyk beneficjentów do tych obowiązujących w Unii, w tym w obszarze zamówień publicznych i pomocy państwa
10)
Wspieranie równości płci i wzmacniania pozycji kobiet i dziewcząt
a)
Stworzenie warunków, które w większym stopniu ułatwiają dziewczętom i kobietom korzystanie z przysługujących im praw;
b)
zwalczanie wszelkich form przemocy ze względu na płeć, dyskryminacji i nierówności;
c)
propagowanie równego uczestnictwa i równego przywództwa kobiet i dziewcząt, w tym w procesie kształtowania polityki i podejmowania decyzji;
d)
promowanie sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci.
11)
Zwiększenie dostępu do kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie oraz podniesienie ich jakości na wszystkich szczeblach, wsparcie sektora kultury i sektora kreatywnego oraz sportu
a)
Propagowanie równego dostępu do wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem oraz kształcenia podstawowego i średniego; poprawa przekazywania umiejętności podstawowych;
b)
podwyższanie poziomu wykształcenia, przeciwdziałanie drenażowi mózgów, ograniczenie wczesnego kończenia nauki i poprawa kształcenia nauczycieli;
c)
rozwój systemów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz propagowanie systemów uczenia się poprzez praktyki w miejscu pracy w celu ułatwienia wchodzenia na rynek pracy, także w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami;
d)
poprawa jakości i znaczenia szkolnictwa wyższego i badań;
e)
zachęcanie do działalności w ramach stowarzyszeń absolwentów;
f)
poprawa dostępu do uczenia się przez całe życie oraz wspieranie inwestycji w kształcenie oraz łatwo dostępną infrastrukturę szkoleniową, w szczególności z myślą o zmniejszeniu dysproporcji terytorialnych i sprzyjaniu kształceniu służącemu włączeniu społecznemu, wolnemu od segregacji, w tym za pomocą dostępnych technologii cyfrowych;
g)
zacieśnianie współpracy w sektorze kultury, sektorze kreatywnym i sektorze sportu.
12)
Sprzyjanie tworzeniu zatrudnienia o wysokiej jakości i dostępu do rynku pracy
a)
Zaradzenie wysokiej stopie bezrobocia i bierności przez wspieranie zrównoważonej integracji na rynku pracy, w szczególności ludzi młodych, kobiet, osób długotrwale bezrobotnych i wszystkich słabo reprezentowanych grup;
b)
przyczynianie się do tworzenia miejsc pracy o dobrej jakości i wspieranie skutecznego egzekwowania przepisów i standardów prawa pracy;
c)
wspieranie równości płci i młodzieży oraz propagowanie zdolności do zatrudnienia i wydajności, wspieranie zdolności do przystosowywania się pracowników i przedsiębiorstw do zmian, ustanowienie zrównoważonego dialogu społecznego, modernizacja i wzmocnienie instytucji rynku pracy, takich jak publiczne służby zatrudnienia i inspektoraty pracy.
13)
Propagowanie ochrony socjalnej i włączenia społecznego oraz walka z ubóstwem
a)
Zmodernizowanie systemów ochrony socjalnej w celu zapewnienia wydajnej, skutecznej i odpowiedniej ochrony na wszystkich etapach życia jednostki;
b)
propagowanie przechodzenia od opieki instytucjonalnej do opieki rodzinnej i środowiskowej;
c)
sprzyjanie włączeniu społecznemu, propagowanie równych szans oraz eliminowanie nierówności i ubóstwa;
d)
integrowanie społeczności marginalizowanych, na przykład Romów;
e)
zwalczanie wszelkich form dyskryminacji;
f)
ułatwienie dostępu do przystępnych cenowo, zrównoważonych usług wysokiej jakości, takich jak wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem, mieszkalnictwo, opieka zdrowotna i podstawowe usługi socjalne oraz opieka długoterminowa, w tym poprzez modernizację systemów ochrony socjalnej.
14)
Ochrona środowiska i poprawa jakości środowiska
a)
Zajęcie się problemem degradacji środowiska i powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej;
b)
propagowanie ochrony ekosystemów lądowych i morskich i zasobów naturalnych oraz zrównoważonego zarządzania nimi;
c)
inwestycje w jakość powietrza oraz inwestycje w zakresie gospodarowania zasobami wodnymi i odpadami oraz zrównoważonego zarządzania chemikaliami;
d)
propagowanie efektywnego gospodarowania zasobami, zrównoważonej konsumpcji i produkcji i walka z zanieczyszczeniem;
e)
wspieranie przejścia na zieloną gospodarkę i gospodarkę o obiegu zamkniętym, przyczynianie się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, zwiększenie odporności na zmianę klimatu oraz wspieranie zarządzania działaniami w dziedzinie klimatu i informowanie o nich, a także propagowanie efektywności energetycznej;
f)
wspieranie polityk sprzyjających przejściu do zasobooszczędnej, bezpiecznej i zrównoważonej gospodarki niskoe- misyjnej, efektywności energetycznej oraz wzmocnieniu odporności na klęski żywiołowe, a także zapobieganiu im oraz gotowości i reagowaniu na nie.
15)
Priorytety tematyczne współpracy transgranicznej pomiędzy beneficjentami IPA III
a)
Propagowanie zatrudnienia, mobilności pracowników oraz społecznego i kulturowego włączenia ponad granicami;
b)
ochrona środowiska oraz wspieranie przystosowywania się do zmiany klimatu, łagodzenie zmiany klimatu oraz zapobieganie ryzyku i zarządzanie nim, a także propagowanie zrównoważonego wykorzystania odnawialnych źródeł energii;
c)
propagowanie zrównoważonego transportu i poprawa infrastruktury publicznej;
d)
propagowanie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego;
e)
propagowanie turystyki, zwłaszcza zrównoważonej turystyki, oraz ochrona i promowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego;
f)
inwestycje na rzecz młodzieży, sportu, kształcenia i umiejętności;
g)
propagowanie sprawowania rządów na poziomie lokalnym i regionalnym oraz zwiększanie zdolności władz lokalnych i regionalnych w zakresie planowania i działalności administracyjnej;
h)
propagowanie inicjatyw transgranicznych na rzecz pojednania i sprawiedliwości okresu przejściowego;
i)
poprawa konkurencyjności, otoczenia biznesowego oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, handlu i inwestycji;
j)
wzmocnienie badań naukowych, rozwoju technologicznego, innowacji i technologii cyfrowych.
1 Dz.U. L 330 z 20.9.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.432.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/2128 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 w odniesieniu do określenia niektórych celów szczegółowych i priorytetów tematycznych dotyczących pomocy w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III)
Data aktu: 01/10/2021
Data ogłoszenia: 03/12/2021
Data wejścia w życie: 04/12/2021