Decyzja EBC/2021/39 (2021/1396) zmieniająca decyzję EBC/2014/29 w sprawie przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych nadzorczych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty zgodnie z rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 680/2014 oraz (UE) 2016/2070

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/1396
z dnia 13 sierpnia 2021 r.
zmieniająca decyzję EBC/2014/29 w sprawie przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych nadzorczych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty zgodnie z rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 680/2014 oraz (UE) 2016/2070 (EBC/2021/39)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 2 , w szczególności w art. 21 i art. 140 ust. 4,

uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja EBC/2014/29 3  ustanawia procedury dotyczące przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 4  oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/2070 5 .

(2) W dniu 17 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/451 6 , które uchyla i zastępuje rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 oraz ustanawia nowe standardy odnośnie do sprawozdawczości nadzorczej, które mają zastosowanie od 28 czerwca 2021 r.

(3) W dniu 15 marca 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/453 7 , które doprecyzowuje wspomniane nowe standardy w zakresie szczególnych wymogów sprawozdawczych dotyczących ryzyka rynkowego.

(4) Decyzja EBC/2014/29 przewiduje zbieranie i kontrolę jakości danych przekazywanych przez nadzorowane podmioty właściwym organom krajowym zgodnie z odpowiednimi postanowieniami prawa Unii. W konsekwencji decyzja EBC/2014/29 musi przewidywać zbieranie i kontrolę jakości danych przekazywanych przez nadzorowane podmioty właściwym organom krajowym zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2016/2070, rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/451 oraz rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/453. Decyzja EBC/2014/29 musi zatem zostać uaktualniona, tak aby odzwierciedlała przyjęcie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/451 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/453, co zapewni przekazywanie odpowiednich danych przez właściwe organy krajowe do EBC.

(5) Ponadto Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) uchylił decyzję EUNB z dnia 23 września 2015 r. w sprawie przedstawiania EUNB sprawozdań przez właściwe organy krajowe (EBA/DC/2015/130) 8  i zastąpił ją decyzją EUNB z dnia 5 czerwca 2020 r. w sprawie sprawozdań nadzorczych składanych EUNB przez właściwe organy (EBA/DC/2020/334) 9 . Decyzja ta nakłada na organy właściwe, w tym EBC, obowiązek przekazywania sprawozdawczości nadzorczej i finansowej między innymi do EUNB. W tym celu decyzja EUNB EBA/DC/2020/334 określa terminy przekazywania EUNB tych danych przez organy właściwe.

(6) Ponadto EUNB uchylił decyzję EUNB z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie danych wykorzystywanych do analizy porównawczej do celów nadzorczych (EBA/DC/2016/156) 10  i zastąpił ją decyzją EUNB z dnia 5 czerwca 2020 r. dotyczącą danych wykorzystywanych do analizy porównawczej do celów nadzorczych (EBA/DC/2020/337) 11 . Decyzja ta nakłada na organy właściwe, w tym EBC, obowiązek przekazywania do EUNB danych nadzorczych wykorzystywanych do analizy porównawczej. W tym celu decyzja EUNB EBA/DC/2020/337 określa terminy przekazywania EUNB tych danych przez organy właściwe.

(7) Decyzja EBC/2014/29 musi zatem także zostać zaktualizowana w sposób zapewniający terminowe otrzymywanie przez EBC od właściwych organów krajowych danych, które EBC następnie przekazuje do EUNB zgodnie z decyzjami EUNB EBA/DC/2020/334 i EBA/DC/2020/337.

(8) Decyzja EBC/2014/29 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji EBC/2014/29 wprowadza się następujące zmiany:

1)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Decyzja Europejskiego Banku Centralnego z dnia 2 lipca 2014 r. w sprawie przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych nadzorczych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty (EBC/2014/29)";

2)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zakres

Zgodnie z art. 21 rozporządzenia ramowego w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego niniejsza decyzja określa procedury odnoszące się do przedkładania EBC danych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/2070 12 , rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/451 13 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/453 14 .";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Terminy przekazywania danych

1. Właściwe organy krajowe przedkładają EBC dane, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/451 oraz rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/453, otrzymane od nadzorowanych podmiotów, zgodnie z następującymi zasadami:

a) właściwe organy krajowe przedkładają do EBC dane odnoszące się do następujących podmiotów do godziny 12.00 czasu środkowoeuropejskiego w (CET) 15 dziesiątego dnia roboczego po odpowiednich datach przekazywania danych, o których mowa w art. 3 i art. 20 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/451 oraz odpowiednich datach sprawozdawczych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/453:

(i) istotnych nadzorowanych podmiotów przekazujących dane na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich;

(ii) istotnych nadzorowanych podmiotów nie stanowiących części nadzorowanej grupy;

(iii) nadzorowanych podmiotów, które są sklasyfikowane jako istotne na podstawie faktu, że stanowią jedną z trzech najistotniejszych instytucji kredytowych w danym państwie członkowskim i które przekazują dane na zasadzie skonsolidowanej lub na zasadzie indywidualnej jeżeli nie są zobowiązane do przekazywania danych na zasadzie skonsolidowanej;

(iv) innych nadzorowanych podmiotów sprawozdających na zasadzie skonsolidowanej lub na zasadzie indywidualnej, jeżeli nie mają one obowiązku sprawozdawania na zasadzie skonsolidowanej, stanowiących "największe instytucje w państwie członkowskim" w rozumieniu art. 2 ust. 3 decyzji EUNB z dnia 5 czerwca 2020 r. w sprawie sprawozdań nadzorczych składanych EUNB przez właściwe organy (EBA/DC/2020/334) 16 ;

b) jeżeli nie mają zastosowania postanowienia lit. a), właściwe organy krajowe przedkładają do EBC dane odnoszące się do następujących podmiotów do godziny 12.00 czasu środkowoeuropejskiego dwudziestego piątego dnia roboczego po odpowiednich datach przekazywania danych, o których mowa w art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/451 oraz odpowiednich datach sprawozdawczych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/453:

(i) istotnych nadzorowanych podmiotów;

(ii) mniej istotnych nadzorowanych podmiotów;

2. Właściwe organy krajowe przedkładają EBC dane, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/2070, zgodnie z następującymi zasadami:

a) Właściwe organy krajowe przedkładają do EBC dane odnoszące się do następujących podmiotów do godziny 12.00 czasu środkowoeuropejskiego dziesiątego dnia roboczego po odpowiednich datach przekazywania danych, o których mowa w odpowiednich postanowieniach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/2070 dla poszczególnych pozycji danych:

(i) istotnych nadzorowanych podmiotów przekazujących dane na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich;

(ii) istotnych nadzorowanych podmiotów nie stanowiących części nadzorowanej grupy;

(iii) nadzorowanych podmiotów, które są sklasyfikowane jako istotne na podstawie faktu, że stanowią jedną z trzech najistotniejszych instytucji kredytowych w danym państwie członkowskim i które przekazują dane na zasadzie skonsolidowanej lub na zasadzie indywidualnej jeżeli nie są zobowiązane do przekazywania danych na zasadzie skonsolidowanej;

(iv) mniej istotnych nadzorowanych podmiotów sprawozdających na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich, o ile są one na najwyższym szczeblu konsolidacji w Unii ora mniej istotnych nadzorowanych podmiotów sprawozdających na zasadzie indywidualnej, jeżeli nie są one częścia nadzorowanej grupy, zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji EUNB EBA/DC/2020/337;

b) jeżeli nie mają zastosowania postanowienia lit. a), właściwe organy krajowe przedkładają do EBC dane odnoszące się do następujących podmiotów do końca dwudziestego piątego dnia roboczego po odpowiednich datach przekazywania danych, o których mowa w odpowiednich postanowieniach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/2070 dla poszczególnych pozycji danych:

(i) istotnych nadzorowanych podmiotów;

(ii) mniej istotnych nadzorowanych podmiotów;";

4)
dodaje się art. 7b w brzmieniu:

"Artykuł 7b

Pierwsze przekazanie danych po nabraniu skuteczności przez decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1396 (EBC/2021/39)

Właściwe organy krajowe przedkładają dane przekazywane im na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/2070, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/451 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/453 zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1396 (EBC/2021/39) * poczynając od pierwszych mających zastosowanie dat przekazywania danych lub dat sprawozdawczych przypadających po nabraniu przez tę decyzję skuteczności.".

Artykuł  2

Skuteczność

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej jej adresatów.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do właściwych organów krajowych uczestniczących państw członkowskich.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 sierpnia 2021 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1.
3 Decyzja EBC/2014/29 z dnia 2 lipca 2014 r. w sprawie przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych nadzorczych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty zgodnie z rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 680/2014 oraz (UE) 2016/2070 (Dz.U. L 214 z 19.7.2014, s. 34).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/2070 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące wzorów, definicji i rozwiązań informatycznych stosowanych przez instytucje przy dokonywaniu zgłoszeń do Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego i właściwych organów zgodnie z art. 78 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (Dz.U. L 328 z 2.12.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/451 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do sprawozdań nadzorczych instytucji oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 (Dz.U. L 97 z 19.3.2021, s. 1).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/453 z dnia 15 marca 2021 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących sprawozdawczości z tytułu ryzyka rynkowego (Dz.U. L 89 z 16.3.2021, s. 3).
8 Dostępne na stronie internetowej EUNB.
9 Dostępne na stronie internetowej EUNB.
10 Dostępne na stronie internetowej EUNB.
11 Dostępne na stronie internetowej EUNB.
12 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/2070 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące wzorów, definicji i rozwiązań informatycznych stosowanych przez instytucje przy dokonywaniu zgłoszeń do Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego i właściwych organów zgodnie z art. 78 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (Dz.U. L 328 z 2.12.2016, s. 1).
13 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/451 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do sprawozdań nadzorczych instytucji oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 (Dz.U. L 97 z 19.3.2021, s. 1).
14 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/453 z dnia 15 marca 2021 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących sprawozdawczości z tytułu ryzyka rynkowego (Dz.U. L 89 z 16.3.2021, s. 3).
15 Czas środkowoeuropejski uwzględnia zmianę na środkowoeuropejski czas letni.
16 Dostępne na stronie internetowej EUNB.
* Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1396 z dnia 13 sierpnia 2021 r. zmieniająca decyzję EBC/2014/29 w sprawie przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych nadzorczych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty zgodnie z rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 680/2014 oraz (UE) 2016/2070 (EBC/2021/39) (Dz.U. L 300 z 24.8.2021, s.74).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.300.74

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2021/39 (2021/1396) zmieniająca decyzję EBC/2014/29 w sprawie przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych nadzorczych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty zgodnie z rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 680/2014 oraz (UE) 2016/2070
Data aktu: 13/08/2021
Data ogłoszenia: 24/08/2021
Data wejścia w życie: 24/08/2021